home‎ > ‎

F5J - uvod

Pisano 8. novembra 2014


Kao što naslov kaže, pričaćemo o FAI takmičarskoj klasi F5J i F5J - 400.
Ova kategorija se odnosi na RC termičke jedrilice, a podeljena je na dve grupe F5J gde mogu da učestvuju modeli do 4 metra raspona krila i F5J-400 za manje jedrilice do 2,5 metra raspona.
Propozicije su iste u obe klase, a razlika je, kako rekoh, samo u veličini modela.


Na početku, moram napomenuti da se naši modelari iz Subotice već par godina unazad takmiče u Madjarskoj u kategoriji F5J-400.
Šta više, ne da se takmiče, nego beleže i lepe rezultate.
Tamo to baš nije "tek tako", jer ima popriličan broj učesnika i svi dobro lete.


Što se mene tiče, za iduću sezonu se spremam da sa Subotičanima idem u Madjarsku na takmičenja, a plan je da učestvujem u klasi F5J.
Naravno, za sve je "kriv" Adam, koji je uspeo da me nagovori. OK, nisam se ni ja baš nešto predomišljao, tako da, ako Bog da zdravlja i sreće, eto nas, kao nekad, ponovo na livadi sa jedrilicama.

Od kada sam se takmičio, pre desetak - petnaestak godina, mnogo toga se promenilo, nešto malo u pravilima, a veoma mnogo u konstrukciji jedrilica, tj. materijalima od kojih su izradjene...

Ovde u Senti za letenje F5J jedrilica imam par izuzetno pogodnih terena, Szegedin mi je na 50-tak minuta, Subotički aerodrom na 40 km...

Dok ne bude više "materijala" za pisanje na ovu temu, evo jednog you tube snimaka: https://www.youtube.com/watch?v=IBaUBdsUjSU



Pisano 03. marta 2014

Evo da nastavimo temu...

Na modelarskom Forumu pisano je da se Adam kupio Explorer II elektro jedrilicu za F5J klasu.
I moja malenkost se ponovila sa Storkom 3 elektro...
Tu je i mali "izveštaj" sa prvog letenja na Bikovu u 2015.

http://www.rcfly4um.org/index.php/topic,13586.0.html


Evo link prema F5J kalendaru za 2015.
http://s523220828.online.de/html/f5j/2015/F5J%20Termine%202015.htm

A evo i rezultata:
http://www.contest-modellsport.de/



U Szegedinu 11 i 12 aprila održava prvo takmičenje.

U subotu 11. aprila je jedna od "rundi" Eurotour kupa.
http://www.contest-eurotour.com/
To je takmičenje samo za "veliku" F5J kategoriju.

Pošto je Eurotour zvanično FAI takmičenje, potrebna je takmičarska licenca VSS.
Zvao sam Adam da pitam da li je Subotički klub član VSS i odgovor je bio potvrdan.
Ovo je veoma značajno, jer mnogi klubovi ne plaćaju članarinu Savezu, pa samim tim članovi klubova ne mogu da dobiju potrebne licence.

Pre mnogo godina, dok je bilo takmičenja u F3J kategoriji, takmičio sam se za Subotički klub.
Eto, priča se ponavlja...

Odlazak na Eurotour je interesantan i za ljubitelje letenja jedrilica bez takmičarskih ambicija.
Uživo možete videti kako ozbiljni modelari "flajaju" F5J "sprave", potom, tu su uglavnom vrhunski modeli, tako da se na jednom mestu može "snimiti" i naučiti mnogo toga interesantnog.


Pisano 11. marta 2014

Prijave za Eurotour takmičenje u Szegedinu su poslate...

Pošto će biti mnogo takmičara, a još ima vremena da se prijave novi, organizator je odlučio da F5J klasa takmičenje traje dva dana.
U subotu su prva 4 kola, a u nedelju još dva + fly off.

U nedelju će biti održano i Madjarsko F5J-400 takmičenje...

Trudićemo se da damo sve od seba.

Što se mene tiče, veoma mi je drago da idem na jedno ozbiljnije takmičenje, jer je to iskustvo iz "prve ruke".
Videćemo vrhunske modele, kako ljudi lete, biće interesantno videti organizaciju manifestacije.

Radujem se da ću imati prilike i da upoznam neke od najboljih F5J pilota Evrope.

Nadam se da ćemo ove godine ići bar na još dva - tri Eurotour-a.
U Madjarskoj ima još jedna runda, a ko zna, možda budemo išli u Sloveniju ili Slovačku, Češku...
Videćemo...

Ove godine rezultati su mi totalno nebitni. Biće lepo da steknem malo iskustva, ali kao i u svakom sportu, samo trening donosi rezultat.

Nadam se samo da će nas vreme poslužiti u Szegedinu, da ne bude kiše ili jakog vetra...


Pisano 29. marta 2015

Za danas smo imali dogovor da ćemo se nači na subotičkom aerodromu, ali plan je promenjen, tako da je Adam išao na Bikovo, a ja sam otvorio novu stranu u svojoj modelarskoj karijeri - prvi put sam leteo u Senti...

Doduše, na ovoj livadi sam već leteo jedrilice, sad već davne 1994-te.
Tada se poletalo uz pomoć vitla...
 
Vremena su se promenila, i evo posle malo više od 20 godina, letenje na istom mestu.
Prostor je ogroman, nalazi se sa banatske strane izmedju Sente i Čoke, kad se predje most preko Tise, posle oko jednog kilometra sa desne strane puta.
Livada je u najmanju ruku velika kao recimo Aradac. Ko je bio tamo, zna koliki je to prostor...



Takmičenje u Madjarskoj se polako primiče i sada već za manje od dve nedelje putujemo u Szegedin.

Danas je vetar duvao oko 4 - 5 m/s, ali nije smetalo, šta više...
Termike je i bilo i nije, uslovi su se dosta menjali...

Sa Storkom sam napravio oko desetak startova, ubacio sam visinomer i gledao koliko mi vremena treba da podignem model na oko 150 metara.
Jedrilica lepo leti, nije bilo nikakvih problema, sletao sam dosta blizu obeležene tačke...

Odlasci na letenje su dobri da se mnogo toga proba, tako da je i danas bilo "finog" setovanja.
Naprimer, doterivao sam mix flapsova i elevatora.
Horizontalac je bio namešten tako da je model veoma ponirao, kad se spuste flapsovi za kočenje.
Potom sam smanio mix, sa 30% na 20% ali tada model opet nije gubio na visini, nego je "plutao", ljuljajući se levo desno. Na kraju, mix je namešten na 25%...

Setovao sam i početni položaj ručice gasa...

Ostalo je da do takmičenja proverim kako je namešten visinomer, jer po FAI pravilniku, setap mora biti takav da se motor, kad se ugasi nakom poletanja, više ne može stratovati...

Sve u svemu, za sada sam prilično zadovoljan kako sve ide. Naravno, daleko sam ja od neke ozbiljna forme, treba ići na letenje.

Uzdravlje iz Sente


Pisano 08.april 2015

E, pa što je bilo daleko, polako se približilo...

Još dva dana i eto nas u Szegedinu na prvom takmičenju Eurotour kupa.

Vreme obećava, po prognozi za vikend treba da bude oko 20-tak stepeni i slab vetar - idealno... 

Adam mi je juče prosledio raspored letenja po turnusima za F5J klasu, koji je dobio od organizatora:

http://5mp.eu/fajlok2/f5j-hu/f5j_sorsolas_2015_www.5mp.eu_.pdf

Kao što de može videti, na takmičenju će biti 6 turnusa sa po 5 grupa pilota.
Prva 4 turnusa biće održana u subotu, a zadnja dva u nedelju, kad je i fly off.

U nedelju će biti takmičenje i F5J-400 kategorije, učestvuju Adam, Viktor i Lorika.


Iskreno, jedva čekam.
Ovo takmičenje će biti jedno od jačih na Eurotour-u, pošto je zbog položaja Szegedin blizu za sve mnoge pilote, tako da dolaze Slovaci, Česi, Slovenci, naravno Madjari kao organizatori, a biće i Rumuna, Austrijanaca...

Juraj Adamek i Primož Rizner su dvojica pilota koji su bili prvaci Evrope u ovoj kategoriji...
Naravno, tu će biti još mnoooooogo izuzetno dobrih takmičara...

Modeli su spremni, baterije napunjene, Adam ima veliki šator, fotoaparat je takodje spakovan...


Pisamo 12. aprila 2015 - Szegedin F5J

Upravo sam saznao rezultate klase F5J-400.

Po vrlo vetrovitom vremenu, od 24 takmičara, Admam, Lorika i Viktor plasirali su se u fly off.

Ok, evo šta je bilo na takmičenju... Otvaranje...


Kao što znate u subotu se letela F5J kategorija za Eurotour kup.
Bilo je prijavljeno 58 takmičara iz 7 država. Vreme je bilo super, sunčano, toplo, a bilo je i pomalo vetra popodne.

Pre pisanja kako je teklo takmičenje, evo par impresija.

Prvo, odlazak na bilo koju "tekmu" je sjajno iskustvo, pogotovo na takmičenju gde ima ovoliko izuzetno jakih učesnika.

Drugo, organizacija manifestecije je na izuzetno visokom nivou.
Sve ide kao podmazano, nema kašnjenja, nema čekanja, direktor takmičenja drži "konce u svojim rukama"...

Treće, ovakva manifestacija je prilika da toooooooliko toga saznate na jednom mestu i to iz iskutava ljudi koji se ozbiljno bave F5J kategorijom godinama, a neki i decenijama.
Nema tog Interneta, Googla, Youtuba ili bilo koje vrste informacija, kao što je "live" poseta i razgovor.




I sad da se vratim na samo letenje.

Dogovor je bio da se u subotu leti 5 turnusa, a u nedelju zadnji šesti i tri kola fly off-a.
Neću vas smarati detaljima, ali moj utisak je sledeći. Pričam u svoje ime...

F5J je sport koji se, kao i svaki sport mora trenirati.
Juče sam čuo interesantno razmišljanje, da pilot čini 50% uspeha, model 30% a sreća 20%.
Da li su cifre baš tačne ne znam, ali da sva tri elementa učestvuju to je sigurno.

Gledajući modele i moj i Adamov, moj pogotovo, nisu na nivou jedrilica ozbiljnih učesnika.
Skoro svi imaju modele od 3,8 - 4 metara raspona, a što je još važnije, modeli su im extremno laki.

Naravno, to ne znači da bi sa takvim modelom obezbedio fly off, ali bi podigao šanse za bolji rezultat.


Dalje, uživo sam se uverio u razliku V repa i klasičnog horizontalca i vertikalca.
Zaokreti sa "klasičnim" repom, na jedrilicama sa malim opterećenjem i uškama pod uglom su skoro pa pljosnati.
Na minimalnim brzinama, modeli skoro ne probadaju.

Vlasnik Model Hungarije Szeri Bandi, ja na naše oči kružio 5 minuta na 15 - 20 metara visine, u blizini cilja, ne koji se naravno spustio u zadnjoj sekudi!!!

Ja sam gasio motor na 145, 175, 220 metara visine (svaki metar do 200 metara je 1/2 boda kazne, a preko 200 metara je 3 boda za metar), dok je Slovenac ugasio motor na 27,4 metra i izleteo 10 minuta!!!!!!!!!!!

Imao sam jedan let 9' 56'' i sletanje u drugi metar i bio 6-ti i grupi!!!!

Sve u svemi, od samog početka, Adam je bio konstantno par mesta ispred mene, sve se dešavalo oko 40-tog mesta na tabeli.
Na kraju dana (subote) ja sam bio 36-ti (2977 poena), a Adam 37-mi (2885 bodova)...

Vodeći je imao 4000, drugi 3998,86, treći 3981,77, a dvanaest (zadnji za fly off - 12-ti) 3830...

I Adam i ja smo na pet startova imali po dva baš loša, na kojima smo osvojimi oko 350 bodova, spram prvog koji je imao 1000...
 
Gledajući tabelu da nismo zeznuli ta dva starta i da smo imali po oko 700-tinak bodova u svakom, bili bi oko 20-tog mesta, što bi bio extra rezultat...


Malo o modelima...

Kao što rekoh, skoro svi lete modele od 3,8 metara. Ono što smo primetii je da mnogi imaju dva modela, jedan extremno lak, a drugi srednje težine u koji može da se montira olovo za vetrovite uslove.
Interesantno je napomenuti da ultra laki modeli uopšte nemaju mogućnost za dodavanje težine.

Najzastupljeniji su Exploreri X-2, bilo je i Pike Perfection-a...

Video sam i par Maxa od ukrajinske firme Vladimir model...

Prilično zastupljen je bio i Stork 6...


Danas, drugog dana takmičenja, održan je 6 turnus, po veoma vetrovitom vremenu. Let sam poprilično zeznuo, brzo "iscurio" i omašio cilj.
Nažalost i Adam je dosta brzo sleteo, ali su svi drugi veoma brzo bili "na zemlji", tako da je verovatno, mnogo manja razlika medju takmičarima u njegovoj grupi.
Predpostavljam da je Adam dobio dosta više poena od mene i sigurno je završio takmičenje bolje rangiran...
Čestitam, mom drugu...


Lično, neverovatno sam uživao u svakom momentu provedenom na aerodromu.

Želeo bih da se zahvalim Adamu i Loriki na pomoći, pogotovo na startnoj liniji.
Pomoćnik je vrlo važan član ekipe, a Adam mi je svojim savetima, recimo u 5 turnusu, u mnogome pomogao da napravim najbolji rezultat tog dana.
Hvala "stari lave"..

U manjoj klasi F5J-400
po vrlo vetrovitom vremenu, od 24 takmičara, Admam, Lorika i Viktor plasirali su se u fly off.
Nakon dva finalna leta, Viktor je zauzeo šesto mesto, Lorika je bio četvrti, a ADAM JE POBEDIO...

Bravo, bravo, bravo...
Čestitam svima...

Comments