predhodna strana...


Pisano 02. aprila 2011



Hvala svima na čestitkama...

Bez obzira na sva "dostignuća", radilo do sitnih sati.
Izvadjena je nosna noga...






























Al' sam je smotao...








Poslao sam mail u Robart da vidim kakva je situacija za novu nosnu nogu ili za delove koji su se iskrivili, ali za "svaki slučaj" odoh i kod čika Duleta da vidimo ima li "nade"...



















Moj dragi prijatelj OKO napisao je "par stihova".
Narodna pesma se zove: "Ep o prvom letu..."


Jel to sija na Čeneju sunce
Il junačke odore se sjaje
Nit je sunce nit oklopi silni
Svi gledaju,niko ne zna šta je.

Pred junake izašao Mirče
Mrko gleda kao strelom gađa
Niko sa njim ne sme da se zeza
Majka jednom rađa takvog kneza.

Kraj nogu mu ljuta ptica leži
Pa sve kljunom udara u stenu
Laganom je rukom Mirče bište
Ič ne ferma ni dete, ni ženu.

Kad odjednom raširila krila
I polete da dotakne sunce
Kliktaji joj ko gromovi bruje
A na guzu sve kerozin bljuje.

Pobegoše i patke i gnjurci
Vakog zmaja nemaju ni Turci
Pratice ga slava do nebesa
Sve ostalo sad je samo kesa.

Razbeža se sa Čeneja raja
Sve da spase,i staro i mlado
Samo Mirče stoji u samoći
A i sam bi poleteo rado.

HVALA majci što rodi junaka,
HVALA dragom ocu što ga takvog prizno.
Njih milion sa repićem, jedini on sklizno.
HVALA Maji što posta mu ljuba,
HVALA Zubi zbog sjajnih mu zuba.

HVALA Tesli što napravi brodić,
HVALA Mišku za Merkator i Rodić.
HVALA suncu što daje svetlost čistu
NS MODELARIMA DA OBASJA PISTU!


Evo ga i video od prvog leta...

http://www.youtube.com/watch?v=cvWKZO-P6CU&feature=player_embedded



Pisano 02. aprila 2011

Iako nije kraj topika, napravio bih jedan mali rezime.

Posle tačno deset i po meseci rada Panther je od prve zabodene čiode na planu, stigao do prvog sletanja.
Put je bio dug, interesantan, učili smo novo i utvrdjivali staro "gradivo" oko izrade modela.
Ima mnogo stvari u ovom prijektu na koje sam ponosan.

Ipak, možda je najveća vrednost ove priče ta, da smo je prošli zajedno, na stranicama ovog sajta.
Ostavljen je trag, kako je nastao i poleteo prvi jet model u Srbiji...

Kao i ranije, ni sada nije bilo tajni. Pisano je o svemu, iznošene su dileme, problemi, lepe stvari, slikano mnogo slika, detalja...
Broj poseta od preko 18000 (najveći broj poseta nekom "privatnom" topiku) govori sam za sebe i pokazuje da sve što je radjeno praćeno sa pažnjom i da silni sati utrošeni na pisanje, Photoshop, Photobucket nisu otišli uludo...

Uživao sam u svakom trenutku izrade...
Uživao sam u komentarima svih koji su se javljali... Na prostoru gde se pohvala i lepa reč retko čuju, ovoliko pozitivnih komentara svakako prija...
Uživao sam i u komentarima modelara širom sveta koji, na RC Universu, nisu štedeli reči hvale za model ...

Vrhunac priče je naravno prvi let... Šta reći...

Ovim putem se još jednom zahvaljujem svima na mnogim lepim rečima, dobrim željama i podršci koju su mi davali...
Posebno bih se zahvalio Frank Tijanu i Stivu iz "Bob's Hobby Center"-a, bez kojih ovaj kit i delovi nikada ne bi stigli do Srbije,
Savi iz Mačvanske Mitrovice, za donešenu turbinu,
Golubu na svim satima provedenim u farbari,
i naravno mom "drugom ćaletu", mom dragom čika Duletu, sa kojim sam proveo mnogo vremena tokom izrade i uvek dobijao svu moguću podršku i pomoć...


Jet priča se ovde svakako ne završava...
Sad okrećemo novi list i prelazimo na letenje i praćenje svih uzbudjenja koje ono donosi...



Pisano 05. aprila 2011

Nosna noga je skoro gotova, delovi su ispravljeni, ofarbani i probani na modelu...


Ako se sećate slika kako je izgledala, onako kriva kao banana, činilo se da nema nade. Ipak, zahvaljujući čika Duletovim spretnim rukama, delovi su "vraćeni u život"...




Šta je uradjeno?

Limove donjeg dela nosne noge, izmedju kojih je osovina točka, koji su bili totalno krivi, čika Dule je polako kuckajući ih, vratio u paralelu po svim osama...
Kriva cev u koji ulazi ovaj donji deo trapa i u kojoj je opruga, je odneta u firmu "Cubi", gde su je majstori zagrejali i vratili. Naravno, trebalo se setiti kako da se napravi alat, koji neće dozvoliti da se cev deformiše prilikom grejanja i ispravljanja, a to je odradio, pogadjate, opet čika Dule...



Deo koji se nalazi u trupu i nosi pneumatski cilindar je bio neoštećen, ali od udarca je nastao zazor izmedju aluminijumskog klizača (koji nosi nogu) i četvtke na kraju pneu ventila...
Opet su čika Duletovi "čarobni prstići" odradili svoje...
Žljeb je malo "nakuckan", a potom sa finom turpijom doradjen da četvrtka klizi "pasent". Mehanizam je proban, savršeno radi i zabravljuje se u oba krajnja položaja...






















Ostalo je samo da strugar (navodno u sredu) završi još jednu čauricu, koja ulazi u gornji deo nosne noge i koja služi da se ova okreće levo - desno... Ova čaura se iskrivila od udarca, ne može se ispraviti, ali se da napraviti nova...

Sve u svemu, nosna noga je sredjena i za koji dan će biti vraćena u model...
Ono što je meni važnije je da sad imamo "tehnologiju reparacije", jer verujem da će se ovo dešavati.
Teren na kojem letimo nije idealan, tako da će, verovatno, svako lošije sletanje imati za posledicu sitne dorade na trapovima.

Posle prvog leta i mnogo puta pregledanog videa, mogu reći samo da Panther može mnogo sporije da sleće...
Takodje, veoma je bitno da se pre samog dodirivanja piste model malo navuče, kako bi se nosna noga podigle i model sleteo prvo na glavne trapove... Ovo je lakše reći nego izvesti svaki put, ali trudiću se da sletanja budu bolja...

Juče sam saznao da će se deo piste na Čenejskom aerodromu verovatno danas ili sutra valjati, pa se nadam manjim džombama prilikom sledećeg poletanja i sletanja...


Pisano 06. aprila 2011

Zajo, nećeš verovati, ali ja sam dodao pun gas kad je model odskočio, samo što to nije glow ili benzinski motor da odmah reaguje. Treba malo vremena da turbina dobije obrtaje, tako da se u istom momentu praktično ništa značajno nije dogodilo.
Ne bih sada da "filozofiram" ali, ko zna, možda je to dodavanje gasa (uz komandu eleronima) ipak malo pomoglo da Panther ne padne totalno u kovit nakon što je odskočio.
Sve što sad pišemo se desilo u sekundi-dve...
Sećam se samo da sam, kad je model već stao, oduzeo gas na ler, razmišljajući da mi model sad ne krene po onim džombama (u tom momentu nisam znao kakvo je stanje sa nosnom nogom)...

Kako sam već pisao ranije, učinilo mi se da je prilaz dosta dobar, model je leteo poravnato, jest bio malo višlji, ali činilo mi se da ne leti brzo i dok sam prilazio razmišljao sam "ovo izgleda dobro, ajde da sletim odmah, ko zna kakav će biti sledeći prilaz i da li ima goriva" tako da sam u momentu rešio da sletim.
Tek nakon što je odskočio video sam da je ipak bilo prebrzo. Bitan momenat u celoj ovoj situaciji je što nisam znao koliko ima goriva (prvi let uopšte).

Znate, sad posle videa sam i ja "pametan" i znam šta je i kako trebalo odraditi...

A, što se tiče podloge, takva je - kakva je, nemamo asfalt niti beton, to sam znao i kad sam kupovao model.
Mislim da, kad se Panter i ja malo "upoznamo", neće biti nekih problema, jedino, kao što sam već sto puta rekao, mora se voditi računa na sletanju...
Iskreno od svih faza leta, sa sletanjem sam uvek imao najviše problema i obično su sva oštećenja bila iz te faze leta.
U Pantherovom slučaju, sletanje sigurno može (i mora) biti sporije.

U zadnje vreme sam zadovoljan kako slećem i sa Zero-om i sa Thunderbolt-om, tako da će i sa Pantherom to doći na svoje. Ponavljam opet, ono je bilo prvo sletanje, sigurno je moglo bolje ali, ubedjen sam da će posle par letova i sletanja, sve biti OK.
Naravno, ne treba se zavaravati, ne može ni svako sletanje biti savršeno, tako da će reparacija na trapovima verovatno biti još...

Nosna noga je nameštena i vraćena u model, sve je podešeno, sve radi i sa prvim lepim i mirnim danom odoh opet da letim Panthera...
Biće i videa, ako "navatam" nekoga da snima...


Pisano  07. aprila 2011

Danas sam na Čeneju merio koliko je trbalo Pntheru da poleti - 29 koraka...


Ha, ha, "tetka" Maja se davno "pomirila sa sudbinom" tako da tu nema problema...

Koliko košta? E, pa ni ja ne znam tačno...

Cena modela se može samo okvirno izračunati, znajući koliko su plaćeni delovi + poštarine + carine...

Onako nabrzaka, turbina me je koštala oko 1700 evra i to zahvaljujući prijatelju koji mi je doneo iz Austrije i skinuo "štojer". Inače bi bila i više...
Cene za kit možeš videti na sajtu Zirolija i na to treba dodati poštarine i carine. Samo poštarinu i carinu za ovaj modeli i P 38 Lightninga sam platio preko 400 evra!!!

Delove sam kupovao u par navrata, tako da gore pomenuta poštarina nije jedina...

Balza za plankiranje, lepkovi, smola, staklena tkanina...
Servoi, prijemnik + sateliti, baterije, prekidači, kablovi, konektori, viljuškice, tigon creva...
Robart retrakti + pneumatski ventili, creva za pneumatiku (samo njih je otišlo preko 3 metra), pneu cilindri, boca, priključci...
Ta, ko će se sve setiti šta tu ima unutra...

Ej, a 180 evra za titanijumsku izduvnu cev za turbinu... Srećom to mi donela Majina tetka iz Nemačke, pa nisam plaćao transport i carinu...

Ne zaboravimo, farbanje me nije koštalo ništa, a kad bi se i to plaćalo, par stotina evrića bi otišlo "rutinski" i to ako nadjete nekog farbara koji hoće sa tim da se "prcka"...
Ima 7-8 boja...
Pa, maske za farbanje, srećom to i sitne detalje radim sam, ali sam kupovao špric git, šmirgle, krep trake...
Kod Goluba sam išao nebrojeno puta...

Cifra, ajd onako ugrubo, sigurno preko 3500 evra...

I na kraju, rad nema cenu, jer sate i sate uloženog rada (preko 10 meseci) ne možeš naplatiti (kad bi se recimo model prodavao)...
Zato, kad u oglasu vidite da neki model košta 10 - 20000$, znajte da je to sigurno jeftinije nego da ste ga pravili sami...