predhodna strana...


Pisano 03. avgusta 2011



Danas je napravljen peti let sa Pantherom...


Poletanje je bilo dobro, Panther je sa novim prednjim trapom višlji nego ranije i sa spuštenim flapsovima se "odlepio" od piste brže nego što sam se nadao. Model je malo propao, ali nikakav problem, uz blago navlačenje palice horizontalca poletanje je bilo uspešno.


U vazduhu nema "iznenadjenja", F9F leti stabilno i na maloj i na velikoj brzini. Pola gasa je sasvim dovoljno za sve što želite da odradite. Danas sam iz horizontalnog leta malo "povukao" model, dao pun gas i Panther je sa lakoćom krenuo u nebo pod jedno 50 - 60 stepeni, napravivši dva valjka, bez po muke... Ipak kod takvih "egzibicija" jet model, za razliku od warbirda, prilino brzo nestaje u plavetnilu neba, pa treba biti oprezan...
Pun gas nema potreba koristiti, sem na poletanju...
Panther je veoma lak za letenje, figure su velike, ravne, nema nikakvih, ali nikakvih, nepredvidjenih situacija.

U periodu od zadnjeg leta Panthera u Beogradu do danas, diskutoali smo koja je najbolja procedura za sletanje.
Činjenica je da su sva sletanja do sada bila brža nego što treba i to je ključna stvar na kojoj treba da poradim. E sad, pošto je ovo, za mene, nov i model i pogon, potrebno je odrediti minimalnu brzinu sna kojoj Panther leti sporo, a dovoljno stabilno.

Danas sam pre sletanja, napravio prvi prilaz gde sam video da model može prilično sporo da leti, a da se apsolutno ništa se ne dešava sa stabilnosti.
Napravio sam prilaz iz veće daljine, flapsove sam spustio kao što radim na Thunderboltu i sa malim gasom Panther je gubio na visini, leteo sporo, a veoma stabilno, bez ikakvih naznaka da može da se desi nešto ne predvijeno.
Kad sam video da je sve OK, pun gas, Jet Cat ove generacije nema zakašnjenje na odziv palice gasa, odmah je počeo da dobija obrtaje (ali od lera do punog gasa ipak treba par sekundi) i sa lakoćom je podigao Panthera ...

Potom, ponovo ista procedura, malo pre piste skroz oduzet gas, model pred samom zemljom blago navučen i konačno sletanje bez iskrivljenog trapa...
Uostalom evo slika...


Žao mi je samo što je Sale, današnji snimatelj, totalno, ali totalno omanuo i praktično sem poletanja nemam nikakav video. 
No, Bane je snimao, ali ima samo sletanje...

http://www.youtube.com/watch?v=aNBtfD6rylQ&feature=player_embedded#!

Tu je i Batin video...

http://www.youtube.com/watch?v=Vu68CEL6miU&feature=player_embedded


Šta reći na kraju, doneo sam Panther-a sa letenja, a da je sve kako treba i baš sam zadovoljan. 
Imam da prepravim par sitnica oko prednjeg trapa, verovatno ću premestiti i servo od upravljanja prednjim točkom malo napred, ali to je sve sića...

Sledeći izlazak, Panther ide ponovo na letenje...






Pisano 07. avgusta 2011

Stvari sa Pantherom definitivno dolaze u normalu...
Danas sam napravio još jedan (šesti) let i od početka do kraja je sve bilo kako treba.

Poletanje - najbolje do sada...
Posle standardnog rulanja od oko 25 metara, Panther se "odlepio" i uz malo "pridržavanja" palicom dubine, pod malim uglom počeo da dobija na visini...
Prelepo, kad bi tako bilo svaki put...

U vazduhu model leti "kao po šinama".
U današnjem letu pokušavao sam da ga letim malo niže nego do sada. Skoro ceo let je bio sa pola ili čak "zub - dva" palice gasa ispod pola. I tada je F9F dosta brz tako da su zaokreti, da bi ličili na nešto, prilično veliki.
Kad se da pun gas, Panther dobija na brzini, ali kako rekoh ranije, sem ako ne želite da napravite ogromnu petlju ili preletite nisko i brzo, za  punim gasom na ovom modelu, nema nikakve potrebe.

Danas sam samo tri puta koristio "gas do daske", na poletanju, i dva puta u letu ali, vrlo kratko, ma ni desetak sekundi. Praktično, ceo let je bio, kako rekoh, sa pola gasa. Zato je nakon 6 minuta leta ostalo skoro 8 dl goriva u tanku...

Sletanje je bilo dosta dobro...
Mogao sam još malo ranije da oduzmem gas, ali pošto prilazim od strane Siriga, preko betonskog kruga za kružno komandovane modele, uvek razmišljam šta ako prerano skinem gas i model izgubi na visini malo ranije nego što treba.
Znate, sa jetom nije kao kad slećete sa modelom koji ima propeler. Kod elisnog modela, čim dodate gas, avion reaguje, dobija na brzini i ima bolje opstrujavanje komandnih površina.
Kod jeta, dodaće se gas na vereme, ali dok turbina poveća obrtaje, i model ubrza, tih 1-2 čak i 3 sekunde, može biti "kobno" ako ste suviše nisko...   

Ipak, sletanje je bilo, kako rekoh, dosta dobro.
"Cedio" sam model, čak malo više nego što treba, pa je pre nego što će sleteti malo krenuo udesno. Nije to bio stoling, ali možda blizu minimalne brzine.
Bez obzira na to, sve je bilo OK i ono što mi je najvažnije, sve je "u komadu"...
Skoro da mi je neobično što kad dodjem nazad sa letenja i nemam šta da repariram...

Evo i videa od šestog leta...

http://www.youtube.com/watch?v=YNFNd53yMGU&feature=player_embedded



Pisano 23. avgusta 2011

Od zadnjeg pisanja, pre dve nedelje, sa Pantherom je napravljeno 8 ili 9 novih letova te ih sad ukupno ima 14...

Nažalost, nova prednja noga nije mnogo doprinela problemu krivljanja, u više navrata ranije pomenute osovinice u prednjem trapu.

Pošto sam do sada o svemu vezanom za Panther pisao ovde, evo nastavka storije...

Kako rekoh problemi sa sletanjem su se nastavili...
Tu i tamo je sletanje bilo dosta dobro, ali glavni problem, mnogo velika brzina koju model ima na sletanju, nisam mogao nikako da rešim.

Diskutovao sam sa skoro svim modelarima na Čeneju koji su gledali moje "muke", ali konkretnog saveta nije bilo...


Šta se tačno dešava, poletanje, relativno OK, u vazduhu sve savršeno, ali prilaz sletanju je mnogo brz.
Ako pustim model ravno i tik iznad piste ga blago "navučem" desi se jedan od dva scenaria, ili model ode gore, izgubi brzinu pa, grubo sleti, ili ako dodirne pistu velikom brzinom, odskoči od nje, pa se u sledećem "doskoku" iskrivi prednja noga...

Dakle nemam rešenja...

Da bih donekle popravio situaciju, na horizontalnom stabilizatoru sam na stanici namestio expo na 40%. Računam time ću "nežnije" moći dozirati ugao na sletanju.
Nije pomoglo...
Šta više, sad sam na poletanju imao problem i nije mi se jednom desilo da kad se model odlepi od zemlje, ja ga navučem, ali to nije dovoljno (jer ima expo) pa se Panther vrati, odskoči i tek onda poleti...

Sve "lepše od lepšeg"...

Šta sam radio da rešim probleme...

Prvo sam namestio dva moda za letenje, jedan za poletanje sa 0% expo-a na dubini i drugi kad model poleti sa 30% expo-a.
To se pokazalo dobro jer više nijednom na poletanju nije bilo "propadanja".
U vazduhu je model leteo baš kako treba, ali ostalo je sletanje...

Kao što to obično biva u životu, čovek najčešće sam "zezne" stvar, jedino neko to hoće, a neko neće da prizna...

Greška koja je dovodila do ovih problema sa sletanjem nastala je još dok sam pravio model.
Kad sam došao u fazu da ulepim horizontalac koristio sam spravu za merenje uglova krila i repa. Ziroli je lepo napisao da, kad je horizontalac u nuli, napadni ugao krila treba da bude 1 stepen.

Ceo model je tako napravljen da, pošto se sve uklapa jedno u drugo, praktično ne možeš pogrešiti ni u čemu, pa ni u odnosu ovih uglova.
Šta sam ja merio, ko zna, ali po mojm merenjima, ugao nije bio jedan stepen i pod izlaznu ivicu horizontalca sam dodao 2,5 mm balzu kako bih napravio da sve bude "u brucu"...
Naravno, tu sam zeznuo stvar, u prvom letu Panther je prilično penjao, a to sam morao kompenzovati trimerom i po sletanju sam video da je pokretni deo horizontalca spušten prema dole.
Dakle ono što sam podmetnuo nije trebalo...

E sad, šta se dešava, u letu model leti savršeno, ali izgleda, prilikom sletanja, kad se potisak smanji, horizontalac koji je prema dole, stalno "gura" prednji deo modela ka zemlji i samim tim model propada, a i ne može da mu se smanji brzina.
Ne pomažu ni puni flapsovi...

Razmišljajući šta da radim, pre dva dana sam napravio mix da kad skroz spustim flapsove, horizontalac ode gore za 10%.
Nisam hteo da preterujem sa % da ne bih model slučajno postao preterano nestabilan, ili ne daj Bože pao u stoling...
Prekjuče na sletanju brzina je bila nešto manja, ali je model i dalje bio brz...
Ipak ovo je bio pokazatelj da sam na dobrom putu...

Juče sam dodao još 5% na mix, ali sam u prednji deo Panthera dodao malo olova, kako bih pomerio i težište unapred.
Znate, kad je težište nazad, onda model zna da bude vrlo osetljiv na komandi dubine...
To se meni dešava na sletanju...

Moram naglasiti da je težište bilo namešteno tačno prema planu i da sam svaki put sletao bar sa 0,3 litra "čorbe". Dobro, to gorivo je na malom kraku, u tanku koji je tik ispred težišta...

Sa dodatih 100 gr olova u prednji deo modela, otišao na letenje...

Poletanje savršeno, uvučeni točkovi, podignuti flapsovi, prekidač prebačen na mod sa expom...
Odmah sam primetio da Panther ne leti pravolinijski, kao do sada, nego malo vuče prema dole, te sam morao pomeriti trimer dubine na dole za tri "klika", kako bih "navukao" model.
Panther je potom leteo savršeno, ali primetio sam da je sa pola gasa, koliko ga obično "teram", malo sporiji nego do sada. Verovatno su tih par "klikova" trimera malo promenila geometriju celog modela... Šta god...

Posle 6 - 7 minuta letenja, trenutak istine, sletanje...

Dakle, ljudi moji, koja razlika, neverovatno...

Model sam preleteo nisko ispred sebe da proverim da li su točkovi spušteni, sve je bilo OK, dodao sam malo gas, dobio na visini, spustio flapsove (flapsovi se usporeno spuštaju) i odmah sam primetio da pri toj brzini, kojom obično idem na sletanje, sad sa spuštenim flapsovima model mnogo više penje nego do sada...
Oduzeo sam malo gas, Panther je sad leteo pravo, predzadnji zaokret, sve je u redu, još manji gas, zadnji zaokret, Panther je sad poprilično daleko, ali i visoko, gas na ler, model malo obara nos, recimo 5 - 10 stepeni, i pod tim uglom, ali neverovatno malom brzinom, dolazi na sletanje...
Sve je kao usporeni snimak dosadašnjih sletanja...
Na pola metra iznad zemlje blago navlačenje, Panther se poravnava, potom nežno diže prednji kraj i sleće na zadnje točkove nastavljajući da rula na njima par metara dok se nije spustio i na prednji točak...

Savršeno sletanje...

Nisam mogao da izdržim, napravio sam još jedan let, skoro identično sletanje prvom i sad sa sigurnošću mogu reći da je ovo definitivno pravi set up za sletanje.
Konačno je model došao da ni u jednom režimu (poletanje, letenje, sletanje) nemam nikakav problem...
Naravno, nema opuštanja...

Jedva čekam da danas idem ponovo na letenje. Nadam se da ću "navatati" nekog, pa i da snimimo sve ovo o čemu sam pisao...


Pisano 30. avgusta 2011

E, šta su Kinezi...
Danas sam se prijatno iznenadio kad sam na zvaničnom sajtu od firme Sky Master, na stranici na kojoj nude svoj model Cougar, u ponudi color šema našao i ovu...

http://www.skymasterjet.com/f9fc.htm

Verovatno vam je poznata...