predhodna strana...


Pisano 05. decembra 2010



Počelo je farbanjem i evo u par reči kako radovi napreduju...

Dakle, pošto je izabrana kolor šema, prva stvar je bila da se „smućka“ siva boja.
Gledajući slike, Golub i ja smo odredili koja bi to nijansa sive boje mogla da bude.
Goša radi isključivo sa poliuretanskim bojama. To su, ko ne zna, dvokomponentne boje i mogu biti od skroz sjajne do skroz mat nijanse. U osnovnu boju dodaje se „herter“ – učvršćivač i tek kad se te dve komponente izmešaju, boja može da se nanosi. Znači, sušenje boje je stvar „hemije“ a, temperatura komore u kojoj se farba, može samo malo, da utiče na dužinu sušenja.

Kad se proletos farbao Hellcat, koristili smo bazne boje i na kraju je išao bezbojni 25%-tno sjajni lak. Time je model, na kraju, kad je bio ofarban, imao samo mali sjaj...
Mana ove priče je još jedan sloj (lak) koji se nanosio na model i samim tim mu povećeveo težinu.
 
Sada za Panthera, želeo sam da izbegnem lakiranje i već je u samoj boji bilo "zamešano" sve što treba... Boja za panthera je skroz mat...

Odredjena je i nabavljena siva boja, a osnovnu količinu smo podelili na dva dela i u jedan dodali još 2/3 bele. Ovo je napravljeno iz razloga što je trup u dve nijanse sive, donji deo svetlo svetlo siv, skoro beo, a od gore malo tamnije siva...

Prvo smo rešili da farbamo sve od dole, sve poklopce (koji su time bili gotovi), donje delove elerona, flapsova, krila, trupa repa...

Rečeno – učinjeno, posle oko sat vremena rada svi delovi sa donje strane su se lepo belili...

Goša nanosio relatvno tanak sloj boje, jer poliuretan dosta dobro pokriva i ne mora da se "naliva", pogotovo kad ide u matu.
Kao i kod svih boja, neke nijanse (žuta ili narandžasta) ne pokrivaju najbolje, pa se pre njih nanosi obično bela podloga.
Pošto je trup od dole skoro beo a od gore svetlo siv, te dve nijanse su ujedno trebale da budu i podloga za žute tankove i detalje na trupu...

Sutra dan kad sam došao kod Goše u radionicu, plan mi je bio da papirom „maskiram“ ofarbane delove, kako bi se farbala siva nijansa na gornjim površinama modela.
Zamaskirao sam jedan eleron, pa drugi, uvatim flaps i imam šta da vidim, boja na nekoliko mesta popucala... Kad se nisam šlogirao... Uzmem i ostale delove, neki super ofarbani, ali još jedan, čini mi se horizontalac, isto ima pukotine i to po celoj površini... Najstrašnije je levo krilo, koje je skroz popucalo... Katastrofa...


Gleda Golub, gledam ja, nijednom nije jasno šta se desilo. Ono što je najgore, ne znam sad kako to da saniram. Ako treba da sve šmirglam do stakla, pa da sve špricgituje i nitujem ponovo, vidi, bolje da se roknem...   
 
Šta da se radi, velimo, smislićemo nešto "usput" i taj dan smo ofarbali sve od gore, zaključivši, da je na delovima koji su popucali, možda ipak, malo deblje naneta farba i da je razredjivač ili lak reagovao sa šprigitom koji sam koristio (špricgit je akrilni i ne bi trebalo da ima reakcija sa poliuretanskim bojama koje su "neutralne")...

Zbog toga je Golub gornje površine farbao tanko i izmedju dva nanosa je čekao po desetak minuta da se svaki sloj  malo „prisuši“...

Kad je sve bilo gotovo odneo sam delove kući, pošto sam trebao da ih spremim (zaštitim) za sledeću, žutu, boju.
Radeći to, morao sam farbu na tankovima malo da izšmirglam (sundjerasi šmirgl papir gradacije240) i  tada sam ustanovio da je dovoljno izšmirglati samo boju, pošto je samo ova popucala. Špric git, a time linijice i nitne, nisu bile oštećene... Kakvo olakšanje... Sam sad znao da ću moći popraviti pukotine...

Žuto je ofarbano „rutinski“ i to istom „tehnikom“ kao i gornja siva u par tankih slojeva sa pauzama izmedju...

Sledeće na redu su bile crna i srebrna na napadnim ivicama krila.
Crne boje su i oznake, pa sam ujedno spremio i šablone za slova i brojeve koje se nalaze na modelu. Pošto sam odredio veličine isekao sam na cutter-u od Oracalove Oramask folije (folija baš za šabloniranje) potrebne šablone i nalepio ih na trup i krila. Ujedno sam i pripremio napadne ivice za srebrnu boju.
Tako smo u jednom danu odradili dve nijanse...


Danas sam izšmirglao donje delove krila i trupa ia sutra idem da to ponovo prešpricamo...




Ostale su nam još oznake u plavo, belo i crvenoj boji, beli logo na vertikalcu i crvena napadna ivica na usisu trupa.
Sve to će biti ofarbano u narednih 4 - 5 dana i time će farbanje modela biti gotovo...






















Kako trenutno sve izgleda evo na par slika...






















































































































Pisano 10. decembra 2010

Na Pantheru je danas završeno farbanje...

Golub je prevazišao sebe, pogotovo u strpljenju (sa mnom), a o farbanju neću da trošim reči...



Goša u "akciji"...

Na ovom mestu mu se još jednom neizmerno zahvaljujem...

















Sad kad je sve sklopljeno, pokazalo se koliko je kolor šema "brutalna"... Prezadovoljan sam kako model izgleda...



Na RC Universu mi se javio jedan modelar i objasnoi mi poreklo Cougar-ove kolor šeme, koju sam koristio kao osnovu za moj model...
Ali Machinchy, legendarni britanski RC jet pilot i vlasnik Al's Hobby Shopa (www.alshobbies.com), ofarbao je svoj Airworlod Cougar u ove boje. Slike koje sam ranije postavljao, su slike od njeovog modela...

Inače, avioni sa piratskom lobanjom i ukrštenim kostima pojavljuju se još od 1943, po prvi put na Corserima, a tokom dugog niza godina evoluirali su sve do današnjih dana.
Takvi avioni imaju ime Jolly Rogers. Postoji i sajt: www.jollyrogers.com
Avion u bojama, kao što je ofarban moj Panther, pojavljuje se (čini mi se prvi put) na F 14 Tomcat-u...











Evo i malo slika gotovog modela i nekih detalja...
















Rep...














































Zahvaljujući dobroj maskirnoj foliji (Oramask) sve ivice su veoma "oštre"... Još malo, baš krupnog plana...











Prednji deo trupa:





Napravljen je i prvi vedering:







Ovih dana počinjem sa sklapanjem, doterivanjem kokpita a, obavezno mora da "padne" vedering jer Panther ovako, mnogo "nevino" izgleda...
Za vedering će biti malo šmirglanja i malo "prljanja"...

Uostalom videćete te...















Pisano 11. decembra 2010

Pre nego što počnem da sklapam model evo i zadnjih podataka "sa kantara"...

Levo krilo:
- pre pricgita - 560 gr
- posle špric gita - 610 gr
- posle farbanja - 640 gr

Desno krilo isto kao i levo, u gram...

Trup, e tu ima malo netačnosti jer, kad sam ga merio pre špric gita, zaboravio sam da izvadim jedan tank i sa njim je imao 2650 gr. Tank je težak 95 gr...
Danas kad sam merio gotov, ofarban trup, nema onaj tank u sebi, ali su ugradjena tri servoa, koji su ukupno teški 145 grama...
Znači matematika kaže ovako: trup pre farbanja - 2555 gr, posle farbanja (kad odbijem servoe) - 2730 grama...

Ostali delovi, znate već, sva ona sića, poklopci kabina, eleroni, flapsovi, svi poklopci servoa, pokretni delovi repnih površina... bili su pre špric gita 730 gr, posle špric gita, 770 gr i na kraju ofarbani - 810 grama...

Pre špric gita i farbanja, model je ukupno bio težak 4405 gr.
Posle farbanja Panther se "nagojio" na 4820 grama...

Znači kompletan finiš je podigao težinu za 415 grama...

Ovo je model raspona 1830 mm i isto tolike gužina - 1830 mm...

Mislim da za ovakav finiš "nabačena" težina i nije mnogo, a pogotovo sam zadovoljan, jer sam "šacovao" da će finiš dodati izmedju 500-600 grama...

Pisano 12. decembra 2010

Malo da vam zagolicam maštu... Vedering...









Pisano 13. decembra 2010

E, sad mogu da idem na spavanje...

Ako je i od mene, vala, dosta je... Od pola osam neprekidno sam "doterivao" donju stranu na Pantheru, znači više od 7 sati rada...

Danas sam kupio air brush, i sad sam ga prvi put koristio. Naravno, air brush je služio samo da se nanese boja, ali najveći posao su opet odradili krpice i šmirgl papir...

Sve u svemu, posle krila, na red je došao i trup, a kako sve izgleda "u sklopu", evo još na par slika...
Verujte mi, uživo neuporedivo bolje izgleda, ne mogu slike da dočaraju "pravi ugodjaj"...






















































Pisano 14. decembra 2010

A sad malo od gore...


Kao što znate, svi moji modeli imaju onaj "ofucani", masni izgled, izgled aviona koji se upravo vratio iz borbe... Po meni, to daje jednu dodatnu realnost i koji god model da je u pitanju, smatram da tako finiširam avion ostavlja bolji utisak.

Sa svakim novim modelom trudim se da poboljšam taj "umetnički" aspekt izrade. Panther još ni izbliza nije iz finiširan do kraja, ali od svih mojih modela, mislim da sam na putu da napravim svoj najbolji vedering...

Tehnike "dorade" finiša su razne i u mnogome zavise od vrste aviona.

Warbirdi iz Drugog svetskog rata su mnogo "masniji" i prljaviji od recimo jetova...
Zvezdasti motori su puštali ulje na sve strane i ono se, što od stajanja, što od letenja, slivalo niz trup dole ili niz trup prema nazad...
Simulacija slivanja prljavštine niz trup, kad je avion bio na stajanci, je sledeći nivo dorade...
Garež od mitraljeza je još jedan detalj koji se farba...
Tu su i rdja, i otpala farba i još puno toga...

Sve u svemu, slojeva ima mnogo i ovakav vedering se radi danima... Maketari to najbolje znaju...

Za Panthera sam konačno kupio airbrush i uz Batinu pomoć osposobio motor od frižidera u kompresor za farbanje.
Motor sam imao od nekog "riknulog" zamrzivača, a Bata mu je dodao separator za ulje i ventil sa manometrom na kojem se pože podešavati pritisak. Pritisak je namešten na oko 1 atmosfere...
Airbrush je sa buvljaka, cena 2000 dindži, ali za namenu, koliko će meni da treba, je extra...


Bata mi je dao dobru ideju kako da "vežbam" rad sa airbrushom. Reče mi da kupim tuš i da se "igram" dok malo neudjem u fazon rada... Tako sam i uradio i pale su prve "tuš probe"...
Tuš je "zgodan" za rad jer se airbrush lako pere vodom i baš treba dosta vremena da se počne sušiti u dizni (koja je 0,3 mm)...


Prvo sam crtao na papiru, zavrtao, odvrtao iglu, približavao ga podlozi, pa udaljavao, odvrtao i zavrtao napred na airbrushu deo za "lepezu" i sve u svemu polako sam video gde će biti problemi sa vederingom na Pantheru...

Pošto je Panther veliki model, a ne maketa, baš treba imati ruku i recimo pravo, po nitnama koje su na mestu gde je ramenjača (dužine 60-ak cm), naneti boju da bude ravna, da brzina nanosa bude konstantna (čim usporiš odmah je tamnije ili orbuto, čim ubrzaš - svetlije...), da nemaš tačku na početku ili kraju ofarbane linije...

Sve ovo da se uradi bez greške na celom modelu, vidi, nema teorije...

Znači, treba neka boja koju, kad zezneš prilikom farbanja (a, neminovno je da će se desiti), možeš brzo i lako obrisati.
Golubova ponuda za farbe je time odmah "pala u vodu", jer je to ista boja kao što je farban model i može se obrisati samo razredjivačem, a on će odmah da nagrize boju na modelu...

Čitajući po internetu vidim da modelari koriste akrilna boje na vodenom bazi. Ima i kod nas da se kupe takve (cena 600 dinara 1 dl, 1000 din litar "vode" nija baš voda iz vodovoda...) ali, čak ni u farbari nisu znali da mi odgovore na pitanja oko farbanja, sušenja, farbanja sledećeg sloja, brisanja sledećeg sloja ako pogrešiš...



No, da se vratimo tušu...
Pade mi na pamet da probam da nanesem tuš na donji deo flapsa. Tako sam i uradio, razmišljajući da, šta god da se desi, odmah ga brišem mokrom krpom... Rečeno učinjeno... Tu sam i video da od mog "slobodoručnog" vederinga samo sa airbrushem, nema ništa...

Eksperimentišući, sa mokrom i suvom krpon, šmirgl papirom, skoš brajt žicom, video sam da se tuš kad se osuši, više nema teorije da se skine. Naravno, kad bi de pokvasio (recimo model ti pokisne) ne znam baš šta bi bilo, ali ovako, u svakodnevnoj manipulaciji, nema skidanja nanete boje...
Količina boje, tj. njena nijansa, se takodje da, uz malo vežbe, odrediti i detalji mogu biti od crnih do skroz svetlo sivih... Na kraju kad se airbrush "zavrne do panja" da skoro ne izlazi boja a lepeza nanosa odvrne da široko baca, mogu se mnogi delovi vrlo pažljivo osenčiti...

Evo "mirčetove tehnike":


Površina koja treba da se isprlja. Ako dobro pogledate, videćete da je deo sa leve strane već odradjen. Nema teorije da se ceo model radi od jednom, nego mora deo po deo...


Airbrushom je naneta boja (tuš) samo preko panel linija i nitni...





















Vlažnom krpom je razmazan sloj po delu modela koji radite. Ako stisnete krpu više, normalno, skidate više boje i obrnuto... Ako vam se ne svidja, nema frke, prskalica i krpica sve brišu, pa ponovo...


Kad se razmaže izgleda ovako...


Sada suvom krpom utrljavate sloj boje i izjednačavate ga sa predhodnim panelom... Opet od pritiska zavisi koliko će te da ostavite ili skinete boje...






















Na kraju to izgleda ovako... Sad prelazite na susedni panel i tako u krug sve dok ne napravite celu stranu...

Na kraju, kad je sve gotovo, airbrushom se može naneti skoro nevidljiv sloj boje, koji doprinosi da se neki delovi malo više naglase od drugih. Ali tu ako se pogreši, nema više vode i brisanja, nego pomaže samo blago šmirglanje finim brusnim papirom ili još bolje skoč brajt žica... Ipak, velikih popravki u ovoj fazi nema...

Kad se ceo model završi sa "tuširanjem" neophodno ga je izlakirati bezbojnim lakom. Već je "pao dogovor" sa Golubom, da će, kad sve bude gotovo "u tušu", model lakirati sa 10-15% sjajnim lakom. Takav lak pruža zaštitni sloj i tek-tek sjaja, koji su jet avioni ipak imali...

Ovako finišan model, takodje ima, sem estetskog ugodjaja, i praktičnu stranu. Svako oštećenje, ogrebotina, "krpež" mnogo se lakše poprave i manje se vide nego na uglancanom novom modelu. Pričamo naravno u warbird i jet modelima, ne akrobatama...

Količina nanete "prljavštine" je stvar ukusa i o tome ne bih polemisao, ali gledajući ovaj model koji, kad sam ga sastavoi čim je došao od Goluba i sad posle vederinga, po meni, nema uporedjenja...
Onakav uglancan, izgledao je kao velika kineska igračka kad je izvadiš iz kutije... Doslovno kao igračka...
Sada "upljan", joj, kako je brutalan... "Smznem" se svaki put kad ga vidim...


Pre "prljanja"...
..i posle...




Pošto Panther nije warbird nego jet model, tražio sam slike na Internetu od pravih jet avion koji su bili ofarbani u sivo, ne bi li video koliko su zapravo bili "prljavi" kad su se vraćali sa misija...
Nisam želeo da preteram pa, da model bude previše siv ili crn...

Evo par slika od pravih aviona...






























...a sad Panther...















































I na kraju, šta reći?

Treba biti malo "opičen" pa, onako ofarban model uzeti i izšmrglati i vederingovati...
Ipak, mislim da je vredelo truda...
Vederingu nije kraj. Treba da "sredim" još gornju stranu krila i da model ide nazad kod Goluba na lakiranje...

Potom farbanje unutrašnjih delova poklopaca, prostora od točkova, kabine...
Fali još rdja, slivanje hidrauličnog ulja, atmosferska prljavština...

Jel'te, imali tu uopšte kraja?


Pisano 16. decembra 2010

Radi se bez obzira na sneg i "zimsku idilu"...

Danas sam bio vredan i kompletno završio vedering modela sa tušem.  Dogovor je da u subotu idem kod Goluba da ofarba sloj bezbojnog laka na sve delove...

Evo još malo slika, kako sve konačno izgleda...


















































Pisano 30.decembra 2010

Krenuo sam da sastavljan Panthera i posle nove godine ću naručiti izduvnu cev, tj. cev kroz koju izlaze gasovi od motora do zadnjeg dela na trupu. Cev ću da kupim u Jet Cat-u i oni je rade po meri u zavisnosti od veličine motora i oblika trupa.  Uz cev kupuju se i "usne", kako oni to zovu, proširenje u obliku levka u koje i sama turbina ulazi jednim svojim delom. To proširenje "kupi" i vazduh koji ide o oko turbine i usmerava ga u samu izduvnu cev, hladeći pri tom izduvne gasove...

Sve u svemu, ta izduvna cev, koja ima dupli zid, gde je unutrašnji od titanijuma a, spolji od aluminujuma, se greje.
Kod Panthera, ona prilično pasent izlaz od nazad iz trupa i nema extra prostora izmedju nje i samog zadnjeg otvora, tako da topli vazduh, koji cev sigurno isijava, nema gde da izlazi napolje...
Ja sad trenutno ne znam koliko će se sam trup grejati od zračenja te cevi. Trup je, usvom zadnjem delu, dosta širi od cevi i tu imam prostora da stavim nešto što bi možda moglo da ga extra izoluje...
Pošto je sve iza težišta taj materijal ne bi smeo da bude pretežak...

BVM nudi dve opcije za zaštitu modela od preteranog grejanja. Evo linkova:

http://shopbvmjets.com/zencart/index.php?main_page=product_info&cPath=8_60&products_id=30

http://shopbvmjets.com/zencart/index.php?main_page=product_info&cPath=8_60&products_id=29


Uvek imam opciju da to naručim, ali ko zna, možda nešto slično mogu da nadjem i ovde... Možda mi sve to ni ne treba... Neću znati dok ne "kresnem" turbinu u modelu...