predhodna strana...


Pisano 03. januara 2011



Imam jedno pitanje, molbu, problem, pa k'o velim, možda može neko savetom da mi pomogne...

Krenuo sam da povezujem i miksujem servoe u Pantheru i došao sam do malog problema, pa ko velim da pitam za pomoć...
Već par godina imam i letim sa JR 9303... Stanica pruža mnoge opcije ali, da li može ovo?
 
Radi se o pneumatskom sistemu za trapove...

Kako sam već ranije pisao, Panther prilikom poletanja i sletanja, uz izbacivanje točkova, otvara i zatvara vrata na glavnim trapovima...
Zato sam kupio Siera UP 2 cilindar, koji sam odradi ceo ceo ciklus oko vrata i trapova, a to je da kad servo pokrene cilindar on prvo otvori vratanca glavnog trapa, trapovi izadju napolje, zabrave se a, potom se vratanca na glavnim trapovima zatvore (inače bi ze odvalila jer su blizu zemlje)...
Pri uvlačenju točkova redosled je obrnut, prvo se otvore vratanca, trapovi udju i zabrave se i potom se vratanca zatvore.

Sve to radi savršeno, ali i na prednjem točku postoje vratanca, a ta moraju biti otvorena sve vreme.
Njih sam namestio da ih otvara servo...

Ajd sad pomagajte, kako da povežem da se vratanca prednjeg točka otvore prva a, zatvore zadnja?

Postoji li na 9303 neki mix sa delay funkcijom?

Znači trebalo bi da kad, recimo, slećem, kad prebacim prekidač za trapove, prvo servo otvori poklopac (vratanca) prednjeg točka, potom drugi servo pokrene pneumatski ventil (koji sve ono odradi što odradi...)...

Kad želim da uvučem točkove, prvo servo od UP 2 ventila treba da odradi svoji proceduru i na kraju da servo prednjeg točka zatvori poklopac...

Da li na JR 9303 ima neka funkcija "delay" kojom možeš, na neki način, napraviti pauzu u mixovanju dva kanala?

Hvala unapred


Pisano 04. januara 2011

Sad, malo razmišljam o gore pomenutom problemu, pošto JR ima mogućnost da usporiš servoe, možda može da se prilikom miksanja dva servoa (onog za vratanca prednjeg točka i onog za UP ventil) njihove brzina uspore, tako da, kad se trapovi izbacuju, servo od poklopca prdnjeg točka ostane sa normalnom brzinom (vrata se brzo otvore) a, onaj od cilindra da se uspori i obrnuto, kad se trapovi uvlače, servo od UP 2 ventila odradi hod normalnom brzinom a, onaj od poklopca da se uspori...
Time bi se (bar teoretski) dobila "delay" funkcija...

Probaću ovo sutra ali, i dalje važi molba za pomoć... Možda ima neka bolja opcija...


Pisano 05. januara 2011

Probano, radi savršeno...

http://www.youtube.com/watch?v=K4UmBngopAk&feature=player_embedded#!


Ovo je snimano sa telefonom i snimak baš nije najbolji...

Brzina otvaranja i zatvaranja i vrata i trapova je sporija nego na snimku, video je malo brži od realnog vremena...

Juče je bio Bane i malo mi je pomogao oko lemljenja nekih žica. Atmosfera je bila radna...



Danas sam, iz Nemačke, od vlasnika firme Tailor Decals (www.tailormadedecals.com) dobio set nalepnica za Panthera.  Čovek se toliko oduševio modelom, kad ga je video na RC Universu, da mi je poslao nalepnice sa svim neophodnim oznakama koje su bile i na pravom avionu...





Inače, na modelu intezivno radim svaki dan i verujem da ću u narednih par dana sve završiti. Kao i uvek i sad "padaju" neke male prepravke, kako bi sve što bolje "funkcionanisalo"...

Unutrašnjost poklopaca i trupa oko trapova sam ofarbao u zeleno...





Ugradjeni su svi servoi i sve komandne površine vrlo lepo, lako i precizno rade.
Na vertikalcu ću napraviti poklopce koji će pokriti ove otvore od servoa...




Servo za horizontalni stabilizator je Hitec HS 5645 i preko šipkice sa 3 mm navojem pokreće horizontalac...
Za vertikalni stabilizator sam stavio Graupnerov 5077, servo koji ima silu od 5,5 kila na 6 volti. Vertikalac pogoni preko 3mm karbonske cevčice...


Kad sve bude gotovo, za koji dan, detaljno ću sve slikati...


Za Panthera sam iskoristio svih 9 kanala sa stanice. Da ih ima i više ne bi škodilo...

Sve u svemu:

- kanal 1 - gas
- kanal 2 - eleroni
- kanal 3 - elevator (horizontalac)
- kanal 4 - vertikalac
- kanal 5 - trapovi
- kanal 6 - servo za upravljanje prednjim točkom (mix sa servoom od vertikalca - možda ovde dodje i žiroskop...)
- kanal 7 - prekidač za paljenje i gašenje turbine
- kanal 8 - flapsovi
- kanal 9 - servo od poklopca prednjeg točka (mix sa kanalom 5)

Da bi flapsove lepo podesio iskoristio sa Match Box, iako je moglo i na Y kabel...
Na Y kabel su povezani eleroni...
U jedan od kanala ću sa Y kabelom povezati i indikator napona (led diode)
U jedan od kanala ću sa Y kabelom povezati još jednu bateriju, kako bi sistem imao dve baterije (za ne daj Bože)... U prijemnik može da se "udene" samo jedna baterija ali, sa Y kabelom se može dodati još jedna. Naravno svaka mora imati nezavistan prekidač...

Iz prijemnika ide i data kabel za Flight Log, JR-ovu spravicu kojom možete proveravati koliko je svaki prijemnik ostao bez signala, napon u sistemu...

Kao što se vidi žica ima "ko na Djerdapu", a to je samo elektronika od prijenmika i servoa.
Poseban sistem je onaj za ECU (Electronic Control Unit) za turbinu gde ide još 7-8 žica i kablova, pa tu je i pneumatski sisten za trapove sa crevima... Samo tih creva sam potrošio preko 3 metra...



Na modelu nisam koristio klasične produžne kablove, nego sam sve produžavao sa žicom koju sam lemio na postojeće kablove od servoa, baterija, prekidača...
Time sam izbegao da se neka žica može "otkačiti" i dužine su baš tolike kolike treba da budu...
Zahvaljujući Posejdonu, koji mi je poslao ove zelenkaste plastike kojima se obmotavaju kablovi, u modelu je, bez obzira na broj žica, priličan red... Hvala Draganče...

A sad, odoh nešto i da radim, dosta je bilo ovog administrativnog posla...


Pisano  06. januara 2011

Još malo o baterijama...

Jedna baterija ide u prijemnik u mesto namenjeno za bateriju...
Druga baterija ide preko Y kabela sa recimo servom za prednji točak u prijemnik...
Ovo nisam ja izmislio, video sam da ljudi tako rade...
Time sam izbegao da u bilo kakvom slučaju nezgode ostanem bez obe baterije odjednom. Zato i imam dva prekidača i dva voda za punjenje baterija... Zajednički je samo pokazivač napona koji ide direktno iz prijemnika...

Što se tiče potrošnje struje, ovaj model nema ništa više servoa nego bilo koji koje imam i letim. U Pantheru je samo jedan servo digitalan (za horizontalac) a svi ostali su analogni. Prosečna potrošnja struje u Zero-u ili Thunderbolt-u po letu od desetak minuta je oko 150 mAh... To znam pouzdano jer uvek dopunim od 450-500 mAh kad se vratim sa letenja, a obično ne letim više od tri puta...
Opet ponavljam, svi servoi su analogni.

Godinama unazad koristim baterije iz bateri šopa u Novom Sadu, Duracel NiMh od 2650 mAh... Uvek pravim paket od 5 ćelija (6 V) i sa punjačem koji imam mogu da ih praznim, punim, na displeju vidim sve parametre da mogu da pratim stanje baterije...
Nažalost, momak koji je radio u toj radnji na punktovanju baterija, više neradi tako da sa par zadnjih paketa baš nisam bio zadovoljan punktovanjem.
Razmišljam da predjem na 123 baterije, ali i tu ima i prednosti i mana...

Velika struja koju daju ove baterije, meni nije bitna, jer nemam digitalne servoe...
Brzina punjema takodje kod mene ne igra ulogu, pošto uvek imam dovoljno vremena da do sledećeg letenja dopunim baterije...
Trenutno jedina prednost je što možeš kupiti već gotov paket od 2 ćelije (6,6V) i što sa takvim paketom ne moraš koristiti regulator napona...
Cena od 40$ nije zanemarljiva (i to je cena u Hobby Kingu) kao i činjenica da mi treba i nov punjač ( ajd' on je 20-tak $)...

Ako nadjem varijantu da dobro zapunktujem baterije verovatno neću menjati svoje Duracel pakete...

Što se tiče ostale struje u Pantheru, uz turbinu se dobije dvo ćelijska LiPo, od 2200 mAh, koja bi trebala da bude dovoljna za par letova.
Sad već predprošle godine kad sam na Top Gun-u razgovarao sa jednim gospodinom iz Venecuele o njegovom jet-u (tada mi ni na kraj pameti nije padalo da ću eti i ja vrlo brzo imati takav model), on je na svoju Jet Cat turbinu stavljao LiPo od 4400 mAh i to mu je bilo dovoljno za oko 12 startova...
Naravno za potrošnju baterije bitna je o veličina motora kao i vreme hladjenja turbine, jer, kako znate, elektro motor koji "zavrti" turbinu, na kraju kad se sve ugasi i hladi istu dok temperatura u njoj ne padne ispod 100 stepeni...

Koliko ciklusa rada Jet Cat-a sa jednom baterijom koju imam ću moći da napravim ostaje tek da se vidi...


Pisano 07. januara 2011

Danas sam po prvi put sastavio model u dvorištu, na prirodnom svetlu...
Nije još sve gotovo, ali nisam mogao da odolim da napravim par slika...


















































































































































































































Pisano 10. januara 2011

Pre neki dan postavio sam slike od Pantherove "spoljašnosti"...
A, kako izgleda iznutra evo pogledajte...

Da bi što bolje iskoristio prostor, mnoge stvari sam postavljao "u slojevima", jedne na druge...

Ranije ste već videli da su skroz napred, u trupu postavljene baterije, dve za prijemnik i jedna Li-Po za napajanje turbine.
Ova LiPo je nameštena u svom ležištu i po potrebi, recimo radi punjenja, može se vaditi...
Originalni kabel koji ide od baterije u ECU, bio je  predugačak, tako da sam ga skratio i ujedno, negde na sredini, zalemio konektore preko kojih "otkačinjem" bateriju. Ovim konektorom sam izbegao da kabel od baterije stalno vadim iz ECU-a... 
 




Na slici se vidi nosač u prednjem delu trupa, pod kojim je u sredini prednji trap i sa njegove desne strane servo koji pokreće ventil za otvaranje vrata i izbacivanje i uvlačenje trapova...
Na nosaču je boca za vazduh a, sa leve strane ECU iza kojeg se nalazi elektična pumpa za gorivo. Trudio sam se da sve teže delove postavim što više napred u trupu...
 
Žuto tigon crevo služi za sipanje kerozina u rezervoare...

Sa leve strane trupa prolazi "gomila" kablova...

Iz ECU-a prema turbini idu dva kabela, jedan (kao telefonski) za senzor temperature izduvnih gasova i broj obrtaja, a drugi za svećicu i startovanje turbine...

Iz ECU-a izlazi i kabel za malopre pomenutu Li-PO bateriju, koja ceo sistem napaja strujom.
Tu je još jedan "telefonski" kabel, koji ECU spaja sa pločicom na kojoj se prati (pomoću led dioda) u kojoj je fazi paljenje turbine. Ova pločica nam takodje pokazuje šta je problem, ako turbina neće da startuje...
Pločica ima još jednu funkciju, mnogo važniju, na nju se priključuje GSU (Ground Support Unit) "daljinski" preko kojeg se radi sve vezano za štelovanje i praćenje parametara na turbini.
Preko GSU-a možete paliti i gasiti turbinu i bez korištenja predajnika...


GSU priključen na model...

No, vratimo se ECU-u... Što se tiče ECU-a i žica, tu nije kraj...

Iz ovog uredjaja izlaze još dva kabela (kao za servo) koji idu u prijemnik. Jedan kabel se uključuje u kanal za gas, a drugi koji služi da se turbina pali i gasi  na prekidač (ide u neki AUX tro položajni kanal)...

Turbinu možete paliti i gasiti na dva načina. U svakom slučaju kompletan postupak odradi ECU, ali pobudu da ECU "pokrene" sistem možete odabrati sami, a ima dva načina...
Prvi je da se sve dešava preko palice i trimera od gasa. U tom slučaju ne treba vam AUX kanal, što može da ima i prednosti i mana...
Druga varijanta je da se koristi AUX kanal (mora biti sa 3 položaja) ali, uz njega opet morate da pobudu date preko trimera i palice gasa...
Ovde je jedina prednost (ali može biti i mana) što turbinu gasite tako što prebacite prekidač u skroz donju poziciju...

Razmenivši par mailova sa Ali Machinchy-jem, vrhunskim Engleskim (a, Boga mi i svetskim jet pilotom), napisao mi je da on i njegovi prijatelji uglavnom ne koriste AUX opciju. Dešavalo se da slučajno prebace prekidač u letu i da se motor ugasi... A, onda...

ECU pruža još neke opcije, za koje morate da dokupite "dodatnu opremu", a to su GPS uredjaj, smoke system, i pito cev...
GPS-om, kao što znate, možete posle svakog leta prebaciti podatke o brzini, visini, G sili... sa ECU-a na vaš PC...
Smoke system, znate čemu služi, a pito cev, sa elektonikom, omogućava vam da ograničite broj obrtaja na turbini i time koliko god da "dajete gas", zadatu vrednost nećete preći (što bi rekli u onom filmu: "Dalje nećeš moći"...).
U Americi, brzina jet modela ograničena je na 200 milja, a da je predjete to vam "onemogućuje" ovaj sistem...

ECU pruža tolike mogućnosti, što štelovanja, što kontrole da bi mi trebalo još mnogo strana na ovom forumu, tako da ću vam samo reći da uputstvo ima 61 stranicu (sitno kucanog texta...)...


Vratimo se modelu...

Iza prednjeg točka nalazi se servo kojim se upravlja sa njim. Za tu operaciju sam iskoristio Hitec HS 645 MG (preko 10 kg na 6V), pošto servo mora biti snažan da bi izdržao udare koji se javljaju dok model rula po pisti...
Servo je sa trapom povezan preko dve sajle, koje se zategnu kad trap izadje iz modela.

U istom delu trupa sa leve i desne strane nalaze se elektronski ventili, jedan za gas, a drugi za kerozin. Naravno i njihove žice idu u ECU...
Ventili služe za paljenje turbine...


Ventil i filter za kerozin "sakrili" su se iza ovih žica...


Ventil za gas je sa druge strane trupa...



















Kako sistem za paljenje radi?

Kad se da "signal" za startovanje motora, ECU prvo zavrti elekrto motor koji se nalazi na prednjem delu turbine. Ovaj motor zavrti turbinu na oko 3000 obrtaja i tada se zaustavlja i u tom momentu se pali svećica i otvara elektro ventil koji pušta gas (propan butan 60/40%) koji pali turbinu.
Kad turbina dostigne 5000 obrtaja ECU zatvara elektro ventil od gasa i otvara elektro ventil od goriva (kerozina) koji polako ubrzava turbinu do 55000 obrtaja.
Kad se obrtaji stabilizuju na ovim vrednostima, oni polako padaju do lera koji je na 33000 obrtaja.
Time je turbina startovana...

Ispod elektronskih ventila nalaze se filteri koji treba da stoje u vertikalnom položaju (kako su postavljeni u Pantheru) i ne bi trebali da budu kruto fiksirani...

Iznad ovog dela trupa nalazi se nosač na kojem je prijemnik, prekidači, led dione za kontrolu napona i ventil sa manometrom za punjenje pneumatske boce...
Na prednjem delu ovog nosača je već pomenuta elektonika od turbine i dva konektora od baterija servoa i prijemnika.


Iza nosača nalaze se rezervoari.


Glavni rezervoari za kerozin postavljeni su jedan iznad drugog i svaki je zapremine od 1 litra.
Sa njihove leve strane se nalazi mali tank od 1 dl koji u sebi ima "čarapu" da se ne bi stvarali mehurići u sistemu za gorivo.
Sa donje strane trupa je odušak i u njega, prilikom dužeg zadržavanja pre poletanja, možete priključiti spoljni tank da ne bi trošili gorivo iz rezervoara u trupu.




Ovo je bitno jer ovaj jet motor troši oko 1dl u minutu na leru i oko 3 dl na punom gasu... Motor na Pantheru je P 80 a, recimo, P 200 na punom gasu troši preko 0,7 l !!!

Tankovi su postavljeni malo ispred težišta (bolje bi bilo da su u njemu, ali nema mesta) i ceo sistem se puni preko malog tanka koji kad se napuni, gorivo preliva u donji, pa potom u gornji tank. Sve ukupno Panther nosi 2,1 litru kerozina i po mom mišljenju to bi trebalo da bude dovoljno za 8-10 minuta leta.

Sa desne strane trupa nalazi se bočica za malo pre pomenuti gas za paljenje turbine. Pošto je rezervoar mali, verovatno će se morati često dopunjavati.



Tank na svom vrhu ima nepovratni ventil...

Turbina je postavljena na svoje mesto i fiksirana je preko aluminijumske šelne i četiri zavrtnja za model.





Na prednjem delu, iz mrežice koja služi da se ne bi uvlačilo "trunje", izlaze dva plastična creva. Ono od 3 mm je za gas, a veće, od 4 mm, je za kerozin.
Ova crevca su preko Festo konektora povezana sa elektronskim ventilima.



U rupice plastike od usisa kroz koje prolaze crevca, planiram da stavim neke okrugle gumice, kako se creva od gasa i kerozina ne bi prosekla od trenja sa plastikom...


Na Festo konektoru za kerozin nalazi se i ručica za mehaničko zatvaranje creva prema turbini. Ovo je iz bezbednosnih razloga, kako bi se izbeglo da gorivo, tokom sipanja, iz bilo kog razloga dospe u turbinu. Ako se to desi, dolazi do "vrućeg starta"  pri kojem iz zadnjeg dela trupa "sukne" plamen. Vrući start više "sahranjuje" turbinu od normalne eksploatacije...   

Deo koji mi nedostaje je sama izduvna cev sa usisnikom na početku...



U Jet Cat-ovom katalogu je prikazano kako se postavlja... Danas sam kontktirao Jet Cat, da vidim da li i kako mogu da kupim ova dva dela i mal me šlog nije udario kad sam čuo cenu - 170 evrića... Usisnik je 25 evra, a sama cev (doduše, sa dva zida) je 1,5 evro dužni santimetar... Dupli zid, svaki po 40 cm x2= 80 cm x 1,5 evrić = 120 + 25 usis + taksa = nije mi dobro...
Kontaktirao sam još jednu firmu koja ovo pravi, nešto je povoljnija ali, ne razumem da li je cena za cev sa jednim ili dva zida... Saznaću sutra...

Dok ne dodje "cevčica" evo i par slika gde treba da se namesti...











Utešno u celoj priči oko ovog izduva je što mi svi kažu da sa duplim zidom neće biti nikakvih problema oko pregrevanja trupa.
Jedino mora da se vodi računa da turbina stoji apsolutno pravo u odnosu na cev, ali to je namešteno samom konstrukcijom modela i gredama na kojima turbina "leži"...

Radim još malo na kokpitu, nagrubo sam probao težište i model je blago nosat što je dobro jer kad dodje izduvna cev, trebalo bi da sve bude izbalansirano.


Pisano 11. januara 2011

Što se tiče same manipulacije sa modelom i turbinom, generalno, ništa ne bi trebalo da bude komplikovanije nego sa bilo kojim drugim modelom koji imam.
Šta više, sama turbima pali "pritiskom na dugme" i skoro da ju je jednostavnije startovati nego neki benzinski motor, a od glow-a sigurno...

Silni parametri, koji se nude, uglavnom su fabrički namešteni i mislim da jedino šta moram sam da odradim, je set up "safe moda" i da odredim kako ću paliti turbinu da li preko palice gasa ili AUX kanala...
Oko ovoga mi je još ostalo da se malo raspitam kod Ali-a i kod Uda u Jet Cat-u, ali pošto još nisam stigao do toga, nisam se puno ni udubljivao u problematiku...

Ostalo je kao i na drugim modelima koje imam....
Pneumatika radi savršeno, servoi su svi novi, dovoljno jaki za svaku funkciju koju treba da odrade. JR sistem mi do sada nikad nije pravio ni najmanji problem (i ovde je prijemnik ganc nov), baterije ću staviti ganc nove (sa, kako rekoste, šotkom), kablovi su svi dovoljno velikog preseka, creva sva nova...

Model je dobro uradjen, uglovi su OK, težište će biti na mestu, tako da smatram da ne bi trebalo da bude nikakvih "iznenadjenja"...

Što se tiče letenja, juče sam bio na Čeneju, malo da "flajam" jedrilicu, trava je kao tepih, kao na golf igralištu... Kad dodje vreme i kad se pista pokosi, ubedjen sam da ne bi ni tu trebalo da bude nikakve frke...
Verujem da će na proleće valjati aerodrom, što meni samo dodatno može da olakša. Ako ga ni ne valjaju, opet nije problem, mesto gde letimo je baš ravno i bez krtičnjak, rupa i sličnih stvari...

Model će, do prvog leta, biti apsolutno istestiran, turbina paljena prvo na probnom stolu, potom na Pantheru, verovatno ću sve to odraditi u dvorištu (ako me komšiluk ne odstreli), ako ne onda na aerodromu...
Pre letenja planiram da prvo model probam da taksiram po zemlji, da vidim kako rula, kako drži pravac (da li treba žiroskop - imam ga - za prednju nogu) i slično, pa tek sa tim saznanjima idemo "u vazduh"...
Verovatno će se tokom tih testova pokazati sve što nije dobro odradjeno (a, nadam se da toga neće biti...)...

Naravno pre prvih letova, "zardjali prstići" će prvo da se "razrade" na Zerou i Thunderboltu... 
Za Zero sam danas kupio novu bateriju za prijemnik i servoe i ako vreme posluži, odoh ovih dana...
Joj, al' sam se uželeo mojih warbirda...

Kod mene nikad nije bilo tajni, svi će blagovremeno znati kako napreduju probe i kad se planira prvi let, pa ko voli nek izvoli da dodje...


Pisano 14. januara 2011



Eto, skoro da je došao kraj pravljenja Panthera...
U zadnjih dva tri dana, doterivao sam poslednje "finese" na modelu, zafarbavao zadnje detalje, završio kabinu...

Iz Jet Cat-a sam naručio usisnik i izduvnu cev sa dva zida...
Već se pravi a, deloveće mi doneti Majina rodjaka koja se krajem februara vraća iz Nemačke...

Do početka marta ću "natanane" nabaviti još par stvari koje mi nedostaju (veliku bocu sa propan-butanom iz koje ću puniti onu malu ugradjenu u model, ventil za tu veliku bocu, kerozin i ulje od Amidže...), do tada će biti naštelovan ECU i onda, ako Bog da, palimo turbinu...

Bilo bi lepo da održimo tradiciju i da, kao i prošle godine, rodjendansko veselje, "uveličamo mlaznim zvucima"...
Mislim, čisto zbog komšiluka, navikli se ljudi... 


Od tanke plastike, na koju sam nalepio crnu tapetu, napravio sam male poklopce za servoe ugradjene u vertikalcu i sa duplo lepljivom trakom ih zalepio.






















Karbonsku šipkicu koja je pokretala kormilo vertikalca, ipak sam zamenio sa čeličnom šipkom od 3mm. I tu i onu drugu šipku (mislim na onu od horizontalca), ofarbao sam sa crnom bojom kao i hornove od tih pokretnih površina. Sad se sve to "slilo" u jednu celinu i mnogo manje "upada u oči"...

Nekada...


...i sada...



Napravljena je i kabina...
Na pod koji je mnogo dugačak, od napred sam napravio instrumente, iznad kojih je nišan...
Za instumente sam prvo odradio nosač od balze, na koji su nalepljeni "cageri"...
Satove sam imao od Hellcat-a, samo sam im malo modifikovao veličinu da bi stali. Odštampani su na laserskom štampaču i od gore je, na papir, prelepljena brovidna tapeta, koja daje sjaj "staklu" satova...
Preko toga je prelepljena crna mat folija sa otvorima spram satova...

Od tanke plastike, juvidur od 0,3 mm, napravljen je gornji poklopac prednjeg dela kabine... Par kružića od crne tapete, prečnika 2mm, "glume" nitne...
Sve su ovo sitni detalji koji su laki za napraviti ih, a podižu utisak realnosti...   




























Pilot je malo prefarban pa, je ružnu plavu jaknu zamenio za zelenu...


Dobio je i sedište sa katapultom i ploču da ga štiti "sa ledja"...










U zadnjem delu kabine dodao sam dva detalja, čisto da popunim prostor...



I na kraju, model je premeren.
Kantar kaže da Panther ima 9570 gr a, težište je blago napred.
Ovo je dobro jer kad dodge izduvna cev trebalo bi sve da bude baš kako treba i verovatno će težina biti malčicko ispod deset kila.
To je težina o kojoj sam čitao u postovima o ovom modelu...

Sa još dve litre goriva, na poletanju Panther treba da bude 12 kilograma.
Jet Cat P 80 namenjen je za modele od 8-15 kilograma...












Pisano 19. januara 2011


Malo o nameštanju flapsova i o prijemniku...

Na stanici koju imam (JR 9303) komanda sa kojom spuštam flapsove uvek mi je na levoj bočnoj strani stanice. To je onaj klizni trimer...
U zavisnosti koliko ga povučete prema dole, toliko će se i flapsovi oboriti...

Dalje, nekada namestim tako da kad polugicu na stanici spustim do pola, flaps ide samo malo, recimo, onoliko koliko treba za poletanje, a kad se povuče skroz do dole i flapsovi idu skoz do dole.
Flapsovima sem hoda, uvek namestim i brzinu, pa tako i da skroz, naglo, spustim polugicu na stanici, oni će "padati" polako, u zavisnosti koliko brzo je namešten "servo speed mode"... Time vam se ne može desiti da model "poskoči" kad se flapsovi spuste...


Prijemnik u sebi ima dva prijemnika kao i dva "setelita", koji se nalaze na mestima u trupu gde ih vi postavite. E, jedan od ta dva, u slučaju mog Panthera, se nalazi u nosu modela.
Da sva 4 ostanu bez prijema, nema teorije, iako teoretski može da se desi, ali zato služi Flight Log i sa njim posle svakog leta možete videti koliko je svaki od 4 prijemnika bio "zasenčen" tj. ostajao bez signala. Ako neko konstantno ima slabiji prijem, premestite ga na drugo mesto...

Inače u uputstvu od Spectruma, piše da ovakav prijemnik ide u gornji deo trupa...

Sličnu konfiguraciju prijemnika i satelita imam u svim modelima koje letim i nikada nisam imao problem...