Jet‎ > ‎F9F Panther‎ > ‎

F9F Panther - maj 2010



Pisano 16. maja 2010


Kako sam se približavao kraju sa izradom Hellcat-a, pitao sam se šta bih mogao da pravim sledeće?

Odlazeći na Top Gun (takmičenje skala RC modela) u Ameriku, imao sam prilike da vidim mnoge modele sa malim mlaznim (jet) motorima.
Početkom 2010 godine prvi jet model, F 15, stigao je u Srbiju. Sa njim je kupljeni i Jet Cat 120, mali jet (mlazni) motor. Prva paljenja tog motora bila su u mom dvorištu.

Razmišljao sam da možda ni tako nešto ne bi bilo loše da bude i moj sledeći projekat...

Gledajući jet modele po Internetu, pade mi na pamet da vidim da nema Ziroli neki jet kit i zamislite ima...
Model je Grumanov F9F Panther, avion iz prelaznog perioda sa elisnih na jet avione.
Koncepcijski dosta liči na avione iz Drugog svetskog rata, a pogoni se mlaznim motorom.

Čitajući svetske modelarske Forume, najviše RC Universe, našao sam da su ovaj kit leteli u svim mogućim konfiguracijama od glow sa elisom napred, preko fenskih, elektro i naravno sa jet motorom.
Kažu ljudi da je model fenomenalan, da leti stabilno, kao neki veći warbird model, da može da poleće sa travnatih pista, da je lak za sletanje i jednom rečju idealan je kao prvi jet model...
Preporučuje se turbina Jet Cat 70 ali, ni 80-ica nije prejaka. Razlika izmedju ova dva motora je u snazi i nešto malo u ceni, gde je Jet Cat 80 jeftiniji, jer se mnogo duže pravi...

Frank Tijano, moj dragi prijatelj, mi je kao i uvek kad nešto naručujem, odradio taj deo posla. Naručen je Panther i posle dve - tri nedelje delovi stigli su u Novi Sad...

Počinjem sa Izradom Panthera, za kojeg "imam viziju" da će  dogodine da poleti...

Pošto je "strpljenje" moje srednje ime, odmah sam se "bacio u akciju" i krenuo da modelarim. Na ruku mi je išlo i vreme koje je juče 15. 05. 2010 bilo kao da je oktobar, kiša pljušti, vetrina duva a, stepeni jedva 15...

Prvo sam sortirao koji su delovi od Panthera a, šta je od Lightninga...
Ove druge sam sklonio u kutiju do daljnjeg, a,delovi od  F9F-a su otišli "pravac" u radionicu.



Za delove od P-38 Lightninga trebale su mi dve kutije... Nije ni čudo, kad je 2,9 m raspona...




Kako se vidi na slici,za Panthera trenutno imam sve delove da mogu napraviti kompletan model. Ubrzo ću naručiti trapove (Robart), prijemnik i ostale neophodne sitnice...



















Pre početka pisanja šta sam radio, evo prvo slika kako Grumanov F9F Panther uopšte izgleda:



Ovaj avion se može naći u dosta različitih kolor šema i ono što se meni posebno svidja je činjenica da su sve poprilično "šarene"... Za sada nekako "tipujem" na ovog sivog sa žutim krilima i vetrikalcem, ali videćemo još do kraja...

Pošto mi je ovo treći kit koji ovako pravim, a u medjuvremenu sam dosta toga radio i na prepravci drugih modela, skoro sve o čemu ćete moći da pročitate tokom ovih postova, ako ste ranije pažljivo čitali šta sam i kako radio, imali ste već prilike da vidite...
Način rada, materijali, lepkovi, cake i ostalo, pokazali su se dobro i pouzdano u dosadašnjim "projektima" pa, nema razloga da bilo šta menjam ili radim drugačije i u ovom...



A sad, natrag u radionicu...
 
Na sto je postavljena daska, i deo plana koji čini rešetka na koju se postavljaju rebra trupa.























Ovo je klasičan Ziroli plan, trup počinje da se radi od  rešetke balza letvica 12x6 i 12x4 mm na koju se potom, navlače sva rebra trupa. Sve delove sam lepio sa Aerobond super (cijano) lepkom...



Stalno spominjem RC Universe ali, ne bez razloga, jer se tamo mogu naći mnoge zanimljive i poučne stvari vezane za naš hobi ili konkretno za neki projekat.
Tako i za ovog Panthera, video sam da su neki modelari, par najopterećenijih rebara na trupu (rebra 9 i 10, ona što nose retrakte i bajonete krila) ojačavali sa staklenim ili karbonskim tkanjem i smolom. Neki su uduplali ova dva rebra, dodajući još jedna od 3 mm špera...




Video sam da su neki modelari, bajonet u krilu, koji je po planu pušten samo kroz dva rebra, produžavali da ide kroz prva tri rebra. Ovo ću sigurno i ja uraditi...

Evo i malo tehničkih podataka za Panthera:

F9F je skala model u odnosu 1 : 6,3  raspona i dužine trupa 183x183 cm.
Model je ceo napravljen od balze i špera, klasične konstrukcije, težine po planu, koji je predvidjen za fenski motor, izmedju 6,5 - 8 kilograma.
Koliko sam video na RC Universu, F9F sa jet motorom je malo teži, pa, zna da "dobaci" i do 10 kila. Naravno, ovo mnogo zavisi od finiširanja, detalja i turbine koja se koristi.

Što se tiče turbine, kako već rekoh, plan mi je da u ovaj model stavim Jet Cat 80.
Sa ovim motorm, Panther će imati više nego dovoljno snage a, pošto je turbina jedna od manjih, neće mu trebati ni mnogo goriva na poletanju (oko 2 litre) pa, će samim tim i ukupna masa modela biti relativno mala. Nadam se da, na poletanju, sve ukupno neće biti teže od jedno 12 kilograma...

Mislim da na ovom modelu neću toliko "ludovati" sa detaljima kao na Hellcatu.
Imaće, naravno, sve panel linije i nitne, biće ofarban, imaće pilota, kokpit, ali bez mnogo detaljisanja oko kabine, kuke i takvih stvari...
Ovo je relativno mali model i na njemu će se osetiti dodatna težina mnogo više nego na, recimo, Hellcat-u...

Počeo sam sa izradom horizontalnog stabilizatora...
Negde oko podne izgledalo je to ovako...



















Malo pre večere...





Plan od trupa našao je mesto na zidu, da ga proučavam...




Pisano 17. maja 2010

Kaže danas naš premijer Cvetković, da je država statistički izašla iz krize...
Ja nisam ni  primetio da smo bili u krizi, stalno se rade modeli, a produktivnost nikad nije bila bolja...

Kao prilog tome, evo još malo šta smo od jutros uradili...

Morao sam da "zapalim" autoklav, što je bilo dobro iz dva razloga.  Prvi da ugrejem kuću, pošto je danas, 17. maja, napolju 8 stepeni a, drugi razlog je da se brže stegne smola koju sam u kombinaciji sa 140 gr. staklenom tkaninom, naneo na par najopterećenijih rebara na trupu.
Kad se ovo osuši, isti postupak ću ponoviti i sa druge strane rebara...








Ulepio sam još par neophodnih letvica na horizontalac i počeo da ga plankiram.


Horizontalac je doživeo "sitne" prepravke, koje sam radio i na Hellcat-u. Za ramenjače i izlazne letvice predvidjene su letvice od balze 6x3 mm. Zamenio sam ih čamovim letvicama istih dimenzija...
Izmenu sam napravio i na napadnoj ivici, gde sam umesto četvrtaste letvice, prednji deo rebara skratio i zalepio pljosnatu letvicu preko koje ide plank a, onda od napred napadna ivica...




Kao što će te videti iz narednih slika, na radnom stolu je plan od krila.



Krila su klasična Zirolijeva konstrukcija i za moje pojmove, posle Hellcat-a, poprilično mala...

Pre početka rada na krilima, morao sam da pripremim ramenjače. Ziroli na planu predvidja ramenjače dimenzije 12x6 mm ali, takvih letvica nema da se kupi u Madjarskoj.
Stoga sam ramenjaču napravio ulepivši dve 15x4 mm... Veće ramenjače mogu samo da povećaju krutost krila, dok je razlika u težini minimalna.



Pošto sam povećao ramenjače, sad moram i da proširim otvore na svakom rebru gde ramenjača treba da legne. Srećom, krilo je malo i ima samo osam rebara...

Ramenjače sam medjusobno ulepio belim lepkom, koji takodje, poznajete od ranije...


Pisano 18. maja 2010


Juče sam radio u tri smene... Doslovno... Krenuo sam pre podne a, završio u sitne jutarnje sate. Legao sam negde oko tri a, jutros sam se probudio u pola sedam...
Razmišljam, Bog te da nisam bolestan, šta mi je...  Ja, koji spavam do deset, nisam mogao više oko da sklopim...
U glavi mi se "vrte" slike Panthera...  I šta mi je preostalo, nego da ustanem pa, pravac u "pogon"...

Desna uška krila je, u osnovi, gotova...


Proširio sam sve otvore na rebrima za ramenjače i polepio ih. Od napred je zalepljena pločica na koju dolazi plank i sa gornje i sa donje strane a, na kraju napadna iviza...


Na zadnjem delu krila, umesto balze 6x3 mm postavio sam čamovu letvicu iste dimenzije.

















Kako sam ranije napisao, prepravio sam da bajonet. Po planu on ide kroz dva rebra, a sad ulazi u prva tri. Da bih pojačao treće rebro (koje je od balze), dodao sam polu rebro od topolovog pera. Ova dva dela sam medjusobno ulepio...





















Kao što vidite na slikama, zadnji deo rebara naleže na drvenu letvicu 10x10 mm. Pošto se rebra prema kraju skupljaju, sve su manja i manja, a drvena letvica je iste visine od početka do kraja, postavljanjem rebara na nju dobije se vitoperenje krila.
Vitoperenje (to znači da je zadnji deo krila, na kraju, višlji nego što bi inače trebao da bude) služi da bi se povećala stabilnost modela na manjim brzinama kako bi model teže padao u "stoling" ili ti slom uzgona... Na ovaj način se, takodje, smanjije i indukovani otpor krila...
Isti metod izrade uški, Ziroli je koristio i kod Hellcata...

Danas ću na krilu da napravim prostor za servoe. I tu će biti izmena u odnosu na plan, ali o tom po tom... Verovatno ću isplankirati i jedan deo krila.

"Auto klav" je odradio svoje i staklena tkanina se savršeno zalepila za sva rebra.
Jutros su "rebarca" izgledala ovako:



A, posle "tretmana" ovako:


















Trenutno se "vuruna" greje i čim postavim ovaj "prilog" odoh da stavljam staklo na drugu stranu rebara...

Paralelno radim na par delova i tako nema "praznog hoda". Dok se negde suši lepak, na drugom delu se šmirgla ili radi nešto treće...

U medjuvremenu sam malo doterao i horizontalac, izplankirao ga sa jedne strane i danas mislim da ću postaviti klocne balze za šarkice... Verovatno ću odseći i elerone...





Pisano 20. maja 2010

Danas me zovu i pitaju šta je to u pitanju, gde su slike, gde su tekstovi, da se nije šta desilo, da radnici nisu u štrajku...
Nema frke, sve je pod kontrolom, jedino ovde se radilo u više smena dnevno pa, prosto ne postizavam...


Napravio sam i drugu polovinu krila ili uške, kako god...


Ukrojio sam i ulepio letvice, koje koje će nositi servoe za elerone i flapsove.


















Malo sam prepravio Zirolijev plan, poučen iskustvom koje sam imao sa flapsom na Hellcat-u.


Kako vidite na slici komanda ide kroz sredinu krila da se ne bi videla, ali u takvoj koncepciji krak izmedju osovine šarke i mesta gde je viljuškica ke mali pa, se servo stalno "muči" da drži komandnu površinu. Sem što stalno zuji i sama izlazna ivica ima mali "luft" tako da sam ja to na Hellcatu prepravio na sledeći način::


Ovako sam dobio mnogo "kruću" vezu a, estetiku sam žrtvovao za funkcionalnost.




Sva rebra na koja sam stavljao staklenu tkaninu, su gotova, obradjena i uz ostala koja nisu imala "tretman" zalepljena na rešetku trupa.

























Neke žljebove sam morao malo da proširim jer su sad šperovi širi za debljinu staklene tkanine i smole ali, to nije bio neki problem.
Ono što je mnogo važnije je da su sva rebra veoma lepo poravnata...

Polako dolazim u fazu da se dosta radi "pipavog" posla koje oduzima vreme a, "rezultati" nisu toliko vidljivi.
Primer toga je kutija koja je u prednjem delu trupa gde sam ukrajao "gomilu" pločica da bi je formirao...
















Pisano 21. maja 2010

Bez obzira što je petak, za neke zadnji radni dan u nedelji, u radionici je bilo vredno...

Prepodne se malo modelarilo: iskrojena je donja strana flapsa...


... i ulepljena neka rebra od vertikalca...



Na trupu sam polepio prva dva rebra do krila, u koje ulazi bajonet. U produžetku je jedno malo polu rebro a, od napred usisnik od špera u koji će sa unutrašnje strane ulaziti plastični usisnik za vazduh...


Za svaki slučaj, dodao sam i trouglaste letvice, kako bih ojačao spojeve...
Sve se vrlo dobro uklapalo i doterivanja su bila minimalna.


Kad se sve ulepljeno osušilo, prislonio sam krilo i ležalo je ko "guza na nošu"...



Ista stvar me je sad čekala i sa druge strane.
Prvo sam sve postavio na svoje mesto bez lepljenja i kad sam sve premerio šublerom (hvala Gile) mere su bile iste... Ali, apsolutno...

Prišao sam lepljenju ali, nisam odmah ulepio cev u koju ide bajonet, da bih, ako bude bilo potrebe, mogao drugo krilo da doteram spram prvog.
Pošto se epoxy osušio, postavio sam cev bajoneta u svoje mesto i postavio oba krila. Sve je stavljeno na stakleni sto i razlika izmedju leve i desne strane krila ta krajevima gde izlaze bajoneti za tank, bila je 1 mm...
Pa, sad ne bih preterivao da i to doterujem, može da prodje...




I sva ostala merenja bila su apsolutno ista, tako da mogu reći da sam baš zadovoljan kako je sve ispalo...

Ono čime nisam zadovoljan je da sam juče išao u Madjarsku da kupim balzu, letvice i još neke sitnice, kad ono, neki svetac, ni jedan hobi šop nije radio... Mislim, šta da vam kažem...











sledeća strana