predhodna strana...


Pisano 13. maja 2011



Juče je bio drugi let sa Pantherom... Evo videa...

http://www.youtube.com/watch?v=huoVy6tM6mo&feature=player_embedded


Pisano 15. maja 2011


Treći let je doneo nova uzbudjenja...

Posle prva dva leta, pogotovo sletanja, zaključak je bio da je horizontalac malo osetljiviji pa, je na stanici nameštena funkcija "expo" na 50%...

Ubacio sam i JR-om Match Box da bi precizno namestio hodove oba flapsa...

Pre poletanja sam napravio par grešaka i sad kad analiziram, moram da poradim na još nekim stvarima...

Šta sam radio? Bila je gužva, mnogo pitanja, razgovora i samim tim dekoncentracija...

Najveća greška je što kad sam sleteo Thunderbolta (sa njim sam prvo napravio jedan start), nisam lepo seo, pa se "opustio", pa potom "natanane" uzeo jet model i leteo.
Ja, ko' manijak, ostavio jedan model zgrabio drugi model, pored mene njih "gomila", svi nešto pitaju, ni kameru nisam spremio (zato nema poletanje)...

U svoj toj frci, zaboravio sam da spustim flapsove za poletanje...
Kad je model krenuo, rulao je kao i obično, ali kad sam ga "navukao" i malo "pridržao", Panther se odlepio od tla, na jedno pola metra, i onda u punoj brzini, jednostavno propao nazad na zemlju.
Kad je ponovo odskočio, malo sam više navukao palicu za horizontalac i Panher je tada bez problema poleteo...

Šta se desilo?

Prvo, nisam spustio flapsove za poletanje i jednostavno model nije imao onaj uzgon koji treba...
Druga stvar, sa expo funkcijom, mora malo više da se povuče palica za horizontalac (jer su hodovi komandne površine u početku manji) tako da kad sam poleteo i hteo da "pridržim" model (da ga ne prevučem) on jednostavno nije imao dovoljno hoda na horizontalcu i praktično je propao - sleteo...

Znači, odmah na startu sam "sredio" trapove, neznajući tokom leta kolika je šteta.
Video sam da se vratanca na desnom krilu nisu zatvorila, ali nisam znao da je nosna noga toliko nastradala. Možete misliti, udarac je bio toliki da se guma raspala i otpala sa felne...

Sve u svemu, sletanje je bilo najbolje do sada, ali sa oštećenim desnim i bez prednjeg trapa...

Uostalom, evo video:

http://www.youtube.com/watch?v=nGwZD4aABr0&feature=player_embedded


Najveća je fora da model uopšte nije izgreban odozdo. Gledajući na video snimku koliko je klizio, to je prosto neverovatno...
Kad sam došao kući, pogledao sam štetu i ustanovio da je mnogo manja nego što sam predpostavljao.

Najviše su stradala vrata prednje noge i naravno trap...


























Pošto su vratanca od 0,3 mm lima, bez problema sam ih ispravio. Morao sam ih skinuti jer drugačije to nije moglo da se odradi...


Prednji trap, klasika, iskrivila se osovinica, ali pošto sam pre neki dan napravio 3 kom, već je sve zamenjeno...


Prednji trap menjam i popravljam kao na trkama. Pneumatska creva su "dobila" brze spojke, a sajle za upravljanje točkom viljuškice, tako da su demotaža i montaža gotovi za par minuta...
























Pošto je guma prednjeg točka od udarca pukla i spala sa felne, najveći mi je bio problem, gde sad da nadjem točak od 2,5 cola sa aluminijumskom felnom?
Sreća moja pa, Miša ima takav i sutra ga šalje. Znači i to razrešeno...


Desni trap se "izčupao" iz nosača.


Trap je neoštećen, ali je pukla gredica u koju je bio zavrnut.






















Sad već sa velikom sigurnošću mogu reći da su se gredice od čamovine, koje sam kupovao u Merkuru i Model Hungariji pokazale mnogo dobro.
Na svim modelima sam bar jednom imao problem sa grubim sletanjima i uvek su nastradale ove gredice. Neki modelari prave nosače trapova od tvrdog drveta (recimo bukovine), ali tada se iz njih neće izčupati šraf ili pući nosač, nego će popustiti krilo ili trap... Sila se mora negde preneti...

Nosači trapa, koje sam do sada koristio, neće popustiti pri normalnoj upotrbi, ali u ekstremnim situacijama, bolje da se slome oni nego da se ošteti nešto drugo...
Tako je bilo i ovaj put.

Na prednjoj gredici sam u otvore u koje dolaze šrafovi, ubacio dva okrugla drveta (šrtapići za ražnjiće) i ulepio ih dvokomponentnim lepkom.
Zadnja gredica je morala kompletno da se zameni, stara je izvadjema i ulepljena je nova...



Sve je ofarbano i trap je fiksiran ponovo na svoje mesto...





Nadam se da će u utorak da stigne točak od Miše.
Ako bude lepo vreme tokom nedelje, odoh ja da napravim još koji start pre dolaska u Beograd...

Pisano 17. maja 2011

Sve o čemu sam do sada pisao na sajtu, radjeno je samo iz razloga, da svi na neki način učestvujemo i u izradi modela i u prvim iskustvima sa letenja.
Ovo, uostalom, važi za sve projekte koji su stizali iz moje radionice...

Jet model je nešto potpuno novo za mene i samim tim smatram da, pogotovo sa ovim modelom, sve što se dešava treba da podelim sa vama.
Nekome će možda ova pisanje pomoći da ne prolaze ono što sad ja prolazim, nekome je zanimljivo da čita, a neko mi se možda smeje iza ledja i uživa u mojoj "muci"...
Šta god...

Stoti put ponavljam, suština sajta je baš ovo, pisanje o svemu vezano za izradu modela, letenje, trimovanje, problemi...
Ovo iskustvo koje nesebično delim sa vama je stečeno isključivo kroz praksu izrade i letenja. Baš zato me i nije sramota da pišem i analiziram sve greške koje pravim.
Verujem da velika većina modelara ceni i rad i vreme utrošeno na modele, letenje, ali i pisanje tekstova, postavljanje slika, you tube-a...
 

Do sada, sva oštećenja na Pantheru bila su isključivo zbog mojih grešaka.
U prva dva sletanja sam prevukao model, a na trećem sam stvar "zeznuo" na poletanju...
Meni su bitne dve stvari, prva da je model ne oštećen i druga, da sam iz svega do sada izvukao neka iskustva.
Nadam se da će u narednim letovima sve biti kako treba.

Znate i sami koliko su prvi koraci sa novim modelom "teški"...
Otežavajuća okolnost je što je ovo model od 183 cm raspona, ali kad odbijete tankove na krajevima krila, raspon je svega 1,7 metara, a težina je preko 12 kilograma na poletanju i preko 10 na sletanju...

E, ta težina i stvara problem, pogotovo na sletanju, jer je Panther veoma brz...
Težina utiče i na udare koji trapovi moraju da izdrže...
Sem toga i potisak turbine na leru je prilično velik. Kao što znate ler je na 33000 o/min, a za razliku od warbirba, ovde nema elise da koči model...

Nadam se da će sa "expo" funkcijom i sa još vežbe stvari doći na svoje.
Ravnija pista bi sigurno bila bolja, ali opet kažem, trapovi se nisu "krivili" zbog piste nego zbog mojih grešaka.
Travnata pista je u mnogome pomogla, da model ostane ne oštećen, jer da se sve to dešavalo na betonu, Panther bi do sad od dole bio ceo izšmirglan...

Upravo mi je stigao prednji točak, HVALA MIŠO...
Odoh sad da namestim "spravu" i ako vreme dozvoli da napravim još koji start pre BGD-a...

Hvala svima na podršci...


Pisano 20, maja 2011

Kod nas postoji samo još jedan jet model, F 15 sa turbinom Jet Cat 120.
Ne znam da li je taj model gotov i da li je leteo. Mislim da nije...
Ono što sam ranije imao prilike da vidim, je da su za taj jet kupovani vrlo kvalitetni delovi i da sam model lepo izgleda...

Razlika izmedju mog Panthera i F 15 je činjenica da je Panther pravljen iz kita (sa planova), da je u osnovi drveni model, za razliku od  F-15 koji je ceo od plastike...
Panther je većeg raspona i manje težine.
Turbina na F 15 je jača, ali će model biti teži, i leteće mnoooogo brže...
Trapovi će sigurno mnogo trpeti, ako poletanja i sletanja ne budu besprekorna...

Pravi F9F Panther, je jedan od prvih jet aviona i vidi se da "korene" vuče od Warbirda. Krila su mu klasičnog oblika, sa klasičnim eleronima i flapsovima.
Meni ovaj koncept više odgovara, jer je model lakši za letenje, čitaj - sporiji, iako uopšte nije spor...

Posle par letova, pogotovo sletanja, mislim da jet modeli mogu da lete sa trave, ali pista mora biti vrlo ravna (izvaljana) i "potšišana"...
Danas sam bio na letenju, nosio Thunderbolta, sletanje sa tim modelom je kao usporeni snimak u odnosu na jeta...
Nadam se da će vreme u nedelju biti dobro, pa da napravim bar jedan let sa Pantherom...
Biće sve u "komadu", bar do prvog sletanja...


Pisano 23. maja 2011

Juče sam napravio četvrti let sa Pantherom, prvi, van Čenejskog aerodroma.
Pista na "13 maju" je bila ubedljivo najsredjenija od svih podloga na kojima sam do sada leteo.
Mogu slobodno reći ovako dugačka i podšišana pista pruža extra sigurnost...

Pre nego što nastavim sa ovim tekstom želeo bih još jedno da se svima zahvalim na čestitkama i prijatnim rečima koje su mi uputili, kako za izradu modela, tako i za letenje.
Mnogi su Panthera videli prvi put i na zemlji i u vazduhu...
Interesantan je bio komentar koji sam čuo posle leta da su svi ostavili sve što do tada radili i gledali let jeta. Neko reče "takva tišina nikada nije bila na "13 maju"..."...

Poletanje i let su stvarno bili dobri, baš sam uživao u letenju Panthera. Svakim letom se sve više "opuštam" jer vidim da model stvarno mnogo dobro leti. Sve ono što sam čitao na RCU o Zirolijevom Pantheru, pokazalo se kao tačno. Model je extra stabilan, nije prebrz, P 80 ga nosi kao od šale...

Čuo sam mnogo komentara da Panther i neverovatno realno izgleda u vazduhu. Velike i razvučene figure, tj. način letenja Zeroa i Thunderbolta primenjujem i na jetu i to u mnogome pomaže realnosti u vazduhu.

Jedino ostaje pitanje sletanja i na tome moram još da poradim.
Ono o čemu sam pisao pre neki dan danas se opet moglo videti u praksi, trapovi mnogo trpe, pogotovo prednja noga.
Posle jučerašnjeg sletanja, koje nije bilo idealno, ali nije ni bilo tako "hrdjavo" i trapa koji se opet iskrivio, moram da preduzmem radikalnije korake. Plan je da kompletnu nogu zamenim sa nogom druge koncepcije, na koju će se sile udara prenositi drugačije.
Sinoć sam malo "cunjao" po netu i video sam na Nemačka firma Behotec ima nogu koja bi (teoretski) bila bolja za model kao što je moj jet.



Sa ovakom geometrijom, silu udara ne bi toliko trpela sama noga, nego bi se ona mnogo više prenosila na točak i samim tim na oprugu.

Juče sam na skupu gledao i F 15 kako rula. Taj model ima još manje točkove i još nežnije trapove. Posle samo jednog rulanja, kako čujem, prednja noga se razdrmala...
I na tom modelu geometrija trapa je ista kao što je trenutno na Pantherovom trapu, sile udara potiskuju trap prema nazad i on popušta na najslabijem mestu. Kod Panthera to je osovinica oko koje se trap okreće...

Galeb G2, avion koji je predvidjen da poleće i sa travnatih pista, ima trapove, kao što su na gornjoj slici...
Nije to bezveze napravljeno tako...

Što se tiče RC jet modela, nameće se zaključak da i sredjena pista nije garancija da će retrakti raditi kako treba. Pogotovo kod modela manjih razmera...
Veći jetovi sa robusnijim točkovima i trapovima, sa većom površinom i manjim opterećenjem, sa trave, bi sigurno imali mnogo manje problema.
Zato bi recimo model Aeromacchi-a MB 339, koji smo videli kod Boge u Mibo Modelu i koji je 2x2 metra, a leti na P 80 turbinu, bio mnogo bolja solucija od modela koje trenutno imamo u Srbiji...
Čak i Čabin Albatros (prodaje se u Zenn-u vrlo povoljno) posle ovih iskustava, više upošte nije interesantan kao model za našu priču...

No, šta da se radi...
Korak po korak, ovi sitni problemi će se rešavati u hodu...
Najvažnije je da je Panther "u komadu" i da sva ova sitna "zezanja" sa trapom ostaju na nivou 200 dinara i 6 minuta reparacije...

Drago mi je da sam juče na skupu pružio "audio - video" zadovoljstvo svim prisutnima letom RC jet modela i u Beogradu...







Pisano 26. maja 2011

Behotec-ova "noga" je danas poručena. To je ista ona sa slike koju sam postavio juče...

Behotec ima veliku ponudu trapova, i morao sam dobro da proučim sajt, da ne kupim neku  predugačku pa da moram još i da "budžim" trup...
Srećom ova firma ima prednju nogu iste dužine kao što je Robart-ova i uz minimalne prepravke moći će da se postavi u pneumatiku koji imam...

Moj prijatelj iz Nemačke, Detlef (od njega sam kupio Zenoaha GT 80), ujutro poručuje deo i nadam se da ću ga dobiti za jedno dve nedelje...

Do tada jet pauza...

Evo i videa sa Beogradskog skupa. Panther "nastupa" od 4' 30''...

http://www.youtube.com/watch?v=ILyUfpuAbd8&feature=player_embedded