predhodna strana...


Pisano 08. marta 2011



He, he, komšija Djoka može samo da moli Boga da zima potraje, jer će sa prvim lepim vremenom biti "kesanje" turbine.

No, do te "akcije" ima još par stvari da se odrade, a prva je da se ugradi izduvna cev.
Sa tim sam se zezao juče ceo dan...

Lepo sam molio one u Jet Cat-u da naprave cev prečnika maximalno 90 mm. Pogadjate, nije napravljeno tako...

Na gornjem delu trupa imam dva otvora (po planu treba jedan veliki) i kroz zadnji otvor (iznad turbine) nema teorije da se uvuče cevka.
Otvor na zadnjem rebru trupa (gde cev treba da izlazi napolje) je 90 mm i plan je da se kroz taj otvor provuče cev.
Pošto je aluminijumski "levak" mnogo širok, on se postavlja sa gornje strane trupa i u njega se postavlja cev koja dolazi od nazad...
To je bio plan montaže...

Izduvna cev za mlazni motor trebala bi biti različitih prečnika na početku i kraju.
Za P 80 razlika je 5 mm, s tim da je napred prečnik veći a sa zadnje strane manji (85 - 80 mm).
Čitajući na RCU i razmenivši i par mailova sa Jet Cat-om, rečeno mi je da suženja  i ne mora biti. Nije loše da ga ima, ali može cev da bude i ravna...
Sa ravnom cevi, imao bi idealnu varijantu da je postavim u Panthera bez velikih muka. Potrebno bi bilo da unutrašnji prečnik izduvne cevi (pošto je izduvna cev sa duplim zidom) bude 80 mm, a spoljni 90 mm.
I otvor na zadnjem rebru je 90 mm i sve prolazi pasent...
Bar teoretski...

E sad, ko je zezno stvar ne znam, ali cevka je na mestu gde počinje dupli zid bila skoro 100 mm!!! Čak je i na kraju bila veća od 90 mm, ali neznatno...

Na zadnjem rebru trupa sam proširio otvor, ali samo toliko da izduvna cev može da izadje napolje.



Šta da radim, videh da nema druge nego da probam nekeko da cevku proturim od gore kroz trup...
U početku je falilo baš dosta mesta da cev udja, tako da sam prvo morao da proširim rebro iza turbine...





























Ni to nije pomoglo...


...pa, je palo proširivanje narednog rebra , ali sa donje strane...

Sve u svemu, uspeo sam sve da odradim, zezajući se sa time pola dana...



I mesto gde dolazi i aluminijumski deo sam morao da proširim, usekavši sa leve i desne strane nosača turbine dva žljeba... Oni su usečeni tako da je početak alu konusa pozicioniran tačno koliko Jet Cat kaže da treba da bude udaljen od turbine (15-25 mm)...


Konus i cev sam spojio sa 4 kom. M3 vijka sa maticama, a sam konus za trup sa dva alu nosača.


Ovde sam vodio računa da turbina bude "u sred srede" izduvne cevi.


U sredini je sve moralo biti i sa prednje strane...
































Pošto cev pasent izlazi nazad kroz trup, fiksirajući i aluminijumski "levak" preko nosača, dobio sam vrlo čvrsto postavljen izduvni sistem.

Sama cev izlazi oko 2 cm iz trupa. Na donjem delu vetrikalca ću postaviti jedan alu lim koji će služiti da se, ako dodje do izbacivanja plamena kroz cev (hot start), plamen ne dodje u kontakt sa farbom i samim tim da se ne upali zadnji deo modela...

Turbina, elektronika, tankovi, ventili i druge "drangulije" su povadjene iz modela i verujem da ću danas sve to postaviti na probni sto...


Pisano 10. marta 2011

U medjuvremenu sam napravio probni sto...



Manje više, sve je postavljeno i fiksirano.
Popodne idem po dve nove baterije za prijemnik.
Na probnom stolu trenutno nema dva prijemnička satelita, koja ću montirati pre prvog paljenja.
Dužine svih žica i creva su iste kao u modelu (pošto je sve i izvadjeno iz Panthera), a najviše me zanima kako će funkcionisati tankovi pošto ih ima tri...






Danas sam bio i na Čeneju i iz Amidžinog Galeba mi je Radenko (mehaničar koji održava avione akro grupe) izvukao 20 litara kerozina.
Tamo sam uzeo i Mobil Jet Oil II ulje koje ide i u prave avione, a koriste ga i za modele. Razlika je što se za modele sipa direktno u kerozin (mešavina je 5%)...




E, sad još da stigne onaj mali regulacioni ventil za propan butan bocu, koji je poslat u ponedeljak iz Irske, i sa njim ću imati apsolutno sve za prva paljenja turbine...

Zadnja operacija pre paljenja je da podesim predajnik, prijemnik i ECU, tj. da na ECU-u odredim kako ću paliti i gasiti turbinu, da li na palicu gasa i trimer ili na poseban tropoložajni prekidač...
O tome sam već pisao...


Pisano 11. marta 2011

Koliko vidim na netu, ljudi turbine lete godinama. Naravno, moraju se održavati...

Do skoro je bilo da se turbina posle 25 sati rada šalje nazad kod proizvodjača na servis, gde se obavezno menjaju ležajevi, a po potrebi i drugi delovi koji su van propisane tolerancije.
Ležajeve bi verovatno mogao zameniti svaki malo verziraniji modelar, ali balansirati rotore ne može svako i zato se šalje u fabriku.
Rotori se vrte od 115000 pa sve do 245000 obrtaja, sve zavisi od veličine turbine. Što je motor manji ima više obrtaja, recimo Jet Cat P-20 se vrti 245000 o/min...

U priči sa Bogom, iz Mibo modela, saznao sam da on neke turbine nije slao na servis posle 25 sati tj. sve dok je turbina dobro radila. Kaže da se ležajevi počnu čuti i to je znak da je vreme da se menjaju...
Opet imao je slučaj da je turbina radila samo par sati, ali je potom stajala godinama. Kad su krenuli da je pale, nije nikako radila kako treba, pa je morala ići na remont...

Za nove Jet Cat turbine servisni rok je produžen na 50 sati rada. Kako god i 25 sati je sasvim dovoljan period da se naletiš izmedju dva remonta.
Mislim da je servis košta oko 300-400 evra...

Za samu turbinu mnogo su gori "vrući startovi", a to je kad prilikom paljenja sukne plamen iz zadnjeg dela turbine. Od Mike Selbia, na Top Gun-u, čuo sam da to mnogo više "sahranjuje" turbinu nego normalna manipulacija.
Vrući start može da bude i prema napred, pa da vam pri tom plamen "spali" delove koji su ispred motora. Zato, ako ste nekada videli, modelari u usisnik guraju kao neki fen da bi njime, ako slučajno dodje do vrućeg starta plamen otišao prema nazad.

Ova pojava se dešava kad prilikom sipanja kerozina u rezervoare ili prilikom prajmovanja turbine, deo goriva udje u motor. Kad se turbina "kresne", taj višak goriva naglo sagori uz planem...
Zato Jet Cat preporučuje i mehanički ventil (ja ga stavio) na crevu za gorivo, posle elektronskog ventila, a pre turbine...
Pre sipanja kerozina, lepo rukom zatvorite ventil i gorivo ne može da ode u turbinu. Teoretski ne bi trebalo da može da prodje ni kroz elektronski ventil, ali taj nekad zna da malo ostane otvoren i kerozin prodje.  Ovo se pogotovo dešava kad se gorivo sipa se električnim pumpama koje goraju veliki pritisak, a koriste se jer neki jet modeli za svaki let potorše i po 7-8 litara kerozina. 

U elektronici (ECU-u) ostaju svi parametri rada, tako da nema "foliranja" koliko je turbina radila, sve lepo piše, a resetuje se prilikom servisa.
Sem toga, preko GSU-a (Groud Support Unit - to je onaj deo što liči na digitron koji se ne postavlja u model, nego ga držite u ruci, a priključi se na elektroniku) možete očitati i mnoge druge podatke o radu jet motora...

Elektronika je veoma kompleksna i nije ni čudo što Jet Cat-ovo uputstvo ima preko 70 strana, sa mnogim tabelama i prikazima kako se šta podešava, proverava i ostalo...

Ako izmedju dva servisa turbine elektronika doživi up date, prilikom narednog servisa Jet Cat će vam instalirti novi softver...


Pisano 14. marta 2011

Stigao je ventil...





Pisano 16. marta 2011

U zadnjih par dana odradio sam sve neophodne pripreme za paljenje turbine.
Sve komponente od Jet Cat-a i stanice su povezane, baterije napunjene, kerozin smućkan sa uljem...

Juče sam probni sto "prišrafio" na nogare i sinoć sam pristupio "setovanju" elektronike od turbine sa stanicom...
Čitajući uputstvo ranije, stalno sam mislio da će ovo biti prilično komplikovano, ali ispostavilo se da je stvar više nego jednostavna...

Pošto sam izabrao da ću kompletnu manipulaciju oko paljenja i gašenja turbine odradjivati sa trimerom i ručicom gasa, pristupio sam setovanju ECU-a.
U ECU se moraju uneti podatci o položaju trimera i ručice gasa pri minimalnom i maximalnom položaju na stanici.
Sa unosom ovih podataka, ECU prepoznaje vrednosti sa predajnika i "zna" šta treba da "odradi"...

Kad je ovo bilo odradjeno, probao sam da vidim da li sve radi. Naravno, proba je radjena bez propan-butan gasa i kerozina, ali Jet Cat je prve korake u paljenju odradjivao baš kako piše u uputstvu.

Danas su došli čika Dule i Bane i reši smo da "kresnemo" turbinu, pa šta bude...
Pošto je sve bilo naštelovano, jedina nepoznanica  je bila da li će sistem za gorivo, kao i sistem gasa za paljenje turbine, dobro dihtovati.

Nakon sipanja kerozina video sam da on malo kaplje na filteru pre elektronskog ventila... Nikakav problem...
Sa gasnim delom instalacije nije bilo problema...

Upaljen je predajnik, potom prijemnik, spojena Li Po baterija sa ECU-om...
Trimer i ručica gasa nalazili su se na minimalnom položaju.
Kad sam trimer gasa "gurnuo" u maximalni položaj, dat je signal ECU-u i upalile su se led diode pokazujući da je sistem spreman...
Potom je ručica gasa gurnuta u maximalni položaj i turbina je krenula da se pali...

Elektro motor je zavrteo rotor do 3000 o/min, potom se otvorio elektronski ventil za gas, koji je krenuo u turbinu... Istog momenta se čulo "puckanje" varnice svećice...
Turbina je momentalno "oživela" i zavrtela se do 5000 o/min, kad je ECU, zatvorio gasni, a otvorio elektronski ventil od kerozina.
Motor je sad već uveliko radio, podizao je obrtaje do 55000 o/min, a kad je dostigao taj broj, spustio je obrtaje na ler od oko 35000 o/min...

Time je procedura paljenja završena i motor je spreman za letenje...

Palicu gasa možete odmah nakon davanja "signala" ECU-u, spustiti na ler. Čak i da ostane u "gornjem položaju" (na punom gasu) ništa se neće dogoditi, ECU će odraditi svoje i spustiti obrtaje do lera, kako sam malo pre opisao. Tek nakon spuštanja palice gasa na ler i njenim ponovnim dodavanjem turbina počinje da reaguje...

Kod elektronike koja se ugradjuje u nove Jet Cat motore, najvažnija stvar je da turbina bez ikakvog zakašnjenja prima gas. To do skoro nije bio slučaj i turbine su na dodavanje i oduzimanje gasa reagovale sa 2-3 sekunde zakašnjenja...


Bane se "dočepao" foto aparata i mislio sam da slika fotografije, kad ono, Bane je sve vreme snimao...
Video možda nija najboljeg kvaliteta, ali bar će vam malo dočarati utisak...

http://www.youtube.com/watch?v=JDv5f_iSbsk&feature=player_embedded


Turbinu smo palili i gasili dva puta i sve je proteklo u najboljem redu...

Gašenje je takodje veoma jednostavno...
Ručicu od gasa gurnete samo malo iznad lera (trimer je sve vreme u gornjem položaju)...
Potom spustite trimer u skroz donji položaj i nakon toga isto uradite sa ručicom gasa...
Time je turbina ugašena...

Svaki mali mlazni motor, nakon leta, meri temperaturu na izduvnom delu turbine i svakih par sekundi dok se temperatura turbine ne spusti ispod 100 stepeni, elektro motor zavrti rotor hladeći je na taj način...

Evo i par slika... Banetu su se, dok je slikao, malo tresle ručice...








Na kraju mogu reći da sam prezadovoljan kako je sve proteklo...
Jet Cat radi savršeno...

Pisano 18. marta 2011

Danas sam opet palio turbinu, želeo sam da Saletu pokažem kako radi (a i komšija Djoka da se ne opusti previše...)...
Doduše ovo paljenje nije bilo planirano pa, u medju vremenu nisam punio LiPo bateriju. 
Kad sam startovao motor prvi put, pre vremena sam spustio ručicu gasa i time sam zaustavio proces startovanja.
Ručicu gasa treba spustiti tek kad turbina odradi kompletno paljenje i spusti obrtaje na ler. Tada se i na displeju GSU-a pojavi tekst da se ručica može vratiti na ler.
Pošto sam "zeznuo" paljenje, elektro motor je potom hladio turbinu i napon je još pao, tako da u drugom pokušaju Jet cat nije hteo da upali i do kraja Sale nije ni video P 80 na delu...

Sale mi je pomogao da nadjemo gde je kapljao kerozin na filteru, pa smo bar to otklonili...

Tokom popodneva sam dopunio bateriju i "kresnuo" turbinu, koja je odmah upalila i savršeno radila...
Ipak ne smem da preterujem jer se jet motor toliko dere, da će mi komšiluk stvarno pop...eti...

Verujem da ću nakon još par paljenja sve vratiti u model, jer praktično, nema potrebe ništa više da testiram na probnom stolu...

Jedina mana cele priče je smrad kerozina... Garaža džibri na petrolej, a ako se slučajno "zaliješ", garderoba "vonja do bola" i može odmah da ide na pranje... 

Pisano 20. marta 2011

Posle pet - šest uspešnih paljenja na probnom stolu , počeo sam sa vraćanjem delova nazad u model.





Sledeći korak je da sve isprobam u modelu, gde me posebno zanima koliko će se grejati zadnji deo trupa...
Ovo ću probati koliko sutra prekosutra i ako sve bude OK, a mislim da nema razloga da ne bude, Panter "ide" na aerodrom... 
















Pisano 22. marta 2011


Ukupna težina modela će biti verovatno malo preko 10 kilograma.
Model je, po zadnjem merenju, bez montirane izduvne cevi, bio oko 9500-9600 grama i blago sa prednjom centražom (nosat)...
Pošto je cev 250 grama, ali je postavljena u zadnjem delu trupa, moguće je da će na Panther-u trebati da se doda malo olova ne bi li se dotetalo težište...
Sve ovo će biti namešteno pre prvog leta...

Potrošnja kerozina, po prospektima Jet Cata, je od 95 - 275 ml kerozina u minutu.
U modelu postavljeni tankovi imaju ukupnu zapreminu od 2,1 litre. Pošto je turbina malo jača nego što je potrebno za ovaj avion, teoretski ne bi trebalo da se leti (sem na poletanju) sa više od 1/2 do 2/3 gasa. Mislim da bi Panther "ladno" trebao da ostane u vazduhu 8 minuta...
Prvi letovi neće biti duži od 6 minuta, baš iz razloga kako bi se proveravala potrošnja.
Inače tokom paljenja na probnom stolu, ovaj podatak nisam mogao proveriti, pošto ni u jednom paljenju turbina nije radila više od minut - dva (inače bi komšiluk stvarno šiznuo od buke)...
Možda je najduži rad bio na videu koji je okačen pre neki dan.

Manipulaciju oko paljenja bi olakšale kočnice na točkovima, ali pošto će ovaj model leteti sa travnate površine, nisam ih montirao.
Kočnice su recimo obavezne u USA i za njih postoji poseban ventil sa kojim možete da dozirate pritisak pneumatskog sistema.
Prilikom paljenja, recimo, zakočite avion i ceo postupak odradite, a da se on ne pomeri sa svog mesta.
Kočnice su takodje "zgodne" i na poletanju, jer možete da dodate skoro pun gas, i kad ih pustite model krene "kao iz praćke"... Ovo je pogotovo interesantna opcija na jetovima sa turbinma starujih generacija, gde je odziv ručice gasa sa malim zakašnjenjem, a poleće se sa betona ili asfalta...
Sistem za kočenje se koristi i na sletanju, gde je veoma važan kako bi se model što pre zaustavio, pogotvo, opet, na asfaltnim pistama...


Pisano 24. marta 2011


U zadnja dva - tri dana sam delove sa probnog stola vraćao nazad u Panthera...
Malo sam se "zezao" sa ugradnjo rezervoara, jer dok sam probavao sistem na probnom stolu, video sam da jedan od tankova pušta kerozin na čepu...
Uspeo sam sve da namestim i pošto su delovi već bili montirani u modelu, relativno brzo je sve opet bilo "spakovano"...

Danas sam prvi put palio turbinu u modelu. Nisam znao kako će sve proći, a najviše me je interesovalo, kolko će se grejati trup u zadnjem delu oko izduvne cevi.



Jet Cat je upalio kao i uvek, bez ikakvog problema i nakon par minuta rada mogu vam reći da je trup ladan "ko' zmija". Spoljni deo trupa nije nigde čak ni mlak, unutrašnja cev na zadnjem delu trupa je topla, već nakon gašenja turbine, skoro da se može dodirivati rukom.
Najtopliji deo je aluminijumsko "zvono", deo u koji ulazi turbina, no ni ono nije vrelo, recimo ima oko 70 stepeni...

Danas nije bilo preterano toplo napolju (možda 13-14 stapeni). Na gornji deo trupa, iznad turbine, tokom paljenja nisam stavljao poklopac i verovatno je to uticalo da prostor oko turbine ne bude topao. Turbina je tokom rada mlaka, a vreo je samo izduv...



























Pošto je model bio okrenut prema kući, travnjak ispred je "očešljan", a skoro svo trunje je oduvano...

Sa donje strane vertikalca sam iz predrostružnosti postavio alu lim od 0,3 mm. Tokom normalnog rada, topli gasovi neće grejati ovaj deo, ali ako dodje do "vrućeg starta" (plamen) ovo bi moglo da spreči da rep na modelu plane...
 

I na kraju, doterano je i težište.







Morao sam dodati 370 grama olova u prednji deo trupa, da bi CG bio kao na Zirolijevom planu...
Pošto na ovom modelu tankovi stoje ispred težišta, verujem da će se jedan mali deo olova skidati, ali sve to neću znati pre prvog leta...

U subotu ću na aerodrom poneti i Panthera, ako ništa drugo, bar malo da ga upalim i rulam po pisti...















Pisano 31. marta 2011

E pa gospodo, svanuo je i taj dan...

Danas oko 16 časova planiran je prvi let...
Uveče detaljan izveštaj...

Evo izveštaja...

Oko pola četiri stigoh na aerodrom gde sam zatekao Batu koji je već bio tamo. Vetra je bilo ali daleko manje nego u subotu, opet bočni, sad iz pravca Temerina (ko je bio na Čeneju znaće...)...

Malo smo se prošetali i odredili mesto za poletanje.
Iznenadili su me "tragovi" rulanja Panthera od subote...



Model je sastavljen, napravljen test kako rade prijemnici, prvo bez, a potom i sa upaljenom turbinom i sve je bilo OK.






Dosuta je "čorba", dopunjen vazduh u pneumatiku i model je odnešen na mesto sa koga će poletati. Tamo sam odradio sve što treba, "bacio krst na sebe" i poletanje...


























Bata je snimao kamerom tako da sve ima dokumentovano...

Kako sam dao gas model je krenuo pravo bez ikakve tendencije skretanja. Jeste malo odskakivao, ali ništa strašno...
Flapsovi su bili malo spušteni i nakon 30-ak metara model se sam, nisam ga ništa navlačio palicom, odlepio od zemlje. Čim je napustio "majčicu zemljicu" i rasteretio se, malo sam ga navukao i Panther je lako i dosta brzo dobijao na visini. Uvukao sam točkove, primetivši da na desnom krilu trap nije ušao u krilo (ovo moram proveriti).

Ceo let sam leteo sa pola ili čak malo manje od pola gasa. Utisak mi je da model leti malo brže nego Zero ili Thunderbolt. Snage ima na pretek...

Panthera sam morao da trimujem po dubini (penjao je) i elerone sam trimovao par zuba na desno.
Eleroni su veoma osetljivi, tako da ću za sledeći let smanjiti hodove i staviti expo...

U celoj "frci" zaboravio sam da uključim štopericu pa, nisam siguran koliko je let trajao, recimo 5 - 6 minuta.
Tada sam odlučio da krenem na sletanje, koje mi je ustvari bila i najveća nepoznanica.
Ono što nisam znao je koliko su flapsovi efikasni i sa koliko gasa mora da se sleće, da bi se održala brzina.

Prilaz je bio sličan prilazima koje radim sa Zero-om ili Thunderboltom, dakle kad je model bio naspram mene, oborim flapsove (koji sporo "padaju" jer je brzina servoa usporena na stanici) i smanjim gas.
Gledajući jet modele primetio sam da modelari drže gas skoro do same zemlje, pa sam i ja gas smanjio, ali ne na ler nego na recimo 1/3 ili 1/4...
Kad je model napravio četvrti zaokret i krenuo prema meni, video sam da vrlo sporo gubi visinu (dobro jedri), znači moglo je i sa manje gasa, i skinuo sam gas na ler...
Panther je sletao vrlo ravno, stabilno i činilo mi se da je brzina prilično mala, tako da sam rešio da odmah sletim.

Nisam znao ni koliko goriva još ima u modelu...

U samoj završnici sam napravio malu grešku, trebao sam model blago navući. Time bi još malo usporio, a i sleteo bih na glavne trapove.
U ovom mom sletanju, koje bi bilo idealno, ali za modele sa repnim točkom, "zabio" sam prednju nogu u zemlju i Panther je odskočio poprilično u vis, srećom ostao stabilan i kad je drugi put dodirnuo zemlju, to baš nije bilo najnežnije.
Ipak, sem nosne noge, koja se iskrivila, nema apsolutno nikakvih oštećemja...   


Tako se završio prvi let jet modela u Srbiji...

Na kraju, šta reći?
Posle ovog "vatrenog krštenja" svaki sledeći let može biti samo opušteniji...
Model leti veoma dobro i stabilno. Sa sitnim doterivanjem komandnih površina (više flapsa na sletanju, manji hodovi elerona + expo) ovo će biti sjajan model za letenje...
Snage ima na odmet, a goriva u ovakom režimu letenja ima sigurno za 8 minuta leta + par prilaza za "ne daj Bože"...

Sad mi je preostalo da popravim nosnu nogu i sa prvim lepim danima idem ponovo na letenje...




Video je snimljen, ali moram sačekati dva dana da se postavi... Biće u subotu...

Na kraju snimak za istoriju...


...i još jedna slika drugara, od kojih je jedan pobegao sa posla, a drugi (pitate se ko) od žene da bi prisustvovali ovom dogadjaju...



Na kraju su Sale i Bata leteli svoje helije...



Toliko za sada...
Hvala svima na dobrim željama, izgleda da su urodile plodom...