Jet‎ > ‎F9F Panther‎ > ‎

F9F Panther - oktobar 2010

predhodna strana...


Pisano 03. oktobra 2010



Vreme prosto "leti", ušli smo i u oktobar, a od zadnjeg "izveštaja", prodjoše tri nedelje...

Panther je skoro sasvim spreman za presvlačenje u tkaninu i smolu.
Ostalo mi je da napravim samo dva tri detalja, kao što su trimeri na pokretnim delovima horizontalca i vertikalca, neke sitne stvari u kabini i poklopce trapova...

Prva stvar na kojoj sam radio od prošlog pisanja, je bila da sam napravio nov horizontalac.
Prvi sam zeznuo kod plankiranja i bio je izvitoperen. Pokušane su neke "budž" varijante da se ispravi, ali je i dalje jedna strana bila malo kriva. Nije mi bilo druge nego ajde pravi ponovo...
Pošto se pokretni delovi prave u sklopi i oni su "povukli" ali, sam uz male dorade uspeo da ih iskoristim.

Za novi horizontalni stabilizator trebalo mi je par dana rada. Oblik svih rebara imam na jednom od tabaka koji se dobije uz planove, tako da sam rebra za rep skenirao precrtao i napravio od balze.
Ovaj put sam horizontalac plankirao kako je predvidjeno na planu, a kad sam došao do šmirglanja i doterivanja, ujedno sam sredio i pokretne površine (kormila).

Na kraju sam zalepio krajeve horizontalca i obradio ih...



Napravljena je i postavljena čelična žica od 4 mm koja povezuje dve polovine kormila horizontalnog stabilizatora.
U samim kormilima, tokom izrade, ulepljene su karbonske cevi u koje žica "pasent" ulazi. Na kraju, kad se sve bude finalno montiralo, žica će, dvokomponentnim lepkom, biti ulepljena u kormila.


Kad je to bilo gotovo, pristupio sam ulepljivanju horizontalnog stabilizatora na trup.
Prvo sam sa Robartovim Incidence Meter-om premerio uglove krila i horizontalnog stabilizatora. Krilo mora biti podignuto 1 stepen u odnosu na repnu komandu koja je u "nuli"...


Ovo je već radjeno ranije ali, sa novim horizontalcem sam morao ponoviti operaciju. Naravno, trebala su neka mala podešavanja i kad je to odradjeno, dvokomponentnim lepkom sam ulepio horizontalac u trup. Nisam smeo da zaboravim da prvo provučem čeličnu žicu jer posle bi to bilo nemoguće odraditi...

Dok se lepak još sušio "sto puta" sam proveravao da li je sve "pod konac"...

Kad je sve bilo fiksirano, popunio sam otvore izmedju horizontalca i repa na trupu, sve malo pregitovao, ošmirglao i time je ova "operacija" bila gotova.


















Potom se pristupilo izradi trodelnog pokretnog dela vertikalca. Srednji deo, od tri, se ne pokreće i nalazi se tačno spram kormila horizontalca.



Pokretni deo vertikalnog stabilizatora je napravljen u sklopu, tj. prvo je sve odradjeno i obradjeno zajedno.

Potom sam, sa obostrano lepljivom trakom zalepio kormilo za trup. Ovo je tehnika kojom uvek obradjujem pokretne površine, jer se tako one daju najbolje "doterati" spram nepokretnih...




Palo je šmirglanje i ubrzo je sve nalegalo k'o "guza na nošu"...


I u kormilima vertikalca se mora postavi čelična žica ali, je ova od 3 mm jer su kormila baš mala...
I dalje sam sve radio u sklopu.


Rasekao sam kormilo repa na tri dela i srednji ulepio za trup.
Pokretnim delovima su izšmirglane napadne ivice, postavljene šarke i time je stvar bila gotova.

























Sa donje strane trupa, iza izduva bilo je potrebno napraviti prelaz sa trupa na vertikalac. Ziroli u planovima predvidja da se to radi od pune balze a, ja sam to malko modifikovao pa, je sredina tog masivnog komada ostala šuplja...
Ovde je trebalo dosta šmirglat a, malo je "radio" git, i krajnji rezultat je bio baš dobar...




Na kraju sve izgleda ovako...



Sad bi svi normalni krenuli sa postavljanjem tkanine i smole, ali moja malenkost će prvo da napravi trimere pa, će onda pristupiti daljem radu. Nigde ne žurim, izrada trimera nije neki posao, a takvi detalji modele izdvajaju...

Na donjoj strani krila, ostalo mi je da napravim poklopce koji zatvaraju otvore od servoa flapsova i elerona.
Svi poklopci su izradjeni od 2,5 mm debelog špera na koji je potom nalepljen malo širi avio šper od 0,4 mm. Ovaj tanki šper pokriva žljeb izmedju poklopca i krila, koji koliko god da se trudite nikad nije savršen.


Na pokolopcima elerona su montirani servoi koji ih pokreću. ovo je klasična konstrukcija koju Kombinat primenjuje na svim modelima i pokazala se vrlo pouzdanom.
Ipak, fiksiranje servia sam ovaj put malo promenio, videvši na RC Universu, kako su neki modelari to rešili.
Slike govore više od reči...





I na kraju, naručena je i turbina. Da ju je Schweighofer imao na lageru, već bi i stigla, ovako ću morati da se strpim još jedno dvadedesat dana dok je dobiju.
Uz turbinu, kupio sam i mrežicu koja se montira na samom usisniku, sa njene prednje strane, i štiti je od usisavanja prljavštine...

Hteo sam i da iz "Švaje" naručim i ulje za podmazivalje turbine, ali sam se malo raspitao i saznao da se i takvo ulje može nabaviti i kod nas.
Galeb G-2 koristi isto ulje koje može da se upotrebi i za mali mlazni motor.
Jet Cat preporučuje Esso ili AeroShell 500 Jet Oil a, naši Galebovi koriste Mobil II Jet Oil.

Pošto u uputstvu od motora piše da se može koristiti bilo koje full sintetičko jet ulje od nekog renomiranog proizvodjača, poslao sam mail u Jet Cat i posle dva dana dobio odgovor da je ovaj Mobil sasvim OK, ali samo u kombinaciji sa kerozinom...

Ono što je super, za mene u ovoj priči, je da Mobil Jet Oil-a imam na Čeneju "kol'ko oćeš" i da košta manje oko 10 evrića litar, u odnosu na 20 evra koliko je AeroShell u Švaji.
Još kad se zna da ovog ulja ide 5% u mešavinu i da se pri svakom letu (bar u mom slučaju - Jet Cat P 80) potroši oko 2 litre kerozina (kojeg, uzgred, takodje imam na Čenejskom aerodromu), onda se vidi da za desetak letova ode piksla Jet Oil-a...

U manualu od Jet Cat-a ima i kako se montira izduvna cev koja prolazi kroz trup i kroz koju izlaze vreli gasovi iz turbine.
Dok nisam kontaktirao Jet Cat, imao sam problem gde da nabavim takav izduv ali, dobra vest je što u Nemačkoj ima da se kupi.
Izduvna cev je iz dva dela. Prednji deo čini "levak", koji se malo "navuče" na turbinu, a sama cev, napravljena iz dva sloja, unutrašnjeg od titanijumskog lima a, spoljni je od aluminijumskog lima.
Cifre? Pa, kao i sve kod jet modela, levak-21 evro (to je još Bože pomozi...), a cev košta 1,5 evro santimetar...
Pa, ti sad vidi...


Pisano 05. oktobra 2010

Poslovi oko Panthera sasvim su se približili postavljanju staklene tkanine i epoxy smole. No, pre toga, premerio sam koliko su delovi trenutno teški, a posle svake faze finiširanja, meriću sve opet. Tako će se definitvno ustanoviti koliko finiširanje modela ovakvom metodom "nabacuje težinu"...

Prvo sam izmerio trup i vaga je pokazala da je težak 2250 gr...



Sledeća su na redu bila krila. Prijatno sam se iznenadio da su oba isto teška - 620 gr...



Desno...

Levo...


















Kabina je 115 gr a poklopac "motora" 45 dr...




Pošto su napravljeni i trimeri, sutra počinjem sa "plastifikacijom"...





Pisano 12. oktobra 2010

U zadnih par dana radio se na postavljanju staklene tkanine i epoxy smole na svim delovima od Panthera.
Posao je dosta "pipav" i traži strpljenja i vremena.
Kao što već znate iz ranijih "projekata", tkanina i epoxy kad se postave, moraju da se suše bar 24 sata da bi moglo da se radi dalje.
Potom se sve izšmirgla i potom predje sa još jednim slojem smole. Smola se u ovom drugom nanosu malo razredi.
Kad se sve osuši krilo se cakli kao staklo, možeš se ogledati u njemu...
Nakon toga se sve se ponovi izšmirgla i time je stvar gotova...

Poklopci su bili relativno brzo gotovi jer staklo ide samo na jednu stranu, ali na sve druge delove sam tkaninu i smolu morao stavljati iz dva puta a, na trup čak iz četiri.

Tkaninu sam stavljao i na tankovima pa, sam ih još dodatno ojačao i još bolje povezao sa samom krilom. Mesta gde se tkanine preklapaju, lako se izšmirglaju i preklopi se uopšte ne vide.

Ovo važi i za sve "male" delove, elerone, kormila... gde se preklopi nalaze na ivicama...

Posle šmirglanja, premerio sam krila i ustanovio sam da je težina narasla za samo 20 gr po krilu.




















I poklopci cu dobili minimalno na težini...
Prednji poklopac je sa 110 grama otišao na 122 gr, a poklopac turbine je otežao samo par grama.




Trup još nisam završio ali ću i njega izmeriti kad bude bio gotov.

Sledeće faze su špric git, detalji i na kraju farbanje...


Pisano 14.oktobra 2010

Posle merenja delova na "ultra high tech" vagi, prešlo se na špric-gitovanje svih delova, sem trupa.
Na trupu je sa gornje strane "navučen" drugi sloj smole i sve se lepo suši pored pećke, koja je, čini mi se, vršnjakinja onog malopre pomenutog kantara...


Svi ostali delovi su, kako rekoh, špric gitovani i na njima su se tek tada pojavila sitna mesta koja su se trebala doraditi sa gitom.


Sve rupice, brazdice i ostale neravnine bile su sitne, tako da uopšte nisam koristio dvokomponentni git, već sam za njihovo popunjavanje koristio akrilni git.


Kad se akrilni git osušio, pristupio sam šmirglanju, koje je izvedeno sa šmirgl papirom gradacije 240, zalepljenim na tankom sundjeru.
Šmirglao sam do "besvesti", neke delove još jednom-dvaput popravljao sa akrilnim gitom, ali na kraju je sve ispalo mnogo dobro.
























Kad se setim koliko sam dvokomponentnog gita koristio na Hellcatu, moram reći da ga na Panteru nisam uopšte upotrebljavao (sem na ivicama tip tankova).

Kad za koji dan završim trup, prelazim na panel linije, nitne i farbanje...













Juče mi je iz Amerike od Steve (Steve - vlasnik Bob's Hobby Center - Orlando) stigao paket sa pneumatskim ventilom i malim pneu cilindrima za poklopce točkova.
Steve je sve odradio po dogovoru i preporučujem ga svima kojima treba modelarska roba iz USA...
http://bobshobbycenter.com/

Pneumatski ventil koji sam kupio interesantan je jer sve operacije odradi sam i nisu vam potrebna dva servoa, dva pneu cilindra i door sekvencer. Kako sve radi opisivao pre par nedelja u ovom topiku...





Ono što je interesantnije je da mi je danas stigla turbina. Kupljen je Jet Cat P 80 SE...






















Uz samu turbinu, dobije se i "gomila" neophodnih stvari i opreme da bi ona radila i da bi se na njoj mogli namestiti i kontrolisati svi neophodni parametri.



























Da sve oko mlaznih motora nije baš jednostavno govori i uputstvo koje ima 77 strana!!


Turbina se oseća na kerozin, pošto je fabrički paljena u Jet Cat-u da bi se proverilo da li je sve OK...

Jet Cat ima tri modela mlaznih motora u seriji P 80.
Običan P 80 je najstarija generacija ove turbine i lopatice na turbini vode poreklo od turbo punjača sa kola. Nisam siguran da se ove turrbine još prodaju kao nove...
P 80 SE (moj motor) ima na CNC-u pravljene delove, ima paljenje pomoću gasa koje, kasnije elektronika prebaci na kerozin.
P 80 SX ima kerozinsko paljenje koje ima i prednosti i mana. Kod kero starta nema potrebe za "gasnim" instalacijama ali, kad svećica "rikne", onda sem što platiš 100 evrića za novu, moraš i samu turbinu da šalješ u Jet Cat, jer joj ne možeš prići i sam je zameniti...









Sve u svemu, turbina koja je stigla u Kombinat, namenjena je modelima od 8-15 kilograma, ima od 35000-123000 o/min i maksimalnu temperaturu na izduvu od 720 stepeni...
Jet motor je opremljen sa svim neophodnim uredjajima i senzorima kako bi se mogli pratiti svi parametri u radu i manipulaciji.
Elektronika sama gasi turbinu ili ne dozvoljava njeno startovanje u sličaju bilo kakvog znaka nepravilnog rada.




P 80 ima potrošnju od 2,9 dl kerozina pri punom gasu u minutu. Pošto je ovo mlazni motor koji je za nijansu jači nego što treba za F9F Panthera, mislim da se će se pun gas sem na poletanju retko kad koristiti u letu...

Jet Cat nudi i pito cev sa elektronikom, koja se može povezati na ECU (Electronik Control Unit) i preko koje se mogu naštelovati razni parametri. Interesantno je da tako možete namestiti maksimalnu brzinu modela koja kad se dostigne ne može da se predje, jer elektronika ne dozvoljava motoru da se više "vrti"...
U USA modeli sa jet pogonom su ograničeni na maksimalnu brzinu od 200 mph (321 km/s)...
Kod nas takvih ograničenja nema, a ovaj Panther bi se pri takvoj brzini verovatno raspao...
Naravno, sa P 80 motorom takve brzine ni ne mogu da se postignu...