Jet‎ > ‎F9F Panther‎ > ‎

F9F Panther - septembar 2010

prodhodna strana...


Pisano 01. septembra 2010



Evo još malo slika...

Što se tiče plankiranja, Panther je skoro gotov.






Prostor na vertikalcu, iznad horizontalca, namerno nije odradjen, jer ću tek posle gitovanja ulepiti horizontalac, da mi ne bi smetao dok još radim na trupu...
Ostala su mi, da zalepim, još i dva mala trouglića balze na trupu ispred vertikalca. To će biti odradjeno danas...


Eleroni su obradjeni, šarkice postavljene i doterani su spram flapsova.




I tankovi na krajevima krila su ulepljeni. Koristio sam Robartov uglomer za odredjivanje napadnih uglova, kako bi precizno namestio da oba tanka stoje pod istim uglom.

Isti instrument sam koristio da napravim napadni ugao krila od jednog stepena u odnosu na horizontalac. Da bi dobio taj ugao, morao sam podići izlaznu ivicu horizontalca, postavljajući jednu balzu od 2,5 mm.

Sve u svemu, model lepo napreduje i vrlo brzo počinjem sa gitovanjem, šmirglanjem i odmah potom dolazi faza sa staklenom tkaninom i smolom...



Pisano 09. septembra 2010

Pre neki dan sam počeo sa gitovanjem i šmirglnjem Panthera.


Zadnji put kad sam bio u Sremskoj Mitrovici, Sava Užvar mi je dao akrilni git i rekao mi je da je on sa takvim gitovao sve svoje modele koje je pravio.


Akrilni git je jednokomponentni, malo se duže suši u odnosu na dvokomponentni auto git (suši se dva - tri sata), ali je veoma lak i lako se šmirgla. Najpre bih mogao da ga uporedim sa kredom, jer se tako lako skida, za razliku od auto dvokomponentnog gita, koji sam do sada koristio, koji je 'em težak, 'em teži za obradu...

Sve u svemu, kad sam izgitovao gornji deo Panthera šmirglanje je bilo prilično lako...
Akrilni git se lakše skida od balze i za razliku od auto gita, skoro da ne možete da oštetite balzu prilikom šmirglanja.





































Kao i kod predhodnih modela i kod Panthera, gitovanje se moralo raditi iz "više ruku"...
To znači da, kad sam ošmirglao prvi put model, pojavila su se mesta koja su se morala dodatno gitovati i šmirglati.

Sad, kad sam doterao gornji deo trupa, prešao sam na njegovu donju polovinu.
Prvo sam morao da rešim da li ću praviti poklopce za otvore na krilima gde ulaze stajni trapovi i točkovi. Mislio sam da ih ne pravim, ali...

Panther ima poklopce iz dva dela, jedan je na samom trapu i otvara se sa njim a, drugi je na trupu.
E, taj na trupu, kad se otvori je prilično blizu zemlje i ima odmah da se odvali prilikom poletanja ili sletanja...
Sem toga, da bi se otvarali mora se dodati još po jedan pneumatski cilindar na svaki poklopac, što dodatno, otežava i komplikuje model a, olakšava moju kreditnu karticu...


No, kad sam napravio otvor na krilu u koji ulazi točak, video sam da on prilično duboko ulazi u krilo i da su ta dva otvora na trupu baš ružna. Znači, Mirče, pravi vratanca i na trupu...






Sistem poklopaca za trapove na F9F Panther-u, kako rekoh, sastoji se od dva poklopca na svakom trapu. Jedan je na samom trapu a, drugi je na trupu.
E taj poklopac na trupu se, kad trap sa točkom izadje i zabravi se, vrati u početni položaj, tj. zatvori.
Znači poklopci ne ostanu da "vise" sa trupa nego se zatvore. Time se ne mogu "odvaliti" prilikom poletanja ili sletanja.
To je tako radilo i na pravim Panther-ima...

Da ne bih preterano komplikovaoseo pneumatski seting sa još jednom bocom, ventilom  sekvencerom, našao sam da firma Sierra Giant pravi pneumatski ventil koji u jednom ciklusu sve to sam odradi.
Znači, kad se trapovi otvaraju, recimo pre sletanja, prebacivanjem prekidača na stanici, aktivira se ventil koji prvo otvori poklopce na trupu, potom izbaci i zabravi trapove i na kraju zatvori poklopce na trupu...
Kad se trapovi (točkovi) uvlače, ventil opet prvo otvori one poklopce na trupu, uvuče i zabravi retrakt i na kraju zatvori poklopce na trupu...

Ovakav sistem je recimo imao Mustang.
Thunderbolt je imao sistem da poklopci na trupu ostanu otvoreni, sve vreme, dok je trap spušten...
Naravno, postoji i takav ventil...

Kod Sierre ovaj prvi (kao za Mustanga ili Panthera) ima oznaku UP-2 a, drugi (kao za Thunderbolt) UP-3...
Isto i koštaju, tako da samo zavisi za kakav model vam ventil treba...

Uz ventil potrebna su mi i dva mala pneumatska cilindra koja će da otvaraju i zatvaraju poklopce na trupu...

Sad kad sam video "što mi je činit" napraviću poklopce kao i na pravom Pantheru i početi sa gitovanjem donjeg dela trupa...
Misli da će sve ovo biti gotovo u narednih par dana...





Krila sam apsolutno završio, izgitovao i pregitovao tankove na njihovim krajevima. Pošto su ti tankovi od plastike, koja je prilično mekana, za njihovo gitovanje nisam mogao da koristim akrilni, nego sam koristio Bodi Fiber git. On u sebi ima "vlakna" koja samom gitu daju dodatnu čvrstinu.
I za ovu "caku" sam saznao od Save, hvala Savo...

Sa ovim gitom se radi kao i sa bilo kojim drugim auto gitom...






Završio sam i "kombinacije" za turbinu i ako Bog da početkom oktobra sitže ganc nov Jet Cat 80...
Najnovija generacija ovih turbina ima, sem najnovije elektronike i momentalni "odziv" na ručicu gasa, tako da više nema, kao nekada, da date ili oduzmete gas, a to se desi posle dve - tri sekunde...

Sve u svemu, kao se da videti iz priloženog radimo i dalje "pun gas"..


Pisano 15. septembra 2010

Znači, trup i krila od Panther-a su izgitovani i izšmirglani...



Na trupu sam od balze napravio i obradio usisnike za vazduh i sad se oni lepo nastavljaju na napadnu ivicu krila (uški).



Obrati pažnju na ivice usisa... Možda bih mogao da se prekrstim u Mirčeandjelo...















Pipav posao je bio i da sa gitom napravim lepe prelaze sa poklopca kabina na trup i sa poklopca turbine na trup...

Napravio sam i otvore za retrakte i u njima zalepio letvice od čamovine u koje će se uvrtati šarke od poklopaca.





Same poklopce ću napraviti od aluminijumskog lima, debljine 0,4 mm. Ovakav lim je veoma lak, dovoljno krut i može se, po potrebi, oblikovati prema trupu.


U Novosadskoj firmi "Otisak", na laseru su mi isekli dva prstena od špera, koja sam medjusobno zalepio i potom ih postavio na zadnji deo trupa.




Time sam dobio idealan krug, prema kojem sam sa spoljne strane izgitovao trup a, sa unutrašnje, opet, pravilan krug za izlazak metalne cevi kroz koju će prolaziti vreli izduvni gasovi od turbine.





Konačno sam isekao i providnu plastiku kabine. Već pri ovom "grubom" postavljanju na trup, Panther izgleda mnogo lepše...


Razmišljam da li da pravim kompletan kokpit ili ne...
Video sam topik, na RC Universu, gde je jedan modelar na ovakvom Pantheru  odradio ceo kokpit sa sve pilotom...  Uf, što dobro izgleda...
Pilot je iz iste serije "lutkica", kao što već imam u Thunderboltu ali, je iz jet ere, sa sve kacigom i ostalom neophodnom opremom...
Videću još šta ću raditi...

Od Steve iz "Bob's Hobby Center"-a u Orlandu (http://bobshobbycenter.com/) naručeni su delovi za  pneumatiku poklopaca trapova.

Ranije sam već pisao a, sad samo ponavljam, da preko Steve iz gore pomenutog hobi šopa, možete naručiti sve šta vam od modelarskih delova treba iz USA.
Ako Steva neki deo baš i nema u radnji, može ga naručiti i u roku od par dana sve stiže u Orlando...
Cene u njegovom šopu su iste kao i u radnjama odakle se roba kupuje a, na tu cenu se dodaje poštarina od mesta do mesta u Americi koja, obično ne predje 10$...
Ovo je posebno interesantno ako vam modelarske "drangulije" trebaju iz više radnji, jer umesto par poštarina iz Amerike prema Srbiji, te poštarine platite za teritoriju Amerike a, samo jednu prema našoj zemlji...
I o drugim pogodnostima se možete dogovoriti sa Stevom...

Pre neki dan stigla je i epoxy smola...
U Madjarskoj sam kupio stalenu tkaninu od 33 gr. i sad imam sve za presvlačenje Panthera...

Ne rekoh, epoxy smola je kupljena u beograskom "BG Model Shop"-u.
Tamo ima i drugih interesantnih stvari a, sajt im je: www.bgmodelshop.com