Što bi rekao Đenka u "Maratoncima" - Ponovo radi bioskop, ponovo radi bioskop...

Malo šale na samom početku nije na odmet.

Naime, o čemu se radi, kao što i vrapci znaju, iz Novog Sada smo se pre godinu i po dana preselili u Sentu. Pravili smo novu kuću, počinjali nov posao, mnogo toga se dešavalo, mnogo smo radili, baš bili vredni, ali sada stvari dolaze na svoje mesto, sve ide jednim lepi, dobrim i opuštenim tokom.
Shodno tome nameće se i pitanje modelarstva, jer imam sve više i više slobodnog vremena.
Pomalo sam se zimus i tokom ove godine vratio hobiju, kupivši dve jedrilice, pa sada u društvu drugara iz Subotice idemo u Mađarsku na takmičenja.

No, ono što ipak najviše volim je da pravim modele.
Krajem prošle godine krenuo sam sa radovima na Thunderboltu od firme Meister Scale. Takav model sam već imao, lepo leti, velik je, atraktivan...
Ipak, posle nekog vremena, kao da mi ta "priča" nije "legla", skontao sam da nije to to i sve sam prodao.

Meseci prolaze, vremena ima, a najčešća "zabava" su kompjuter i internet.
Facebook nalog imam već dugo vremena, ali nikada ga nisam koristio. Šta da vam kažem, kad sam i lozinku zaboravio...

Počevši da posećujem Facebook, video sam da ima mnogo modelara koji ga koriste. Vrlo brzo sam sa mnogima, pogotovo sa onima koje znam širom sveta, postao "prijatelj". Gledam šta rade, kakve modele prave, kako idu na skupove, takmičenja, pa me obuze želja da i ja nešto pravim.
Razmišljanje je bilo samo šta raditi. Znate, novi projekat prvenstveno mora biti meni atraktivan, kako bi imao volje & želje da se njime bavim .
 
Vrlo brzo se nametnuo model koji u neku ruku nikad nisam završio do kraja - Galeb G2.


Kompletnu priču o ovom modelu imate ovde na sajtu.
U kratkim crtama, za one koje mrzi da čitaju ceo tekst, krenulo se od "praznog lista papira" i napravljen je model našeg mlaznog aviona u 1/5 razmere.

Najveći posao, tj. ono što je doprinelo da model bude toliko dobro odradjen su 3D crteži nacrtani u programu Catia. Taj deo posla je odradio moj drugar Martin i izuzetno mnogo vremena je utrošeno na crteže.
Naravno, bez Dragana koji je sekao delove na svom laseru, čika Duleta našeg inženjera, Goluba kod kojeg je Galeb farban i još nekih "kooperanata", G2 nikada ne bi video svetlost dana.

E sada, crteži su crteži, na monitoru sve izgleda super, ali kad je prvi Galeb napravljen, ustanovio sam da je malo teži od planiranog i da se trup, tokom rada jet motora, greje više nego što sam se nadao.
Shodno tome, nisam želeo da model polećem, nego sam sa Martinom počeo da prepravljam 3D crteže, ispravljajući stvari koje se se pokazale da se mogu bolje odraditi.
Nemojte zaboraviti, ipak je taj prvi G2 bio prototip...

U medjuvremenu se svašta izdešavalo, mi smo se preselili u Sentu i za Galeba i uopšte za modelarstvo jednostavno nije bilo vremena.
Ajde da se ne lažemo, nije bilo ni novaca za takve skupe i velike projekte...

Crteži su ostali negde "na pola puta". Nešto je završeno, nešto nije...
Novog, drugog Galeba od 1/5 skale, po prepravljenim 3D crtežima, počeo sam da pravim još u Novom Sadu, šta više, odradio sam skoro celo krilo pre dolaska u Sentu.
Nakon preseljenja, ono je stajalo i stajalo, sve do momenta kad ga pre izvesnog vremena nisam kompletno sa ostalim delovima, dao Gaboru iz Bečeja.


Razmišljajući o novom projektu Galeba, rešio sam da napravim odredjene izmene.
Prva i najvažnija je da ću model praviti u većoj razmeri - 1/4 skale.
Šta da vam kažem, "volem" kad je avion velik, pa to ti je...

Tu naravno odmah počinju "problemi", jer fajlovi koje imam sada nisu više 100% odgovarajući.
Danima već sedim crtam, precrtavam, docrtavam izmene zbog razlike u veličini.
 
Znate 1/4 skale je baš velika "skalamerija" i zbog toga konstrukcijski se neke stvari moraju izmeniti, recimo, krilo će biti iz tri dela, a ne u jednom komadu kao ranije.
Repne površine će se skidati radi lakšeg transporta, itd...


Spomenuo sam Facebook.
Postavio sam par slika od prvog modela Galeba i propratni tekst da ubrzo krećem sa izradom novog. Ajde, nastranu "lajkovanja", nego, javio mi se Ali Machinchi i napisao mi da mu pošaljem mail, što sam i uradio, objasnivši mu ukratko šta je bilo sa prvim G2.

Ali je jedan od najpoznatijih svetskih modelara i verovatno jedan od najboljih RC pilota. Imao sam zadovoljstvo da se sa njim upoznam tokom odlazaka u Ameriku na Top Gun skup.
Dok sam pravio prvog Galeba, u par navrata smo se čuli i svaki put kad sam imao neka pitanja ili nedoumice Ali je odgovarao i pomagao.

Zašto spominjem Ali-a, razlog je jednostavan, zbog maila koji mi je poslao.
Da vam ga ne prpepričavam, pročitajte:

Hi Mirce
Great to hear from you again. It is do strange because just one week ago my close friend and I were talking about you . I was saying how much I miss seeing your build threads. Especially the Galeb. I wondered how the project was progressing. Now I know. When I saw your post about a larger example I was very excited. Even more so when you message me !
I would love to have a model built by you. I really like your style and precision in the build. I also like functional models as the flying is my favourite part. Sometimes models can be too complex. And difficult to operate . This is not as much fun. This is why I like simple and practical models. How would you like to move ahead with you building me a Galeb ? Please tell me.
As always What would be the size of a 1/4 Galeb ?
 

Da li sam ponosan, pa šta da vam kažem... Ako ovo nije stimulans, onda ne znam šta treba da bude.
To je kao da vam Šumaher naruči da mu napravite bolid i još vas onako nahvali...
 
Usput, jutros sam dobio još jedan mail, ovaj put iz Australije:


Dear Mirce,
I found you on FaceBook and also have read your Thread on RC Universe on your wonderful Galeb Jet project. I congratulate you on such a fantastic achievement and the best build thread I have seen on RC universe. So to you and all your friends that have helped you I say keep going and happy modelling.

I also wish to know how much it will cost me for a Galeb Short Kit with Canopy and the Rivet and Panel kit. 
I also wish to buy from you rivets for another 2 projects that I have which are a 1/5 T28B Trojan (Byron Kit) and also another 1/5 scale Zero Scratch built. Both of these planes are now ready for panel lines and rivets and when I saw yours I know they are the best I have seen.

Of course all this will have to be sent to the other side of the Universe, ha ha, I mean world down-under here in Australia

Brian Kenton


Znači, vraćamo se na početak teksta: Ponovo radi bioskop, ponovo radi bioskop...


Pisano 14. jula 2015


Čim se ne javljam toliko dugo, znači radilo se...

G2 priča se polako zaukava i ako Bog da, početak radova bi trebao da bude u naredne dve nedelje.
Da bi krenuli u "proizvodnju", morali smo da odradimo prvo neke predradnje.

Pre neki dan, svečano je otvoren novi pogon Modelarskog kombinata. Predhodni se nalazio u Novom Sadu, ali zbog globalne ekonomske stuacije & kretanja robe i kapitala i mi smo, prateći tržište, našu fabriku preselili.
Doduše, umesto u neku zemlju dalekog istoka, naš Kombinat je otišao 90 km severnije, u Sentu.

E sad, kada bi neka (naša) medijska kuća izveštavala, onako "objektivno", ovaj veliki dan za privredu i ekonomiju naše zemlje, zvučalo bi otprilike ovako:

Juče je u Senti otvoren novi pogon Modelarskog kombinata.
Ovom istorijskom trenutku, prisustvovale su mnogobrojne zvanice i kooperanati, dok su foto reporteri i medijske kuće iz zemlje i sveta izveštavale sa lica mesta.
Čast da preseče crvenu vrpcu imao je glavni inženjer, gosp. dipl. ing. Dušan Papić.

 

Nakon toga, uglednim gostima obratio se Mirče, rukovodilac ovog budućeg giganta, rekavši da su vizije Modelarskog kombinata okenute proizvodnji 1/4 skale modela aviona Galeb G2, posebno se osvrnuvši na izvozni program.












Uz gromoglasan aplauz i ovacije, koji su trajali preko 10 minuta...


... gosti su potom obišli postojenje.

Uslovi rada su na najvišem nivou, a u opremu, mašine, klima urdjaj, radio sa CD player-om, uložena su značajna finansijska sredstva.



Gospodin Papić se tokom razgovora osvrnuo na veličinu točka buduće letilice...


...dok je Mirče pokazao koliki mu je...


...mislim, rezervoar na kraju krila...
















Svečanost je uveličala zadnja generacija naše dvokrilne avijacije, niskim preletom i akrobacijama od kojih je svima zastajao dah...



Nakon toga, načinjeni su istorijski snimci nekih od učesnika ovog dogadjaja...
Gužva ispred kamera i foto aparata je bila velika, ali samo odabrani su imali čast i privilegiju da se ovekoveče.



Po mišljenju mnogih ekonomskih stručnjaka, otvaranje Modelarskog kombinata u mnogome će pomoći i kooperantima iz drugih opština (Novi Sad, Šabac, Bela Crkva, Sremska Mitrovica...) u unapredjenju ekonomske situacije lokalnih zajednica i samouprava...




Ovaj značajan dogadjaj za severni region naše države, nastavljen je na terasi, uz prigodni kulturno umetnički program i specijalitete kuhinje.

U prijatnoj atmosferi, vodjeni su bilateralni razgovori, a gosti i zvanice ostali su do kasno u noć..















Pisano 15. jula 2015

He, he... Šta kažete?
Kao da ste čitali neke naše novine ili gledali TV Dnevnik sa "bombastičnim" izveštajima.
Koliko "pogona" i fabrika su naši rukovovioci u zadnjih 20 godina ovako otvorili, a da velika većina nikad nije zaživela niti bilo šta proizvodila, čuj, neke nisu ni postojale...

Nemojte da se bojite, ja ovo ne radim jer mi trebaju glasovi na izborima, niti sebi podižem politički rejting.
Pišem ovako da vas malo nasmejem i razonodim, ali budite uvereni, naš "Modelarski kombinat" ima da radi...

Nisam dobro rekao, ne "ima da radi", nego već radi...

U zadnje dve nedelje odradio sam mnoge stvari i vrlo brzo počeće se sa konkretnim sklapanjem.


Krajnja ideja izrade ovakvog modela je da se na tržište ponudi kit Galeba G2 u 1/4 razmere. Ovaj model ne pravi ni jedna svetska firma, a modela u toliko velikoj "skali" čak ni nema mnogo na tržištu.

Modeli aviona sa malim mlaznim motorima uglavnom se prave iz kalupa, što znači da se prvo uradi model, sa njega se skidaju kalupi i onda se iz tih kalupa vade delovi od kojih se sastavlja avion.
Ova tehnologija je poprilično skupa, pogotovo faza izrade kalupa, a i tehnika livenja je komplikovana i "pipava".
Zbog toga ovako odradjeni modeli imaju priličnu cenu (što je naravno relativna stvar).

Modeli koji se prave od drvenih delova imaju prednost u ceni i takve avione uglavnom sklapaju ljudi koji ili to vole da rade ili ne mogu da izdvoje onolika sredstva da kupe "plastične".
 
E sad, moja ideja je da probam da "spojim dva sveta", da ponudim veliki atraktivan jet avion, ali po razumnoj ceni.
Mana te ideje je što treba dosta vremena da se ovakav model napravi, ali rad je u stvari ona razlika u ceni izmedju drvenog i plastičnog modela.
Opet, sa druge strane, mnogi modelari (moj slučaj) vole da prave svoje modele.

Da bi se napravio jet koji planiramo, prilaz nije isti kada pravite jedan komad ili za serijsku proizvodnju. Za jedan model neke stvari mogu da se "zbudže", ali za seriju, svi delovi moraju da se lako nabavljaju, a za neke treba praviti posebne alate za izradu.


No, pre prodaje, moramo prvo napraviti Galeba G2 i poleteti ga.

Znači, videli ste "otvaranje" Modelarskog kombinata. Ali i iza kulisa su se dešavale interesantne stvari.

Prošle nedelje sam imao "turneju".
Prvo smo Tamara i ja išli u Suboticu gde smo od Šanjike preuzeli sve neophodne čamove letvice - neke od delova za krila.
Sledeća stanica je bio Adam od koga sam otkupio nazad mali cirkular, koji sam mu prodao par meseci ranije...

Potom smo se autoputem "sjurili" u NS.

Kad sam radio na Meisterovom P 47 iz austrijskog hobi šopa "Lindinger" naručio sam aluminijumsku cev prečnika 30mm. Dok je stigla do Sente koštala je skoro 30 evrića!!!
Što je najgore, nisam čak ni dobio spoljnu cev u koju ova aluminijumska ulazi.
Zato je sada prva stanica u Novom Sadu bila firma Nikoma, gde sam našao istu takvu cev. Cena - 280 dinara/metar!!!!!!!!!

Posetili smo i dva stolara.
Milan je naš bivši košija sa Salajke, u čijoj smo radionici uvek naručivali drvene "bajonete" za sastavljanje dve polovine krila. Ni ovaj put nas nije izneverio, naručeni delovi bili su odlično uradjeni.

Drugi, majstor Klaćik, za prošlog Galeba radio je alate sa kojih sam kasnije na vakum mašini pravio delove od plastike. Napravljena su dva alata, jedan za staklo fara na početku trupa i drugi za "tip tank" - rezervoar na kraju krila.
Kolika je razlika u veličini 1/5 i 1/4 razmere možete videti na levoj slici. Crtež za novi alat širok je 100 a dužine 750mm!!!!

Razlike u veličini ima i u alatu fara...



Turneja po Novom Sadu se nastavila posetama Woby Haus-u gde su kupljeni sitni alati za malu Proxon bušilicu, išli smo u Uradi sam i kupili par plankova balze od 10 mm, a na kraju smo se "sjurili" u Petrovaradin kod Martina u firmu.

Martin, koji je to lik, znači, zvao sam ga dva meseca telefonom, slao SMS-ove, zvao sa Majinog, Tamarinog telefona, molio ovog onog da ga zovu...
Čovek se uopšte ne javlja...
Verujte, zabrinuo sam se da mu se nije nešto desilo. Na kraju sam se "spakovao" i otišao kod njega u firmu.
Pitam ga koji mu je to fazon sa telefonom, a on "mrtav ladan" kaže: - Što ne posla mail...

Najvažnije je da sam ga našao i sada nastavljamo tamo gde smo pre dve godine stali.
Bez 3D crteža nema teorije da se napravi ovako kompleksam projekat, a Martin je za to "Car".


Pošto je fajl sa delovima od prvog Galeba povećavan, danima sam sedeo pred kompjuterom i u Corel-u doterivao neophone detalje. Fajl sa krilom je poslat Martinu da ga "doradi" u 3D programu.
Martin će u svom programu, čim postavi delove na svoja mesta, videti šta još treba "picnuti". Čekam još samo na to i da delove krila šaljem Draganu na laser.

Kad spomenuh Dragančeta, normalno, i njega smo posetili. Prošle nedelje je išao u Staru Pazovu odakle je doneo tablu topolovog špera od 3 mm.

Zadnja stanica Novosadskih poseta bio je čika Dule, naš inženjer i glavni konsultant. Poneo sam lap top i pokazao mu crteže.

Što se tiče dešavanja od ove nedelje, suta bi trebalo da od Vlade iz RC Srbije stigne 50 plankova balze od 3mm. Kada naručim kod njega, imam mogućnost da dobijem najlakše plankove, što mnogo znači za ukupnu težinu modela.

Čisto da napomenem, težište modela je jedna od najvažnijh stvari da bi neki model dobro leteo. Uglavnom se nalazi na oko 1/3 dubine krila od napadne ivice.
Znači, kad model stavite na dva šiljka, on ne sme da pada ni napred ni nazad.

Ima izreka koja kaže: "Nosat model leti loše - repat samo jednom"
 
Pošto su avioni duži nazad nego napred, a Galeb pogotovo, recimo za 10gr prekomerne težine na repu treba dodati 30 - 40gr balasta u nosu modela.
Ukupno, to je 50 nepotrebnih grama.

Zato se treba truditi da se sve komponente ugradjuju što više u prednjem delu, a materijal birati, pa najlakši stavljati pozadi.
Ako ne radite tako, na kraju "balade", moraćete da dodajete mnogo balasta da bi doterali težište.

Tu je i "riknula" stvar na prvom Galebu koji smo pravili, jer je trebalo dodati skoro 800 gr. olova, a ukupno se mogao napraviti model lakši za preko dva klograma.

I za sam kraj, ovde u Senti sam našao sjajnog strugara, brata mog školskog druga. Đorđe, mašinski inženjer, a radionica krcata mašinama. Vrhunski spoj znanja i tehnike...
Odneo sam mu onu aluminijumsku cev i čas posla ju je presekao na pola i obradio krajeve... Čuj, šta je to za njega...

I eto, kao što vidite, nema projekta bez kooperanata.
Ima ih još, tu su i Miša iz Kragujevca koji završava sve što se tiče štampe, Sava iz Sremske Mitrovice je zadužen za rad sa epoxy smolama i kalupima, majstor Gojko iz Novog Sada još jedan strugar, Golub koji na kraju sve farba...

Ne smem zaboraviti ni Franka Tiana sa Floride, Adrijanu iz Behotec-a, Udo iz nemačkog Jet Cat-a, Agostona i gazdu Zenn Model-a iz Budimpešte...

Ta, šta da vam kažem, lako je meni da sve "sklepam" kad imam takve saradnike...


Pisano 24. jula 2015

Prošli tekst je završen nabrajanjem nekih od "kooperanata". Skoro sa svima sam bio u kontaktu, šta više, neki su i odradili odredjene poslove.

Ali pre nastavka priče, imam sjajnu novost, praviću ponovo i manjeg Galeba G2!!!

Koji obrt, kao u turskim serijama.
Pisao sam na početku ovog teksta da se pravi G2 od 1/4 skale, ali pošto mislim da sam uspeo da nadjem rešenje za problem grejanja trupa kod manjeg modela (1/5), rešio sam da ponovo radim i tu veličinu.
Prosto bi bio greh da to ne odradim, pogotovo što za taj jet imam mnogo gotovih stvari.

O čemu se radi, surfujući ovih dana netom našao sam jedan topik u kojem se pominje turbina (mali mlazni motor) za koji treba izduvna cev manjeg prečnika od onog koji sam koristio na prvom Galebu.
Problem na prvom G2 je prečnik te izduvne cevi, zato što je iste veličine kao i otvor na zadnjem rebru trupa. Topli vazduh koji prolazi kroz trup i hladi delove u toj varijanti  nema gde da izlazi.

Stvar kod prvog Galeba, u 1/5 razmere, je tu "zapela" - nisam imao rešenje za taj problem grejanja.
Sa  informacijama o manjoj turbini (ali iste snage) i manjom izduvnom cevi, otvorile su se nove mogućnosti.
Kontaktirao sam firmu u Engleskoj i dobio crteže i sve neophodne dimenzije.
Sem manjeg prečnika cevi na kraju, manji je i prečnik na početku, što takodje ima prednosti, jer time veća količina vazduha može da struji kroz trup.


Pošto se opet radi manji G2, drugar kod kojeg su delovi stajali vratio mi ih je nazad, a one koje sam prodao, opet sam otkupio...

Ovim putem se još jednom zahvaljujem Gaboru, za skladištenje u svom "hangaru"...
Od drugara iz Beograda sam otkupio nazad trapove sa točkovima.



I na ovom manjem G2 sam morao da doteram fajl sa rebrima trupa. Kao i na velikom Galebu i ovde ima izmena, a modifikovani delovi su već poslati Draganu koji će ih ovih dana iseći na svojoj laser cut mašini.
Kada ti delovi stignu u Sentu, počinjem izradu trupa. Krilo, kao što se vidi na slici, je skoro gotovo, a fale mi neki delovi od repnih površina.
Nešto imam, nešto se izgubilo u "seobama".
Kako god, nije ništa strašno i već sam spremio crteže tih delova što fale.


Što se tiče velikog Galeba G2 (1/4 razmere) tu stvari stoje ovako...

Pričao sam sa Adrijanom iz nemačke firme Behotec. Od njih sam naručio trapove za manjeg Galeba, a pošto je kvalitet vrhunski, nisam se puno "predomišljao", pa ću i za većeg tamo opet kupiti trapove.
Novost je da ću u istoj firmi sada pazariti i točkove i gume.
Inače, Adrijana, supruga vlasnika Behotec-a, je "naše gore list". Kad smo se pre par godina prvi put čuli telefonom imali smo anegdotu.
Zvao sam Behotec telefonom i kad se gospodja javila ja se predstavim i kažem odakle sam, ali pošto ne znam nemački, pitam da li možemo da pričamo na engleskom.
Kaže ona. - A što ne bi pričali na srpskom...

Tako se ispostavilo da je njen otac iz Novog Sada otišao u Nemačku, Adrijana se tamo rodila...
Pošto smo "zemljaci" dobio sam odmah 10% popust...

Tako je bilo i ovaj put, nakon razgovora telefonom, poslao sam mail sa listom delova.
U odgovoru je bila cifra, naravno opet 10% rabata i u narednom periodu delovi će biti naručeni.

Pošto su ovo veliki i skupi projekti, ove godine ću još samo naručiti izduvne cevi za oba Galeba. Sa tim delovima imaću sve naophodno da oba aviona napravim do kraja.
Dogodine mi je u planu kupovina turbine za manjeg Galeba...


Kao što sam napisao, kooperanti su bili vredni. Sve su to moji drugari i neće se ljutiti kad ih tako zovem.

Miša iz Kragujevca mi je odštampao planove za krila i horizontalac velikog Galeba...


Planu je mnogo veći od plana manjeg modela, a razlika je još očiglednija kad se postave jedan do drugog...


Na zidu to izgleda ovako...


Pisao sam da će se na većem G2 uške (krajevi krila) skidati. Zato će u njima biti ulepljena aluminijumska cev od 30mm.


U centroplan dolazi epoxy cev - vodjica. Taj deo je napravio Sava iz Sremska Mitrovice.



Pazi rad, slikano u makro modu... Naleže k'o "guza na nošu"...


Veliko HVALA i Savi i Miši...

Frank Tiano mi je poslao kutiji ZAP lepkova. Jedva sam iskukao da platim, nije hteo ni da čuje, da bi mi na kraju naplatio lepkove u pola cene...


Inače, to su super lepkovi ima ih tri vrste, tj. tri gustine...
Da bi se lakše radilo sa njima dobio sam i nastavke raznih dužina i prečnika otvora...



Polako sam mogao i da počnem sa radom. Pregledao sam delove i prvo sastavio dvodelne plankove - gornje i donje strane horizontalca...





Kada sam hteo da počnem sa lepljenjem rebara, ustanovio sam da neka nedostaju, tako da to do daljnjeg ostaje po strani...


Danas je Maja iz Novog Sada donela neke delove...

Stolar koji je i prošli put pravio alat za tankove i prednji far opet je imao isti zadatak. Ovaj put alati su bilo malo veći.
Razlika u veličini je baš primetna...


Doduše, alat za far ja malo "omašio", oblik je trebao više da bude "kupast", tako da će biti "ostav", pa ćemo to napraviti ponovo...


Stigli su i trapovi...


Oni su bili montirani...




Eto, priča se polako zaukava. Sada čekam da Dragan iseče delove, prvo one koje fale, a potom delove za trup manjeg Galeba.
Nakon toga, seku se delovi za trodelno krilo većeg modela.

Oba modela ću raditi paralelno, čime će izrada ići malo brže. Naravno, brzina gradnje u mnogome zavisi i od količine posla u Svašta bašti.

Uzdravlje