Jet‎ > ‎Galeb G2‎ > ‎

Galeb G 2 - april 2013 - II deo


Pisano 09. aprila 2013

Pošto se "množe" i slike i tekst, da bi vam se stranice brže učitavale, evo drugog dela "aprilskog izdanja"...

Na prvi deo aprilskog pisanja možete se vratiti ako kliknete OVDE...

A sad, nastavak aprilskih radova...

Malo po malo približavam se završetku radova na trupu od Galeba G2. Ima tu posla za još celu ovu nedelju, ali što bi rekli, vidi se svetlo na kraju tunela.
Da je tako evo slika od ulepljenih repnih površina. Da, i to je došlo na red, jer kao što znate, sve ima neki redosled...



Horizontalac je idealno poravnat sa krilima...


Vertikalni stabilizator je zalepljen pošto se osušio lepak na horizontalnom.



Servo vertikalnog stabilizatora se nalazi u samom vertikalcu i ulazi pasent na svoje mesto. Poklopac otvora ujedno i drži servo na svom mestu...



Da bih mogao da ulepim ceo sklop, u "prvom koraku" nije zalepljen desni plank...






























To je odradjeno naknadno, kad je sve bilo na svom mestu...


Plank naleže perfektno...




Žice od servoa repnih površina, dolaze u zadnji deo trupa i potom se kroz kartonsku cev sprovode prema prednjem delu. Otvor cevi se vidi na slici ispred kablova.
Kroz zadnja tri rebra trupa prolaziće mali poklopac koji će onemogućavati da kablovi "padnu" na toplu izduvnu cev..


Na sam kraj trupa sam ulepio još jedno rebro od špera. Ono daje pravilan oklik kraja trupa i malo pojačava zadnji deo...






Počeo sam i sa radovima na karmanima i na samom vrhu trupa.



Za početak je ulepljena kartonska cev za kablove...


Pisano 11. aprila 2013


Evo konačno "izveštaja"... Čoveče ne pišem par dana i nakupilo se baš dosta toga.
Krenimo redom, ajde prvo sa novostima...

Izgleda da sam našao firmu u kojoj mogu da mi naprave alat i izvakumiraju kabinu za Galeba. Poslao sam im fajl, ljudio ga pogledali, rekli da mogu da ga odrade, dadoše mi cene i za alat i za kabinu po komadu, tako da bi trebalo od nedelje da da krenemo sa izradom alata. Time sam rešio veliki problem, jer iskreno, koliko god da se trudim, nema teorije da ja napravim alat kao što to odradi CNC. Na alatu najveći problem je napraviti gornji sloj, onaj deo koji "glumi" ramove kabine. To bi se, u varijanti da ga alat sam pravim, moralo naknadno dodavati, ali zbog sfernog oblika predpostavljam da bi bila nevidjena "zaje...cija" to uraditi kako treba.
Ovako, lepo pošaljem fajl i dobijem alat. Da se ne lažemo, ni ovde cena alata nije baš mala, ali je duplo manja nego na prvom mestu gde sam pitao.
U projektu gde smo uložili toliko truda i rada baš negledam na svaki dinar, ali sve ima svojih granica...
Nadam se da će alat biti OK, uostalom videćemo kad stigne...

Pre neki dan sam prvi put ove godine palio Jet Cat turbinu na Pantheru. Motor je "kresnuo iz cuga", radi savršeno, a ja sam se podsetio mirisa kerozina...


Jet sam palio i danas u par mahova, proverio sam kako rade trapovi, kerozin i Jet Mobil ulje su nabavljeni, tako da je sve spremno za sezonu...


Pošto će vreme biti sve bolje i bolje, sutra ću verovatno da palim Zenoah-a na Hellcat-u i da polako spremim taj model za letenje.
Baterije sam proverio na svim modelima, sve su OK, u nedelju u 14 časova je ORA (Omladinska Radna Akcija) na aerodromu i od nedelje bi trebali da otvorimo sezonu.


Danas sam se čuo sa Tijanom, zvao sam ga da ga malo čujem i da mu se zahvalim za delove što mi je naručio.
Ko ne zna Frank Tiano je organizator par najvećih modelarski skupova U USA

( www.franktiano.com )

Pitam ga šta radi i kaže mi da se sprema za ovogodišnji jubilarni 25. Top Gun, koji se održava od
01 - 05 maja 2013.
Priča da će skup biti ogroman, da su pozvani mnogi koji su učestvovali ranije, da će biti dosta novih model, da je Mike Selbi napravio model Saab Draken, da višestruki prvak Dave Wigley ima nov model i sve u svemu da će biti spektakularno kao i uvek...


















E, sad da se mi sa Floride vratimo na Salajku i na naš "project"...

Priča je stala kod vertikalca, na koji je u prvo ulepljena desna strana. Time su se stvorili uslovi za dodavanje balzi od napred od kojih će se praviti napadna ivica kao i za ulepljivanje malih balzi sa leve i desne strane koje bi trebale da formiraju prelaz sa horzontalnog stabilizatora na trup...



 
Da bih mogao nastaviti, morao sam zalepiti balze na prednji deo vertikalca...


Malo sam ih šmirglao...


...a onda zalepio plankove koji idu ispred...



 


...e potom je palo "momačko" šmirglanje...


...i šmirglanje...



...i šmirglanje...


...i tek me je čekala druga strana...



Negde u medjuvremenu su ulepljene i prve letvice od gornjeg dela trupa...




























Kako sam bio u "zanosu šmirglanja" pregitovao sam trup sa akrilnim gitom i počeo sam da ga polako doterujem...
Sinoć sam to radio od jedanaest do pola tri ujutro...

Ovo je tek prva ruka gitovanja...











Obrati pažnju na ivice...



































Jutros kad sam ustao mislio sam da ću vam postavljati ove slike, ali vreme je bilo brutalno dobro, pa sam ipak izgurao "astal" i krenuo u akciju šmirglanja i gitovanja.
Otkriću vam malu tajnu, tek na suncu se vidi koliko je neka površina dobro odradjena, a današnji dan je bio perfektan za to.


Do juče sam grejao radionicu, a dansa sam vrlo brzo sa sunca "pobegao" u hlad nastrešnice. Nisam pravio mnogo slika tokom dana, predveče mi je u posetu došao čoka Dule, pa sam radio u prijatnom društvu. Kad se smrklo, ugurao sam sto nazad u radionicu i napravio još par slika...

 





Sa akrilnim gitom sam pregitovao i doterao više od 70% trupa.

U narednih par dana treba da završim karmane, gornji deo trupa, kod stolara da napravim deo koji ide na sam početak trupa (to je onaj far), a onda, sve ovo što sam nabrojao treba izgitovati i prebrusiti. Time bi trup praktično bio spreman za staklenu tkaninu i epoxy smolu.

Znajući da su i krila 95% spremna za istu operaciju (na njima treba samo da se zalepe tip tankovi), faza "plastifikacije" bi realno mogla biti započeta iduće nedelje.

Dok se sve to završi (oko desetak dana) biće gotova i kabina, tako da bi do kraja aprila Galeb trebao da bude spreman za špric git i potom panel linije.

Nakon te faze, iz Panther-a se vade delovi, prebacuju u Galeba, nameštanje hodova servoa, težišta i sve ostalo što treba i onda... Znate već...









Pisano 14. aprila 2013


Proleće je definitivno došlo, a samim tim i pripreme za novu sezonu. Pre neki dan sam "palio" turbinu na Pantheru, a prekjuče sam posle zimske pauze od par meseci "startovao" motor i na Hellcat-u.
Zenoah GT 80 "kresnuo" je iz prve, perfektno radi i time je praktično i ovaj model spreman za  novu sezonu.
Hellcat-a ću prvog nositi na letenje, a odlazak na aerodrom će biti verovatno u utorak predveče...

 



Što se tiče Galeba, radovi idu po planu...









Gotov je gornji deo trupa...












Radovi se nastavljaju, sutra "napadam karmane i deo trupa iza horizontalca..

Pisano 18. aprila 2013

Radovi na G2 se nastavljaju, ali se intenzitet malo smanjio iz prostog razloga što me je lepo vreme "izmamilo" da idem na letenje.
Ne treba zaboraviti i "radnu akciju" koju smo imali u nedelju popodne na aerodromu, potom, proveravao sam i Hellcat-a pre prvog odlaska na letenje, a kako rekoh, bio sam i dva dana uzastopno na Čeneju...
 
Ipak radio sam malo i na Galebu i kako sam već pisao, plan da se za vikend počinje sa presvlačenjem modela u staklenu tkaninu, jer i dalje vrlo realan i ostvariv.



Zadnji deo trupa je potpuno gotov. To znači da je napravljen deo iznad izduvne cevi, ispod pokretnog dela vertikalnog stabilizatora i sam vertikalac...
Deo iznad izduvne cevi ima poklopac, koji se može skinuti i taj prostor služi da se provuku žice os led diode koja će izlaziti iz karbonske cevi na kraju trupa. Sem toga, u ovom prostoru će biti i kraj pločice koja nedozvoljava kablovima servoa od repnih površina da dodiruju toplu izduvnu cev. Ta pločica će se postavljati i vaditi krož ljeb na zadnjem rebru trupa (vidi se tik ispod okruglog prsteva od špera) ...

 


Kad već spominjemo zadnji deo trupa, kompletno je gotov i vertkalac, kako nepokretni, tako i pokretni deo...















Nastavio sam radove na karmanima, a ošmirglani su i radijusi na usisima vazduha...




Što se tiče Galeba nova vest je da je alat za kabinu morao malo da se prepravi i da će verovatno tokom iduće nedelje biti gotov.

Čuo sam se i sa Agoštonom, momkom iz Madjarske koji je pravio onog fenomenalnog Miga 21 ( http://www.rcuniverse.com/forum/m_11307834/anchors_11332049/mpage_2/key_/anchor/tm.htm#11332049 ) i tokom iduće nedelje bi trebalo da mi nabavi topolov šper od 3 mm u AA kvalitetu.
To znači daće sledeća "tura" Galebova (planiram da posle ovog pravim seriju od 3 komada) biti prepravljena i da će se sva rebra od špera praviti od 3 mm, a ne od 4 mm, kao što je slučaj na ovom prvom modelu.  

Pisano 20. aprila 2013

Ajde da pisanje o Galebu započnem sa zadnjom rečenicom od prošli put, što znači da je sinoć bio Martin i da smo počeli sa "prepravljanjem" fajlova.


Nema mnogo posla, ali kao što sam pisao ranije, tokom izrade prvog modela, pokazale su se neka stvari, neki detalji, koji se moraju doraditi.
Pošto ću uspeti da nadjem kvalitetan šper od 3 mm, najveći posao Martinu će biti da prepravi neka rebra trupa sa 4 mm na 3 mm.
Naravno sem rebara, treba da prepravi i sve žljebove delova koji se povezuju sa tim rebrima.

Biće i nekih izmena i na zadnjem delu trupa i to je to...















Što se tiče radova na trupu, za sada je sve "pod kontrolom" i posao ide po planu. Pisao sam da će za vikend početi da se postavlja staklena tkanina i to će biti tako. Praktično, sve je gotovo...

Na krilima je ostalo da se samo zalepe plastike od tip tankova. Drvena konstrukcija koja ih nosi, postavljena je na krajeve krila...

 
Pre ovoga zakrilca tankova sam ojačao sa karbonskim cevčicama...






Gotovi su i karmani. Tu je bilo dosta posla, dosta sam morao da upasijem, krojim, kvasim balzu, šmirglam i gitujem... No, na kraju je sve ispalo OK i baš sam zadovoljan kako karmani izgledaju.

 

Sinoć sam od stolara doneo i delove koji se lepe na sam početak trupa.




Kao što se vidi na slikama, napravljene su dve vrste delova, oni u obliku kupe, služiće kao alat sa kojeg će se na vakumu praviti staklo za far.
Odsečen deo se lepi na deo trupa koji se skida sa modela.  Na ravan deo, zalepiću tapetu koja je kao ogledao i ona će biti sočivo fara. Na nju će se postaviti jedna ili više led dioda, koje će, uz ostale led diode, sijati sa modela.

Eto malo po malo, dodjosmo i na "sledeći nivo" staklenu tkaninu. Ako se ne varam za izradu trupa mi je trebalo tačno mesec dana, što nije uopšte loš prosek, ako se uzme u obzir koliko mi je vremena trebalo za trup od svakog Warbirda kojeg sam radio.
Sem toga, nisam "manijačio" i pravio model 8 sati dnevno, tako da ako se čovek malo više potrudi, trup može biti i brže gotov...

Pisano 23. aprila 2013

Mislio sam da će se za vikend početi sa postavljanjem staklene tkanine i epoxy smole, ali u subotu uveče sam konačno sastavio "novu igračku" i u nedelju je palo "testiranje"...


He, he, kao što vidite delovi su prčvršćeni pomoću "štapa i kanapa", ali nema veze, slatko sam se vozikao ceo dan.
Sve smišljam gde bih mogao iće samo da imam razlog da "zujim"...

Bicoš me je oduševio, sem atraktivnog izgleda (dobro, biće lepši kad se dovrši) ide veoma dobro. Nisam merio krajnju brzinu, ali razvija sigurno preko 40 km/h, dobro ubrzava, a ono što je meni najvažnije ima popriličnu autnomiju.
Vozi se kao motor, pedale služe samo da držiš "papke" i ako te zaustve panduri da pokažeš da je to ipak "bicikli"... 













Što se tiče Galeba, sve je spremno za staklenu tkaninu...


Delovi su pripremljeni...


...i ostalo je samo da se odrade tip tankovi...




E, to sam radio juče...

Pošto sam drvene konstrukcije zalepio na krila, sledeći korak je bio da na njih zalepim plastične polovine.




Sredinu tanka sam ojačao sa jednom balzom, a karbonska cev služi da se kroz nju provuku žice od svetala na krajevima krila...



Plastike sam lepio sa ZAP super lepkom i sa 5-to minutnim epoxy lepkom...
Kad su obe polovine bile sastavljene, prešmirglao sam kompletan tank, a spoj na sredini sam pregitovao sa auto gitom koji u sebi ima fiber vlakna. Ovaj git je jači od običnog auto gita...





Potom je opet "palo" šmirglanje. Tip tank je prilično čvrst, a dodatnu čvrstinu će mu dati staklena tkanina. Mislim da ću tankove prvo presvući sa 110 gr tkanjem, a potom kad budem presvlačio kompletno krilo, preći ću ga sa tankim tkanjem kao na krilu.
Šta više, tkanina sa donje strane krila završiće se od gore na tanku i obrnuto, tako da će tank praktično dobiti još dva sloja stakla.

Ako se pitate zašto sve to, evo "foto odgovora"...



I za kraj, jutros poštar doneo kutiju od Tijana...


Unutra, točkovi za P 38 Lightninga i pneumatski cilindri i creva za vratanca za G2.


Cilindri su u dve veličine, veći su hoda od 1", a manji od 1/2 ".
Manji bi trebalo da odu na dupla vratanca prednjeg trapa, a oni veći na sva ostala vratanca...

 
Iz Panthera se vade još dva cilindra (kao ovi veći), pošto za Galeba treba 5 komada.
Panther će da "donira" i ostale delove pneumatskog sistema, bocu, ventil, pneu creva, ventil za pumpanje vazduha, manometar... Jedino što u pantheru ostaje su trapovi i pneumatska creva od njih...

Pisano 25. aprila 2013

Kao što sam najavljivao, počelo je postavljanje staklene tkanine na Galeba.

Preksinoć sam spremio delove i gornju stranu krila. Kao i uvek prvo sam iskrojio tkaninu spram delova koji se presvlače.


 









Posle jedno dva i po sata posla, prva strane je bila presvučena...





Pošto je juče temperatura prelazila 25 stepeni, prepustio sa "prirodi" da odradi svoje...


I dok su se delovi "krčkali" na suncu, presvukao sam gornju stranu trupa...

...a onda je i trup otišao na "sunčanje"...


I dok su se delovi sušili, ja sam "zapalio" put Čeneja, da napravim par startova sa Pantherom...Krenulo me, pa sam model rasklapao po "mjesečini"...


Pre no što ću sesti da vam ovo kuckam, ošmirglao sam sitne delove...





Krila i trup "glancam" kad ustanem, a potom staklo na drugu stranu...



Predveče opet Čenej, pa tako u krug... Uf, kao što vidite, nije lak taj život u Kombinatu...

Ajd' sad uzdravlje, valja se odmoriti za sutrašnje "napore"...

Pisano 29. aprila 2013

Ne pisah par dana, razlog je jednostavan, skoro pa se ništa "pametno" nije dešavalo u Kombinatu. Posao oko Galeba svaki dan isti: šmirglanje - postavljanje staklene tkanine - šmirglanje... pa tako u krug...

Trup je skoro kompletno obrušen i spreman je za postavljanje staklene tkanine koja fali još samo sa donje strane na par mesta. Lepo vreme "izmamilo" me je da rad sa brusnim papirom radi u dvorištu...


I dok trup čeka staklo sa donje strane, na krilima i "sitnim delovima je sve odradjeno...










Krilo je spremno za drugi sloj smole, a ostali delovi su već špricgitovani...





Golub je pripremio alate za vakumiranje plastike fara na početku trupa...


...a ja sam spremiš šablon mom drugaru bravaru za kutiju za bateriju i kontroler za elektro bicoš...



Eto, kao što vidite, nema Bog zna šta novo. Ova faza sa staklenom tkaninom je pomalo dosadna, ima mnogo posla a ništa se ne vidi. Za koji dan će i to biti gotovo i onda počinjem da radim panel linije.

Mislio sam da posle panel linija polako sastavljam Galeba i da idem da ga letim, ali kako se to probližava, sve više razmišljam da ga ipak napravim skroz do kraja, "picnem" sve detalje na njemu, ofarbam ga, pa onda idem na letenje.
Nema ni jedan razlog da Galeb ne leti dobro i ubedjen sam da se ništa ne predvidjeno neće desiti. Nekako me mrzi da ubacujem svu "tehniku" u model, pa onda da sve to vadim radi farbanja.

Zato će verovatno biti mala izmena u planu, model će biti odradjen skroz do kraja i kad se sve ubaci, namesti i podesi više nema vadjenja, nego samo flajanje...

Toliko za sada.. Uzdravlje...

Nastavak priče o Galebu na majskoj strani...