Jet‎ > ‎Galeb G2‎ > ‎

Galeb G 2 - maj 2013 - I deo

Pisano 02. maja 2013


Prvi Maj praznik rada je u našem Modelarskom Kombinatu proslavljen kao što i dolikuje - radno...
U pauzama šmirglanja sam išao u komšiluk na roštilj, ali dobar deo popodneva i pogotovo noći, proveden je sa brusnim papirom u ruci.

Kao što sam planirao, priprema Galeba za farbanje se odvija po planu, krilo i sitni delovi su špricgitovani i spremni za "sitne" popravke sa akrilnim gitom.
Nakon toga finalno šmirglanje i postavljanje panel linija, detalja i farbanje...















Što se tiče trupa, na njega je ostalo da se nanese drugi sloj smole. Ovo mora da se uradi u dve faze, prvo na gornji deo, a potom na donju stranu trupa. Nisam siguran da će sve biti gotovo u jednom danu, ali za dva tri dana će i trup biti spreman za panel linije...



Od ostalih informacija vezanih za ovaj projekat novost je da se alat za kabinu uveliko pravi i da će biti gotov u ponedeljak ili utorak. Kad ga dobijem moraću da ga odnesem Goši na farbanje i poliranje, a potom se vraća nazad u firmu gde je pravljen i nadam se da u narednih dve nedelje stići i prve kabine.
To bi trebalo taman da se poklopi sa završetkom radova na izradi panel linija i detalja i sa početkom farbanja...

Iskreno se nadam da će prvi let sa Galebom biti u prvoj polovini juna...

Stigle su mi i 4 table špera od 3 mm kod Agoštona u Budimpeštu, tako da ću posle praznika ići po njih. Ne znam da li se više radujem šperu ili što ću opet imati prilike da uživam gledajući onaj fenomenalni Mig 15.

Iduće nedelje odoh da kupim i par tabli topolovog špera od 4 mm kojeg trenutno ima u Pazovi.
Sa tim šperom plus onaj iz Madjarske, imaću dovoljno materijala za jedno 5 Galebova.

"Vizije" su mi da posle poletanja ovog G2, krenem sa izradom još dva ili tri Galeba, naravno verzija II, sa izmenama koje smo Martin i ja napravili u medjuvremenu.
Računam da će biti modelara koji bi radije kupili gotove modele, nego da ih sami prave.
Izradom više modela od jednom, mogu da smanjim vreme potrebno za rad na svakom pojedinačnom modelu. Galebove bi napravio do faze za farbanje, a onda bi u dogovoru sa kupcem i njegovom željom oko kolor šeme, odradio i taj deo. 

Toliko za večeras...

Pisano 05. maja 2013

Svaki dan tokom ovih praznika i svetaca se radilo. Na Veliki petak sam izdržao do pola četiri popodne, a onda je sam "krizirao", te sam "bacio krst na sebe" i otišao da radim na Galebu... Valjda mi "Boža" neće zameriti...

Krila koja su špricgitovana dan ranije, na mestima gde je trebalo sam dogitovao sa akrilnim gitom...



Isto je odradjeno i na sitnim delovima...





Na gornju stranu trupa nanet je drugi sloj smole.


Ustvari ovo je prvo odradjeno tog dana, a tek su potom akrilom gitovana krila i delovi. Smoli treba dosta da se osuši ali zahvljujući lepom i toplom vremenu, već oko ponoći i na donju stranu trupa sam naneo drugi sloj epoxy-a, tako da je sve bilo spremno za sutra dan za šmirglanje...









I dok se smola sa gornje strane trupa sušila, počelo se sa brušenjem krila. Akrilni git se mnogo lakše skida od epoxy smole, ali bez obzira na to ima da se "žulja do besvesti"...
Kao što se vidi na slikama, mrak je već uveliko prekrio Salajku kad sam završio šmirglanje krila. Sem akrilnog gita, brusi se i dobar deo špric gita. Za ovo finalno šmirglanje koristio sam brusni papir sa tankim sundjerom sa donje strane, gradacije 240.

 


Na kraju, krilo je odloženo i sada je spremno za panel linije...










Obrušeni su i svi sitni delovi od G2...



Površine su glatke ko "bebina guza", ali to ima svoju cenu, ovaj proces je nevidjeno prašnjav...

























Sledeći korak je bio da i trup pripremim za špric git. Znači, morao sam da prebrusim svu epoxy smolu, vodeći računa da ne probijem staklenu tkaninu. Ono je najgore od svih šmirglanja, jer je epoxy tvrd i treba dosta rada da se skine višak. Brušenje je prvo radnjeno sa 100-tkom, a potom je "udaren" fini glanc sa šmirglom 240...
Kao što se vidi na slikama, koristim par malih pomoćnih alata na koje stavljam busni papir. Tako mi je mnogo lakše da radim, a ove alate koristim kod svih šmirglanja. Za veće površine, kao što su krila, imam ploče i malo duže letvice i kad šmirglam sa njima, pošto im je površina naleganja velika, ne mogu ga napravim "rupe".
Ipak, najvažija stvar kod ovog posla je strpljenje i da se ne žuri. Priprema površina je veoma bitna jer ona daje konačan izgled modelu i ako se to ne odradi dobro, površine modela ostanu talasaste i sa mnogo rupica i riseva...

Sve u svemu i za trup je trebalo jedno puno radno vreme da se pripremi za špric git.

 























Pošto i špric gitovanje mora iz "dve ruke", pre spavanja sam "oprskao" gornji deo trupa...



...a juče ujutru je to odradjeno i sa donje strane...






Kad se špric git prosušio, pokazalo se gde sve trup treba da se popravi sa akrilnim gitom... I špric git i akrilni git se brzo suše, tako da se tu ne gubi mnogo vremena na čekanje...




Predveče se skupilo društvo i u tipično srpskom maniru, četvorica su gledala kako jedan radi... Ista situacija je bila i dan ranije, jedino je "ekipa" bila u drugom sastavu...


Koliko god da sam se trudio, nisam stigao da do kraja jučerašnjeg dana sredim ceo trup. Doduše, nije mi još mnogo ostalo, ali ima tu još posla...

 

Pošto trup od Galeba ima dosta oblina i prelaza, verovatno ću ga još jednom špric gitovati, nakon ovog šmirglanja. Time će se pokazati mesta koja treba još doterati sa akrilnim gitom. Kad je površina ovako "šarena" teško je uočiti da li je sve odradjeno kako treba.






Pisano 07. maja 2013

Malo po malo trup je bio sredjen za drugi sloj spric gita...















Obično modele ne špricgitujem dva puta, ali Galebov trup ima mnogo "krivina" i prelaza, a kad je površina "šarena" ne vide se sitna mesta gde se još mora doraditi sa akrilnim gitom. Tako da su se zasivile prvo gornja...






...a potom i donja strana...



Sad se jasno videlo gde se još mora doraditi...














Šmirglanje posle ovog drugog špricgita, nije bilo tako dugotrajno, ali je opet trebalo jedno dva i po sata rada. Ceo trup sam na kraju prebrusio sa finim brusnim papirom.





Trup je sada spreman za panel linije, no pre toga ću na njemu raditi neke "mehaničke zahvate", ugradiću sva vratanca stajnih trapova, vazdušne cilindre koji će ih pokretati, prednje svetlo (far), kabinu...
Moram rešiti i fiksiranje prednjeg dela trupa koji se skida.

Ovo su stvari koje sad moram da uradim, iz prostog razloga, što će mi, ako se desi da se nešto na trupu ošteti tokom te izrade, biti mnogo lakše da ga repariram u ovoj fazi, nego kad bude ofarban.
Sem toga, za farbanje moram imati sve delove napravljene i ukrojene...

Znači na panel linije trup će da sačeka koji dan, ali su zato linije već u dobroj meri odradjene na krilu...
Krilo i "sitni delovi" su prebačeni u drugi pogon Kombinata - pripremu za farbanje i doradu...



Pre rada, kompletno krilo je obrisano sa alkoholom...






Panel linije su deo, širom sveta poznatog, "Mirče Finish Set"-a, a napravljene su od samolepljive folije širine 1,2 mm.


Da bih znao gde da ih lepim morao sam crteže Galeba G2 "ubaciti" u Corel program, gde sam ih povećao na mere modela. Potom je sve lako, samo treba razmeravati...






Malo po malo, linije su bile zalepljene sa gornje strane. Spram šmirglanja, ovo je "rajski posao"...









Dobar deo linija je zalepljen i odozdo, ali tu još ima posla...


Trenutno sam u "dileji" šta da radim, naime imam crtež kako su bile postavljane nitne na pravom G2...

Na avionu iz Akro grupe "Stars" po kojem ja pravim model, te nitne se ne vide baš na prvi pogled. Negde su obrušene, negde prefarbane, negde se samo naziru, negde se i vide...

Najjednostavnije rešenje bi mi bilo da polepim nitne samo oko panel linija, ali me "kopka" kako bi izgledao ceo model kad bi se uradio sa svim nitnicama.

Sa druge strane, ne bih da na modelu ti detalji budu preterano izraženi...

Moraću još malo da razmislim i da "izvagam" šta da radim.

Najbolje bi bilo da se nitne odrade sa lemilicom i tankom cevčicom, ali siguran sam da to neće raditi 90% modelara koji će kupiti ovaj kit, jer je to prilično zahtevan posao i ne može svako da ga napravi kako treba.
Svaka greškica se odmah vidi, a potrebno je i nevidjeno strpljenje, kao i "mirna ruka"...

Nitne od samolepljive folije, koje ja pravim i prodajem, omogućavaju besprekoran finiš, svaka nitna je ista i ako se nešto "zezne" lako se skine i popravi.
Jedino, kao što rekoh, nitne na pravom avionu nisu bile toliko naglašene...


Detail Set koji će ići ili će se prodavati uz G2, imaće dovoljno nitni za postavljane pored panel linija.
Moraću da "skoknem" do aerodroma i da još jednom pogledam kako izgledaju pravi Galebovi, a onda ću doneti odluku...
Eh, te modelarske muke...

Pisano 09. maja 2013

Juče je konačno završen alat za vakumiranje kabine...














Kao što se vidi na poslednjoj fotografiji, alat je malo veći od prostora na trupu gde će se postaviti kabina i to je namerno napravljeno tako. Razlog je jednostavan, kabina se mora "ukrojiti" spram trupa i drvenog dna na koji će se postavljati.
Na alatu nema ispupčenih delova (okviri prozora) iz razloga što se ne bi mogli kvalitetno odraditi na CNC-u na kojem je radjen alat (radjen je na tro osnom, a trebao bi peto osni CNC). Ovo je na kraju ispala i bolja opcija, jer je površina ravna i sada će Goši biti lakše da je pripremi za vakum mašinu. Pod tim "pripremi" mislim na brušenje finim brusnim papirom, farbanje, pa poliranje i tako par puta...
Na kraju, alat mora da se "cakli" jer će u suprotnom kabina biti imati fleke.

Što se tiče ramova kabine, to ćemo rešiti vrlo elegantno, od šablonske folije ću iseći šablone stakala, zalepiti ih na kabinu. Kada se kabina ofarba je u boju kao što će biti model i pošto se skinu zaštitne folije, stakla će ostati providna, a ramovi će biti ofarbani i "stariji" - deblji za debljinu farbe...
Naravno, tačan oblik stakala imamo na 3D crtežu i Martin će lako da mi od toga napravi pripremu za kater na kojem će se potom rezati šabloni...

Sad je ostalo da Golub sredi alat, tu ima dosta posla, jer kako rekoh površina mora da se radi iz više "ruku". Srećom, nije žurba pošto na modelu ima još dosta posla, pa dok Goša sve spremi, taman će i ostalo biti gotovo.
Potom alat vraćamo nazad u firmu gde je pravljen i onda ćemo da vakumiramo kabine. Baš sam ljubopitljiv kako će sve izgledati...


Radovi na trupu su nastavljeni ugradnjom poklopaca prednjeg trapa. Iako ne izgleda kao neki veliki posao, trebala su mi dva puna radna vremena dok sam sve napravio, iskrojio, postavio...
Prvu noć sam pravio zadnja vratanca...




Sve to izgleda prosto, sada kad je gotovo, ali treba svaki deo, svaku otvor napraviti postaviti, "sto puta" staviti, skinuti, probati ovako - onako...

Vratanca sam u osnovi napravio od alu lima debljine 0,5 mm. Pošto sam na Meistrovom P 47 "platio školu" sa farbanjem ovog aluminijumskog lima (boja je na nekim mestima jednostavno otpala) sada sam na vratanca sa obe strane zalepio šper od 0,4 mm. Doduše i sa tom "tehnikom" sam ranije imao problema, jer se cijanofix, pa čak i epoxy znaju odlepiti od aluminijuma, tako da sam aluminijum "furnirao" sa tankom, a veoma jakom duplo lepljivom trakom. Aluminijimski lim daje mogućnost da poklopac oblikujem po želji, a šper daje čvrstoću.

Za ovaj prvi poklopac sam koristio malu klavir šarku, kupljenu prošle govine u Americi. Nažalost tako malih šarkica nema kod nas da se kupe.
Iako je ovaj deo trupa blago zakrivljen, uspeo sam da dobjem da se vratanca lako i otvaraju i zatvaraju.

Mislo sam da poklopac napravim da ide od gore na trup, čime izbegavam upasivanje spram ivica otvora, ali pošto poklopac ima debljinu, dosta bi bio višlji od površine. Sem toga, prednja vratanca moraju doći u otvor, tako da bi u kompletnoj celini bilo bolje da su svi poklopci u istom nivou.
  
Sledeća komplikacija je postavljanje vazdušnog cilindra koji otvara i zatvara vratanca.
Ovde se mora voditi računa o više stvari, da se cilindar lako može postaviti i skinuti, bitno je kako će prolaziti pneumatska creva, a najvažniji je hod cilindra, jer u jednom krajnjem položaju vrata moraju biti otvorena, a u drugom krajnjem zatvorena... Oko te geometrije sam se najviše i "zezao"...
No, na kraju sam sve namontirao i prilično sam zadovoljan kako je sve ispalo...

 



Kao i uvek, koristio sam Robartov cilindar sa hodom od 1" - 25 mm.
U otvorenom položaju, poklopac se otvara dovoljno da trap, čak i kad se zaokrene i više nego što treba, ne "češe" u vratanca.

Kad sam ovo napravio, prešao sam na izradu prednjih poklopaca. Njih ima dva, uži su ali dosta dugački. Ovde nisam mogao da koristim klavir šarku, nego sam koristio klasične velike Dubro šarkice.
Materijal je ista "sendvič" tehnologija - aluminijum & avio šper...
 






























Za ove poklopce sam takodje koristio Robartove ventile, ali sa manjim hodom, od 1/2" - 13 mm. Nikada još nisam ugradjivao ovako male cilindre, ali pokazali su se savršeni za ovu namenu.
Potencijalni problem je bio prostor gde treba da se postave cilindri, koji je dosta nizak i veći cilindri od 1" jednostavno ne mogu da stanu. Podrazumeva se da se sve da "zbudžiti", ali ako nešto može da se odradi lepo i jednostavno, zašto komplikovati...
Sve u svemu, hod od 13 mm je idealan za ove prednje poklopce i oni u oba položaja stoje tačno tamo gde treba da se nalaze. Ovo je pogotovo bitno u zatvorenom položaju jer da je hod veći, cilindri bi povukli vratanca više prema unutrašnjosti trupa, pa bi im zadnja ivica bila niža od linije zadnjeg poklopca. Ovako je sve lepo poravnato...

Sve će to ovako lepo da stoji i radi do prvog sletanja, a onda... Pu, pu, daleko bilo....
He, he, malo šale nije na odmet...

Radovi se nastavljaju...
Ovo oko ugradnje ovih poklopaca mi je bilo najkomplikovanije što je ostalo da se odradi na modelu, a sve ostalo je mnogo manje zahtevno.
 
Što se tiče nitni i panel linija, na krilima sam nastavio da lepim panel linije, pre radova na flapsovima, morao sam da ih postavim na krilo i da na par mesta još pomalo obrusim špric git i staklenu tkaninu.
Sada flapsovi lepo "leže" i bez ikakvog otpora dolaze u gornji položaj. Ovo je bitno da se servo ne "napije" gurajući flapsove i gornji položaj, a oni ne mogu da odu do kraja jer se naslanjaju na krilo...

Za vikend odoh na aerodrom da još malo "bacim oko" na Galebove, ne bi li imao bolju sliku oko nitni, koliko se vide ili ne vide...
Verovatno ću ipak praviti sve nitne kao na crtežu od pre neki dan, jednostavno, površina krila i trupa mi je "prazna" bez tih detalja. Videćemo...

Pisano 11. maja 2013

Sad već prekjuče, špricgitovao sam panel linije na krilima. Da bi se dobili lepi "kanali" mora se koristiti dosta špric gita, a ja sam za kompletno krilo potrošio tri spreja od 400 ml. Praktično, naneo sam 5 slojeva na svaku stranu krila.
Prvi sloj je išao na celu površinu gornje strane krila, potom tri puta po jedan sloj samo oko linija i na kraju opet jedan sloj na celu površinu strane. Isto tako je odradjeno i na donjoj strani. 










Kad se sve dobro prosušilo sa površine sam skinuo trakice - panel linije.
Na sledećoj slici se vidi više stvari, prvo koliko su ivice oštre, drugo, slikano je u makro modu, linija je 1,2 mm široka pa je zato stavljena mala modelarska čioda i treće, kod folije koja se skida vidi se čak kako je nastavljana! To govori da se i ovaj deo posla mora besprekorno obaviti, jer se svaka greškica vidi.
Naravno, ovako nešto sitno nećete nikad primetiti na modelu, ali ako se linije ne poklapaju ili ako se ne preklapaju kako treba, to će se zasigurno videti...





Na prvoj slici se vidi i površina krila koja je bila "blaga pomorandžina kora". Takva površina bi glatko mogla da prodje za farbanje, ali pošto sam odlučio da lepim nitne i pošto su nitne prečnika od 1,8 mm, površina krila mora biti glatka kao staklo. Stoga sam se juče opet celo popodne "družio" sa brusnim papirom...

Kompletna površina je prvo blago prebrušena sa šmirgl papirom gradacije 180, a potom je "dejstvovala" vodena 800-tka...




Zadnji "glanc" sam radio kad je sunce bilo već dosta nisko na horizontu, jer se samo pod odsjajem može videti gde treba da se još doradi...

 

Krilo je sada definitivno spremno za sitne detalje, male poklopce, nitne, vazdušne kočnice i sve ono što daje notu atraktivnosti.

Skoro 100% sam siguran da ću lepiti sve nitne kao na pravom G2, tako da će se plan za prvi let malo pomeriti. Treba će vremena da odradim sve detalje jer bi bila šteta da ne uradim model onako kako zaslužuje jedan ovakav projekat, a da bi se to valjano odradilo trebaće se uložiti mnogo više rada na finiširanju.
Ovo je i faza izrade koju najviše volim da radim, tako da mi neće pasti teško...

Od sutra, tj. od ujutro počinjem sa ovim poslom, a kad se smorim od nitnica, lepiću panel linije na trup i repne površine...

Slike slede ubrzo...

Pozdrav

 










Nastavak "priče" pročitaćete na sledećoj strani...