Jet‎ > ‎Galeb G2‎ > ‎

Galeb G 2 - mart 2013 - I deo

Pisano 16. marta 2013

Evo konačno malo noviteta o ovom projektu.

Kao što sam pisao, godinu smo lepo počeli, bili vredni crtali...
Računao sam da će delovi trupa biti spremni za sečenje tokom januara i da ću početi sa njegovom izradom.
Potom se "januarski rok" pomerio za februar, a sad će sudeći po svemu, sve biti napravljeno do kraja marta.

Srećom, nisam pritisnut nekim rokovima, ali sam željan da radim na Galebu i da se "nešto dešava"

Kao što obično biva, pojavili su se i neki mali problemi oko konstrukcije vratanaca prednjeg trapa, bilo je posla na karmanima, ostala je još neka sića da se odradi tu i tamo...


Martin je, dok sam se ja nervirao što ne dolazi, radio na Galebu i kad smo se sinoć videli, bio sam prijatno iznenadjen onim što sam video.
Baš ima pomaka, tako da sada stvarno pitanje dana kada će fajl sa delovima biti poslat Draganu da ga seče na laseru. 

Što bi rekao Djenka:  http://www.youtube.com/watch?v=NbPdnzVazKI

Pisano 17. marta 2013


Sinoć je Martin bio i sa velikim zadovoljstvom mogu reći da su 3D crteži skoro gotovi. Ostalo je da se dovrši donji deo karmana i u sklopu njega dva mala polu rebra i to je to...

Pregledali smo u par navrata crtež trupa, "teoretski" prolazili kroz proces izrade.
Delovi trupa su poredjani po fajlovima u zavisnosti od vrste i debljine materijala.

Pričali smo i o planovima koji bi išli uz Galeba, ali to je proces projekta koji može da se radi paralelno sa izradom trupa.
Martin mi je pokazao i program u kojem se može napraviti kompletna animacija izrade. Vrlo je moguće da će se uz planove dobijati i CD sa tom animacijom, čime bi svako vrlo lako i jednostavno mogao videti "korake" u izradi svakog dela Galeba G2.
Naravno da su potrebni i "papirni planovi" zbog pozicioniranja rebara, ali animacija vam pokazuje kako se šta i kada sastavlja.

Za izradu samog trupa, veliki papirni plan skoro da ne treba.
Rebra se postavljaju na drvene šablone, koji se prvo montiraju na radnu ploču. Svako rebro ima svoj žljeb i pošto se svako rebro postavlja na tačno i precizno odredjeno mesto nema teorije da se nešto ugradi kako ne treba.
Tokom izrade jedino se mora voditi računa da sve bude "u vinklu".
Sva rebra su medjusobno povezana i užljebljena i pošto se drže medjusobno, nemoguće je da neki deo ili sklop "ne legne" kako treba.

Kako rekoh, delovi su medjusobno užljebljeni i mora se voditi računa da se ne zaboravi da se postavi ili ubaci neki deo koji ide izmedju rebara i povezuje ih.
Ako se to desi biće teško, da ne kažem nemoguće, užljebiti ono što je zaboravljeno da se ugradi.
Tu sad "nastupa" ona animacija, koja vam pokazuje tačne korake u izradi...

Ovo je kompletno drugačiji koncept izrade trupa od onog koje sam imao prilike da radim do sada, gde se prvo pravila konstrukcija od balze na koju su se navlačila rebra trupa.
Tamo su se rebra postavljala na odredjeno mesto tog rešetkastog dela, ali dešavalo se da, koliko god da pazite, rebro ne legne kako treba i pobegne koji milimetar napred, nazad ili malo ukoso...

Prilikom konstrukcije trupa Galeba G2 to ne može da se desi.
Naravno, tek kad počnem sa konkretnim radom na trupu, videće se koliko smo bili u pravu i da li nešto mora da se još "doteruje". Uostalom zato se uvek pravi prototip... 

Sve u svemu, za koji dan fajl sa rebrima trupa se šalje Draganu na laser i potom vrlo brzo delovi stižu u radionicu.

Pisano 18. marta 2013


Noćas sam pisao kako će za koji dan fajl sa rebrima trupa za sečenje na laseru, biti prosledjen Draganu, kad jutros imam šta da vidim, stigao e-mail od Martina, a u njemu Corel file sa delovima!!!
I za mene je to bilo iznenadjenje, jer sam stvarno mislio da će se to dogoditi pred kraj nedelje.

Pošto je odradjen prvi deo projekta, došlo je vreme da se zahvalim Martinu. Ovo nipošto nije kraj saradnje, nego samo mali gest zahvalnosti na uspešno odradjenom poslu.

Da nije bilo Martina i njegovog, prvenstveno ogromnog znanja, potom želje i volje da sve ovo uspe, mnogo strpljenja u radu samnom, ništa od "našeg" Galeba G2 ne bi bilo.


Ni sanjao nisam da ima ovoliko posla u pravljenju 3D dokumentacije, i tek kad smo se "zaukali" video sam svu obimnost i kompleksnost.

Nadao sam se da će sve biti brže gotovo, pogotovo kad pogledam kad sam prvi put pisao o Galebu G2 (Forum - 24. juli 2011), ali očigledno je da nije moglo brže. Najvažnije je da smo "posao" priveli kraju...
"Vožnja" je nekad bila "truckava", malo gore, malo dole, ali uvek prema cilju, koji smo, eto i dostigli...

Koristim ovu priliku da se uz reči zahvalnosti i izvinim Martinu na "pritisku" koji sam koristio, šaljući mu bezbrojne majlove, SMS-ove i pozivajući ga telefonom...
Ja sam njega "stiskao", on mene "ispaljivao"...
Sad je sve to simpatično i ostaje kao "Priča o Martinu, Mirčetu i njihovom Galebu G2" za "pokoljenja koja dolaze"...

Moram priznati da mi je u nekim trenutcima "jezik bio brži od pameti", pa sam kazao neke stvari zbog kojih se sad kajem.
Nadam se da sa nastavku saradnje, pričali smo ranije o Galebu G2 od 1/4 skale, tako da sad ostaje da vidimo hoćemo li se upustiti u novu "avanturu"... 

Evo i par slika od gotovog trupa...




Početak radova čim Dragan iseče delove...

Pisano 20. marta 2013


Dragan je sinoć radio do kasno i isekao je delove za trup za Galeba. Ovo je bilo više nego ekspeditivno i još jednom mu se zahvaljujem...


 
Delova ima od 3 i 4 mm špera i od 5 mm balze. Ovo su od 4mm špera...

 
Ovo su delovi od špera od 3 mm...


Ploče naslonjene na zid su takodje od trojke.
Ona puna je dno kabine, ali taj deo ću zameniti sa pločom od balze.
Šper od tri mm sam nabavio preko prijatelja iz Beograda, koji je u jednoj firmi kupio topolov šper od 4 mm, pa su mu onda taj šper obrusili sa obe strane za 0,5 mm.

Posle sečenja na laseru, svi delovi su se manje ili više iskrivili. Srećom, sem poda kabine, koji je veliki i napraviću ga od balze, ostali delovi su mali i neće biti problem da se isprave kad s budu montirali na trupu...















Sva rebra trupa su od špera od 4 mm. Sa ovim šperom nije bilo problema oko krivljenja...





Juče mi je i Milan stolar doneo 2 ploče od medijapana, koje će biti šablon za pravac rebrima trupa. Sa leve i desne strane uz ove ploče, nalaziće se ploče od 5 mm balze, koje na sebi imaju falc za "nogice" rebara.
Znači, srednji šablon će davati pravac, a bočni šabloni rezmak izmedju rebara.

Priprema za sečenje delova od balze napravljena je duža od dužine lasera, Dragan će mi te delove doneti ujutro... Danas svakako ne bih počinjao sa radom, tačno i da ih imam...

Na radnom stolu sam prvo izvukao jednu pravi liniju uz koju sam zakucao ploče od medijapana. Veoma je bitno da sve bude ravno, jer bi svako odstupanje dovodilo do krivog trupa.
Ove letve su dovoljno krute, tako da " nema teorije" da se loše postave.




Ujutro kad Dragan donese tih par delova što fale, odmah ih montiram i krećemo sa izradom trupa...

Pisano 21. marta 2013


E, pa konačno je došao i taj dan...

Dragan je doneo delove od balze u koje se postavljaju rebra trupa. Napravili smo ih od 5 milimetarske balze, ali sam "komotno" mogao da ih odradim i od trojke.
Pošto je svaka strana dugačka skoro jedan metar, pravljena je iz dve polovine, a Martin je nacrtao sistem za spajanje...









Sistem vam je jasan, srednji deo daje pravac rebrima, a žljebovi rastojanja.









Rebra trupa su bila postavljena za dva minuta. Svako je stajalo čvrsto, nisu potrebne nikakve čiode, vinkle ili bilo šta od "pomoćnih alata"...
Na slikama se lepo vidi da svako rebro lepo leži na šablonu. Četvrto rebro je duplo, jer se će se prva četiri skidati.


Za rad na trupu nije potreban nikakav plan, iako sam odštampao dva A-4 papira čisto da bih video gde se tačno postavljaju delovi koji dolaze izmedju rebara...
Martin je ovo dobro odradio i ove projekcije su mi pomogle da ne moram "sto puta" da idem od radionice do kompjutera.




Ipak, da nešto ne bih zaboravio, delove sam poredjao pored mesta gde treba da se postave.




Kad sam probao da ubacujem delove trupa u rebra video sam da su otvori "pasent", što je bolja varijanta nego da su veći. Da bih proširio otvore napravio sam alat od vitroplasta. On je tanak i ne uvija se...





I za mene je ova konstrukcija nešto novo, tako da sam razmišljao kako da radim trup, a da nešto "ne zeznem", da ne okrenem kontra, da ne zaboravim da ubacim deo.
Najbitnije je da nezaboravite da postavite neki deo, jer kad se posle sve užljebi, onda ono što je ostalo više ne može da se ubaci. Mislim, može, ali se ne može užljebiti, a baš ti žljebovi daju čvrstinu i krutost celoj konstrukciji.
Zato sam krenuo da pravim sklopove, koji se mogu odraditi pre nego se postave izmedju rebara trupa.

Prvo na redu bilo je ojačanje za gredice stajnog trapa. Ovo proširenje ujedno ima i otvore od 5 mm - vodjice za centriranje prednjeg dela trupa koji se skida. Da bi sve leglo kako treba u te otvore sam postavio dve cevi koje su taj sklop idealno poravnale...


Pro forme sam sastavio prednji deo trupa, da vidim kako se sve uklapa. Šta reći...
Ovde je bitno napisati da se, pre nego što se medjusobno zalepe svi ovi delovi, postave na rebro broj 1, jer se ono kasnije ne može "navući" preko ove konstrukcije. Znači ovo na slici je samo proba!




Videvši da je sve OK, "dejstvovao" je beli lepak (sve je lepljeno sa njim). I ovde sam morao da pomalo doterijem otvore, ali kako rekoh, ništa strašno...
Dok se lepak sušio, postavio sam ceo sklop na šablon na radnoj ploči, a od napred je postavljeno prvo rebro od dela koje se skida. U to rebro tačno ulaz prednji deo trupa...





Malo po malo svi delovi koji su mogli da se sastave - sastavljeni su...




























Polako sam počeo i sa ubacivanjem delova izmedju rebara. Deo na slici povezuje dva rebara i nosi mali šper na koji će se, sa donje strane, nasloniti karman...




Sledeće na redu je bili su unutrašnji delovi od nosača karmana. Ovi delovi poveziju četiri rebra i sve se mora dobro pripremiti i probati, pre nego što se namaže sa lepkom...

 

Polako su počeli da se "pojavljuju" sklopovi trupa...


Na trećem rebru dodat je još jedan mali deo...























Napravljen je i prednji nosač donjeg tanka...



Sledeći korak je bio da se sastave treće rebro sa delom trupa iza njega. Naravno, opet je sve odradjeno "na suvo" i kad sam sve proverio, zalepljeno...




U sklopu tog posla ubačen je i nosač rezervoara...



Na prednjem delu trupa se u medjuvremenu osušio lepak, i sve je bilo spremno da se ulepi za srednji sklop... I tu ima jedna mala konstrukcija koja se prvo mora ubaciti...





Deo koji je ubačen je nosač UAT tanka...


Obratite pažnju kako se sve uklapa, nijedan deo nije šmirglan!!!




Da bi povezao ceo prednji kraj, ulepio sam gornju ploču na koji će kasnije biti postavljena kabina. Ova ploča je od 3 mm špera i ima otvore kroz koje će se moći prilaziti unutrašnjem delu trupa sa gornje strane.





Sad, da ne bude da je sve savršeno, evo slike prva tri rebra dela trupa koji se skida. Sve je lepo, jedino nema žljebova na unutrašnjem otvoru i rebra ne mogu de se navuku do mesta gde treba da stoje...
Što bi rekli: "nazad u labaratoriju"... Martin je dodao to što je falilo, fajlovi su prosledjeni Draganu. Sem ovog, nisu napravljena još dva - tri mala dela, onda smo dodali smo još neka dva prste, tako da će laser raditi još malo...

 
I dok se lepak sušio na prednjem kraju, krenuo sam sa radom za zadnjem delu trupa. Ovde ima daleko manje posla...
Prvo sam kroz sva rebra provukao, ali nisam zalepio, cev od kartona kroz koji će prolaziti kablovi od repnih servoa.
Potom sam zalepio gornja dva "češlja" - dva dela koja povezuju sva rebra sa gornje strane. Češalj je iz dva dela jer je mnogo dugačak i lakše je bilo da se napravi ovako.


Za čuveno "brucenzi" podešavanje, koristio sam "skupoceni" alat - crveni konac, kojim sam poravano sva rebra...









Sledeći korak je bio da postavim donji zadnji češalj... Dragan me je pitao, kad sam pre neki dan išao kod njega po delove, zašto smo pravili ovoliki žljeb na nosačima?


Evo odgovora...


Nego, znate šta, odoh ja da još malo radim, pa se mi čujemo sutra...

Mislim da ste zadovoljni sa prikazanim, ja definitivno jesam, jer sam napravio skoro ceo trup za par sati rada i ne samo to, kao i kod krila, delovi se perfektno uklapaju.

Pisano 23. marta 2013


I juče sam radio na trupu, doduše ne toliko intenzivno kao pre dva dana. Šta ti je sudbina, dva meseca sam sedeo u kući, premeštao se od TV-a do kompjutera i nazad, nisam znaš šta ću od dosade. U zadnja dva dana stigao mi je i Galeb i elektro bicikli i sad ne znam šta ću pre...
Sinoć sam išao kod mog drugara Mileta da "čačkamo" bicoš, pa nisam stigao da okačim slike od G2...

Radove na G2 nastavio sam sa poslovima na zadnjim delom trupa. Ulepio sam donji i bočne češljeve, a potom i par delova na samom kraju...















Dok se nazad sušio lepak, postavio sam i prva rebra od usisnika vazduha za turbinu. Ova "rebarca" su veoma tanka, pa je njihovo fiksiranje moguće samo sa strane do drupa. Ovi delovi stoje pod odredjenim uglom, ali sve je smišljeno tako da se postavlja u tačno odredjeni položaj.
Da bi bilo preciznije, prvo sam ulepio bočni češalj, a tek kad se lepak osušio postavio rebro...





 






Na trupu je potrebno na četiri mesta ubaciti po dve letvice. Letvice služe za nosač donjeg rezervoara, nosač turbine, potom, treba zalepiti letvice od bukovine za nosač prednjeg trapa i letvice kroz koje će prolaziti šrafovi za fiksiranje krila.
Letvice od bukovine nemam trenutno, napraviće ih Milanče za dan - dva, a letvice za tank i turbinu su ubačene i zalepljene...




Pošto je i to odradjeno, rastavio sam trup na dva dela. Sećate se da nisam ulepio zadnji deo ploče kabine i sad vam je jasno zašto. Spoljne nosače karmana nije moguće ubaciti u žljebove ako je trup sastavljen.




Da bih sebi olakšao posao, prvo sam odsekao ćoškove nekih rebara na koje postavlja ploča. Ovi ćoškovi, kao i kompletni donji delovi tih rebara će se kasnije bacati, jer na to mesto dolazi krilo. Donji delovi sada služe samo da pozicioniraju rebra. Stoga da ne bih sebi komplikovao sa provlačenjem delova, ćoškovi su "secnuti"...






Kad je ovo bilo gotovo, sastavio sam trup i ulepio bočne češljeve...




Ubacio sam i deo koji je prekjuče falio - dno za EKU...



Ulepljeno je i zadnje rebro kabine...


Sledeće na redu su bili radovi na prednjem delu trupa koji će se skidati. Dragan je bio juče, doneo delove koje je Martin ispravio.
Na rebrima koja se "navlače" na trup nije bilo unutrašnjeg "falca" - žljeba, tako da se nisu mogla pozicionirati. Sad je to odradjeno, a da bi ih mogao tačno postaviti, morao sam sa njih da odsečem donje delove...

 


Pre lepljenja sam sve postavio, podesio, proverio... Sa zadnje strane rebra sam stavio tanku plastiku, koja "odbija" rebro od trupa za nekih 1 mm...


Potom sam sve ulepio i ostavio da se dobro osuši...


Slike od jutros...





Prednji kraj se veoma lako skida, a kada se postavi nema ni najmanje "lufta"...





Osnova trupa je praktično gotova. Sad je ostalo da napravim deo koji će nositi vratanca prednjeg trapa, usisne kanale i onda polako počinjem sa plankiranjem...