Tokom 2011 počeo sam da razmišljam o novom jet modelu.

Panther je i dalje relativno nov model sa malim brojem letova, ali treba se misliti unapred i videti šta se, na sledećem jet-u može unaprediti. 
Novi jet model mora biti veći, jer mi se čini, da bi sa većim jetom imao manje problena. Pod "većim jetom" mislim na veći model, ali primeren turbini i opremi koju imam.
Veći model ima manje opterećenje, manju brzinu sletanja, veće i robusnije trapove, a to su stvari sa kojima trenutno "kuburim" na Pantheru...

Čitao sam na RC Universu da su modelari Zirolijev plan od Panthera povećavali za 20%.
Ali, ako treba da se upuštam u crtanje rebara, povećavanje planova, silne dorade i prepravke, mogao bih uložiti još malo extra napora i napraviti neki svoj projekat.
Time bih imao nešto što niko nema, model koji nema da se kupi na tržištu, a kasnije bih avion mogao ponuditi kao kit...
Zvuči interesantno...

Odluka je doneta, pravi se - Galeb G2...

Verujem da bi Galeb G2, ofarban u boje Akro grupe "Stars" sa Čenejskog aerodroma, bio nešto što bi verovatno pobudilo dosta pažnje u svetu RC jet modela...


Panther povećan za 20% je 2,2 metra raspona.
Gledajući kako su modelari "povećavali" Panthera, šta su i kako pravili na njemu, Galeb G2 od 1/5 skale mogao bi "rutinski" da se odradi.
Konstrukcija bi bila vrlo slična Zirolijevoj koncepciji, izrada i finiširanje isto kao i na modelima koje imam.
Turbina sa svom pratećom opremom odgovara novom projektu, Jet Cat P 80 je za modele od 8-15 kilograma, a kako čujem, leteli su modele i od 18 kg sa njom...

Panther savršeno leti, a Galeb G2 je vrlo slične koncepcije, klasičnog izgleda...

Naravno, neke stvari ne mogu sam da odradim, ali tu su moji stari "saradnici" na koje računam tokom projektovanja i izrade modela.
Pošto će ova priča imati potpuno nov tok, biće projektovanja, izrade delova laserskim sečenjem, rada na CNC mašinama, nadam se i novim iskustvima i poznanstvima...


Pre par meseci sam na našem modelarskom Forumu napisao da molim da mi se javi neko ko zna da projektuje u AutoCad-u, Catia ili sličnom programu.

Znate, nekad, kao da vam je sudjeno da se nešto desi. Iskusio sam to u svom životu u više navrata, stvari se prosto same razrešavaju i sve se nekako idealno uklapa...
Tako je bilo i sa mojom molbom za crtanje modela.

Ta, nije prošlo ni sat vremena, dobio sam mail od Martina, koji mi je napisao da zna odlično da radi u 3D programu za projektovanje.
Ispostavilo se da je i iz Novog Sada, što će u mnogome olakšati ceo posao i da je voljan da pomogne...

Moram se zahvaliti mom drugu Neši Mikluševu, od kojeg sam dobio deo dokumentacije o Galebu G2. Radi se o projekcijama aviona od gore, dole, bočno, od napred, i obliku svih rebara na trupu, na mestima gde jedan oblik trupa prelazi u drugi.
Crteži ovih rebara su trenutno najvažniji, jer kad se prebace u vektore, po njima možemo početi sa radom na trupu. 

Cilj mi je da napravim vrlo precizne tehničke crteže i da ih potom iskoristimo za planove i izradu short kita Galeba G2.
Short kit čine sva rebra trupa, krila, repnih površina, neophodna ojačanja, i još neki delovi potrebni za sklapanje modela.


Galeb će biti tačno 1:5 skale. Model ove veličine se apsolutno uklapa u zamišljenu dimenziju mog novog jeta i turbine koju imam.

Raspon krila sa tip tankovima je 232 cm.
Dubina uške krila u korenu (do trupa) je 435 mm i za 5 mm je veća nego na Pantheru. Zadnje rebro, na kraju krila, je prilično veće od Panthervog. Kod Galeba je 285, a na Pantheru 230 mm.
Profil krila i napadni ugao biće isti kao na Pantheru.

Točkovi na Galebu osetno veći od sadašnjih Pantherovih. Prednji točak je 89 mm. a točkovi na glavnom stajnom trapu bi trebali biti 115 mm.


Razvoj nekog projekta dovodi do stalnog pojavljivanja i rešavanja mnogobrojnih problema. Od početka rada u više navrata se menjao koncept izrade, ali svaka promena dovodila je do poboljšanja.


Koncepcije krila je da se pravi iz jednog dela, eventualno da se vremenom ponudi varijanta centroplana sa dve uške.
Krilo iz jednog dela razrešava mnoge probleme, može da se napravi dovoljno jako, a da nije preteško. Raspona je 2060mm i sa varijantom da se skidaju tip tankovi, relativno je lako za transport i manipulaciju.

Druga opcija je krilo iz tri dela, gde bi centroplan imao oko 1100 mm raspona i preko okruglih bajoneta bi se montirale uške. U ovoj varijanti uške su malo manje od 500 mm. Ovo je zgodnijeza transport, ali malo povećava težinu i komplikuje uzradu krila.

Trup Galeba sa gore opisanim krilom, pruža i bolje mogućnosti za ugradnju turbine i usisnih kanala. Kad se krilo skine, kroz otvor na donjem delu trupa otvara se direktni pristup turbini, rezervoarima i usisnim kanalima. Time se izbegava pravljenje najmanje dva otvora sa poklopcima na gornjem delu trupa (kao što su na Pantheru).
Verovatno će se raditi i prednji deo trupa na skidanje...

Za sada su sve ovo samo razmišljanja, a mnogo će se konkretnije znati kad se nacrta 3D model.

Na kraju, najbitnija stvar u svakom projektu je da se ne zakomplikuje preterano i da model bude jednostavan za izradu, lak, jeftin, a dovoljno jak.


I dok se Galeb G2 polako "radja", uveliko se nabavljaju delovi za njegovu izradu.

Topolov šper, od kojeg će se praviti rebra trupa i neka od krila, kupljen je u Novoj Pazovi, u firmi Freishe. Šper je troslojni, vrhunskog kvaliteta...

Trapovi su naručeni u Nemačkoj firmi Behotec.
Behotec važi za jednu od najboljih firmi koja se bavi izradom stajnih trapova i opreme za modele. Gledajući njihov katalog video sam da imaju sve neophodne delove i da su, što je mnogo važnije, po dimenzijama idealni za ugradnju u Galeba.
Galeb ima malo specifičan stajni trap, jer je dosta kratak. Tu se javkja problem naći adekvatne "noge" da budu dobre dužine, a opet dovoljno izdržljive. Eto, ispostavilo se da Behotec ima baš kakve nam trebaju.

I jedna mala anegdota vezana za Behotec, posle razmenjenih pa mailova, da bi ubrzao stvar, nazovem ih telefonom. Javi se ženski glas na nemačkom i ja se predstavim ko sam, kažem da zovem iz Srbije i pitam da li možemo da razgovaramo na engleskom. Tada gospodja reče: - "Pa što ne bi pričali na srpskom"...

Ispostavilo se da je vlasnikova supruga našeg porekla, rodila se u Nemačkoj, ali joj se otac doselio iz Jugoslavije. Kad sam je pitao iz kog mesta, odgovorila mi je iz Novog Sada!!!

Neverovatno... Čuli smo se još par puta, sve utanačili i na kraju sam dobio i popust od 10%...


Evo kako izgledaju trapovi... Kućište je glodano iz komada aluminijuma i potom eloksirano u crno. Traovi su namenjeni modelima do 16 kg težine.

 

Naravno, uz trapove sam kupio i sve ostale neophodne delove...




Za razliku od Robartovih boca koje na vrhu imaju cevčicu za crevo, kod Behotec-a je to rešeno sa delom koji se navrće i u koji ide Festo ventil...




Što se tiče nogu stajnog trapa, prednja je ista kao na Pantheru, jedino što je veće dimenzije...





Noge glavnih trapova su teleskopske. Moj strugar, majstor Gojko, morao je da napravi nove osovine i da na točkovima razbuši otvore...































Točkovi su stigli iz Austrijske firme Lindinger, a proizvod su firme ESM. Felna je aluminijumska, napravljena iz dva dela.
Inače, točkove sam mogao poručiti i kod Behotec-a, ali pošto se posebno prodaju felne, a posebno gume, na kraju sve mnogo skupo izadje.
Naručivanje ovakvih točkova ima smisla u slučaju da imate veliki, težak, jet model i da ga letite sa asfalta ili betona.
Skoro sam čitao jedat topic o Airworld-ovom Cougaru, gde je čovek napisao da sa modelom ima preko 500 letova i da jedino što je menjao su gume na točkovima. Potrošio je do sada 16 kompleta!!!!!!




Ono o čemu sam pisao na početku teksta o Galebu je da model mora biti veći od Panthera. Što se tiče točkova, oni su definitivno veći, a to je veoma bitno za letenje na našem aerodromu...

Prednji točak...


Točak glavnog trapa...