Jet‎ > ‎Galeb G2‎ > ‎

Galeb G2 - april 2013 - I deo


Pisano 02. aprila 2013

Radovi su bili nastavljeni i juče, a i danas. Kao i do sada paralelno sam radio na par stvari, lepio sam plankove i radio sam na poklopcima prednjeg trapa.

Počeću sa tim poklopcima ili vratancima.

Kao i u životu tako i na ovom modelu, ili na bilo kom projektu, morati imati "viziju" i znati kako idu koraci. Ne valja ni kad se mnogo "trči unapred", a pogotovo kad se "kaska".
Verovatno je najstrašnije kad se nešto ne odradi pa onda zbog toga dodje do zastoja.

Sve ovo pišem sa razlogom, jer za svaki navedeni "korak" imam primer na ovom modelu.
Sigurno ste primetili da se ovde piše i o dobrim i o lošim stvarima i kad sve ide glatko i kada ima problema. Često kroz tekstove vidite i moja raspoloženja...
Po meni, to je sve deo jednog procesa, koji je u ovom slučaju nastajanje modela na kojem trenutno radimo. Kad se sve tako piše i kad se čita posle nekog vremena, dobije se mnogo bolja slika...

Vratimo se vratancima trapa.

Dok smo crtali 3D crtež, bilo je stvari koje su bitne za projekat, a bilo je i onih manje bitnih.
Jedna od tih manje važnih su pozicioniranje delova koji su potrebni, na 3D crtežu.
Iz iskustva znam da se dosta vremena provede u odredjivanju gde će se koji deo postaviti i ugraditi. Postoje neka pravika oko toga, recimo da sve što je teško ide što više napred, ipak ima dosta toga se mora raditi "u hodu".

U projektovanju Galeba, neke stvari smo crtali unapred. Ne kažem da to nije bilo dobro, ali pokazalo se da će se sad morati praviti izmene, tako da je radjen "dupli" posao, em smo gubili vreme crtajući, em sad to treba da prepravljam.
Konkretno, u kontekstu poklopaca prednjeg trapa, mislim na onu malu bocu u koja se puni gasom za startovanje turbine.
Nacrtana je i postaljena u prednji deo trupa, napravljen je otvor za nju u horizontalnoj prednjoj ploči, a sad se pokazalo da tamo izgleda neće moći da stoji, jer na to mesto mora doći jedan od dva mala vazdušna cilindra za otvaranje prednjih duplih vratanaca.

Došlo je vreme da naručim takve cilindre i bilo mi je bitno da budem siguran da su dimenzije delova koje hoću da kupim dobre. Zato sam juče skinuo sa police krilo od Meisterovog Thunderbolta i iz njega izvadio jedan takav vazdušni cilindar.
Kad deo držite u ruci, onda je lako da se sa njim "igrate" i da probate da ga postavite ovako ili onako.
Interesantno je, da koliko god da su neki modeli veliki, na kraju opet bude "gužva"...

Kombinujući kako da postavim cilindre, ustanovio sam da ću možda moći da izbegnem premeštanje boce za gas. Poručiću dve veličine vazdušnih cilindara i probati da ugradim manje.
Vazdušni cilindri postoje u raznim dužinama, a ja obično koristim one sa hodom od od 1" tj, 2,5 cm.
Postoje cilindri sa hodom od 1/2 " i nadam se da će takvi biti dovoljni za ta mala vratanca. Ako uspem da sa njima odradim "posao" onda boca ostaje na mestu, ako ne, nije ni to "frka", prepraviće se i za V-2 verziju znamo šta nam je činiti po tom pitanju...

Što se tiče zadnjih vratanaca od prednjeg trapa, tu je situacija malo bolja.

Da bih ustanovio koliki cilindar tu treba, prvo sam morao da odredim koliki će biti otvor. On nije 100% skale, jer ni trap sa svojim mehanizmom nije isti kao na pravom G2.
Razlika je u širini tog zadnjeg poklopca, koji je na pravom avionu malo uži od ukupne širine prednjih duplih vratanaca, a na modelu će taj poklopac biti malo širi... Šta da se radi...

 
Pošto se vratanca otvaraju na levu stranu i cilindar je postavljen tako...







Ne moram spominjati da su i tu bile potrebne male dorade. Cilindar je malo duži, pa sam morao da napravim otvor kroz koji će prolaziti. Iza cilindra je boca od pneumatike, ali ona ne smeta...

  

Bez obzira što su vratanca malo veća, sa njima neće biti problema. Šta više, biće i mesta da se na unutrašnjoj strani ugradi malo svetlo, kao na pravom Galebu...

Ova "igranka" sa poklopcima i cilindrima ondela mi je dobra dva sata rada. No, da ne bi bilo "praznog hoda", pre toga sam polepio plankove, koji su se u medjuvremenu sušili...







Iako nije sve 100% isplankirano, "palo" je prvo šmirglanje. Nisam mogao da dočekam da prodje današnji dan, da sa vama podelim ove fotografije...







A pazi sad...  "Mirčeandjelo" na delu...



Čik pogodi gde je spoj?











 









Pisano 04. aprila 2013

Prednji kraj trupa je uglavnom gotov. Ostalo je da rešim fiksiranje dela koji se skida i da napravim far na početku trupa.




Delovi se, kao što se da videti i na slikama, veoma dobro uklapaju i neće bit potrebno mnogo gitovanja sa akrilnim gitom. To će mi smanjiti posao pripreme modela za staklenu tkaninu i epoxy smolu...

Sledeći posao oko Galeba G2 bio je ugradnja krila. I ovde su veoma važni "koraci" u procesu rada.
Krilo sam već postavljao na trup, ali sada sam morao, da bih mogao raditi dalje, da ugradim karmane. Oblik karmana sam dobio od Martina, kao i tačnu poziciju gde se postavljaju. Deo karmana na koji dolazi krlo, napravljen je od 0,4 mm avio špera.



 










Pošto su povadjene čiode, postavio sam krilo na svoje mesto.Ivica karmana je u liniji sa ivicom flapsa.





Nastavak poslova je morao da se odradi na krilu. Morao sam prvo da zalepim i obradim napadnu ivicu...



 Onda sam u sredini krila napravio prostor za prvo polurebro koje daje oblik donjeg dela trupa. Ovo rebro se naslanja na trup sa prednje strane krila. Da bih ga postavio kako treba, jedno 20 puta sam stavio i skinuo krilo...

 



































Ova silna "gimnastika" se isplatila, jer je sve baš kako treba...




Dok je krilo bilo na trupu, postavio sam i zalepio zadnje rebro "stomaka" krila. Ovo "rebarce" je lepljeno "u sklopu", pa je ispod krila stavljen najlon. Izmedju ova dva rebra dolaze još tri i dva "češlja" koja ih sve povezuju.

 

Sutra, tj. već danas, ću da napravim otvore na bukovim gredicama u koje će se ušrafljivati krilo i da ugradim ubodne matice. Time ću model moći da ga postavim na trapove. Veoma me interesuje koliki je G2 u odnosu na Panthera...



Pošto je tek jedan ujutro, odoh da još malo modelarim...

Pisano 05. aprila 2013

Kao što napisah sinoć, otišao sam nazad do "pogona" i modelario još jedno sat vremena. To mi je taman bilo dosta vremena da polepim konstrukciju za donji deo trupa, koji ide odozdo na krilo. Na to sada ide plank...

 

Ujutro kad sam ustao, prva stvar je bila da odem i kupim šrafove za stezanje krila. Jedva sam našao imbuse M-5 od 70 mm dužine. U "običnim" gvoždjarama ih nema, a ove sam pazario u radnji koja prodaje nautičku opremu, a imbusi su od prohroma.

Postavio sam krilo na trup, proverio još jednom kako stoji, premerio sva rastojanja i izbušio otvore za vijke. U krilima sam otvore napravio još do sam ih pravio, a kroz njih sam sada samo "prosvirao" bukove gredice u trupu. Sa donje strane tih gredica su postavljene ubodne matice, a sa gornje strane krila sam stavio još jednu podlošku od 4 mm špera...










Krilo se konačno moglo steći za trup i juče više nije bilo modelarenja. Sastavljen model sam prvi put izneo van radionice i postavio ga na točkove...






Nije me mrzelo, sastavio sam i Panthera, jer me je živo zanimalo koliki su modeli kad se postave jedan pored drugog...



Tražio sam najbolji ugao da se vidi razlika u veličini...




A razlike ima...




Pošto sad mogu da postavim krila na trupo, ubrzo ću ulepiti i horizontalac na svoje mesto. Potom na red dolazi vertikalni stabilizator, pa se plankira hrbat - gornji deo trupa.
Na krajeve krila treba da ulepim tip tankove i da napravim početak i zadnji deo karmana koji se nalazi na trupu.
Time će ova faza izrade biti polako gotova.

Onda na red dolazi gitovanje, pa staklena tkanina & epoxy smola...
Potom špric git, pa "zadnja ruka" gitovanja i konačno panel linije.
E kad napravim panel linije, plan mi je da se tada delovi izvade iz Panthera i ubace u Galeba i da napravim prvi let.
Pošto do tada ima jedno mesec i po do dva meseca rada, nadam se da će se i vreme popraviti i da ću ići sa Pantherom na letenje, malo da razmrdam "prstiće" posle duge zime...

Od Martina je stigao i fajl za alat kabine, koji sam dalje prosledio u jednu firmu koja ima dovoljno veliku CNC mašinu.
Alat će se praviti od medijapana, ali će se ipak na kraju, pre nego što se počne vakumiranje, morati ofarbati i ispolirati.
Za sada čekam da mi jave koliki će biti "taksimetar"...

Od Tijana sam naručio vazdušne cilindre za vratanca...

Dok završim radove oko "drvenarije" stići će svi delovi i alati, i teoretski, ne bi trebalo da bude "praznog hoda"... No, videćemo...

Toliko za tonight, lepo "pajkite", a ja ću, posle ovih slika definitivno spavati ko' beba...

Pisano 07. aprila 2013

Nemam nekih velikih noviteta, ali čisto da nešto napišem da imate šta da čitate u nedelju ujutro uz kaficu. 

U zadnja dva dana su opet dolazile "delegacije", a jedna od njih i možda prvi kupac Galaba. Sve mu je lepo, sve mu se mnogo svidja, ostalo je samo da čovek vidi kako G2 leti i vrlo je moguće da ću praviti prvi model za prodaju.
Sem ovog gospodina, razmenio sam i par mailova sa jednim Nemcem, koji je takodje izrazio interesovanje za model.
Obojici sam ponudio ARF varijantu (Almost Ready to Fly) , što znači da bi im bio isporučen gotov model, a njima ostaje samo da ugrade opremu.

Moja osnovna ideja je da prodajem kit od Galeba, ali neće mi biti problem ni da ih pravim za poznatog kupca.
Ono što može biti potencijalni problem (dao Bog da mi se desi) je da ima toliko narudžbina da neću moći da "postizavam", jer realno za jedan model treba oko 3 meseca rada.
Možda ako radim par komada paralelno to sve bude malo brže, ali nikad nisam tako pravio modele...

Sve u svemu videćemo...

Trenutno mi je najvažnije da poletim ovog Galeba i da ga posle prvih letova finiširam, onako kako sam to odradio na Meisterovom P 47. 


Da se vratimo izradi...

Čuo sam se sa čovekom kojem sam poslao fajl za izradu alata kabine. Rekao mi je cifru i iskreno malo mi je velika. Ne kažem da je skupo, verovatno to toliko košta, jer cela "matematika" ide iz broja radnih sati, ali kako rekoh, malo mi je puno para.
Sa Martinom sam prešao na plan B, što znači da smi smislili strategiju kako bi mogli da napravimo alat u "našoj režiji". Ako uspe super, ako ne, šta da radim, ne gine mi CNC...

Ideja je da napravimo dno kabine i da na svakih 20 mm postavimo po jedno rebro, koje je tačnog oblika preseka kabine na tom mestu. Izmedju rebara dolazi ispuna od 20 mm stirodura.
Šmirglanjem stirodura do ivice rebara, trebali bi da dobijemo tačan oblik alata za kabinu.

Teoretski dosta dobro zvuči, ali treba to i da se napravi.

Kad se sve lepo izšmirgla, na površinu ide staklena tkanina i epoxy smola, potom par "ruku" gitovanja, šmirglanja, špricgitovanja i na kraju bi Goša trebao to da lepo ofarba i ispolira...

Prvi korak je da Draganu pošaljem fajl sa rebrima i da mu dam balzu.
Ovo bi trebalo da počne da se radi za koji dan...













U zadnja dva dana sam radio na donjem delu krila, na obliku koji treba da proprati siluetu trupa. Posao je prilično jednostavan, ali traži opet malo više pažnje oko uklapanja letvica balze.
Kao i na trupu, balze sam kvasio, a na kraju sam neke spojeve morao malo da popravljam sa akrilnim gitom.




Odradjena je i donja strana kraja karmana...




Nije još sve 100% završeno, a za sada sve izgleda ovako...
































NASTAVAK APRILSKIH RADOVA JE NA NAREDNOJ APRILSKOJ STRANICI...