Jet‎ > ‎Galeb G2‎ > ‎

Galeb G2 - avgust


Pisano 03. avgusta 2013


Kao što rekoh, projekat izrade Galeba se nastavlja i dalje. Počelo je drugo poglavlje...

Tokom prošle nedelje Martin je dolazio par puta i mnogo toga je već odradjeno. Prepravke na krilima su gotove, ali ima dosta detalja vezanih za trup na kojem ima još da se radi.

Šta je uradjeno na krilima?

U cilju smanjenja ukupne težina modela, sva rebra napravljena od 4 mm špera, sada su sužena na 3mm.
Smanjene su i dimenzije svih ramenjača. Glavna - prednja ramenjača, bila je 20x10 mm, a sada je 15x10 mm. Samim tim i glavni bajonet je uži, a pošto je dosta velik i lakši.
I ostale ramenjače su pretrpele "kuru mršavljena".
Naprimar, zadnja je sa 10x6 "spala" na 6x6, tako je i pomoćni bajonet manji, tj. uži...

Sve kutije kojima sam zatvarao prostor izmedju ramenjača i rebara bile su napravljene od 3 mm topolovog špera. Nalazile su i sa prednje i sa zadnje strane ramenjača.
Na novom krilu samo će izmedju prvih par rebara biti kutije od špera, a sve ostale će biti od balze, naravno sa godovima postavljenim vertikalno.
Sem izmene u materijalu, neke kutije, pogotovo prema kraju krila biće zatvorene samo sa jedne strane...
Manji broj delova i lakši materijal, doprineće manjoj masi... 

Ploča na koju se šrafi trap je radjena od 6 mm špera. Debljina nije menjana, ali su dodati otvori u radi olakšanja.

Poklopci trapova su bili od vitroplasta, koji je idealno ravan, ali je sam po sebi prilično težak. Novi će biti od balze presvučene sa staklenom tkaninom...

Na modelu koji krećem da radim neće biti tip tankova. Razlog je opet isti - težina...
Tankovi nisu mali, imaju u sebi konstrukciju od balze i da bi bili čvrsti presvučeni su sa par slojeva staklene tkanine.
Kad se na njihovu površinu doda špric git, pa farba, masa im je možda i do 0,5 kg.
Bez njih, automatski nema te težine...

Na rebrima krila kroz koje prolaze kablovi i pneumatska creva napravljeni su novi otvori, sa prednje strane prostora gde ulaze točkovi. Sada je pravac tih kablova i creva tačno spram otvora na gornjem planku koji se nastavlja na otvore u karmanima trupa.
Ranije su kablovi i pneumatika prolazili sa zadnje strane otvora u koji ulaze trapovi i samim tim pojavljivao se problem kako ih fiksirati, ali i namestiti da ne kače sistem za otvaranje unutrašnjih poklopaca trapa.
Sa novom koncepcijom sve je mnogo jednostavnije i lakše...


Čuo sam se sa Vladimirom iz RC Srbije i naručio sam plankove balze od 3 mm. Od nedelje ću naručiti ramenjače i bajonete...
Planovi za krila se takodje moraju praviti ponovo, jer su sada ramenjače na drugim mestima i drugih su debljina, pa se podmetači koji se postavljaju pod njih nalaze na novim pozicijama.


Što se tiče trupa, e na njemu je bilo mnogo više posla...
Gledano od spolja, skoro se ništa nije promenilo, ali "iznutra" ima dosta toga novog.

Najveća novina je izmena zadnjeg rebra trupa koje je sada veće, kako bi kroz njega mogla da se provuče izduvna cev sa dva zida. Povećanjem prečnika ovog rebra, povećala su se i sva ostala rebra od recimo, sredine krila prema nazad.

Glavni problem koji se pojavio kod prvog G2 bilo je grejanje trupa...
OK, turbina je paljena u dvorištu, model je stajao u mestu i naravno bez strujanja vazduha kroz trup, nije ni moglo da se desi drugačije.
Cev sa jednim zidom, takodje je u mnogome doprinela ovoj pojavi...

Da bi se maksimalno smanjio rizik od preteranog grejanja, ceo trup u delu oko motora i početka izduvne cevi je redizajniran. Smanjena je širina karmana na koji naleže krilo i samim tim su sužena rebra pored turbine. Na svim rebrima od početka turbine do samog kraja turpa, maximalno su povećani otvori za prolaz vazduha prema zadnjem delu modela.


Ovo je crtež samo ilustracija kako sada izgledaju rebra oko turbine i prema kraju trupa...


Otvori na trupu, detalji koje sam na prvom modelu pravio od nalepnica, u novoj varijanti će biti funkcionalni i vazduh će moći kroz njih da ulazi u trup. Oni nisu mnogo veliki, ali će bar malo pospešiti hladjenje.


Velike promene su odradjene i na prednjem delu trupa.

Najveća novina je da će se od sada pre startovanja motora, kada se sipa gorivo, gas, vazduh, umesto da se skida prednji kraj trupa (nos) skidati kabina. Ova koncepcija ima više prednosti.
Pomenuta izmena za sobom povlači čitav niz prepravki, položaj tankova, boce za propan-butan, poziciju prekidača, ventila za punjenje, LiPo baterije...

Veliku izmenu je doživeo deo trupa sa rezervoarima.
U staroj varijanti gornji tank je bio neposredno ispred turbine. Razmišljao sam šta će biti ako, ne daj Bože, tank pukne ili procuri. Kerozin će se, niz rezervoar, direkt sliti u motor i onda će verovatno model buknuti i sve će  izgoreti.
Zato su sada napravljene promene, prepravljena su neka rebra trupa tako da je dobijen zatvoren prostor u kojem se nalaze glavni tankovi i onaj mali UAT.
Prednosti ove koncepcije su da su svi tankovi na jednom mestu, tigon creva su mnogo kraća, crevo za punjenje takodje.
Mnogo mi je lakše da samo jedan prostor zaštitim sa smolom, za slučaj da procuri gorivo, kako se balza ne bi "napila" masnog kerozina...
Najveća prednost je ipak da, u slučaju prolivanja goriva, ono neće tek tako moći da dodje do turbine. Ovo se verovatno nikada neće desiti, ali treba misliti unapred.


Pre neki dan sam napravio probni sto i palio turbinu. Želeo sam da vidim da li će biti "toplih startova" tj. da li će se pojavljivati vatra na izduvu, prilikom paljenja motora.
Tokom startovanja motora na G2 u dva navrata su se pojavljivali, a pošto toga nije bilo na Pantheru, imao sam "ideje" zašto se to dešavalo.




Probni sto mi je pokazao gde su bili potencijalni problemi i posle jedno 15-tak startovanja Jet Cat-a, ni jednom se nije desio "topli start".
Po meni, glavni razlog je dužina creva kroz koji prolazi proban-butan gas, koje je na G2 bilo mnogo duže nego na Pantheru.
Sem toga i mali tank u koji se sipa ovaj gas u novoj varijanti Galeba mora stojati vodoravno. U uspravnom položaju propan-butan neće da curi u dovoljnoj količini da bi turbina startovala, i u kombinaciji sa preteranom dužinom creva, javljaju se vazušni čepovi i samim tim turbina neće da startuje kako treba.

Posle probe, rezervoar za propan-butan gas, na novom 3D crtežu Galeba, je postavljen na drugo mesto u trupu, creva su skraćena i mislim da je ovim smanjena, da ne kažem, eliminisana mogućnost lošeg startovanja turbine...

Promenjena je i boca za pneumatiku i umesto Behotec-ove ubačena je Robartova koja je veće zapremine i ima izlaz na vrhu na koji se direktno navlači pneumatsko crevo od 3 mm.
Na Behotec boci gornji deo ima navoj na koji se nevrće deo sa Festo izlazom od 4 mm. Pošto je to crevo 4 mm, a sva ostala 3 mm mora da se postavlja Festo redukcija sa 4-3 mm, a svaki dodatni deo je potencijalni problem.
Veća boca "traži" veće otvore na rebrima trupa, u novoj koncepciji boca se u trup "uvlači" iz prostora gde su tankovi, nekada se postavljala od napred...

Položaj pneumatskih ventila i servoa za njihovo pokretanje nije menjan, kao ni pozicija ECU-a (elektronika od turbine)...


Čuo sam se sa gospodinom iz Jet Cat-a, koji mi je rekao da im pošaljem izduvnu cev i da će na nju postaviti spoljnu cev. Izduvna cev sa dva zida će u mnogome smanjiti grejanje trupa.
Naravno, ako nema vazduha koji će hladiti sve to, ni 6 cevi neće pomoći...
Mislim da smo sa promenama na rebrima trupa uspeli da obezbedimo količinu vazduha dovoljnu za dobro hladjenje...

Na trupu ima još dosta toga da se preradi, ali to su detalji, kao na primer sistem za fiksiranje kabine, moramo malo preraditi sklop horizontalca i trupa, jer je sada trup širi u zadnjem delu, pa nam to otvara mogućnost boljeg povezivanja ta dva dela.
I fiksiranje prednjeg dela trupa, koji se skida, sada mora biti bolje rešeno...


Nadam se da ću u narednih desetak dana početi da radovima na krilu. U tom periodu će verovatno biti izmenjeno i sve što treba na trupu, tako da će Galeb moći da se radi na više frontova...

Toliko za danas...

Pisano 06. avgusta 2013

Poslao Martin juče par sličica, pa ko velim, ajde da vam pokažem deo onoga na čemu smo radili. Na sličicama koje ćete videti nije sve gotovo, ali bar malo za ilustraciju...


Kao što sam pisao svi tankovi su sada na jednom mestu. Rebra ispred i iza tanka su skroz zatvorena, pogotovo je to bitno za zadnje rebro.
U istom prostoru je i UAT tank, a tu će biti i pumpa za gorivo.

Ubačena boca za vazduh je sada od firme Robart, veća je i postavlja se iz prostora od tankova.

Ispod nje je boca za propan butan gas. Okrenuta je prema nazad, čime su značajno skraćena creva u odnosu na predhodni model.

Pored boce za pneumatiku je ploča sa prekidačima i ostalim neophodnim delovima za pripremu i kontrolu modela.
Crveni pravougaonik je LiPo baterija. Ona namerno stoji tako da bi se mogla lako vaditi za punjenje.

Ispod ove ploče, pored boce za propan - butan gas, nalaziće se prijemnik sa sve kablovima koji dilaze i ulaze u njega.

Svetlo plavi deo na slici je EKU, elektronika turbine. Nalazi se na istom mestu gde je i bila na prvom modelu...











Na donjoj desnoj slici se lepo vide rebra trupa, koja su sada mnoooooogo tanja. Samim tim neće više smetati protoku "zraka" kroz trup.

Martin je ove nedelje počeo da radi u firmi, pa sad ima malo manje vremena za crtanje, ali nadam da ćemo za vikend nastaviti radove na trupu.

Naručene su sve ramenjače, bajoneti, balza od 3 mm.
Nadam se da će mi sve to stići do kraja ove nedelje.

O prepravkama na samom krilu ću pisati kad počnem sa radovima.


Koliko god da se gledaju crteži, planira, "mozga", uvek se pokaže da ima još nešto što je moglo bolje. Uopšte ne sumnjam da će tako biti i sa ovim novim modelom...

Ako ste gledali video o Yak 130, modelu svetskog prvaka (postavljen je na prvoj strani sajta) mogli ste videti koliko su i oni imali problema tokom izrade modela... Otkačilo se predkrilce, gasile su se turbine, imali su toplih startova... Korišćena je vrhunska tehnologija, radio je čitav tim ljudi i opet nije sve išlo glatko.
I bez obzira što su napravili model sa kojim su osvojili svetsko prvenstvo, u medjuvremenu su odradili novi, još bolji...
Znači, uvek može bolje... (ovo je rečenica koju stalno ponavljam svojoj ženi, he, he...)...

Čujemo se uskoro sa novim vestima iz Kombinata...

Pozdrav


Pisano 14. avgusta 2013

Priča oko Galeba se polako zaukava...

Pre neki dan su stigli prvi delovi, od Šanjike iz Subotice ramenjače i ostala "drvenarija" od čamovine, a Milan stolar je napravio bajonete...





Kao što se vidi na slikama, naručeno je delova za tri modela.

I Martin je bio vredan, bio je u par navrata u Kombinatu i svašta smo uradili na crtežima od novog Galeba.

Crteži za krila su definitivno gotovi, bilo je prepravki, najviše oko dimenzije rebara, ramenjača i bajoneta. Sem toga, broj kutija koje povezuju ramenjače sa rebrima je smanjen, negde se nalaze samo sa jedne strane, materijal je, za razliku od prvog modela gde su sve bile od špera, sada promenjen i deo delova kutija će biti od 3 mm balze...



Ono što se vidi na crtežima je da smo napravili par otvora na ploči u koju se fiksira trap. Ta ploča je od 6 mm avio špera...

Poklopci trapova neće više biti od vitroplasta, mnogo je težak, nego će ih sada zameniti neki lakši materijal.

Prepravljena je i pločica na koju dolazi pneumatski cilindar za unutrašnja vratanca trapa.

I poslednja prepravka se odnosi na mesto gde izlaze kablovi i pneumatska creva. Na prvom modelu je to bilo iza ramenjače, u sredini krila pored turbine. Sad će otvor biti izmedju ramenjače i napadne ivice, izmedju drugog i trećeg rebra. Na ovom mestu pneumatska creva i kablovi servoa izlaze ispred turbine i nema više bojazni da se mogu eventualno nasloniti na istu. Sem toga, ovo mesto ne smeta protoku vazduha u zadnji deo trupa...


Kad smo već kod vazduha i hladjenja, pre neki dan je poslata izduvna cev nazad u Jet Cat radi ugradnje spoljnog zida. Gospodin Udo mi je obećao da će to biti brzo odradjeno i postoji varijanta da prepravljenu cev dobijem nazad već do kraja meseca...
Inače Jet Cat je najzastupljenija firma koja proizvodi turbine na predstojećem Svetskom prvenstvu jet modela. Od 64 učesnika, njihove turbine leti osamnaest takmičara...


Juče je Martin poslao i nove planove za izradu krila. Crtež je prosledjen u Copy Centar, ovde u Novom Sadu i posle par sati planovi su stigli i do radionice...



Šanjika nije žalio na "matrijalu", jer je svaki deo duži nego što treba...


Pre neki dan sam merio razliku u težini ploča topolovog špera od 4 mm i 3 mm.
Dimenzije ploče su iste 900 x 600 mm, a ovaj tanji, tro milimetarski, je lakši za neverovatnih 650 grama!!!

Naravno to je razlika težine na ukupnoj površini ploče. Pošto se iz nje vade delovi, iznos na kraju neće biti toliki, ali će svakako biti osetno manji.

I novi glavni bajonet je lakši za 50 gr...

50 grama tu, 50 grama tamo, na deset mesta je to pola kile, pa sad vidi...

Sve u svemu, kao što sam već ranije pisao, "šacujem" težinu manju za 1,5 - 2 kilograma.


Ovim putem bih želeo da se zahvalim i Vladimiru iz RC Srbije, koji mi je obezbedio 45 plankova balze od 3 mm, gde ni jedan plank nije teži od 30 grama!!!
Dobavljač iz Rumunije je specijalno merio svaki plank i izabrao je najlakše koje je imao. Ovo će takodje u mnogome da pomogne smanjenju ukupne težine, pogotovo kad se laka balza lepi na zadnjem delu modela.
OK, da se razumemo, i na prvom Galebu se vodilo računa o težini plankova i oplate, ali ipak nisam imao ovakav izbor.




Do kraja nedelje bi Dragan trebao na laseru da iseče sve delove za krila, tako da vrlo brzo počinjem sa radom. Od nedelje Draganče ide na godišnji, a dok se vrati, nadam se da ćemo sa Martinom završiti radove na trupu.
Tu ima mnogo više posla, napravili smo ceo spisak za prepravku i Martin ima baš da se naradi dok sve dotera.

Krenuli smo od početka trupa, gde je smišljeno kako da se prednji kraj, koji se skida, fiksira za trup. Nismo želeli neke "budž" varijante od spolja, tako da je napravljen sistem sa dva vijka postavljena ispod kabine na trupu. Ko je zaboravio, malo podsećanje, na novom G2 će se za sve operacije pre i posle letenja, skidati kabina, a ne prednji deo trupa kao što je bio slučaj na prvom modelu.
Naravno, taj prednji deo će i dalje imati mogućnost skidanja, ai samo po potrebi nekog servisa ili kontrole, tj. ne toliko često...

 


Evo i slika da malo pojasne, prednji deo ima dva "jezička" sa gornje strane, koji dolaze tačno pod ploču na koju se montira kabina. Kroz tu ploču se prednji deo steže, a kad se postavi kabina, šrafovi se uopšte ne vide.
Jednostavno, sigurno, a ne vidi se...

Smislili smo i vrlo robusno, a jednostavno rešenje i za fiksiranje same kabine, koja se stalno skida i vraća na trup modela, no to u nekom sledećem "broju", kad Martin sve nacrta...

Toliko za danas... Nadam se da će u sledećem nastavku biti pisano o početku izrade krila...

Pisano 21. avgusta 2013

Što bi rekao Djenka: "Ponovo radi bioskop"...

Juče sam od Dragančeta dobio delove za krila i repne površine...






Delova "ko u priči"...

Ono što je i mene iznenadilo je činjenica da je za delove od balze, koje vidite na slikama, trebalo 24 planka balze od 3 mm!!!
OK, tu su i plankovi za elerone, flapsove i repne komande, kao i ispune za zatvaranje kutija izmenju rebara i ramenjača... Ali opet 24 planka...





















Ne treba zaboraviti i delove od 3 milimetarskog špera...



Naravno, toliko materijala je trebalo i za prvi model, ali sve je sečeno u više navrata, pa nisam imao predstavu koliko je čega otišlo.

Na sve ovo treba još dodati delove za trup, koji su svi od špera 3 i nešto malo od 4 mm...






















Ne moram da vam kažem da sam odmah počeo sa izradom. Interesovalo me je da li će se i na ovom modelu sve onako lepo uklapati, kao na prvom.

Pošto je plan postavljen na radni sto još pre par dana, prvo sam morao napraviti odstojnike od balze, na koje se montiraju donje ramenjače. Martin je na planovima označio tačne pozicije i visine tih delova, tako da nije bio problem ni da se naprave, ni da se pozicioniraju...

 








Na njih su potom postavljene ramenjače i kao što se vidi na slikama, sve naležu savršeno...




Na ovom novom modelu, ramenjače su manjih dimenzija u odnosu na prvog Galeba. Sem manjih ramenjača tanji su i bajonet koji spajaju levu i desnu polovinu krila.
Ove izmene su napravljene radi smanjenja težine modela. Koncept izrade i sama konstrukcija su isti kao i na prvom G2...

Pošto su postavljene ramenjače i fiksirane sa čiodama, stavljena su i prva rebra. Njih sam samo postavio na ramenjače, bez lepljenja, čisto da vidim kako "pasuju"... Šta reći, svi kooperanti su se opet iskazali...











Rad na ovakvom modelu je prava milina, nema skoro nikakve dorade, sve se "upasuje" samo, kao puzle...

Izradu sam započeo sa fiksiranjem prvog rebra na bočne strane ramenjača. Sem lepkom, rebro br. 1 je, da se ne bi pomeralo tokom montaže, stegnuto sa dva mala šrafića (oni se kasnije skidaju).
Pošto su sada na laseru sečene i ispune za zatvaranje kutija, ti delovi su postavljani i ulepljivani odmah nakon svakog rebra, čime se odmah dobilo i tačno rastojanje izmedju rebara.
Za lepljenje je korišten beli lepak (drvofix).





Krilo se pravilo relativno brzo, najviše zahvaljujuću činjenici da nije moralo ništa da se doteruje. Žljebovi na rebrima su savršeno nalegali na ramenjače, a ispune su bile tačnih visina kao rebra.




Sem rebara i ispuna za "kutije" još neki delovi od balze su laserski sečeni...

 
Sledeći korak je bio da ulepim gornju, spoljnu ramenjaču...


Kao što se vidi na slikama, nisu zalepljene sve pločice za kutije iz razloga što se izmedju ramenjača mora ubaciti pločica od čamovine na koju nalegne bajonet. Mnogo je lakše postaviti je ovako.
Isto je i sa pločicom na koju naleže zadnji bajonet.































Stavio sam bajonete na svoja mesta, ali za sada nisu ulepljeni. Kao i na prvom modelu i ovde stoje perfektno paralelno...






Toliko za sada. Danas moram napraviti sve ovo na drugoj polovini krila i onda ću obe polovine sastaviti sa bajonetima, ali bez lepka. Tako ću videti da li slučajno treba negde nešto da se "dotera".
Za razliku od prvog modela, na ovom je napravljena izmena i na gornjoj ramenjači iznad bajoneta, koja je sada iz jednog dela, tj. dugačka je kao i bajonet. Time se "dodalo" još malo čvrstoće na sastavu krila...

Pisano 23. avgusta 2013

Evo nastavka... Znači prekjuče nešto malo, ali juče dobar deo dana sam radio na krilu. Napravio sam desnu polovinu, sastavio ga i odradio dosta "sitnih radova"...

No, pre nego što krenem da kucam tekst i postavljam slike, da bi malo "obnovili gradivo", kliknite ovde...
To je link prema ovom topiku od novembra prošle godine, gde će te videti kako se pravilo prvo krilo. Nije loše podsetiti se, iz razloga što sam sada neke stavari izmenio, pa da ne moram mnogo da objašnjavam...
I prva i druga varijanta izrade daju na kraju isti reziltat, ali može biti "poučno" ako se neko sprema da krene u ovakvu "avanturu"...

OK, vratimo se u pogon Kombinata...

Desna polovina krila je bila copy - paste izrade leve strane... Ramenjače, rebra, ispune, ovo - ono, hokus pokus i desna strana je bila gotova...


 Sledilo je sastavljanje krila. Prvo je to bilo "na suvo", bez lepka, spajanjem srednjih rebara.





Pod obe polovine, na istim mestima su bili podmetnuti delovi od balze, koji su odredjivali tačan ugao...




Postavio sam ramenjače na svoja mesta (i dalje se sve radilo bez lepka) i premerio razmake rebara sa leve i desne strane...





Kad sam se uverio da je sve u redu, srednja rebra sam namazao sa belim lepkom i ponovo sve sastavio, opet mereći sva rastojanja...



























Nakon sušenja drvofix-a, zalepio sam zadnji bajonet...


...potom i prednji...



Na kraju je ulepljena i gornja ramenjača, čime je sastavljanje krila bilo gotovo...

Sledila je pauza da bi se omogućilo lepku da se dobro osuši, a radove sam nastavio poravnavanjem ramenjača i bajoneta, kako bi se dobila idealna površina za ploče za  zatvaranje kutija izmenju ramenjača i rebara krila...



Ulepljene su sve ploče kutija, poravnati krajevi ramenjača, a na svoje mesto su postavljene i pločice za pneumatske cilindre unutrašnjih vratanaca glavnog trapa...










I na ovom krilu, kao i na prvom, ramenjače su malo upuštene u rebra krila. Ovo je uradjeno da bi se u žljeb ulepila balza, koji je mnogo lakše obraditi od čamovine, radi dobijanja pravilnog oblika profila.

 



























Nakom brušenja, sve je "leglo"...



Provera...




Potom sam krilo "bačio" na kantar. Bio sam veoma ljubopitljiv kolika je težina i mogu li je nekako uporediti sa težinom prvog krila. Na prvom krilu nisam često merio delove i sklopove, ali sam našao sliku gde je na vagi pola krila sa bajonetima, plankom i delovima za tip tank. Ova slika je u novembarskom topiku ovog posta.
Sve u svemu, ta polovina krila, sa nabrojanim delovima je težila 1010 gr.

Evo slike kompletnog, do sada odradjenog krila, sa zatvorenim svim kutijama. Težine je ista, kao malo pre spomenuta polovina... Dobro de, teže je za 10 gr...

 

Ne mogu sada tačno odrediti kolika je razlika u težini, ali novo krilo je svakako lakše od predhodnog. Razlika će biti još veća, kada krilo plankiram sa lakšom balzom, a pogotovo kada "izbegnem" veliku količinu špric gita za panel linije.
Ne bih da preteram, ali "šacujem" jedno kilu lakše krilo...

I na kraju, u žljebove na krilima sam ulepio čamove letvice i spoljne delove poklopaca od servo motora...




Ujutro bi Dragan trebao da donese sve delove napravljene od špera od 6 mm, jer bez njih danas nema daljeg rada.

I na kraju informacija iz SR Njemačke, u Jet Cat-u su izduvnu cev završili još u ponedeljak, a do sad je trebala već da stigne kod Majine sestre, koja dolazi krajem ovog meseca.
Ovu "operaciju" odnošenja, prerade i vraćanja, smo mnogo "elegantno" izveli. Majin burazer je odneo, u Jet Cat-u odradili posao za dva dana, a sestra donosi cev nazad...
Eh, kad bi sve tako glatko išlo...

Pisano 25. avgusta 2013

Kao što je bilo planirano, Dragan je doneo delove od 6 mm. Doduše, nisu baš 6 mm, malo su deblji, ovaj put je sve isečeno od dva sloja tvrdog špera od 4 mm. Draganče ih je medjusobno ulepio i tako spojeni su "stigli" u Kombinat...


Šper je veoma tvrd i laser je morao u više navrata da seče po istoj liniji...


Spojeve sam obradio i pošto sam proširio žljebove na krilu, ulepljen je prednji štift...


Ista operacija je odradjena i sa pločama za trapove. Razlika u odnosu na ploče sa prvog G2 je u tome što su na ovima napravljeni otvori za olakšanja. Martin je nacrtao i delove od balze koji služe za tačno pozicioniranje ploče trapa, ali videćete kasnije, sem najdonjeg dela, ostale nisam koristio i neće više biti deo kita.


Trebalo je malo vremena da se ploče od trapova upasuju u krilo, ali sve su to bila fina podešavanja...


Kao i na prvom Galebu i na ovom je bilo potrebno obrusiti jedan ugao...


Pre lepljenja sve je provereno u više navrata, postavljeni su i trapovi...






... i ploče su na kraju ulepljene. Sada vidite da sam umesto onih delova od balze spoj sa krilom ojačao trouglastim letvicama....



Odradjene su još neke finese, recimo zalepljene su 6x6 mm čamove letvice na napadnim ivicama i potom na njih 3 milimetarske balze na koje će se lepiti napadne ivice. I ovi delovi su sečeni na laseru...

































Zalepljene su i obradjene tanke ispune od balze u žljebove ramenjača i sa gornje strane...




Pošto je sad na krilu sve od drvenarije bilo odradjeno, premerio sam konstrukciju...


Kantar kaže 1320 grama.


U odnosu na krilo sa prvog modela, priča je sledeća, na prvom G2, 1300 gr su bile teške obe uške sa bajonetima, ali samo rebra i ramenjače.

Znači nije bilo ni ispuna 3 mm šperom izmedju rebara i ramenjača, ni ploča za trapove, niti bilo šta od sitnih delova (ploklopci servoa, nosač napadne ivice, prednji štift)...

Mislim da je do sada krilo lakše za najmanje 500 grama...













Postavljeni su i fiksirani trapovi. Kao i na prvom modelu, sve je u milimetar...







I na kraju, pre nego što sam seo da pišem ovaj tekst, postavljeni su prvi plankovi sa gornje strane krila...







Odoh još da ulepim jedan red planka i to bi bilo sve za danas...

Pisano 27. avgusta 2013


Red po red i krilo skoro gotovo... Dobro de, nije baš gotovo, ali ne fali još mnogo...

Prekjuče nisam mnogo radio na Galebu, više sam se bavio šmirglanjem Panthera, ali malo se radilo i na G2. Juče sam bio vredniji i iskreno, za koji dan će krilo stvarno biti gotovo.

Da se vratimo izradi, kao što pokazuju poslednje slike iz prošlog teksta, zalepljena su prva dva planka sa gornje strane krila. Uvek prvo lepim ove plankove, jer mi oni dalje "vode" sve ostale. Kao osnovnu liniju koristim sredinu prednje ramenjače. Lepak, naravno, beli ili ti drvofix...
Dok se sušio lepak, izmedju rebara, na početku i na kraju planka sam ulepio male pločice na koje će kasnije da "sedne" sledeći plank. Ove pločice su široke 10 mm i pola je ulepljeno na plank, a pola viri. Odraditi ovo nije nikakav veliki posao, a dobro dodje, jer pomaže da se plankovi bolje, jače i lepše zalepe jedan za drugi...

 



U nastavku su ulepljeni sledeći plankovi, prvo onaj iza, a potom i prednji. Ovaj od napred, da bi ga lakše oblikovao spram oblika profila, kvasio sam sa toplom vodom...





























U nastavku "arbajta" radilo se na zadnjem delu krila sa gornje strane. Ulepljeni su svi sitni delovi i polepljen plank koji je odredjivao prostor elerona i flapsa...









Na red su došle vodoravna i vertikalna pločice, koje definišu unutršnju stranu flapsa. Njih nije problem ulepiti, pošto naležu tačno na odredjena mesta na rebrima profila, tako da mogu da se postave samo tako kako mogu...



Na kraju su zalpeljena i poslednja dva planka sa prednje strane. Time je krilo bio u potpunosti isplankirano sa gornje strane...



















Kao i od gore i donju stranu sam započeo plankiranjem koristivši prednju ramenjaču kao marker. Potom sam zalepio plank na srednji deo krila, prema nazad..





Da bi počeo sa plankiranjem zadnjeg dela donje strane krila, morao sam prvo da odradim par stvari. Prva je bila da oko mesta gde će doći stajni trap, ulepim par pločica od balze i obradim ih da prate oblik profila...







Ulepljena je pločica kroz koju će se krilo fiksirati za trup...


Oko spoljnjeg dela poklopca za srevoe, takodje sam dodao pločice od balze, oslonce za plank...

 







E, pošto je sve to bilo gotovo, mogao sam pristupiti izradi prvog od par zadnjih plankova. Nisam želeo da ga pravim iz delova, pa sam se malo potrudio i odradio ga iz komada...



Pazi kako je upasovan...










Na kraju je sve zalepljeno...



Sad odoh da copy - paste to isto sa druge strane, pa u miru da odem na spavanje...

Ajd' uzdravlje...