Jet‎ > ‎Galeb G2‎ > ‎

Galeb G2 - decembar 2012


Pisano 01. decembra 2012

Dakle, pošto je krilo "picnuto" spremno je za sledeći korak, a to je izrada elerona, flapsova i ugradnju poklopaca stajnog trapa. 


Počeo sam sa ovim zadnjim, poklopcima...Sećate se da sam prvo napravio "šablon" poklopac od balze. Mislio sam da prave poklopce izradim od aluminijumskog lima 0,5 mm debljine, pa sam zato i odradio jedan...













No, takav poklopac je prilično mekan, a imam loša iskustva na P 47, sa ojačavanjem balzom sa unutrašnje strane. Stoga sam aluminijumski bacio i napravio novi od 1,5 mm debelog vitroplasta ili što bi rekli "ameri" G-10...

Na taj način mogu i poklopce trapova da nudim kao deo kita, modelarima to u mnogome može da olakša i ubrza izradu, a meni da poveća RUC (razliku u ceni, he, he..)...


Ono što je mnogo interesantnije je mala klavir šarka koju sam sada prvi put koristio na nekom modelu. Koje otkrovenje... Ove šarkice sam kupio od Dina iz Meister Scale-a i možete ih naći na njegovom sajtu. Veoma su male, mislim oko 15 mm ukupne širine i mnogo su zgodne za ovakve stvari. Kod nas tako male klavir šarke nema da se kupe...


Dobar deo popodneva i večeri, sigurno jedno 3 - 4 sata, utrošio sam na osmišljavanje i pravljenje poklopaca trapa!!!  BTW, gotovi su samo sa jedne strane!!!

Pošto je profil, u delu gde su poklopci dosta ravan, moguće ih je napraviti od vitroplasta. Ovaj materijal je veoma čvrst i relativno lak za obradu.

Sad kad gledate slike sve izgleda prilično jednostavno, ali pravljenje ovig delova iziskivalo je dosta planiranja i "kombinovanja". Neke stvari, 100% originalni izgled na primer, morao je da se "žrtvuje" zarad funkcionalnosti.

Delovi su prvo crtani u Corelu, a kao šablon koristio sam originalne poklopce. Potom sam morao sve malo da redizajniram i prilagodim trapovima koje imamo na modelu. Unutrašnja vratanca su u priličnoj meri verna originalu, ali srednja i mala su doživele izmene.

 
Odmah moram naglasiti da ove ogromne matice neće biti, tu je samo trenutno u fazi probe. Moj strugar, majstor Gojko, napraviće manju i lepše oblikovanu maticu ili šraf, videćemo šta će biti "zgodnije"...

Unutrašnji pokopac i srednji deo koji se pomera sa trapom upušteni su u krilo.















 Zadnji, najmanji deo, namerno je napravljen da ide na površinu krila. Time sam dobio da otvor u kojem se nalazi trap bude skroz pokriven bez dodatnih delova koji se fiksiraju sa spoljne strane poklopaca. Sem toga, ovaj mali poklopac prelazi preko srednjeg dela i kad se trap otvara, srednji deo praktično gura mali poklopac. U zatvoren položaj vraćaće ga opruga ili gumica.




Graničnik sam napravio od tankoih čamovih letvica, na koje se poklopci naslone u zatvorenom položaju...


I na kraju evo dve slike kompletnih poklopaca...



Pisano 03. decembra 2012

Nema Bog zna kakvih noviteta, ali pošto sam Vas "navikao" na česte "izveštaje" uz mog malog Modelarskog Kombinata, da podnesem "referat" šta se radilo za vikend...

U subotu prepodne sam bio kod strugara i naručio nove osovine za točkove. U osnovi osovine će biti iste kao stare, u delu gde dodje točak, ali sa druge strane stajnog trapa biće duže i na taj deo će se fiksirati srednji poklopac - vratanca. Naravno, ta osovina će biti tanja od one sa predhodnih slika, prečnika 4 mm, pa će i matica koja steže vratanca biti manja, primerenija modelu. Nadam se da će danas majstor Gojko sve odraditi...


Uveče, u subotu, bio je Martin. Pošto nije dolazio cele nedelje, nakupilo se posla i skoro da nismo znali odakle pre da počnemo sa crtanjem.

Martin je prvo hteo da popravi crteže u svom 3D programu i da docrta sve ono što sam ja odradio na krilu,a on nema u Catia-i. Ovo je samo jedan deo - poklopci i pločica koja nosi servo za pokretanje unutrašnjih vratanaca...

Kad je to završio, rekao mi je da bi bilo dobro da nactra još neke delove koji će nam svakako trebati u kasnijoj fazi rada. Malo sam se "bunio" misleći da bolje da nešto konkretno radimo na crtežima trupa, ali se ispostavilo da u 3D program nije prebačen crtež horizontalca, a bez toga nema daljeg rada na trupu. Tako da, evo slika delova kad ih Martin nacrta...

UAT - tank koji onemogućava stvaranje mehurića vazduha u sistemu za napajanje turbine gorivom...

Da bi skinuo mere od tog rezervoara, morao sam da mu "raskupusam" pola Panthera...






Boca za vazduh pneumatskog sistema. Mislim, obratite pažnju na ventil... Šta reći, "oridjinale" Festo...

Tu je i Behotec pneumatski cilindar...

A za servo koji će pokretati unutrašnji poklopac od trapa, nacrtana je veća polugica. Crtež će biti prosledjen našem "kooperantu" koji radi delove od Vitroplasta...


Opasan je Martin, definitivno me oduševljava svojim pristupom celoj ovoj priči. Pre nego što je otišao, prebacili smo u njegov računar Corel-ov crtež od horizontalnog stabilizatora, kao i crtež profila za horizontalac. Nadam se da će taj deo biti brzo gotov, jer bez horizontalca nema daljeg rada na zadnjem delu trupa...


Što se tiče mog dela "proizvodnje" juče sam bio malo vredan, pa sam počeo izradu elerona i napravio sam nosače za servoe elerona. Poklopci su isečeni kod Dragana na laseru, a sad sam im sa unutrašnje strane dodao dve klocne od tvrdog drveta u koje se fiksira sam servo motor...


Za svaki slučaj, klocnice su stegnute sa dva šrafića. Ovaj sistem primenjivao sam do sada na svakom modelu koji sam pravio i nikada nisam imao problema...



Što se tiče elerona, za njih imam neki moj sistem kako ih pravim, a to izgleda ovako: prvi korak je da na deo krila gde će doći napadna ivica elerona zalepim balzu od 10 mm debljine. Toliko široka balza je namero izabrana, jer će se ona kasnije ošmirglati sa prednje strane u špic u koji će doći šarkice. Balza je trenutno malo šira od krila i to je isto namerno tako odradjeno, da bih mogao da donju stranu ošmirglam pod tačnim uglom kao što je donji plank...



Onda "čista fizika" - šmirglanje dok se dobije perfektan prelaz sa krila na balzu napadne ivice elerona.



Potom se iskroji donji plank elerona i na njega se zalepi malo pre pomenuta napadna ivica...


Na sledećim slikama se lepo vidi ugao koji je ošmirglan...


Kad se osušio lepak, koristio sam drvofix (beli lepak), sklop je vraćen na krilo, ali je smaknut za malo manje nego što će biti debljina gornjeg planka...


Ovde se lepo vidi koliko je napadna ivica elerona "starija" od krila...


Prvo sam rendetom, na grubo, skinuo višak, a onda je opet "dejstvovao" šmirgl papir i dobio sam isti ugao kao gornji plank krila...


Sve je to ponovljeno i na drugom eleronu. Rebra sam još ranije skinuo sa krila, naravno tada sam ih obeležio koje je koje, a sada sam samo ulepio na svoja mesta. Gde koje dodje odredio sam prislonivši eleron spram plana od krila...



Sledeći korak na eleronu je da ulepim delove od vitroplasta na koje će doći viljuškica i polugica od servoa. Na eleronu ću koristiti "ball link" - viljuškicu sa kuglicom. Delovi od vitroplasta će biti ulepljeni u eleron i tek potom će se postavljati gornji plank. E sad, pošto nemam te delove, pre nego sam seo da ovo pišem, nacrtao sam ih u Corelu i pripremu poslao u firmi gde naručujem i vitroplast i delove od tog materijala. Nadam se da ću ih dobiti danas do kraja radnog vremena, te da ću moći nesmetano nastaviti sa redom...

Do tada imate pozdrav od mene...

Pisano 04. decembra 2012

Moram da priznam da su mi svi "kooperanti", što bi rekla današnja omladina, "Vrh brate"... Noćas sam poslao e-mail sa pripremom, u firmu gde mi seku vitroplast, popodne su delovi bili gotovi... Majstor Gojku sam u subotu odneo osovine, danas zove - gotovo... Sa Martinom sa doduše, nisam čuo, ali predpostavljam da je i on radio na crtežima...

Nove osovine za točkove, kako rekoh juče imaju produžetak na koji se fiksira srednji poklopac od trapova. Gojko je napravio i platne pod uglom da vratanca tačno naležu na krilo...





 









Srednji poklopac sam morao malo produžiti, a krajnji, najmanji, malo skratiti, jer bi se u otvorenom položaju u slučaju da trap ode skroz do kraja, poklopci udarili, tj, šraf srednjeg bi udario u mali poklopac i verovatno bi ga polomio ili izbio iz krila. Zato je "pao" redesign"...




Polugice (hornove) elerona sam sinoć nacrtao "časkom" u Corel-u i danas mi ih je Vlada napravio u svojoj firmi. Materijal je Vitroplast od 1,5 mm. Hornovi su u delu koji ulazi u krilo široki 20 mm, a mesto gde dolazi ball link je pomerenu u napred za 10 mm taman koliko treba da ball link dodje u osu šarki... Rupice sa donje strane služe da se u njih ulije epoxy lepak...

 
Svaki hornić ima dva dela i ball link u sredini... Ball link je sa navojem od 3 mm, toliki je o otvor u kuglici.


Na donjem planku sam napravio otvor i u njega "ugurao" plugicu. Da se ne bi pomerala fiksirao sam je sa kapljicom cijanofix-a, a onda sam u sredinu izmenju dva vitroplasta i sa spoljnih strana dodao balze. Sve to sam ulepio sa epoxy lepkom.
Potom je sve lepo ošmirglao i nalepljen je gornji plank...






Kad se beli lepak, kojim je lepljen gornji plank, osušio izlazne ivice su izgledale ovako:





Potom sam zalepio duplo lepljivu traku na napadnu ivicu elerona i eleron zalepio na krilo...




Eleron lepo "prati vitoperenje krila i sredina spojeva planka je baš gde treba. Svaki plank i gornji i donji, je malo "stariji" od krila i kad se sve bude prešmirglalo prelaz će biti perfektan...






Polugica elerona stoji tačno u pravcu polugice od servoa...


Polugica će kiti kratja i jaka...






Sad sve to na drugom eleronu, pa onda "šmirglanjac i izrada špica na napadnoj ivici eleron , umetanje šarkica i to je to... Eleroni instalirani...


I na kraju mala zanimljivost, na RC Universu su modelari iz Madjarske postavili slike od prijekta radjenog kod njih - predivnog Mig-a 15 od 1/4 skale!!!
Dakle, model je fenomenalan...  Evo link:  http://www.rcuniverse.com/forum/m_11307834/tm.htm

E sad, šta se u medjuvremenu dešavalo izmedju čoveka koji je postavio slike i vlasnika modela koji ga je i pravio, ja ne znam, ali očigledno je "gazda" popizdio, što su slike postavljene bez njegovog znanja...
Slike su potom brisane, pa vraćane na RC Universe i sve u svemu sada stoje tamo iako je vlasnik molio da se obriše ceo topic.

U sklopu priče i ja sam se javljao (ja ko onaj margarin - u sve se meša) i rekao sam da mi je žao što je cela situacija ispala kako je već ispala, ali da je model predivan i da sam želeo da pitam, kad budem za kojik dan išao u Peštu po delove, da li bih mogao da dodjem i da vidim model uživo.
No, sad pošto se sve to tako "zakomplikovalo", verovatno to nema smisla pitati...

Sinoć dobijem mail od Agoston Bobok-a, vlasnika modela Mig-a 15, u kojem me Bog zna kako ljubazno zove da dodjem da se upoznao i da vidim model... Prati čovek sve ovo što radim i voleo bi da se upoznamo...
Baš sam sretan, jer je model fenomenalno odradjen i verovatno ću videti mnogo "caka" i ko zna, možda uhvatiti neku "vezu" i za ove moje projekte...
Unapred se radujem poseti...

Toliko za noćaske... Pozdrav...  

Pisano 05. decembra 2012

Gotovi su eleroni... Juče i noćas sam bio vredan, doterao sam i ugradio oba elerona...




Ovo što pišem ovako "potanko" i u "sitna creva" služiće nekom budućem kupcu Galeba G2 kao uputstvo za izradu. Gledajući sve ove slike, ko ne sastavi kit ovog modela može da ide samo za policajaca...

Za sada vas pozdravljam, duša mi spava... Ujutro kad ustavem postaviću ostale slike i tekst.

Laku noć...





Evo ga, 'brojtro......

Znači, gde smo stali, eleron je sa duplo lepljivom trakom zalepljen za krilo...


Zatim je "dejstvovao" šmirgl papir...








Poravnata je izlazna ivica krila. Da bi sve bilo ravno koristim čelični lenjir...


Nakon šmirglanja...






Sa prednje strane je napravljen "špic". Njega radim tako što tačno po sredini napadne ivice izvučem liniju. Na toj liniji će se postavljati šarke. Sa gornje i donje strane elerona dolaze takodje linije, uvučene za 5 mm...
Kad se sve ošmirgla do obeleženih linija, dobije se tačan oblik prednjeg dela elerona...

 

Potom je provereno kako eleron naleže na krilo...




... i napravljeni su žljebovi za šarkice. U zadnje vreme "vratio" sam se klasičnim šarkicama sa osovinicom...
Sećate se da smo pre plankiranja krila zalepili kockice od balze. Sad sam na mestima gde se one nalaze povukao linije tačno po sredini visine profila krila i skalperom prosekao žljeb. Potom sam ga sa Majinom starom turpijicom za nokte proširio...





Kad su žljebovi bili gotovi (cirka 5 minuta rada) ubaćene su šarkice, a onda je sve ponovljeno i na samom eleronu...


Eleron je postavljen na krilo i usledilo je fino doterivanje prelaza...


Gde god da sam probao, spoj je bio isti...



Konačno... Nije hrdjavo, a?






Postavljen je i povezan servo sa eleronom... Polugica je kratka, a praznog hoda na eleronu nema ni malčicko...



Hodovi elerona su dovoljno veliki...




Potom je sve to isto odradjeno i sa druge strane krila na drugom eleronu...





I na kraju slika sa početka teksta...



Danas počinjem rad na flapsovima. Za njih će mi trebati par dana da ih napravim.
Nadam se da će večeras i Martin doći, pa ćemo nastaviti sa radovima na trupu. Još malo i krilo će biti gotovo, tako da ako ne damo "gas" po crtežima trupa, "proizvodnja" Galeba staje...

Pisano 07. decembra 2012

Navikao sam vas na svakodnevne "izveštaje", pa sad kad jed dan ne pišem, telefoni se "usijali"... Dobro, dobro, evo šta se dešavalo u zadnja dva dana...

Kako najavih, počeo sam radove na flapsovima. Sve bi bilo mnogo jednostavnije da flaps nema na samom kraju jednu malu krivicu, koja je početak karmana na trupu. Oko toga sam se "zezao" u mozgao kako da je izvedem. Za sada sve izgleda kao što ćete videti, a kad se konkretno napravi karman na trupu, možda će "pasti" neke male ispravke... No, o tom potom...

Prvo evo par slika od flapsova pravog Galeba G2, koje sam napravio u hangaru na Čenejskom aerodromu, još jesenas...








Ne smemo zaboraviti ni da su profili na pravom avionu i na modelu različiti...

Našao sam i na netu bar slika Galeba na sletanju sa punim flapsovima. To izgleda ovako...



E sad, nazad u "laboratoriju". Izradu flapsova počeo sam sa krojenjem donjeg planka. Crtež koliki treba da bude i kako treba da izgleda, dobio sam od martina sa 3D crteža od krila...




Ipak, sam početak izrade flapsa uradjen je od gornjeg dela koji će nalegati na krilo. Veoma je bitno da taj plank naleže perfektno i da se ne pojavi žljeb veći nego što treba...




Kad sam iskrojio ploču, napravio sam i ulepio prvu balzu od 10 mm širine, koja će biti napadna ivica flapsa. Kao i kod elerona i ovde je strana koja se lepi ošmirglana spram površine na koju naleže. Potom su oba dela zalepljena jedan za drugi...





























Zatim su zalepljena krajnja rebra, i od napred još jedna balza od 10 mm. Ovoliko široka napadna ivica poterbna je radi kasnijeg šmirglanja prednje krivine na flapsu...



Pre nego sam zalepio donji plank, morao dam balze napadne ivice da obradim spram profila krila. Ovo je isti postupak kao što sam radio i na eleronima. Pošto je donji plank debljine 3 mm, pod delove flapsa koje sam do sada napravio, podmetnuo sam balzu od 2,5 mm. Tako ću dobiti da kad zalepim donji plank flapsa, on bude malo višlji od krila i moći ću lepo da ga ošmirglam...

 


Kad je sve bilo lepo poravnato, zalepio sa donji plank flapsa. Na njemu sam obeležio msta gde će doći rebra. Na samom kraju flapsa, kod dela koji prelazi u karman, sa unutrašnje strane sam zalepio pločicu od vitroplasta. Ona onemogućava da se mala krivina savije prema dole kad se doda deo gornjeg planka koji trenutno fali na slici.




Kao što se da videti, ivica flapsa perfektno naleže na ivicu krila...

 

Na kraju je ulepljen zadnji deo koji je falio. Oblik flapsa "diktira" oblik proflia trupa i dela krila u koji flaps ulazi... Ovo su slike pre šmirglanja. Kao što vidite, već je postavljena duplo lepljiva traka za fiksiranje flapsa za krilo...







Konačno, flaps je postavljen na krilo i počelo je šmirglanje...


















Sinoć je bio i Martin, nacrtan je horizontalac, koji je bio preduslov za sve ostale radove na zadnjem delu trupa. Horizontalni stabilizator sam ja nacrtao u Corelu još pre par meseci, ali tek je sada taj crtež prebačen u 3D program, zajedno sa crtežom profila.

Ono što mi je mnogo važnije, imamo koncepciju kako ćemo horizontalac postaviti i fiksirati na trup, jer nije dovoljno samo ga zalepiti. Mora se napraviti cela konstrukcija, bolje reći sklop, zadnjih rebara trupa, horizontalnog i vertikalnog stabilizatora.
Ideja je tu, sad samo da je Martin "baci na papir". Nadam se da će to odraditi tokom vikenda...

Kad se nacrtaju ti delovi, ostaje da se nacrtaju svi "češljevi" tj. oni delovi koji povezuju sva rebra tupa, da se nacrtaju uvodnici vazduha za turbinu, da se finalizuje prednji deo trupa i na svim delovima da se naprave olakšanja...
Na trupu ima još dosta posla, ali radosna vest je što je Martin tokom januara na godišnjem odmoru i verovatno će tada sve biti gotovo.
I ja sam nestrpljiv da krenem sa izradom trupa i da končno vidimo koliki je Galeb ustvari.

I da završim pisanje za petak, iako je već subota ujutro... Juče je bio prilično "lazy day" radionica me skoro nije ni videla. U neko doba predveče sam samo izšmirglao prednji deo flapsa, napravivši mu radijus...









Vrlo sam zadovoljan kako flaps "leži" na krilu...




Sad mi ostaje da sve " copy - paste" na drugom flapsu i da napravim šarke. Šarke će biti smaknute od napadne ivice flapsa, nešto slično kao na Meisterovom P 47. Time ću dobiti procep za prostrujavanje pri položaju flapsa kao na zadnjoj slici...

Evo za kraj i jedna slika od Galeba G2 u US bojama. Fotografija je nastala na Oshkosh-u pre dosta godina...

 
Toliko za danas...  Uzdravlje i laku noć...

Pisano 09. decembra 2012

Juče je pao prvi sneg... Čuj sneg - snežinaaaaaaaaaa.............





Naravno, bio sam vredan i očistio sam skroz do radionice...


 
... a ovo malo što je ostalo oko kuće sam prepustio ženi...

 
Pošto se bunila, nisam žalio finansijskih sredstava, pa sam joj kupio novu lopatu za sneg... Za grtalicu ima još da se trudi...

No, da se mi vratimo Galebu...

Juče sam radio na poklopcima trapova. E, jesam se smorio... Kombinovao sam, kombinovao, okretao gore dole, pokušavao ovako - onako... Kako god sam smislio, nije bilo dobro...
Problem se javlja izmedju srednjeg poklopca i zadnjeg, onog malog koji pokriva pneumatski mehanizuam trapa.

Na modelima koje sam pravo do sada povezivanje ovih vratanaca bilo je rešavano na razne načine. Na Top Flite-ovom Thundrboltu na "nogu" trapa montirana je šelna sa koje je išla poluga prema vratancima.
Meisterov P 47, kao i Panther, imali su sistem gde je srednji poklopac, ovaj koji ide sa nogom trapa, gurao zadnja vratanca, a gumica ih je vraćala u zatvoren položaj.

Nešto slično sam mislio da primenim i na Galebu, ali definitivno nije bilo šanse...
Mogao sam da "razvalim" krilo i da sa ofsetno postavljenim šarkama rešim problem, ali tada trebaju i dodatni servoi za otvaranje ovih malih poklopaca, što u kombinaciji sa servoima koje već imam na poklopcima bliže sredini trupa, celu stvar dodatno komplikuje i poskupljuje.
Onda mi je pala na pamet "genitalna" ideja, da prošlicujem žljeb i da vratanca mehanički povežem... Smišljeno - napravljeno...




I dok sam sav srećan noćas pisao, prvo ovde na sajtu, a potom i na RC Universu, kako sam "pametan", javio se Martin mailom i reče da neće da valja...
Napisa čovek, jesi li probao da stisneš trap, da amortizuje?  Šta da vam kažem - naravno nisam...
Trk dole u "laboratoriju" (to je bilo oko 3 jutros) i ajde sve nanovo...

Šta da radim, vidim gde je problem, te napravih duži žljeb, da bi šrafić koji povezuje poklopce imao gde da klizi...
E, sad je sve "funkcionanisalo", ali je žljeb bio mnogo dugačak, ružan, i video se kad su trapovi u otvorenom položaju, tj. videće se kad model bude stajao na zemlji...





Joj, kad se nisam rokno...Surfovao sam po internetu do pola šest jutros, i ništa nisam video. Ustvari, znam ja kako bi moglo, ali kako rekoh, to zahteva ozbiljne prepravke i još extra servoa, što ne dolazi u obzir, jer mi je cilj da napravim jednostavan kit jet modela, dostupan većini modelara...

Jutros mi se "upalila lampica" i smislio sam kako da napravim sistem za otvaranje i zatvaranje, da i "vuk bude sit i ovce na broju"...

Napravio sam nova vratanca i srednja i mala, a na malim sam pomerio šrafić više ka sredini poklopca. Time sam dobio da žljeb bude više podvučen pod poklopac i da se ne vidi u otvorenom položaju...
Naravno, u zatvorenom položaju se žljeb vidi, to se ne može izbeći, ali tada je model u vazduhu...










Promena na poklopcu trapa je i to da više nema platne pod uglom na kojoj je stajao srednji poklopac, nego se on sada steže sa dve kontra matice. One omogućavaju fino podešavanje visine poklopca u odnosu na površinu krila...

Eto, malo šale, malo zbilje, a kao što vidite, meni nije dosadno...

Pisano 12. decembra 2012

Pošto su poklopci od stajnih trapova gotovi, krenuo sam da ugradim šarke na flapsove. Da bi se ovo odradilo, prvo sam morao da nacrtam šarkice. Deo sam odradio ja, deo Martin i sve u svemu juče ujutro je Vlada imao mail sa crtežima svih delova za šarkice. Kad kažem svih delova, tako i mislim, jer svaka šarkica ima 4 dela, a napravljena je od 1,5 mm vitroplasta.

 

 




Šrafom i maticom od 2 mm spojiće se deo šarke sa krila sa onim na flapsu.
Ove silne rupice na donjem delu šarkica služe da se u njih "ulije" lepak, čime zalepljeni delovi postaju mnogo bolje povezani.




Prvo sam radio na samom flapsu. Da bih dobio da se flapsovi pokreću što sličnije onoma na pravom Galebu, odredio sam da osa rotacije bude 15 mm od napadne ivice flapsa, tik iznad planka. Pošto sam flaps nije velik, tri šarkice će biti više nego dovoljne...


Mesto gde dodje deo za flaps sam prosekao skalperom, a potom ga obradio tankom turpijicom...






Žljeb je bio spreman i prva šarkica je postavljena na svoje mesto...











Ovo je više bilo da vidim kako će šarkica izgledati, jer se šarkica ovako ne može zalepiti iz razloga što će spoj biti samo kolika je debljina planka, a ceo donji deo šarkice će "visiti u vazduhu" izmedju donjeg i gornjeg planka.
Zato sam napravio veći otvor i sa obe strane šarkice ubacio po balzu od 5 mm širine, koja je povezala donju, gornju i prednji stranu flapsa...

 

Balzu sam zalepio belim lepkom, a deo ubačen izmedju dve balze služi samo kao "šaklon" za žljeb.


Tako su odradjenona sva tri mesta gde dolaze šarkice. Balza je namerno postavljena duža da bi se moglo lakše manipulisati tokom lepljenja...



I dok se beli lepak sušio, sa dvokomponentnim petominutnim epoxy lepkom sam sastavio šarke koja ide u krilo. Ko nije znao, kad se epoxy greje, mnooooooogo jače drži i naravno, brže se zalepi...



 


E sad dok se ovo sušilo, vratio sam se dole u radionicu i "sredio" flaps. Odsečeni su i izšmirglani viškovi balze...




...a potom je isti postupak primenjen i za polugicu za pomeranje flapsa. Na narednim slikam ćete videti da je polugica ista kao i ona za elerone, ali kasnije sam uvideo da takav oblik, povijen prema napred, za flaps neće odgovarati, tako da ću napraviti i ulepiti nove hornove - polugice. I ti novi će imati ball link ( viljuškicu sa kuglicom ) ali će ravno izlaziti iz flapsa... Uostalom videćete to kasnije...





Šarkica flapsa koje dolaze u krilo, postavljene su po apsolutno istom principu kao i delovi na flapsu...


Pre bilo kakvog lepljenja sam proverio da vidim kako flaps radi... Šta reći, baš kako treba...



Hod je i veći nego što će trebati, a kad se flaps spusti ( sad krilo stoji natraške ) napravi se procep za strujanje vazduha i obstrujavanje flapsa. Ovaj procep u mnogome doprinosi stabilnijem letu modela sa oborenim flapsovima.




Pisano 13. decembra 2012

Danas, tj. sad već juče, završio sam radove na flapsu. Ulepljene su šarke, napravljena, postavljena i ulepljena je i polugica ( horn ) koja spaja flaps sa servoom...

Pre svega sam odsekao viškove balze oko šarkica na krilima i obradio otvore. Postavio sam šarkice na svoje mesta i još jednom sve proverio...

 
Kad sam se uverio da je sve OK, sa dvokomponentnim epoxy lepkom sam sve ulepio...


Koristim nemački R&G lepak, koji se može nabaviti u beogradskom BG Model Shop-u - www.bgmodelshop.com





Polugicu za komandu flapsa sam sam napravio od vitroplasta. Geometrija je primerna položaju šarki i hodu flapsa. Flaps ide lako, ima hod i veći nego što će trebati, a u podignutom položaju stoji veoma kruto i nema ni malčicko "lufta"...





Uveliko završno šmirglam i drugi flaps, tako da je realno da ću danas završiti sve radove i na njemu.
Sad pod hitno moram da "stisnem" Joleta i da iz njegove firme donesemo vakumirku jer se približilo vreme za pravljenje tip tankova.

Što se tiče Martina, nadam se da će i on doći ovih dana da nastavimo sa radovima na trupu. Nisam siguran koliko je radio u medjuvremenu pošto mu klinac ima boginje, pa predpostavljam da nije imao vremena da se zanima sa Galebom.

Dobra vest je i da sam čak na dva mesta uspeo da nadjem topolov šper od 3 mm. Prvi "izvor" je u Beogradu i u petak ću imati bliže informacije kakav mu je kvalitet.

Drugi dobavljač je u Madjarskoj i to je firma koji mi je preporučio Agoston, čovek koji je napravio onog fenomenalnog MIG-a 15 od 1/4 skale. 
Predpostavljam da niste videli slike detalja na modelu, koje su postavljene juče na RC Universu.  Evo linka...  http://www.rcuniverse.com/forum/m_11307834/mpage_2/tm.htm  
Detalji su perverzno dobri... Bruka kakav je model...
Jedva čekam da se malo ovremeni, pa da idem da ga vidim uživo...
Inače model će se iduće godine naći u prodaji , sve je kompozitno, i baš sam ljubopitljiv kolika će mu biti cena...

Pisano 15. decembra 2012

Pošto sam ugradio i drugi flaps, radovi na krilu su za sada završeni. To "za sada" znači da treba da se još zalepi i obradi napadna ivica i da se odrade tankovi na krajevima...

Ali krenimo redom.

Kako rekoh, ugradjen je i desni flaps. Procedura je bila ista kao i na prvom, pa je naravno neću opisivati.
Spomeniću samo da sam napravio i koristio mali priručni alat da bih postigao isti ugao na obe polugice koje povezuju flaps sa servo motorom. Tu je bio i neizostavno kljunasto merilo ili ti na srpskom "šubler"...






Par slika gotovog krila...
































Konačno krilo i iz nekog drugog ugla. Ovako se bolje vidi koliko je. Ko je zaboravio, raspon, bez tip tankova iznosi 2060mm, a sa njima će krilo biti 2320 mm...




Što se tiče daljih radova stvari stoje ovako...

Juče sam dogovorio odlazak kod majstora, koji bi trebao da mi napravi alat za izradu rezervoara na krajevima krila.

Samo da podsetim, na krajevima krila dolaze tip tankovi - rezervoari, izradjeni od juvidur plastike na vakum mašini. Da bi se napravili delovi, mora se prvo odraditi alat sa kojeg će se delovi praviti.

Prvo sam zvao čoveka koji ima CNC frezu, jer sam mislio da alat pravim kod njega. On mi je rekao da na CNC-u to baš neće bit jeftino i da mi je bolje da alat napravim na strugu, jer je oblik tanka pogodan da se tako odradi.
Uputio me je na jednog starog majstora, drvo strugara i ujutro odoh da vidim da li ćemo i kako ćemo to odraditi.

Da bi ste znali o čemu pišem, evo slike Galeba sa tankom na kraju krila.

Alat za tank bi se napravio na sturgu u prirodnoj veličini - 1:1. Bio bi od drveta i trebao bi da se preseče se na pola.
Sa te polovine se potom na vakumirki prave plastični delovi.

Majstor mi je naravno odmah rekao caku, da će u samom startu napraviti alat iz dva dela, od dve ploče, koje će spojiti i kad ih obradi u oblik tanka, samo ih rastavi i ima dve polovine, ne mora ništa naknadno da seče...

Na donji, ravan deo polovine tanka, mora se dodati još jedna ploča, koja će pratiti oblik tanka. Ona je praktično tehnološki deo potreban pri savijanju plastike...
Tu ploču, da bi bila idealnog oblika sa polovinom tanka, će Dragan iseći na laseru. Ploča je svega 5 mm visoka...

Ovo je pola priče, druga polovina je vakumiranje.

Jole je obećao da će mi dati vakum mašinu, pošto mu godinama stoji u firmi i ne koristi je, ali se ispostavilo da je radna ploča mala za ovoliki deo.
Zato sam našao firmu koja sem što pravi vakumirke i uslužno vakumira delove.

Iz razgovora se ispostavilo se da je vlasnik firme Joletov dobar prijatelj i da je njihova prva vakumirka bila napravljena baš za Joletovu firmu, tj. to je ta koju je Jole hteo da mi da...
Mislim šta reći... I onda kažite da "Boža" od gore ne gleda na nas...

Sve u svemu sa alatom i vakumiranjem ću da se "bakćem" narednih par dana.

Bez napadne ivice i tip tankova ne mogu da postavljam staklenu tkaninu i epoxy smolu na krila, pa će i taj proces sačekati malo...


Što se tiče Martina i njegovog dela posla, nadam se da će konačno doći za koji dan. Navodno je nacrtao skoro ceo horizontalac i ako je to tako, eto meni sledećeg dela za izradu. 
Teoretski, potom bi na red došao vertikalac i na kraju bi se radio trup. 
Naravno, sve ovo zavisi od Martina, jer bez gotovih crteža, nema početka radova na malopre spomenutim delovima...

Toliko za sada..

Pisano 20. decembra 2012

Kao što mi je majstor drvo strugar obećao, alat za rezervoar na kraju krila je bio gotov po dogovoru. Maja je otišla po njega i jedva sam čekao da se vrati pa da vidim kako sve izgleda.
Kada ga je donela, bio sam veoma zadovoljan kvalitetom, a pogotovo preciznošću izrade.


Alat je napravljen iz dva dela. Majstor je odmah alat pravio od dva komada, tako da nije morao kasnije ništa da seče, samo ga je razdvojio na sredini.,,




Na ovoj slici sam malo smakao alat da vidite kako dobro prati liniju crteža.


Tako je svugde...


Sa donje strane sam morao da dodam ploču preko koje će se dobijati radijus viška foliji tokom vakumiranja. Ovu ploču sam napravio od 5mm debele balze...



Ujutro zovem firmu u kojoj ću vakumirati delove. Da li će mi to moći odraditi odmah, do kraja nedelje ili od nedelje, za sada ne znam, ali se nadam da ću tip tankove imati ubrzo.

Što se tiče ostalog posla, Dragan je doneo prstenove za kapotaž od Zeroa i nadam se da će sutra biti ulepljeni.

Polako se spremam da gotove delove počnem presvlačiti u staklenu tkaninu. Ima dosta toga, ali sa tri različita modela.
Sa Galeba ću za sada presvući samo elerone i poklopce servoa...
Od Zero-a "u staklo" idu, eleroni, flapsovi, pokretni deo vertikalca, pokretni delovi horizontalnih stabilizatora...

Presvući ću i neke delove od P 38 Lightninga: flapsove, elerone, uške krila, prednji deo trupa, verovatno i centroplan. Ono što je interesantnije, a vezano je za ovaj model, je da sam danas konačno sa Stivom završio varijantu za trapove i nadam se da ih je već poslao. Bez njih nema daljih radona na tom modelu... jedva čekam da stignu, pa da se "bacim" i na Lightninga...



Nastavak decembarskih testova je na strani:  Galeb G2 - Decembar 2012 - II deo