Jet‎ > ‎Galeb G2‎ > ‎

Galeb G2 - decembar 2012 (II deo)


Pisano 22. decembra 2012


Pošto sam dobio primedbe da se strane sporo učitavaju, pogotovo sa tablet uredjaja i mobilnih telefona, evo decembar ću podeliti na dva dela.
Verovatno će postati praksa da se aktuelni mesec podeli na više segmenata, radi lakšeg praćenja, a kad prodje, sve će se postaviti u jednu celinu. Videćemo još, za sada evo da probam kako bi to "funkcionanisalo"...

Zadnja dva tri dana su bila puna aktivnosti koje možda nemaju dodira sa konkretnim radom na modelima, ali se ipak moraju odraditi. Nažalost, kao i sve u životu, ne ide uvek sve glatko, taman se "zaukaš", kad nema ovo, nema ono, sačekaj na deo, zovi kasnije... Juče sam već lepo "odlepio"...

Pre dva dna sam otišao u firmu za vakumiranje, poneo alat za tip tank sa sobom i u razgovoru mi čovek kaže da je radni sto mašine dovoljno velik da bi se mogla postaviti i dva alata.
Naravno sutradan sam išao ponovo, odneo u drugu polovinu alata, a tad mi je rečeno da imaju samo foliju od 1,8 mm debljine i da bih trebao da nabavim tanju.
Znači sad treba da idem još jednom, da odnesem ui materijal.
Mislim stvarno...

Srećom ili nesrećom, polistiren od 0,8 - 1 mm nisam uspeo nigde da nadjem, pa sam sebi uštedeo još jedan odlazak na Sremsku stranu moga grada.
Za ponedeljak mi je obećano da ću dobiti tip tankove i jako sam ljubopitljiv kako će izgledati.
Tankovi na Pantheru su odradjeni od 1 mm debele folije, ovi za Galeba će biti nešto deblji, samim tim i čvršći, ali i teži. Koliko će težiti videćemo od nedelje kad stignu...

Pošto sam razrešio vakumiranje, počeo sam sa presvlačenjem gotovih delova od svih modela na kojima radim. Imao sam jedno dve kvadrata staklene tkanine od 25 gr, pa sam rešio da je iskrojim i da počnem sa presvlačenjem.
Bilo je tu svega, uške, prednji kraj trupa, flapsovi i eleroni od Lightninga, flapsovi i eleroni od Zeroa, eleroni od Galeba... Ulepio sam i prsten od špera u kapotaž od Zeroa...




Naravno ništa bez čuvenog "autoclav-a"...




Nije se žalilo "energije"...





Boga mi, trebalo mi je skoro 4 sata da sve to odradim, naravno, za one koji se sa ovim sreću prvi put, sa staklenom tkaninom i epoxy smolom sam presvukao samo jednu stranu svakog dela.
Kad se smola osuši, odstrani se višak tkanine, sve se blago prešmirgla i onda isti postupak i na drugoj strani.
Kad i to bude gotovo, opet skidanje viška tkanine, šmirglanje i nanosi se još jedan sloj, ali sada samo smole... Prvo sa jedne, a sutradan i sa druge strane.
Znači, za kompletan posao potrebna su 4 dana...

Juče prepodne sam poskidao sve delove sa i oko "autoklava" i lepo ih obradio...


Sa šmirgl papirom se mora biti "suptilan" jer je staklena tkanina, veoma tanka i lako se može probušiti ako se ne pazi...


Jasno se vidi razlika u nijansama kria sa i bez tkanine...

Delove sam poredjao i sad čekam tkaninu za drugu stranu...



Sav sretan kako sam sve dobro uradio, nazovem BG Model Shop da naručim jedno desetak kvadrata 25 gr. platna, kad ono - nema ga na lageru...
Dobiće ga, verovatno tek u martu...
Znači, ne mogu da verujem...
Pitam ih šta imaju, kaže neki momak tamo: - 49 gr platno.
E sad šta da radim, jest duplo teže, ali razlika je 50 gr po kvadratu, da se ne lažemo, to je više psihološkog značaja, nego što se odražava na težinu modela.
Vidim ja nema mi druge i naručim ga...
Popodne stiže SMS poruka - nema ni tog...

Odem na sajt RC Srbije, tamo ima platna, nazovem Vladu, ispričam mu šta mi treba, kad ono, kaže Vlada: - Sad sam spakovao zadnja pakovanja da ih ujutro pošaljem...

Koji sam baksuz...

Ostalo je da se, sad već danas, čujem sa njim i da mi kaže može li tokom iduće nedelje da mi nabavi platno iz Rumunije...

Da nesreća nikad ne ide sama, postarao se Martin, kojeg nisam video sad već dobre dve nedelje...
Te je mali imao boginje, pa kad su počele da otpadaju, došao je sveti Nikola, računam posle slave se vidimo, kad ono drugi dan slave, pa ga juče boli glava...
Koliko ga dugo nisam video, nisam siguran da ću ga uopšte prepoznati...

Sinoć sam počeo radove na ojačanju prstena od špera koji sam zalepio na kapotaž od Zeroa. Prsten sam sa unutrašnje strane kapotaža ojačao da dva sloja 160 gr staklene tkanine. Kada se smola osuši, krenuću sa ugradnjom kapotaža na trup...

Martin je "čvrsto" obećao da danas dolazi. Nadam se da me neće "ispaliti", pa da nastavimo sa crtanjem trupa i repnih površina...

Pisano 24. decembra 2012

Samo da se javim da "ne brinete"...

Vikend bio i prošao bez nekih velikih modelarskih noviteta.

Najvažnija vest je da je bio Martin i to čak dva puta i u subotu i u nedelju!!!
Sastavili smo preko deset sati efektivnog rada i mnogo toga je na repu Galeba smišljeno, izkonstruisano i nacrtano.

Repne površine su do sada bile ubedljivo najveći izazov na celom projektu. Trebalo je svaki deo osmisliti, nacrtati, užljebiti sa sledećim, a pri tome voditi računa da to sve bude jednostavno za gradnju i dovoljno jako za kasniju eksploataciju.
Pazili smo da nešto ne previdimo i "teoretski" smo "sto puta" sastavljali rastavljali delove. Ovo je veoma bitno, jer ako se nešto "omaši" posle se deo ne može više ugraditi ili je nedostupan za servisiranje.
 
Veoma sam zadovoljan kako sve za sada izgleda.
Konstrukcija i trupa i repnih površina je odradjena na način da su svi delovi užljebljeni, tako da praktično, nema merenja, jer žljebovi i delovi diktiraju rastojanja i uglove. Jedino što je potrebno je ravna ploča na kojoj će se trup praviti i "šina", da je tako nazovem, na koju će se prvo postavljati rebra od trupa da bi sva bila u istoj liniji.

Kao posebni delovi, nezavisno od trupa, izradjuju se horizontalni i vertikalni stabilizator. Oni na sebi, izmedju rebara ili kroz sama rebra, imaju žljebove za pozicioniranje.
To znači da se horizontalac postavlja tačno na odredjeno mesto na trupu i "nema teorije" sa de pomeri ni levo ni desno, ni napred ni nazad... Može da "sedne" samo tako kako je napravljen. Tom pozicijom je odmah odredjen i ugao izmedju krila i horizontalnog stabilizatora.
Vertikalni stabilizator se potom navlači na iste vodjice koje smo koristili i za horizontalac, tako da se i on može postaviti samo u tom jednom položaju i nikako drugačije...

U vertikalcu je postavljen servo za "ruder" - kormilo, a svaka polovina horizontalca ima mesto za svoj servo.
Da li ćete koristiti dva servoa, za svaku polovinu horizontalnog stabilizatora posebno ili jedan, pa da kormila povežete čeličnom žicom, to je ostavljeno modelarima da sami odluče. Mesta za servoe postoje, pa sad ko šta voli, može da bira...

Izazov je bio provući žice za servoe do zadnjeg dela trupa, ali i to je rešeno sa karbonskom cevi prečnika 10 mm koja prolazi u gornjem delu trupa kroz sva rebra od iza kabine do zadnjeg dela...


Potajno sam se nadao da će delovi horizontalca biti gotovi i spremni za sečenje na laseru. Nažalost do njih još nismo stigli, tj. jesmo, počeli smo da radimo na njima, ali nije još sve odradjeno.

Martin sada ima da crta još dosta detalja i nadam se da će sve to odraditi tokom ove nedelje. Najvažnije je da smo napravili i razradili koncept izrade...

Što se tiče ostalih projekata, zahvalio bih se Aleksi (Altomano na Forumu) na staklenoj tkanini koju mi je poslao. Sada imam materijala da dovršim još neke delove koje sam započeo da presvlačim u stakleni tkaninu pre neki dan.
Neke delove sam kompletno završio i verovatno ću ih sutra finalno ošmirglati i spremiti za špric git. 

Vladimir iz RC Srbije je rekao da će probati da mi nabavi staklene tkanine, a ako "omaši" već imam "back up" plan da tkanje obezbedim direktno iz Nemačke od R&G-a.

Ove nedelje treba da stigne i izduvna cev za turbinu...

Pisano 27. decembra 2012

Evo mene ponovo... Danas sam dobio par poziva, pitaju ljudi da se nije nešto desilo kad ne pišem, ali iskreno, nemam toliko "noviteta", a ne bih da "smaram" svaki dan sa sitnicama samo da bih nešto pisao.
No, od prošli put se nakupilo par stvar, pa da krenem redom.

Pisao sam pre neki dan da nisam uspeo da nadjem tanku plastiku za vakumiranje i da ću tankove praviti od 1,8 mm debele folije. To je bio plan, ali u medjuvremenu sam zahvaljujući Draganu "laserdžiji", uspeo da odem u drugu firmu, gde su imali tanje folije, otprilike debljine kao što su one od tankova od Panthera. Ljudi su bili veoma ljubazni i predusretljivi, tako da sam u roku od par sati imao plastike za 5 tankova.



Veoma sam zadovoljan kvalitetom izrade, a drveni delovi tip tanka, savršeno "upadaju u odlivak...


 
Čak sam i isekao jedan "nabrzaka", čisto da vidim kako će da izgleda...




Tip tankove neću za sada lepiti na krila, jer na krilima imam još posla oko napadnih ivica, koje moram napraviti u sklopu sa trupom. U toj operaciji ima da "sto puta" stavljam i skidam krilo, a tankovi od 60 cm će mi samo smetati, tako da oni idu na kraju, pre nanošenja staklene tkanine.

Prošli pit sam pokušao da vam opišem konstrukciju oko zadnjeg dela trupa i repnih površina, a sad evo par slika koje sam dobio od Martina...




Na ovim slikama se ne vide baš najbolje svi detalji i naravno tu nije još sve gotovo.

Ono što se vidi na zadnjoj slici je da na predzadnjem rebru trupa ima dupli žljeb. Isti takav je i sa drude strane rebra. Spoljnje rebro u to žljebu, koje povezuje predzadnje rebro trupa i treće od nazad, služi da se na njega postavi horizontalac. Ono odredjuje i ugao krila i horizontalca.

Unutrašnje rebro, uz ovo malopre spomenuto, je deo koji ide prema gore, prolazi kroz horizontalac i ulazi, ili bolje reći, na njega se navlači vertikalac. Na tim vertikalnim delovima nisu još odradjeni otvori za olakšanja.
Prednji deo vertikalca se naslanja uz četvrto rebro trupa od nazad, a izlazna ivica vertikalca prolazi kroz ploče sa zadnje strane horizontalca.
Te ploče povezuju predzadnje i zadnje rebro trupa, a vodoravna ulazi u horizontalac od nazad.
Svi delovi koje sam spomenui imaju žljebove tako da su povezivanja još jača i kruća...

Dugačka narandžasta cev je "famozna" cev od kartona kroz kou će prolaziti kablovi za servoe. Kablovi će se spajati u "kutiji", prostoru ispod horizontalca, a da ne bi "pali na vrući izduvnu cev, sa zadnje strane trupa nalaziće se poklopac koji će se "gurnuti" kroz zadnja dva rebra i koji će zatvoriti donji deo kutije koja nosi horizontalac.

Servo rudera je u samom vertikalcu, a za horizontalni stabilizator servo ili servoi će imati svoja mesta u nepokretnom delu horizontalnog stabilizatora.

Naravno, tu još ima dosta posla, ali eto samo par sličica za ilustraciju...
Ako bude istine, danas dolazi Martin i nastavljamo radove na crtežima...

Pisano 30. decembra 2012

Mislim da je ovo zadnji "izveštaj" za ovu godinu...

Pre dva dana je bio Martin i repne površine su praktično gotove. Sve je nacrtano, nacrtani su čak i plankovi, tako da ću i njih seći na laseru, čime će se otvori, poklopci i žljebovi za servoe u repnim površinama savršeno poklapati.
Sad čekam da Martin samo "udari glanc" na crtežima i da dobijem fajl koji ću proslediti Draganu. Sečenje delova svakako neće biti u ovoj godini, ali odmah posle praznika će i to biti odradjeno i počinjem sa izradom repnih površina.

Na crtežu trupa ima još detalja koji se moraju napraviti, ali se nadam da će sve to biti gotovo do kraja januara, do kada bi trebala biti gotova i dokumentacija, planovi, manual ili ti uputstvo za izradi u PDF fajlu.
Tako da bi posao oko ovog Galeba bio gotov, bar što se tiče Martinovog dela.

Meni ostaje da udarnički radim na trupu i repovima i nadam se da će model tokom marta biti gotov, doduše u špric gitu.
Sa prvim lepim danima u aprilu krećem sa letenjem Panthera i potom se delovi vade iz njega i sele se u Galeba.
Maj mesec je odredjen za "maiden flight".
Nadam se da će na Beogradskom skupu, tokom maja, ako se skup bude održavao u isto vreme kao ove godine, biti "promocija" Galeba G2...



Za narednu godinu Modelarski Kombinat ima dosta planova...


Najvažniji je da se završi i poleti Galeb i da se polako krene u marketing i promocije.
Verovarno ću ubrzo praviti još jednog G2, radjenog sa svim izmenama koje su napravljene tokom izrade ovog prvog prototipa.


Razmišljam da za Galeba probam da nadjem "kooperanta" koji bi pravio plastičan trup.
Time bi se kit mogao ponuditi u toj varijanti, dok bi krila ostala konstruktivna, čime bi bio još atraktivniji za tržište.
Ovo je još dosta diskutabilno, ali postoji kao ideja...


Ono što je sigurno je da će odmah posle novogodišnjih praznika prostorije Kombinata doživeti promene. Dvokrilnim vratima ću povezati garažu i radionicu pored nje, čime bih dobio praktično veći prostor za rad.
Napraviću nove pultove, pa bi se deo "proizvodnje" preselio u novu radionicu, a garaža bi ostala samo za "prljave" poslove tipa, sečenje, šmirglanje, sastavljanje...
U planu je kupovina i par novih alata, zamena gasne peći radijatorima...
Šta da vam kažem, Kombinat se širi...


Sa Martinom odmah po završetku ovog projekta počinjemo da radimo na novom - Galebu G2 od 1/4 skale - 2905 mm raspona!!!
Plan je da i to bude kit, trup možda iz dva dela, zbog lakšeg transporta, a krila će definitivno biti iz tri dela - centroplan sa dve uške.
U centroplanu (od kraja do kraja flapsova) bi bili ugradjeni trapovi, tako da bi model mogao da stoji na svojim točkovima. Centroplan bi se skidao zbog lakšeg transporta (jer je oko 1400 mm širine).
Uške sa tankovima bi se postavljale preko okruglih bajoneta.
I horizontalac će se rastavljati...


Za ovaj model bi se po našoj dokumentaciji, a radjenoj prema pravom avionu, pravili stajni trapovi, felne, gume i to bi bilo ponudjeno kao deo kita.
Pneumatske mehanizme stajnog trapa, boce, ventile i dr. bi i dalje koristio od firme Behotec. Imaju sistem za modele do 22 kg, a to je više nego dobra opcija za velikog G2.

Mislim da bi Jet Cat 160 bio sasvim dovoljan za ovaj model...

Veliki model pruža mnogo više mogućnosti za detalje, recimo, kokpiti, vazdušne kočnice...

Ideja ima dosta, a kako za sada stvari stoje, nema razloga da ne dodje i do realizacije ovog projekta.
Sa tim modelom bi onda bila prava stvar otići na Top Gun ili Florida Jet, jer bi to bila prava promocija. Naravno, ne treba zaboraviti ni Jet Power u Nemačkoj. 

Planova kao što vidite ima na pretek, a znajući i da se i mogućnosti našeg Modelarskog Kombinata povećavaju, nema ni jednog razloga da se sve ovo ne ostvari.


I na kraju, želeo bih svima u svoje i u ime Modelarskog Kombinata da čestitam Novu Godinu i poželim Vam sve najbolje u 2013.

Nadam se da će te i dogodine "putovati" zajedno sa nama iz Modelarskog Kombinata, putem stranica ovog sajta, kroz nove avanture koje nas čekaju...

Sve najbolje i uzdravlje...

Mirče


Nastavak priče o Galebu G2 nalazi se na stranici:  Januar 2013 - I deo