Evo nas u decembru. Još malo, pa će nova godina, a ubrzo potom i proleće, što znači, poletanje našeg manjeg Galeba.
Koliko god sad to izgledalo daleko, par meseci će brzo proći. Zato sam rešio da do daljnjeg "obustavim radove" na velikom Galebu i da sada sve snage usmerim na završetak manjeg modela. 


Ipak pre toga, na većem modelu sam završio sve što treba na repnim površinama i iskreno, nema još mnogo toga do naredne faze - gitovanja.



Da bi stigao da manji model završim do proleća, krenuo sam sa završavanjem svega onog što nije dovedeno do kraja.
Znate, meni je interesantno da nešto napravim, smislim, odradim, ali kad to treba i na drugoj strani uraditi, uf onda mi je to...

Dosta toga sam završio, bio zadovoljan kako izgleda, kako "funkcionaniše", ali došlo je vreme da se nedovršeno svrši.

Ugradnja desnog flapsa, ugradnja vertikalca, završno šmirglanje oko repnih površina, pravljenje karmana, ulepljivanje polugica na komandne površine, samo su neki od tih "zaostalih" poslova...




Prvo sam "napao" krilo...









...potom horizontalac...


Ulepio sam i sve komandne polugice, a napravljeni su i linkovi sa viljuškicama...


Sada jedino nisam ulepio šarkice. One su sve upasovane, ali lepljenje će biti skroz na kraju, nakon farbanja.

Uz pomoć metalnog lenjira, kao vodjice, finalno su izbrušene izlazne ivice.




Time je praktično krilo bilo gotovo.
OK, ostali su još da se ulepe tip tankovi - rezervoari na krajevima krila, ali njih ću odraditi kasnije, jer su veliki, pa će mi smetati oko par sledećih "koraka"...



Sve je gotovo i na vertikalnom stabilizatoru...





Nakon ovoga, poskidao sam pokretne delove i prešao na sledeću fazu izrade - gitovanje.



Gitovanje se radi u više "ruku", sve zavisi koliko ste lepo odradili model u drvetu. Ako ste "drvenariju" s' oproštenjem, spičkali, ima sada da gitujete i šmrglate "do bola".
No, sa druge strane, ako je prva faza lepo uradjena, šmirglanje će biti "pesma".

Trenutno, kada gledate površine modela, one izgledaju prilično dobro, no tek posle gitovaja i šmirglanja, pokazaće se koliko je sve bilo neravno. Nakon brušenja, na nekim delovima git će se sknuti kao da ga nikad nije ni bilo, a negde će ostati da se beli. To znači da su te površine bile niže.

Za ovo prvo gitovanje koristim aktilni git za drvo. On se lako nanosi, brzo suši, a kad se šmirgla, skida se lako, kao kreda. Mana ovog posla je što treba strpljenja, nekad morate postupak ponoviti (dva tri puta - "dve tri ruke") i prašnjavi ste kao pekarski pripravnik...
Ko ne voli ovo da radi, bolje da kupi gotov model, jer ova faza odvaja dobre od odličnih  modela...


Na Facebook-u su osvanule slike modelara "violiniste"... Stvar koju izvodi zove se "Galebov let"...


Vivaldi, Paganini i ostatak ekipe, "sitan su doživljaj" za ovog "virtouza"...


...iako ovako prašnjav više podseća na nekog "ganci" muzičara...


Pre neki dan stigle su izduvne cevi. Dietmar iz IQ Hammer-a je odlično odradio posao, cevi su stigle bez oštećenja i činilo se da je sve savršeno...




Izduvna cev služi da se vreli potisni gasovi sprovedu kroz nju van trupa.
Sam kraj mlaznog motora zna da se ugreje i do blizu 700 stepeni, a izduvni gasovi su više nego vreli. Shodno tome, izduvna cev mora da bude napravljena tako da ne dozvoli da se trup upali, šta više čak ni da se preterano greje.

Ponekad zna da se desi "vrući start", a to je kada "plane" višak kerozina u turbini. Tada obično plamen sukne iz zadnjeg dela modela.

Znajući sve to izduvna cev ima dva zida iz razloga da se stvori zona kroz koju će strujati vazduh i hladiti je.
Prednji, širi deo (inlet) je tu da u njega "udje" turbina, da spreči njeno toplotno zračenje i da usmeri više vazduha u samu cev, čime je hladi...
Kad model stoji u mestu i spoljna cev sprečava toplotno zračenje.


Često, kad je pisac ovih tekstova u pitanju, stvari ne idu glatko.
Znate, na kraju se sve sredi i razreši, ali skoro nikada ne ide bez sitnih problema.

Često pričam ovu priču, neko ode kod zubara, zine, doca mu skine karijes, stavi plombu i tu - tu, pa - pa, stvar je gotova...
Kad ja idem, onda se buši, vadi živac, stavlja lek, potom, vadi lek, 10 x anestezija i posle 5 "seansi" i ja dobijem plombu, ali uz nevidjeno smaranje...

Nažalost, tako sam prošao i sa ovim cevima.
Naručio sam izduvne cevi za oba Galeba.
Telefonski razgovori sa SR Njemačkom su me koštali "k'o prva ljubav", slao sam malove, pričao sa čovekom tamo, dogovarao se i 100 puta kazao da cev za manji model ne sme biti prečnika većeg od 95 mm, jer je toliki otvor na zadnjem rebru trupa...

Ne morate pogadjati da li je cev deblja... Mislim, odlepio sam kad sam video da ne mogu da je "uguram" u trup...




Svaka izduvna cev ide malo u konus i zadnji kraj na ovoj jeste 95mm, ali prednji je deblji. Pošto cev moram da "spakujem" od nazad kroz trup, jednostavno tih par milimetera razlike u prečniku pravi problem.


No, priča ima happy end...

Kad sam video o čemu se radi, sve sam lepo slikao, pa napisao mail i pitao da li da vratim cev, pa da mi naprave novu ili šta da radimo.
Danas zove čovek, kaže nema frke, napraviće novu, šta više, još smo neke stvari izdefinisali, tako da bi ta trebala da bude još bolja.
Na kraju pita on mene, koliko košta poštarina odavde da im vratim cev. Ja kažem, ne znam tačno, jedno 30-tak evrića. Na to će on: - Znate šta, nemojte je ni slati, neka vam ostane, firma časti, a mi koliko danas pravimo drugu i šaljemo vam...

Što se tiče velikog G2, tu nema frke, otvor je mnogo veći od prečnika cevi...


Na trupu sam odradio i karmane, čime je manje više gotov, spreman za gitovanje...



I sa gitovanjem sam počeo danas, nanet je prvi sloj na kompletan trup i krila. Sutra šmirglanje, a potom, ako treba sitne popravke...




Naručena je smola & karbonska tkanina iz BG Model shop-a ( http://www.bgmodelshop.com/ ).
Ova radnja je zastupnik nemačke firme R&G, koja radi sa kompozitnim materijalima i epoxy smolama.
Njihove proizvode sam oduvek koristio i nikada nisam imao problem u radu.

Od Vlade iz RC Srbije kupljena je tanka, 20 gr staklena tkanina, tako da nakon akrilnog gita i šmirglanja, veoma brzo dolazi faza "plastificiranja"...

Pisao sam ranije da ću velikog Galeba farbati u srebrnu boju.
Mislio sam da manjeg "ošpricam" opet u boje akro grupe, no gledajući slike kolor šema na netu, u "dileji" sam da promenim odluku i da model bude drugačiji od predhodnog.
Videćemo šta će biti, dok ne dodje vreme za farbanje.

Pisano 16. decembra 2015


Izradu ovakvih modela možemo podeliti na šest faza:

- izrada modela od drveta
- gitovanje, šmirglanje i priprema površina
- presvlačenje delova sa staklenom tkaninim i epoxy smolom (+ opet fino gitovanje & šmirglanje)
- postvljanje panel linija, nitni i ostalih detalja
- farbanje
- ugradnja delova potrebnih da bi model leteo


Svaka od ovih faza može da se podeli na još "pod faza" ali da ne preterujemo.
Kako god, radovi u našem Modelarsko Kombinatu su polako stigli do trećeg dela ove naše priče. Nisam se "oglašavao" iz prostog razloga što se svakodnevno rade slični poslovi, pa da ne opterećujem priču. Sad se nakupilo slika, pa malo da prikažem i ovaj deo izrade.

Poslednje slike u prošlom tekstu su bile od nanošenja akrilnog gita na površinu modela.
Akrilni git je jenokomponentan, lako se nanosi, brzo suši i lako brusi. Sa njim možeš popuniti i veće površine, ali tada se mora raditi iz više slojeva, jer ako odjednom naneseš mnogo gita, stvaraju se pukotine. Zato sloj po sloj, sa šmirglanjem izmedju.

Model koji pravim dobro je odradjen već u drvetu, tako da nije bilo potrebe da se mnogo gituje. Kompletna površina svakog dela je presvučena gitom.
Sve se "belilo", a nakon brušenja vidi se gde je neka površina bila niža, jer je git ostao tamo.
Mana ovog posla je što se ovo radi satima i što se sav uprašiš. Ja zato praktikujem da šmirglanje radim na otvorenom...




Kad se smrklo, nastavak radova je ipak bio u radionici...




Sad su se već lepo videle linije trupa. Gitovanjem se fino doteraju spojevi balzi i zato posebnu pažnju posvećujem ovoj fazi rada.


Neke stvari se posebno naglašavaju, recimo linija iza same kabine...





Ista priča je odradjena i na eleronima, flapsovima, pokretnim delovima horizontalnog i vertikalnog stabilizatora...

Nakon akrilnog gita i brušenja istog, na red je došao sloj sivog špric gita.
Godinama koristim Body 360, sivi špric git u spreju. Kad se nanese, tačno pokaže gde još treba da se odrade sitne popravke. Dok se površina "ne zasivi" skoro da ne možete da vidite mesta koje moraju još da se "doteraju".
Kao i akrilni git i špric git se nakon toga brusi, svaki neportebni sloj predstavlja extra težinu, a grami se čas posla nakupe.
Zato je šmirglanje veoma važno i traži dosta vremena da bi se odradilo kako treba.

 


Špric git je nanešen i na krilo...


...a onda, pogadjate, šmirglanje...




Kada sam završio da brušenjem krila, ostalo mi je da ugradim tip tankove ili po našem, rezervoare na krajevima krila.
Galeb je uglavnom imao ove rezervoare, koji su doduše mogli i da se skinu, sa kojima je mogao da preleti veća rastojanja, tj. duže da ostane u vazduhu...

Tip tank na modelu sastoji se iz drvene konstrukcije i dva pastična dela.
Veoma bitno je da se tankovi ulepe paralelno, te sam zbog toga koristio vaser vagu ne bi li ih poravnao kako treba.




Plastični delovi su odradjeni na vakuum mašini, a za izradu je korišten alat koji sam spominjao pre par meseci na početku prikaza gradnje modela.
Plastika je debljine čaše od jogurta, ovako deluje "glindavo", ali kad se ulepi na konstrukciju i potom presvuče se staklenom tkaninom, veoma se ukruti.

Za ugradnju ovih delova takodje treba strpljenje i vreme, jer se sve mora lepo ukrojiti, da bi plastika nalegala na drveni ram i unutrašnje prstenove.
Prvi korak, bio je da se odseče višak...



Potom se ulepljuje jedna polovina, a kada se lepak osuši, ukroji se i ulepi i drugi deo tanka. Prvu polovinu sam lepio sa cijano lepkom, a dugu sa 5-to minutnim epoxy-jem




Kad su oba dela bila na svom mestu, spoj je pregitovan auto gitom.



Nakon brušenja, git je ostao samo gde treba...




Krilo je sada trebalo dobro očistiti od prašine i bilo je spremno za sledeći korak - staklenu tkaninu...


To je započeto juče, prvo gornja strana, a ovih dana će biti i ostalo.




Na manjim G2 delovima, posao sa staklenom tkaninom i epoxy smolom kompletno je završen i oni su spremni za sledeći korak - postavljanje panel linija, nitni i detalja.

Presvalačenje delova u staklo & smolu iziskuje 4 dana posla.
Prvi dan se presvlači jedna strana, pa se delovi suše. Sutradan se ošmirgla višak staklene tkanine, fino prebrusi presvučena površina i nova tkanina sa smolom se stavlje na drugu stranu.
Treći dan se prebrusi višak tog tkanja i površina, a potom se na onu prvu stranu navuče jedan tanak sloj epoxy-a. On služi da popuni sve rupice na tkanju i ako je ostao neki "mehur" vazduha, da smola udje i njega ispuni.
Četvrti dan se sve to odradi na drugoj strani.

Ceo proces ovoliko dugo traje zato što se smola suši 24 sata. Ustvari, ona se više ne lepi posle par sati, ali nakon 24 sata je potpuno suva i može da se obradjuje dalje.

Na delovima gde se presvlači samo jedna strana proces traje dva dana.

Sušenje smole ubrzava toplota, a grejanjem se dobija i na čvrstoći. Zato mi u Kombinatu koristimo srpski autoklav (autoplav je specijalna "peć" za sušenje kompozitnih delova), a kod nas je to kaljeva peć...







Sve ove metode su mnogo puta do sada primenjivane u izradi ranijh modela, pokazale su se dobro i nema razloga da se menjaju.
Na slikama vidite da staklena tkanina visi sa delova, namerno se kroji veća, a nakon sušenja smole, veoma lako se odstranjuje.



Preskočićemo sad fazu sa druge strane i one dve sa nanosom drugog sloja smole.
Delovi su potom opet bili špric gitovani, nakon čega su ošmirglani i površina je sada glatka kao staklo, spremna za narednu fazu.



Što se tiče drugih stvari vezanih za ovaj projekat, u medjuvremenu je iz Nemačke poslata nova izduvna cev za manjeg Galeba. To je zamena za cev koju su greškom napravili veću, pa ne mogu da je ugradim u trup.

I eto, malo, po malo, prodjoše dve nedelje. Gledajući šta sam sve uradio, mogu reći da sam bio vredan, ali opet ponavljam, ne satirem se od rada, nego svakodnevno uživam po malo...


Pisano 28. decembra 2015


U zadnjih desetak dana sam se u više navrata čuo sa Martinom. Polako ulazimo u priču crtanja novog projekta, no o tom potom. Inače, od njega sam dobio kritiku da retko pišem o radovima na Galebu, tako da evo malo noviteta iz našeg Kombinata.

Počeću sa izduvnom cevi za jet motor za manjeg G2. Što bi rekli u onoj šali, imam radosnu i tužnu vest...


Radosna je, cev je stigla, nije koštala ništa sem poštarine, sve je OK, može da stane u trup...

Tužna vest je da je možda premala, tj. manjeg prečnika od potrebnog.


Ne bih da "trčim pred rudu" pa da kažem da ne valja, videću kad budem palio turbinu koliko će se grejati.
Činjenica je da je na "granici", ali bez probe ne vredi pričati...










Pošto onu koja je većeg prečnika ne mogu da provučem u kroz trup, primenio sam "radikalne" metode, pa sam je pre neki dan rastavio.



Prednji deo, onaj "levak", svakako moram da skinem ne bi li cev provukao kroz trup. To nije nikakakv problem jer je zanitovan.
U IQ Hammer-u su napravili grešku, pa su spoljnu cev (koja služi za hladjenje unutrašnje) sa prednje strane napravili prečnika 100 mm, a pošto je zadnje rebro na trupu 95 mm, normalno, cev se ne može uvući.

Zato sam primenio srpsku "budž metodu" i rastavio cevi.
Ova izduvna cev ili cevi, imaju dve funkcije - unutrašnja da sprovede gasove koji nastaju u malom mlaznom motoru, a spoljna služi za hladjenje i sprečava zračenje unutrašnje.

Usisni deo "levak" je tu da uvede odredjenu kolčinu vazduha u unutrašnju cev i time je dodatno hladi.

E sad, teorija je teorija, a praksa je nešto drugo.
Da li će se i koliko manja izduvna cev grejati to sad niko pouzdano ne zna.
Činjenica je da je manja cev za turbine od 40 - 80N, mlazni motor za ovaj model je od 90N.

Veća cev je za turbine od 80 - 160N, što je opet popriličan opseg.
Zato se nadam da gde je 80, tu je i 90 N, pogotovo što sem na poletanju, pun gas se skoro nikad ne koristi u letu.

Videćemo...

Pošto imam veću cev i pošto je ne mogu iskoristiti u "originalnom" stanju, rešio sam da je "zbudžim" i da je, ako treba, tako ugradim...

Stvar je prilično jednostavna, sve se mora rastaviti na delove, ugraditi i potom ponovo sastaviti.

 Spoljna cev je tanka aluminijumska ofset ploča, zanitovana na sastavu. Proxonom sam to čas posla raznitovao i skupivši je malo, ugurao u trup...



Nisam se upuštao u sastavljanje, jer još nije vreme za to, ali kad se ivice ponovo spoje, kroz ovu cev se ugura ona unutrašnja, potom od napred stavi uvodnik i "čiča miča" gotova priča...
Probaću prvo sa onom manjom, ali ako ne bude radilo kako treba, onda pristupamo ovoj varijanti. Važno mi je da znam da ima rešenja...


Od Belog je stigao alat za kabinu za velikog G2. Savršeno ga je napravio, čak je on odradio i "glanc", tako da je Goša ovaj put "poštedjen" tih radova.

 

Što se tiče radova na modelu sve ide dobrim i planiranim tokom.

Krila i svi "sitni" delovi su spremni za narednu fazu izrade - postavljanje panel linija, nitni i detalja.

Poslednjih pet - šest dana baš to je radjeno na krilu. Ovo je precizan i pedantan posao, treba vremena, strpljenja, ali na kraju to je ono što modelu daje čar...
Malo da pojasnim, površina svakog pravog avion napravljena je od metalne oplate koje je medjusobno sastavljana nitnama. Za slučaj da se oplata mora ukloniti radi servisa ili održavanja, ti delovi su spojeni vijcima. Spoj dve oplate je ono što modelari zovu panel linije.
Panel linije se na modelu mogu napraviti na više načina. Osnova svake je tanka samolepljiva folija, bolje reći trakice širine 1,2 mm, koje se lepe na površinu delova na kojima želite da simulirate panel liniju.
Naravno, to se ne lepi bez veze, nego je za ovaj posao potrebno nabaviti dokumentaciju od pravog aviona na kojoj se vidi kako su paneli bili postavljeni.
Iz takvih crteža se vidi i šta je bilo sastavljano nitnama, šta šrafovima, koji su se delovi skidali, koristili za servisiranje, kako su izgledali, koliko su bili veliki itd...



Kao što rekoh, treba vremena i preciznosi da se sve lepo razmeri i odradi.

Pošto su panel linije polepljene, pored njih se lepe "nitne" - kružići prečnika 1,8 mm.

Ove tačkice simuliraju nitne koje su panele držale medjusobno sastavljene.
Negde su nitne bile u jednom, negde u dva reda paralelno, bilo je mnogo kombinacija nitovanja, a sve je zavisilo od dela aviona, koliko je bio opterećen, za šta je služio...
Dobra dokumentacija u mnogome olakšava ovaj posao.

Mnogi modelari ovo ne rade, iskreno, veliki je i pipav posao, ali to je opet nešto što dobar model odvaja od prosečnog.
Naravno, i ovde ima više tehnika izrade, a pošto Modelarski Kombinat prodaje setove za ovu vrstu finiširanja, meni je u interesu da pokažem kako svaka faza ovog dela izrade izgleda.









Prvo počinjem sa nitnama koje su pored samih panel linija...



Potom se dodaju detalji kao što su razni mali inspekcioni poklopci i vratanca. Naravno i ovde veličina i oblik moraju biti adekvatni originalu.
Na kraju idu uzdužni i poprečni redovi nitni.




Često gornja i donja strana nisu iste, pogotovo kada su u pitanju detalji.




Krila su kompletno gotova i spremna su za farbanje, isto kao i eleroni i flapsovi.

Na red za postavljanje staklene tkanine su došli trup, kabina i prednji deo trupa koji se skida. Na svakom od ovih delova bilo je potrebno odraditi još po neku sitnicu.

Na prednjem delu trupa morao sam napraviti otvor za prednje svetlo. Kineska baterijska lampa je savršeno poslužila.



Plastiku za sam vrh modela imam od prvog modela. Izvučena su na vakuum mašini...



Gledajući slike od prvog G2, far se može napraviti i bez belog prstena...





Kabina je ostala kao deo oko kojeg još ima posla. Trebalo je smisliti kako da se fiksira za trup, a da to ne bude komplikovano za manipulaciju na terenu.
Šta to znači?
Sve što se radi na terenu, sipanje goriva, dodavanje vazduha u pneumatski sistem, prekidači, vizuelna kontrola kada se startuje mlazni motor, itd, radi se na delu trupa ispod kabine. Znači, kabina se vrlo često skida i vraća na trup.
Sistemi sa šrafićina su nezgodni, jer vam treba odvijač, pa onda kad šraf upadne u travu, treba da ga tražiš, kabina je velika, mora da se fiksira sa obe strane trupa, potrebna su bar dva šrafa, a to traje dok se odvrne ili zavrne itd...

Na prvom G2 kabina je bila takodje na skidanje, ali više za servisni prilaz u trup, jer se sva manipulacija dešavala skidanjem prednjeg dela trupa. No, to se pokazalo kao loša opcija, tako da se na na ovom Galebu prednji deo trupa skida za "servis", a glavna "akcija" izmedju letova i na terenu je ispod kabine.
Shodno tome, sad je trebalo "smisliti" neki jednostavan, a dovoljn jak sistem za fiksiranje kabine.

Gledao na netu, ali manje više sve su to bile varijante na stezanje sa vijcima, tu i tamo sa kopčama sa oprugama, ali kopče su nezgodne za ovako velike delove kao što je kabina.
Vremenom, sinula mi je ideja kako da jednostavno, jako i sigurno rešim fiksiranje kabine.

Na prednjem delu, kabina ima mali zub.

Sa zadnje strane sam smislio sledeće...
Našao sam dve karbonske cevčice koje pasent ulaze jedna u drugu. Tik ispod dna kabine, na bočnim stranicama trupa, napravio sam otvore i širu cev ulepio u trup...

Potom sam na dno kabine vratio deo koji je "otpao" na laseru kad se sekao ram na trupu...


Taj deo je zalepljen za dno i ima dve funkcije. Prva je da ne dozvoli da kabina ide levo - desno, a drugi je da da potrebnu debljinu kako bi kabina došla do cevčice koja prolazi kroz trup.
Predpostavljam da vam je dalje jasno šta se dešavalo. Cevčica je presečena i ulepljena na dno kabine.



Pošto je sve radjeno u sklopu, prosto je bilo nemoguće da se ne odradi kako treba... U širu cevčicu ilazi uža, koja prolazi kroz trup i dno kabine.




Sa obe strane trupa biće nameštena zaštita, da unutrašnja cevčica ne može da ispade u letu.
Na terenu, kada želite da skinete kabinu, unutrašnju cev samo izvučete i podignete kabinu. Za fiksiranje, pošto se kabina napred užljebi i postavi na svoje mesto od nazad, umetanjem unutrašnje cevčice stvar je fiksirana. Prosto "k'o pasulj"...

Od sutra počinjem sa radovima na postavljanu staklene tkanine na trupu, kabini i prednjem delu. Za trup će trebati dobrih 7 - 10 dana rada, ne bi li se spremio za panel linije, nitne i detalje.
No, posle toga sledi farbanje, a tu je onda manje više kraj izrade...


I na kraju, da podelim sa vama najnoviju vest, kupljena je turbina. U Kombinat ubrzo stiže IQ Hammer 90+... 
http://www.iqhammer.de/turbinen/strahlturbinen/15/iq-hammer-90-turbine


Ovom prilikom želim da vam čestitam Novu Godinu i poželim sve najbolje u 2016.

Modelarskom Kombinatu želim više stvari, da manji Galeb "proleti" na proleće, da tokom 2016-te završimo & poletimo i velikog G2, da se kitovi ovih modela počnu prodavati, a za ostalo, pa nekako ćemo se već snaći...

Još jednom, sve najbolje u Novoj Godini iz Modelarskog Kombinata u Senti želi vam

Mirče