Pisano 5. decembra 2016

Da li se sećate ovog teksta iz jula 2015?

Juče je u Senti otvoren novi pogon "Modelarskog kombinata".
Ovom istorijskom trenutku, prisustvovale su mnogobrojne zvanice i kooperanati, dok su foto reporteri i medijske kuće iz zemlje i sveta izveštavale sa lica mesta.
Čast da preseče crvenu vrpcu imao je glavni inženjer, gosp. dipl. ing. Dušan Papić.

 

Nakon toga, uglednim gostima obratio se Mirče, rukovodilac ovog budućeg giganta, rekavši da su vizije Modelarskog kombinata okenute proizvodnji 1/4 skale modela aviona Galeb G2, posebno se osvrnuvši na izvozni program.













Uz gromoglasan aplauz i ovacije, koji su trajali preko 10 minuta
gosti su potom obišli postojenje.


Uslovi rada su na najvišem nivou, a u opremu, mašine, klima urdjaj, radio sa CD player-om, uložena su značajna finansijska sredstva.




Gospodin Papić se tokom razgovora osvrnuo na veličinu točka buduće letilice...


...dok je Mirče pokazao koliki mu je...


...mislim, rezervoar na kraju krila...
















Svečanost je uveličala zadnja generacija naše dvokrilne avijacije, niskim preletom i akrobacijama od kojih je svima zastajao dah...



Nakon toga, načinjeni su istorijski snimci nekih od učesnika ovog dogadjaja...
Gužva ispred kamera i foto aparata je bila velika, ali samo odabrani su imali čast i privilegiju da se ovekoveče.




Po mišljenju mnogih ekonomskih stručnjaka, otvaranje "Modelarskog kombinata" u mnogome će pomoći i kooperantima iz drugih opština (Novi Sad, Šabac, Bela Crkva, Sremska Mitrovica...) u unapredjenju ekonomske situacije lokalnih zajednica i samouprava...




Ovaj značajan dogadjaj za severni region naše države, nastavljen je na terasi, uz prigodni kulturno umetnički program i specijalitete kuhinje.

U prijatnoj atmosferi, vodjeni su bilateralni razgovori, a gosti i zvanice ostali su do kasno u noć..
















Molim, šta kažete?

Mislili ste da se Mirče zezao kad je pisao ove redove.
Dobro, dobro, ovako napisan tekst kao da su sročili oni sa drugog Dnevnika RTS-a, ali ako se osvrnem na predhodnih godinu i po dana, neskromno mogu reći da je "Modelarski kombinat" krupnim koracima grabi napred.

U predhodnom periodu napravljena su dva sjajna modela Galeba G2, dok će novi model Jastreb J-21 biti spreman za prvi let na proleće 2017.

Manji Galeb G2 od 1/5 razmere, u junu je imao uspešan prvi let, a potom i ostatak letne sezone.
Ovo je bila kruna petogodišnjeg projekta, početog od "praznog lista papira" i kompletno realizovanog znanjem i tehnologijom naših stručnjaka.

Prodati su prvi kitovi ovog modela, dok su i drugi proizvodi izvoznog programa našeg kombinata nalazili kupce širom sveta.

Najvažnije, kupovinom najnovijih tehnoloških mašina, otvorena su i dva nova pogona, čime je "Modelarski kombinat" zagledan u budućnost, "udario temelje" za nastavak uspešnog razvoja, kako u zemlji, tako i u inostranstvu...


Priznajte, ovakav tekst niste čuli još od Titovog doba, a ovi mladji verovatno nikad...
He, he...

No, ono što je najvažnije, sve gore navedeno je tačno, pa sad kako god zvučalo...
Ovo je kratak osvrt, rezime, na dogadjaje koji su obeležili rad senćanskog "Modelarskog kombinata" u predhodnom periodu...


Kao što rekoh, novi model Jastreb J-21 sasvim lepo napreduje, krilo je skoro gotovo, a početak radova na trupu biće u narednih desetak dana.
Krilo od Jastreba moći će da se iskoristi i za Galeba, čime će kupac moći da bira izmedju krila iz jednog i tri dela.


Što se tiče novih mašina, u kombinat je stigo 3D štampač, a mašina za lasersko sečenje delova bi trebala da počne sa radom go kraja godine.

Na 3D štampaču su odradjeni, a potom u Jastreba i ugradjeni prvi delovi.

Najinteresantnija za ovu priču, odštampan je prvi "tip tank" - rezervoar goriva koji se nalazio na krajevima krila pravog aviona.
Ovaj rezrvoar je do sada bio pravljen od plastike, oblikovane na vakuum mašini. Da bi se to odradilo, morao sam praviti drvene delove - alat, sa kojeg su se kasnije vakumirajem dobijali plastični delovi.
Naravno, same plastike nisu dovoljne, potrebna je i drvena konstrukcija koja će ih držati, a na kraju, sve se to moralo napraviti...

Štampanjem tip tanka, u mnogome je pojednostavljena priča.
3D printer pravi (štampa) delove na osnovu crteža, nanoseći plastiku 0,2 mm debelu sloj po sloj.

Ova tehnologija ima prednosti, naravno i mane.
Prednost je što je svaki deo apsolutno isti, printer kad se pusti u rad nema potrebe da se preterano često kontroliše, delovi su čvrsti, nakon štampanja dorada je minimalna.
Jedina mana je vreme štampe, jer za jedan tank treba skoro ceo dan da se odradi.






















Delove štampane na 3D štapmaču koristili smo i za bajonete, tj. za vođice aluminijumskih cevi koje spajaju uške krila sa centroplanom...












Laser cut će u mnogome dobrineti bržoj izradi delova i smanjenju troškova.
Ovom mašnom moći ćemo da sečemo sve neophodne drvene delove, balzu, šper, avio šper...
Ovim putem se zahvaljujem i našem dugogodišnjem "kooperantu" Draganu, kod kojeg smo do sada radili ovu uslugu.

Nastaviće se...