Posle pauze od skoro mesec dana, evo malo "noviteta" iz našeg Modelarskog Kombinata.

Nema dana da se nije radilo na Galebu, kao što sam pisao, radio sam na manjem modelu, jer proleće se opasno približava, a plan je da model poleti tada.
Stigli su svi delovi, tako da sada više apsolutno ništa ne fali da se izrada privede kraju.

Kad spomenuh delove, jedan od najvažnijih je mlazni motor.
Nemačka firma IQ Hammer pravi ove turbine i sada prvi put koristim njihove proizvode. Panther, model koji sam imao ranije, leteo je sa Jet Cat motorom, takodje Nemačkim proizvodom.
Jet Cat je sjajan motor, ali malo ga je vreme pregazilo, u smislu da su novije turbine manje, lakše, startuju na kerozin (Jet Cat se prvo startovao sa propan - butan gasom)...

Kao što se na slici može videti, komplet ne čini samo turbina, tu ima još delova, bez kojih ona "nemere raditi".
Sam motor nije velik, prečnika je oko 90mm, i radi na 35000 - 165000 obrtaja u minutu.




Mlazni motor je specifičan, jer se moraju ispoštovati neka pravila da bi sve radilo kako treba.
Recimo, potrošnja goriva je mnogo veća nego kod benzinskog ili glow motora. Ova turbina spada u manje, ima potisak od 9 kg, a na punom gasu troši oko 2,5 dl kerozina u minutu.
OK, pun gas se koristi samo na poletanju i ako želite da pravite "unlimited" vertikalne figure.

Rezervoar namenjen Galebu zapremine je 2 litre + plus mali tank od 2 dl.
Na Pantheru sam imao dva tanka od 1 litre, povezana redno, a ovaj put sam rešio da napravim jedan rezervoar. Našao sam bocu koja sasvim zadovoljava kritrijume i zaprmine je od 2 litre.

Pošto je potrošnja "čorbe" veća, potrebne su i veće niple, kao i "teg" koji kupi gorivo u rezervoaru.
Ove delove sam napravio kod mog majstor Gojka, strugara u Novom Sadu.


Razlog zašto je ovo radio Gojko, je taj što niple sa otvorom od 4 mm teško mogu da se nadju, a koštaju k'o "prva ljubav".

Kao što vidite, postoje dve vrste nipli, jedne za tigonska creva sa obe strane i druge za odušak.








Evo još jedne slike rezervoara, na kojoj se vidi odušak. To je ona aluminijumska cevčica, iskrivljena prema vrhu tanka. Kroz tu cev, kako pada nivo goriva, ulazi vazduh. Ako je cev malog prečnika, u tanku se može stvoriti vakuum.
Takodje, ako su niple malog prečnika, ne prolazi dovoljna količina goriva.

Kod mlaznog motora je veoma bitno da u "crevima" za gorivo nema vazduha, jer mehurići mogu da dovedu do gašenja motora.
Zato se stavlja jedan mali tank, u koji dolazi gorivo iz velikog rezervoara i koji je uvek pun.
Koliko god da se model okreće tokom leta, u tom malom, uvek punom rezervoadu, ono se ne mućka, pa samim tim se ni ne prave mehurići.

Mali rezervoar ima tri niple, jedna je za punjenje oba rezervoara, drugi je za teg, a kroz treću dolazi gorivo iz velikog tanka.
Da bi sve funkcionisalo kako treba, vod za punjenje mora tokom rada motora biti zatvoren.

 


Eto, malo teorije oko tankova...
Inače, znate kako ide sa hobijem, sve što je neophodno je obično precenjeno, tako da recimo ovaj mali tank nemože da se nadje ispod 35,00$, a veliki počinje od 50,00$...
Sve ovo može biti "home made", što mnogi modelari, pa i ja, rade...

Dok ne počnem priču oko farbanja, evo još par delova koji su nedostajali.

Od mog druga Adama, stigle su baterije za prijemnik & servoe. Na ovom modelu ću koristiti dve dvoćelijske LiPo baterije (7,4V), kapaciteta 2250mAh.
To će biti više nego dovoljno za par letova...

Dietmar iz IQ Hammera je poslao mali manometar za kontrolisanje pritiska pneumatskog sistema trapova, kao i ventil kojim se zatvori vod za gorivo od rezervoara prema turbini...

Iz iste firme je stiglo i ulje za podmazivanje ležajeva u turbini. Ulje je specijalno za jet motore, sipa se u gorivo (kerozin) i pravi  5% mešavina...

Ovo ulje preporučuje IQ Hammer, tako da nije bilo dilema da li ću ga koristiti...



A sad malo o farbanju modela.
Prošli text sam završio slikama onog belog pravog Galeba G2.
Pisao sam na Facebook-u, kad se radi ovakav skale projekat, model se obično farba u kolor šemu aviona koji je postojao. "Prevrnuo" sam Internet tražeći neku kombinaciju boja pravog Galeba, koja bi mi se svidela.
Nažalost, ni jedan me nije nešto "dojmio", Galebovi su bili srebrni sa veoma malim oznakama, i par crnih detalja, vojni su bili u SNB bojama, onda onaj beli od Opitnog Centra i naravno od akro grupe Stars, meni najlepši, ali taj sam već pravio.

Odluka je doneta da se ovaj manji model Galeba farba u boje aviona Opitnog Centra.
Model je odnet Goši u Novi Sad, koji ga je prvo "ošpricao" u belu boju.

Moram biti iskren, da nema Goluba, njegove komore za farbanje i "prstića" koji to rade besprekorno, modeli koje pravim ne bi bili ni blizu lepi.
No, sada iz Sente, farbanje model je postalo malo komplikovano, jer za svaku boju moram delove nositi u Novi Sad, a posle par dana ići po njih.
Em, što to traje, em, košta goriva vozajući se kombijem, jer recimo ovaj manji G2 ne može da stane u auto.

I to je bio jedan od razloga zašto je izabran baš taj beli G2, nema mnogo preklapanja boja, komplikovanog "maskiranja", sve se moglo odraditi iz dva "transporta".
Ono što je mogao biti potencijalni problem je dugačka tanka plava linija od početka do kraja trupa. Prilično je teško izvući takvu liniju, a da ivice ne budu "talasaste", da sve bude paralelno i naravno, da bude kao na originalnom avionu.
Mučio sam se pola dana, pokušavao ovako - onako, ali nisam bio zadovoljan rezultatom. Na kraju sam video, da od toga nema ništa, pa sam rešio da primenim radikalne metode - ofarbaću model u neku svoju kolor šemu.


Modelari dizajniraju i farbaju modele u kolor šeme koje nisu postojale na pravim velikim avionima. Primera ima koliko hoćeš.
Problem nastaje ako se sa takvim modelom želi ići na takmičenje, kroz dokumentaciju ne možete dokazati da je postojao avion tako ofarban, pa samim tim nema ništa od učešća.
Modelarima kojima takmičenje nije bitno (moj slučaj) prepušteno je da se "igraju" sa farbom i dizajnom.

Pošto imam konture Galeba u Corel programu, počeo sam sa kombinacijama.
Na računaru je lako prepraviti dizajn, uporediti par slika, promeniti, skupiti, razvući...
Naravno, "radio" je i internet, gde sam pregledao mnoooogo slika pravih aviona, što vojnih, što civilnih, ne bi li dobio ideju.

Ja volim žutu boju i uvek se trudim da bar nešto na modelu bude u toj nijansi.
Hteo sam se da ubacim poneki detalj od pravih aviona, recimo zvezdu sa donje strane (kao na G2 akro grupe), oznake od Vojske Jugoslavije, lobanju na vertikalcu...
Sve to ima svoje zašto...

Pošto je dizajniranje proces, podrazumeva se da se stvari menjaju u hodu.
Tako je bilo i ovde, vremenom vertikalac je postao žut, lobanja je zamenjena zastavom Jugoslavije, žuta površina sa donje strane krila ostala je samo na širini elerona, kabina je ofarbana i crno...






Što se tiče samog farbanja, crnu & crvenu sam odradio ovde u Kombinatu, a žutu i zadnji sloj - lak će uraditi Golub.
Na kraju, katerom ću iseći oznake i zastavu za vertikalac...
 
Kod farbanja 20 x više vremena treba da se sve precizno razmeri, a potom zaštiti površina koja se ne farba. Verujte mi, trebaju sati i sati da se to odradi.
Počeo sam sa delovima koji se mogu skinuti sa modela. Pokretne delove horizontalca, dno kabine i kasnije samu kabinu, ofarbao sam u crno. Prednju plastiku fara u crveno.
Za crnu boju pripremljene su površine na trupu...
Model naravno nije farban u kući, tu sam samo radio crtanje i zaštitu...
Na krilu sam pripremio tip tankove za crvenu boju...

 
















Ofarbano...



Kad je skinut papir, horizontalci si izgledali ovako...

Nitne polako dobijaju radijus...



Posle crne, spremljeno je sve za crvenu boju na trupu i sa donje strane krila...



Na štampaču uvek prvo spemim sve oznake i natpise, kako bi video koliko velike treba da budu...














Napravljena je i zastava...



U početku sam uz crnu boju zalepio crvenu ivicu, ali kasnije sam to promenio... Vremenom je i kabina postala crna, tako da je prednji deo postao jedna celina.

Nakon lakiranja, zalepiću ime aviona, mali detalj da "razbije" belinu trupa...

I za sam kraj, model je spremljen za žutu boju i pre neki dan je odnet kod Goše.
Krugovi su maska, jer taj deo krila mora ostati beo.

Gornja strana...
Donja strana...



Pun kombi delova...





I dok čekam da Goša odradi svoj deo posla, na radni sto je vraćen veći Galeb. Treba odraditi donji deo trupa, karmane, jedan flaps, treba ugraditi šarke za flapsove, a onda gitovanje i sve dalje po redu...
 

Za veliki model je stigla staklena tkanina, naravno, kupljena je kod Vlade u RC Srbiji.
Novosadsko kooperanti su poslali hornove od vitroplasta. Ovi delovi su falili kako bi mogao nastaviti radove oko ugradnje servoa...
Nakon toga, uške su kompletno završene za ovu fazu
izrade...






Goša je rekao da će model biti ofarban tokom iduće nedelje. Jedva čekam da ga vidim u "punom sjaju"...

Pisano 29. februara 2016


Posle duuuuuuge nedelje čekanja, Galeb se vratio u Modelarski kombinat.
Goša je po dogovoru ofarbao žutu boju i "udario" glanc bezbojnim lakom. Na kraju smo odabrali da model bude potpuno sjajan, pošto nije kopija ni jednog postojećeg pravog aviona.
Sjajna površina ima i prednosti i mane, prednost je što naglašava detalje, a mane su što se svaka greška vidi i treba lakirati iz više slojeva, tako da se donekle povećava ukupna težina.

Kako god, G2 izgleda "sjajno"...



Žuta boja je najzajebanija za farbanje, jer je dovoljno samo malo da e nanesete deblje ili tanje, pa da se nijanse delova razlikuju. Zato farbari ne vole da je farbaju.
Ni Goša nije srećen, ali šta će samnom...

 
Beli krugovi su namerno ostavljeni, jer tu dolaze oznake...



Kaže naš narod: "Konac delo krasi", e tako je i u našem Kombinatu. Na red je došlo da se polepe detalji, oznake, zastave na vertikalcu, slova, linije...
Na slici se stvarno vidi konac, ali to nije zbog narodne mudrosti, već njime oderdjujem pravac. Da smo negde na "zapadu" verovatno bi "sevali" laseri, a mi ovde u Kombinatu se držimo traducionalnih, da ne kažem sirotinjskih, metoda... Mislim, imamo i mi za laser, ali ne bi da se foliramo...

Podrazumeva se da je radio kater, na kojem su spremljene sve nalepnice...

I na kraju, G2 izgleda ovako...








Ne znam za vas, ali ja sam prilično zadovoljan...

Ono čime sam mnogo više zadovoljan je težina. Ko redovno čita ove moje "pisanije" zna da je ovaj novi model radjen iz razloga da se smanji težina.
Pošto redovno pišem, mogu da pročitam, ako ponešto i zaboravim, pa samim tim evo uporedjenja.

Prvi G2 u ovoj fazi imao je trup težine 3650 gr.
Sinoć kad sam novi G2 "bačio" na kantar, pokazao je 2850 gr!!! Znači trup je lakši za 800 grama!!! Super...
Što se tiče krila, nemam podatak koliko je tačno ono prvo bilo teško, pisao sam samo da računam da će sa trapovima biti oko 4500 gr. Naravno, to je bilo otprilike.
Za novo krilo znam da je krilo 3120 gr + 670 gr trapovi = 3790 grama.
Znači i tu je poprilična ušteda, recimo 600 - 700 grama.

Smanjenje težine će se kasnije odraziti i na (nadam se) manju količinu olova u prednjem delu trupa, kojom se doteruje težište.
Na prvom modelu bilo je potrebno 800 grama, što je poprilična "katastrofa". Sada, pošto su u krilo i trup lakši, a dobar deo te težine je iza težišta, smatram da će i količina olova biti manja.

Na manju masu model uticaće i turbina.
IQ Hammer je novija generacija mlaznog motora od Jet Cat-a, manji je, lakši, nema delova za stratovanje na propan - butan gas, već odmah pali na kerozin. Samim tim i tu je "ušteda" od 200 - 300 grama.

Sve u svemu, za sada imamo oko 1500 grama manju težinu, a ako uspem da model olakšam dve kile, joj, pa to bi baš bio uspeh.
Prvi G2 je bio 13,5 - 13,7 kilograma.
11,5 - 12 kg na ovom modelu, bio bi sjajan rezultat...

I za sam kraj, prošli vikend sam bio na Bikovu, aerodromu pokraj Subotice. Išao sam da pogledam kako izgleda pista, jer će letenje ovog modela biti na "severu Bačke".
Mogu vam reći da je pista super. Mnogo je ravnije od čenejske, nema krtičnjaka, pukotina, a ono što je najvažnije, ogromna je i široka i dugačka, što uliva jednu notu samopouzdanja.
Prvih par letova su najkritičniji, pogotovo za model kao što je ovaj, model koji niko nije ranije pravio i leteo.

Sve ovo što pišem i slikam je super, ali glavna stvar je kako će Galeb leteti. Teoretski, ne bi trebalo da bude greške, ali dok ne poleti, a pogotovo sleti "u komadu", dotle nećemo znati da li smo uspeli ili ne...

Sada ostaje da se Galeb polako sastavlja, da se ulepljuju komandve površine, ugradjuju delovi, na probnom stolu moram upaliti turbinu, videti kako radi, treba postaviti sve sevoe, namestiti hodove, otklone, smisliti gde šta ugraditi, treba doterati težište...
Svaki ovaj korak je veoma važan za konačni uspeh ove priče...

Sutra je 1. mart, polako stiže proleće i kao što je bilo planirano, sa njim i prvi letovi.
Nadam se da će to biti u aprilu...