Jet‎ > ‎Galeb G2‎ > ‎

Galeb G2 - januar 2013



Pisano 01. januara 2013


Dragi moji prijatelji, evo još jednom da Vam poželim Srećnu Novu Godinu.

Doček bio i prošao, večeras repriza... Ne znam za vas, ali je sam bio dobar, pa mi je Deda Mraz doneo poklon...


Zna deda šta mom projektu treba, tako da je stigla izduvna cev za Galeba...



Ako se sećate pre jedno mesec i po dana pisao sam o ovom delu, raspitivao se da li mogu da nabavim materijal kod nas i da deo odradim ovde u Srbiji. Na kraju sam uvideo da je ipak najbolje rešenje da izduvnu cev zajedno sa usisnikom naručim od Nemačke firme Jet Cat koja pravi i turbinu za Galeba.

Izduvna cev je uradjena od 0,2 mm debelog titanijumskog lima, prečnika je 90 mm i dužine 840 mm tj. spram zadnjeg dela Galebovog trupa. Na početak cevi postavlja se aluminijumski usisnik, deo u koji ulazi zadnji kraj turbine.Jet Cat je tačno propisao koliko turbina treba da "udje" u izduvnu cev. Ovakav sklop se nalazi i u Pantheru, tako da je to proveren sistem.

U Pantheru je, doduše, izduvna cev sa dva zida na zadnjem delu, ali je tamo spoljna cev prislonjena skroz uz zadnje rebro trupa.
Na Galebu zadnje rebro ima 20 mm veći otvor od izduvne cevi, čime će skroz u krug oko izduva biti dovoljno prostora za hladjenje. Iz tog razloga nisam naručivao cev sa dva zida.









Galebova izduvna cev je dosta duža od Pantherove, ali pošto je sa jednim zidom, razlika u težini je minimalna... Ako se dobro sećam, na Pantheru je težina cevi bila 185 gr, dok je na G2 - 210 gr.









Da nova godina dobro počne postarao se i Martin poslavši fajlove sa delovima za repne površine.
Imam dogovor da sutra idem kod Dragana i da te delove isečemo na laseru, čime ćemo novu godinu započeti onako kako treba - radno...

Martin je uglavnom napravio crteže od repnih površina, ajd' ima tu i tamo još po neki detalj, ali generalno napravljeno je sve dovoljno dobro da mogu da pravim horizontalni i vertikalni stabilizator sa sve pokretnim površinama...




Napravljeni su i crteži od repnih površina sa plankovima...




Pre neki dan je stigao i paket iz Čačka sa kartonskim cevima. Kartonska cev prolazi kroz gornji deo trupa (ona narandžasta cev na crtežu) i kroz nju idu kablovi od servoa repnih površina i lampe na zadnjem delu trupa. 
Cev je spolnjeg prečnika 12 mm, dugačka je 1 metar, a teška je 26 gr. Sa sve poštarinom 20 cevi sam platio 277,00 dinara!!!

I strugar je napravio nove čepove za rezervoare za gorivo. Sad ću moći da koristim boce iste kao i na Pantheru, ali bez bojazni da će gorivo "flisovati" na čepu...


Pisano 04. januara 2013

Ova godina je počela više nego uspešno. Zadnja dva dana OOUR (ko se seća, onomad je to bilo) Kombinata što radi za izvoz radio je u dve smene. Pravio sam nitnice, šrafiće, detalje i za mali (Top Flite) i za veliki (Meister Scale) P 47. I malo pre sam dobio mail od nekog Paul-a iz Australije, raspituje se čovek za proizvode Kombinata... Ako, ako, samo neka se javljaju...

Što se tiče radova u pogonu, e pa i tu sam bio vredan. Danas sam iskoristio relativno lepo vreme i akrilnim gitom sam prešao delove koje sam pre neki dan špricgitovao. Kad se akril osušio sa sundjerasto - brusnim papirom gradacije 180 počeo sam da šmirglam delove. Mogu vam reći da sve mnogo dobro izgleda i da sam baš zadovoljan. Ovi delovi su sada praktično spremni za panel linije...

 


Nisam stigao da sve odradim, tako da nastavak šmirglanja sledi verovatno sutra...




I Dragan je bio vredan, isekao mi je sve delove za repne površine. Bilo je tu balze od 2, dva i po, 3 i 5 mm kao i delova od špera debljine 3 mm...

  




Veoma sam bio ljubopitljiv kako se sve uklapa, pa sam neke delove sastavio, onako "na suvo" bez lepka... Mislim, šta reći...














Sutra počinjem sa radovima na horizontalcu i vertikalcu...




Pisano 05. januara 2013

I kao što rekoh sinoć, započeo sam radove na delovima repnih površina. Doduše, pre horizontalca sam slepio prvo par delova, što od vertikalca, što od zadnjeg dela trupa...






Na sredinu izlazne ivice horizontalca prvo sam nalepio deo od 3 mm špera. Otvori za rebra su prosečeni u sklopu sa delovima, tako da su se savršeno poklapali.
Rebra sam lepio sa belim lepkom, a za sada je bitno bilo da sva budu "u vinklu" sa izlaznom ivicom... Tehniku izrade sam primenio od modela Meister Scale-a...

























Rebro br 3 je napravljeno od špera, jer se u njega postavlja servo od horizontalca.
Sva rebra su relativno brzo bila postavljena na svoja mesta i dok se lepak još nije skroz osušio sa gornje ili bolje reći prednje strane, ulepljen je deo koji je povezao i poravnao sva rebra horizontalca.


Na njega su potom došle pločice od balze na koje će kasnije biti zalepljene napadne ivice...



Pošto se lepak osušio skinuo sam horizontalac sa radne ploče i sledeći korak je bio da ulepim pločice od čamovine u koje će se uvrtati poklopac od servoa. Na rebrima su već tokom sečenja na laseru napravljeni žljebovi za ova 4 dela...
Nažalost, malom nepažnjom sam slomio gornji deo rebra br. 3, ali deo koji je otpao je naknadno ulepljen...


Plankovi su takodje sečeni na laseru, tako da su savršeno "legli" na konstrukciju horizontalnog stabilizatora. Prvo sam plankove postavio "na suvo" da vidim kako naležu...








...i kad sam video da je sve OK, zalepio sam ih, koristeći i dalje beli lepak...









Opet je sve ostavljeno da se suši...
Kad je lepak bio suv, ubacio sam servo da vidim da li i plankovi sa druge strane naležu kako treba... Naravno, ovde još ništa nije lepljeno, ovo je samo proba...





Ne morak reći da i ovde plank naleže perfektno. Plank je skinut i ostavlje sa strane, jer imam da odradim još par stvari pre nego ga zalepim.
Jedna od tih stvari je bila da vidim kako naležu delovi trupa na koje će se postaviti horizontalac i na koje će od gore doći kasnije i vertikalni stabilizator.


Sa prednje i zadnje strane ovih delova od špera ulepio sam pločice koje će, kad dodje i donji plank činiti kutiju na horizontalnom stabilizatoru...



Sa druge strane horizontalac savršeno naleže na svoj nosač...





Sa nepokretnog sam prešao na pokretne delove horizontalnog stabilizatora. I za njih su neki delovi sečeni na laseru - napadna ivica i sva rebra. Napadna ivica ima otvore u koja dodju rebra, pa je sastavljanje veoma jednostavno...























I ovde je "vinkla" veoma bitna...



Kad se lepak osušio, (i dalje beli) iskrojio sam 4 planka. Na dva sam zalepio konstrukciju koja je do sada napravljena...





Nastavak radova sledi sjutra...

Tek sam danas primetio da nije napravljen šablon za ugao pod kojim se lepe rebra vertikalnog stabilizatora za izlaznu ivicu vertikalca. Moraću da sačekam ponedeljak da se Martin vrati u Novi Sad, pa da mi pošalje crtež, jer bez njega "nemere" da se radi...

Pisano 06. januara 2013

Kad se svaki dan pomalo radi onda ima i o čemu da se piše. Da subota baš ne bude skroz "lazy day", rešio sam da odradim par stvari na horizontalcu.
Prvo sam ulepio 6 klocni od balze uz izlaznu ivicu, u koje će se ulepljivati šarkice. I na horizontalcu ću koristiti klasične šarkice sa osovinicom. Izlazna ivica širine 5 mm nije dovoljna da se u nju ulepi cela šarkica, tako da sam dodao balzu od 10 mm.
Pošto svih 6 parčića nemaju 3 grama zajedno, namerno sam ih napravio šire i ulepio ne samo uz izlaznu ivicu nego sam ih povezao sa oba planka i bočnim rebrima...

   




Kao što se da videti i servoi su postavljeni na svoja mesta. Razmišljao sam da stavim samo jedan servo i da pokretne delove horizontalaca povežem sa čeličnom žicom, no ipak sam se odlučio za mnogo sigurniju opciju sa dva servoa.
Za horizontalce ću koristiti dva Hitec HS 645 MG.

Sledeći korak je bio da isplankiram donju stranu horizontalca. I ovi plankovi su sečeni na laseru tako da su u skolopu sa njima odmah napravljeni otvori i poklopci za servoe.









Zalepio sam i napadnu ivicu... Nju ću obraditi sutra...



I na kraju sam sve stavio na "kantar" koji je pokazao težinu od 250 grama. Mislim da sa dva standardna metal gear servoa to i nije "hrdjavo"...

 

Pisano 07. januara 2013

HRISTOS SE RODI...

Jedan od najvećih verskih praznika u Kombinatu je protekao svečano, ali pomalo se i radilo.
Znate vi mene, ne mogu da sedim ceo dan, pa to ti je, tako da sam bacio krst na sebe, pomolio se Boži i uz nadu da mi neće zameriti, otišao u "pogon". Nisam preterivao, ipak je "svetac", a šta sam radio evo u foto priči...

Pokretne delove horizontalaca sam odvojio od radne ploče i uz napadnu ivicu sam zalepio klocne od balze u koje će se ulepiti šarkice...


Delovi od vitroplasta poslužiće i za hornove kormila horizontalnog stabilizatora. Hornovi će biti postavljeni na kraju izrade pokretnih delova horizontalaca.


Sledeći korak je bio da ulepim i drugi plank. Kao i do sada koristio sam beli lepak - drvofix...

Čiodama sam kormila fiksirao za radnu ploču stola da se ne bi slučajno izvitoperila...
Kad se lepak osušio, od napred sam zalepio balzu od 10 mm - napadnu ivicu.



























Pauzu dok se sušio lepak sam iskoristio da ošmirglam napadne ivice horizontalca.

Napadne ivice ovih pokretnih delova sam namerno napravio malo šire, da bih mogao da ih lepo "doteram" spram gornjeg i donjeg planka...

 

Ko prati moje postove već je video da se mnogi postupci izrade ponavljaju. Jedan od takvih je i ulepljivanje duplo lepljivom trakom pokretnih delova na nepokretne delove modela. postupak je isti za elerone, flapsove, horizontalce...
Shodno tome, sledeće je bilo da se zalepi duplo lepljiva traka i da se delovi fiksiraju jedni za druge...



Delovi su se tek malo razlikovali u visinama, tako da nije bilo "velikog" šmirglanja. Sem gornje i donje strane, poravnate su i bočne ivice...













Pre nego što će otići na odmor, Matin je poslao fajlove medju kojima je bio i crtež od terminezona - krajeva krila. Svaki kraj krila napravljen je iz dva dela i naravno, prvo sam pravio prednji, onaj koji dodje na nepokretni deo horizontalca.
Potrebne su dve balze od 10 mm da bi se dobila adekvatna visina, tj. debljina profila. Prvo sam napravio jedan deo, potom ga ulepio uz drugu 10 mm debelu balzu i obe ih zajedno obradio. Napravio sam, doduše nagrubo i deo za drugu stranu. Da bih dobio da su svi delovi isti, ošmirglao sam ih u sklopu...






Potom sam delove ulepio na horizontalac i kad se lepak osušio, lepo sam ih išmirglao prema debljini profila. To nisam slikao...
Potom je isti postupak odradjen i na zadnjem delu terminezona. Ovi malo uži, ali duži delovi, lepe se na pokretne delove horizontalnog stabilizatora i od napred se preklapaju sa nepokretnim. Od papira sam prvo napravio šablon da vidim kako se sve uklapa...



























Da bih dobio žljeb, na kraju kormila sam ulepio balzu od 1,5 mm širine...


Potom su ulepljeni i terminezoni...



Da bi kormila stojala paralelno, što je važno zbog terminezona na njihovim krajevima, povezao sam ih sa dve letvice...



Opet je bila pauza dok se sušio lepak, a nakon toga je "palo" finalno šmirglanje...






Posao još nije gotov, ostalo je da se naprave radijusi na prednjem delu pokretnih terminezona, treba da se ugrade polugice za pokretanje horizontalaca, treba da se naprave napadne ivice na kormilima i da se ugrade šarkice... No, to ću raditi sutra...

Sutra bi Martin trebao da konačno dodje u Kombinat i ako se to desi, sledi nastavak radova na crtežima trupa. Ne mogu da dočekam da počnem izradu trupa...


Pisano 10. januara 2013

Ne znam za vas, ali meni su zadnja tri dana prosto proletela...
 
Kao što napisah, trebao je da dodje Martin i nećete verovati to se i desilo. Da čudo bude veće, sutra će biti četvrti uzastopni dan kako dolazi !!!

Pošto je na godišnjem odmoru, eto njega već oko devet pola deset ujutro i do četiri - pola pet popodne radimo na crtežima Galeba. Doduše, drugi dan se "izmigoljio" oko pola dva i zbrisao mi, ali nema veza...
Ovakav intenzivan rad se odmah odrazio na projekat i ako bude istine, posle sutrašnje "seanse" delovi trupa će biti spremni za sečenje.
Draganu sam već najavio sa spremi dosta laserskih zraka jer će biti posla...

Malo šale, a malo i zbilje...

Nemam reči kojima bih se zahvalio Martinu na ovom poslu. Nacrtao se delova i sklopova, u nekim momentima je, po mom mišljenju i preterivao sa detaljima i pedanterijom, ali pokazalo se da je apsolutno bi u pravu.
Setite se kako je bilo u početku, čekam ga danima "ko ranjen", da dodje, da crtamo model, a on onda dva sata crta felnu... Mislim, ja sam odlepljivao... Ajd što nacrta felnu, nego i svaki šraf na njoj, srećom pa nema ventil, jer bi i to bilo nacrtano...
Ista priča za pneu bocu, pneumatski ventil, pogledajte baterije, na njima čak piše Duracel...

Danas smo koristili delove koji su ranije crtani i dobar deo vremena smo utrošili da postavimo sve na svoje mesto. Kombinovali smo i okretali svaki deo, trudili se da teže delove stavimo napred, razmišljali kako da ih postavimo da oni koji se vade i servisiraju budu pristupačni, da se svakom može prići, da budu osigurani...
 
Hteo Martin da crtamo creva i žice, ali sve ima svojih granica. Ipak nacrtani su otvori (doduše ne svi) kroz koje će prolaziti kablovi i pneumatska creva.
Ostalo je tu još posla, no iskreno se nadam da će, ako ne sutra, onda za vikend sve što se tiče crtanja na trupu biti završeno. Ostali su nam karmani, usisnici za motor, par pomoćnih rebara koja treba da još povežu poneke delove.

Evo par slika...

 

 



Šta se vidi na slikama, baterije kao najteži delovi su gurnute skroz napred. Postavljene su na nosače pod uglom i biće stegnute sa čičak trakom. Baterije su pod uglom iz prostog razloga jer, od dole, izmedju njih dolazi točak.
 
Ispred trapa je servo koji ga okreće levo desno. Morali smo da vodimo računa da sajle (nisu nacrtane na ovim slikama) za pokretanje prednjeg trapa, ne kače ništa od delova postavljenih sa donje strane ploče.

Crveni pravougaonik je litijumska baterija od ECU - a turbine. Ona će biti stegnuta takodje sa dve čičak trake i lako će se moći skidati radi punjenja. Nacrtani su već žljebovi za "čičak"...

Sa desne strane trupa nalazi se servo za pokretanje pneumatskog ventila kao i sam ventil. Pošto ventil ulazi u trup koji je plankiran, postavljen je na pločicu koja sa zadnje strane ulazi u žljeb, a sa prednje će biti stgnuta sa dva šrafića.

Žuti deo je pumpa za gorivo, a iza nje je UAT - rezervoar iz kojeg se preko malopre pomenute pumpe napaja turbina. Ovaj mali tank namerno stoji pod ovakvim uglom. U ovom položaju praktično ceo tank može da se napuni sa kerozinom i nema vazduha, koji je "smrt" za rad turbine.

Pored UAT rezervoara, nalazi se ECU - Electronic Control Unit - "mozak" turbine... U taj deo ulaze sve žice i napajanje. Pošto se taj deo ne dira biće postavljen tu gde jeste.
Prilaz ovom delu trupa je od gore, kroz otvor na dnu kabine. Naravno, na otvoru će biti poklopac sa šrafićima....

Na levoj strani u prednjem delu trupa postavljena je mala boca za propan gas iza koje je boca za pneumatiku trapova. Otvori na rebrima i držačima su napravljeni "na tesno" i boce će se samo ugurati unutra.
Jet modeli nemaju vibracije tako da nema bojazni da će ovi delovi da ispadnu iz svojh ležišta.

Položaj rezervoara nismo dirali, iako je gornji tank pomeren prema napred (za 30 mm), da bi se bolje mogao usmeriti usisnik za vazduh...

Usisnik je, uz kabinu, deo koji mora da se pravi.
Kabina će se raditi na vakum mašini i za nju treba alat, a usisnike ćemo verovatno, nakon izrade modela na CNC-u, sami liti u našim alatima. Ovo bi bio novi korak u izradi delova u Kombinatu, jer do sada nikada nismo sami lili delove od epoxy smole i staklene tkanine.

Ima još sitnih detalja, recimo prednje svetlo, fiksiranje prednjeg dela trupa i sl. ali to su sada sitni poslovi i odradiće se "u hodu" dok budem radio trup.

Da ne bude da je samo Martin bi vredan, evo par slika od vertikalnog stabilizatora, radjenog pre neki dan. Izradu vertikalca sam počeo tako što sam na prednji deo ulepio levi plank i izlaznu ivicu...
Potom je postavljeno prvo rebro. Na ovaj način sam dobio čvrst sklop...



Potom su ulepljena sledeća dva rebra...



Ova rebra imaju žljebove za nosče servo motora i poklopac otvora u kojise postavlja servo. Sledeći korak je bio da u te žljebove ulepim dve čamove pločice...




Da li treba da ponavljam kako sve naleže... Verovatno ne, jer slike sve govore...









Druga strana...











Malo od pozadi...



Nastavak jenuarskih radova na modelu naćićete na strani:  GALEB G2 - JANUAR 2013 - II deo...