Jet‎ > ‎Galeb G2‎ > ‎

Galeb G2 - januar 2013 (II deo)


Pisano 15. januara


"Što je babi milo, to joj se i snilo" - ovom narodnom umotvorinom bih mogao nastaviti pisanje o projektu Galeba G2.

Martin je prošle nedelje dolazio četiri dana uzastopno u Modelarski Kombinat i preko 20 sati efektivnog rada je utrošeno na crteže trupa. Bio sam ubedjen da će delovi trupa biti spremni za sečenje, ali ispalo je da do toga ipak neće doći. Biće potrebne još najmanje dve "seanse", jer karmani (prelaz sa trupa na krilo) nisu ni započeti, a treba odraditi i spoj trupa sa krilom u prednjem delu gde je štift.
Sem toga, delova trupa ima "ko u priči" i moraju se svi obeležiti, je ih drugačije niko živ neće sklopiti...
 

Šta smo radili tokom prošle nedelje imali ste priliku da čitate u prošlom tekstu, a ono što niste videli pokazaće vam naredne slike...



Na rebrima su napravljena olakšanja. Zadnjih par rebara su prilično tanka, pa tamo nismo pravili otvore.
Pljosnati otvori su napravljeni i u vrhu prednjih rebara i kroz njih će prolaziti kablovi i pneumatska creva.
Dogovorili smo se da ćemo olakšati i ploču kabine, a da će kabina dobiti svoje dno, prednju i zadnju stranu.
U tom novom delu će biti postavljene instrument table, gornji delovi sedišta i pilot.
U njega će se fiksirati i providni deo kabine.
 
Ovakva kabina će moći da se kompletna skine sa modela i da se, kroz otvore na ploči koja je trenutno na crtežu (ali ima smo jedan otvor - napraviće se više) pridje unutrašnjem delu trupa oko pneumatske boce, malog tanka i ECU-a.




Napravljeni su i usisnici za vazduh...




Trudili smo se da usisnik maximalno uprostimo, tj. da ne moramo da pravimo alat sa kojeg bi se pravili delovi. Da se pravi alat, trebao bi i za levi i za desni usisnik, a onda bi još svaki usisnik imao dva dela. Sve ovo bi u mnogome zakomplikovalo i naravno poskupelo izradu.

Usisnike smo rešili na veoma jednostavan način. Poravnali smo otvore na rebrima od prvog rebra, kroz koji ulazi vazduh, preko srednjeg, do trećeg - zadnjeg rebra. Sva tri otvora su apsolutno ista i sva tri su u liniji.

Kad se ulepe rebra tupa, sa unutrašnje strane usisnog kanala ulepiće se pravougaona ploča.
Dvruga ploča prati oblik usisnika od gore, preko bočne - spoljne - strane do dole. I ta ploča se kroji da bude ravna, a krivinu ili ti oblik, će dobiti kad se postavi u otvor rebara usisnog kanala.

Ove dve ploče će biti ulepljene jedna za drugu, tako da će činiti cev - usisni kanal...

Zadnji deo, ploča iza usisnog kanala, služi samo kao usmerivač vazduha prema delu gde je turbina. Ispred turbine sa donje strane je krilo, iznad turbine je poklopac kabine, a bočno će se nalaziti ove ploče, koje će vazduh usmeravati prema motoru.
Ovaj usmerivač, će biti montažno demontažni.
 
Catia omogućava da se svaki nacrtani oblik "razvije" kao ravna ploča, tako da će se svi ovi delovi seći na laseru i biće deo kita.
Ostalo je još da vidimo da li će se praviti od tankog ( 0,5 mm ) vitroplasta, od juvidura, balze ojačane staklom ili onog materijala koji sam koristio na tip tankove. Šta god da bude, ugradnja će biti jednostavna i brza.

   

Tokom vikenda sam obradio napadne ivice pokretnih delova horizontalca, ugradio šarkice i polugice za pokretanje...








Primenjena rešenja su ista kao i na ostalim kontrolnim površinama...





Težina kompletnog horizontalca, sa dva standardna metal gear servoa, je 365 grama...




I na kraju, evo slike kako će ovo sve izgledati za koji mesec... Da nema Saleta u donjem desnom uglu, ovaj Galeb bi "ladno" mogao proći kao model...



Pisano 24. januara


Samo da vam se javim da ne brinete... Mala pauza u pisanju, šta da vam kažem, viša sila...

Posle nove godine Martin je dolazio danima uzastopno, video se napredak u projektu, a onda su se stvari vratile "u normalu", tj Martina nije bilo deset dana. Doduše, ne smem da grešim dušu, ima opravdanje - bio je bolestan...

Moj plan da će delovi do polovine januara biti na sečenju i da će do kraja meseca sve na Galebu biti doterano, pao je "u vodu"...

Tračak nade se pojavio početkom nedelje, Martin je bio u ponedeljak i utorak, ali samo na dva sata, od kojih smo, da budem iskren, jedan dobar deo vremena "potrošili" na naredni projekat (nema veze sa modelarstvom), tako da je crtanja na G2 bilo veoma malo.

Da stvar bude još gora, iskrsao je novi problem - poklopci prednjeg trapa. O čemu se radi...

Kao što znate prednji točak na G2 prilikom uvlačenja ide prema napred. Kad smo crtali trup, prednji kraj je osmišljen da se ceo skida, skroz do kabine, ali tada je našim previdom trap išao prema nazad.
Pošto je to ispravljeno, mislim na smer trapa, ispostavilo se da trap sad ulazi pod prednji poklopac koji se skida. Vranaca moraju da budu na poklopcu, ali šta god da pokreće vratanca (servo ili vazdušni cilindri) moraju svaki put, sa poklopcem, da se skidaju tj. otkačinju od trupa.

Da stvar bude gora, Galeb ima tri poklopca prednjeg trapa.
Skroz zadnji poklopac ide bočno i ostaje stalno u otvorenom položaju.
Prednja dva poklopca, koja stoje po dužini trupa, otvaraju se i zatvaraju tokom svakog hoda trapa.
 
Šta to znači: kad se trap spušta, na primer za sletanje, sva vratanca se otvore, zadnja ostanu otvorena, ali se dvoje prednjih nakom izlaska trapa ponovo zatvore.
Takav sistem eliminiše servoe i traži male pneumatske cilindre.
Sreća u nesreći je da će za Galeba "donator organa" biti Panther, a i on ima sličan sistem gde se unutrašnja vratanca glavnog trapa otvereju i zatvaraju u svakom ciklusu. Pošto imam takav cilindar (srećom) iskoristiću ga za Galeba.

Sad se javlja sledeće pitanje, da li i ostale poklopce prepraviti na pneumatiku?
Verovatno će to biti rešenje...

Mislim da će na kraju sistem izgledati ovako: svaki poklopac, znači onutrašnja dva na glavnim trapovima i sva tri napred, pokretaće mali pneumatski cilinri.
Da bi sistem "funkcionanisao" potrebna su dva ventila za pneumatiku i naravno dva servoa, po jedan za svaki ventil. Servou su medjusobno umixovani, ali svaki ima svoj kanal.

Kad prebacim prekidač za otvaranje trapova prvi servo radi normalnom brzinom i on pokreće vazdušni ventil koji otvara unutrašnje poklopce glavnih trapova i zadnji poklopac prednjeg trapa.
I drugi servo dobija signal u isto vreme, ali pošo je on usporen (opcija na JR stanici da se smanji brzina servoa) on sporje otvara drugi vazdušni ventil. Kad se ventil konačno aktivira, on prvo otvori vratanca prednjeg trapa, izbaci trapove i potom zatvori vratanca...

Kad se trapovi uvlače, stvar ide obrnutim redosledom. Servo od vratanaca i trapova ide normalnom brzinom, odradi svoje operacije i sa malim zakašnjnjem, se zatvore ostali poklopci, jer sad taj servo, koji aktivira njihov ventil ide sporije.

Jedina mana ovog sistema je što za njega treba taj specijalni ventil (oko 110$) i 5 cilindara (25$ - komad). Kad se na ovo doda i onaj normalni ventil i pneu sistem, ispada da ovo baš nije jeftina opcija...
No, šta da se radi, to ti je jet...
Doduše može i jeftinije - poskidate sva vratanca od trapova. Jest' ružno, ali nije skupo...

I na kraju ne rekoh kako smo smislili da namestimo poklopce prednjeg trapa. Onaj zadnji, koji ostaje otvoren ide bočno na trup i on nije sporan.
Za ona dva prednja ćemo napraviti nosač koji će biti sastavni deo trupa sa donje strane. Znači kad se skine prednji kraj trupa, sa donje strane će imati žljeb, deo koji nosi vratanca prednjeg trapa.
Vazdušni cilindri će verovatno stajato vodoravno (da ne smetaju sajlama za upravljanje prednjim točkom), a vratanca će pokretati preko "klackalice".
Sad je na Martinu ostalo da nacrta ceo sistem i da napravi kinematiku.
Ne moram spominjati da je juče od dva sata koliko je bio, sat vremena crtao vazdušni cilindar, sa sve "sisicama" za creva. Doduše to nam stvarno treba da bi ih postavili na svoja mesta i videli kako će da rade.

Što se tiče kombinata, kao što sam skoro najavio, u toku su radovi na sredjivanju prostorije u kojoj držim modele.

Pultovi su stigli, vrata i police će za dan dva...

Mislio sam da izbijem dvokrilna vrata, na zidu iza žutog Hellcat-a i da povežem ovu prostoriju sa garažom, ali ipak sam odlučio da to ne radim, iz prostog razloga što ću izgubiti mnogo u prostoru kad su vrata otvorena, a iskreno, ne "zujim" baš toliko izmedju ove dve prostorije da bi mi ta vrata bila neophodna.

Sredstva namenjena zidarima ću preusmeriti na još jedan pult za Hellcat-a.

Kad sve sredim, a to će biti za koji dan, prostorija će biti "cakum - pakum" sve poslagano u pultovima, lepo složeno i na svom mestu.

U sredini prostorije ću ostaviti onaj sto na kojem sad stoji Hellcat i on će mi služiti za servisiranje i pregledanje modela.

Mali sto koji je sad na sredini verovatno se seli u čika Duletov Kombinat...


Što se tiče Galeba, kako sad stvari stoje, biće mega uspeh ako u toku prve polovine februara delovi odu kod Dragana na laser.
Sad imamo da crtamo poklopce za prednje trapove, da postavljamo sve ventile, da nadjemo mesto i za novi vazdušni cilindar i njegov servo...
Karmane nismo ni započeli, a ostala nam je da se završi i kabina... Uf, mnogo je i kad se nabraja...




Pozdrav

Mirče 
 

Nastavak priče o Galebu G2 imate na strani:  Mart 2013 - I deo