Prolete više od mesec dana od zadnjeg teksta. U par navrate sam se spremao da malo "kuckam" i stavim po koju sliku, ali nije bilo mnogo "matrijala", pa ko velim, bolje da sačekam da se nakupi i eto, prodje vreme...

Evo šta se dešavalo u međuvremenu...

Galeb koji je leteo, bio je "parkiran" skoro 5 nedelja, iz razloga što se turbina nalazila u Nemačkoj na popravci.
Pisao sam da je nisam mogao startovati nakon prvog leta, a razlog je bio senzor za merenje temperature. Tokom i posle prvog sletanja sve je bilo u redu, a onda kada sam želeo da ponovo upalim turbinu, senzor je davao neku totalno bezveznu vrednost i motor umesto da startuje prebacivao se u mod za hladjenje...
Naravno, isti dan sam se čuo sa Dietmarom iz "IQ Hammer"-a koji mi je rekao da tačno zna o čemu se radi, popravka traje 5 minuta (treba samo zameniti senzor), ali moram turbinu poslati u Nemačku. Podrazumeva se da sve podpada pod garanciju...

Tako je i bilo, no tu počinju "zavrzlame", jer takav deo ne možeš otići na poštu pa poslati, pogotovo nema teorije da ti ga pošalju nazad, pošto sve prolazi kroz komplikovanu carinsku proceduru, bez obzira što je deo već bilo ovde.
Koliko sutradan, nakon prvog leta, motor je bio na putu, ali trebalo je skoro 4 nedelje (!!!) dok je stigao u fabriku. Prijatelj mog drugara, koji je trebao da pošalje paket, se razboleo i dok je ozdravio & stigao do pšte, prošlo je vreme...
Kao što sam napisao, popravka je trajala 5 minuta, deo je zamenjen, Dietmar kaže da mu se u životu nije desilo da se taj deo pokvario (uzimaju ga od dobavljača), ali eto, za sve postoji prvi put... Ta, di baš meni da se desi...

I dok je trajala odiseja sa turbinom, 14. jula, na godišnjicu otvaranja pogona našeg Kombinata u Senti,
počela je prodaja kita Galeba G2 od 1/5 skale.

Napravljen je logo, kooperanti su spremili delove i prvih par setova čekaju svoje kupce.

Delova ima "k'o u priči" i na slikama je samo deo onoga što ulazi u kit...









Pošto smo krenuli u prodaju, vrlo je važno da model mogu da ga letim i "promovišem" ga kroz slike i video snimke.


Pre neki dan, posle skoro 5 nedelja, konačno se turbina vratila u Modelarski Kombinat.
Montaža se odradi "očas posla", motor drže samo 4 vijka, priključe se dva kabela, vod za kerozin i to je to...

U par navrata sam se čuo sa Dietmarom, koji mi je rekao da su oni nakon zamene senzora čak 5 puta palili turbinu da bi bili sigurni da je sve OK.
U ECU (Electronic Control Unit - elektronika turbine) instaliran je najnoviji softver.
Šta je razlika u odnosu na stariji ne znam, a iskreno, ne vidim nikakvu razliku tokom paljenja, rada i gašenja motora.



Odmah je "pala" najava da će se za vikend ići na letenje, a da ne bih na aerodromu probavao kako motor radi, pre neki dan sam sastavio model i "kresnuo" turbinu.
Sve je radilo savršeno...

Sinoć smo bili na Čeneju, joj što je bilo toplo.
Čekam danas - sutra slike i video snimke, pa će biti "izveštaj". Za sada evo ovaj:
https://www.youtube.com/watch?v=zJF6nb-C3dI&feature=youtu.be


I da završim današnji tekst sa još par "pričica" iz Kombinata...

Radovi na Galebu od 1/4 skale lepo napreduju.
Trup je špricgitovan, ošmirglan i spreman je za panel linije. Vreme je bilo nenormalno toplo, tako da sam šmirglanje radio isključivo predveče u "debeloj" ladovini. Trebalo mi je 4 - 5 dana dok sam sve "uglancao"...






Što se tiče krila i još tamo gomile sitnih delova, sve je spremno za farbanje. Polepljene su panel linije, nitne, detalji. Sad je na redu trup...

 









Carlos je poslao kevlarski tank zapremine 4 litre i mali UAT...

Od Dina iz Meister Scale-a mali pneumatski cilindri za dupla vratanca prednjeg trapa...


I za kraj slika od sinoć...


Pisano 25. jul 2016

Evo i slika sa subotnjeg letenja. Ovaj put foto & video je odradio moj drugar Gabor iz Bečeja...

Sastavljanje modela...



Da bi radili flapsovi i eleroni i da bi se spuštao i podizao trap, moraju da se spoje žice i pneu creva...



Potom se krila sa dva imbus vijka stežu za trup, model se okreće i na red dolazi sipanje kerozina i punjenje pneumatskog sistema sa vazduhom pod pritiskom...



Pre letenja, model, kabina, prednji deo trupa, stanica, aparat za gašenje požara i još par sitnica, odnesu se na pistu, gde se startuje turbina...



Paljenje ide automatski preko predajnika pomoću ručice i trimera gasa... Kad se turbina pali, postavljam kabinu, a kada dođe u radni režim i prednji deo trupa...



Pre samog poletanja, proveravam da li rade sve kontrolne površine na modelu, spuštam flapsove i onda pun gas...



Pošto se model "odlepi" od zemlje uvlače se točkovi, a kad malo dobije na visini podižu flapsovi...

 



Na predajniku je tajmer namešten na sedam minuta, nakon čega se oglašava alarm da je došlo vreme za sletanje.
Rezervoar je zapremine 2 litre, ali na punom gasu Galebova turbina toši 0,3 litre u minuti, tako da treba voditi računa da se ne ostane bez "čorbe"...





Pošto je pista na čenejskom aerodromu travnata, ne praktikujem da model rulam, nego ga donesem nazad...


Model 11 kila, ja debeo, a napolju trideset i kusur stepeni...


Ovo je bio jučerašnji prvi let, koji smo ovekovečili slikama. Drugi let je sniman sa kamerom, ali moramo nešto i za sutra ostaviti...

Pisano 29. jul 2016

Evo za početak prvo obećani video od trećeg leta:  https://www.youtube.com/watch?v=oRN-9RxkqPA

Na kraju video snimka vidi se prilično "kilavo" sletanje. Šta da vam kažem, desi se i takvo...

Nije da sam srećan što sam oštetio Galeba, ali sa druge strane, ovo prilično grubo sletanje pokazalo je koliko je model snažan, uprkos maloj težini.
Kad sami konstruišete, posebnu pažnju možete posvetiti odredjenim sklopovima za koje smatrate da su važni.
Pisao sam u više navrata da smo,
znajući sa kakvog terena letimo, o čvrstoći krila i stajnim trapovima posebno vodili računa,
Evo i to smo "testirali"...

Već na terenu sam video da oštećenja nisu velika, pogotovo sam bio zadovoljan jer ništa bitno za strukturu krila nije bilo oštećeno. Na trupu apsolutno nije bilo nikakvih oštećenja.

Sa donje strane krila to je izgledalo ovako:


Dok je od gore je samo pukao plank:



Problem kod ovako finiširanih modela, sa mnogo detalja, je da se reparacije ne mogu odraditi, a da se ne vidi.
Prvo sam "sastavio" sve delove koji su se razišli, koristeći za njihovo ponovno lepljenje ZAP-ov najredji super lepak.

Sa donje strane je bilo malo više posla jer sam napuknuto rebro krila morao ojačati i sa karbonskim tkanjem.
Karbon je postavljen u 4 sloja, koja povezuju kompletnu unutrašnjost tog dela krila i čine "kutiju"...
Tu krilo više nikada neće pući, garant...










Gornju stranu krila sam nakon lepljenja blago obrusio...


...a onda od ofset ploče 0,15 mm debljine iskrojio panel kojim ću pokriti "krpež".
Umesto farbe na panel sam zalepio žutu tapetu najpribližnije nijanse...

Isto je uradjeno i sa donje strane...




Isečene su nitne & šrafići, kojima sam dodao malo detalja na nove panele...




















Vraćen je trap, (apsolutno neoštećen) čime je naš Galeb ponovo spreman za let.

Za popravku je trebalo manje od sat vremena efektinvog rada, ali trajala je dva dana, pošto se epoxy smola u karbonu morala sušiti 24 sata...

Čim temperatura "padne" ispod 30-og podeljka - opet pravac Čenej...
Još koji let, pa zovem Boru Otića da napravimo drugi deo priloga o Galebu, ovaj put na aerodromu...

Pozdrav iz Sente