Jet‎ > ‎Galeb G2‎ > ‎

Galeb G2 - juli 2013

link prema predhodnom tekstu...


Pisano 01. jula 2013


OK, nije se pisalo par dana, a svašta se izdešavalo u medjuvremenu, tako da se spremite za čitanje i gledanje slika... Krenimo redom...


Od pre par dana je Panther i zvanično penzionisan.

Lepo smo se družili par sezona, napravio sam sa njim 75 letova i slobodno mogu reći, mnogo toga naučio.

Rečenicu da sam imao "više sreće nego pameti kad sam birao model" sam ponovio bezbroj puta, ali baš je tako i bilo.
 
Panther-ica i ja smo mnogo toga prošli zajedno, od prvih letova gde se nije znalo ko se koga više boji, preko mnogobrojnih sletanja sa iskrivljenim prednjim trapom, preko par sletanja bez trapova - na trup...

Naravno, mnogo više je bilo nezaboravnih momenata...

Ovaj Panther je bio prvi RC jet model koji je leteo u Srbiji.

Ne mogu zaboraviti onu tišinu na aeodromu "13 Maj" kad sam prvi put leteo Panthera na "Beogradskom modelarskom skupu". Bio je apsolutni muk i sem mlaznog motora ništa se nije čulo...

Na našem modelarskom Forumu topic o Pantheru je i dan danas najposećeniji topic vezan za neki model.

Na RC Universu topic o ovom jetu je bio prvi, u kojem sam pisao sa toliko teksta i slika. Komentari su bili fenomenalni...

No, sve što je lepo ima kraj, pa tako je i sa ovim modelom.
Ostaju slike, ostaju uspomene, a mi idemo dalje u nove "modelarske pobede"...


 












Za vikend, u poseti Kombinatu iz Kragujevca, stigao je Miša. Subotu popodne smo iskoristili za rastavljanje Panthera.

 
Našao se tu i kum Zoki, pa su ga njih dvojica "udruženim snagama" rasturili...

 























Očas posla je tezga bila puna delova, a dobar deo svega toga ide u Galeba...










Za nedelju smo imali dogovor sa Amidžom da se nadjemo na aerodromu i da islikamo zajedno malog i velikog Galeba...

 


Prosto je neverovatno kako 1/5 skale izgleda mala pored pravog modela. Čisto za informaciju, modeli od 1/5 skale baš i nisu mali tj. ulaze u kategoriju većih RC modela.

















Amidža je leteo Galeba u "svom stilu", pa smo bili u prilici da napravimo par interesantnih slika...






Pazi ovo...







Za slike iz vazduha pobrinuo se Sale sa svojom foto opremom...

 

Večeras počinjem sa sklapanjem modela.

Pisano 05. jula 2013


Evo mene posle pauze od skoro pet dana. Vreme je prosto proletelo izmedju mnogobrojnih poseta "delegacija" iz zemlje i inostranstva & rada u Kombinatu.
Naravno, bilo je tu i ne modelarskih aktivnosti, ali to sad nije mnogo važno za ovaj text...

Što se tiče Galeba, radovi manje više napreduju po planu. U G2 se uveliko ugradjuju delovi, šta više, skoro je sve ugradjeno.

Mnogo vremena sam utošio na "mozganje" gde i kako da postavim neophodnu opremu.
Dok je model crtan, Martin je često govorio da bi bilo dobro da odmah isplaniramo kako će se sve postaviti u modelu, ali ja sam znao da od toga nema ništa. Tek kad kreneš "u akciju", vidiš situaciju i prema njoj ugradjuješ komponente.
Postoji samo jedno pravilo, a to je da najteže stvari treba postaviti što više napred. Zato sam se trudio da baterije, servoe, vazdušne cilindre, ugradim koliko god je moguće više u prednji deo trupa.
Na Galebu je sva ova oprema postavljena mnogo više unapred nego na Pantheru i iskreno se nadam da neće biti potrebe za olovom kako bi se model "izbalansirao"...


Ima veoma mnogo kablova i pneumatskih creva, pa je i tu bilo razmišljanja na temu gde ih i kako provući. Ni povezivanje nije jednostavno, pogotovo pneumatike, jer postoje dva odvojena sistema, koja se moraju "umiksovati".

Za sada evo slike sa "malim objašnjenjima"...

Prednji deo trupa je "dizajniran" da se na horizontalni i vertikalni nosač postavi što više elemenata...





Mali plastični tank od 1 dl, služi da se eliminišu mehurići u crevu za dotok kerozina u turbinu. Vazduh u tim crevima je "smrt" za rad motora, koji se momentalno ugasi ako se pojavi "vazdušni čep".
Tank stoji pod uglom od 45 stepeni, jer su u toj poziciji niple na najvišljem mestu i time se dobija da skoro nema vazduha u rezervoaru...


Ispred rezervoare se vidi elektronski ventil za kerozin. Isti takav ventil nalazi se i iza ovog tanka i služi za propuštanje propan - butan gasa prilikom paljenja (poslednja slika)...

 



Kao što se da videti iz prikazanih fotografija, u "komori" trupa ispred rezervoara, postavljen je ECU (Electronic Control Unit) od turbine ("mozak" sistema), a pored njega LiPo baterija za jet elektroniku.
Velika bela boca je rezervoar za vazduh za pneumatski sistem...

Bilo je planirano da se sa prednje leve strane postavi mali tank za propan - butan gas. Tik do njega je mogao da se "ugura" cilindar za dupla vratanca prednjeg trapa i trapove...


U početku je to tako i bilo namontirano, ali se pokazalo da osa servoa i pokretnog dela cilindra nisu u liniji, pa je naknadno "pala" prepravka...


 Prijemnik je svoje mesto našao iza pneumatske boce...


Ulepljene su i repne komande. Koristio sam epoxy lepak, ulepivši prvo sve šarkice u nepokretni deo repnih komandi, a potom i u pokretne delove. Osovinice sam "podmazao", čime sam izbegao da lepak ulepi šarkicu...



Slike koje gledate su slikane tokom tri dana rada, tako da su vidljive neke sitne promene.

Uvideo sam da mi je mnogo bolje da odmaknem vazdušni cilindar od vertikalne pregrade, ali sam zato morao pomeriti malu bocu za gas više unazad. Sad stoji u delu ispred rezervoara za gorivo...









Prekidači su postavljeni skroz napred. Baterije sam prepravio, tj. zalemio sam nove, kraće, kablove. Baterije će stojati kao na slici, jedna sa leve, a druga sa desne strane.
Servo postavljen skroz napred služi za upravljanje prednjim točkom. Ovaj servo je od 10 kg i ima metal gear (Hitec HS 645 MG). Ovo je bitno, jer prednji trap preko sajli za upravljanje prenosi udare na servo motor...

Na servo koji pokreće veliki vazdušni cilindar sam sa duplo lepljivom trakom nalepio indikator napona. Sa desne strane, na vertikalnom nosaču, nalazi se i elektronika od turbine. Na njoj su led diode - indikatori rada turbine i na toj pločici je konektor za spoljnu jedinicu Jet Cat motora...

Servo sa desne strane trupa pokreće drugi, manji, vazdušni cilindar. Ovaj cilindar otvara velika vrata prednjeg trapa...























Sa donje strane to izgleda ovako...




Sa druge donje strane, nalaze se delovi od priključka za vazduh i manometra. Ispred ovoga će verovatno ići jedna dvoćelijska baterija i prekidač, za led diode na modelu...


Postavljeni su i povezani, mali cilindri za otvaranje prednjih vratanaca...


Ubačeni su na svoje mesto i rezervoari za kerozin. Žice i creva na poslednjoj slici su za turbinu i trapove u krilima...



Model je počeo da se "puni" i sa žicama. Ima ih raznih, od servoa, od regulatora napona, "gomila" ide iz ECU-a, a tu su i one od prijemnika što napajaju ceo sistem...










Kao što se da videti, ideja je da se, kad se skine prednji deo trupa, u tom prostoru sve "dešava". Tu će se nalaziti svi priključci (za gorivo, za vazduh, za propan butan gas), tu je indikator napona, manometar, a kod kuće će se odatle puniti baterije prijemnika i turbine...

Turbina i izduvna cev su provizorno postavljeni na svoja mesta, ali o tome u "sledećem broju". Naravno, ni to nije prošlo "glatko", ali manje više je sve razrešeno...

Pisano 12. jula 2013

Prošlo je novih sedam dana od kada sam zadnji put pisao i postavljao slike. Iskreno, sad sam se već poprilično "smorio" sa ovim modelom. Baš sam se naradio oko ugradnje svih neophodnih sistema i oko kombinacija kako i gde da ih postavim.
Stvari su oko ovog dela posla išle uglavnom "glatko", nego je sve mnogo "pipavo" i precizno, ima mnogo lemljenja, provlačenja, skraćivanja, kombinovanja i to u velikoj meri oduzima vreme. Dani prolaze, a kad pogledaš kao da ništa nije radjeno.


Znate mene, ja iskreno pišem o svemu i o dobrom i o lošem, tako da nema "tajni"...
Kako se približava kraj radova na Galebu, sve sam više "dojma" da neke stvari nisu uradjene najbolje i da vam budem iskren, nisam siguran da će ovaj Galeb uopšte videti Čenejsku pistu...
Da, dobro ste pročitali, ne kažem sa sigurnošću da do toga neće doći, ali ako se još neke stvari pokažu loše, od prvog leta nema ništa. O čemu se naime radi...

Prva stvar je težina, sve je ispalo teže nego što sam se nadao i planirana težina od 12 kg je već sad veća za skoro pola kilograma.
Pošto sam ugradio skoro sve delove u model, ako se pokaže da treba dodavati olova da bi se doteralo tzežište, a sve mi "govori" da će trebati, od maiden flight-a nema ništa.
Dodavanje olova sem što povećava ukupnu masu modela, pravi mi i dodatni problem oko mesta gde bih to olovo mogao postaviti. Prednji kraj Galeba je pun i praktično nemam mesta za "dodatni teret". Doduše, mesta ima ispod boce za pneumatiku, ali to je na dosta manjem kraku od težišta.

Rešenje uvek postoji i biće primenjeno na sledećem Galebu, verzije II. O nekim stvarima sam već pisao, a neke su nove. Ono što će zasigurno biti je da će se sva rebra od špera debljine 4 mm zameniti rebrima od 3 mm. Ramenjače će takodje pretrpeti "kuru mršavljenja", kao i neki delovi od špera, u samom modelu, koji će biti zamenjeni balzom...
Delovi od vitroplasta (poklopci trapova, naprimer) biće zamenjeni sa poklopcima od balze ili tankog špera...

Panel linije ću raditi na drugi način i neće biti potrebe za tolikim nanosom špric gita po celoj površini modela.
U belo će se farbati samo donja polovina modela, a ne ceo kao sada što je radjeno...
Sa manje špric gita i farbanja se, sem smanjenja ukupne težine, smanjuje i masa modela iza težišta, a samim tim i problem oko težšta...

Računam da bi sa svim ovim izmenama težina mogla da se smanji čak i do jednog kilograma, a da ne spominjem manju masu iza težišta......

Druga stvar tj, dve stvari koje mi se ni malo ne svidjaju su položaj turbine, koja je na samo par milimetara od gornje strane krila, kada se ono postavi na trup i položaj kablova koji idu do repnih servoa. Kablovi su na nekim mestima blizu izduvne cevi, pa se brinem koliko će se grejati.
U redu, možda su ove brige malo preuranjene, ali bolje je da razmišljam o svemu unapred... Obe ove stvari će se znati čim se turbina upali prvi put u dvorištu, kada se bude videlo koliko se šta greje.

Ovde nemam neka "velika" rešenja. Zadnje rebro na novoj verziji je prepravljeno i ceo zadnji deo trupa je malo širi. To je već odradjeno...
Sem toga, na novom modelu ću napraviti uvodnike vazduha na bočnim stranama trupa, kao što je imao i pravi G2, čime će se zadnji deo izduvne cevi dodatno hladiti.
Što se tiče kablova repnih servoa, tu dok ne "kresnem" motor neću znati na čemu sam...


Radovi na G2 su skoro gotovi. Ostala su da se namontiraju dupla vratanca od prednjeg stajnog trapa, i da se proveri kako radi pneumatika. Svi servoi su namešteni, svetla rade, provučena su sva creva...
Bez obzira da li će ili neće biti prvog leta, sve ću namestiti, jer hoću da proverim kako sistemi "funkcionanišu".

Evo i malo slika...

Na prednjem delu trupa ugradjeni su svi neophodni delovi...



Sa desne strane ima svašta nešto...

Skroz napred je prekidač i kabel za punjenje baterije prijemnika. Model ima dve baterije i dva prekidača...
Iza prekidača su servoi od pneumatskih ventila. Na gornjem kućištu su fiksirani kablovi od baterija, a na kućištu donjeg servoa je JR Flight Log.
Iza njega je jedna od dve baterije prijemnika. Na njoj je duplo lepljivom trakom zalepljen konektor od baterije svetla. Iznad, na vertikalnoj ploči, nalazi se deo elektronike od turbine. 



Dalje, ovu stranu sam postavio i sistem za punjenje gorivom i odušak. Naravno, oba creva "vise" prema dole da bi se "cedila"...


Na gornjem delu se nalazi prekidač za svetla i utičnica za prednji far, pošto se on skida sa prednjim delom trupa...



Sa donje strane se nalazi servo i pneumatski ventil za velika vratanca prednjeg trapa i unutrašnja vratanca glavnih trapova... 


Pokretanje ovih poklopaca sam prepravio sa servoa na pneumatske cilindre... Time sam dosta pojednostavio sistem otvaranja i zatvaranja poklopaca i sve go na jedan servo i jedan pneu ventil...




Sa leve strane, skroz od napred, postavljen je drugi prekidač od prijemnika i servoa i odmah iza njega i druga baterija. Baterije su NiMh, 2650 mAh, od pet ćelija (6V). Ovo je sve skinutoi sa Panthera, gde je besprekorno radilo...


Iza batrije su konektor za punjenje pneumatskog sistema sa vazduhom i tik iza njega manometar.
Servo pokreće UP2 pneumatski cilindar koji otvara i zatvara prednja dupla vratanca od nosne noge i spušta i uvlači trapove...
Ispred tog cilindra je Festo ventil kojim se zatvara vod prema turbini kada se u tank sipa kerozin.


Sa donje strane je baterija od led dioda, kao i creva za propan - butan gas (što u bocu, što u turbinu...)


Ispod prekidača za svetla je prostor za LiPo bateriju od turbine... Sve u svemu, kao što se da videti, poprilična je "gužva u šesnaestercu"...

Iza ovih ploča, nalazi se ECU (Electronic Control Unit)  od turbine, a iza njega je mali tank i elektronski prekidači za kerozin i propan - butan gas.
Naravno, kroz taj deo trupa prolaze svi kablovi i pneupatska creva...






Da se kablovi ne bi slučajno naslonili na turbinu, na karmanima sam napravio otvore kroz koje izlaze svi konektori i za "struju" i za pneumatiku...














Otvori su napravljeni i na krilima i naravno, poklapaju se sa onima na karmanima...


Kablovi i pneumatska creva su provučena uz ivicu otvora u koji ulazi točak...
U krilima je postavljen JR Match Box za besprekoran hod oba flapsa. Eleroni su povezani sa V kabelom...



Što se tiče repnih površina i za kormila horizontalnog stabilizatora sam koristio Match Box... Time sam dobio da od zadnjeg dela trupa do prijemnika vučem samo jedan kabel - onaj za Match box...


Komandne polugice su kratke i precizne.


Ugradjene su i led diode... Na zadnjem delu trupa - bela...



...isto kao i far...


Na krajevima krila su crvena i zelena...





Na svojim mestima se nalaze i rezervoari. Sistem ima tri tanka, dva od jedne litre i treći mali od 0,1 litre zapremine... Donji rezervoar knap leži na svom ležištu, a gornji se sa zadnje strane fiksira malim drvenim delom...



Toliko za sada. Čekam neke delove iz Jet Cat-a i kad ih dobijem, palimo turbinu... Do tada će se proveriti težište i sve u svemu, mnogo toga će se više znati za koji dan...

Pisano 15. jula 2013

Kao što napisah prošli put, proverio sam težište i ukupnu težinu. Uf, šta reći...
Što bi rekao onaj u vicu, "imam radosnu i tužnu vest"...
Tužne vesti ima čak dve, prva je da je Galeb teži nego što sam se nadao, a druga je da moram dodati poprilično olova da bi se doteralo težište...
Šta sad tu može biti radosna vest? E pa, radosna vest je da je ovaj model pravljen kao da je tenk i da ima dosta prostora, na novom Galebu, gde se svašta može prepraviti i time skinuti, po mom mišljenju, popričično od težine.

Što se tiče konkretnih cifara, model je "ispao" okruglo 13 kilograma, što je 1 kg više nego što sam se nadao.

Što se tiče težišta, na više mesta sam se raspitivao i molio da mi izračunaju gde tačno treba da se nalazi.
Naš glavni inžinjer u Kombinatu, čika Dule je sračunao da je težište na 140 mm od napadne ivice krila.
Jole kaže, na osnovu svojih proračuna, da je težište od 150 - 170 mm.
Martin ima neki program za izačunavanje i kad se u njega ubace podatci, težište je "ispalo" na 180 mm.
Na Kraju sam zamolio i Lazu da se "bavi matematikom", pa je on sračunao da je CG na 180 - 220 mm...

I sad šta?

Ima jedna modelarska izreka: "Model sa prednjim težištem leti loše, a onaj sa težištem mnogo pozadi - samo jednom"...
Tako da ću se ja držati ovih mera gde je centar gravitacije na 140 - 150 mm.

E sad, kad sam Galeba postavio da mu namestim težište na 140 mm, ispostavilo se da moram dodati oko 800 gr tereta...




Ako se težište pomeri samo za 10 mm unazad, količina olova se dosta smanjuje - za oko 200 gr...



Pri tom ne treba zaboraviti gde na slikama stoje klješta i da bi olovo išlo još više napred, u sam prednji deo trupa, kao i činjenicu da je onaj mali rezervoar od 0,1 litre uvek pun gorivom, pa i to u nekoj maloj meri doprinosi da se smanji količina dodatnog tereta...
No, kako god, kada se sve sabere, model je tu negde oko 13,5 kilograma što je dosta više od željene težine.

Na sve to treba dodati još dve litre kerozina i masa Galeba na poletanju je oko 15,5 kila. U odnosu na 12,5 od Panthera, dosta više...

Ono što ipak čini razliku je površina krila, pa je opterećenje isto u gram!!!
Površina krila na Pantheru je 67 dm/2, a na G2 - 83 dm/2. Kad se težine podele sa površinom Panther ima 186,5 gr po dm/2, a G2 - 186,7 gr po dm/2...

Opterećenje je isto, bez obzira na ukupnu težinu, ali generalno, ceo model je pretežak.
Moje mišljenje je da će trebati veoma mnogo da se "zatrči" na poletanju, a to na neravnoj Čenejskoj pisti, može biti "nezgodno" jer ako odskoči, a brzine nema, onda će biti "interesantno"...
Sa Pantherom sam to doživljavao, ali on je bio premotorizovan, pa je često kad se to dešavalo, jednostavno, bez obzira na manju brzinu, nastavio sa letom. Bojim se da sa G2 to ne bi bio slučaj.
Ima tu još jedan momenat, a to je da je Panther imao dosta dugačak prednji tap, koji je u mnogome "pomagao" da model odskače. Kod G2 to nije slučaj... No, kako god, 15, 5 kila je 15,5 kila...

Ako se vratimo težini, mišljenja sam da na novom modelu mogu skinuti i preko 1,5 kilograma mase.
Kako? Jednostavno...

Kao što rekoh, ovaj prvi model je pravljen da bude mega jak i korišteni su "over size" delovi.
Verzija II Galeba bi imala sva rebra od špera 3 mm, sad su od 4 mm...
Neke ramenjače bi bile manjih dimenzija...
Panel linije bi pravio na drugi način i time bih izbegao veliku količinu špric gita, koja je naravno u najvećoj meri iza težišta...
U belo bih farbao samo ono što je belo, a ne ceo model kao što je sada radjeno. Čisto da spomenem, potrošena je 1,5 kila bele boje... OK, nije sve to završilo na modelu, deo se "raspršio" prilikom farbanja, razredjivač je ispario, ali dobar deo je ipak završio na trupu i krilima... Kad se pogleda slika, kompletan gornji deo trupa je plav, pa je farbanje u belo bilo nepotrebno!!!

Ček, ček, ima toga još... Da, kad model ne bude imao toliko špric gita i farbe iza težišta, neće ni biti potrebe za tolikim olovom...

Mislim da na sledećem modelu neću stavljati tip tankove, a oni su sa svojom unutrašnjom konstrukcijom, par slojeva smole i staklene tkanine, farbom, doprineli ukupnoj masi sa najmanje 0,5 kg...

Sve u svemu, kako rekoh, ima "prostora" za "dijetu", tako da mi neće biti teško da se upustim u izradu novog modela.
To i jeste bio plan, naravno posle prvih probnih letova sa ovim gotovim, ali ne osećam se sigurno sa ovolikom masom modela i ne želim da rizikujem...

Bez obzira na sad već gotovo sigurnu činjenicu da ovaj model neće leteti, radim na njemu, jer ipak hoću da ispitam i probam sve sisteme.
Svi servoi rade besprekorno, svaki se, zahvaljujući kratkim polugicama, vraća tačno u sredinu, flapsovi i horizontalci, potpomognuti JR Match Box-om, idu apsolutno isto i gore i dole...

Pneumatski sistem me je malo zezao, pa sam morao da sva creva izvadim iz modela i da ih proverim.



Sada sve radi savršeno, ali recimo, boca za vazduh koju sam dobio uz Behotec kit, pušta vazduh.
Imam Robartovu, ali je veća, pa moram da "budžim" otvor u trupu kako bih je mogao postaviti...

Jedan Festo razvodnik je takodje ispuštao vazduh... Zamenjen je...

Kao što vidite, zabavi nikad kraja...


Nadam se da će mi ove nedelje stići delovi iz Jet Cat-a i da će ubrzo moći i turbina da se pali.
Koliko će se grejati trup je zadnja nedoumica koja je ostala da se sazna.

Toliko za sada...

Pozdrav 




Pisano 21. jula 2013

Priča sa Galebom se baš "otegla", prolaze dani, a radovi sporo napreduju. Činjenica je da sam se i ja već mnogo "smorio" sa ovim modelom, drugo, stalno treba još ovo, još ono i za svaki deo prodje po par dana dok ga nabavim, dobijem, tako da vreme prolazi, a rezultata kao da nema. Naravno, nije baš tako...

Na modelu je sve namešteno, svi servoi rade, perfektno se vraćaju u sredinu, na krajnjim položajima stoje paralelno...
Pneumatika takodje "šljaka" bez problema, sva vratanca se lepo otvaraju, zatvaraju, trapovi ulaze, izlaze, nigde ništa ne zapinje. Ugradjena su i prednja dupla mala vratanca, kao i sajla za upravljanje prednjim točkom...



Na pokretnim delovima pneumatskih ventila postavljeni su mali prstenčići. Oni služe da smanje hod cilindara u zatvorenom položaju, jer kad ih nema, vratanca mnogo "upadnu" unutra. Ovako, cilindri kad se zatvore, nalegnu na prstenčiće, hod je manji i vratanca  tačno "legnu" i liniji sa zadnjim poklopcem trapa.























Iz Behotec-a su stigli ventili za gas, LiPo baterija, pa je i taj deo priče sada rešen.










Ostale su mi još dve nedoumice, prva koliko će se trup grejati kad se upali turbina i druga kako će model rulati po pisti i da li će težina u mnogome uticati na karakteristike na poletanju.
Obe ove stvari nećemo znati dok se konkretno ne proba.

Što se tiče potencijalnog grejanja trupa, razmišljao sam šta da radim da ga malo izolujem, bar u gornjem delu, kroz koji prolaze kablovi za repne komande. Na internetu sam tražio neki materijal koji bi bio adekvatan nameni na G2 i našao sam firmu u Novom Sad-u koja prodaje razno razne izolacione "špecije" što u tabacima, što u pločama, a ima i materijala u tkanju.

Materijali u tabacima si debljina od 0,3 - 5 mm i uglavnom služe za dihtunge i zaptivače ( klingerit ).

Za moj "slučaj" najinteresantniji su mi "tkani" materijali, kojih opet ima u raznim debljinama i širinama. Gledajući u magacinu šta sve imaju, spazio sam keramičko tkanje debljine 3, a širine 50 mm, sa samolepljivom folijom sa jedne strane.
Materijal izdržava 1100 stepeni, što je mnooooooooogo više nego što meni treba. Pošto ja izolaciju moram da lepim, kupio sam metar tog tkanja.


U medjuvremenu, u razgovoru sa vlasnikom firme, saznao sam da imaju i za moj "slučaj" još bolju varijantu, a to je isto ovakvo tkanje, ali od 1 mm, koje sa jedne strane ima tanku alu foliju. Nažalost taj materijal nisu imali u radnji, ali tokom naredne nedelje ću ga dobiti i zameniću ovaj koji sam sad zalepio.

Tkanje od tri milimetra baš nije lako, 0,75 metara je 85 gr.


Štos je u tome što ova težina ide iza težišta, pa povećava i ovako veliku količinu olova koju moram dodati da bi balansirao model. Na sreću, za izolaciju treba oko 35 - 40 cm i nije sav materijal skroz na kraju trupa, nego ima deo tkanja bliže težištu...

U prednjem delu trupa, kod turbine, to izgleda ovako:


Zadnji deo sam takodje zaštitio, ali je, pre nego što je zalepljena izolacija, napravljen mali duguljasti poklopac koji pokriva servo kablove. U poslednja tri rebra ugradjeni su žljebovi kroz koje se ovaj poklopac provuče...




Kao što se vidi u srednjem delu trupa nema izolacije, jer je tamo cev sa kablovima dovoljno udaljena od izduvne cevi turbine.
Napred, kod turbine, sam morao postaviti izolaciju, temperatura izduvnih gasova je u nekim momentima i preko 600 stepeni. Naravno, ti gasovi ulaze u izduvnu cev i izlaze na zadnjem kraju trupa. Dok model leti, deo vazduha prolazi oko turbine i takodje ulazi u izduvnu cev, hladeći i nju i vrele gasove iz motora. Moja veća briga je se dešava dok model stoji a turbina radi, jer se tada toplota širi, a nema strujanja vazduha koji je "izduvava" napolje. Najviše zbog toga je uradjena ova izolacija...

Na samom kraju, trup se sužava i izduvna cev je blizu trupa. Naravno, nigde se ne naslanja, ali nema mnogo prostora. Zato je i na kraju postavljena izolacija.
Po nekoj teoriji, što je cev duža, to se na kraju više greje, tako da sam jako "ljubopitljiv" koliko će sve biti toplo kad se turbina "kresne".
Prva saznanja će biti ubrzo, posle testova u dvrorištu Kombinata...

A da smo na dobrom putu, evo i par slika koje pokazuju da je i motor na svom mestu...



...tako da verujem da će, koliko već danas, biti montirana i izduvna cev, a time je praktično sve gotovo...

Izveštaj o prvom paljenju Jet Cat-a sledi ubrzo...

I za sam kraj vest koja mi je u mnogome smanjila brige i razmišljanja oko prvih testova na aerodromu.
Naime, pošto je model težek koliko je već težak, velika briga mi je kako će se ponašati tokom rulanja pre samog poletanja. Ustvari tu su dva pitanja, prvo koliko će trebati prostora za poletanje i drugo, da li će model "odskakati" na neravnom terenu naše Čenejske modelarske piste.

Ajde, za prvu brigu imam rešenje, platiću duplo čoveku koji kosi modelarsku pistu, pa će je ošišati duže nego što obično kosi, ali i dalje ostaje "briga" oko "talasastog" terena.

U razgovorima sa modelarima iz Beograda, predložili su mi da dodjem na 13 Maj i tamo napravim prve testove i eventuali prvi let. Teoretski, to mi je bolja opcija nego na modelarskoj pisti na Čeneju, iz prostog razloga što je 13-tica ravnija i mnooooogo duža.

No, juče smo bili na Čeneju na letenju i pre nego što ćemo krenuti kući, Jole predloži da odemo do glavne aerodromske piste da vidimo kakvo je tamo stanje. Pošto je Kirš kosio aerodrom pre neki dan, imamo šta da vidimo, glavna pista, u delu koji je paralelan sa našom modelarskom pistom, je u mnogo ravnija nego naša za modele. Sem toga malo je i šira, a o dužini da ne pričamo...
Ono što može biti bitno, znate kako je, treba razmišljati o svemu, pista za avione je dalje od stajanke i hangara, pa i to daje dodatnu dozu sigurnosti.

Pošto sam video ovo, prvi testovi, a možda i let, će sigurno biti na našem, Čenejskom aerodromu.
U svakom slučaju se zahvaljujem drugarima iz Beograda na želji i volji da pomognu...    

Toliko za danas...

Pisano 25. jula 2013

Evo nastavka priče...

Kao što sam napisao zadnji put, sve je montirano u model i G2 je bio spreman za prvo paljenje turbine...









Doterani su i zadnji detalji...



No, prilikom sastavljanja, primetio sam neke stvari koje mi se nisu svidele, pa sav ipak rešio da to još jednom proverim.

Prva stvar je otvor na karmanima u koji se "uguravaju" kablovim i pneumatska creva. Otvor je bio mali, pa sam ga, pošto ima mesta, malo proširio kako se creva i kablovi ne bi "lomili" prilikom postavljanja krila na trup...

Potom, nisam proverio da li tankovi dobro zaptivaju i nisam sa epoxy smolom namazao trup sa unutrašnje strane u delu gde su rezervoari... I to je odradjeno...

Premestio sam i odušak sa početka trupa, na donji deo trupa kod rezrvoara...

Manje više, sada je sve bilo spremno za "kresanje"...














Preksinoć su došli čika Dule i Goša ni ne znajući da hoću da palim turbinu...



Sve je bilo spremno, kerozin sipan, gas za startovanje takodje, baterije napunjene... Stanica uključena, model takodje i sad je sve bilo spremno da vidimo šta će biti, tj. koliko će se grejati trup...


Kad sam krenuo da startujem turbinu, neće da upali... Elektro motor zavrti turbinu, varnica sa svećice se čuje i gas ide, ali motor se ne pali...

Šta je sad, mislim se u sebi i rekoh ajde da malo mrdnem onu malu bocu od propan - butan gasa. Kako sam to uradio, krenu gas jače kroz creva, puče nešto, upali se turbina, ali ne normalno kao što to obično biva, nego je izgleda bilo nakupljeno gasa i sad sa novom količinom došlo je do "toplog starta" tj. pojavio se plamen na kraju turbine i suknuo je kroz celu izduvnu cev skroz do kraja modela...
Pošto kabina nije bila montirana, lepo se vidi kroz otvore na trupu unutrašnjost oko turbine, a tamo vatra...
Trajalo je to nekih par sekundi, ja ne znam šta da radim, dal' da vatam aparat za gašenje požara ili šta, no ugasi se taj plamenčić sam, motor proradi i sve se vratilo u normalu...

Šta da vam kažem, znate kad se kroz trup osetio miris nagorelog drveta...

Pošto je to bilo prvo paljenje, pustio sam motor da radi malo manje od jednog minuta i onda ga ugasio. Sad trenutak istine, koliko je trup vruć?  Nažalost jako...

Temperatura je manja kad motor radi, jer se topli vazduh stalno potiskuje kroz izduvnu cev, ali kad se motor ugasio, cev, turbina i sve ostalo je počelo da zrači i sve se baš jako ugrejalo. Temperatura na spoljnom delu trupa, gde god da ga uvatiš je tolika da možeš da ga držiš, ali samo sekundu - dve... Baš peče... Isto je i kod turbine i na sredini i na samom kraju...

Pustio sam da se sve malo ohladi, a onda sam palio motor još dva - tri puta, u jednom momentu ostavivši ga da radi skoro tri minuta. U par navrata sam davao pun gas. To je bio ekstreman test, jer se to nikad neće desiti na aerodromu. Tamo kad upališ motor u roku od 30 - 40 sekundi si poleteo, a onda strujanje vazduha hladi model i izduvnu cev. Kad model sleti motor je ugašen, tako da se može ugrejati samo od zračenja toplih delova...

 
Temperatura na izduvu teubine je prelazila  650 stepeni pri punom gasu. U momentu slikanja, pri 83200 obrtaja, bila je 544 stepeni...


Najlon od bazena je oduvan...


Sve u svemu, trup je uvek bio mnogo topao, a turbina je teže palila nego kad je bila montirana u Pantheru.























Na kraju dana, kada sam skinuo krilo, imao sam šta da vidim...



Krilu i trupu sa spoljne strane nije ništa falilo...



OK, prošlo je kako je prošlo, e sad je pitanje šta mi je dalje činiti?
Prva stvar je da više izolujem trup, pogotovo deo oko izduva turbine, da se ne bi, ako opet dodje to "toplog starta" ponovo nešto upalilo.
Drugo, treba videti kako da postavim bocu sa propan butan gasom, jer u položaju kako je bila nameštena motor nije propisno startovao...

Juče prepodne, zovu me iz firme gde sam kupovao keramičko platno, vele stiglo platno sa alu folijom, koje sam naručio pre neki dan. Usput sam kupio i Tesa samolepljivu alu foliju
Na RC Universu sam video kako je jedan modelar izolovao trup na svom F4, pa sam probao da primanim njegov sistem...




Ovo keramičko platno je debljine 1 mm i dosta je lakše (3x) od materijala koji sam postavljao pre neki dan. Nažalost, sva ova izolacija je u delu trupa iza težišta, tako da i onako loša situacija sa doterivanjem težišta će sada biti još gora. No, šta da se radi, moram izolovati trup, pogotovo njegov gornji deo jer tuda prolaze kablovi od servoa repnih površina...

Juče popodne sam "udario izolaciju"...




"S guza", to uzgleda ovako...



Parče sam zalepio i na krilo u zoni izduva turbine...





Baš sam bio ljubopitljiv šta će biti sada, kad je sve ovako "tapacrano" i odmah vam mogu reći - ništa...

Znači i dalje je sve vrelo, ama baš nikakve razlike nema... Tj. ima, opet sam imao loš start turbine, "vatrica" je sad gorela jedno 5 - 6 sekundi, ali doslovno, lep plamenčić... Sve sam gledao kroz prednji deo trupa...
Još dva tri paljenja, vidim nema nikakve razlike i Galeb je opet završio na radnom pultu...



Mislim da mi je Gospod Bog poslao dve jasne poruke da bi bilo bolje da se "manem" svega...


Ovim zatvaramo prvo poglavlje priče o Galebu i našem projektu. Naravno nije kraj, nastavak sledi.

Pitanje je šta dalje? E pa, evo šta su nam vizije...

Ovaj prvi model je ukazao na dva problema: težinu i grejanje trupa.
O težini, to jest, kako je skinuti sam već pisao.
Što se tiče grejanja razmišljanja idu u sledećem pravcu, izgleda da ipak ne može ovolko dugačka izduvna cev sa jednim zidom. Zvaću Jet Cat i pitati ih kolika je razlika u temperaturi na izduvnim cevima sa jednim i dva zida.
Nadam se da ću moći da im vratim ovu cev i da mi na nju "nakaleme" još jednu - spoljnu cev.

Martin je već precrtao trup i na novim crtežima poslednje rebro trupa, kao i sva ostala koja se protežu od sredine trupa prema kraju, su sada šira. Time se dobio prostor za cev sa dva zida...
Moramo na rebrima u trupu napraviti više i veće otvore, kako bi više vazduha dolazilo u zadnji deo trupa i tako se dodatno hladio...

Dalje, mislim da je loše paljenje turbine direktno vezano sa dužinom creva kroz koje prolazi propan - butan gas. Na Pantheru je ono bilo bar tri puta kraće i po mom mišljenju, zato je ovaj motor tamo perfektno startovao svaki put.
Zbog toga će morato "pasti" prepravka dizajna i umesto prednjeg dela trupa u buduće će se, prilikom tankovanja, paljenja prekidača i ostalih manipulacija, skidati kabina.
Time će pristup modelu biti lakši i sva creva, i za tankovanje i za gas će se skratiti...



Što bi narod rekao "Prvi se mačići u vodu bacaju"...

Redizajn Galeba je u toku, i nadam se da ću ubrzo početi da radim na novoj verziji. Ona naravno neće biti gotova za ovu sezonu, ali do proleća će biti garant...
Ovaj Galeb sada ostaje u Kombinatu, dobro će nam doći za premeravanja i kod postavljanja panel linija, nitni i detalja...
Potom bi trebao da se "seli" kod Amidže...


Šta reći u ovom trenutku, svakako da mi je žao što model nije poleteo, ali to bi bilo čisto "silovanje" ovog projekta, a ja nisam spreman da to radim. Da bi se model vinuo u vazduh moram 200% biti siguran u svaki i najmanji detalj, a ovde su trenutno težina i grejanje trupa nešto što mi se ni malo ne svidja i na ovom G2 nemam trenutno rešenja za te probleme.
Nisam razačoran, stekli smo velika iskustva u pravljenju Galeba i sve izmene će samo doprineti da naredni bude mnogo bolji. Najvažnije je da je G2 "u komadu"...


Što se tiče pisanja ovde, pa normalno da će te o svemu što sledi, kao i do sada, čitati na ovim stranicama.
Da li sam se obrukao, da li sam trebao da letim, da li sam trebao nešto da prećutim, da li ovo, da li ono... Neki će reći ovako, neki onako...
Verujte mi, meni to nije bitno...

Svi smo se lepo zabavljali, svi smo uživali u izradi i što je najvažnije, ovde nije kraj.
Novo pogavlje ove priče počinje ubrzo...

Do tada...

Pozdrav

Mirče