Jet‎ > ‎Galeb G2‎ > ‎

Galeb G2 - jun 2013 - II deo


Pisano 23. juna 2013


Znam, znam, nemojte me ništa pitati i ja sam u "belom usijanju" čekajući da vidim kompletno ofarban model...

Jeste, rekao sam da će se model zaplaviti još u četvrtak, ali nažalost to se nije desilo.

"Maskiranje" delova se baš "oteglo" i trebalo mi je mnogo više vremena nego što sam se nadao. Sem toga, bilo je i drugih, što planiranih, što ne planiranih "aktivnosti", tako da dok budete čitali ovaj text, ujutro uz kaficu, ja ću verovatno biti kod Goše i farbaćemo Galeba.
Sve u svemu, večeras će biti slika skroz ofarbanig modela.

Da ne bude da samo pričam, evo i koja "fotka" od spremljenih delova...

Krila sam prva napravio, nije bilo nešto komplikovano, jer sam plave detalje razmeravao od crvene površine i to samo sa gornje strane. Sa donje strane nema uopšte plave boje.
Još prekjuče je Maja odnela krilo i neke sitne delove kod Goše, a onda sam se setio da nisam napravio i nalepio maske za oznake (plavo beli krugovi sa crvenom zvezdom).
Moj Majus je još jedared išao po krilo, sad da ga vrati nazad i pošto je sve polepljeno, krilce je iste večeri opet završilo kod Goluba u radionici...





Na trupu je bilo više posla...

Za prednji kraj trupa, koji se skida, morao sam da "iskrojim" plastiku fara i da je zaštitim krep trakom...



Trup sam sa donje strane prelepio sa 3M, krep trakom i novinama.
Malo više posla je bilo na repnim površinama, gde sam na horizontalcima i kormilima dubine morao da razmeravam, crtam i zaštićujem plava polja...

Ipak, najveći posao je bio oko kabine. Providnu plastiku koju sam namestio na dno ranije, sada sam iskoristio za "šablon" i precrtao sam ivice na jednu od kabina izvakumiranih pre neki dan.
Tu novu kabinu sam morao da sečem, upasujem i na kraju sam je lepo doterao spram dna i spram trupa.

Sledeći korak je bio da se polepe "stakla" tj. folije koja su tačan oblik staklenih površina na Galebu. Ovaj šablon mi je poslao Martin, a skinut je sa 3D crteža.
Crtež jeste u razvijenoj formi, ali kao što to okično biva, postoji mali problemčić, a to je što je kabina radijus i po dužini i po širine, pa je neke delove nemoguće zalepiti a da se ne naboraju. Ako se to desi, odnah će se poremetiti oblik "stakala".


Zato sam svaki stakleni deo isekao posebno i sa krep trakom ga fiksirao na mesto gde treba da dodje. Ovde sam sve 100 puta razmeravao i merio, pre nego sam krenuo u "akciju" lepljenja...


Prvo sam polepio prednje i dva bočna "stakla". Pre nego sam zalepio bočne šablone, tačno sam obeležio gde dodju ćoškovi, da se ne bi nešto pomerilo prilikom lepljenja...












Sledeće na redu je bilo staklo koje deli prednja i zadnja vrata. Kad sam maskirnoj foliji odredio tačan položaj, fiksirao sam je na sredini, tj. na vrhu kabine i prvo sam lepio jedno, a potom drugu polovinu.
Time sam dobio da se maska nije pomerila i sve je leglo kako treba...



Na kraju sam napravio poklopce koji se otvaraju. Pošto se šablon ne može kvalitetno zalepiti, obe maskice sam odradio tako što sam prvo napravio ivice od tromilimetarske  3M folije i potom ih ispunio sa krep trakom.


Za ovo je trebalo precizno oko i mirna ruka... Naravno, vodio sam računa da rastojanja sa svih strana, spram već zalepljenih delova, budu ista...




Na kraju sam skroz u krug oko svih stakala polepio šrafiće, kao na pravom avionu, ali nažalost to ne slikah...

Ovim je najveći posao oko pripreme modela za plavu boju bio gotov...

Sad je ostalo da se odrade još neki sitni detalji, kao što su oznake i ime pilota. Neke od tih nalepnica, za prave galebove akro grupe sam ja radio, pa mi nije bilo teško da ih napravim i za model.
Potrebno je bilo samo naći fajl u računaru i sve smanjiti za pet puta...

 





Male višebojne nalepnice, kao i zastavu za vertikalac će mi napraviti Miša na svom ploteru.
Na ovim nalepnicama, detalju su suviše sitni da bi se mogli odraditi na kateru, tako da se moraju odštampati...


Toliko za večeras...























Pisano 24. juna 2013



Kao što obećah juče, evo nastavka priče...

Na početku prvo slike kabine sa šrafićima...



Na kabinu i mali plastični deo trupa - poklopac fara, Goša je prvo "ošpricao" Plastofix, prajmer za vezivanje boje za plastiku. Plastofix je bezbojan, pa se zato ne vidi na slikama...
Potom počinje "akcija", prvo su farbani sitni delovi, eleroni, flapsovi, repne komande... a potom je na red došao i trup...




Ovim putem se neizmerno zahvaljujem Golubu na svim "aktivnostima" vezanim za dešavanja u njegovom Kombinatu. Bez njega, modeli ne bi bili ni blizu tako kvalitetno ofarbani.


Nakon trupa sledilo je krilo. Poliuretanske farbe se veoma brzo suše i ubrzo je i krilo bilo ofarbano...


Par detalja... Maska od oznake na krilima...


Površina krila... 





Pošto je na krilo trebala da se ofarba i crvena zvezda, u sredini svake oznake, krilo je ostalo kod Goše u radionici, a ja sam trup i ostale delove doneo u Kombinat.
Kod Goše su još ostali kabina, njeno dno i plastika fara. Te delove nisam hteo da "rezmasiravam" jer na njih dolazi lak...

Sve u svemu, trup je postavljen na sto i počeo je najuzbudljiviji deo - skidanje zaštitnih papira i traka...



Sa svakim skinutim papirom Galeb je bivao sve lepši i lepši... Na kraju kad je sve bilo uklonjeno, mom oduševljenju nije bilo kraja... Svaki detalj je bio baš kako treba...









Predveče sam opet otišao do Goše i časkom nalepio maskicu za zvezdu. Dok si reko "keks" sve je bilo ofarbano...









Onda su počeli da pristižu "delegati" da "pregledaju radove.  Što bi rekli "Djetići": Bogumi, nijesu imali primedbe... A kako bi i imali, vidite...














Za ljubitelje zvezde, evo jedna u krupnijem planu...



Vizije su nam sledeće: sutra se Goši vraćaju svi delovi sem krila i počinje lakiranje. Pošto se ceo model lakira sa sjajnim lakom, ovo će morati da se radi u tri dana:

- ponedeljak: trup, kabina, dno kabine far, svi mali poklopci i prva strana od elerona, flapsova i ostalih "mrdalica"...

- utorak: krilo i druga strana komandnih površina

- sreda: sve se vraća u Kombinat...

Sjajni lak mora da ostane preko noći da se dobro osuši. Sem toga, kad se delovi lakiraju, pogotovo veliki delovi, kao recimo trup ili krilo, mora se sve odraditi odjednom. Nema varijante da se prvo lakira jedna, pa sutra druga strana.
Za trup ćemo napraviti neku vrstu "ražnja", kako bismo ga mogli okretati.
Na krilu prvo lakiramo donju stranu i potom ga okrećemo i odmah ide lak i na gornju stranu. E za to moramo da smislimo neke "nogice" na koje ćemo postaviti donji stranu krila kad ga rotiramo...

Od srede počinje ugradnja delova, nadam se da će vreme poslužiti i da ću ići još koji put da letim Panthera, pre no što ga "raskupusam"...

Pozdrav

Pisano 26. juna 2013


Pre dva dana sam pisao šta su nam "vizije", a sad evo slika kako sve to izgleda...

U ponedeljak sam, kao što je i bilo planirano, sve delove vratio kod Goše u radionicu. Radilo se na dva fronta, Goša je prvo izlakirao jednu stranu od svih komandnih površina, sve poklopce, prednji deo trupa, dno kabine, i samu kabinu...


 






















Razmišljkali smo sa koliko sjajnim bezbojnim lakom da lakiramo Galeba. Panther je lakiran sa 25% i on je skroz mat, Thunderbolt je radjen sa 60% sjajem i otprilike kao i pravi avion ima veoma malo sjaja. Gledao sam Gošnu Extru 260 koja je lakirana sa 100% sjajnim lakom i ona se baš cakli...
Galebovi akro grupe Stars imaju sjaj, ali ne možeš se baš ogledati u njima. Zato smo odlučili da model lakiramo sa 90% sjajem...
Delovi na gornjim slikama su slikani neposredno pošto ih je Goša izlakirao i sijaju se više nego što su sijejaju
pošto se lak osušio...




















Plan za ponedeljak je bio i da se izlakira trup, ali jednostavno to nismo stigli da uradimo.
Goša je na par mesta ispopravljao neke sitne greškice, iskreno, neko to ne bi ni dirao, ali molio sam ga da mi to odradi.




To je bilo sve za taj dan. Delove smo ostavili da se suše i dogovor je bio da u utorak prepodne, kad me Goša nazove, odem u njegovu radionicu da nastavimo "arbajt"...
Tako je i bilo...

Pre posla smo "instrument", tzv. "modelarski ražanj", koji je trebao da nam olakša posao oko lakiranja trupa.


O čemu se radi, kada se radi sa sjajnim lakom, recimo trup, sve se mora uraditi odjednom.
Mislim da sam o tome već pisao, ali nije na odmet ponoviti, znači, nema da se lakira prvo jedna strana (od gore), pa potom druga strana ( od dole).
Sve mora da se odradi odjednom i u tom slučaju trup se mora okretati, doslovno kao neko prasence na ražnju...

Zato je iskonstruisan ovaj visoko softifiiran i dugo vremena u tajnsti rezvijan uredjaj...















Ajd da još malo pojasnim to oko lakiranja. Ako nemate mogućnost da neki deo lakirate ceo od jednom, onda možete to raditi iz dva puta, ali kada se lakira druga strana, prva se mora zaštiti da ne bi lak ili bolje reći ona fina izmaglica, pala na suvu sjajnu stranu. Na mat laku se takve stvari ne vide, ali na sjajnom laku, sve se odmah primeti.
Zato smo pre lakiranja druge strane komandnih površina, one od predhodnog dana prelepili krep trakom...


E, da se vratimo našem "ražnju"... Kao što ćete videti na slikama, u izduvni otvor, smo zaboli onaj "kolac", da ne kažem nešto drugo. ja sam sa prednje strane okretao trup, a Goša ga je lakirao...




Operacija je uspešno izvedena...









Trup je ostavljen da se suši do ujutro, kad nastavljamo "operaciju". Ostalo nam je još krilo...

Delove koji su lakirani u ponedeljak, doneo sam nazad u Kombinat.


Od svih gotovih delova mogao sam jedino da sastavim kabinu, što sam i uradio...





U kabini su napravljeni neki sitni detalji na sedištima. Nisam pravio instrumente jer je dno kabine veoma blizu i jednostavno nema mesta, Providna kabina je za svoje dvo stegnuta sa malim imbusina od 2 mm, koje ću koliko već danas ofarbati u plavo pa će manje "upadati u oči"... Sem šrafića duž cele bočne ivice dna i providne plastike postavljena je duplo lepljiva traka. Zbog toga, nisam morao da jako stežem providni deo kabine i samm tim se nisu pojavili "talasi" na donjoj ivici...





Par slika alata i gotove kabine...




I na kraju, za današnji "izveštaj" evo slike prednjeg dela trupa sa plastikom fara. Ovu plastiku ću, kad dodje vreme, fiksirati sa duplo lepljivom trakom...




Original...






Pisano 27. juna 2013


Sve ide po planu...

Juče sam, za promenu, opet bio kod Goše.
 
Ujutro smo izlakirali krilo. Uf, ispalo je u najmanju ruku "brutalno dobro"...
Kao što napisah u prošlom postu, morali smo da obe strane uradimo odjednom, tako da je pre "špricanja" pao dogovor kako da napravimo držač na koji će se krilo postaviti kad se okrene.
Goša je prvo ošpricao donju stranu, a onda smo okrenuli krilo i postavili ga na malo pre spomenute držače...





Pošto je krilo bilo gotovo, ostavljeno je da se suši, a ja sam pokupio trup i ostale delove i doneo ih u Kombinat...

Modelarski Komnbinat su juče posećivale brojne delegacije. Iz Beograda su bili Kariklić i Gogi. Potom je došao Miloš iz Rumenke, a pred kraj dana su stigli Joja, čika Dule i Jole.
Zadnji u poseti je bio Martin. Došao je da proveri radove...


Sa lakom i sjajem, model je dobio potpuno novu dimenziju i slobodno mogu reći da izgleda prelepo...







Malo detalji i površine...

















































Na Martinov predlog, izmerili smo trup. Kantar kaže sledeće: trup - 2940 gr, kabina - 310 gr, pokretni delovi repnih površina i prednji deo trupa - 400 gr.












Suma sumarum - 3650 gr. U ovoj težini su i tri servoa za repne površine koji su montirani u trupu.

Jedva čekam da u petak donesem krilo, pa da i njega izmerim. Onako "šacometrijski" sa trapovima trebalo bi da bude oko 4,5 kile.

Ne znam tačno koliko je teška turbina sa opremom, ali ajd za našu priču oko 2 kilograma, iako mislim da sam preterao...

Do planirane težine od 12 kila ima još skoro dve kg "prostora". U toj težini su ostali servoi, baterije, kablovi, pneumatska creva, prijemnik, prekidači, tankovi, prednji trap sa točkom...
Mislim da sve nabrojano ne bi trebalo da bude toliko teško, ali videćemo...

Veliko pitanje je hoće li trebati olova za doterivanje težišta...

Toliko za danas...

Pisano 29. juna 2013


OK, evo mene ponovo...
Sad već prekjuče, u četvrtak, sam sa Saletom i Milošem bio u Budimpešti i kad sam se vratio, sem što sam otišao kod Goše po krilo, nije mi bilo "ni dočega". Iako je Sale vozio uveče sam baš bio umoran, a da sad slikam krilo, pa videli ste ga veće sto puta...

Juče je u Kombinat došao Miša iz Kragujevca, a došao je i Sale...
Pokazivao sam im model, a oni, bećari jedni, počeli da me "tovare" da ga sastavim, pa da ga sastavim... Mani te me, moram da stavljam trapove, pa ovo, pa ono, ali navališe "ko smrt na babu" i na kraju, šta ću sa njima, sastavih Galeba, onako ofarbanig, po prvi put...






 

 
Foto aparat sa kojim je slikano, nije moj i nisam podešavao boje, tako da su boje malo drugačije (svetlije) od originala.

Došao je i čika Dule, kojeg smo "iskoristili" da pridrži trup kako bi slikali petokraku...


Kao što se da videti, sem trapova nije ništa montirano.

Zvao sam i Amidžu, pilota koji leti Galeba po kojem je ovaj model uradjen. Prvi put vidi ovaj model uživo i malo je reći da je, kad ga je vido, jednostavno "ostao bez daha"... Bio je oduševljen...


"Gledio" ga je sa svih strana, oduševljavao se detaljima i na kraju je "pala" i prva porudžbina... Dogovorili smo se u načelu, da ću mu napraviti Galeba, ali kao statički model.

Takodje je dogovoreno da ćemo se u nedelju naći na aerodromu i da će biti "foto sešn" sa pravim G2, po kojem je ovaj pravljen. Do nedelje ću ulepiti komandne površine, postaviti servoe, poklopce trapova, tj. sastaviti model da bar od spolja ima sve delove...
Od nedelje počinjem sa vadjenjem delova iz Panthera i ugradnjom u G2.    
 
I na kraju, dva jeta iz našeg Kombinata...