Pisano 24. maja 2016

Prošlo je više od mesec dana, a iz našeg Modelarskog Kombinata ni slova. Ccccc...
Stvarno nema smisla...

Ne vredi da se pravdam, iako realno nisam imao ni bog zna šta da pišem.
Projekat manjeg Galeba G2 od 1/5 skale je "čekao" tankove za gorivo.
Sećate se, hteo sam ja da "zbudžim" rezervoare od ambalaže koju sam imao, ali nije išlo, manji rezervoar je "curkao", tako da sam poručio nove tankove u "CMJets"-u iz Španije. CMJets firma se specijalizovala za izradu rezervoara od kevlara, namenjenih baš jet modelima. Imaju veliku paletu tankova u ponudi, a mogu da naprave i "custom made", ako baš treba.
Kad sam razgovarao sa Carlosom, rekao je da će u roku od dve nedelje napraviti rezervoare, tako da sam računao još jedno sedam - deset dana da stignu i to je to...
Naravno da nije tako bilo i dok su stigli u Kombinat prošlo je bez malo sedam nedelja!!!

To je glavni razlog zašto ništa nije pisano, jer rezervoari su bili posladnja stavka koja je nedostajala da se ova priča polako privede kraju, tj. da se konačno model kompletira za letenje.

I kao što rekoh, pre neki dan stigoše tankovi.
Carlos je odradio sjajan posao, tankovi su jaki, kruti i što je najvažnije, ne cure ni prilikom punjenja ni tokom pražnjenja...

Mali okrugli rezervoar je uvek pun do vrha, tako da se u njemu gorivo ne mućka i ne mogu se stvarati mehurići.
Ovo je važno jer vazduh u sistemu za gorivo može dovesti do gašenja turbine.










Pošto sam se uverio rezervoari ne "flisuju", montirani su u trup modela.

Nosač sam napravio od vitroplasta debljine 1,5 mm.



Ovaj sklop je potom montiran u trup modela...


Na slikama se vidi kako su povezana creva za gorivo, dva na vrhu služe za punjenje rezervoara i spoj sa glavnim tankom, a vod iz bočne niple ide u pumpu.

Glavni rezervoar, zapremine od 2 litre, postavljen je u svoje ležište u kojem ne može da se pomera. Gornja strana ovog tanka je ravna, iz razloga što se na nju postavlja boca - rezervoar za vazduh za pneumatski sistem.

Vazdušni rezervoar je za kevlarski fiksiran sa snažnom "čičak trakom". Jedna strana ove trake ualepljena je za bocu, a druga za tank. Čičak traka omogućava da se delovi po potrebi odvoje, a sa druge strane, drži dovoljno snažno da onemogućava pomeranje.














Plavo silikonsko crevo zalepljeno na vrhu boce je vod za extra tankove koji se mogu priključiti na glavni rezervoar za gorivo. Pošto u Galebu takvih tankova nema, ja sam ga zatvorio da slučajno ne vuče vazduh. 



Ostalo je još samo da ubacim turbinu i doteram težište modela.
Turbina je već bila montirana, tako da je gotovo za dva munuta, a što se tiče doterivanja težišta, moj drugar Golub, ali ovaj put bravar, napravio je novu spravu za taj posao...













I prvu spravu za balansiranje je on pravio, ali sam je prodao pre par godina.
Sada smo na osnovu te napravili novu. Detalji su malo izmenjeni, no u principu sve isto radi...
Evo sika kako je to nekad izgledalo...


Bez ove "skalamerije" nema preciznog doterivanja težišta. Modeli su veliki i teški, a pošto se težište mora tačno odrediti veoma je važno da se to uradi kako treba.

Imam ideju da probam da prodajem ove sprave...
Videćemo...














U medjuvremenu sam radio na velikom modelu. Uške i svi "sitni"delovi spremni su za panel linijem detalje i nitne...




Trup je izgitovan je akrilnom gitom, potom ošmirglan, napravljeni su karmani, doterani svi prelazi, spojevi...






Pre presvlačenja centroplana u staklenu tkaninu postavio sam flapsove da vidim da li je sve kako treba...






Kad sam utvrdio da je sve u redu, gornju stranu centroplana sam presvukao smolom i tkaninom.
Pošto za ovaj model nemam motor, a pitanje je da li ću ga kupiti do kraja godine, što znači, ne žurim nigde, rešio sam da napravim sve poklopce trapova kao na pravom avionu.
Zato sam naručio male peumatske clindre, klavir šarke, a donji deo krila će sačekati dalje presvlačenje dok ne doteram poklopce trapova.


I prednji deo trupa je presvučen...

Trup je u potpunosti spreman za epoxy & staklo i to je nešto čime ću se baviti narednih dana.


Završen je i poklopac kabine...



















Promenio sam i sistem fiksiranja kabine, sad se steže sa jednim šrafom na zadnjoj strani, dok je od napred drže dva karbonska štifta. Bitno je da fiksiranje bude jednostavno, da se brzo da odraditi i naravno, da kabina ne otpadne u letu...



U narednih par dana idem na aerodrom da vidim koji ću deo koristiti za letenje, da pokosim travu ako ima potrebe i onda...

Slike sa aerodroma "stižu" u narednih par dana...