Jet‎ > ‎Galeb G2‎ > ‎

Galeb G2 - mart 2013 - II deo

Polako ulazim u fazu gde će dosta da se radi, neće biti toliko toga da se pokaže. Počinjem da sve više radim na delovima koji se uklapaju, "sto puta" stave - skinu i sve to traži vremena da bi bilo odradjeno kako treba.
Takav posao je bio danas sa usisnim kanalima...

Još dok smo ih crtali, Martin i ja smo se trudili da ovaj deo na zakomplikujemo i da bude jednostavan za izradu.
Ziroli je na Pantheru usisne kanale pravio od staklo plastike, a takav pristup traži kalupe iz dva dela, kao i kalupe za levu i desnu stranu trupa. To praktično znači da se liju četiri dela, koja se postom spajaju u dva.
Mnogo komplikovano, dugo traje i naravno povećava cenu...

Mi smo smislili mnogo jednostavniju varijantu. Otvore usisnih kanala na sva tri rebra kroz koji kanal prolazi, napravili smo da budu isti i postavili ih u liniji.
Unutrašmji zid je ravna ploča i lepi se za rebra trupa. Na taj zid, sa gornje i donje strane, treba ulepiti polukružni deo usisnog kanala, napravljen od tanke plastike. Lepljenje neće moći da se dobro uradi ako ne postoji preklop na koji će se ivice plastike nasloniti...

Sve u svemu evo slika, pa će biti mnogo jasnije o čemu pričam... Prvo si iskrojene ploče od 3 mm balze...




Pošto ne želim da usisni kanal bude u boji drveta, a neću da se smaram sa staklenom tkaninom, gitovanjem i farbanjem, kupio sam plastičnu foliju od 0,25 mm i iskrojio sam je da bude istog oblika kao i balza...

Sa duplo lepljivom trakom je zalepljena, na balzu, a potom je zalepljena srebrna folija...
Belim lepkom su ploče ulepljene u usisni kanal.




Onda sam se "zaradio" pa nisam slikao baš sve, ali jasno vam je šta je bilo dalje.
Iskrojio sam oblik polukružnog dela usisnog kanala, napravljen od iste te plastike. Ova plastika je je elastična, tako da se može lako saviti i ubaciti na mesto. Kad se zalepi, dovoljno je jaka i kruta.
Sa gornje i donje strane usisne ploče, koja je prvo postavljena, zalepio sam balze od 6 mm širine i malo širu parčad izmedju prva dva rebra. Ti delovi daju prklop na koji će se nasloniti polukružni deo kanala.




Oblik svakog dela je nacrtan u 3D programu, a Martin ih je "razvio" kao tlocrt i poslao u Corel fajlu. Plastika je lepljena sa ZAP super lepkom.
Ostao je da se uradi usmerivač vazduha od kraja kanala prema turbini, ali to će biti odradjeno kasnije...


















Kopkalo me je kako stoje horizontalac i vertikalac, pa sam ih stavio na trup...











Pravo da vam kažem, dobro da sam to uradio jer sam video dve stvari, prvu da sam prednji deo vertikalca, ovaj deo sa otvorima, trebao napraviti od 3mm špera, a ne od balze, što će biti prepravljeno i drugo da deo koji dolazi ispred horizontalca, na koji se ovaj nasloni, moram ulepiti pre postavljanja horizontalnog stabilizatora...
Što se tiče naleganja svih delova, šta da vam kažem, sve stoji perfektno...

Da ne bih zaboravio, deo ispred horizontalca sam odmah ulepio. To nije bio problem, jer ima 4 žljeba, ali sam morao da merim visine na krajevima da bi bile iste...

 


I na kraju, počeo sam sa plankiranjem trupa.
Mozgao sam odakle da krenem i prvi plank je ulepljen ravno sa ivicom kabine i dalje prema repu na ivicu dva radijusa trupa.




Pošto su radijusi poprilični, sekao sam balze širine od 20 mm, kvasio ih vodom i lepio belim lepkom. Ovo će biti "pipav" posao, jer će na nekim mestima morati da se lepe još tanje letvice, a sve će to potrajati.
Balza je debljine od 3 mm i sem čvrstoće trupa, ova debljina će mi omogućiti da imam dovoljno "mesa" za šmirglanje, iako ako se plankovi lepo uklope, trebaće da se "udari samo glanc" po ivicama.
I ivice rebara trupa sam malo "doterivao" kako bi balza lepše nalegla.


Donji deo trupa, tj. vratanca prednjeg trapa neću moći da radim dok se trup ne okrene, a to neće bit dok se ne isplankira gornja strana.
Paralelno sa trupom, počeću da plankiram i prednji deo koji se skida...

Pozdrav...















Pisano 27. marta 2013

Radovi na trupu su nastavljeni plankiranjem letvicama širine 10 i 20 mm. Malo sam lepio na jednu, malo na drugu stranu, ali na kraju sam "snage usmerio" na levu polovinu, pošto sam bio nestrpljiv da vidim kako izgleda gornji deo trupa iza usisnika.

No, krenimo redom... 

Pogled od gore, u nekim momentima trup je izgledao kao bodljikavo prase...


Gornji deo trupa iza kabine ima poprilične radijuse i tu su morale da se lepe tanje balze. Kao i do sada, sve su kvašene radi lakšeg savijanja...






Na gornji deo usisnika postavljena je sledeća ploča od 20 mm...



Zadnji deo trupa...


Isto je uradjeno i sa leve strane, a potom sam dodao pločicu od 20 mm u sredinu...



Dok su se plankovi na boku sušili, ulepio sam novi ispred usisnika. Taj se moralo ukrojiti...




Kad su se voda i lepak osušili, pregitovao sam gornji deo trupa i obradio ga sa brusnim papirom. Interesovalo me je kako izgleda prelaz sa dve površine. Za kontrolu je korišten, već mnogo puta spominjan alat - konac...

































U medjuvremenu su zalepljeni i novi plankovi, prvo napred ispred usisa. Tu sam koristio širu balzu (50 mm)...




...potom na samu krivinu gornjeg dela usisa. Ovaj plank je namerno tako ulepljen, jer mi je mnogo laše da sa njegove donje i gornje strane ubacujem uže ploče balze.




Ukrojio sve balze za sve otvore na levoj strani trupa. Negde sam koristio uže, negde šire pločice, ali zajedničko im je da su sve kvašene vrućom vodom...



I dok se opet sve sušilo, iskoristio sam vreme da ponovo montiram horizontalac, ali ovaj put da vidim kako naleže sad kada je ulepljena prednja konstrukcija...



Šta reći, "pasent"...


Da ne bude da je baš sve idealno, postarao se zadnji deo trupa...



Kao što se da videti ispred zadnjeg rebra, sa obe strane postoji krivina. Na pravom Galebu G2 zadnji deo nije takav, nego se negde od sredine trupa ravno završava sve do samog kraja.
Ovaj propust je nastao kad smo širili zadnje rebro trupa, kako bi bilo mesta za izduvnu cev turbine.
Zadnje rebro je prošireno, ali nisu i tri ispred njega...

Pošto svakako ima još par stvari da se preprave, ipak je ovo prvi model, da ne kažem prototip i ovo će biti napravljeno kako treba.
Mislim da ću i za 5 mm povećati prečnik zadnjeg rebra na trupu...

Doduše, kada dodje horizontalac, ovo se ni ne vidi, ali trudimo se koliko god je u našoj moći, da sve uradimo kako treba...

Mislim da ću, čim ovaj model "proleti", praviti novi sa svim ispravkama koje sam do sada video.

Takodje, sva rebra koja su ovde odradjena od špera od 4 mm biće "stanjena" na 3 mm. Jednostavno nema potrebe za toliko širokim šperom.
Najveći problem u ovoj prepravci će biti da se nadje šper od 3 mm u AA kvalitetu. 








I na kraju par slika sa ošmirglanim gornjim delom usisnika. Galeb počinje da liči na sebe...






Pisano 28. marta 2013

Sinoć pre spavanja, kao i svako veče, naložena je kaljeva peć. No, sem grejanja, služila je da se brže osuše plankovi balze, zalepljeni na prednji deo trupa koji se skida...



Jutros, tj. sad već juče ujutro, poskidane su čiode i stegice... Plankovi su namerno lepljeni ovako, a zašto, saznaćete kasnije...




Kad sam sišao u radionicu, prvo sam ukrojio i ulepio sve delove sa desne strane usisnika na trupu. Time je trup bio gotov za ovu fazu i rešio sa da ga konačno odvojim od radne ploče...


Spram Meisterovog Zeroa (tri "metera" raspona) Galeb izgleda ovako...


...a trupovi od Lightninga su kao igračke...


Trup od G2 je dugačak malo preko dva metra...
























Posle ovog foto sešna trup je vraćen na radni sto. Krenuo sam da mu sečem donje delove rebara, koje su ga držale dok se pravio...



Prvo sam "odfikario" rebarca na koja dodju krila...



Doneo sam izduvnu cev da vidim kako i ona stoji. Plan je da se cev uvuče sa zadnje strane trupa, a da se potom na nju montira "zvono" - onaj usmerivač vazduha koji dolazi tik iza turbine.
Cevka je ušla bez problema, a otvor oko nje na zadnjem rebru je 5 mm veći od cevi...



Sa balzom od 2,5 mm ću povezati zadnja dva rebra (kao sada na slici) i ona će pozicionirati da cev stoji tačno u sredini otvora. Ne bi trebalo da bude problema sa grejanjem, jer je izduvna cev dugačka 840 mm i sa iskustvima sa Panthera, temperatura je na samom kraju tolika da je cev samo mlaka. Sem toga, cev na Pantheru je skoro duplo kraća!!!




Kad sam video da sa zadnjim delom "nema frke", vratio sam se radovima na prednjem kraju i oko krila...

Na prednji kraj trupa sam montirao deo koji se skida. Sa žljebovima koje je Martin nacrtao deo se postavlja i skida veoma lako i dobro je centriran...








Potom sam okrenuo trup i krenuo sam da postavljam stajni trap. Napravio sam klocne u koje će se trap stezati, nisam ih ulepio, samo sam ih postavio na mesto, jer sam hteo prvo da proverim kako sve stoji...
Kad sam postavio trap, video sam ima malih dorada, ništa strašno, ali nisam bio zadovoljan što trap dosta viri iz trupa i skoro dotiče vratanca. Ne zaboravite, trup na slici stoji natraške, a vratanca "glumi" balza iznad točka...

 
Kao što se vidi, točak bi mogao ići malo dublje...


Onda je palo malo "štelovanje", podmetanje od napred, od nazad, tanjih debljih parčića balze, da bi na kraju namestio trap baš kako treba da stoji...


Sad kad imam mere, neće mi biti teško da napravim nosač...


I na kraju krila... Ko može odoleti da ih ne montira na trup. Posle toliko vremena i čekanja, konačno su stavljena na svoje mesto.


Kako leže?  Pa, procenite sami... Leva strana...




Desna strana...



Naravno, biće i malih dorada, prvo moram sa prednje strane rebra u koji ulazu "zub" od krila da dodam još jednu ploču od špera, kako bih ojačao taj deo trupa...


I u zadnjem delu krila, na mestu gde će se postaviti klocne za uvrtanje šrefova, na prednje rebro moraju takodje doći ojačanja. Biće postavljena i sa prednje i sa zadnje strane ovog rebra, a Martin ih je već nacrtao...

 


Ima još nešto, samo da se setim... Ah, da, sutra ću izmeriti trup, a mogu vam reći, da u trenutnoj fazi, upošte nije težak, šta više, prijatno sam iznenadjen...
Ma, ko će čekati do sutra, odoh sad da ga časkom "bačim" na kantar... Momenat...

Evo taze slike u 3 i 15 ujutro...

Znači iz dva ugla...



I težina za sada: 1350 gr...







Hteo bih da vam se zahvalim i na posetama sajtu. Vidim da su se posete povećale od kad je krenula "proizvodnja"...
Obično ima oko stotinak pregleda dnevno, a prekjuče, u utorak, je bio rekord - 242 poseta za jedan dan...
Od kako imam sajt samo sam jednom imao više poseta u jednom danu, pre oko godinu dana, kad sam dao oglas na nemačkom forumu da prodajem Hellcata. Tada je sajt pogledalo 290 ljudi za 24 sata...

Pisano 31. marta 2013

Nisam pisao par dana, čekao sam da se malo nakupi "matrijala", ko velim da ne smaram svaki dan...

Kao što vidite, martovski topic sam podelio u dva dela, molili me ljudi, kažu sporo im se učitava kad je jedna celina. Ovo je zadnje pisanje za ovaj mesec, već sledeći će biti u aprilskom "izdanju"...

U poseti Kombinatu je bilo i par delegacija, a bio nam je i Gabor, doneo da vidimo Štuku...
Martin dolazi skoro svaki dan
da vidi kako sve napreduje, doduše na kratko, ali vidim da i on uživa u radovima. Čujemo se telefonom, mailom razmenjujemo fajlove, raspravljamo o stvarima koje treba prepraviti za verziju II ovog modela.

Što se tiče radova, ne mogu se žaliti, bio sam vredan. Svašta sam radio, od onih "pipavih" poslova, preko mozganja kako da se naprave neki, na 3D crtežima, nedorečeni sklopovi i naravno, radio sam na, za mene "najsmor" poslu, lepljenju mokrih letvica. Joj što to ne "volem", dosadan, monoton posao, ali šta ću "jadan", mora i to da odradi. Radosna vest je da će taj deo posla biti gotov za dan - dva... Ura...

Evo i malo slika. Pravio sam ih u zadnja tri dana, pa ću se sad valjda snaći da ih poredjam hronološki...
Krenuću sa Dragančetom, bez čijih bi laserskih zraka i dalje za sečenje delova koristili ručnu testericu za OTP.
Posetu sam iskoristio da ga "uslikam" sa trupom od G2...




Dragan nije došao na "foto sešn", nego je doneo novu "turu" prepravljenih delića...


Delova je bilo raznih, a neke sam odmah ugradio. Ojačao sam sa dva extra špera mesto na rebru u koje će doćo bukove klocne za stezanje krila... Njih još nemam, moram zvati Milana i moliti ga da mi ih napravi.




Kad sam pravio vertikalac, prednje rebro je napravljeno od balze. Greška... Pošto se donjim delom umeće u konstrukciju trupa, mora biti od špera.


Prepravljeno...


Napravljeno je u dupli deo na rebru u koje ulazi prednji "zub" od krila...






Od balze je bio napravljen i zadnji deo trupa koji dodje izmedju pokretnih delova horizontalnog stablizatora. To sam pravio pre par meseci, dok je trup još bio "u razvoju". Što bi rekao narod: "Trčao sam pred rudu..."
Ispostavilo se da i to treba da je od špera...





Dosta posla je odradjeno na prednjem delu trupa. Ugradio sam letvice za prednji trap.





Na red je došlo da se radi na vratancima za prednji trap.
Galeb ima troje vrata prednjeg trapa, skroz napred dupla i iza njih jedna koja se otvaraju u levu stranu. Ta "jednokrilna" dolaze na deo trupa iznad letvica - nosača trapa i njih ću raditi za koji dan, a juče sam radio na ovim "dvokrilnim".
Pošto trap ide prema napred, vratanca moraju da ostanu na trupu, tako da za njih moram napraviti konstrukciju koja će da ih nosi. Deo konstrukcije smo Martin I ja nacrtali, ali deo sam morao da radim "u hodu"...
Dragan nam je isekao prednje rebro. Sad kad gledate vidite da izmedju vertikalne ploče i tog rebra sa prednje strane postoji mali zazor, ali to je jedna od onih prepravki koje će biti odradjene za verziju II...




Kad se lepak osušio, na red da se postave došle su dve vertikalne čamove letvice. U njih će se uvrtati šarkice od vrata...


Otvor je dovoljno širok da trap može nesmetano da udje u trup...

 

Na kraju su od gore postavljenje balze koje definišu spoljni oblik. Pošto je lepak bio "frišak" kad sam ovo slikao, nisam navlačio prednji deo trupa, d vidite kako sve izgleda "u sklopu". Ta slika će biti u "narednom broju"...



























Sad kad gledate slike sve ovo izgleda prosto i jednostavno, ali dosta vremena se potroši na razno razne kombinacije da bi se došlo do konačnog rešenja. Često se desi da je i ono moglo biti bolje...
Izrada ovakvih modela pruža mugoćnost da se ne morate striktno držati planova, nego mnogo toga možete raditi po svojoj volji, naravno pod uslovom da krajnji rezultat "funkcionaniše".
Vremenom se primene neka rešenja i onda se "sele" iz modela u model...
 


I za kraj ovog topika, slike od plankiranja. Šlajfna po šlajfna, red po red, deo po deo i polako se približava kraju zatvaranja trupa. Možda vam se čini da se ovaj deo posla odužio, ali to jednostavno ne može biti brže uradjeno iz razloga što se mora skoro svaki deo kvasiti, lepiti belim lepkom i ovda čekati da se sve osuši.
Mogla bi se napraviti varijanta da se sve lepi cijanofiksom, ali tada na balzama ne bi imali radijuse koji se mogu dobiti samo kad se šlajfne pokvase. Onda bi vreme koje se "uštedi" na sušenju, potrošili na gitovanje i šmirglanje i ni posle 10 "ruku" trup ne bi bio kako treba...

Pre lepljenja sam morao da smislim odakle ću da počnem sa plankiranjem, jer je to prilično važno zbog uklapanja i prelaza na trupu.
Prednji deo sam počeo sa jednim velikim komadom, jer u tom delu trup nije mnogo savijen, pa se može upotrebiti takvo parče. Na slici vidite da je plankiranje usisnika započeto od ivice...





I na zadnjem, donjem delu trupa sam krenuo od prelaza dve površine...













Bočni usisnici... Ovako postavljanje plankova mi je bilo najlakše za rad, prvo širi delovi koji daju formu, a sa manjim, užim, popunjavam otvore...




Deo trupa ispod karmana...




Prednji deo trupa...


Toliko za danas... Pozdrav


Nastavak na strani:  Galeb G2 - April 2013 - I deo