Jet‎ > ‎Galeb G2‎ > ‎

Galeb G2 - novembar 2012

Pisano 01. novembra 2012

Nastavak projekta...

Martin je bio sinoć i krilo je kompletno gotovo  :)aplauz
Naručio sam letvice za ramenjače, čekam fajl za sečenje rebara, planovi stižu u ponedeljak - utorak, tako da, kako rekoh, iduće nedelje počinjemo sa izradom krila...

Pošto je krilo "rešeno", prešli smo na trup, ali tu se javio jedan mali problemčić...
Naime, pošto pravimo model i možemo da ga konstruišemo, na neki način kako mi hoćemo, moja ideja je bila da postavim turbinu maximalno napred kako bih izbegao kasnije probleme sa težištem.
Imao sam prilike da vidim kako su neki modelari radili to u modelima koje su pravili, a i posle iskustva stečenog sa Pantherom, mislim da bi postavljanje turbine što više napred bilo OK.
E sad, kad smo juče na crteže trupa i krila "ubacili" turbinu, ispostavilo se da ona ne može da ide napred toliko koliko bih ja želeo.

O čemu se radi, zadnje rebro na trupu i osa trupa diktira položaj motora. Izduvna cev i sama turbina trebale bi da budu paralelne sa osom trupa, ali u tom slučaju turbina može da dodje kao na donjoj slici jer "udari" u krilo.
Drugi problem je da ako neko hoće da stavi veću turbinu, (većeg prečnika) moraće motor da postavi još više pozadi...


Ako podignem "napadni ugao" turbine i izduvne cevi za 1 stepen, dobijam dovoljno mesta da mogu da je stavim gde god želim, jer ide preko krila...



Izduvni gasovi sada izlaze pod malim uglom u odnosu na osu trupa, ali pitanje je da li taj jedan stepen može da utiče na letne karakteristike modela?

Smatram da taj mali ugao nema nikakvog, ili toliko malog efekta da je to zanemarljivo.
Krilo ne mogu u sredini da modifikujem jer se tu nalazi zadnji bajonet, šrafovi za njegovo fiksiranje.


Ovo su odnosi Zirolijevog Panther, koji imam i letim  i Galeba G2. Nas interesuje desna slika tj. odnos F9F-a i G2 od 1/5 skale.


Kao što se da videti, nosevi u početak krila su na istom mestu, ali je trup od G2 skoro 20 cm duži, a izduvna cev skoro 40 cm 

Ako turbinu stavim na mesto gde može da dodje bez prepravki oko uglova, onda je na istom mestu kao kod Panthera, ali na njemu imam 500 gr olova da bih doterao težište.
Sa dužim trupom nazad i dužom cevi, trebaće još više "mrtvog" tereta na G2 za doterivanje težišta.
Naravno, prednji kraj modela na G2 će se kompletno skidati pa će baterije i još neke stvari doći malo više napred, ali to neće mnogo promeniti situaciju.

Zato je opcija da se turbina povuče skroz do težišta, deo "spasonosnog" rešenja.






















Kad sledeći put bude došao Martin i kad budem imao ispred sebe crtež sa trupom onda ćemo poraditi na položaju rezervoara.
Tankovi mogu biti i bočno u trupu, levo i desno od turbine.

Mislim da sa postavljanjem tankova neće biti problema jer od turbine do trupa, u zadnjem užem delu, ima oko 6 cm.


Sistem rezervoara može biti i iz više tankova, recimo na Pantheru imam tri tanka, dva od 1 litre i "baby bottle" mali tank od 0,1 litre u kojem je "čarapa" koja onemogućuje stvaranje mehurića.

Stoga u G2 mogu biti postavljena recimo dva tanka negde u težišti, pored turbine, a treći npr. ispred...
Sve to zavisi od dosta faktora, a kompletnu "sliku" ću imati kad budem za početak video crtež trupa i kasnije kad sam trup bude bio gotov.

Što se tiče tankova u krilima, iskreno, nisam video da je to neko radio. Možda bi se mogli napraviti neki tankovi u krilima, oko težišta u korenu krila, ali sve je to nepotrebna komplikacija...



Pisano 05. novembra 2012

E pa ono što je bilo daleko, polako se približilo...
Polako se pripremam za konkretne radove na novom projektu, možda i najinteresantnijem od svih do sada...

Iz Subotice su stigli delovi od čamovine, prednje i zadnje ramenjače, pomoćne ramenjače, lajsne za napadne ivice...
Šanjika se ponovo iskazao i sve naručeno je savršeno isečeno, a naravno od svega je poslao i više nego što smo se dogovorili...


Martin je poslao fajlove sa rebrima i delovima za krila...

Danas su stigli i radni planovi za obe polovine krila...


Ovi planovi su trenutno u prilično "sirovom" stanju, dovoljni da mogu da pravim krilo.
Pravi planovi za G2 imaće mnogo više detalja, preseke rebara i sklopove samih konstrukcija.

Naravno čim su fajlovi stigli, prosledjeni su u firmu sa ploterima i ubrzo su "papirne verzije" bile na radnoj ploči...
Zbog specifične konstrukcije krila Martin je označio tačna mesta gde treba da se podmetnu delovi odredjenih visina kako bi donje ramenjače stajale na svojim mestima...


Leva polovina je stavljena na radni sto...





















... i kad je sve postavljeno na svoje mesto namestio sam ramenjače...







Ako se pogleda sa strane tačno u ravni ramenjača, vidi se da se nalaze na istim visinama...




Naravno to nije slučajno...

Sutra, tj. već danas trebao bih da idem u firmu koja ima laser cut mašinu i da vidim kakve su varijante da sečem delove za krila. Kako sam čuo, tamo već imaju iskustva sa radom sa šperom i balzom.
Radna ploča lasera je 900x600 mm i nadam se da će sve biti u redu i da ću već koliko sutra - prekosutra početi sa postavljanjem rebara.

Mislim da će sutra stići i bajoneti, a uveče dolazi i Martin da nastavimo radove na crtežima od trupa.

Pisano 06. novembra 2012

Nastavak priče...

Juče je došao Milan, čovek koji mi radi delove od drveta, nov "član posade" naše male Radne Organizacije, i otišli smo zajedno do firme koja ima laser.
Milan je u mnogo navrata saradjivao sa njima i rekao mi je da uvek bio zadovoljan kvalitetom i rokovima izrade.
Kad smo stigli, video sam da su vlasnici firme dva brata, jedan radi u radnji, a drugi je više u radionici u kojoj je i laser cut.

Miroslav, moj imenjak, brat iz radnje, rekeo je da je Dragan - "laserdžija" otišao par minuta pre nas...  :sljus
No, dobio sam vizitkarti, pa sam pozvao Dragana na mobilni i zamolio ga da svrati, kad se bude vraćao iz grada.
Reče čovek, dolazi za sat - dva...
 
Ostavih ja tu vizitku na stolu i u jednom momentu moja Maja, kad je videla ime, reče da misli da je to njen dobar drugar iz detinjstva, kojeg nije videla "sto godina"...

Posle jedno sat vremena, eto i Dragana, za kojeg se ispostavilo da je stvarno Majin prijatelj... Dakle, kako je svet mali...

Sve u svemu upoznasmo se mi ispričali se kao da se oduvek znamo, skoro smo ista generacija.
Dragan kad je video avione i "projekte" oduševio se i rekao mi je da nema nikakvih problema da mi odradi sve što treba.
Odmah je poneo materijal, ja malo kasnije poslao fajl od krila i sad je ostalo da čekam da mi se javi...


Uveče, eto i Martina... Bili smo vredni, crtao je prednju nogu stajnog trapa, a potom smo se dogovarali kako ćemo da postavljamo rebra u prednjem delu trupa.

Kao mala ilustracija koliko sve traje, Martin je crtao prednju nogu od trapa bez malo sat i po vremena!!!  I to, nije crtao mehanizan, jer smo to imali od ranije, od glavnih trapova...
Treba li da spomenem kako izgleda crtež... ;namig



Što bi rekla omladina "vrh brate"...

Pošto se crtanje trapa odužilo, za dogovore oko rebara trupa nije ostalo mnogo vremena, ali evo par sličica od početne faze...





Danas popodne zvoni telefon, zove Dragan, gotova "rebarca"... Da li sam se odmah sjurio do njega, i kad sam ih video, joj, praznik za oči...

Znači, isekao ih je perfektno... Naravno, perfektno ih je i Martin nacrtao, tako da rezultat nije ni mogao da izostane...

Draganu sam dao parče od svake ramenjače, kako bi na probnim uzorcima mogao da proveri kako ulaze u žljebove i da ih smanji ako treba.
No, za tim nije bilo potrebe...




























I rebra od balze su bila savršena...






















Delovi tip tanka...































Nisam mogao da izdržim pa sam stavio jedno rebro da vidim kako naleže... Šta reći...



Pre večere sam u roku od 15 minuta ulepio 5 rebara...



Kako i ne bih kad sve besprekorno naleže, tako da šmirgl papir nisam ni pipnuo...


























Ne znam da li su bolje Šanjikine ramenjače ili rebra...
Ne bih da budem neskroman, ali ovo do sad je jedno 3 klase bolje od svih kitova koje sam do sada kupovao...






Prvo rebro nema žljeb za ramenjaču, tako da sam ga, dok se ne osuši lepak, fiksirao sa dva mala šrafića...

























Pošto se krilo pravi na podmetačima, svako rebro se lepi pod pravim uglom u odnosu na radnu ploču...


Toliko za danas...

Sutra bi trebao da dobijem i bajonete, opet dolazi Martin pa ćemo da radimo dalje na trupu, a do tada će krilo biti... Uostalom videćete...

Pisano 07. novembra 2012

Nastavak radova na krilu...

Proverio sam kako naleže pomoćna ramenjača...













...pa je ulepio, kao i gornju ramenjaču koja ide od sredine do kraja krila...














Sastavio sam i neke delove od tip tanka...





A, evo i slike da se vidi koliko je vitoperenje krila i kako stoje sve izlazne ivice profila...



Ne moram spomenuti da ni jedan deo nije šmirglan ni doterivan, sve se sastavlja kao puzle.
Iskreno, nisam se nadao da će se delovi baš tako dobro uklapati.

Pisano 08. novembra 2012

Danas sam od Milana stolara pokupio bajonete. Pre ugradnje "bačio" sam ih na kantar, čisto da vidim koliko su teški...





























Kad uporedim sa sličnim aluminijumskim bajonetom, vidim da je ovaj malko teži...




Pripremio sam i zalepio pomoćnu ramenjaču za zadnji mali bajonet...




























Potom je zalepljeno sve po redu, bajonet i od gore ramenjača...





Dok se sušio lepak, napravio sam nosače tip tankova...












Ubačeno je i treće rebro...




..."udarena vinkla i deo je zalepljen...


Ovi delovi su bili brzo gotovi...


Prikačio sam ih za krilo da vidim kako stoje...





Sledeći korak je bio da ulepim glavni bajonet i gornju ramenjaču. Bajonet je pasent ulazio u žljebove rebara...














U posetu Kombinatu je došao drug Bane, a po dogovoru i Martin...



Martin je ostao skoro do pola dva, a kako je izkonstruisao prednja rebra od trupa, videćete sutra...
Smišljali smo kako ćemo da ih poredjamo da sva stoje u liniji, a da nema rešetke i naravno da smo smislili...
No, moramo nešto ostaviti i za sutra...  ;namig


Kao i sve na krilu i bajoneti su perfektno poravnati...




Pošto ramenjače moraju da stoje paralelno sa bajonetima, na krivinama profila pojavila se razlika u visini ispred i iza bajoneta.



Martin i ja smo ovo namerno ostavili ovako, jer je lakše u taj žljeb ubaciti pločicu od balze pa je obraditi, nego šmirglati tvrdu čamovinu.
Tako je i odradjeno...



















Slično je bilo i sa prednjom ramenjačom...



Kad su izvadjene čiode, palo je šmirglanje...













Fine tuning...





I kad dodje plank biće ovako...





Nakon ove operacije skinuo sam Levu polovinu krila sa radne ploče. Ne da je kruta, nego nije normalno, tako da ću preskočiti neka ojačanja i kutije koje sam planirao da radim, jer definitivno nema potrebe za tim.
Razmišljam se da li i da ga plankiram sa balzom od 3 mm ili da stavim tanju i malo prištedim na težini.

Kad već spomenuh težinu, moram priznati da kad sam podigao krilo, uf, nije baš da je lako...
Da se ne bih unapred jedio, otišao sam po kantar i palo je merenje.
Na polovinu krila stavio sam 6 plankova trojke, nosač tip tanka, delove nosača servoa



... i vaga je pokazala 1010 gr...



Otišao sam po ušku od Panthera, ne bih li se "utešio" i stvarno kad sam nju stavio na vagu...


... ispalo je da ima 940 gr...


Sve je to lepo, ali pogledajte kolicka je uška u odnosu na Galebovu polovinu krila...



Onako, šacometrijski, kad se sve odradi na krilu, postave trapovi, servoi, mislim da će biti teško negde oko 3,5 kg...

Sutra, tj. danas nastavak radova, počinjem da pravim desnu polovinu krila, a na levoj da zatvaram kutije izmedju ramenjača i rebara. Promena plana je da ću kutije zatvarati sa 3 mm šperom umesto špera od 4 mm, a u zadnjem delu krila, prema tankovima, neću ni praviti kutije.
Sve je toliko jako da nema potrebe da to radim...

Pisano 09. novembra 2012

Izrada se "zaukava"...

Juče sam proveo 14 sati radeći na krilima od Galeba G2.
Dobro, pravio sam male pauze, bilo je i par "delegacija" (Milan, Sale, Martin, čika Dule i Golub) ali vreme je uglavnom proteklo u radnoj atmosferi...

Počeo sam sa radovima na desnoj polovini krila. U petak oko podneva je postavljen plan i zabodeni prvi delovi...





... a posle jedno pola sata, već se nazirala desna uška.


Kad se lepak malo prosušio, morao sam samo malčicko da proširim žljebove za bajonet, pre nego sam postavio levu polovinu krila, da vidim kako leži...














Onda sam izvadio visoko softificirani merni instrument i proverio kako stoje krila...





... i pošto sam ustanovio da je sve perfektno, napravio sam za vas još par slika...






...pa, potom sve namazao lepkom i spojio, naravno i dalje kontrolišući da li je sve ravno...


Malo sam merio rebra sa leve i desne strane i kad sam video da su svi razmaci isti, ostavio sam sve da se suši...











Pošto je ovo na neki način ipak prototip, video sam danas da sam gornju ramenjaču, koja dodje na prednji bajonet, mogao napraviti iz jednog dela.
To će sigurno biti izmena za sve naredne modele koji će se praviti sa krilom iz jednog dela.

Predveče je krilo skinuto sa radne ploče i počele su male dorade.
I sa donje strane sam u žljebove ramenjača ulepio trakice od balze i lepo ih obradio...










Počeo sam da zatvaram kutije izmedju rebara i ramenjača, koristeći topolov šper od 3 mm...




Sutra nastavak radova oko kutija...

I dok sam ja radio na krilu, Martin je takodje bio vredan, počevši da crta detalje na prednjem delu trupa.
Biće tu još dorada, ali evo par početnih slika...





Kao što vidite svako rebro ima "nogicu" - stalak (koji će se kad se formira struktura trupa odlomiti i skloniti).

Ovo je napravljeno iz razloga što rešetka na koju se obično navlače rebra, prolazi dosta nezgodno kroz rebra u delu oko usisnika.
Mozgali smo kako da rešimo ovaj problem, pošto svako rebro mora biti tačno na svom mestu i po visini i podužini i rešenje sa stalcima nam se učinilo vrlo praktično.

Svaki stalak ima sa donje strane otvor 40 x 10 mm. Na radnoj ploči će biti postavljena ploča iste dimenzije tako da će se svako rebro veoma lako pozicionirati tačno gde treba.

Planiramo da napravimo prednji deo trupa na skidanje (kompletno od kabine, vidi se gde je duplo rebro) i kad se "nos" ukloni, pojaviće se ploče na koje će se montirati delovi.
Martin je na pločama nacrtao otvore, ali njih neće biti, jer se bojim da ćemo još morati dodavati olova za balansiranje, a onda otvori za olakšanja nemaju svrhu...

Pisano 11. novembra 2012

Danas sam ceo dan radio jednoličan, monoton i dosadan posao, pravio sam delove kojima se zatvaraju kutije izmedju ramenjača i rebara.
Ovi delovi će definitivno biti deo kita, jer Martin ima tačne crteže svakog dela i nije nikakav problem da se sve odradi na laseru.
Doduše, Martin je i predlagao da mi pošalje fajl za laser, al' sam se ja pravio "pametan", kao sam ću...
E, pa sad sam to radio ceo dan danas i što je najgore, zatvorio sam samo kutije oko glavnih ramenjača.
Sutra isto to radim u zadnjem delu krila... :sljus

Ali, da ne kukumavčim, kutije, a samim tim i celo krilo je ispalo super. Sve je jako, pravo, i presnažno...
Evo par slika...





Obratite pažnju kako stoje linije prednje, ramenjače koja se preklapa i spoljne ploče poklopca servoa...



Kad sam izšmirglao kutije, proverio sam da li je sve "pod konac"...
Da ne bi bilo da stiskam lenjir rukama da bi nalegao na sva rebra, prislonio sam ga na par čioda...






... onda sam ga pomerio malo napred...







Pošto vodimo računa o svakom detalju, tako da su i viškovi ramenjača ošmirglani po propisu.
Naravno ovo se neće videti jer ide ispod planka, ali čisto da se vidi kako treba da se radi... :big smile










Napravio sam i kutije za nosače servoa. Pošto su sečene na laseru, na poklopce neće ići tanak aluminijumski lim ili šper od 0,4 mm, kao na ranijim modelima, jer se sve lepo uklapa jedno u drugo.
Spoljni deo poklopca je zalepljen na donju stranu rebara, na tačno odredjenom mestu...







Još jedna stvar koja je stavljena na spisak za ispravku na 3D crtežu je da se na rebrima na kojima dolaze ovi poklopci naprave žljebovi i da se u njih ulepe čamove letvice, koje sam ja sad lepio naknadno...
Da bih znao gde da ih postavim, na samom poklopcu sam obeležio mesta dokle letvice dolaze...

... a onda sam ih zalepio iznutra...





Po novom, prvo će se u žljebove na rebrima lepiti letvice, a potom na njih kutije, Time će se izbeći nepotrebna merenja i pozicioniranja...

No, ovako ili onako, poklopci savršeno stoje u svojim mestima...


Letvice su namerno stavljene da malo prelaze spoljni deo, jer će se na njih lepiti balza...





Kao što vidite, i ovde se sve lepo nastavlja i skoro da neće biti potrebe da se šmirgla.
Staklena tkanina će na kraju još povezati plank krila sa poklopcima servoa...

I na kraju, evo još par slika...






Pisano 12. novembra 2012

Kutije su napravljene i u mnogome su ukrutile krilo. Nekada se postavljaju samo od napred ili od nazad ili sa obe strane ili kao rimaski broj I...
Ima ih na svakom planu koji sam do sada radio. Dimenzije i materijal koji se koristi varira od debljine profila, vrste aviona i same konstrukcije krila.

Kao što znate ideja oko Galeba, tj. za većim jet modelom, nastala je kao posledica uslova u ili bolje reći na kojim letim Panthera. 
Sem lošeg terena, i moja česta sletanja kako ne treba imaju uticaja na ovakvu konstrukciju i na kraju način i brzina letenja jet modela samog po sebi.

Više puta sam ponovio da polako uvidjam kako je sve u konstrukciji krila malo predimenzionisano, ali za sada ću ga napraviti ovako.
Interesuje me koliko će na kraju biti teško, a posle nekih merenja danas, verovatno će kad sve bude gotovo i ugradjeno u njega (trapovi, servoi, detalji finiša, farbanje.. ) preći 3,5 kilograma.

Ne treba zaboraviti gde su na ovom krilu trapovi i da ono mora da istrpi mnogo veća opterećenja nego Panther.
Zato za sad, guramo ovako, a sledeće krilo će definitivno imati promene iako one neće drasično smanjiti težinu, najviše 500 - 600 gr...

Ovolike ramenjače i sve ostalo će verovatno biti na sledećem projektu, Galebu G2 ali od 1/4 skale...

I na kraju, evo malo slika šta se radilo...

Zatvorene su sve kutije i sve je ošmirglano...







Počeo sam sa plankiranjem sa gornje strane...







Sledeći korak je da napravim ploče stajnog trapa i ploče koje dolaze na prednji deo krila i sluče za fiksiranje krila za trup.
Bez ovih delova nema daljeg rada...

Ujutro stiže Martin i ostaje ceo dan, tako da se nadam velikom progresu u crtežima trupa...


Pisano 13. novembra 2012

Juče je bilo živo na "svim frontovima". Pošto je ponedeljak bio ne radni dan, oko devet ujutro je stigao Martin i ostao je sve do pola pet popodne.
Ako izuzmemo pola sata koliko smo ručali, svo ostalo vreme se radilo na crtežima trupa Galeba.

Mala digresija, ove godine na Top Gun-u, na prijemu koji je Frank organizovao u petak uveče, imao sam prilike da za stolom sedim pored vlasnika firme Da Vinci ( http://www.davincimachining.com/ ), mladog čoveka koji ima ozbiljnu firmu sa "gomilom" CNC mašina.
Pošto je i modelar, pokušava da u proizvodni program ubaci po neki proizvod iz našeg hobija, tj. nudi usluge svoje firme u kojoj može da napravi male serije delova ili da radi custom made peroizvode.
Sve u svemu, u jednom momentu došlo se do cena i ispostavilo se da priprema nekog proizvoda, veoma velika stavka.
Sat vremena crtanja u Auto Cad-u košta 60,00$... Sat vremena!!!!!

E sad, zamislite da prave ovakav projekat, pa taj bi i pre prvog dela koštao ko "prva ljubav"...

Srećom, pa mi ovo radimo kod nas i još je veća sreća da se našla ekipa koja je za kratko vreme mnogo toga uradila.
Najnovija karika u našem "lancu", Dragan čovek koji seče delove sa laserom, danas nas je posetio, došao na 5 minuta, pa ostao sat i po...
He, he, neka, neka...
Baš mi je drago da mu se cela ova "priča" svidja i nadam se da ćemo na obostrano zadovoljstvo od svega ovoga i nešto napraviti...


Draganče je danas sekao malo deblji šper, 6 milimetarski za stajni trap i avio šper od 3 mm...
Predveče sam dobio delove...















Ploča trapa nije ulepljena u krilo, Martin mora sutra da mi pošalje jedan fajl sa delovima na koje će ploča da legne.
Kad budem imao i te delove, onda ću ulepiti obe ploče...

Ovo na slici nije neka stonoga ili pauk, već dva dela od 3 mm avio špera koje sam ulepio kako bih dobio debljinu od 6 mm za prednji štift krila.


Šper je tvrd kao kost, a dva sloja će biti više nego dovolna za ono čemu su namenjena...









Kao što se vidi, sve je užljebljeno, tako da nema bojazni da će krilo popustiti u ovom delu...

Nastavak sledi...

Pisano 15. novembra 2012

Zadnja dva dana imao sam "ludilo" sa majstorima u kući. Izredjali su se svi, zidari, stolar, elekrtičari, vodoinstalateri...
Dakle dezintegrisali su me po svim pitanjima, tačnosti, dogovora, neodgovornosti, finansijski...
Zato sinoć ništa nisam ni pisao, pošto ništa nisam ni radio...
Ali, radili su "kooperanti", Martin i Dragan i juče su u rekordnom roku napravili pomoćna rebra na koje će se oslanjati ploče od trapova.  :)aplauz


Mislim da je u roku od tri sata sve bilo gotovo: nacrtano, poslat mail, isečeno i u Kombinatu...
No, džaba kad sam ja omašio, zahvaljujući gore pomenutim "stručnjacima"...

Rebarca sa slike idu, ispod, tj. iznad (zavisi kako se gleda) ploče od trapova. Svako je drugačije i bitno je ne samo kako stoje, nego i kako se okreću...





Da bi ploča trapa stajala kako treba, jedan ćošak je morao da se malo ošmirgla. Dilema je bila da li da stavimo ploču od 4 mm, pa da ništa ne radimo ili da stavimo 6 mm pa da se "malo zezamo" sa šmirgl papirom.
Usvojena je druga opcija, a šmirglanje po ploči nije trajalo duže od 5 minuta...







Plank balze će sve to da pokrije...


Da bi plankovi imali na šta da se naslone oko kutija za servoe, zalepio sam tanke balze na bočne strane...





Ovo sam radio, ne bih li "dao fore" lepku kojim su zalepljene ploče da se osuši.
Potom sam postavio trapove na svoja mesta. Levi je već bio fiksiran pre neki dan, a pre nego sam fiksirao desni, malo sam premerio pozicije, uostalom, vidite sami...






Onda šrafići...


... i to je to...





Moram opet ponoviti, crtanje u 3D programu je apsolutni pogodak, kao i naravno, sečenje delova na laseru. Kad se na to doda i kvalitetna "drvenarija" slobodno mogu reći da je kit Galeba G2 je ubedljivo najbolji kit od svih koje sam do sada pravio.
Sve je toliko precizno uradjeno i toliko se dobro uklapa, da sam u najmanju ruku oduševljen.
Nadao sam se da će sve biti dobro, ipak ovako nešto radimo prvi put, ali ovo do sada prevazilazi i najlepše želje...

Kad se naprave sve sitne izmene koje se pokazuju tokom izrade, ovo će biti kit kojim se nećemo sramotiti ni na jednom tržištu.
A sve, made in Serbia... :big smile


Počeo sam i sa radovima na eleronima. Isekao sam dva polu rebra na početku i kraju elerona, koja su falila (Martin ih je već dodao u dokumentaciju) i ulepio sam ih na svoja mesta.
Na pravom G2 izmedju elerona i flapsa bilo je 105 mm razmaka (ja merio u hangaru, he, he...), tako da je naš žljeb 105 : 5 = 21 mm...





Skratio sam i plank koji prelazi preko otvora elerona, ali sam zaboravio da to slikam...  :sljus



Moram vam priznati, osećam se mnogo bolje od kako sam sinoć ponovo uzeo "G2 gudru"...  Zaboravio sam odmah sve one "ludake" majstore i nerviranja...
Ovako nešto tri puta na dan i... (fiu)

Pisano 16. novembra 2012

Sada je oko tri ujutro!!!Pre pola sata sam ispratio Martina...
Došao je oko pola deset uveče, hteo je da se "izmigolji" malo posle ponoći, no to mu nije pošlo za rukom, tako da je ostao do malo pre...
Baš smo bili vredni, iako danas nismo radili u pogonu (čitaj garaži). nego smo crtali u mojoj firmopisačkoj radionici.

Radili smo na trupu, koji polako poprima svoj oblik...



Kao što se da videti na slici, napravljena su skoro sva rebra u zadnjem delu trupa. Ostala su da se odrade još dva, poslednje i ono pre njega. Za to predposlednje moram da prvo nacrtam horizontalac, pošto od njega zavisi pozicija rebra.

Sva rebra će medjusobno biti povezana sa delovima koji će se užljebiti u svako rebro. Ti delovi nalaziće se na sve četiri strane trupa.
Na slici je za sada nacrtano samo gornje iza kabine...



Pošto je dugačko, biće napravljeno iz dva dela, a spoj je izmedju dva najbliža rebra. Izmedju tih rebara, ali malo niže, nalazi se konstrukcija u koju će se fiksirati krilo.
Svaka kutijica je užljebljena izmedju rebara, donja strana naleže na krilo, a gornja je paralelna sa pločicom kroz koju se fiksira krilo.



Kao što vidite, i pločica na koju se fiksira turbina je na svom mestu. Prolazi kroz tri rebra i omogućava da se motor pomera napred nazad po želji.
Mi smo Jet Cat stavili dosta napred, iako ima mesta da se još gurne ka prednjem kraju.
Za sada turbima je oko 80 mm ispred mesta gde se nalazila u Pantheru. Da li ćemo je još "gurnuti"  u napred, ostaje da se vidi.

To ipak moramo relativno brzo odlučiti, jer za Božić dolazi Majina sestra iz Nemačke i to mi je šansa da dobijem izduvnu cev i aluminijumski usisnik (žuti deo na crtežu) koji ide tik iza motora.

Pošto je "cevčuga" dugačka oko 900 mm bilo bi zgodno da stigne sa kolima, da ne plaćam poštarine na toliki paket.
Razmišljam da napravim cev sa samo jednim zidom, za razliku od Panthera, gde su dva zida u zadnjem delu.
Sem težine, olakšanje će biti i finansijske prirode jer je svaki cm cevi 1,5 evro...

Za razliku od Panthera, Galeb ima 20 cm duži trup i 40 cm dužu cev. Sad ako se na to doda da cev ima dva zida biće dosta teža, bez obzira što je od 0,2 mm tankog titanijumskog lima.
Ona sa jednim zidom bi bila tek malčicko teža od Pantherove, koja je težila 250 gr.

Moram poslati mail u Jet Cat i pitati za savet.

Kod Galeba će zadnje rebro biti većeg unutrašnjeg prečnika, izduvna cev se neće naslanjati skroz do rebra i smatram da će i to pomoći oko hladjenja.
Na Pantheru sam u mnogo navrata pipao kraj izduvne cevi nakon sletanja i bila je tek mlaka...
E sad, da li je to zbog dva zida ili se ne greje toliko, ko će ga znati...

Polako dolazimo do rešenja oko tankova za gorivo. Najnovija varijanta je da napravimo 4 tanka, dva pored turbine, svaki od 0,6 l zapremine, prednji glavni od oko 1,2 litra (ovaj na slici ima 2 litre), a napred će biti mali tank koji služi da se ne stvaraju mehurići.
Ovaj mali tank i pumpa za gorivo (za sada još nisu nacrtani), nalaziće se na Galebu skoz napred, čime će se još malo pospešiti situacija oko težišta.





Pošto su dva tanka od 0,6 lit. malo iza težišta, a prednji tank ispred, na poletanju model neće biti "nosat".
Kao što sam već pisao, Panther koji ima svo gorivo ispred tžišta ne menja letne karakteristike kako se troši gorivo.
Kod Galeba, prvo bi se trošila "čorba" iz zadnja dva tanka, a potom iz prednjeg...

Nacrtana je i ploča kabine...



Na ovom modelu neću praviti ceo kokpit, samo detalji od grudi pilota pa na gore...

Jutarnji nastavak...

Noćas sam toliko bio umoran da više nisam imao snage da kuckam. No sad, evo nastavak...

Kao što se vidi, ideja oko tankova za kerozin je da stoje pored i ispred turbine. Da li će to tako biti, zavisi u mnogome možemo li napraviti rezervoare takvih oblika.

Na svim mojim modelima koristio sam rezervoare firme Dubro.
Pošto je ovo specifičan model i pošto ne bih da svu količinu goriva stavljam ispred turbine, što zbog težišta, što zbog toga što će veliki tank da "zakloni" usis na motoru, (pa ga onda moram postaviti još više napred), koncepcija sa 3 tanka je dosta dobro rešenje.
Dva bočna jesu jednim delom iza težišta, ali se "potiru" sa prednjim koji je ispred.
Prvo bi se praznili bočni, pa na kraju prednji...


Na mnogo jetova video sam da su rezervoari, pogotovo kad su custom made, pravljeni od kevlara. Mislim, ne pitajte koliko koštaju...
Kevlarski tankovi se izradjuju za slučaj da model "rokne" da ne bi pukli i da se ne bi kerozin prosuo po vreloj turbini.
Sem toga, kad se sipa gorivo, pa treba nasuti 5 ili više litara, koriste se pumpe i u sistemu sa stvara pritisak...

Da li sad baš mora da se izradjuju od tog materija, tema je koju ne bih sad započinjao ovde.
Kao što se vidi na slikamo iz gornjeg posta, oblik im je elipsast krajevi ravni. Namerno nismo "zakomplikovali" oblik radi lakše izrade...

Šta koristiti, da li da pravimo kalup pa da se liju od staklene tkanine i epoxy smole ili da radimo alat, pa da se prave od one "masne" plastike kao što su, hm da se setim, recimo ambalaža od alkohola kad ga kupite u apoteci ili nešto treće?  mmmm


Možda je najlakše da se nadje već nešto postojeće, ali mora da ispunjava par uslova, a to su da nije pet ambalaža i da ima dovoljno veliki otvor da se u tank može gurnuti teg koji skuplje gorivo. Naravno, sve mora da dobro zaptiva...

Na kraju mi uvek ostaje varijanta za neki tipski rezervoar napred u trupu...


Pričao sam jutros sa Jet Cat-om u Nemačkoj. Nije nikakav problem da naprave izduvnu cev i da bude sa jednim zidom. Tako bi se skinulo dosta od težine koja je na velikom kraku u odnosu na težište modela.
Nisam znao tačnu meru, pa sam rekao da je cev dugačka oko 800 - 900 mm. Rečeno mi je da na toliku dužinu nema potrebe da se smanjue prečnik i da za moju turbinu - P 80 iznosi 85 mm.
Cijena je prava sitnica, ne smem ni da napišem...  ")

Video sam na RC Universu, da su mnogi modelari pravili ovu cev od prohronskog lima 0,15 - 0,20 mm debljine.

Ipak, razlika u težini nije zanemarljiva, pogotovo kad je cev ovoliko dugačka:

titanijum  0.2 x 1000 x 1000       903 gr
inox         0.2 x 1000 x 1000     1600 gr


Što se tiče ugla turbine u odnosu na osu trupa, gospodin mi je rekao da tako mali ugao ( 1 stepen) nema nikakvog značaja.
Kaže čak i da recimo turbina stoji pod uglom od 1 stepena u odnosu na izduvnu cev, skoro da nema veze, a pogotovo kad su u osi u odnosu na trup...

Martin je i danas bio vredan, pa je docrtao deo o kojem pričamo...




Dužina cevi, u ovoj konfiguraciji je 840 mm.

Držač koji se nalazi na sredini cevi neće biti tamo, jer se ne može fiksirati kad se izplankira trup. Na tom mestu ili na rebru ispred nalaziće se tri "nožice" kroz koje će prolaziti cev, blago je pridržavajući...

Pisano 17. novembra 2012

Da li sam danas bio u mega marketu u košiluku sa metrom i merio razno razne ambalaže.
Gledaju me prodavačice "belo", kao "vidi onog šta radi"...
He, he...


Što se tiče prohronskog lima moj prijatelj Kariklić je danas prepodne okrenuo jedno 20 telefona raznoraznih firmi i nigde nije našao lim tanji od 0,4 mm.
Ima nešto što nije u tablama nego u trakama, ali su uzane pa se ne mogu praviti cevi većeg prečnika od recimo 60 mm.

Problem je i zapunktovati cev dužine 800 - 900 mm.

Javio mi se i Joja, koji bi mogao da reši mije probleme, pošto ima i tanji lim od 0,2 mm, jedino što on živi u Kanadi... :sljus

Kontaktirao sam još par firmi koje prave ovakve delove, izduvne cevi po porudžbini radi nemačka Grumanija ili Tam Jets iz USA.
U Grumniji je cena neznatno manja, a iz Amerike malo bolju cenu "ubije" transport...


Sve u svemu, vidim ja moju perspektivu i verovato u ponedeljak - utorak zovem Gosn. Uda u Jet Cat i naručujem "cevčugu" i aluminijumsko "zvono" na njenom početku.
Ne bih da zakasnim, pa da ne stignu da mi naprave delove dok Majina rodjaka ne krene ovamo...

Što se tiče izduvne cevi, nema "budženja" sa ofset pločama ili sličnim materijalima...
Sigurno da postoji dobar razlog zašto se ta cevka pravi od titanijuma, a već izrada od prohromskog lima je "polu budž" varijanta, koju modelari rade kad se "stisnu" pa neće da plate ili kad je deo custom made i baš mnogo košta.

Nisu ni oni u Jet Cat-u ili nekoj drugoj firmi "blesavi" pa sami sebi "komplikuju život" sa materijalima koje baš nema da se kupe "na svakom ćošku" i od takvih da prave delove.

Ovaj Galeb je mnogo ozbiljan projekat da bi se baš toliko štedelo, a na kraju krajeva, ušteda i nije neka.
Prohronski lim u kvalitetu koji zadovoljava kriterijume, punktovanje na svaka 2 mm ili sastavljanje laserskim varenjem takodje na kraju daju cifru neznatno manju od dela koji je "profi" uradjen u firmi koja se time bavi i čiji su delovi vrhunskog kvaliteta.

Ušteda se može ostvariti na stvarima koje nemaju veze sa kvalitetom, recimo poštarini ili carini ako napravite neku "varijantu" da vam neko donese deo...

Tako da, ja znam šta mi je činiti...
Uostalom, sve će to platiti već neko. Juče je "pogon", koji radi "izvozni program", radio u punom kapacitetu...



... tako da ćemo devizna sredstva koja su već stigla iz Amerike, samo preusmeriti prema Nemačkom dobavljaču...

Al' zvučim, ko' Jorgovanka Tabaković... ;namig

Moramo se svi navikavati na "cifre" i da modeli kao što će biti ovaj Galeb nisu ARF i da prilično koštaju.
Meni je to odavno jasno, a možda je najveći uspeh što sam uspeo i Maju da naviknem, iako i diplomatija ima velikog uticaja...
PVC stolarija, nova kuhinja, garnitura za dnevnu sobu, trpezariske stolice, sve je to "peting" za novu turbinu za 1/4 skale Galeba...  :big smile

Malo šale nije na odmet...

Sutra će biti manje filozofiranja, a više rada u pogonu, zato "palim"....

Pisano 18. novembra 2012

Kao što sam vam obećao, evo šta se dešavalo danas u trećoj smeni...

Martin je vredno radio i ostao je skoro do tri sata jutros...


Ko ne veruje...


...ili...



Naravno ni rezultati nisu izostali.

Počeli smo prvo sa radom na tankovima i kako rekoh ranije bio sam u radnji, merio neke šampone, boce, ovo - ono, ali ništa se od toga nije uklapalo sa prostorom u trupu pored turbine.
Stoga smo se vratili starom dobrom rešenju, koje sam primenio na Pantheru, ali sa ogromnim poboljšanjem. O čemu se radi...

Na Pantheru imam dve boce od 1 litre zapremine kupljene u apoteci. U njima je pakovan medicinski alkohol.
Problem kod tih boca je što nemaju čep kao pet ambalaža, pa znaju malo da "flisuju".


Nije to strašno, ali zamasti se model iznutra.
Kad sam sinoć pokazivao Martinu te boce, pored se zadesio i Dubro rezervoar i gle čuda, čep apsolutno paše na bocu od Alkohola...





Šta reći, problem je rešen...
Sem što ne mogu da nadjem adekvatne boce za pored turbine,  u takvoj konfiguraciji Galeb bi imao čak 4 tanka, a to naravno pomalo komplikuje sistem i povećava šanse da nešto otkaže.
Pisao sam da Pantheru količina goriva od 2 litre skoro ništa ne utiče na težište i performanse leta, iako su tankovi malo ispred težišta.

Obrni okreni, na kraju smo i u Galeba postavili tankove slično kao na F9F-u.







Glavni tank je gornji, onaj bliži turbini, pošto je bliži težištu, što znači da će se donji prazniti prvi.
Kao što se da videti na slikama, sve je napravljeno maksimalno jednostavno, a funkcionalno.

Pošto se krilo skida, postavi se prvo donji tank, čije prednji kraj ulazi u držač. Rezervoar "legne" na dve male gredice 6 x 6 mm, a od nazad će se nalaziti sundjer koji će upirati u rebro gde se "zabada" krilo.
Ovaj tank se može sa čičak trakom stegnuti oko gredica na kojima leži...

Gornji tank takodje svojim prednjim krajem ulazi u držač, a da se ne bi pomerao na njega se navuče prsten koji se fiksira za rebro sa dva mala šrafa za drvo.
Od nazad se postavi mala konstrukcija i ona ne dozvoljava da se rezervoar pomera unazad.





Smišljanje kako da postavmo tankove, oduzelo nam je dosta vremena, jer se mora voditi računa da se svemu može prići i lako servisirati.

Martin je na kraju nacrtao konstrukciju za povezivanje rebara prednjeg dela trupa koji se skida...




Konstrukcija je nameštena pod uglom od 45 stepeni, pošto će rebra imati žljeb koji će nalegati na horizontalnu i vertikalnu ploču.
Taj žljeb još nije nacrtan.
Nisu nacrtani ni mnogi otvori za olakšavanje delova, kao ni za provlačenje kablova i instalacije kroz trup...


I dok je Martin crtao svoje, ja sam radio na krilu.

Prvo sam završio sve oko prednjih štiftova za fiksiranje krila za trup...






U prednjem delu krila, sledeći korak će biti da nalepim deo od balze na koji će ići napadna ivica i da ukrojim gornji plank preko nje...


Sa zadnje gornje strane krila, radovi su skoro gotovi...
Doteran je, mislim, ošmirglan je prostor u koji dolazi eleron...





... a zatim su polepljeni i plankovi iznad prostora za flapsove...











Sutra nastavak radova na ovom delu krila...


Dragan "laserdžija" je danas bio u Kombinatu i doneo nam malu spravu za merenje - šta drugo nego laser...


Pali su prvi testovi...



... i izgleda da će konac sa kojim sam do sada sve merio, polako ići "u penziju"...














Pisano 21. novembra 2012

U zadnjih par dana nisam mnogo radio na Galebu.

Prekjuče sam isplankirao kompletnu gornju stranu krila.  Prvo sam morao da obradim prednju balzu od 3 mm na koju će od gore doći gornji plank, a od napred, napadna ivica.

Pošto je prednji plank dosta savijen, kvasio sam ga vrelom vodom, kako bi balza "omekšala" i lepše legla na krilo. pokvašenu balzu lepio sam sa belim lepkom i onda sam morao da čekam skoro ceo dan da se sve dobro osuši.




Sinoć je "palo" šmirglanje... Spojevi balzi i prelazi su veoma dobri i glatki, tako da sam veoma zadovoljan kako za sada sve izgleda...






Juče sam dobio e-mail od Ali Machinchy-a jednog od najboljih svetskih modelar koji leti jetove i vlasnika poznatog Engleskog hobi šopa "Al's Hobby Shop".

Pisao sam mu pre neki dan i pitao ga šta misli o projektu, da li bi hteo da, kad dodje vreme, bude diler za Galebov kit, kakvo je stanje na tržištu i koliko su uopšte drveni kitovi interesantni modelarima...Ponudio sam da mu dam jedan kit da ga sastavi i testira i ako može napravi "reviev" na sajtu ili u nekom magazinu...

Da vam sad ne prepričavam, evo maila koji sam dobio:

Hi Mirce,

I keep watching your build thread as it is very interesting. A great subject and some really nice building, well done.
Balsa kits of jets...... This is a tough question. I am really not sure what market there is for them.  On one hand I would say that there is not much market as most jet guys want ARTF and composite.  But then i see quite a number of plans and wood packs are sold for Ziroli panthers and the vampire from England. So I guess there is a market out there.

I know of two people who make tanks. Really good composite tanks.  One is in Belgium and the other in Portugal, both do great work, but are not cheap.

I am always looking at expanding my product line, especially with new and different subjects, so yes I would love to be a dealer for the Galeb kits. Thank you.

I would really like a Galeb aircraft for me, the only problem I have is that all of my builders are right now busy and their schedules are booked until the middle of 2013. With the amount of models that I cycle each season it means I have to plan often 6- 12 months in advance.

I think 1/5th and 1/4 is a good size of jet to offer as the market at that size for wooden jets has nothing available right now, so go for it. I also think that at this size the benefit you have from the light weight construction of wood will make for an amazing flying model. The wing loading can be so low that the flight performance will be stunning!

Price and quantity and shipping

Price. I have really no idea about this. I guess you can only look to see what the kits which are selling for already that are similar to yours are selling for and increase your selling price to reflect the increase in size and any increase in quality of the parts you supply. If at this estimated selling price you are making enough money per kit to make the project worthwhile then go for it. Just remember. Do not factor to sell many many units and make the price based on this.   This system works if you are selling a cheap foamy jet that comes to the market and sell lots of units quickly. With your product I guess sales will be much slower. Remember, not everyone likes the Galeb shape like you and I do.


Quantity. The same applies here as above. I think sales will start slow and then be constant but not at a very fast rate. You will see more sales of kits towards winter when people are starting to plan projects for the winter when they cannot fly so much.

Shipping
This is always at the dealers expense.  The supplier arranges it and has it shipped but invoices the dealer for it.

I hope this helps?   As always, do not worry about your English. It is perfect. I get emails from people who are born and raised in this country and they do not speak as well as you!

Regards,

Ali Machinchy, Al's Hobbies

Managing Director
www.alshobbies.com


Šta reći, niko sa sigurnošću ne zna šta će biti. Raduje me činjenica da kitova u ovim razmerama, nema mnogo na tržištu. Mi guramo dalje, pravimo model, nadam se uspešnim prvim letovima, kad za to dodje vreme, a onda ćemo videti šta i kako dalje...

Toliko za danas...


Pisano 23. novembra 2012

Od sinoć se život konačno vratio u normalu. Ispratio sam pre par dana sve majstore, prošla nam je porodična slava, gosti su se razišli i vratio sam se radovima što na Galebu, što na Zerou.

Ubrzo će i ceo topic o Zerou biti prebačen ovde na sajt, pa će te tako moći o svim novitetima da čitate na jednom mestu.

Što se tiče Galeba G2 ima par novosti... Juče sam iz Jet Cat-a naručio titanijumsku izduvnu cev i aluminijumski deo na početku te cevi. Ako sve bude kako treba, delovi će stići za jedno mesec dana...

Pre neki dan javio se moj drugar Pera, sa kojim ne pamtim kad sam se čuo zadnji put. Kaže Pera, sve je to lepo što radimo, ali prednji trap ste stavili natraške - treba da se uvlači prema napred, a ne prema nazad. Kad smo malo pogledali slike, trap kad se uvlači u trup, stvarno ide ka napred...

Naravno da su odmah pale "prekravke" i sva sreća da nije nikakav problem da se hod trapa izmeni. Šta više, još je i bolje kad trap ide prema napred, jer je tako još više udaljen od težišta, a i servo koji pokreće trap nalaziće se sada u samom vrhu trupa.
Martin je naravno već sve nacrtao ponovo, trenutno nemam te slike, ali biće postavljene već koliko danas - sutra...

Hvala Pero...









Noćaske se malo radilo na krilu, plankirao sam prostor gde će doći flapsovi... Prvo sam ošmirglao viškove koji su ostali kad sam odstranio rebarca za flapsove. Napravio sam i lep prelaz sa rebara krila na gornji plank...



Potom sam zalepio vertikalnu ploču od balze. Koristio sam lenjir za proveru da li sve stoji ravno...



Da bi horizontalna ploča od balze imala gde da se osloni na krajevima, časkom sam odradio dva mala trouglasta rebarceta...


Potom sam zalepio plank, koristivši beli lepak. Ovde je bitno da izlazna ivica ostane ravna i prava, te sam zbog toga na taj spoj stavio dve čamove letvice dok se lepak ne osuši...






Potom je sve isto odradjeno i sa druge strane krila. Kad se sve prosušilo, krilo je od gore izgledalo ovako....

Izlazna ivica flapsa je naknadno posebno ošmirglana kako bi se što više stanjila, jer se time smanjuje žljeb izmedju krila i samog flapsa. Bez obzira što je ivica prilično tanka i dalje je čvrsta, a dodatnu čvrstinu će joj dati staklena tkanina koja će kasnije doći na krilo sa obe strane.

Nadam se da ću, sad već danas, iskrojiti poklopce trapova, jer je to sledeći korak kako bih mogao da plankiram krilo sa donje strane. Martin i ja moramo da nacrtamo šarkice za flaps i da ih napravim od vitroplasta. Ako to uspem da odradim u subotu, onda će preko vikenda krilo biti celo isplankirano...


Pisano 24. novembra 2012

Danas sam u radionici ugostio "najsladju delegaciju" koja je ikada bila da vidi modele - Tamarin razred...

Klinci imaju nastavu koja se zove "narodna tradicija" i u sklopu tog časa posećuju raznorazne male radionice, radnjice, zanatske radnje. E, danas su bili kod nas u poseti, došli da vide kakve to modele ima čika Mirče...

Pre nego što su deca stigla, sastavio sam avione i iskoristio priliku da malo upalim motore. Od komšije Save sam pozajmio klupe...

Prvo je bilo malo "predavanje" u dvorištu, a potom smo se preselili u radionicu...


Okice su sijale, a pitanja su se samo nizala...



Potom smo izašli napolje i "kresnuli" motore. Prvo na žutom Hellcatu...



...a onda prava buka iz "mamlaznog" motora...




Na kraju je palo grupno slikanje...


Verujem da su klinci bili puni utisaka i jedva čekam da Tamaru u ponedeljak odvedem u školu i da ih pitam kako im se sve svidelo...


Što se tiče radova na Galebu, da li verujete da danas nisam ništa ni pipnuo... Šta da vam kažem...
No da ne bude da se nije ništa radilo, pobrinuo se Martin i poslao je par sličica od prepravljenog prednjeg dela modela.

Moram opet napomenuti, sve slike iz 3D programa, nisu konačne, i biće još dosta prepravki. Ja pomalo "trčim pred rudu" u želji da sa svima podelim ovaj lepi projekat i dovodim se u situaciju da ljudi pomisle da je sve što objavimo gotova stvar. Ima tu još mnogo posla, manje na krilima, ali dosta toga na trupu...
Za danas evo kako izgleda novi prednji deo trupa...




Kao što se da videti, vertikalno rebro na koje su trebali da dodju delovi doživelo je izmenu, jer sad praktično u njega ulazi točal i deo trapa.  Ispred trapa će se nalaziti servo za upraljanje tokom rulanja.
Pošto Galeb u ovoj razmeri baš i nije mali model i dalje ća biti dosta mesta za batreije i ostalu neophodnu opremu. Da li će baterije i ostalo baš ovako stajati, to ćemo još videti, ali najvažnije je da mesta ima...




Pisano 26. novembra 2012


Iako je kraj novembra, jučerašnji dan sam iskoristio da odem u Beograd na aerodrom 13. Maj i malo letim modele sa drugarima.
Predivno smo se proveli, a da sad ovde ne bi puno pisao, evo link: http://www.rcfly4um.org/index.php/topic,10463.msg69036.html#new

Malo sam radio i na Galebu, pripremam krilo za plankiranje sa donje strane i moram predhodno da odradim mnoge "sitne" poslove koje kasnije neću moći uraditi zbog planka. Jedan od tih je i ugradnja klocni od balze za šarke elerona...









Pošto je ploča trapa niža od planka, oko otvora se moraju se zalepiti balze na koje će naleći plank.





Martin je našao slike Galeba gde se prilično dobro vide poklopci stajnih trapova...






Poslao je i crteže poklopaca, koje sam odštampao i proverio kako stoje na našem modelu...


Potom sam krenuo da izradim "prototip" poklopaca od balze i da vidim kako će stajati kako ću napraviti sisteme za otvaranje. Prvo su odradjena unutrašnja vratanca...


Za sada je ideja da poklopce otvaraju i zatvaraju servo motori. Da li će to tako i biti ostaje da se vidi...







Šta može biti problem sa otvaranjem pomoću servo motora?
Podpritisak koji se javlja, teži da otvori poklopce i onda se servo "napinje" da ih drži na svom mestu. Time se greje i može se desiti da izgori, napravi kratak spoj izvuče struju iz baterija i ceo model padne...
Stoga se za ovakve namene postavljaju mali vazdušni cilindri koji nemaju veze sa "strujom" u modelu, a dovoljno su jaki da drže poklopce na svom mestu.
naravno, sve ima prednosti i mane, a mana pneumarskog sistema je cena koja prelazi 100 evrića samo za ovaj sistem tu. Sem cilindara tu je i ventil, pa servo koji ga pokreće i pneumatska creva da sve to povežete.

Kad sam na RC Universu pisao oko ovih poklopaca na Thunderboltu, dobio sam savet da se ne "zezam" i da postavim pneumatske ventile. Tako sam i uradio. No, tamo je malo drugačiji slučaj nego kod Galeba jer su poklopci em mnogo veći, em u struji propelera, koja je enormno jaka.
Kod Galeba to nije slučaj, jer su i poklopci manji i ovo je jet model. Zato ću za početak probati sa servoima i ako se pokaže da je OK ostaje tako. Ako sistem ne radi valjano - pneumatika...
Nesmemo zaboraviti i na prednjem trapu ima poklopaca i to čak dve vrste, jedna se otvaraju i ostaju u tom položaju, a druga se otvaraju, trap izadje, pa se poklopci zatvaraju...
Naravno kad se prednji trap uvlači sve se dešava isto...

Sad sve to treba usinhronizovati i namestiti da radi, ali nema frke, napravićemo mi to da valja...

Kad sam proverio hodove unutrašnjih vratanaca, prešao sam na poklopac koji pokriva točak. On ide gore dole zajedno sa trapom i za sada sam ga samo napravio od balze...





Smislio sam način kako ću ga fiksirati, ali će strugar imati posla da odradi delove koji mi trebaju.

Za sada razmišljam i od čega da pravim poklopce. Ako ih pravim od alu lima 0,5 mm bojim se da će biti tanki, a ako ih pravim od vitroplasta (što mi daje mogučnost da ih prodajem kao deo kita) mislim da neće valjati jer je vitroplast prav, a profil od dole ima radijus...

Slatke modelarske muke...













Poklopac od noge još nije odradjen, ali za njega neće biti problem da se fiksira...



Pisano 28. novembra 2012

Krilo je sa donje strane skroz plankirano.
Mislim da je ovo u mojoj modelarskoj karijeru ubedljivo najbrže napravljeno krilo, a kako i ne bi kad je sve dobro osmišljeno i kad se delovi savršeno uklapaju. Samim tim nema potrebe za šmirglanjem i upasivanjem koje odnosi mnogo vremena i kad se jednom počne "doterivati" onda stalno "jedno vuče drugo" i nema kraja doradama.
Kod Galeba G2 to nije slučaj, uostalom, videćete malo kasnije na par slika kako se sve lepo uklapa, a ništa još nije šmirglano. Skoro da nema ni potrebe...

Lepo vreme u zadnja dva dana sam iskoristio da počnem izradu napadne ivice na Zero-u, a pošto je ona debela 25 mm!!! morao sam da je radim tri dana. Svaki dan sam ulepio po jedan sloj ( 5 + 10 +10 mm ), a pre sledećeg sloja sam šmirglao predhodni lepo ga doteravši na meru. Ovo vam pišem iz razloga što sam ove lepe dane iskoristio i za krilo od Galeba na kojem sam ošmirglao viškove balze sa gornje strane, koje prelaze ivice krila. Kako rekoh malopre, spojeve plankova skoro da nisam ni morao da diram...





















Prekjuče ujutro sam započeo radove na plankiranju donje strane krila. Pošto su tu otvori za trapove, otvori za servoe, bilo je malo "pipavo" sve to lepo upasovati. Plankiranje sam počeo od prednje strane otvora trapova i nastavio zatvaranje krila prema kraju...





























Malo krupnog plana...





Preksinoć je bio Martin i radili smo 3D creteže krila. Prvo smo ispravili par stvari, koje su se pokazale tokom izrade da bi se mogle bolje ili lakše napraviti, a onda je Martin docrtao par novih detalja.
Jedan od njih su pločice od tvrdog, 6 mm debelog špera, kroz koje će se krilo šrafiti za trup. Za te pločice sam morao da napravim žljebove u rebrima, a deo ispravki je bilo baš to, da se docrtaju žljebovi koji nisu ranije napravljeni na crtežu.





Napravio sam i pločice koje će nositi servoe za otvaranje unutrašnjih poklopaca stajnog trapa. I za njih je morao biti napravljen žljeb, kao i servisni otvor sa gornje strane krila. Ovi otvori su namerno od gore iz dva razloga, prvi jer će taj deo ući u trup pa se neće videti, a drugi jer sa donje strane, sem što bi morali biti poklopci, krilo na tom mestu ima "stomak" koji prati oblik trupa...




Pošto se zbog položaja servoa on ne može šrafovima steći za nosač, napravio sam da servo "upadne" u žljeb i da se od gore stegne sa pločicom vitroplasta...
























Sa gornje strane otvori izgledaju ovako...


Iznutra su naravno ulepljene male čamove pločice u koje će se uvrtati poklopci.
Martin je na planu napravio drugačije oklopce od ovih na slici. Razlika je što će pločica biti kao za servoe na krilima, znači ram sa otvorima, sve sečeno na laseru


Otvori namerno nisu veliki, ali su dovoljni da se servo može komotno ubaciti i fiksirati...






Pre plankiranja zadnjeg dela otvora stajnog trapa, u sam ugao sam morao ulepiti jednu malu pločicu na koju će doći ugao planka...

 


Pre postavljanja planka sam izbušio otvore za fiksiranje krila. Posle bi bilo teško odrediti tačni sredinu pločice...



Potom levi desni plankovi. Pre nego sam ih ulepio, morao sam da precizno isečem plank kako bi pratio ivice otvora stajnog trapa...



Srećom, pa čioda ima...



Par slika kako se delovi uklapaju... Ovo nije šmirglano...





Na kraju je zalepljen i prednji plank. Njega sam naravno kvasio vrelom vodom, a onda si ga mogao oblikovati kako si hteo...



Naravno, beli lepak i čiode...









Nastavak sledi...

Pisano 29. novembra 2012

Da ne čekate dugo... Danas je bio divan dan, prosto neverovatno vreme za sam kraj novembra. Pošto od sutra prognoziraju kišu, izgurao sam radni sto i krilo od Galeba na njemu. Ošmirglao sam viškove plankova zalepljene juče koji su virili preko ivica donje strane krila...





















Nakon toga sam akrilnim gitom pregitovao donju stranu. Akrilni git je jednokomponentan, lako se nanosi, a još lakše skida. Kad se šmirgla izgleda kao kreda. Tek posle šmirglanja "prve ruke" vidite koliko je kpovršina krila ustvari neravna...

 


Kad se git osušio, isti postupak je ponovljen i sa gornje strane krila...



Kako su modeli počeli da "rastu" tako se povećava i ambalaža...


Akriln git koji koristim...

























E, onda dolazi šmirglanje, prvo sa papirom gradacije 100, potom šmirgl papirom sa sundjerastom podlogom, gradacija 240... Utrošio sam skoro dva sata na ovo...



Mesto "zločina"...


Nakon "dejstva" usisivača i mokre krpe, krilo je sinulo... Šteta što vam slikom ne mogu dočarati koliko je površina glatka...


 

Šta kažete za ivice, a?



Sutra - napadne ivice i počinjem da radim elerone i flapsove...


Nastavak priče o Galebu G2 naćićete na strani:  Decembar 2012 - I deo