Pisano 01. novembra 2012Nastavak projekta...Martin je bio sinoć i krilo je kompletno gotovo ![]() Naručio sam letvice za ramenjače, čekam fajl za sečenje rebara, planovi stižu u ponedeljak - utorak, tako da, kako rekoh, iduće nedelje počinjemo sa izradom krila... Pošto je krilo "rešeno", prešli smo na trup, ali tu se javio jedan mali problemčić... Naime, pošto pravimo model i možemo da ga konstruišemo, na neki način kako mi hoćemo, moja ideja je bila da postavim turbinu maximalno napred kako bih izbegao kasnije probleme sa težištem. Imao sam prilike da vidim kako su neki modelari radili to u modelima koje su pravili, a i posle iskustva stečenog sa Pantherom, mislim da bi postavljanje turbine što više napred bilo OK. E sad, kad smo juče na crteže trupa i krila "ubacili" turbinu, ispostavilo se da ona ne može da ide napred toliko koliko bih ja želeo. O čemu se radi, zadnje rebro na trupu i osa trupa diktira položaj motora. Izduvna cev i sama turbina trebale bi da budu paralelne sa osom trupa, ali u tom slučaju turbina može da dodje kao na donjoj slici jer "udari" u krilo. Drugi problem je da ako neko hoće da stavi veću turbinu, (većeg prečnika) moraće motor da postavi još više pozadi... ![]() Ako podignem "napadni ugao" turbine i izduvne cevi za 1 stepen, dobijam dovoljno mesta da mogu da je stavim gde god želim, jer ide preko krila... ![]() Izduvni gasovi sada izlaze pod malim uglom u odnosu na osu trupa, ali pitanje je da li taj jedan stepen može da utiče na letne karakteristike modela? Smatram da taj mali ugao nema nikakvog, ili toliko malog efekta da je to zanemarljivo. Krilo ne mogu u sredini da modifikujem jer se tu nalazi zadnji bajonet, šrafovi za njegovo fiksiranje. Ovo su odnosi Zirolijevog Panther, koji imam i letim i Galeba G2. Nas interesuje desna slika tj. odnos F9F-a i G2 od 1/5 skale. ![]() Kao što se da videti, nosevi u početak krila su na istom mestu, ali je trup od G2 skoro 20 cm duži, a izduvna cev skoro 40 cm Ako turbinu stavim na mesto gde može da dodje bez prepravki oko uglova, onda je na istom mestu kao kod Panthera, ali na njemu imam 500 gr olova da bih doterao težište. Sa dužim trupom nazad i dužom cevi, trebaće još više "mrtvog" tereta na G2 za doterivanje težišta. Naravno, prednji kraj modela na G2 će se kompletno skidati pa će baterije i još neke stvari doći malo više napred, ali to neće mnogo promeniti situaciju. Zato je opcija da se turbina povuče skroz do težišta, deo "spasonosnog" rešenja. Kad sledeći put bude došao Martin i kad budem imao ispred sebe crtež sa trupom onda ćemo poraditi na položaju rezervoara. Tankovi mogu biti i bočno u trupu, levo i desno od turbine. Mislim da sa postavljanjem tankova neće biti problema jer od turbine do trupa, u zadnjem užem delu, ima oko 6 cm. ![]() Sistem rezervoara može biti i iz više tankova, recimo na Pantheru imam tri tanka, dva od 1 litre i "baby bottle" mali tank od 0,1 litre u kojem je "čarapa" koja onemogućuje stvaranje mehurića. Stoga u G2 mogu biti postavljena recimo dva tanka negde u težišti, pored turbine, a treći npr. ispred... Sve to zavisi od dosta faktora, a kompletnu "sliku" ću imati kad budem za početak video crtež trupa i kasnije kad sam trup bude bio gotov. Što se tiče tankova u krilima, iskreno, nisam video da je to neko radio. Možda bi se mogli napraviti neki tankovi u krilima, oko težišta u korenu krila, ali sve je to nepotrebna komplikacija... Pisano 05. novembra 2012E pa ono što je bilo daleko, polako se približilo...Polako se pripremam za konkretne radove na novom projektu, možda i najinteresantnijem od svih do sada... Iz Subotice su stigli delovi od čamovine, prednje i zadnje ramenjače, pomoćne ramenjače, lajsne za napadne ivice... Šanjika se ponovo iskazao i sve naručeno je savršeno isečeno, a naravno od svega je poslao i više nego što smo se dogovorili... ![]() Martin je poslao fajlove sa rebrima i delovima za krila... ![]() Danas su stigli i radni planovi za obe polovine krila... ![]() Ovi planovi su trenutno u prilično "sirovom" stanju, dovoljni da mogu da pravim krilo. Pravi planovi za G2 imaće mnogo više detalja, preseke rebara i sklopove samih konstrukcija. Naravno čim su fajlovi stigli, prosledjeni su u firmu sa ploterima i ubrzo su "papirne verzije" bile na radnoj ploči... Zbog specifične konstrukcije krila Martin je označio tačna mesta gde treba da se podmetnu delovi odredjenih visina kako bi donje ramenjače stajale na svojim mestima... ![]() Leva polovina je stavljena na radni sto... ![]() ... i kad je sve postavljeno na svoje mesto namestio sam ramenjače... ![]() ![]() ![]() ![]() Ako se pogleda sa strane tačno u ravni ramenjača, vidi se da se nalaze na istim visinama... ![]() ![]() Naravno to nije slučajno... Sutra, tj. već danas trebao bih da idem u firmu koja ima laser cut mašinu i da vidim kakve su varijante da sečem delove za krila. Kako sam čuo, tamo već imaju iskustva sa radom sa šperom i balzom. Radna ploča lasera je 900x600 mm i nadam se da će sve biti u redu i da ću već koliko sutra - prekosutra početi sa postavljanjem rebara. Mislim da će sutra stići i bajoneti, a uveče dolazi i Martin da nastavimo radove na crtežima od trupa. Pisano 06. novembra 2012Nastavak priče...Juče je došao Milan, čovek koji mi radi delove od drveta, nov "član posade" naše male Radne Organizacije, i otišli smo zajedno do firme koja ima laser. Milan je u mnogo navrata saradjivao sa njima i rekao mi je da uvek bio zadovoljan kvalitetom i rokovima izrade. Kad smo stigli, video sam da su vlasnici firme dva brata, jedan radi u radnji, a drugi je više u radionici u kojoj je i laser cut. Miroslav, moj imenjak, brat iz radnje, rekeo je da je Dragan - "laserdžija" otišao par minuta pre nas... ![]() No, dobio sam vizitkarti, pa sam pozvao Dragana na mobilni i zamolio ga da svrati, kad se bude vraćao iz grada. Reče čovek, dolazi za sat - dva... Ostavih ja tu vizitku na stolu i u jednom momentu moja Maja, kad je videla ime, reče da misli da je to njen dobar drugar iz detinjstva, kojeg nije videla "sto godina"... Posle jedno sat vremena, eto i Dragana, za kojeg se ispostavilo da je stvarno Majin prijatelj... Dakle, kako je svet mali... Sve u svemu upoznasmo se mi ispričali se kao da se oduvek znamo, skoro smo ista generacija. Dragan kad je video avione i "projekte" oduševio se i rekao mi je da nema nikakvih problema da mi odradi sve što treba. Odmah je poneo materijal, ja malo kasnije poslao fajl od krila i sad je ostalo da čekam da mi se javi... Uveče, eto i Martina... Bili smo vredni, crtao je prednju nogu stajnog trapa, a potom smo se dogovarali kako ćemo da postavljamo rebra u prednjem delu trupa. Kao mala ilustracija koliko sve traje, Martin je crtao prednju nogu od trapa bez malo sat i po vremena!!! I to, nije crtao mehanizan, jer smo to imali od ranije, od glavnih trapova... Treba li da spomenem kako izgleda crtež... ![]() ![]() Što bi rekla omladina "vrh brate"... Pošto se crtanje trapa odužilo, za dogovore oko rebara trupa nije ostalo mnogo vremena, ali evo par sličica od početne faze... ![]() ![]() ![]() Danas popodne zvoni telefon, zove Dragan, gotova "rebarca"... Da li sam se odmah sjurio do njega, i kad sam ih video, joj, praznik za oči... Znači, isekao ih je perfektno... Naravno, perfektno ih je i Martin nacrtao, tako da rezultat nije ni mogao da izostane... Draganu sam dao parče od svake ramenjače, kako bi na probnim uzorcima mogao da proveri kako ulaze u žljebove i da ih smanji ako treba. No, za tim nije bilo potrebe... ![]() ![]() ![]() I rebra od balze su bila savršena... ![]() Delovi tip tanka... ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nisam mogao da izdržim pa sam stavio jedno rebro da vidim kako naleže... Šta reći... ![]() Pre večere sam u roku od 15 minuta ulepio 5 rebara... ![]() ![]() Kako i ne bih kad sve besprekorno naleže, tako da šmirgl papir nisam ni pipnuo... ![]() ![]() Ne znam da li su bolje Šanjikine ramenjače ili rebra... Ne bih da budem neskroman, ali ovo do sad je jedno 3 klase bolje od svih kitova koje sam do sada kupovao... ![]() ![]() Prvo rebro nema žljeb za ramenjaču, tako da sam ga, dok se ne osuši lepak, fiksirao sa dva mala šrafića... ![]() ![]() ![]() ![]() Pošto se krilo pravi na podmetačima, svako rebro se lepi pod pravim uglom u odnosu na radnu ploču... ![]() Toliko za danas... Sutra bi trebao da dobijem i bajonete, opet dolazi Martin pa ćemo da radimo dalje na trupu, a do tada će krilo biti... Uostalom videćete... Pisano 07. novembra 2012Nastavak radova na krilu...Proverio sam kako naleže pomoćna ramenjača... ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ...pa je ulepio, kao i gornju ramenjaču koja ide od sredine do kraja krila... ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sastavio sam i neke delove od tip tanka... ![]() ![]() ![]() A, evo i slike da se vidi koliko je vitoperenje krila i kako stoje sve izlazne ivice profila... ![]() Ne moram spomenuti da ni jedan deo nije šmirglan ni doterivan, sve se sastavlja kao puzle. Iskreno, nisam se nadao da će se delovi baš tako dobro uklapati. Pisano 08. novembra 2012Danas sam od Milana stolara pokupio bajonete. Pre ugradnje "bačio" sam ih na kantar, čisto da vidim koliko su teški...![]() ![]() Kad uporedim sa sličnim aluminijumskim bajonetom, vidim da je ovaj malko teži... ![]() ![]() Pripremio sam i zalepio pomoćnu ramenjaču za zadnji mali bajonet... ![]() Potom je zalepljeno sve po redu, bajonet i od gore ramenjača... ![]() ![]() ![]() Dok se sušio lepak, napravio sam nosače tip tankova... ![]() ![]() ![]() ![]() Ubačeno je i treće rebro... ![]() ![]() ..."udarena vinkla i deo je zalepljen... ![]() Ovi delovi su bili brzo gotovi... ![]() Prikačio sam ih za krilo da vidim kako stoje... ![]() ![]() Sledeći korak je bio da ulepim glavni bajonet i gornju ramenjaču. Bajonet je pasent ulazio u žljebove rebara... ![]() ![]() ![]() ![]() U posetu Kombinatu je došao drug Bane, a po dogovoru i Martin... ![]() Martin je ostao skoro do pola dva, a kako je izkonstruisao prednja rebra od trupa, videćete sutra... Smišljali smo kako ćemo da ih poredjamo da sva stoje u liniji, a da nema rešetke i naravno da smo smislili... No, moramo nešto ostaviti i za sutra... ![]() Kao i sve na krilu i bajoneti su perfektno poravnati... ![]() ![]() Pošto ramenjače moraju da stoje paralelno sa bajonetima, na krivinama profila pojavila se razlika u visini ispred i iza bajoneta. ![]() ![]() Martin i ja smo ovo namerno ostavili ovako, jer je lakše u taj žljeb ubaciti pločicu od balze pa je obraditi, nego šmirglati tvrdu čamovinu. Tako je i odradjeno... ![]() ![]() Slično je bilo i sa prednjom ramenjačom... ![]() Kad su izvadjene čiode, palo je šmirglanje... ![]() ![]() ![]() ![]() Fine tuning... ![]() ![]() ![]() I kad dodje plank biće ovako... ![]() ![]() Nakon ove operacije skinuo sam Levu polovinu krila sa radne ploče. Ne da je kruta, nego nije normalno, tako da ću preskočiti neka ojačanja i kutije koje sam planirao da radim, jer definitivno nema potrebe za tim. Razmišljam se da li i da ga plankiram sa balzom od 3 mm ili da stavim tanju i malo prištedim na težini. Kad već spomenuh težinu, moram priznati da kad sam podigao krilo, uf, nije baš da je lako... Da se ne bih unapred jedio, otišao sam po kantar i palo je merenje. Na polovinu krila stavio sam 6 plankova trojke, nosač tip tanka, delove nosača servoa ![]() ![]() ... i vaga je pokazala 1010 gr... ![]() Otišao sam po ušku od Panthera, ne bih li se "utešio" i stvarno kad sam nju stavio na vagu... ![]() ... ispalo je da ima 940 gr... ![]() Sve je to lepo, ali pogledajte kolicka je uška u odnosu na Galebovu polovinu krila... ![]() Onako, šacometrijski, kad se sve odradi na krilu, postave trapovi, servoi, mislim da će biti teško negde oko 3,5 kg... Sutra, tj. danas nastavak radova, počinjem da pravim desnu polovinu krila, a na levoj da zatvaram kutije izmedju ramenjača i rebara. Promena plana je da ću kutije zatvarati sa 3 mm šperom umesto špera od 4 mm, a u zadnjem delu krila, prema tankovima, neću ni praviti kutije. Sve je toliko jako da nema potrebe da to radim... Pisano 09. novembra 2012Izrada se "zaukava"...Juče sam proveo 14 sati radeći na krilima od Galeba G2. Dobro, pravio sam male pauze, bilo je i par "delegacija" (Milan, Sale, Martin, čika Dule i Golub) ali vreme je uglavnom proteklo u radnoj atmosferi... Počeo sam sa radovima na desnoj polovini krila. U petak oko podneva je postavljen plan i zabodeni prvi delovi... ![]() ![]() ![]() ... a posle jedno pola sata, već se nazirala desna uška. ![]() Kad se lepak malo prosušio, morao sam samo malčicko da proširim žljebove za bajonet, pre nego sam postavio levu polovinu krila, da vidim kako leži... ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Onda sam izvadio visoko softificirani merni instrument i proverio kako stoje krila... ![]() ![]() ![]() ... i pošto sam ustanovio da je sve perfektno, napravio sam za vas još par slika... ![]() ![]() ![]() ...pa, potom sve namazao lepkom i spojio, naravno i dalje kontrolišući da li je sve ravno... ![]() Malo sam merio rebra sa leve i desne strane i kad sam video da su svi razmaci isti, ostavio sam sve da se suši... ![]() ![]() ![]() ![]() Pošto je ovo na neki način ipak prototip, video sam danas da sam gornju ramenjaču, koja dodje na prednji bajonet, mogao napraviti iz jednog dela. To će sigurno biti izmena za sve naredne modele koji će se praviti sa krilom iz jednog dela. Predveče je krilo skinuto sa radne ploče i počele su male dorade. I sa donje strane sam u žljebove ramenjača ulepio trakice od balze i lepo ih obradio... ![]() ![]() ![]() Počeo sam da zatvaram kutije izmedju rebara i ramenjača, koristeći topolov šper od 3 mm... ![]() ![]() Sutra nastavak radova oko kutija... I dok sam ja radio na krilu, Martin je takodje bio vredan, počevši da crta detalje na prednjem delu trupa. Biće tu još dorada, ali evo par početnih slika... ![]() ![]() ![]() Kao što vidite svako rebro ima "nogicu" - stalak (koji će se kad se formira struktura trupa odlomiti i skloniti). Ovo je napravljeno iz razloga što rešetka na koju se obično navlače rebra, prolazi dosta nezgodno kroz rebra u delu oko usisnika. Mozgali smo kako da rešimo ovaj problem, pošto svako rebro mora biti tačno na svom mestu i po visini i podužini i rešenje sa stalcima nam se učinilo vrlo praktično. Svaki stalak ima sa donje strane otvor 40 x 10 mm. Na radnoj ploči će biti postavljena ploča iste dimenzije tako da će se svako rebro veoma lako pozicionirati tačno gde treba. Planiramo da napravimo prednji deo trupa na skidanje (kompletno od kabine, vidi se gde je duplo rebro) i kad se "nos" ukloni, pojaviće se ploče na koje će se montirati delovi. Martin je na pločama nacrtao otvore, ali njih neće biti, jer se bojim da ćemo još morati dodavati olova za balansiranje, a onda otvori za olakšanja nemaju svrhu... Pisano 11. novembra 2012Danas sam ceo dan radio jednoličan, monoton i dosadan posao, pravio sam delove kojima se zatvaraju kutije izmedju ramenjača i rebara.Ovi delovi će definitivno biti deo kita, jer Martin ima tačne crteže svakog dela i nije nikakav problem da se sve odradi na laseru. Doduše, Martin je i predlagao da mi pošalje fajl za laser, al' sam se ja pravio "pametan", kao sam ću... E, pa sad sam to radio ceo dan danas i što je najgore, zatvorio sam samo kutije oko glavnih ramenjača. Sutra isto to radim u zadnjem delu krila... ![]() Ali, da ne kukumavčim, kutije, a samim tim i celo krilo je ispalo super. Sve je jako, pravo, i presnažno... Evo par slika... ![]() ![]() ![]() Obratite pažnju kako stoje linije prednje, ramenjače koja se preklapa i spoljne ploče poklopca servoa... ![]() Kad sam izšmirglao kutije, proverio sam da li je sve "pod konac"... Da ne bi bilo da stiskam lenjir rukama da bi nalegao na sva rebra, prislonio sam ga na par čioda... ![]() ![]() ![]() ... onda sam ga pomerio malo napred... ![]() ![]() ![]() Pošto vodimo računa o svakom detalju, tako da su i viškovi ramenjača ošmirglani po propisu. Naravno ovo se neće videti jer ide ispod planka, ali čisto da se vidi kako treba da se radi... ![]() ![]() ![]() Napravio sam i kutije za nosače servoa. Pošto su sečene na laseru, na poklopce neće ići tanak aluminijumski lim ili šper od 0,4 mm, kao na ranijim modelima, jer se sve lepo uklapa jedno u drugo. Spoljni deo poklopca je zalepljen na donju stranu rebara, na tačno odredjenom mestu... ![]() ![]() ![]() Još jedna stvar koja je stavljena na spisak za ispravku na 3D crtežu je da se na rebrima na kojima dolaze ovi poklopci naprave žljebovi i da se u njih ulepe čamove letvice, koje sam ja sad lepio naknadno... Da bih znao gde da ih postavim, na samom poklopcu sam obeležio mesta dokle letvice dolaze... ![]() ![]() ![]() Po novom, prvo će se u žljebove na rebrima lepiti letvice, a potom na njih kutije, Time će se izbeći nepotrebna merenja i pozicioniranja... No, ovako ili onako, poklopci savršeno stoje u svojim mestima... ![]() Letvice su namerno stavljene da malo prelaze spoljni deo, jer će se na njih lepiti balza... ![]() ![]() Kao što vidite, i ovde se sve lepo nastavlja i skoro da neće biti potrebe da se šmirgla. Staklena tkanina će na kraju još povezati plank krila sa poklopcima servoa... I na kraju, evo još par slika... ![]() ![]() ![]() Pisano 12. novembra 2012Kutije su napravljene i u mnogome su ukrutile krilo. Nekada se postavljaju samo od napred ili od nazad ili sa obe strane ili kao
rimaski broj I... Pisano 13. novembra 2012Juče je bilo živo na "svim frontovima". Pošto je ponedeljak
bio ne radni dan, oko devet ujutro je stigao Martin i ostao je sve do
pola pet popodne.
Pisano 15. novembra 2012Zadnja dva dana imao sam "ludilo" sa
majstorima u kući. Izredjali su se svi, zidari, stolar, elekrtičari,
vodoinstalateri...
Pisano 16. novembra 2012Sada je oko tri ujutro!!!Pre pola sata sam ispratio Martina... Jutarnji nastavak... Noćas sam toliko bio umoran da više nisam imao snage da kuckam. No sad, evo nastavak...
Ipak, razlika u težini nije zanemarljiva, pogotovo kad je cev ovoliko dugačka: titanijum 0.2 x 1000 x 1000 903 gr
inox 0.2 x 1000 x 1000 1600 gr
Martin je i danas bio vredan, pa je docrtao deo o kojem pričamo... Pisano 17. novembra 2012Da li sam danas bio u mega marketu u košiluku sa metrom i merio razno razne ambalaže. Što se tiče izduvne cevi, nema "budženja" sa ofset pločama ili sličnim materijalima... Pisano 18. novembra 2012Kao što sam vam obećao, evo šta se dešavalo danas u trećoj smeni... Naravno ni rezultati nisu izostali.
Pisano 21. novembra 2012U zadnjih par dana nisam mnogo radio na Galebu. Prekjuče sam isplankirao kompletnu gornju stranu krila. Prvo sam morao da obradim prednju balzu od 3 mm na koju će od gore doći gornji plank, a od napred, napadna ivica. Pošto je prednji plank dosta savijen, kvasio sam ga vrelom vodom, kako bi balza "omekšala" i lepše legla na krilo. pokvašenu balzu lepio sam sa belim lepkom i onda sam morao da čekam skoro ceo dan da se sve dobro osuši.Sinoć je "palo" šmirglanje... Spojevi balzi i prelazi su veoma dobri i glatki, tako da sam veoma zadovoljan kako za sada sve izgleda... Juče sam dobio e-mail od Ali Machinchy-a jednog od najboljih svetskih modelar koji leti jetove i vlasnika poznatog Engleskog hobi šopa "Al's Hobby Shop". Pisao sam mu pre neki dan i pitao ga šta misli o projektu, da li bi hteo da, kad dodje vreme, bude diler za Galebov kit, kakvo je stanje na tržištu i koliko su uopšte drveni kitovi interesantni modelarima...Ponudio sam da mu dam jedan kit da ga sastavi i testira i ako može napravi "reviev" na sajtu ili u nekom magazinu... Da vam sad ne prepričavam, evo maila koji sam dobio: Hi Mirce, I keep watching your build thread as it is very interesting. A great subject and some really nice building, well done. I know of two people who make tanks. Really good composite tanks. One is in Belgium and the other in Portugal, both do great work, but are not cheap. I am always looking at expanding my product line, especially with new and different subjects, so yes I would love to be a dealer for the Galeb kits. Thank you. I would really like a Galeb aircraft for me, the only problem I have
is that all of my builders are right now busy and their schedules are
booked until the middle of 2013. With the amount of models that I cycle
each season it means I have to plan often 6- 12 months in advance. I think 1/5th and 1/4 is a good size of jet to offer as the market at
that size for wooden jets has nothing available right now, so go for it.
I also think that at this size the benefit you have from the light
weight construction of wood will make for an amazing flying model. The
wing loading can be so low that the flight performance will be stunning!
Regards, Šta reći, niko sa sigurnošću ne zna šta će biti. Raduje me činjenica da kitova u ovim razmerama, nema mnogo na tržištu. Mi guramo dalje, pravimo model, nadam se uspešnim prvim letovima, kad za to dodje vreme, a onda ćemo videti šta i kako dalje... Toliko za danas... Pisano 23. novembra 2012Od sinoć se život konačno vratio u normalu. Ispratio sam pre par dana sve majstore, prošla nam je porodična slava, gosti su se razišli i vratio sam se radovima što na Galebu, što na Zerou. Ubrzo će i ceo topic o Zerou biti prebačen ovde na sajt, pa će te tako moći o svim novitetima da čitate na jednom mestu. Što se tiče Galeba G2 ima par novosti... Juče sam iz Jet Cat-a naručio titanijumsku izduvnu cev i aluminijumski deo na početku te cevi. Ako sve bude kako treba, delovi će stići za jedno mesec dana... Pre neki dan javio se moj drugar Pera, sa kojim ne pamtim kad sam se čuo zadnji put. Kaže Pera, sve je to lepo što radimo, ali prednji trap ste stavili natraške - treba da se uvlači prema napred, a ne prema nazad. Kad smo malo pogledali slike, trap kad se uvlači u trup, stvarno ide ka napred... Naravno da su odmah pale "prekravke" i sva sreća da nije nikakav problem da se hod trapa izmeni. Šta više, još je i bolje kad trap ide prema napred, jer je tako još više udaljen od težišta, a i servo koji pokreće trap nalaziće se sada u samom vrhu trupa.Martin je naravno već sve nacrtao ponovo, trenutno nemam te slike, ali biće postavljene već koliko danas - sutra... Hvala Pero... Noćaske se malo radilo na krilu, plankirao sam prostor gde će doći flapsovi... Prvo sam ošmirglao viškove koji su ostali kad sam odstranio rebarca za flapsove. Napravio sam i lep prelaz sa rebara krila na gornji plank... Potom sam zalepio vertikalnu ploču od balze. Koristio sam lenjir za proveru da li sve stoji ravno... Da bi horizontalna ploča od balze imala gde da se osloni na krajevima, časkom sam odradio dva mala trouglasta rebarceta... Potom sam zalepio plank, koristivši beli lepak. Ovde je bitno da izlazna ivica ostane ravna i prava, te sam zbog toga na taj spoj stavio dve čamove letvice dok se lepak ne osuši... Potom je sve isto odradjeno i sa druge strane krila. Kad se sve prosušilo, krilo je od gore izgledalo ovako.... Izlazna ivica flapsa je naknadno posebno ošmirglana kako bi se što više stanjila, jer se time smanjuje žljeb izmedju krila i samog flapsa. Bez obzira što je ivica prilično tanka i dalje je čvrsta, a dodatnu čvrstinu će joj dati staklena tkanina koja će kasnije doći na krilo sa obe strane. Nadam se da ću, sad već danas, iskrojiti poklopce trapova, jer je to sledeći korak kako bih mogao da plankiram krilo sa donje strane. Martin i ja moramo da nacrtamo šarkice za flaps i da ih napravim od vitroplasta. Ako to uspem da odradim u subotu, onda će preko vikenda krilo biti celo isplankirano... Pisano 24. novembra 2012Danas sam u radionici ugostio "najsladju delegaciju" koja je ikada bila da vidi modele - Tamarin razred... Klinci imaju nastavu koja se zove "narodna tradicija" i u sklopu tog časa posećuju raznorazne male radionice, radnjice, zanatske radnje. E, danas su bili kod nas u poseti, došli da vide kakve to modele ima čika Mirče... Pre nego što su deca stigla, sastavio sam avione i iskoristio priliku da malo upalim motore. Od komšije Save sam pozajmio klupe... Prvo je bilo malo "predavanje" u dvorištu, a potom smo se preselili u radionicu... Okice su sijale, a pitanja su se samo nizala... Potom smo izašli napolje i "kresnuli" motore. Prvo na žutom Hellcatu... ...a onda prava buka iz "mamlaznog" motora... Na kraju je palo grupno slikanje... Verujem da su klinci bili puni utisaka i jedva čekam da Tamaru u ponedeljak odvedem u školu i da ih pitam kako im se sve svidelo... Što se tiče radova na Galebu, da li verujete da danas nisam ništa ni pipnuo... Šta da vam kažem... No da ne bude da se nije ništa radilo, pobrinuo se Martin i poslao je par sličica od prepravljenog prednjeg dela modela. Moram opet napomenuti, sve slike iz 3D programa, nisu konačne, i biće još dosta prepravki. Ja pomalo "trčim pred rudu" u želji da sa svima podelim ovaj lepi projekat i dovodim se u situaciju da ljudi pomisle da je sve što objavimo gotova stvar. Ima tu još mnogo posla, manje na krilima, ali dosta toga na trupu... Za danas evo kako izgleda novi prednji deo trupa... Kao što se da videti, vertikalno rebro na koje su trebali da dodju delovi doživelo je izmenu, jer sad praktično u njega ulazi točal i deo trapa. Ispred trapa će se nalaziti servo za upraljanje tokom rulanja. Pošto Galeb u ovoj razmeri baš i nije mali model i dalje ća biti dosta mesta za batreije i ostalu neophodnu opremu. Da li će baterije i ostalo baš ovako stajati, to ćemo još videti, ali najvažnije je da mesta ima... Pisano 26. novembra 2012Iako je kraj novembra, jučerašnji dan sam iskoristio da odem u Beograd na aerodrom 13. Maj i malo letim modele sa drugarima. Predivno smo se proveli, a da sad ovde ne bi puno pisao, evo link: http://www.rcfly4um.org/index.php/topic,10463.msg69036.html#new Malo sam radio i na Galebu, pripremam krilo za plankiranje sa donje strane i moram predhodno da odradim mnoge "sitne" poslove koje kasnije neću moći uraditi zbog planka. Jedan od tih je i ugradnja klocni od balze za šarke elerona... Pošto je ploča trapa niža od planka, oko otvora se moraju se zalepiti balze na koje će naleći plank. Martin je našao slike Galeba gde se prilično dobro vide poklopci stajnih trapova... Poslao je i crteže poklopaca, koje sam odštampao i proverio kako stoje na našem modelu... Potom sam krenuo da izradim "prototip" poklopaca od balze i da vidim kako će stajati kako ću napraviti sisteme za otvaranje. Prvo su odradjena unutrašnja vratanca... Za sada je ideja da poklopce otvaraju i zatvaraju servo motori. Da li će to tako i biti ostaje da se vidi... Šta može biti problem sa otvaranjem pomoću servo motora? Podpritisak koji se javlja, teži da otvori poklopce i onda se servo "napinje" da ih drži na svom mestu. Time se greje i može se desiti da izgori, napravi kratak spoj izvuče struju iz baterija i ceo model padne... Stoga se za ovakve namene postavljaju mali vazdušni cilindri koji nemaju veze sa "strujom" u modelu, a dovoljno su jaki da drže poklopce na svom mestu. naravno, sve ima prednosti i mane, a mana pneumarskog sistema je cena koja prelazi 100 evrića samo za ovaj sistem tu. Sem cilindara tu je i ventil, pa servo koji ga pokreće i pneumatska creva da sve to povežete. Kad sam na RC Universu pisao oko ovih poklopaca na Thunderboltu, dobio sam savet da se ne "zezam" i da postavim pneumatske ventile. Tako sam i uradio. No, tamo je malo drugačiji slučaj nego kod Galeba jer su poklopci em mnogo veći, em u struji propelera, koja je enormno jaka. Kod Galeba to nije slučaj, jer su i poklopci manji i ovo je jet model. Zato ću za početak probati sa servoima i ako se pokaže da je OK ostaje tako. Ako sistem ne radi valjano - pneumatika... Nesmemo zaboraviti i na prednjem trapu ima poklopaca i to čak dve vrste, jedna se otvaraju i ostaju u tom položaju, a druga se otvaraju, trap izadje, pa se poklopci zatvaraju... Naravno kad se prednji trap uvlači sve se dešava isto... Sad sve to treba usinhronizovati i namestiti da radi, ali nema frke, napravićemo mi to da valja... Kad sam proverio hodove unutrašnjih vratanaca, prešao sam na poklopac koji pokriva točak. On ide gore dole zajedno sa trapom i za sada sam ga samo napravio od balze... Smislio sam način kako ću ga fiksirati, ali će strugar imati posla da odradi delove koji mi trebaju. Za sada razmišljam i od čega da pravim poklopce. Ako ih pravim od alu lima 0,5 mm bojim se da će biti tanki, a ako ih pravim od vitroplasta (što mi daje mogučnost da ih prodajem kao deo kita) mislim da neće valjati jer je vitroplast prav, a profil od dole ima radijus... Slatke modelarske muke... Poklopac od noge još nije odradjen, ali za njega neće biti problem da se fiksira... Pisano 28. novembra 2012Krilo je sa donje strane skroz plankirano.Mislim da je ovo u mojoj modelarskoj karijeru ubedljivo najbrže napravljeno krilo, a kako i ne bi kad je sve dobro osmišljeno i kad se delovi savršeno uklapaju. Samim tim nema potrebe za šmirglanjem i upasivanjem koje odnosi mnogo vremena i kad se jednom počne "doterivati" onda stalno "jedno vuče drugo" i nema kraja doradama. Kod Galeba G2 to nije slučaj, uostalom, videćete malo kasnije na par slika kako se sve lepo uklapa, a ništa još nije šmirglano. Skoro da nema ni potrebe... Lepo vreme u zadnja dva dana sam iskoristio da počnem izradu napadne ivice na Zero-u, a pošto je ona debela 25 mm!!! morao sam da je radim tri dana. Svaki dan sam ulepio po jedan sloj ( 5 + 10 +10 mm ), a pre sledećeg sloja sam šmirglao predhodni lepo ga doteravši na meru. Ovo vam pišem iz razloga što sam ove lepe dane iskoristio i za krilo od Galeba na kojem sam ošmirglao viškove balze sa gornje strane, koje prelaze ivice krila. Kako rekoh malopre, spojeve plankova skoro da nisam ni morao da diram... Prekjuče ujutro sam započeo radove na plankiranju donje strane krila. Pošto su tu otvori za trapove, otvori za servoe, bilo je malo "pipavo" sve to lepo upasovati. Plankiranje sam počeo od prednje strane otvora trapova i nastavio zatvaranje krila prema kraju... Malo krupnog plana... Preksinoć je bio Martin i radili smo 3D creteže krila. Prvo smo ispravili par stvari, koje su se pokazale tokom izrade da bi se mogle bolje ili lakše napraviti, a onda je Martin docrtao par novih detalja. Jedan od njih su pločice od tvrdog, 6 mm debelog špera, kroz koje će se krilo šrafiti za trup. Za te pločice sam morao da napravim žljebove u rebrima, a deo ispravki je bilo baš to, da se docrtaju žljebovi koji nisu ranije napravljeni na crtežu. ![]() Napravio sam i pločice koje će nositi servoe za otvaranje unutrašnjih poklopaca stajnog trapa. I za njih je morao biti napravljen žljeb, kao i servisni otvor sa gornje strane krila. Ovi otvori su namerno od gore iz dva razloga, prvi jer će taj deo ući u trup pa se neće videti, a drugi jer sa donje strane, sem što bi morali biti poklopci, krilo na tom mestu ima "stomak" koji prati oblik trupa... Pošto se zbog položaja servoa on ne može šrafovima steći za nosač, napravio sam da servo "upadne" u žljeb i da se od gore stegne sa pločicom vitroplasta... Sa gornje strane otvori izgledaju ovako... Iznutra su naravno ulepljene male čamove pločice u koje će se uvrtati poklopci. Martin je na planu napravio drugačije oklopce od ovih na slici. Razlika je što će pločica biti kao za servoe na krilima, znači ram sa otvorima, sve sečeno na laseru Otvori namerno nisu veliki, ali su dovoljni da se servo može komotno ubaciti i fiksirati... Pre plankiranja zadnjeg dela otvora stajnog trapa, u sam ugao sam morao ulepiti jednu malu pločicu na koju će doći ugao planka... ![]() Pre postavljanja planka sam izbušio otvore za fiksiranje krila. Posle bi bilo teško odrediti tačni sredinu pločice... Potom levi desni plankovi. Pre nego sam ih ulepio, morao sam da precizno isečem plank kako bi pratio ivice otvora stajnog trapa... Srećom, pa čioda ima... Par slika kako se delovi uklapaju... Ovo nije šmirglano... Na kraju je zalepljen i prednji plank. Njega sam naravno kvasio vrelom vodom, a onda si ga mogao oblikovati kako si hteo... Naravno, beli lepak i čiode... Nastavak sledi... Pisano 29. novembra 2012Da ne čekate dugo... Danas je bio divan dan, prosto neverovatno vreme za sam kraj novembra. Pošto od sutra prognoziraju kišu, izgurao sam radni sto i krilo od Galeba na njemu. Ošmirglao sam viškove plankova zalepljene juče koji su virili preko ivica donje strane krila...Nakon toga sam akrilnim gitom pregitovao donju stranu. Akrilni git je jednokomponentan, lako se nanosi, a još lakše skida. Kad se šmirgla izgleda kao kreda. Tek posle šmirglanja "prve ruke" vidite koliko je kpovršina krila ustvari neravna... Kad se git osušio, isti postupak je ponovljen i sa gornje strane krila... Kako su modeli počeli da "rastu" tako se povećava i ambalaža... Akriln git koji koristim... E, onda dolazi šmirglanje, prvo sa papirom gradacije 100, potom šmirgl papirom sa sundjerastom podlogom, gradacija 240... Utrošio sam skoro dva sata na ovo... Mesto "zločina"... Nakon "dejstva" usisivača i mokre krpe, krilo je sinulo... Šteta što vam slikom ne mogu dočarati koliko je površina glatka... Šta kažete za ivice, a? Sutra - napadne ivice i počinjem da radim elerone i flapsove... Nastavak priče o Galebu G2 naćićete na strani: Decembar 2012 - I deo |