Prolazi vreme i evo nas već u novembru mesecu.
I dalje je faza izrade sa dosta preciznog rada, pogotovo šmirglanja, gde nema žurbe.
Za veliki G2 završen je kompletan horizontalac...





Sve je isto radjeno kao i kod manjeg Galeba. Horizontalac je već bio na trupu...
Ali prvo mora da se postavi centroplan, da bih imao sa čime da poravnavam horizontalni stabilizator.

I taj deo priče je skoro odradjen...



Izplankiran je i ceo trup, šta više, sve je i prebrušeno. Kako izgleda spram "originala", možete videti na narednim slikama.
















Pre neki dan, tačnije 30.oktobra, lepo vreme popodne izmamilo me je napolje da šmirglam krajeve krila. Pošto je ispred "pogona" u popodnevnim satima sunčana strana, prvo sam skinuo majcu, a potom sam se skinuo u šorc!!! Da li verujete, malte ne početak novembra, a ja u šorcu u dvorištu!!!
Razgaćen ili ne, to sad i nije mnogo bitno, važnije je da sam na uškama odradio napadne ivice.

Da bih centroplan velikog Galeba mogao postaviti tačno kako treba, i na njemu sam morao napraviti napadne ivice.
Juče sam sastavio krilo, kako bih preciznije mogao ukrojiti balzu.

Pomalo sam i zaboravio koliki je ovo "monstrum...


Veliki G2 neće imati tankove na kraju krila. Ne želim da na ovom prvom modelu dodajem težinu, jer ne znam koliko će sve na kraju biti teško.
Napadna ivica je široka 15 mm, tako da sam prvo zalepio balzu od 10mmd, a kad nju obradim, dolazi sledeća od 5 mm...


Inače merkam već neko vreme kolor šemu za velikog Galeba, pisao sam o tome takodje, a našao sam i ovu sliku... Lep je i srebrn, a zastava na repu, joj, sa sve petokrakom...


Naš novi kooperant, strugar iz Sente, moj prijatelj iz detinjstva Djordje, odradio je deo za prednji trap.

Pošto sam želeo da predni točak bude u proporciji sa modelom, a Behotec, Nemačka firma koja pravi trapove, nema toliki trap, kupljen je trap iz njihove ponude i točak srazmeran modelu, koji doduše "nemere" ući u taj trap.
Potom je naš majstor Djordje napravio nov deo.
Kao što se vidi, noga i prednja poluga su ostale iste, a deo gde ulazi točak je nov, tj. duži je od starog. 
Odradio je Djordje i osovinu i čaure da točak ne ide levo - desno.



Sad imam sve da mogu da ugradim prednji trap na trup od većeg Galeba. Mislim da će to biti namešteno sutra.


Juče sam ulepio i bukove klocne za fiksiranje krila. Velik model, pa su i klocne velike 25 x 13mm. Na slici ne izgledaju tolike, ali verujte mi, poprilične su.


Polako se radi i na prednjem delu trupa, u zoni gde će ulaziti točak.

I za kraj par zanimljivosti.

Naručene su izduvne cevi za oba Galeba.
Vlasnik firme IQ Hammer je bio veoma ljubazan i dao mi je poooopriličan popust. Iskreno, nisam mogao da verujem kad je stigao mail sa cifrom, te sam ga nazvao da pitam da li je sve uračunato u tu cenu.
Čovek reče: - Special price for you...
Šta reći, Thanks...

Poručeni su i servoi za velikog Galeba. Mozgao sam koje da uzmem i na kraju sam se predelio za Hitec HS 5645MG digitalne servoe.
Hitec servoe koristim godinama i savršeno su me služili. Doduše, koristio sam analogne HS 645MG koji na 6V imaju vučnu silu od 9,6 kg.
Digitalni HS 5645MG na 6V daju 12,6 kg, što smatram da će biti dovoljno za kontrolne površine velikog G2. Šta više, za vertikalac recimo, staviću 645, jer nema potrebe za onako jakim servoom.
Opet, na manjeg Galeba ću za pokretanje prednjeg točka postaviti digitalni 5645, jer tu treba jači servo da bi na neravnom terenu držao točak, tj. pravac modela.

Prošle nedelje sam bio u Budimpešti, obilazio hobi šopove. Mogu vam reći, poprilično sam se razočarao. Prodavnice sve manje i manje, izbor se svodi na male molele i delove primerene njima. Nisam bio dve godine i baš se vidi razlika.
Vlasnik jedne radnje kaže da i u Madjarskoj modelari sve više naručuju on line i da prodavnica služi eto da mogu da kupe "sitne" stvari koje im se ne isplati da poručuju.

U Peštu sam stigao malo posle 10, a šoping u tri radnje, sa sve vozanjem po gradu, je bio gotov u 12 sati. Ovo se nikad nije desilo...

Malo po malo rešavam "probleme" koji se javljaju u ovakvim projektima.
Beli, moj drugar iz Šapca, radi na alatu a kabinu. Nadam se da će i to biti ovih dana gotovo.
U Madjarskoj sam kupio Tygon creva za rezervoare. To su specijalna creva koja ne nagriza kerozin.
Hteo sam tamo da kupim i niple za ta creva, ali ih nisam našao u radnjama. Onda gledam sajt od Lindingera, koji je jedan od najvećih hobi radnji u Austriji, ima niple, no 7 evrića komad.  Naravno meni treba dosta toga, te sam na kraju odlučio da majstor Gojko, naš strugar iz Novog Sada, to sve lepo napravi. Kvalitet će biti isti, a koštaće drastično jeftinije.

Za ovaj projekat moram da se "organizujem" tako da, kad počne prodaja kitova, jednog lepog dana, neophodne delove mogu lako i brzo nabaviti. Nije zanemarljiva ni cena tih delova, dok kvalitet mora biti besprekoran.
Zato sada za neke stvari treba malo više vremena, ali kasnije će se tačno znati gde se šta nabavlja.

I za sam kraj, pričao sam sa Martinom o mogućem budućem projektu, a to je da probamo da napravimo Jastreba.
Ko ne zna, Jastreb je nastao iz Galeba i to je bio naš avion jednosed.
Na prvi pogled oba aviona veoma liče, šta više, bio sam ubedjen da su isti i da je razlika samo u kabini.
No, Martin mi je poslao neke crteže, slike pravih aviona, pričao da je razvoj Jastreba, nešto što se trebalo relativno brzo odraditi, "oteglo" dve godine, itd, te smo došli do zaključka da naš novi model baš nećemo tek tako lako moći napraviti, prepravivši mu semo deo oko kabine.

Galeb...

 

Jastreb...


Preklopljene slike...


Juče mi se javio čovek iz Beograda, koji mi opet kaže da ove slike nisu 100% tačne i da se Jastreb od Galeba razlikuje samo u prednjem delu.
Videćemo šta će biti...

Pisano 08. novembra 2015

Prošli tekst sam završio slikom radova na prednjem delu trupova.
Nastavak je sledio ugradnjom prednjeg trapa na velikom G2. Morao sam malo da "budžim" ne bi li sve stalo kako treba, tako da će crteži delova za laser pretrpeti malu prepravku.
Ništa strašno, par detalja...
Ono što je najvažnije je da se trap veoma lepo uklopio u konstrukciju trupa, staje pasent i lepo radi.





Dva trupa sa trapovima jedan pored drugog...






Na trupu je potom napravljena konstrukcija koja zaokružuje prednji kraj...






Na manjem Galebu to je već odradjeno...




Za sada, ovo je sve što ću raditi na prednjem kraju. Neću praviti vratanca, poklopce, ugradivati pneumatske cilinde i ostale drangulije, bar dok ne prodju prvi letovi.
Što manje komplikacija to bolje za sada...

Pre neki dan sam iskoristio prelepo popodne da napravim napadnu ivicu na centroplanu velikog G2. Da bi prelazi bili dobri, radio sam ih u sklopu sa uškama.

 



Potom su uške skinute i ugradio sam ploče glavnih trapova.
Razlog zašto to nisam uradio ranije bila je dilema kako da postavim servo flapsa.
Pisao sam već da je bilo razmišljanja da servo postavim sa donje strane te ploče, šta više, napravio sam i nosače, ali kada je takva koncepcija ugradnje bila na Hellcatu, servo nije dovoljno kruto držalo flaps u gornjem položaju.
Zato sam na F6F-u prepravio sistem na klasičnu modelarsku varijantu sa polugicom sa spoljne strane.

Svaka priča na Galebu uvek počinje sa činjenicom da je ovo prototip i da se sve komplikacije, koje mogu dovesti do problema, moraju svesti na minimum.
Konstrukcija nosača stajnog trapa daje mi sjajnu mogućnost da servo ugradim direktno na nju, a da servo ne bi preterano virio iz krila, tj. da bi iz krila izlazila samo polugica servoa, isti sam morao malo upustiti u samo krilo.
Ovo je najjednostavniji metod, da servo stoji "neprimetno", da bude čvrsto ugradjen i da flaps radi kako treba, bez "lufta" u svakom položaju.
Zato sam prvo izmerio gde je sredina flapsa i spram te pozicije postavio servo u ploču trapa...

No, pre toga sam ulepio samu ploču na konstrukcije koja je napravljene pre par nedelja.

Kad se lepak osušio, napravljen je otvor za servo...



 


Isto je odradjeno i sa druge strane, tj. na drugoj ploči...
Sada sam mogao konačno isplankirati i taj deo centroplana. No, pre toga, napravljen je, ulepljen i ošmirglan "okvir" od balze na koji će plaknovi nalegati.




Sa prednje strane ulepljena je pločica od špera kroz koju (i kroz ploču trapa i pločicu špera sa donje strane) će biti postavljena ubodna matica. Ta ubodna matica je vodjica za navrtku od 4mm kojom će se fiksirati uška za centroplan sa prednje strane.
Time će uška biti stegnuta sa dva M4 imbusa. Na srednjoj slici lepo se vidi gde je obeleženo mesto za otvor ubodne matice, a imbus će ulaziti direktno u sredinu aluminijumskog bajoneta uške.
Slike slede...

I za kraj, Beli, naš kooperant iz Šabca, skoro je završio alat za kabinu velikog Galeba. Prekjuče sam na mail dobio prve slike...


 



Jedva čekam da alat vidim uživo...

Toliko za today...

Uzdravlje










Pisano 19. novembra 2015

Uf, opet se nakupilo "matrijala" za pisanje...

Ajmo redom, nakon ugradnje ploča stajnog trapa i ulepljivanja balze na ivice, iskrojeni su plankovi koji su falili da se donja strana centroplana na velikom G2 završi. Naravno, sve je prvo ukrojeno, probano i tek potom ulepljeno.




Nakon sušenja lepka, sve je prešmirglano. Postavio sam i uške, kako bih dobio dobar prelaz sa jednog na drugi deo krila...






Na donjoj slici se lepo vide "slojevi", ploča od trapa, balza oko ivica koja daje ugao i od gore plank...


Na mestu gde je bio samo jedan sloj balze od 3mm, dodao sam još jednu pločicu iste debljine balze, čime sam dosta ukrutio plank, praktično bez dodavanja težine...


Poklopci trapova su delovi koji će se praviti kasnije, sada sam postavio šablone da vidim kako izgledaju...



Pošto je donji deo centroplana bio gotov, došlo je vreme da se postavi na trup. No, pre toga sam morao ugraditi rebro koje se naslanja na sam trup.
Pogadjate, šmirglanje, upasivanje i sve po redu...

Ali, kad je taj deo posla bio gotov, centroplan je konačno došao na svoje mesto...



Ukrojena je i zadnja strana...





OK, sada kad je centroplan bio tamo di treba i kad je sve nalegalo kako treba, krenuli smo dalje sa radovima.
Sledeći korak bio je da ulepim karmane, ploče na kojima leži centroplan, a potom da napravim otvore za šrafove sa kojima će se ovaj deo krila stezati za trup.

Karmane sa uradio od 1,5 mm debele balze. Na nju će kasnije biti postavljen sloj staklene tkanine koja će je ukrutiti.




Konačno sam mogao da velikog Galeba postavim na točkove...

Zalepljen je i horizontalni stabilizator...

G2 od 1/4 razmere je ogroman, čak i meni koji ga gledam svaki dan...

Vertikalac je bio sledeći na redu.
Opet je sve radjeno kao na manjem modelu, sem fiksiranja servoa. Ovo sam odradio kao na eleronima ili flapsovima.







Pošto su ulepljene balze za napadnu ivicu vertikalca, počeo sam da ih brusim. Bogami, naradio sam se, jer je trebalo da se skine dosta balze, pogotovo u donjem delu gde se nalazi prelaz sa vertikalnog stabilizatora na trup. Model na stolu je dosta visok, skoro da mi je trebala hoklica. Desnu stranu sam nekako odradio, ali leva strana mi nikakko nije bila "na ruku" i baš sam se "napatio" dok sam je ošmirglao...






Ipak, na kraju, rezultat je bio više nego zadovoljavajući...



Sledeći korak je bio da napravim napadnu ivicu i na pokretnom delu vertikalca i da ugradim šarkice.
Koristio sam klasične šarkice sa osovinicom, a postavljeno je 3 komada za ovaj sklop.

Nakon toga sam nagrubo na radnom stolu napravio sam vrh vertikalca i potom ga ulepio na mesto...



Pogadjate, šmirglaje, do sledeće faze gde se sve lepo poravnalo...








...da bi na kraju pao završni "glanc"...










Pre neki dan su stigli i servoi za ovaj model. Posle "mozganja" koje da uzmem, opredelio sam se za digitalne Hitec 5645 MG.
Ovo je proverena firma, servoi imaju dobar odnos cene i kvaliteta, a smatram da su sa snagom od 12,6 kg na 6V i dovoljno snažni.


Kupio sam i Festo T razvodnike za gorivo, kao i velike tegove za rezervoare...


Majstor Gojko, naš strugar i dugogodišnji kooperant Modelarskog Kombinata, uveliko pravi još neke delove za tankove.
Mnogo mi je jeftinije da ih ovde odradim, nego da to isto poručujem iz stranih hobi šopova...


I za sam kraj, pre neki dan u poseti Kombinatu bili su čika Dule i Goša. Dan je u razgovorima prosto "proleteo", šta da vam kažem kad se nismo ni slikali.
Čika Dule mi je dao savet kako da ojačam trup na rebru gde dolazi prednji deo krila, doduše, reče da ovo nije ni potrebno, ali ja sam ovo napravio više da mi "savest bude mirna"...

Naime, radi se o tome da kad prednji kraj krila udje u otvor na trupu i kad se krilo od nazad fiksira sa dva šrafa, dobije se jedna kompaktna celina, sklop krilo - trup, koji je, po čika Duletovim rečima, dovoljno snažan da izdrži sve sile.

Opet, ja sam stalno "opterećen" da neke stvari nisu dvoljno jake, jer kad gledaš, 3D crtež je jedno, a uživo ipak sve malo drugačije izgleda.
Shodno tome, čini mi se da je spoj rebra gde ulazi krilo i trupa slab, jer trup u ovom delu drži samo oplata (balza 3mm) i jedno olakšano polurebro - nosač karmana.
Zato smo dodali dve trouglaste pločice i dodatno ukrutili ovaj sklop.
Što bi rekli, što je sigurno - sigurno...

Toliko za danas...

Pozdrav