Pisano 12. novembra 2016

Posle male pauze evo par reči o dešavanjima oko Galeba G2 i u našem senćanskom "Modelarskom kombinatu".

Da počnem sa Galebom, manji model je "parkiran u hangar" i čeka narednu sezonu da se ponovo vine u nebo.

Većeg Galeba G2 sam nakon farbanja polako sastavljao, ali došao sam do faze da trenutno moram da stanem, jer nemam turbinu, bez koje, ne mogu da pozcioniram izduvnu cev, rezervoar, elektroniku i ostale delove...
Kad će se turbina kupiti, videćemo, želja je tokom zime, ali ima i drugih planova, tako da...

Ipak, radilo se, a evo i "dokaza"...

Na Galebu od 1/4 razmere mislio sam da prednji deo trupa ne skidam tokom manipulacije sa modelom na aerodromu.
Prednji kraj se može skidati i u prvobitnoj varijanti je trebao biti fiksiran sa dva mala zavrtnja, a po potrebi mogao bi da se skida sa trupa.

Tokom ugradnje delova došlo je do promene, a razlog je bio mesto za baterije, koje su kao najteže deo setapa, morale biti postavljene što više napred na trupu.
LiPo baterije se moraju vaditi iz modela tokom punjenja, pa je bilo neminovno skidanje prednjeg kraja trupa.

Da bi se to lako odrađivalo, trebalo je smisliti sistem za fiksiranje. Mozgao sam, mozgao i "smozgao"...

Kroz prednja dva rebra trupa provukao sam tanku cevčicu - vođicu, kroz koju prolazu karbonska cev.
Na prednjem kraju te cevi zalepljen je navoj od 3 mm, a na zadnjem, zadebljanje radi lakšeg zavrtanja.

Deo trupa koji se skida, dobio je pločicu sa ubodnom maticom...


Dalje je sve jasno, kad se prednji deo postavi na trup, karbonskom cevčicom se stegne...


U prednjem delu trupa se nalazi kompletna pneumatika.
Na Galebu G2 od 1/4 skale, napravljena su svi poklopci trapova, kao i na pravom avionu. To je zahtevalo dva zasebna pneumatska sistema, cilindre i "gomilu" creva razvučenih, što do trapova, što do malih vazdušnih cilindara koji otvaraju i zatvaraju poklopce.
Za sve ovo potrebna su dva servoa i dve pneu boce.

 

I ventil za punjenje boca nalazi se sa prednje strane...




Iznad boce je ploča na kojoj se nalazi UAT rezervoar, a na njoj će biti i pumpa za gorivo od turbine. Ploča se radi servisa može skidati.


Manje - više, zna se gde će biti i glavni rezervoar, ali tačna pozicija mu se ne može odrediti bez motora, jer tank, dolazi tik do turbine...


Prijemnik je na svom mestu, kao i prekidači, ali za sada još ništa nije povezan sa baterijama i servo motorima.


Interesantno je videti kako izgleda deo trupa oko prednjeg trapa.
Galeb je imao tri poklopca, zadnji je ostajao u otvorenom položaju kad je trap bio spušten, a prednji su se otvarali da trap izađe iz trupa, a potom su se zatvarali, dok je prednja noga sa točkom bila u spuštena.
Da bi na modelu to isto tako radilo morao sam kupiti specjalan vazdušni cilindar...

Svaka vratanca imaju svoj mali pneumatski cilindar, tu je i sam trap, a tu se nalaze i creva koja idu u krila za glavne trapove i njihove poklopce...
Zato ima onoliko pneumatskih vodova i Festo ventila...





Znate, treba sve to smisliti, namestiti geometriju poklopca, namestiti ventile, provući creva, gledati da ništa ne smeta susednim delovima, paziti da se creva ne zamrse, itd, itd...
No, to je ono što daje draž izradi ovakvih modela...

Da bi modeli bili kao original, moraju se ispoštovati i oznake i detalji...
Pisao sam da će ovaj Galeb biti ofarban kao avion akro grupe Stars. Mislio sam da ga napravim kao što je bio avion mog prijatelja Dragana Zlokasa, ali dva Dragana, Zlokas i Amidžić su, dok je letala akro grupa, delili isti avion. Kad je grupa prestala da leti, skinuta su slova Zlokasovog imena i ponovo nalepljena Amidžina.

Pošto smo sve to mi "onomad" radili u našoj firmopisačkoj radnji, imao sam fajlove i nije mi bio problem da napravim koji god aviom.
Ipak, razmišljajući da ću na proleće slikati ovog "malog" i pravog Galeba zajedno, rešio sam da model bude kao što je G2 sada...




Slika od letos, sa aero mitinga u Hrvatskoj...




I na vertiklnom stabilizatoru su iste oznake...



Na Galebu su ulepljena i svi pokretni delovi, eleroni, pokretni delovi horizontalca i vertikalca. Postavljeni su i povezani servoi, provučeni kablovi...


Ugrađeno je prednje svetlo...  I to je to za sada...








U Kombinatu nije uopšte dosadno, kao što sam napisao, planovi za iduću godinu su, bar za naše mogućnosti, prilično ambiciozni, a videćemo koliko će biti i realni.
Radiće se na par "frontova", a ne mogu da izdvojim ni jedan kao prioritet, svi su važni na svoj način.

Sem želje da kupim motor za ovaj model, plan je da se ide na "Jet power" - sajam jet modela u Nemačku.
O tome sam pisao i to mi je glavna stvar za iduću godinu.

Da bi imali šta da prikažemo, počao sam sa radom i na trećem modelu - Jastrebu J 21.

Ko ne zna, Jastreb je bio avion Jugoslovenske avijacije, nastao iz Galeba G2.
Glavna razlika je, Jastreb je bio jednosed i više namenjen borbenim dejstvima, dok je G2 bio školski avion.

Spominjao sam ranije da sam ove godine Galeba na letenje mogao nositi samo kombijem, jer u auto nisu zajedno mogli stati krilo i trup, zbog svojih gabarita.
Ideja sa Jastrebom je da sem što je malo drugačijeg oblika trupa od Galeba, ima i krilo iz tri dela, kao što je na našem veliom G2.

Jastreb se uveliko pravi, krilo je skoro gotovo, a kako teče ta priča imate na Facebook strani Jastreb RC jet

Facebook je izabran kao opcija iz više razloga, prvi ne moram da "dižem" i linkujem slike sa Photobucket-a, što je neviđeno smaranje.
Drugo, mnogo više ljudi ima informacije i može da prati šta se dešava, tako da ako želite da vidite i tu priču, pošaljite na Facebook zahtev za prijateljstvo...

Na kraju, što se tiče samog Kominata, idućeg vikenda konačno stiže 3D štampač, pa ćemo biti u mogućnosti da proširimo ponudu naših proizvoda, ali i da krenemo sa ulužnom štampom...
Ima još toga, ali moramo ostaviti nešto i za sledeći put...

Toliko za sada, veliki pozdrav iz Sente...