Jet‎ > ‎Galeb G2‎ > ‎

Galeb G2 - septembar 2012

Pisano 01. septembra 2012

Od zadnjeg pisanja u aprilu, do septembra nije se mnogo radilo na ovom projektu.
Završio sam i uspešno poleteo Meister Scale Thunderbolta i sada je došlo vreme da se više posvetim radovima na Galebu G2.

Tokom leta sam se mnogo puta čuo sa Martinom, ko je zaboravio, Martim je momak koji crta Galeba u 3D programu, a početkom ovog meseca imao sam sa Martinom par "seansi" vezanih za 3D projekat za G-2.

Trenutno je najbitnije da sve bude dobro osmišljeno kako kasnije, tokom izrade modela ne bi imali problem oko dorada i prepravki.
Zato ćemo mnogo vremena posvetiti ovoj fazi, dizajnu i crtanju, jer sve što se sada bolje odradi, kasnije smanjuje "glavobolje".


Ponovo sam video trup i mogu vam reći da ga je Martin tokom leta odradio u velikoj merije u velikoj meri, pogotovo "peglanje" svih neravnina na njemu, što je bio i najveći posao.

Trup je, u odnosu na pravi, morao da doživi neke male izmene i to u prečniku izduvne cevi (samim tim i zadnjeg dela), jer je otvor izduva na Galebu 400 mm, a to bi u našoj razmeri ( 1/5 ) bilo samo 80 mm.
Otvor mora biti najmanje 95 mm tako da se to moralo modifikovati.
Usisni otvori su dobre veličine...


Ja sam u Corelu nacrtao kompletno krilo i sve detalje na njemu (trapovi u tačnim proporcijana, poklopci trapova, eleroni, flapsovi, ramenjače...)...
Crtež krila je prebačen u 3D fajl i uveliko je već kod Martina.


Sledeća faza je da se sa tim krilom "odseče", da tako kažem, trup i da se dobije tačan otvor gde će ono dolaziti sa donje strane...
Martin kaže da to neće biti problem...


Sve u svemu, do sada su radovi na Galebu išli kako su išli, ali pošto je Thunderbolt gotov, na projektu G-2 će se sada mnogo više i brže raditi.
 
U zavisnosti od finansijskih mogućnosti, videćemo u kom pravcu će ići dalji radovi na Galebu G-2.
Izrada samog modela i nabavka opreme (servoi, pneumatika i ostalo...) nije sporna, ostaje samo pitanje šta raditi sa turbinom?
Žao mi je da "raskupusam" F9F, jer toliko lepo i dobro leti da je prosto "greh" penzionisati ga.
Sa druge strane kupovina nove turbine ( Jet Cat 100 ) baš i nije mala stavka.


Pisano 05. septembra 2012

Juče je Martin bio kod mene, poneo svoj lap top i crteže koje je do sada napravio.

Najviše vremena smo proveli oko krila. Nacrtana je jedna polovina (vrlo lako se sve iskopira i za drugu stranu).
Naravno, kao i u svakom razvoju, dogovorene su neke izmene.
Već sam pisao ranije, bitno je da se sve dobro isplanira kako se kasnije ne bi pojavljivali problemi oko izrade.
 

Martin je "skinuo" mere od točka i stajnog trapa, tako da će pri sledećem susretu i ovaj sklop u tačnoj razmeri biti "ubačen" na crtež.
Interesantno je napomenuti da su sve rebra odmah crtana sa olakšanjima i na računaru sve mnogo dobro izgleda.

Na krilima ima da se odradi još dosta detalja, ali sve ide u vrlo dobrom pravcu.
Nažalost (moju), za koji dan Martin ide na godišnji, pa će opet biti dvonedeljna pauza, ali šta da se radi...

Evo i par sličica, da ne mislite da samo pričam...

Doduše, to je nešto što mi je Martin poslao sa pitanjem kako da razrešimo problem oko trapa, ali samo mala ilustracija kako će sve da izgleda tokom projektovanja modela...


Za sada mogu samo reći da će ovo biti veoma interesantan projekat, sa dosta stvari koje će se prilično specifično raditi, čak pomalo i nesvakidašnje.
No, krajnji rezultat i kit i model, moraju biti kvalitetni i relativno jednostavni za izradu...

Kompjuter mnogo pomaže, jer kad se dobro nacrta, doslovno se sve može izprojektovati i videti kako će da izgleda.
Ovaj primer sa trapom to dokazuje.
Zato sam i napisao da ćemo posvetiti, ako treba i više vremena crtanju, jer će to posle u mnogome smanjiti dorade na izradi modela.

Ono što me je oduševilo je Martinov pristup, recimo, kako je nacrtao trap. Kad je bio zadnji put skidao je mere sa trapa 15 minuta, ali kad sam video crtež, oduševio sam se, nacrtan je do detalja...


Za koji dan trebalo bi da stigne mašina za vakumiranje. Jole je ima i svojoj firmi, ali je već godinama ne koristi

Na Galebu će biti delova odradjenih od plastike, slično kao što su napravljeni delovi na Pantheru. Recimo, to su kabina, rezeroari na kraju krla, prednji deo modela...

Da se vratim opet na 3D crtež. Svaki od gore navedenih plastičnih delova može da se "izvadi" sa crteža i da se kao fajl odnese na CNC mašinu gde će se napraviti alat.
Alat se postavi u "vakumirku" i prave se delovi od plastike.
3D crtež u mnogome skraćuje vreme izrade alata, a povećava preciznost.

Pisano 24. septembra 2012

Martin se vratio sa godišnjeg, a u medjuvremenu smo razrešili neke nedoumice i probleme koji su se javljali oko konstrukcije krila za G-2.

Kao što sam pisao, profil, na mestu gde treba da dodje točak, bio je taman koliki je sklop stajnog trapa sa točkom.

Kad sam birao profil za model, nisam hteo da eksperimentišem, pa sam skenirao i precrtao profil i uglove od Panthera.
Pošto, kako sam rekao, trap i točak ne mogu da stanu u visinu krila na tom mestu, preračunali smo debljinu profila, pa smo ustanovili da mu je visina 12%.
Povećanje profila na 15% razrešilo bi sve "muke" oko stajnog trapa i tako je i odradjeno.

Martin mi je rekao da ima program sa profilima u kojem može da ih uporedjuje.
Pošto je ovaj "naš" profil, em precrtavan sa skena, em je doživljavao izmene "u hodu", probali smo da vidimo koji bi "originalni" profil bio sličan našem.
Kad smo sve ubacili u računar, ispostavilo se da je to NACA 2415. Razlike su bile minimalne...



Ko ne zna, NACA 2415 nalazi se na CMP modelima, i recimo Zero sa tim profilom leti savršeno...


Sledeći korak je bilo vitoperenje krila.
Opet se vraćam na Panthera, gde su krila vitoperena i pokazalo se da model leti veoma stabilno i na minimalnim brzinama kod sletanja (ne pitajte me kako sam to otkrio, he, he...)...
Skoro svaki Zirolijev model ima vitoperena krila, a i u razgovorima sa čika Duletom, preporučio mi je da krila obavezno vitoperim, ako imam mogućnost da to uradim.
Naravno da mogućnost postoji, a 3D crtež je pokazao koliko treba da se podigne izlazna ivica na kraju krila, za odredjeni ugao vitoperenja.
Martin je i to dodao na crtež krila...

Ovo je trenutno faza izrade modela u kojoj sve isključivo zavisi od Martina i njegovog slobodnog vremena i angažovanja.
Ne treba zaboraviti da ovo nije posao gde "sedneš pa sve nacrtaš za dva sata"... Ima veoma mnogo da se radi i pogotovo prepravlja i dodaje.

Drago mi je da se Martin angažuje, čak i više nego što sam očekivao, ali svestan sam da mu ovaj posao ipak nije prioritet.
Čovek radi u firmi, tu je porodica i sve ostalo, pa tek onda hobi...
Zato ne želim da ga "smaram" i sve ide svojim tokom.
No, kako rekoh, u zadnjih mesec - mesec i po dana, odradjeno je više nego za celu godinu i iskreno se nadam da ću u naredna dva meseca početi sa radom na samom modelu.


Nastavak priče je na stranici:  Galeb G2 - Oktobar 2012