Sinoć zove Dragan, pita me da li sam gledao poruke na Viberu? Rekoh nisam u zadnjih par sati, a on na to veli: - E da jesi, video bi ovo:









Da, da, gotova su rebra za trup velikog G2 od 1/4 skale. Sad treba dočekati idući ponedeljak, kad će Maja ići u NS gde će ih pokupiti.

Jedva čekam da ih vidim uživo, jer slike ne mogu da dočaraju koliko su ova rebra, a samim tim i trup, veća od G2 manje razmere.


Hvala Draganče, baš si me obradovao...








Od predhodnog pisanja, mnogo toga se radilo na modelima, ali trenutno je period kad ima dosta posla, merenja, upasivanja, što bi rekli narodski "prckanja", a skoro da se ne vide rezultati.

U centroplan i uške ulepljeni su bajoneti i vodjice. Pre ove operacije, čuo sam se sa našim inženjerom, čika Duletom i napravljene su dve koncepcije kako da to odradimo. Naime, rebra od 3mm topolovog špera, nisu dovoljno jaka da samo kroz njih prodju aluminijumska cev ili vodjice, te su se morala na neki način ojačati.

Odabrana je varijanta sa dodatcima od 3mm avio špera, koji je mnogo jači, a pločice su nalepljene na postojeća rebra.

Na narednim modelima ovi delovi će se seći na laseru i prednji kraj će im ulaziti izmedju ramenjača.
Time će konstrukcija biti nešto jača, a modelari se neće morati "patiti" sa izradom i doradom, jer ima 8 ovakvih pločica. Dobar deo vremena je predhodnih dana "otišao" na ovo...



Uške nisu preterano velike, te nisam želeo da dodajem, smatram, nepotrebnu težinu na extra ojačanja spoja alu cevi i drvene konstrukcije. Sem što su cevi ulepljene u rebra, na spoj sa drvenim delovima, celom dužinom, naliven je epoxy lepak i sa donje i sa gornje strane spoja. Time je alu cev povezana sa šperom koji zatvara ramenjače. Cela konstrukcija i krila i uški projektovana je da se bajoneti i vodjice prislone na drvene delove.

Što se tiče sastav centroplana i uški, pre lepljenja je sve 100 puta probano, tako da tu nije bilo iznenadjenja. Sve leži prilično dobro...


 



Pogled sa zadnje strane, tamnije rebro je od centroplana, a plank je od uške...


Da se centroplan i uška ne bi smicali, napravljen je sistem sa pločicom, a vijak onemogućava neželjeno razdvajanje delova.

Pločica viri iz uške...


...dok je na centroplanu napravljen žljeb u koji pločica pasent ulazi.

Sa gornje i donje strane žljeba nalaze se kockice od špera, na donju se nasloni glava imbusa, a u gornju je utisnuta ubodna matica od 4mm. Fiksiranje će ići sa donje strane krila, pa se ništa neće videti...



Sličan sistem će biti i za fiksiranje aluminijumskog bajoneta, ali dok ne vidim da li ću nosače trapova rešiti sa pločom (ipak) ili sa dve drvene letvice, ne mogu da radim na tom sklopu.
Da bi znao šta mi je činiti, moram prvo da imam trapove. Nažalost, prošla nedelja je prošla bez mogućnosti da ih naručim, jer firma Behotek nije radila. Kao jedan od sponzora, bili su na Svetskom prvenstvu Jet modela, koje je održano u Nemačkoj.
Juče smo konačno opet stupili u kontakt, stigao je mail sa predračunom i nadam se da će danas iznos biti uplaćen. Računam, da će za jedno desetak dana trapovi stići u Kombinat...

Ulepljivanje alu cevi u ušku bila je zadnja operacija pre kompletnog plankiranja...



Upasovani su i eleroni, na kojima je ostala da se obradi napadna ivica, ugrade šarke i komandne polugice.

Trenutno sam u dilemi da li da pravim ili da ne pravim tip tankove (rezervoare na krajevima krila).
Sa njima bi model bio atraktivniji, ali oni nose dodatnu težinu.
Sem atraktivnosti i letne karakteristike bi se popravile sa tankovima na uškama.
Videćemo, ali verovatno da će biti po planu i da će rezervoari naći svoje mesto na modelu.


Problem jedino može nastati ako ne uspem da nadjem ko će ih vakumirati, no nadam se da do toga neće doći...

I za sam kraj, prošle nedelje su stili delovi od vitroplasta (G-10) za polugice komandnih površina. Sada imam sve za ugradnju istih na krilo od manjeg G2, a ujedno ću videti da li dimenzije odgovaraju za veći model, pa da naručim još jedan set...


Da vas ne bih opterećivao kako sam ugradjivao ove delove, evo link na strani od izrade prvog krila, gde je sve to detaljno opisano:
http://www.nsmodelers.rs/jet/galeb-g2/galeb-g2---decembar-2012






















Evo ipak i par slika...



Malo se radilo i na trupu...



I za sam kraj, pre neki dan Modelarski Kombinat je posetila delegacija iz Beograda, u sastavu Aca & Laza.
Vreme je proletelo, tema je bilo raznih, a ne moram da spomenem, najviše modelarskih...







Pisano 08. septembra 2015


Evo nastavka naše avanture. Ne moram ni da spominjem da se svakodnevno radi, kad god ugrabim malo vremena, a ja pravac u "pogon".
Nedelju dana, od zadnjeg pisanja, je brzo prošlo, uostalom, slike bolje govore...

Krilo od velikog G2 je skoro gotovo.
Prošli put sam pisao da sam pre plankiranja centroplana ugradio sistem za fiksiranje zadnjeg spoja centroplan-uška i da sam ojačao rebra oko bajoneta, koja sam nakon toga finalno ulepio. Time je centroplan manje više bio spreman za lepljenje ploča od 3mm debele balze.
Prvo su lepljeni plankovi na prednjen delu centroplana. Plankove sam krojio u sklopu sa uškom, koju sam nakon nanošenja lepka, sklanjao da se slučajno ne ulepi za centroplan. Krojenjem plankova na ovaj način dobio sam idealan prelaz sa jednog na drugi deo krila.





Plank po plank i gornja strana je bila gotova. Nju sam mogao završiti skroz do kraja, za razliu od donje, koju ne mogu da zatvorim, jer još nemam trapove i ploče na koje će isti biti montirani.
No, radosna vest je da su trapovi na putu i realno je da dodju do kraja ove nedelje, ako ne iduće su tu garant...
Gornja strana krila...

Pre dva dana, palo je šmirglanje. Šmirglano je sve u sklopu, čime sam dobio savršene prelaze...



Kao što rekoh, krojenje plankova u sklopu dva segmenta krila je bilo pun pogodak... Sastav se skoro ne vidi...

 








Donja strana nije u potpunosti gotova...






Prostor flapsova... Gornji plank je namerno ostavljen duži da bi se kasnije mogao lepo obrusiti u oštru ivicu, neophodnu kako bi flaps imao lep prelaz na centroplan...





Sad mi je ostalo da napravim flapsove do kraja i da ih povežem sa centroplanom...

Što se tiče ostalih delova, na eleronima je napravljena napadna ivica, ugradjene su i šarkice, postavljene komandne polugice...


 





I za kraj, par slika od trupa...
Na njemu nije mnogo radjeno, malo sam plankirao, malo šmirglao, skinut je sa šablona na radnom stolu i verovatno ću mu sutra odseći "nogice" na kojima je stajao dok sam ga pravio. Time će se osloboditi prostor za postavljanje krila, a dok njih ne uglavim ne mogu da zalepim horizontalni stabilicator. Jasno vam je, moram ih medjusobno poravnati...
Težina trupa u ovoj fazi me je prijatno iznenadila - samo 928 grama!!!
Trup je i lakši, jer se donji delovi rebara seku.















Toliko za tonight...

Pisano 12. septembra 2015

Danas jedan update "na brzaka", jer će se nakupiti mnogo toga, a ovako svakih par dana imate šta da čitate...

Radio sam dosta na trupu od manjeg Galeba. Pre neki dan sam odsekao donje delove rebara, više nam ne trebaju jer sada plank drži konstrukciju, a treba trup plankirati i od dole.


Ono što je mene više interesovalo je težina delova koji su odsečeni i mogu vam reći da je trup ovom operacijom olakšan za dodatnih 106 gr.

Gledajući tekst od izrade prvog trupa, u istoj fazi izrade, novi je lakši za oko pola kilograma. Kada od 926 grama oduzmem 106gr viška rebara, trup je 820 gr. OK, tu nije prednji deo koji se skida, ali tih par rebara i 4 mala šperića koji ih povezuju ne mogu težinu trupa da povećaju ni za 50gr.
Pišem ovo, jer imam sliku da je prvi trup, kad je bio u ovoj fazi, težio 1350gr!!!
Ko ne veruje, evo link:  http://www.nsmodelers.rs/jet/galeb-g2/galeb-g2---mart-2013---ii-deo  Merenje je pod datumom 29. mart...

Posle ovih prijatnih saznanja, nastavio sam sa plankiranjem trupa sa donje strane. Šlajfna po šlajfna, deo po deo, mnogo krojenja, sitnog, finog šmirglanja, uklapanja i trup polako dobija oblik.

Da bih mogao da ga isplankiram do kraja, pre neki dan sam "zapalio" u NS gde sam pokupio još neke delove za ovaj projekat.
Jedna od "stanica" bio je i Milan stolar u čijoj su radonici napravljene klocne od bukovine, u koje će se zavrtati prednji trap i krilo sa zadnje strane. Te 4 make bukove gredice su falile, pošto, dok njih ne ulepim, nema daljeg rada na "pokrivanju" trupa.

Putešestviju sam iskoristio i za odradjivanje i "gomile" drugih stvari vezanih za ovu priču.
U farbari je kupljen akrilni git, šmirgl papir sa sundjerastom zadnjom stranom gradacije 240, posetio sam Martina, kupio prohronsku žicu sa navojem od 3mm, aluminijumsku cev za bajonete, kupio dam duplo lepljive trake u firmi gde sam nekada (u "prošlom životu") svakodnevno pazario tapete za firmopisačku radnju, posetio sam Dragana "laserdžiju", video Gošu, čika Duleta...

Idi begaj, mnogo i kad nabrajaš...
A NS, ludnica, gužva u sobraćaju, nema parkinga, frka... Odvikao sam se od toga, ovde u Senti život je easy - spor i jednostavan...

Kako god, u kolima. na povratku, bila su i rebra trupa od velikog G2. Joj, kolika su...

Dragan ih je isekao još pre desetak dana, ali Maja zeznula stvar, razbolela se, pa prošli vikend nije išla u prestonicu Vojvodine.
Ne moram da vam kažem da čim su "rebarca prihajala" u Kombinat, sve je gurnuto u stranu i počeo sam sa radom na velikom trupu. Dakle, ne mogu da dočekam da ga vidim u fazi bar da mogu da ga uporedim sa manjim Galebom.
Prvi utisak, veliki G2 je - monstrum...  He, he, da baš tako...


Morao sam u "pogonu" da napravim razmeštaj kako bih imao gde da stavim veliku radnu ploču. Ovaj OSB dugačak je 2,5 metra i taman je dovoljan da stanu sva rebra trupa. Doduše, trup je i nešto duži, jer zadnji deo iza horizontalca prelazi rebro za otprilike desetak cm.
Sistem gradnje je isti kao za manji trup, postavljen je šablon i u žljebove dolaze rebra. Prednji kraj sam napravio "očas posla"...



I za sam kraj, čekam poštara da donese trapove i još po neke delove naručene ranije. U "belom usijanju sam" da vidim trapove i točkove...

Izveštaj sledi...

Pisano 18. septembra 2015


Danas - sutra i prodje skoro sedam dana od zadnjeg "izveštaja". Krenimo redom...

Danas opet čekam poštara. Dragan je juče poslao delove za repne površine velikog G2. Bez toga, tj. bez nekih sitnih delova, ne mogu da završim zadnji deo trupa u potpunosti, a samim tim ne mogu da počnem sa plankiranjem istog.
Trup je napravljen onoliko koliko sam mogao da odradim...


 
Pisao sam prošli put, da treba da dodje poštar i donese "paketiće". E, pa, bio je...


Stigla je balza od 3mm, od 10mm, dve ploče avio špera od 5mm i naravno trapovi za velikog Galeba...

Firmu za trapove nismo menjali i opet su naručeni u Nemačkoj, u Behotec-u...

Ovaj put kupio sam i točkove tamo. Točkovi se sastoje iz dva dela - felne & gume.
E sad, felni ima tri veličine (čini mi se), a guma ima u svim dimenzijama.
U Behotec-u su se "lukavo" setili pa su sredine guma iste za veliki broj guma, tako da i manje i veće odgovaraju za jednu veličinu felne.
Felne su aluminijumske, dvodelne, sa ležajevima... Kvalitet je vrhunski...




Inače, za velikog Galeba prečnik točka glavnog trapa je 140mm, dok je nosni točak 110mm.

Razlika u veličini trapova dva modela je očigledna. Manji su oznake C 40 i pravljeni su za modele do 16 kg, a veći C 50, za avione do 22 kg.

 

Ista priča je i sa prednjim trapom...

Prednji točak, da bi bio u razmeri od 1/4,  mora da ima prečnik od 110mm.
Najveća prednja "noga", kod Behotec-a, može da "primi" točak maximalno od 90mm.
Ipak je kupljen veći točak, a računam da ću ovde naći majstora koji će mi napraviti novi donji deo trapa.


Kod manjeg Galeba nema frke, tamo je sve kako treba...




Čim su došli trapovi, krenula je "akcija" ugradjivanja u krilo. Morao sam napraviti ploče koje će nositi trapove. To je iziskivalo dva dana posla, ali sam veoma zadovoljan kako je na kraju sve ispalo.
Ploče su od avio šper debelog 5mm, ispod njih, skroz u krug, nalaze se 6x6mm čamove gredice na kojima ploče stoje + što će biti ulepljene skroz u krug na vertikalne šperove što povezuju ramenjače. Ovakva robusna konstrukcija je neophodna znajući sa kakvih terena ovde letimo. Preko, gde postoje sredjeni modelarski aerodromi, sve ovo bi moglo biti manje i slabije.

 

Ove slike su pravljene tokom rada na ugradnji, tako da na kraju naravno da nema podmetača od balzi izmedju trapova i same ploče.


Donju stranu ploče hoću da iskoristim za nosač servoa flapsa. Time bih izbegao poklopac na donjoj površini krila, a i ne bi se videla komandna polugica. Flaps je dovoljo debeo, tj. ima dovoljan krak izmedju osovinice šarkice i viljuškice.
E sad, dok sve to ne napravim, neću znati da li sve funkcioniše kako treba.
Slična priča je bila sa Zirolijevim Hellcat-om, ali tamo nikako u toj konfiguraciji nisam mogao da dobijem da flaps stoji kruto i bez lufta. Na kraju sam sve batalio i ugradio servo kao što to uvek radim, na poklopac, a komandna polugica se videla od spolja. Flaps je tada stajao čvrsto i bez i malo praznog hoda...


Kad već pomenuh flaps, jedan je napravljen...



Flaps savršeno naleže i sa gornje i sa donje strane... Šarkice će biti ofsetno postavljene, tako da će se pojaviti žljeb za prostrujavanje kad je flaps spušten, tj. u donjem položaju. Žljeb je važan jer obezbedjuje bolju stabilnost letilice...


Ima još stvari na kojima sam radio. Recimo, prednji deo trupa...



...ugradjen je i prsten od špera na samom kraju
...




Isplankiran je skoro ceo trup od manjeg G2. Ostade da se napravi hrbat (gornji deo trupa) i deo oko horizontalca i vertikalca.
Postoje koraci kako se šta radi, a sledeći je da postavim krilo na trup, potom da horizontalac poravnam sa krilom i na kraju da ugradim vertikalni stabilizator. Bez ovoga nema plankiranja trupa do kraja.
No, pošto sam ja poznat kao strpljiv, polako sam počeo sa šmirglanjem...





OK, toliko za today. Radionica me zove, zato, uzdravlje iz Sente

Pisano 30. septembra 2015


Nesmem više da pravim ovolike pauze, jer posle ne mogu da se setim šta sam sve radio. Sem toga, ima mnogo slika, pa dok ih sve sredim, postavim na Photobucket...

Kako god, evo šta se dešavalo u medjuvremenu.
Ko prati moju malemkost na Facebooke-u video je da su na salaš stigle ćurke, slikali smo se sa prednjim delovima trupa na glavi, pisale su se pesme...
Mogao se steći utisak da Kombinat nije radio, ali to uopšte nije tačno. Šta više, radilo se "pun gas".

Proteklih dana napravljeno je mnogo "pipavog", preciznog posla, koji iziskuje dosta vremena. Neke stvari su copy-paste procesa koje ste već videli. Recimo to je izrada horizontalnog stabilizatora za velikog Galeba.


Pošto je prednji češalj iz dva dela, spoj sam ojačao sa dve male balze...


Pokretni delovi, ma sve isto kao za manji model...


E, ali sada, malo novog, horizontalac je postavljen na trup. Obratite pažnju kako naleže, tj. na žljeb gde treba da dodje plank od balze 3mm (iznad dela F-T-2)...

Malo iz drugog ugla...




Završena su i oba prednja kraja trupa...





Kad spomenuh precizne poslove moram naglasiti da kod izrade ovakvih modela postoje odredjeni koraci, koji se poštuju. O ovome sam već pisao.

Sada konkretno mislim na postavljanje i fiksiranje krila na manjeg Galeba G2.
Ovo je posao koji se mora polako i pažljivo odraditi, da ne bude, "triput sečem, triput kratko"...
Krilo savršeno naleže na trup. Trebalo je samo malo da se brusnim papirom dotera otvor u koji ulazi prednji "zub", deo što drži prednji kraj krila za trup.
Sa zadnje strane, krilo se fiksira sa dva šrafa od 5mm.

Korak pre postavljanja krila i pravljenja otvora za šrafove, bio je rad na napadnoj ivici krila.

Zalepio sam balzu debljine 10mm, a kad se lepak osušio, šmirglanjem napravljen je oblik profila.

Šmirglam obično u dvorištu, jer je prašina balze toliko sitna da leti na sve strane i uvuče se u sve pore.
OK, nešto"sitnije" brusim u radionici, ko će trčati non stop napolje, ali ovako velike komade ne radim unutra.













Kako god, vreme bilo lepo, "smestio" sam se u ladovinu kuće i polako krenuo u akciju...
Slike same govore, počeo sam popodne...


 ...a završio po mraku...
Čak se i mesec pojavio...
Ima procesa koji iziskuju vreme i strpljenje. Šmirglanje je jedan od tih. Mnogo je lakše posvetiti više vremena tome, nego kasnije doradjivati nešto što si mogao "elegantno" odraditi, da si to odradio kako treba.

E sad, pošto je napadna ivica napravljena, došao je trenutak da se krilo postavi na trup. Kao što rekoh, malo sam morao da doteram otvor za prednji štift, a potom je krilo "leglo" na svoje mesto.
Ne da je leglo, nego savršeno.

Pre pravljenja otvora kroz koje će se krilo fiksirati za trup, 100 puta sam merio da sve stoji kako treba, da krilo nije iskošeno, itd...
Potom, počevši sa burgijom od 2mm, otvori su se polako povećavali do potrebne dimenzije.
I ovo iziskuje strpljenje i preciznost i jedan je od onih poslova koji, ako zezneš, ima da se "patiš" da ga popraviš.
Znate, sve može da se dotera, ali...







Prelaz sa trupa na krilo zove se karman. Pravi se iz dva dela. Donji je od avio špera od 0,6mm, a gornji (sama krivina) može biti od špera, balze, gita...
Oblik Karmana za G2 imam, te sam ga iskrojio i zalepio na trup.


Na donji deo krila zalepljena je konstrukcija za plank koji daje oblik trupa...



Pošto je krilo fiksirano, došlo je vreme da se ulepi horizontalac. Ovo ide jedno sa drugim, jer bez krila ne možete da odredite tačnu poziciju repne površine.
No, pre postavljanja horizontalca, morao sam da mu napravim završetke.
Opet komp, opet fajl i odradjen je novi šablon...

Šabloni se polako skupljaju...







Počelo je ovako:

Prvo sam napravio krajeve od balze, lepo ih doterao, presekao na dva dela i zalepio.

Potom je dejstvovala šmirgla, što bi rekli po našem "brusni papir"...




Mirčeandjelo se vratio...

























Na kraju, nameštene su i polugice.






Sinoć, pre spavanja došao je i taj trenutak, horizontalac je ulepljen. Naravno sve isto, tra-la-la, 100x mereno, prveravano...







I za kraj, par reči i o velikom G2. Sem onog horizontalca sa početka teksta, skoro da ništa nije radjeno. OK, napravio sam i prednji kraj, ulepio par plankova balze na trup, samo toliko da mogu da ga skinem sa radnog stola.











Pre neki dan gledam oglase na nekom austrijskom forumu, kad tamo IQ Hammer 90 turbina. Nova, u kutiji...
Najinteresantnije, cena je poprilično niža od nove turbine kad je kupiš u firmi koja je pravi.
Razmenih sa čovekom par mailova...

Potom sam na RC Universe postavio topic sa pitanjem kako su modelari zadovoljni sa turbinama ove firme...
http://www.rcuniverse.com/forum/rc-jets-120/11622201-impressions-about-iq-hammer-turbines.html

Juče i danas obavio sam dva razgovora sa vlasnikom firme IQ Hammer. Izuzetno ljubazan gospodin rekao mi je mnoge stvari koje nisam znao, vezane za njihove proizvode.
Izmedju ostalog, zna i prodavca malopre spomenutog motora, pa sam tako saznao da je to nov motor, ali malo stariji model. U medjuvremenu, promenjena je pumpa za gorivo, doterana komora za sagorevanje, a elektronka je unapredjena. Naravno, za tu turbinu nema dvogodišnje garancije...
Saznao sam dosta informacija o gorivu, ulju za podmazivanje, a dobio sam i obećanje da će cena, kad se odlučim da kupim biti nešto manja... Super...

Sem turbine, zbog oblika trupa, veoma mi je važna i izduvna cev. I tu sam dobio korisne informacije, IQ Hammer izradjuje i cevi, mogu da ih naprave po meri, prečnik odgovara Galebu, tako da će ubrzo i cev biti poručena.

Eto, toliko za danas, veliki pozdrav iz Sente