Pisano 14. maja 2013 Pisao sam da se dvoumim da li da radim sve nitne ili samo oko panel linija. Iskreno, na Galebu od akro grupe Stars nitne se na pojedinim mestima skoro ni ne vide, jer sem što su fabrički bile upuštene u površinu krila, posle šmirglanja, gitovanja i farbanja aviona u boje akro grupe, na mnogim mestima su ostale ispod farbe. Ovaj prvi model hoću da "napucam" i da da ga napravim "u full-u", a posle kome se svidja neka radi na detaljima kome se ne svidja ne mora... U sklopu kita od Galeba neće biti detalja i oni će se prodavati u "Detail Set"-u za G2. Zato ovaj model želim da odradim sa svim "sitnicama", da se vidi kako Galeb može da izgleda kad se napravi sa svim "dodatcima"... Sa projektom Galeba nisam u nekoj žurbi, imam plan da ga poletim tokom sledećeg meseca, ali ako to i ne bude tada, nije baš ništa strašno. Stoga sam krenuo u "akciju", pa šta bude... Videćete na slikama da su nitne koje su postavljane po panelima, manje i sa većim rastojanjem (i na pravom G2 je rastojanje bilo na tim mestima veće), ali te malo manje nitne ( 1,8 mm ) bolje izgledaju, a isto tako lako sam ih lepio kao i ove od 2 mm. Kad je transfer postavljen, okrenem ga, da papir dodje sa gornje strane. ovo je neobično važno, jer se papir lakše skida na ovaj način, pogotovo kad isti transfer koristite više puta (iz iskustva može jedno 5 - 6 puta da se upotrebi, a onda kanta)... Kao što se vidi na slici i sa novim trasferom poneka nitna ostane na papiru, ali to nije ništa strašno, jer se gde god da fale, naknadno se lako ubace... Nisam slikao, ali veoma je važno površinu dela na koju lepite da pre rada obrišete alkoholom. Nakon toga na obeležena mesta se postavi transfer, pritisne toliko da ostanu nitne i polako se skida sa površine modela. Naravno da se dešava da neke nitne ostanu na transferu, ali zato ga polako podižete i po potrebi ponovo spustite, pa malo jače pritisnete mesto gde je nitna koja neće da se zalepi... Za nitne pored panel linija nisam ništa razmeravao, trudio sam se da ih polepim na istom odstojanju sa svake strane. Za ostale, da bi bile i liniji, morao sam da grafitnom olovkom izlačim crte... I tako, malo po malo, red po red odradjena je prvo jedna, a potom i druga strana krila. Kako rekoh, trebala su mi tri dana da sve ovo uradim... Na slikama se vidi i da su i na samim poklopcima lepljene nitne ili šrafovi po ćoškovima i na mestima gde su se nalazili i na pravom avionu. Na tip tankovima su bile i posebne, malo veće zakovice... Sledeći na redu je trup, na koji prvo treba postaviti panel linije. Pre trupa ću verovatno završiti sve sitne delove, kao što su pokretni delovi horizontalaca, pokretni deo vertikalca, poklopci trapova, servoa... Volim ovaj deo izrade modela i jedva čekam da sutra ustanem i da radim dalje... Pozdrav Mirče U poslednjih par dana svašta se radilo na i oko Galeba. Trup i par ostalih delova trupa su "dobili" panel linije, a juče je nanet i špric git. Sad ostaje da se sve dobro prosuši, da skinem linije i sve prebrusim vodenom šmirglom. Potom počinjem sa postavljanjem detalja i nitni... Storija oko alata za kabinu će ipak imati happy end, ko ne zna, da ne pišem dva puta, uvod može pročitati ovde. Alat, kad sam ga dobio iz firme koja ga je pravila na CNC-u i posle prvog nanosa prajmera, izgledao je ovako... ...ali, Goša ga je u svojoj radionici, malo po malo doterao i sad već uveliko liči na ono kako sam ja zamišljao alat za kabinu kad sam ga naručivao kod kooperanta sa CNC mašinom... Alat mora biti besprekoran, pošto je kabina od providnog materijala i nema dorade, nego kako izadje sa vakum mašine, tako izgleda. Ako postoji bilo kakva rupica, linija ili neka neravnina, to se odmah vidi... Golub kaže da ova površina nije još ništa, kako će alat izgledati na kraju "tretmana"... Tek sad na ovo ide akrilni git, pa farbanje, pa poliranje... Sve će biti gotovo za koji dan... Pre neki dan sam išao na malo putovanje do Budimpešte, do mog prijatelja Agoštona. Ko je zaboravio, Agošton je čovek koji je napravio onaj perfektni Mig 15 od 1/4 skale. Zahvaljujući njemu, kupio sam 4 velike table topolovog špera od 3 mm u najboljem kvalitetu i sad imam "martijal" i za kitove Galeba G2 i za naredni projekat. Kad ga već spomenuh naredni projekat, plan se malo izmenio. Ideja je bila da se pravi Galeb G2 od 1/4 skale, ali posle razgovora baš sa Agoštonom, shvatio sam da nema teorije da napravim tolkiki model (raspon je 2905 mm!!!!! ) i da se uklopim u limit težine od 20 - 25 kilograma. Toliki model nema teoretske šanse da bude lakši od 20 kila, a da je napravljen od drveta, a bojim se da se cela priča ne bi uklopila ni u gornju granicu od 25 kg. Ove težine su limiti koji postoje u skoro svakoj državi za težinu modela. Negde je to 20, a negde 25 kilograma. Za sve preko toga treba posebna dozvola i atesti. Da bih imao problem sa težinom shvatio sam kad sam držao veoma veliko krilo od Mig-a 15, koji je uzgred takodje 1/4 skale, i čija je težina (jedne polovine) samo 1200 grama. Znači dva ogromna krila su 2,5 kg, a prvi prototip Mig-a 15 nije se "uglavio" u 20 kg!!! Shodno tome, neću ni da krećem u projektovanje G2 od 1/4 skale, jer na ovom Galebu, od 1/5 skale ( razmah 2060 mm ), krila su teža od toga... I još nešto, čisto iz praktičnog iskustva, Top Flite P 47, od 2170 mm raspona, koji sad kod Gabora, težak je oko 12,5 kg. Meisterov P 47, od 2600mm raspona je 21 kg. Pazi, to je "samo" 430 mm veći model!!! Zamislite Thunderbolta od 2900 mm, pa taj bi imao "debelo" preko 30 kg... Tako je i sa ovim našim Galebovima... Nastranu da je sve sa tolikim modelom "komplikacija", od transporta, sklapanja i svega ostalog... Pošto se nešto ipak mora raditi, novi plan je da se pravi jet model od 100" raspona ili ti na srpskom 2540 - 2600 mm. Taj novi model mora da zadovoljava kriterijume koji su se pokazali i tokom izrade Galeba, ali i tokom izrade i drugih velikih warbird modela koje imam i koje sam pravio. Najvažnija stvar je da se model mora lako i jednostavno praviti. Znači da nema sve ono što je komplokovano, kao što su recimo na G2 "milion" oblina, koje su nevidjeno smaranje za izradu i doradu, karmane - koji su ista priča, toliki broj i tako komplikovane poklopce trapova, panel linije i detalje... Novi jet model mora da ima centroplan, koji se ne skida stalno sa trupa, ali ima mogućnost da se skine po potrebi. Mnogo je dobra opcija je da model (pogotovo toliki) stoji na svojim trapovima,
što je "zgodno" i za transport i za manipulaciju. Dalje, deo trupa u zadnjem delu, gde se završava izduvna cev, trebao bi biti kraći od vertikalca, nešto poput onoga na Pantheru, iz razloda što bi se time izbegla duuuugačka (i skupa) titanijumska izduvna cev. Geometrija krila i repnih površina, rastojanja, profil, oblik flapsova i elerona, sve to bi trebalo da bude slično Galebovom, verovatno bi krila bila samo malo strelastija (više povijena u nazad). Centroplan bi bio širok od kraja do kraja flapsova (maximalo 1000 - 1200 mm), u centroplanu bi bili trapovi, uške naravno na aluninijumske bajonete, krajevi krila bez tip tankova... Repne površine po dimenzijama i obliku proporcionalne onima na G2... Najveća razlika bi bila na obliku trupa. Prednji kraj bi se skidao kao na ovom našem Galebu i tu bi se sve odradjivalo što se tiče punjenja dorivom, vazduhom, tu bi bili prekidači... Trapovi bi naravno bili Behotec, verovatno C 50, to su oni za modele do 16 kg, turbina Jet Cat 140, itd... Martin i ja smo polako počeli da radimo na skicama... Eto toliko za sada... Pisano 24. maja 2013Zadnjih pet dana u mogu da stanu u tri reči - nitne, nitne, nitne... Kao što napisah, u zadnjih par dana radio sam isključivo na finiširanju trupa od Galeba. Na poslednjim slikama u prošlom postu vidi se trup na koji je nanet špricgit preko panel linija. Ostavio sam da se sve dobro osuši i potom izvadio trakice. Panel linije su bile besprekorne... Šrafiću su "krstasti", kao na pravom G2, prečnika 3,5 mm. Nitne su prečnika od 1,8 mm... Malo krupnog plana... Potom su na red došle nitne. Pored nekih panel linija postavljane su u dva reda, naizmenično, a negde su lepljene samo sa jedne strane. Sistem postavljanja zavisi od toga kako su stajale na pravom G2... Kao što napisah pre neki dan, radovi na detalima su juče u potpunosti bili gotovi. Završio sam pokretne delove repnih površina, prekontrolisao još jednom sve na trupu i krilima i sutra, tj. sad već danas, nosim Galeba kod Goluba na farbanje. Da, dobro ste pročitali, došao je i taj dan.... Prvo ćemo ceo model ofarbati u belo, a potom ću ga zaštiti za crvenu i plavu boju. Vederinga nema mnogo, to će se lako odraditi i na kraju ide sjani bezbojni lak... Juče sam radio još neke sitnice koje nisam napravio ranije, naprimer, upasivao sam sve poklopce servoa, pregledao i složio sve delove za nošenje kod Goše, a par sati sam utrošio na izradu mehanizma za otvaranje unutrašnjih vretanaca stajnog trapa. Prvobitna zamisao je bila da ta vratanca pokreće servo, čak sam na trupu i napravio mesta za dva servoa (za svaka vretanca po jedan), ali potom sam promenio plan i pošto su svi ostali poklopci na pneumatiku, smislio sam da i ovo napravim tako. Pneumetski ventili bi trebali da se skinu sa "donatora delova", čitaj Panthera, kad ode u "pemziju", tako da, kad sam radio poklopce trapova, nisam završio mehaniku jer tada nisam imao cilindre. U medjuvremenu sam kupio cilindre i to čak dve vrste, sa kraćim i dužim hodom i juče kad sam krenuo da "smišljam" kako da ih postavim. No, šta god da sam uradio, nije moglo da se izvede na zadovoljavajući način. Ili je hod bio mali, ili velik, ili smeta točak, ili nema mesta, okretao sam, obrtao i na kraju odustao od pneumatike i vratio sam se prvobitnoj ideji - servoima. Pošto su vratanca mala ne trebaju neki snažni servoi tako da će oni standarne veličine ovde "rutinski" završiti posao. Za servoe te veličine već postojali i mesto u krilima, napravljeno, onomad, pre par meseci. U to doba sam i prvi put pravio vratanca od balze i prve poluge za otvaranje i zatvaranje. Otprilike sam znao geometriju i danas sam samo razradio tak koncept. Prvo sam sredio servoe, napravio poluge, pošto ne idu idealno pravo stavio sam ball linkove umesto viljuškica i na kraju sam servoe postavio na svoja mesta proveravajući im krajnje hodove... Na vratancima sam, za početak, napravio polugicu od balze i ulepio je cijanofixom. To mi je bilo najlakše rešenje da odredim tačne hodove... Ove polugice, kao i jedno postolje koje će omogućavati jači spoj sa vratancima, biće precrtano u Corel-u i dodato ostalim delovima od vitroplasta, koji su sastavni deo kita galeba G2... Pre nego što odem kod Goše, ostalo mi je da na prednjem delu trupa napravim otvor za far. Za sočivo sam upotrebio neku kinesku baterijsku lampu, sa jednom, ali veoma snažnom led diodom. Nadam se da ću u utorak dobiti i kabine, čime ću moći da završim deo na koji se kabina postavlja. To je zadnja "puzla" u slagalici Galeba. To dno i još poklopci nosnog točka su delovi na koje ide staklena tkanina, smola i sve ostalo po redu. Čekam i da mi Martin pošalje fajl sa visinom i veličinom naslona sedišta i instrumenata u kabini, jer će mi to trebati kada budem radio malopre spomenuti patos... Jedva čekam da se Galeb "zabeli"... Kad ga Goša ofarba, onda će se i sve ove nitne i detalji lepo "sliti" i jednu celinu i model će odmah drugačije izgledati. Vreme nam ne ide na ruku za letenje i to mi je pomalo žao, jer bih da letim Panthera. Svakako ću ga nositi još par puta pre nego što počnem da iz njega svadim delove za G2. Kineska baterijska lampa je sasvim dobro poslužila svojim izgledom kao "starovremensko" prednje svetlo na G2. Preko ove konstrukcije dolazi providna plastika koja će propratiti oblik trupa. Nju i kabinu bi trebao da dobijem danas popodne... Inače, krila i svi sitni delovi su juče odneti Goši na farbanje, a predveče se nosi i trup. Ako bude istine, večeras će "pasti" prvi sloj bele boje... Juče je sve bilo po "planu i programu", ali rezultati su polovični... Radosna vest je da je stigla prva kabina, ali tužna je da nije dobra... U firmi gde sam pravio alat imao sam dogovor da će mi i vakumirati kabine. Čekao sam par dana da im se osposobi mašina, ali pošto se to nije desilo i neće biti još dve nedelje, alat i materijal su odneti u neku drugu firmu gde ja napravljena kabina. Ovo je bila probna varijanta, koja je pokazala da je vakum mašina slaba za ovoliki alat i ovako debelu plastiku. Površina je blago talasasta, donja ivica nije oštra, nego je radijus i sve u svemu kabina nije onakva kakva treba da bude. Sem toga, trebala bi da bude i čvršća. Ova je pravljena od PVC-a debljine 1 mm... Bez obzira na sve, sad bar imam kabinu i po njoj mogu da pravim dno i završavam radove na trupu... Predveče sam otišao do druge firme koja vakumira ambalažu, to je ona u kojoj sam pravio tip tankove. Odneo sam im alat i ovu kabinu. U telefonskom razgovoru, koji smo prvo vodili, rečeno mi je da bi oni mogli da mi odrade kabinu sa kojom bi bio zadovoljan. Negde posle osam uveče zvoni mobilni i čovek kaže: - Dodji da vidiš, mi napravismo kabine... Kad brže, pomislih ja iako mi je u njegovom glasu nešto govorilo da baš nije najzadovoljniji ... Kad sam stigao, imam šta da vidim, umesto dve tri, napravljeno desetak kabina, neke malo bolje neka malo gore, generalno, sve mogu da prodju, jedino materijal tanak - debljine 0,5 mm... Kabine tanke i naravno mekane. Debljine su kao kad uzmete flašu od 2 litre Kole ili nekog napitka, pa vam se sve onako uvija pod prstima... Oblik je dobar, ivice su oštre, providnost je bolja nego kod one prve kabine, ali džabe kad je tanka... Sad imamo dogovor da se nabavi materijal od 1,5 ili 2 mm debljine i da od njega napravimo nove kabine. Takve plastike je bilo u firmi "Uradi sam" u Novom Sadu, ali je ona izgorela pre nekih desetak dana... Ivice su OK... Levo prva kabina - desno druga kabina... Leva je malo deblja, radjena na slabijoj mašini (vidi donji radijus) i samim tim je plastika više mutna... Desna je bolja, ali je tanka... Ako neko ima ideju gde može da se nabavi PVC materijal od 1,5 - 2 mm debljine neka mi se javi na mail... Hvala unapred... Farbanje u belo će potrajati dva - tri dana iz prostog razloga što prvih par slojeva moraju tanje da se nanesu. Jednom nam se desilo da je farba nagrizla špric git iz spreja. Zašto je to bilo ne znam, imamo par teorija, ali posle toga je Goša uvek prvo tanje farbao površine, čekajući da se farba dobro prosuši u medjuvremenu. Tako smo radili i sada, ofarbano je sve tanko, a sutra će se verovatno ofarbati, ujutro i uveče još dva ovakva sloja. Potom sledi normalan nanos dok se sve ne zabeli kako treba... Nastaviće se... |