Pisano 19. oktobra 2014


Priča o MIG-u počinje pre otprilike dve godine. Surfujući po RC Universu, u rubrici o jet modelima, video sam topic o fenomenalnom modelu napravljenom u Budimpešti!!!
Nisam mogao da verujem svojim očima... Model je odradjen do perverzije, svaki detalj, 1/4 skale pravog aviona...

Uostalom, slike govore više od reči...





Da bi ste imali predstavu šta je 1/4 od pravog aviona, evo ove fotografije...


He, he... 2,5 x 2,5 metra... Kad stoji na točkovima, visina vertikalnog stabilzatora je 90 cm...


Nije mi trebalo dugo da "iskopam" broj telefona čoveka koji je stajao iza ovog modela i već pri sledećem odlasku u Budimpeštu išao sam da se upoznamo i vidim MIG-a uživo.

Agošto, vlasnik firme Flytehnique je mladji, veoma fin i ljubazan čovek. Naravno, mi modelari smo se odmah našli na "talasnim dužinama", te je poseta od preko dva sata, prošla kao tren.
A, imao sam šta da vidim i čujem...

Znate, kad se krene u projekat izrade modela po nekom avionu, onda, da bi sve bilo kako treba, mora da se uloži ogroman rad i trud.
Agošton je to uradio...
Skoro 6 godina je "investirao" dok nije napravio model koji zadovoljava njegove kriterijume. A, oni su, verujte, visoki...

Pravi MIG 15, po kojima je napravljen model sa slika, nalazi se na arodromu nedaleko od Budimpešte. Agošton je odlazi bezbroj puta da ga slika. U fajlovima ima više od 10.000 fotografija iz svakog ugla, kao i svakog i najmanjeg dela aviona.

Kontura modela je apsolutno tačna, kao i svi detalji.
Šta da vam kažem, na tim detaljima, panel linijama, nitnama i ostalim "sitnicama" radio je preko godinu i po dana!!!
Pokazivao mi je fotografije nekih delova na velkom avionu, a potom na modelu. Sve je apsolutno isto.
Nitne, ne samo raspored, nego i broj redova, a ne bi se čudio i komada, na originalu i malom su takodje apsolutno na istom mestu....
Ludilo...

Verujte mi na reč, bio sam na Top Gun-u na Floridi četiri puta, nagledao se perfektnih modela, ali ovaj MIG je klasa za sebe.
Na prste jedne ruke bih mogao nabrojati modele koji bi mogli da stanu pored Agoštonovog projekta...


Fascinantna stvar je činjenica da bi se napravio model kao ovaj, mora se znati mnogo toga.
Na samom početku, sem vremena i ogromnih finansijskih "resursa", tu su još poznavanje kompjuterskih programa, bez kojih jednostavno ne ide.
Bez Corel-a, Solidworks-a (ili nekog sličnog 3D programa) ne može se ništa uraditi. Bez toga nema crtanja, i pripreme delova za dalju obradu.

Potom, tu je poznavanje tehnologije rada CNC & laser cut mašina...

Na kraju, pošto je ovo kompozitni model, najkomplikovanija je izrada kalupa iz kojih se "vade" delovi za modele.
Samo malo da pojasnim, znači, prvo morate da napravite kompletan model, potom sa njega skidate kalupe, pa tek onda na kraju iz tih kalupa se vade delovi od kojih se pravi model se gornjih slika...
Da, da, komplikovano, pipavo i krajnje ozbiljno i kad se priča, a kamoli da se sve to izvede.

Baš zbog toga, globalno gledajući, ovakvih projekata nema mnogo...

Pisano 24. oktobra 2014


Tokom posete firmi Flytehnique, jedna od prvih impresija mi je bio sam prostor u kojem se izradjuje model. Pola prvog sprata poslovne zgrade zauzimaju prostorije, gde se sem kancelarije nalaze još 4 ili 5 poprilično velikih prostorija. Sve je uredno, čisto, svaki deo na svom mestu.

Prvi put kada sam bio, bila su samo dva MIG-a. Jedan je ovaj sa slika, koji je i na video snimku od prvog leta, a drugi je model izliven i "parkiran" u ćošku prostorije.
Ta prostorija je mesto gde bi trebali, tada je to bila tek ideja u povoju, da se sklapaju modeli.

Susedna prostorija služi za livenje delova iz kalupa. Inače, kalupa za ovaj model ima preko 40 komada!!!
Da, da, dobro sam napisao...

Evo još malo slika, od prvog MIG-a, ali sada detalja...






Flapsovi...



Ostalo...







Stvarno sam bio impresioniran modelom koji sam video...

U razgovoru sa Agoštonom, saznao sam da je MIG sa gornjih slika, znači ovaj prvi, prototip, kad su se u njega ugradili svi delovi i oprema, bio malo teži nego što se nadao.
MIG je bio 21 kilogram, a to je preko takmičarskog limita od 20 kilograma. I u mnogim zemljama ta težina je maksimum koliko model sme da bude težak...

Stoga je Agošton napravio prepravku, pomerivši turbinu oko 25 cm unapred. To nije samo tako, uzmeš pa je pomeriš, morali su se drugačije postaviti bajoneti od krila, a to znači da su se morale praviti prepravke na kalupima.
Naravno, sve je to odradjeno...

Pošto Flytehnique prodaje kompletan kit, u ponudi imaju i ostale delove potrebne da se model napravi do kraja.




To znači, da sem modela, mogu da se kupe, trapovi sa točkovima (i kočnicama), kao i pneumatski sistem.
Tu su i kevlarski tankovi za gorivo, ali i za smoke system, potom, izduvna cev, kokpit...


Kad već spomenuh trapove, oni su takodje kompletno odradjeni u Flytehnique firmi. Trapovi, ali i točkovi odradjeni su kao na pravom avionu i što se tiče detalja i što se tiče geometrije...




I gume su kao na "originalu". Pravljeni su posebni kalupi u kojima su se lile gume...


Inače, gume su poprilično "potrošna roba", kada se poleću i sleću teški jet modeli sa asfaltnih ili betonskih pista...

Nastavak ubrzo...