april 2011

Pisano 14. aprila 2011


Uz sve ostalo što se, u zadnjih mesec dana radilo, našlo se vremena i za Hellcat. Pošto je Panther poleteo, Hellcat je sada glavni projekat, na kojem se radi...
Nadam se da će do kraja leta sve biti spremno za letenje, što je i bio neki okvirni plan.

Pre mesec dana započeta je i druga uška, koja je u medju vremenu skoro i gotova...



















Ostao je da se izplankira jedan mali deo na gornjoj strani, a to nije odradjeno iz razloga što je kroz taj otvor sipan epoxy lepak za karbonske cevčice u koje se postavljaju Robartove šarke za flaps.



Na drugoj uški odradjeno je 95% posla...




Napravio sam sve poklpoce i ugradio servoe za flapsove i elerone...









Na ove poklopve dolazi još tanak aluminijumski lim, malo širi nego poklopci, koji će pokriti sve žljebove i predstavljati panel. Ovo još nije odradradjeno...

Na ovoj uški su već obradjene napadne i izlazne ivice, terminezon i svi žljebovi...
























Sa ove slike se može videti koliko je uška izvitoperena...




Pomalo sam "napao" i trup...
Na fire wall-u su ulepljene klocne za montažu kapotaža i "skala" auspuha.






















Ovaj auspuh je poznat iz prošlog Hellcat-a, pravljen je za Zenoaha GT 80 sa jednim centralnim izduvnim loncem...

























U novom modelu "skala" auspuh će doživeti male izmene. Pre nego što sam na prvog Hellcat-a stavio MVVS 80, Beli je vrhunski odradio dva mala "kanister" auspuha, za svaki cilindar po jedan.
Motor je samo proban sa njima i dobio je oko 200-300 obrtaja u odnosu na izduv sa jednim loncem...


Trenutno sam u dilemi šta da radim...
Plan mi je da moj "skala" auspuh presečem i izbacim srednji deo. Time ću dobiti dva zasebna auspuha... E sad, da li da izduvne grane iz cilindara direktno spojim sa njima (levu granu u levi skala auspuh a, desnu granu u desni skala auspuh), ili da izduve iz kanister auspuhe (koje je Beli pravio) zabodem u moje skala uspuhe?

Šta mislite šta bi bilo bolje, prva ili druga varijanta?

Malo sam pričao sa ljudima i mišljenja su da bi bez auspuha od Belog (da ih tako krstimo) motor bio glasniji, ali lakše izduvavao i imao još malo više obrtaja...
Takodje, bez ta dva izduvna lonca i temperatura pod kapotažom bi bila manja, jer ima manje elelmenata koje se greju i zrače...
Ono što će sigurno biti je da će izduvni gasovi izlaziti na istom mestu kao na pravom avionu... Mnogo dobro izgleda kad daš gas, a ono beli dim predje preko gornjeg krila...


Do odluke šta će se raditi po ovom pitanju još ima vremena...
Ono što ću najverovatnije praviti, su klapne na otvaranje sa gornje strane kapotaža...
































Na prvom Hellcatu pregrevanje motora je bio mali problem...

Plan mi je da opet napravim klapnu na donjem delu trupa (centroplana) koja će se otvarati i zatvarati i kroz koju će deo toplog vazduha izlaziti napolje...
Takodje će donji deo kapotaža "dobiti" otvor sa mrežicom, a klapne na vrhu kapotaža koje bi mogle da se otvaraju u mnogome bi pomogle boljem hladjenju.
Ove klapne bi mogao da stavim na isti kanal sa donjom na trupu, tako da mi ne bi trebao još jedan extra kanal na stanici...

Nosače kapotaža sam već tako postavio da šrafovi ne idu kroz deo koji će se otvarati. Što se tiče sistema za otvaranje, verovatno če biti neki poput onog za flapsove ili slično, sa dva servoa, svaki za jedan par klapni...

Napravljen je i nosač servoa za gas i servoa za kill swich...




Ovaj nosač ujedno ne dozvoljava bocama od pneumatike da se pomeraju od vibracija prema napred.


Pisano 15. aprila 2011


Napravio sam klapnu za donji deo trupa. Kroz nji će izlaziti deo toplog vazduha iz kapotaža.
Pošto planiram da napravim i klapne na otvaranje na samom kapotažu, ideja je da ih otvara jedan servo (verovatno neki standardni Futaba 3001, 3003, Graupner 577 ili sl), koji će se nalaziti u gornjem delu kapotaža...
Servoi u kapotažu i ovaj od donje klapne na trupu biće povezani sa Y kabelom.




Na prvom Hellcat-u ovu klapnu sam spuštao i podizao pomoću trimera na desnoj bočnoj strani stanice. Time sam mogao da doziram koliko želim da klapna bude otvorena...
Tako bi trebalo da bude i sada, jedino će se sve klapne otvarati istovremeno...

Pošto su svi letovi sa prvim Hellcat-om pravljeni po veoma toplom vremenu, ova donja klapna je stalno bila otvorena... Ne zaboravite na prvom Hellcat-u postojala je samo ova donja klapna.
Hladjenje bilo loše (kažu ljudi da otvor gde vazduh izlazi, mora biti najmanje 3x veći od ulaznog otvora), zato sad planiram da pravim i dodatne klapne na kapotažu. Kad se one otvore poprilično će biti velike "rupe" za odvodjenje toplog vazduha...








Pisano 17. aprila 2011


Danas su se pogoni "pušili" od rada. Batalio sam balzu, git, lepkove i šmirgl papir i radio smo na "mehaničkim sklopovima".
Na gornjem delu kapotaža napravljene su 4 klapne na otvaranje...

Ove klapne (vratanca ili kako god) na kapotažu, kad ga kupite, već su naglašene i malo otvorene. Pokazalo se da otvor nije dovoljan i da bi veći izlaz za topli vazduh bio i te kako potreban.
Pošto je Hellcat u radu, sad je pravo vreme da napravim novi detalj i da spojim lepo sa korisnim.

Na kapotažu sam prvo krep trakom obeležio ivice i Proxonom isekao klapne.


























Sa šmirgl papirom, zalepljenim na tvrdu daščicu, obradio sam ivice kapotaža.
Potom sam isekao klapne i svaku obradio da lepo "legne" na otvor u kapotažu. Razmake sam namerno ostavio malo veće da se ne bi tokom rada klapne zaglavljivale.
Deo tih otvora ću sa unutrašnje strane zatvoriti sa tankim limom, tako da će klapne, kad su u zatvorenom položaju nalegati na limeni falc...

Probao sam sa dve - tri vrste šarki, ali sam se na kraju odlučio za najjače, koje su kupljene u "Model Hungariji" u Madjarskoj...

Razmak izmedju klapne i kapotaža, u delu gde su šarke, mora biti malo veći, jer se klapna, kad ode u gornji položaj, zbog zakrivljemog oblika, u jednom momentu nasloni na kapotaž. To ujedno i odredjuje koliko će se klapna otvoriti.
U konfiguraciji kakvu sam napravio klapna se otvara i više nego što treba...

Kad sam postavio obe klapne, trudeći se da razmaci sa svih strana budu jednaki, povezao sam ih medjusobno sa plastičnim bužirom. Na jednoj klapni sam unutrašnji deo bužira zalepio za spoljni i sve to nalepio na klapnu. Na drugim vratancima je ulepljen samo spoljni plastični deo, dok unutrašnji slobodno klizi.
Kad servo motor gurne ili povuče prvu klapnu, ona automatski pomera susednu. Sve radi veoma precizno...



Mislio sam da će mi za sistem trebati dva servoa, ali ispalo je da je jedan u sredini dovoljan.


Sve što je prvo napravljeno na levoj, potom je iskopirano i na desnoj strani kapotaža.

Kad sam povezao polugama obe strane, klapne su se apsolutno isto otvarale i zatvarale.

Zatvoreni položaj...
























...polu otvoreni...























...skroz otvoren...




Otvori za izlazak toplog vazduha su veoma veliki i siguran sam da više neće biti problema sa hladjenjem.
Sad kad sam video koliki su otvori, mislim da neći ni praviti rupu se mrežicom na donjem delu kapotaža...











Pisano 18. aprila 2011



Šta mislite o ovoj kolor šemi? Malo je neobična. To je Hellcat X-2, koji je korišten za ispitivanja u vojnoj bazi Johnsonville, Pennsylvania...

























Pisano 27. aprila 2011


Samo par sličica, čisto da se vidi da Kombinat radi i dalje...

Krilo je skoro gotovo, podešene su sve komandne površine, napravljeni trimeri na eleronima (nema još na ovoj slici), trenutno ugradjujem trapove i pravim ležišta za točkove...


















Počet je i kokpit... Slika kokpita od prvog Hellcata...



...ko je zaboravio kupljen je od firme "Dynamic balsa", nije baš bio jeftin, a dosta je "grub" u detaljima. Sem toga, dobar deo delova se i ne vidi kad dodje pilot i kad se montira kabina...
Novi kokpit ću napraviti sam, a za "mustru" ću koristiti mere iz prvog Hellcat-a...






Pisano 29. aprila 2011


Rad na krilu se polako primiče kraju.

Napravio sam otvore u koje će da ulaze točkovi.


Nisam sebi "komplikovao život" postavljajući balzu vertikalno u krug po ivicama planka, kako bih povezao gornju i donju stranu, nego sam ostavio sve kako je i bilo, dodajući još jednu 2,5 mm balzu po ćoškovima. Godovi ove balze idu suprotno od godova planka.




Na prvom modelu sam mnogo vremena potrošio oko detalja koji su se kasnije pokazali totalno ne potrebni. Tamo sam pravio ove okrugle kutije i koliko god sam se trudio nisu bile idealno paralelne, jer su morale da se nastavljaju od delova balze. Na kraju, kad model stoji na zemlji to se uopšte ne vidi, a u vazduhu pogotovo.
Inače, ni pravi avion nije imao okrugle otvore za točkove...

U uškama sam dodao balzu kojom su povezani gornji i donji plank, čime je donji plank dobio mnogo na čvrstini.


Sinoć sam "izbacio" prikolicu iz garaže, kako bi mogao da se "razmahnem" i postavim po prvi put krilo na trup.



















Pala su i merenja i mogu vam reći da krilo sem što dobro leži na trupu, stoji vrlo paralelno.
























Odstupanja leve u odnosu na desnu stranu, kad se meri od sredine kraja trupa, do zadnjeg "ćoška" izlazne ivice kod elerona, iznosi 3 mm, što neću mi pokušavati da doterujem...

Mislim da ću danas izbušiti otvore i postaviti ubodne matice za fiksiranje krila. Kad to odradim, mogu nastaviti rad na plankiranju prednjeg dela trupa.

Potom pravim "stomak", tj. donji deo trupa na centroplanu u kojem će biti smeštena klapna za izlazak toplog vazduha iz kapotaža. Kao i na prvom Hellcat-u i ova će moći da se otvara i zatvara..

I na kraju evo jedne lepe slike od pravog Hellcata...



sledeća strana...