avgust 2011

Pisano 02. avgusta 2011


Pre neki dan sam odredio boje za Hellcat i juče je Golub počeo sa farbanjem.

Prvo smo ofarbali unutrašnji deo kapotaža, fire wall, unutrašnjost poklopaca koji se otvaraju...
Nijansu sam odredio spram nijanse zelene sa F 84 - Thunderjet-a, "parkiranog" kod ulaza na Čenejski aerodrom. Unutrašnji limovi na tom avionu su posebne zelene nijanse, a zahvaljujući Gošinim farben kartama uspeo sam da ih tačno odredim. 

U farbari su nam umešali i žutu boju, pa smo potom počeli i sa farbanjem gornjeg dela krila, centroplana, trupa...
Golub ovu boju nanosi u vrlo tankim slojevima, žuta lošije "pokriva" od nekih drugih boja i za kompletno farbanje Hellcata trebaće sigurno 3-4 dana.

Tek potom idu oznake, vedering i na kraju bezbojni lak...
Teoretski trebaće desetak dana za sve...


Dok je model kod Goluba, malo se radilo na kabini. Počeo sam sa detaljima...


Iako sam rekao da neću preterivati, "krenulo me je", pa sad ćemo videti kako će sve biti na kraju.
Koristim razne sitnice koje pokušavam da "ukomponujem" sa detaljima koje treba da dobijem...








































Sem slika sa interneta, dosta koristim i maketu Hellcata koju imam, jer je na njoj kokpit veoma detaljno uradjen...









Za sada moj kokpit izgleda ovako:








Svi delovi su prilično sitni i sve je "pipavo" za rad.


Instrumente sam precrtao sa slike nadjene na netu...




Miša mi je u Kragujevcu, na laseru, isekao prednju i zadnju ploču instrument table...


...koju sam potom ofarbao u crno...



Od prvog modela imam fajl sa slikama i crteže instrumenata uradjenih u Corelu...


...tako da sam ih sad samo prilagodio otvorima na tabli...





Preko "cagera" je prelepljena providna folija - staklo...


...i potom je sve nalepljeno sa zadnje strane prednje ploče...


Na kraju je nalepljena i zadnja ploča, da bi instrument tabla imala debljinu i dodati su još sitni detaljčići...




Pilotu su ugradjene ruke...


...a on bi odmah da se "prihvati" palice...


Ne bi li se smirio, dobio je gas masku...




Pisano 05. avgusta 2011


Evo i par slika iz Gošine radionice. Farbanje dobro napreduje, Hellcat se uveliko žuti...



























Žuta boja prilično slabo pokriva, pa smo sve delove, sem metalnih poklopaca, farbali u 4 tanka sloja. Prvo su naneta dva, pa posle dva dana još dva sloja na svaku površinu.
Metalni poklopci, su prskani tri puta.


Danas bi trebali da sastavimo ceo model i da vidimo da li je sve jednake nijanse...
Ako je u redu, na prednjem delu kapotaža i poklopcima točkova naneće se crvena boja, a resto se vraća u Kombinat na maskiranje za oznake i sitne detalje...

Verujem da će do kraja iduće nedelje sve biti gotovo...

Ko je zaboravio, Hellcat bi trebao da izgleda ovako:

http://rcfly4um.org/index.php?topic=4909.msg41447#msg41447









Pisano 11. avgusta 2011


Danas je Goša ofarbao i poslednju boju na Hellcatu.

Kad sam model doneo kući, osećao sam se kao malo dete kad otvara poklon...


Hellcat je sinuo u punom sjaju, prezadovoljan sam izgledom i kako ga je Golub ofarbao, te mu se ovim putem još jednom zahvaljujem na trudu i strpljenju...
Ovih dana ću polako sastaviti model, da bih mogao da odradim vedering, a potom ponovo rasklapanje i nazad u komoru za farbanje na lakiranje.

Žuta boja je nezgodna za rad jer prilično slabo pokriva. Goša je sve farbao u veoma tankim slojevima i maksimalno se trudio da delovi budu isto nijansirani.
Pre par dana smo, pro forme, sastavili model po danu u njegovom dvorištu i videli smo da se pojedini delovi, kad se spoje i dalje malo razlikuju u nijansi. Na oko sve je isto, ali kad se sastavi ima male razlike... To je popravljeno...

Dok sam izvadio model iz zaštitnih novina pao je mrak, tako da ću sutra na dnevnom svetlu videti da li još nešto treba da se dotera. Za sada, sve izgleda OK...








Evo i par slika...




Komandne površine, sem repnih nisu još postavljene...


Unutrašnji delovi aviona, koji se vide, ofarbani su u zlenu boju...





Napred na kapotažu pripremljeno je mesto za logo.


Logo su crtali svi po malo...
Nezgodno je što, sem ove slike, nigde nema fotografija u krupnom planu, kako znak tačno izgleda na pravom Hellcat-u.   
Dizajnerka u Mišinoj firmi nacrtala je osnovu, Miša je "doterivao" (hvala vam), a ja sam na kraju "udario glanc"...




























Uspeo sam da na kateru isečem i slova za natpise po trupu i krilima. Mislim da nikada nisam sekao tako sitna slova, visine su 3,5 mm. Kod ovako malih slova, problem ih je odvojiti od dela tapete koja se baca. No, pre nekog vremena, kupio sam specijalni nož za kater, pisao sam o tome kad sam opisivao kako sam seckao tačkice za nitne, i sa njim sam nekako uspeo da odradim natpise. Iz neke knjige o Hellcat-u imam tačne pozicije gde je šta pisalo na avionu, a srećom, Hellcat ima drastično manje natpisa, nego recimo Panther...











Tekstura površina je posle farbanja došla do izražaja. Lak od 50% sjaja, još će više naglasiti detalje...


























Pisano 13. avgusta 2011


Dok radim na sastavljanju modela pre vederinga, pogledajte dva interesantna priloga.

Prvi je o restauraciji Hellcata izvadjenog iz Mičigenskog jezera, na kojem su piloti vežbali poletanja i sletanja pre odlaska na prave nosače aviona. Naravno, kako to biva, dosta Hellcat-a i Wildcat-a je završilo u jezeru...

http://www.rcuniverse.com/forum/m_10662121/tm.htm

Druga interesantna stvar za gledanje je video, uputstvo za pilote šta i kako treba da odrade na Hellcatu pre, tokom leta i pre sletanja i nakon sletanja...
Video snimak je crno beli, originalan...

http://www.zenoswarbirdvideos.com/wvx/F6F150.wvx


Što se tiče restauracije Hellcata, imao sam prilike da u Warbird muzeju na Floridi, čujem priču o jednom Wildcat-u koji se tamo nalazio.




Vodič u muzeju nam je pričao da je vojska izvadila Wildcat-a iz Michigenskog jezera i ponudila ga muzeju džabe, samo da plate prevoz. Naravno, ljudi iz muzeja su pristali na to, doneli avion na Floridu i par godina radili na njemu...




Već pred kraj restauracije, neko se setio da probaju da nadju pilota koji je leteo na tom avionu, da vide da li je uopšte živ...
Ispostavilo se da pilot, onomad mladić, a sad deda, živi na Floridi, nekih 100 milja od muzeja. Kad su ga zvali, čovek nije mogao da veruje i naravno da je došao i posle mnogo godina ponovo seo u kokpit svog aviona...


Gledajući slike, podsetio sam se i Panthera pored kojeg sam stajao... Tada (2009) nisam ni razmišljao o jet modelu...





Ovu pričicu, kao i mnoge druge zanimljivosti iz dva Warbird muzeja i sa tri Top Gun takmičenja, imate na DVD video materijalu snimanim tokom boravka u Americi...
Neki imaju ove DVD-e, a pošto se, u medjuvremenu, pojavilo dosta novih modelara, sve koje interesuje, mogu da me zvrcnu i raspitaju se o ove tri DVD kolekcije...


Pisano 21. avgusta 2011


U zadnjih par dana radjen je vedering na Hellcat-u.

Koristio sam par "tehnika", a rezultat je, po meni, najbolji vedering koji sam odradio na nekom modelu. Nisam želeo da avion bude preterano "prljav"...
Na fotografijama u senci ili na suncu, utisak je različit. Sve u svemu, sa vederingom kao što je ovaj dovoljno su naglašeni svi detalji na modelu...

Za vedering sam koristio drvene bojice, koje sam šatirao na papir, pa potom krpicom skidao nanos i prenosio ga na model.



Nikad u životu nisam ovoliko "ubio" neku bojicu...



Problem kod ovakvog načina rada je što ne možete "izvederingovati" veliku površinu od jednom, nego proces morate bezbroj puta ponavljati. Ono što je mnogo bitnije je da svaku grešku možete popraviti, a ako treba i ceo nanos obrisati skroz.

Delove oko auspuha i prelaz na trup i krila napravljen je air brushom i bojama za makete.

Posebno mi se dopada kombinacija par boja (crna, i dve tri nijanse braon), kojima možete dozirati nijansu "prljavštine" po želji...


Pilota sam farbao sa Humbrol akrilnim bojama kupljenim u Model Hungariji u Pešti.





Izbor ovih boja je isti kao i onih za makete, jedino je razlika što se ove razredjuju sa vodom i brže suše...
 

Pošto stara izreka kaže da slike govore više od 1000 reči, evo kako za sada sve izgleda:






















































Odozdo:


























Pisano 28. avgusta 2011


Pre par dana Golub je izlakirao model bezbojnim lakom. Dvoumili smo se izmedju 25% ili 50% sjaja i na kraju je ipak lakirano sa ovim drugim. Nismo pogrešili, Hellcat sa sjaji baš kako treba...

Nakon lakiranja pristupilo se sklapanju modela.  Kao što znate, svi delovi su već bili namontirani i apsolutno u funkciji, a sad je ostalo da se konačno postave, ulepe, osiguraju, na matice stavi hemija protiv odvrtanja...





U ponedeljak idem da kupim nove baterije i time ću moći da polako nameštam otklone i hodove na komandnim površinama i drugim delovima koji se "mrdaju"...
Baterije neću menjati i ovaj put kupujem Duracel NiMh od 2650 mAh. U svim modelima koje sam leteo i sada letim, imam ove baterije i služe me savršeno.
Za prijemnik koristim dve petoćelijske, za Match Box (na njemu su programirani flapsovi i može da se napaja samo on sa posebnom baterijom) takodje petoćelijsku i za svetla (led diode) troćelijsku bateriju.
Zenoah GT 80 je sa magnetnim paljenjem, pa mi za njega ne treba baterija.
Ni na jednom modelu nemam regulator napona i zagovornik sam teorije da što manje nepotrebnih elemenata to bolje, jer je manja šansa da nešto otkaže pa da budete u problemu...


Kad sam se već dotakao sigurnosti, evo par slika kako je rešeno povezivanje horizontalca i vertikalca sa servoima.
Tokom gradnje u trupu su ulepljeni bovdeni kroz koje bi trebale da prolaze čelične žice od 2 mm. One bi pokretale horizontalne stabilizatore.
Pošto je Hellcat "problematičan" sa težištem, servoi su postavljeni skroz napred u trupu. Mali problem se pojavio jer nisam uspeo nigde da njadjem čelične žice duže od 1 metra, a razmak izmedju servoa i komandnih površina je, naravno, duži...

Pošto nisam hteo ništa da lemim, varim ili ulepljujem, kod strugara, majstor Gojka, sam napravio par delova kojima sam mehanički, sve povezao.

























Majstor Gojko mi je na krajeve svake žice narezao navoj od 2 mm. Pošto je žica od "patentiranog čelika" i veoma je tvrda, krajeve je morao da ugreje, da bi malo "popustili" kako bi se mogao narezati navoj.
Za spoj dve žice napravio mi je deo od 25 mm u kojem je urezan navoj, tako da se svaki kraj žice uvrće i nema lepljenja, lemljenja...
Na krajevima žice kod servoa i komandne površine, takodje su napravljena 4 dela (dva za servoe i dva za rep) koji podsećaju na one delove što kupujemo u hobi šopu, ali moji za razliku od kupovnih, imaju u sebi navoj od dva mm za žicu, a tri mm za viljuškicu...
E sad, kad se sve to uvrne jedno u grugo, "nema teoreme" da nešto popusti ili se izvuče...

Hellcat je veliki model i vibracije su žestoke, tako da se ovakvim stvarima ne treba igrati

Postavljen je i motor, svi servoi, za gas, saugh, kill swich (za gašenje motora)...


























Tank sam kao i uvek namestio sa dva tigon creva, jedno za punjenje i odvod goriva ka karburatoru i drugo za odušak.




Da bi ovakav sistem radio morate da imate Y adapter gde se creva račvaju na krak ka tanku, krak ka karburatoru i treći krak za punjenje.




Ovaj metod, sa dva creva, možete namestiti samo na benzinskim motorim, jer Walbro karburator ne možete preliti, za razliku od glow karburatora.
Takodje je veoma bitno da kad napunite gorivo u rezervoar, zatvorite taj krak tigon creva!!!


Ušrafljen je i dummy engine na kapotaž, klapne i servo koji ih pokreće.










Namešteni su i trapovi,...
























...provučena creva...





Match Box je JR proizvod na koji možeš da priključuš više servoa (do 4) praktično na jedan kanal prijemnika.
U njega prikopčaš žice od servoa, a poseban kabel ide iz njega u kanal prijemnika za koji je Match Box namenjen.

Na ovom uredjaju za svaki servo možeš namestiti revers, fino podesiti početi i krajni položaj komandne površine i na sam Match Box možeš priključiti posebnu bateriju koja napaja samo njega i servoe priključene na njega. Time se eliminiše da kroz jedan kanal na prijemniku vučeš struju za 4 servoa, što u varijanti digitalnih servoa može biti prilično velika struja...

Pošto Hellcat ima 4 flapsa, dva na centroplanu i po jedan na svakoj ušci, Match Box mi omogućava da ih sve lepo priključim, podesim i samo za njih imam bateriju.
Da ga nemam morao bih sa Y kabelom da spajam servoe flapsova na centroplanu i sa drugim Y kabelom servoe flapsova na uškama i onda sve to sa trećim Y kabelom da "bodem" u stanicu.
Tako bi se svi servoi (4 komada) "napajali" sa jednog kanala u prijemniku i ne bih mogao svaki servo da fino štelujem...

Match Box vam ne treba ako imate 12-to ili 14-to kanalnu stanicu na kojoj svaki servo priključite u poseban kanal pa onda ih svaki ponaosob nameštate i miksujete.
Ja imam 9-to kanalnu stanicu i svi kanali su mi zauzeti... 

Futaba ima sličan uredjaj, radi sve isto kao ovaj JR-ov...


Namešteni su, ali još nisu ulepljeni flapsovi i eleron. To ću verovatno odraditi danas...





Evo i par slika pilota u kabini.
























Na kokpitu još imam posla...

















...ali u naredne dve nedelje, se nadam da će sve biti gotovo, spremno za paljenje motora.
Nabavio sam i novu elisu, Xoar 23x10, pa sad uz 23x8, 22x10 i 24 x10, ću videti koja daje najbolje performanse.




Tu su i par vrsta auspuha, tako da taj deo testiranja tek sledi... Sve u svemu, kao što vidite, nema odmora...

sledeća strana...