maj 2011

Pisano 04. maja 2011


U zadnjih par dana radio sam na trupu i oko centroplana.
Neverovatno je da tri četiri dana rada, stane u samo par slika...

Prvo su probušene četiri rupe i postavljene i ulepljene ubodne matice za fiksiranje krila...
Na centroplanu sam, na mestima gde će se stezati, postavio kocku špera i od gore ulepio platnu. Naravno, kroz sam centroplan postoji cela konstrukcija kroz koju prolazi karbonska cev, a kroz nju idu šrafovi za stezanje krila...



Izplankiran je prednji deo trupa.
Na deo trupa na kojem "leži" krilo, postavio sam i ulepio 2,5 mm balzu. Ovu površinu ću kasnije presvući sa staklenom tkaninom i epoxy smolom.





U prednjem delu trupa, ostavljen je prostor u koji će doći baterije prijemnika. U ovom modelu baterije se neće "gurati" sa rezervoarom, nego će biti u svojim "komorama"...






















Pošto su sad ulepljeni prednji plankovi, napravljeni su i prelazi sa izduva auspuha na trup...




Centroplan je odneo najviše vremena.

Prvo je fiksiran na trup i napravljeno je i ulepljeno prednje, a potom i zadnje rebro...

Prednje rebro ima otvor za ulazak toplog vazduha iz kapotaža...


...zadnje rebro sam na ovom modelu olakšao, izvadivši mu srednji deo. Odstranjeno je 15 gr. Možda nije mnogo ali na 10 - 20 mesta...




Zatim su postavljena još 4 rebra koja daju oblik trupa i na njih ulepljene letvice koje nose plankove.
Sledeći korak je bio da se napravi kutija kroz koju će izlaziti topli vazduh  iz kapotaža. Ujedno je napravljen i mehanizam za otvaranje i zatvaranje klapne...

Na centroplanu su takodje odradjena udubljenja za izduve...


Sve u svemu, još malo i centroplan će biti gotov...




Juče mi je Jole iz Austruje doneo Krumscheid-ove krivine i cevi za auspuh koji planiram da napravim.



Danas idem da na laseru isečem nove prirubnice za auspuh i još neke delova potrebne oko novog izduva i postavljanja motora.
Plan je da u narednih par nedelja napravim i postavim horizontalac i vertikalac i potom predjem na "mehaniku", tj. postavljanje motora...
Nakon toga, moj omiljeni deo projekta, staklena tkanina, panel linije, nitne, detalji, farbanje...


















Pisano 04. maja 2011


Nije Hellcat, al' je strava... F4F Wildcat...




Evo još malo slika...

Napravljena je klapna. Sistem se pokazao dobar na prvom Hellcatu, pa nisam ništa menjao...






Mehanizam otvara standardni Futabin servo...





Napravljena je i cev od papira i epoxya... Ovakva cev je vrlo laka, jaka, a možete napraviti prečnik koji god želite.

Uzmete jedan A-4 papir i namažete ga sa epoxy lepkom. Spremite nešto okruglo, oko čega ćete da namotate namazani tabak papira. Naravno, na to na šta namotavate papir morate staviti neki "odvajač", ja sam koristio tanku najlon kesu...
Potom lepo urolate namazani papir oko cevi i sve pustite da se osuši.
Na kraju jednostavno istisnete "šablon" i ostane vam parirna cevka spremna za ugradnju...

Ovu cevku koristim za vodjice šrafova kod fiksiranja centroplana. Lako se ulepe i još lakše obradjuju...



Centroplan je upasovan i praktično gotov. Morao sam malo da gitujem, ali rad sa akrilnim gitom je "pesma"...




Flapsovi leže savršeno...





Na prednjem kraju sam namerno ostavio mali razmak jer će tu doći sloj smole i sa zadnje strane fajervola i sa prednje strane prvog rebra na centroplanu. Na taj način ću zaštititi ovaj deo trupa od goriva i ulja iz karburatora i skala auspuha, koji će se neminovno ovde pomalo slivati...






















Doterani su i otvori za odvodjenje toplog vazduha. Na centroplanu treba samo da u krug, izmedju prednjeg rebra i prstena od kutije, ulepim šper 0,4 mm...




Trup je skinut sa stola...



...počelo se sa radom na horizonalnom stabilizatoru...





Ramenjaču debljine 5 mm, predvidjenu po planu od balze, zamenio sam sa 3 mm balzom i 2 mm čamovom letvicom. Debljina ista, krutost veća...

Horizontalni stabilizator je napravljen, ošmirglan i spreman za plankiranje.
Za sada dosta dobro "leži" na trupu...




Pošto već danima šmirglam, gitujem, upasuju se delovi, rešio sam da malo radim nešto drugo. Ugradio sam motor...

















I ovo se radilo par dana, najviše zbog kooperanata na koje sam morao da čekam.
U firmi Cubi su nam odsekli auspuh i zavarili nove čepove na krajevima. Plan je da svaki cilindar ima lulicu koja ide direktno u polovinu skala auspuha. Kako će sve to "funkcionanisati" nemam pojma dok ne "kresnem" motor...








Znam sigurno da će model da se "dere", a za svaki slučaj tu su i "kanister" prigušivači, ako eksperiment ne uspe...


U Rapidu su na water jet mašini iz aluminijumske ploče od 16 mm isečene dve gredice koje će nositi motor. Grede služe da se u i kroz njih fiksira motor, jer dva šrafa od nosača dolaze na samu ivicu fire wall-a pa se sa unutrašnje strane ne mogu staviti ubodne matice.


U Rapidu su isečene i 3mm debele čelične prirubnice za auspuh...

Pošto je ovaj motor već bio na Hellcat-u (prvom) neke delove sam imao od ranije.













Postavljanje motora radim na vrlo jednostavan način.
Uglovi su već dati na samom modelu, prema dole prvim rebrom koje je tako ulepljeno, a u desno fire wall-om koji je pod uglom.

Poenta je da motor izlazi iz kapotaža "u sred srede" dumy (kobojagi) motora.

Prvo sam u kapotaž ubacio dumy motor i fiksirao ga...


Potom su odstojnici i grede namontirani i na GT 80...
E, sad dolaz mali trik... Trup postavimo vertikalno i fiksiramo ga da ne padne...






















Na fire wall stavimo motor...


















...pa preko njega navučemo kapotaž. Pošto će se kapotaž više puta stavljati i sidati, da ga ne bi šrafili fiksiramo ga čačkalicama.


















Kad je sve namešteno, polako pomeramo i centriramo motor da osovina, tj. deo na koji se stavlja elisa, izadje u sredini kapotaža.
Kad je sve namešteno, vadimo čačkalice i pažljivo skidamo kapotaž, vodeći računa da se motor nipošto ne pomeri.
Kroz gredice obeležimo rupe na fire wall-u i to je to...



















Pošto je motor fiksiran, povezan je servo za gas polugica je kratka i hodovi su precizni.


















I servo za saugh je došao na svoje mesto...























Postavljen je i konektor za Easy start system...




...čime je praktično motor sa "pratećom opremom" bio postavljen.


Pisano 19. maja 2011


Nastavak radova na Hellcat-u usledio je na horizontalnom stabilizatoru.

Horizontalac je izplankiran, prešmirglan, neki delovi su pregitovani i jednom rečju spreman je za ulepljivanje na trup...

















Pokretni delovi horizontalca su pravljeni kao i na prvom Hellcat-u, ali poučen iskustvom sa Oratex folijom ovaj put sam kormila izplankirao lakom balzom od 0,8 mm debljine.
Zašto?
Razlog je jednostavan, Oratex se na nekim mestima pomalo odlepio i pošto je model farban, pojavio se problem kako to sanirati a, da se ne vidi.
Drugi možda i važniji razlog zašto nisam koristio Oratex, je da su se kormila poprilično uvijala dok nisu bila presvučena.
Sada plankirana sa balzom, mnogo su čvršća nego na prvom modelu...
























Pravi Hellcat je imao kormila prsvučena sa platnom.
Zato su i repne površine na prvom Hellcat-u bile presvučene sa Oratexom, na njih dodati detalji i potom je sve bilo farbano.


Pošto sam sve lepo ukrojio, postavio sam horizontalac na trup da vidim kako "leži". Da bih imao reper, stavljen je i centroplan, a merenja su pokazala da je sve paralelno i da su rastojanja sa leve i desne strane u milimetar ista...





















Na kraju dana sam ulepio horizontalni stabilizator pojačavši ga extra sa karbonskom šipkicom od napred i drvenom klocnom od nazad.
Ova dva dela u varijanti sa sistemom koji je Ziroli smislio, doprinose da se horizontalac ni malo ne uvija na trupu...






Još jednom su "pala" premeravanja i pošto je sve bilo OK, ostavio sam model i lepak da se suši do ujutro, kad nastavljam radove...






Pisano 24. maja 2011


Posle uzbudljivog vikenda i modelarskog skupa u Beogradu, život se vratio u normalu...

Par dana pre vikenda počeo sam rad na vertikalnom stabilizatoru...


Vertikalac sam napravio na planu, a potom sam ga zalepio na horizontalac i zadnji deo trupa...




Kroz izlaznu ivicu vertikalca sam postavio dva štifta od karbonskih cevi, stim da je gornji dosta dugačak i ulazi i u horizontalac.

Potom sam krenuo sa plankiranjem,,,


...pa, napadna ivica, potom vrh od pune balze... Na kraju, posle šmirglanja, sve je izgledalo ovako...









Postavljene su i sve šarkice za repne površine i nameštena kormila...




Za sam kraj trupa ću iskoristiti plastični deo koji sam ranije kupio.
Zadnje rebro sam u donjem delu malo upustio da bi plastika imala lepši prelaz i da na kraju ne moram mnogo da gitujem spoj.




Pisano 29. maja 2011



U našoj maloj "Radnoj Organizaciji" se radilo i ovih dana...

Konačno je gotov i trup...


Napravljeni su prelazi sa trupa na horizontalni i vertikalni stabilizator.




Ovo je dosta "pipav" posao jer se balza mora upasivati oko repnih površina, a mora da se odradi i radijus ispred vertikalca.
Sve ovo nije moguće napraviti "iz cuga" nego su se morali krojiti tanji plankovi, kako bi se dobio simetričan prelaz sa obe strane.
























Na kraju su spojevi tri četiri puta gitovani i šmirglani. Gitovanje i šmirglanje je odnelo više vremena nego upasivanje "drvenarije"...
 
Sa donje tj. zadnje strane trupa, ulepljena je plastika i tu je takodje bilo dorade sa gitom.



Verovatno sve ovo ne bi bilo tako lepo uradjeno da svoj doprinos nisu dale male, vredne ruke, mlade radnice, koje su šmirglale trup...



Na svim repnim površinama napravljeni su i trimeri...



Pošto su "veliki" radovi na trupu i krilu gotovi, prešao sam na izradu razno raznih poklopaca.
Prvi su na red došli oni koji pokrivaju točkove i stajni trap.
Za Hellcat imam detaljni nacrt aviona sa svih stana i to mi u mnogome pomaže kod razmere detalja na modelu...






Posao oko poklopaca je tek započet i nadam se da ću ga završiti u narednih par dana.
Potom na red dolazi presvlačenje kompletnog modela u staklenu tkaninu, špric git, detalji, a kad se Golub, sredinom jula, vrati sa mora, farbanje modela...

Teoretski, pred kraj avgusta Hellcat poleće...

I na kraju pitanje: Šta nedostaje na ovoj slici?



Odgovor: Zero, Goša ga je kupio i danas odneo...

sledeća strana...