novembar 2010

Pisano 01. novembra 2010


Vredno se radio i tokom ove nedelje.
Najviše vremena je opet bilo posvećeno novom Hellcatu. U petak sam bio u Pešti, gde sam kupovao balzu, jer se počelo primicati plankiranje modela.

No, pre plankiranja, odradjene su stvari koje bi posle postavljanja planka bilo skoro nemoguće izvesti...

Kroz trup su provučeni bovdeni za horizontalce.

Ovaj put planiram da stavim čelične žice od, dvoumim se još, 1,5 ili 2 mm. Za početak sam provukao plastike kroz koje će žice ići. Vodio sam računa da spoljne plastike, kroz koje idu žice, slučajno nemaju malo veći radijus, jer se tada u mnogome povećava otpor i žica teško klizi.
Takvu grešku sam napravio na prošlom Hellcatu, jedna strana je išla super a, druga malo teže.
Šta sam mogao uraditi, umesto čelične žice provukao sam plastični bovden od 3 mm sa tankom čeličnom žicom ( 0,5 mm) u sebi.
Taj sistem radi super ali, za ovako velike modele, sa velikim vibracijama, plastika baš nije preporučljiva.

Na Thunderboltu, naprimer, Top Flite je predvideo čelične žice koje sam i dobio u kitu. Ali, tokom transporta, iz Amerike ka Srbiji, žice su probile torbu i virile su napolje. Neko ih je, prilikom prebacivanja kofera iz aviona u avion izvukao i bacio.
U nedostatku čelične žice, ka repnim komandama sam provukao plastične bovdene od 3 mm sa tankom žicom (0,5 mm) u sebi.
Tokom ove sezone sam primetio da vertikalac ima malo praznog hoda i ustanovio sam da je ta plastika, tik do viljuškice pukla!!!
Da nije bilo one tanke čelične žice unutra, verovatno bi vertikalac ostao bez komande i ko zna šta bi bilo...

Na ovako velikim modelima, sa velikim vibracijama i opterećenjem plastika baš nije preporučljiva...

Sve u svemu, u novom trupu od Hellcat-a prvo sam postavio servoe za repnene površine. Servoi su postavljeni maksimalno napred, koliko god je bilo moguće...



Potom sam pustio plastične bovdene sa čeličnim žicama kroz trup. Vodio sam računa samo o mestu na kraju trupa, gde treba da izadju napolje, a pre njihovih fiksiranja stalno sam probavao da žica ide lako.
Namestio sam levu, potom i desnu stranu i sa držačima od topolovog špera sve fiksirao za trup.








Kraći plasični bovdeni su za vodjenje sajli za vetrikalac...

Vertikalac će i ovaj put biti na pull - pull sistem. Isti servo će pokretati i repni točak. Takva konfiguracija mi se do sada uvek pokazivala veoma dobro...

Potom sam prešao na mehanizam za uvlačenje repnog točka, na koji sam postavio pneumatska creva i sajle preko kojih će se pokretati.

















Skroz od kraja trupa do firewall-a provučena je i žica za svetlo. Ovaj put provukao sam tanke žičice izvadjene iz telefonskog kabela...
U prošlom Hellcat-u kablovi su bili od servoa, a sad, pošto štedimo na težini gde god se može, i o ovakvim detaljima se vodi računa...

Ulepljen je i firewall, napravljen od tri avio špera od 3 mm. Dok ga nisam upasovao u kutiju na trupu, "otpale su mi ruke" od šmirglanja...
Firewall je ulepljen sa epoxy lepkom i od nazad ojačan trouglastim letvicama...


Pre postavljanja uzdužnih letvica na koje idu plankovi, na prednjem delu trupa su još napravljeni otvori kroz koje će prolaziti sve žice i pneumatike od prostora gde su prekidači do prijemnika i napred ka kapotažu.
Na prošlom Hellcatu, težio sam da se sve te žice i creva što manje vide pa, sam ih provlačio kroz trup, ali je taj prostor bio dosta "skučen". Sad sam smislio drugačije, i dalje će se sve vrlo malo videti, ali biće više mesta za manipulaciju...


Strana trupa gde je pneumatski sistem. Vidi se ispod boca procep kroz koji će prolaziti pomenute žice i creva...


Leva strana trupa i kutija u koju dolazi pločica sa prekidačima...


Pored servoa za vertikalac nalazi se otvor iz kojeg će izlaziti svi kablovi prema prijemniku...


I izmedju boca je napravljen jedan mali otvor za pneumatska creva...

Konačno je na red došlo da se postavljaju letvice...
Najvažnija stvar je da se trup pre toga postavi idealno ravno, jer letvice, a potom i plank daju formu trupu. Ako je nešto krivo i uvijeno, posle nema ispravljanja...

Od prošlog modela ostali su mi držači na kojima sam nivelisao trup. Postavio sam ih na radnu ploču, postavio na njih trup, sve više puta pažljivo premerio i sa gornje strane krenuo sa ulepljivanjem letvica.
 








Kad je sve bilo iznivelisano polepio sam letvice sa gornje strane trupa...




Pošto trup mora da se okrene de bi se letvice postavile i sa donje strane, bočno, sa leve i desne strane, ulepio sam po plank balze, koji je u mnogome učvrstio konstrukciju i sad više nema uvijanja.




Ovaj put sa za plankiranje trupa koristio laku balzu od 2,5 mm, za razliku od prvog Hellcat-a koji je plankiran sa trojkom...
Za ovu izmenu sam se opredelio jer je i Panther plankiran sa 2,5 mm i na kraju kad je presvučen sa staklenom tkaninom trup je veoma čvrst.

Trup je okrenut i sa donje strane su takodje ulepljene letvice...








Merio sam i plankove od 3 mm iz kojih su sečene letvice. Razlika po planku zna da bude i po 20 - 25 grama!!!
Za letvice treba skoro tri planka, pa sad gledaj koliko može da se uštedi na težini, jer su skoro sve ove letvice iza težišta.

Posle ovoga, krećem sa plankiranjem trupa i sa izradom centroplana, bez kojeg ne mogu da isplankiram ceo trup.


Pisano 17. novembra 2010


Gledajući datume vidim da je o Hellcat-u zadnji put pisano pre 17 dana...

U medjuvremenu sam dosta radio i na svom drugom projektu - F9F Pantheru...
Rad na dva modela paraleleno, je mnogo zgodan jer, dok se na jednom, naprimer, suši lepak, ti praviš nešto na onom drugom...
Još ako na jednom modelu radiš i trup i centroplan odjedared, moj slučaj trenutno sa Hellcat-om, onda stvarno nema praznog hoda...

Na trupu od Hellcat-a nisam mnogo radio. Ulepljeno je samo par plankova na gornjem i prednjem delu trupa. Moram priznati da su lepše "legli" nego na prvom Hellcat-u, gde sam na spojevima ovih plankova "obilno" gitovao ne bi li napravio lepe prelaze.




Gornji deo trupa uspeo sam da izplankiram iz jednog komada balze.
Prvo sam nagrubo (par milimetara šire) iskrojio plank i pokvasio ga vodom. Onda sam taj plank postavio na svoje mesto, fiksirao ga čiodama i pustio da se lepo osuši.
Sutradan, kad sam skinuo špenadle, balza je imala oblik kakav mi je bio potreban.
Tada sam jednu stranu prislonio uz plank koji je već bio zalepljen na trupu a, sa druge strane sam lepo uklopio spoj.



Da bi plankovi lepše legli jedan uz drugi, malo sam se "zezao" sa trakama od balze širine 6 mm, koje sam lepio na spojeve plankova.
Na planku koji je već bio zalepljen na trupu, sa unutrašnje strane, izmedju rebara trupa lepio sam ove trake tako da 3 mm bude zalepljeno na jednom planku, a naredni plank, koji treba da se postavi, nalegao bi na onih drugih 3 mm.




Ovakvom "tehnikom" spojevi plankova su mnogo lepši, a i jače su zalepljeni jer su imali na šta da se naslone i nisu lepljeni samo na "kant" susednog planka...
Jeste malo smaranje sve to upasovati, ali zato su prelazi sa planka na plank mnogo dobri i nema gitovanja...

Praktično, to je sve što sam radio na trupu, koji treba da nastavim da plankiram...

Tokom rada na Hellcatu dodjete u fazu da se trup ne možete isplankirati ceo ako nemate gotov centroplan.
Zato sam krenuo i sa njegovom izradom...

Pravljenje centroplana nije ništa drugačije nego što je sve to radjeno na prvom Hellcat-u.
Ono što mi je olakšavalo posao je da sam imao iskustva, tako da sada nisam "lutao" oko postavljanja trapova i veličine točkova.
Točkovi su po planu prečnika 6 inch-a, ali toliki točkovi prave problem i na prvom modelu su bili zamenjeno sa onima prečnika 5,5 inch-a. Pola inch-a i te kako mnogo menja u koncepciji centroplana...

Centroplan prvog Hellcat-a... Zbog velikih točkova morao sam da presečem zanju pomoćnu ramenjaču...


















Na novom centroplanu nema tih problema. I dubina nosača trapova sada je bila poznata, pa sam i to odradio vrlo lako.
























Trapovi i točkovi postavljeni su da maksimalno ulaze u centroplan a, da opet, kad su napolju stoje pod uglom dovoljno velikim da se model na "pretura" napred prilikom rulanja.
Na prvom Hellcatu, stabilnost na poletanju i sletanju prilikom rulanja, bila je nešto što me je oduševilo. Model, koji mora mnogo da "trči" po zemlji, to je radio bez ikakve tendencije "preturanja na nos", tako da sam se trudio da postavljanjem trapova u ovom modelu, probam da napravim iste uglove.


Ono što me je mnogo manje "oduševilo" je da su sva rebra od centroplana (sva su od špera) bila kriva "ko' banane" i da bez obzira što sam dao sve od sebe da ih ispravim, izlazne ivice centroplana su malo "pobegle" u odnosu na prednji deo. Nije to nešto strašno, ali me sad čeka nepotrebna dorada kad bude došlo do "upasivanja" uški.

U odnosu na predhodni centroplan, prepravio sam i deo ispred ramenjače gde sam omesto mnogobrojnih rebara od špera koja su spajala rebra centroplana, sada, postavio dve dodatne ramenjače i zatvorio ih u "kutiju".
Kroz ove ramenjače prolaziće šrafovi kojima će se centroplan fiksirati za trup.


Fiksiranje centroplana sa zadnje strane nije menjamo...

Nije menjana ni "koncepcija" napadne ivice, gde je umesto balze korištena čamovina... Tako je radjeno i na prvom modelu...



sledeća strana...