Pisano 08.septembra 2011


Što je bilo daleko, postalo je sasvim blizu... Hellcat je gotov...









Predhodni dani utrošeni su na finalno sklapanje modela. Iako je skoro sve bilo napravljeno i montirano još pre farbanja, ova zadnja faza odnosi mnogo vremena, jer sad kako se sve namesti, tako ostaje za probni let, a i za kasnije...


















Zato svakom detalju treba posvetiti dosta pažnje...

Mnogo vremena sam potrošio na baterije, žice, prekidače, jednom rečju "struju". Hellcat ima 4 baterije, 2 za prijemnik, 1 za Match Box koji pokreće flapsove i jednu bateriju za led diode svetala.
Kao što sam već pisao ranije, ne menjam meni pouzdanu koncepciju i opet sam kupio NiMh Duracel baterije od 2450mAh.
Za prijemnik i Match box baterije su od 5 ćelija, a za svetla 3 ćelije.

Gledao sam da na ovom modelu, zbog težišta, baterije postavim koliko god mogu napred u trupu.

















U bateri šopu su mi zapunktovali ćelije u pakete oblika kakvi mi odgovaraju, a ja sam kod kuće na limčiće koji su bili na krajevima zalemio žice sa konektorima i žice za punjenje baterija.

Kod sastavljanja modela treba dosta "mozgati" gde i kako šta da se provuče da bi kasnije manipulacija ili neki servis na modelu, mogli lakše da se odrade.
Tako i sa malo pre pomenutim baterijama dužina, mesto gde će se koja provući, kako će ići da ne smeta nekim drugim      elementima u modelu odnela su mi dobar deo vremena.

























Ista priča je i sa kablovima za servoe, koje u zadnje vreme više ne produžavam sa produžnim kablovima, nego ih presečem, pa ubacim parče trožilne žice (istog preseka kao na servou - žica kupljena na metar u hobi radnji) i tako nastavljam. Ovako mogu da napravim dužinu baš kakva mi odgovara i nema bojazni da se spoj dve žice na konektoru može otkačiti.

U Hellcatu ima 13 servoa:

- 2 za elerone - Hitec HS 654 MG
- 4 za flapsove - Hitc HS 645 MG
- 2 za horizontalac - Hitec HS 645 MG
- 1 za vertikalni stabilizator - Hitec HS 645 MG
- 1 za gas - Futaba 3001
- 1 za sugh - Futaba 3001
- 2 za klapne (jedan servo Futaba 3001 za klapnu ispod trupa  i jedan servo Graupner 5077 za otvaranje klapni na kapotažu)

Servoi za elerone su na V kabelu, servoi za klapne takodje, flapsovi su na Match Box-u.
Servoi za horizontalce idu svaki u svoj kanal pa su miksovani, a ostali servoi idu svaki u svoj kanal na prijemniku.

Time sam "potrošio" svih 9 kanala na stanici.

















Ispod poklopca je ploča sa prekidačima, konektorima za punjenje baterija, indikatorom napona, i priključkom za vazduh.
Glavni prekidač prijemnika je skroz levo, dok su dva druga prekidača, jedan za bateriju za Match Box i drugi za svetla.


Na gornjem delu centroplana je otvor iz koga izlaze sve žice i brze spojke za pneumatiku. 


O tanku sam pisao preneki put, pa da se ne ponavljam... Evo samo dve slike kako je rešeno crevo za punjenje rezervoara, da se što manje vidi, a da bude pristupačno:























Pneumatika trapova je takodje odradjena i za nju važi skoro ista priča kao za "žice", sve na tačnu meru, "čisto" bez komplikacija...
Trapovi veoma lepo rade, pritisak u sistemu je stabilan, a kao što znate, koristio sam dve boce da bi kapacitet vazduha bio sa "debelom" rezervom...


Završen je i kokpit:
























Kad je sve bilo gotovo, došlo je vreme da se dotera težište.



Hellcat bez uški je toliko "nosat" da sam bio ubedjen da olova neće trebati.
Nažalost, nisam bio u pravu. Kad su postavljene uške i model stavljen na balanser, trebao sam dodati 800 grama olova.
Iskreno, nisam mnogo razočaran jer nema Zirolijevog Hellcata kojem nije moralo da se doteruje težište.

Ono što me je malo razočaralo je opet težina...
Težina delova modela je sledeća:

- trup - 9450 gr
- centroplan - 4250 gr
- leva uška - 1460 gr
- desna uška - 1470 gr
- kapotaž - 1870 gr
- spiner i elisa 460 gr

što ukupno daje 18960 gr...

Pisao sam na početku da bi sa 17-17,5 kg bio baš zadovoljan, do 18 kg, onako, a sa ovom težinom baš nisam srećan...  No sad, šta je tu je...

U odnosu na prvi model, koji je bio 21,5 kg, pa posle velikog "razmeštanja delova" po trupu spao na 20,5 kg, ova težina i nije tako "hrdjava".
Napravio sam lakši model za 1,5 kg...

Detlefov Hellcat (Nemac od koga sam kupio Zenoaha GT 80), ako mu je verovati, pisao je na RCU da je njegov model imao 17,5 kg (zato sam se tome i ja nadao), ali sa daleko lošije odradjenim finišom na trupu i krilima i bez pilota i drugih detalja...


Mene sad opet brine staro pitanje, hoće li Zenoah GT 80 biti dovoljno jak?
Mislim da hoće, ali sigurno ne sa nekom velikom rezervom snage... 

Ipak, tačan odgovor ćemo znati vrlo brzo, jer već sutra palim motor, probam auspuhe i testiram elise...


Žuta boja se dobro vidi na nebu i uz crvenu i narandžastu preporučuje se kad želite da vam model bude upadljiv.
Mana ove kolor šeme, ako se tako može nazvati, je što je model isti i od gore i od dole, pa se mora voditi računa tokom leta. No, pošto ovo nije akrobatski avion, to i nije toliko bitno.
U svakom slučaju ova boja u kombinaciji sa dobrim naočarima (ko ne vidi najbolje, kao ja recimo), pruža dobru vidljivost...

Kao što sam već pisao, najatraktivniji Hellcat, po meni, je onaj ofarban kao prvi model koji sam pravio, sa ajkulinim ustima. Za drugi model bilo mi je bezveze da pravim opet isto, pa je izbor pao na žutog. Dve stvari su mi bitne, da je šema farbanja postojala na pravom avionu i naravno da mi se svidja...
F6F-ovi nisu imali veliki spektar kolor šema, a u ponudjenim ova mi je daleko najatraktivnija.
E sad, o ukusima ne vredi raspravljati...

Što se tiče kill swich-a, nema ga...
Ja se "zaukao" pa napravio ceo sistem (servo, prekidač) povezao sve sa stanicom, kad ono medjutim... Pa, iz motora nema žica koje bi se prikačile na prekidač...

Zato sam izbacio taj servo i na njegovo mesto u prijemnik utakao jedan servo od horizontalca, koji više nisu na Y kabelu nego svaki servo ide u poseban kanal pa se miksuju...
Time sam dobio da vrlo precizno mogu da namestim svaki servo horizontalnog stabilizatora posebno...

Što se tiče gašenja, da li verujete da sam totalno zaboravio kako sam gasio ovaj motor na prvom Hellcat-u. No, imam dve opcije, ili na saugh ili na trimer gasa... Videću danas kad "kresnem" motor...



Pisano09. septembra 2011



Koja reč o motorima kod RC modela...

Kod akrobatskih modela poenta je da model bude što lakši i da motor ima što više snage, tj. potiska. Zato, naprimer, modeli od 3 metra raspona, sa motorčinama od 150 ccm (20+ konja) mogu da lete kao mali stiroporci i piloti huveruju na pola gasa ili čak i manje.

Kod skala modela tolika snaga nije bitna, ali važno je da model ima dovoljno snage da sigurno leti i da ima dovoljnu rezervu za "ne daj Bože"...

Prvi Hellcat je imao 22,5 kg na poletanju, a potisak je bio 12,4 kg (to smo, doduše, naknadno izmerili)... Model je leteo kao "mrtav konj", a sa prvim malo jačim "navlačenjem", verovatno bi pao u stoling...

Treba da se spomene i da motor u takvoj koncepciji treba mnogo više "cepati" i terati ga sa najmanje 2/3 ili čak 3/4 punog gasa. Motor se tada mnogo više greje (snaga drastično opada), troši više goriva i naravno, ne prija mu takav režim rada.

Sa drugim motorom Hellcat je imao preko16 kg potisla i težina se smanjila na 21,5 kg (sa gorivom) i to je već bio odnos sa kojim je model bolje leteo.

Ako se podele ova dva parametra u prvom slučaju potisak je 55% težine modela, a u drugom 75%.

Trenutno sa ovim drugim Hellcatom i zenoahom GT 80, imam skoro isti odnos (19,5 kg težine - sa gorivon i 14kg potiska = 72%), ali sam se nadao boljem odnosu, misleći da će model biti ipak bar 1 kg lakši.

Sad imam par opcija, prvo moram da probam par različitih elisa sa skala auspuhom.
Potom iste te elise sa dva kanister auspuha...
Nadam se da ću dobiti bar 14,5 kila, a sve preko toga biću baš zadovoljan...

Pošto je ovaj motor prilično nov, svi koji ga lete, kažu da se posle 15-20 litara goriva snaga drastično povećava, tako da teoretski motor vremenom treba da bude jači.

Namestio sam klapne na kapotažu i mislim da će to mnooooogo pomoći da se motor ne pregreva (što je bio slučaj kod prvog Hellcat-a).
Kad se motor pregreva snaga drastično pada...

Teorije su teorije, a kako će biti u praksi   - videćemo...
Popodne prva merenja...


Kako napisah predveče se skupilo društvo i malo smo eksperimentisali sa propelerima.

Jole koji je trebao da donese vagicu za merenje, došao je tek u pola sedam, i pošto je u to doba dana prvi sumrak, tačne brojeve obrtaja skoro da nismo mogli da izmerimo sa meračima koje smo imali.
Ipak izmerili smo najvažniju stvar, a to je vučna sila.

Danas smo merili vučnu silu sa skala auspusima, a suta ćemo meriti sa dva kanister auspuha.

Evo rezultata:

Xoar 24x10 - elisa sa kojom je leteo model prvi put - 5900-6000 o/min 12,5 kg
Xoar 24x10 - trokraka (znali smo da je prevelika, ali...) - 5000 o/min - 10 kg
Xoar 23x10 - dvokraka - 14 kg
Xoar 23x8  - dvokraka - 14,5 kg - najveća sila!!!

E sad, doneo je Jole i APC 22x14, ali otvor za osovinu motora je 8 mm. Idem sutra kod mog majstor Gojka strugara, da je razbuši na 10 mm, pa ćemo videti.


Propeleri koji su se najbolje poikazali Xoar 23x10 (crni), Xoar 23x8 (boje drveta) i APC 22x14 za koji ćemo podatke imati sutra...

Pogledajte razliku u obliku elisa:





Inače u uputstvu od ovog motora piše da sa APC 24x10, GT 80 ima 8200 o/min!!!!!!
Jedino ne piše sa kojim auspuhom su dobili taj podatak.
U USA ima baš klasa modela za trke oko pajlona - Giant class RC Racer -  i oni isključivo koriste ovu APC elisu sa ovim Zenoah motorom...

Pao je i prvi pravi vedering:



Kao što se da videti, leva strana više masti od desne...


Sutra nastavak eksperimenata...

Prvo ću, kad se vratim od Gojka da izmerim vučnu silu sa APC-om.
Potom menjam auspuhe, skidam skala i stavljam dva kanistera i merenja svih elisa ponovo...
Sutra ćemo se u Kombinatu skupiti malo ranije, oko pet, da bi mogli da izmerimo i brojeve obrtaja motora sa svakom elisom...









Pisano 12. septembra 2011


Juče je sve probano...

Prvo sam prepodne bio kod strugara i razbušili smo otvor na propeleru sa 8 na 10 mm.
Kad sam se vratio u Kombinat, stavio sam na model APC 22x14 i dobio samo 12 kg vučne sile. Znači i ovaj propeler otpada...

Vratio sam Xoar 23x8, malo se "igrao" sa iglama i vučna sila se povećala na 15,5 kg u nekim momentima skoro 16 kg... Ovoliku snagu nikada još nisam postigao sa ovim motorom...
Da ne zaboravim reći, GT 80 je imao 7200 - 7300 O/min, a auspusi su oni skala...

Obrtaji su mereni sa...


...a vučna sila sa ovom vagicom...






















Posle ručka sam promenio auspuhe, stavio one sa dva "lonca", koje je Beli pravio prošle godine. Nadao sam se da će se dobiti još malo na performansama, ali nije, šta više, motor je radio dosta lošije, obrtaji su pali za skoro 500 O/min, a vučna sila nije prelazila 14 - 14,5 kg.

Sve to je probano i sa Xoar 23x10, gde su rezultati takodje bili proporcionalno lošiji nego sa skala auspusima.


Predveče sam vratio skala auspuhe, i svaki puit kad sam palio motor sa Xoar 23x8, dobijao sam iste podatke, 15,5 kg potiska i 7200 - 7300 O/min, tako da je to propeler sa kojim ću za sada leteti.



Kada sam prošle godine, na RC Universu, pisao o utiscima posle prvog leta, dosta modelara mi je pisalo da se "strpim" i da letim i dalje sa GT 80, jer kako kažu, drastično mu se povećeve snaga kako se motor razradjuje. Rekoše da treba najmanje 5 galona!!! benzina da se "protera" kroz motor.
Da li je to tačno - videćemo...
Eto, imam čemu da se nadam, jer vidim da skoro svi na ovom motoru lete sa propelerima od 24 cola.

I na kraju rezime, pri težini od oko 19,5 kg na poletanju (sa gorivom) i vučnom silom od 15,5 kg, odnos je 80%.









Juče sam iskoristio celu "aparaturu" da ujedno izmerim ove podatke i na Thunderboltu.



Kao što znate, Thunderbolta sam leteo sa Zenoahom G 45, ali prošle godine je montiran G 62.
 
Sa G 45 je model lepo leteo ali, sa rezerva snage baš nije bila neka. Nijednom nisam imao neki problem, a nedostatak "powera" se video recimo, kad iz pravolinijskog leta želite da napravite veliku petlju. Bez obzira na pun gas, model se "mučio" i obično u gornjoj tačci petlje, gubio brzinu, tako da petlja nije bila pravilan krug.
Druga stvar je da model mora mnogo duže da "trči" na poletanju, a onda to trpe trapovi...
Iskreno, u vazduhu, tokom samog leta, nikada nije bilo problema...

Pošto mi je ostao G 62 od prvog Hellcata, namontirao sam ga na Thunderbolta i meni lično se više svidja kako sada model leti. Ta rezerva snage daje jednu sigurnost uz sve ostalo o čemu sam ranije pisao...

Da se vratim na jučerašnji "opit", težina Thunderbolta je "okruglo" 12 kg, a izmerena vučna sila 12,5 kg, pri 7200 O/min...




Kad je sve bilo gotovo, uveliko je pao mrak...


Verovatno "gomili" modelara ovde na Forumu ovi podatci nisu mnogo bitni, ali u zadnje vreme, bilo je onih koji su imali dilemu da li su im motori koje su namenili svojim modelima dovoljno snažni. Znam da su svi radili ovo što sam i ja radio, merili obrtaje, sile, neki su pisali o time, a neki ne...













I na kraju evo jedan mali "trik" kako da pravilno podesite hodove horizontalnog stabilizatora ako ih pokreću dva servoa (jedan servo za svaku polovinu)...

Na gornji deo svake polovine horizontalca, pod istim uglom, zalepite sa krep trakom (lako se posle skida) dva štapića ili dve žice.


Da bi obe polovine stajale paralelno, vrhovi žica moraju biti jedan spram drugog.





Potom "povučete" palicu dubine i gledate da li su žice i u krajnjem položaju paralelene.


Ako jesu, OK...
Ako nisu, onda sa "travel ajusment" opcijom na stanici (JR je ima),jedan od servoa nameštate dok žica opet de dodje paralelno spram one druge...
Isto tako i u drugom krajnjem položaju...


Time dobijate da i u neutrali (sredini) i u krajnjim položajima hodovi budu apsolutno isti...
Jednostavno, zar ne?


Eto toliko za sada...












Pisano 16. septembra 2011


U medjuvremenu u Kombinatu se radilo i dalje na Hellcatu, najviše na raznim probama sa motorom.
Pošto je GT 80, sa setingom koji sam do sada dobio, ipak, po mom skromnom mišljenju, malo slabiji nego što bih voleo da bude, pokušavam na sve načine da iz njega izvučem maksimalno šta mogu.

U tim eksperimentima sam primetio par stvari...

Promeni se seting (ne puno, ali se promeni) kad palim motor u podne (preko 30 stepeni) i uveče. To ima logike jer na većoj temperaturi motor dosta gubi na snazi (na nekim mestima piše i do 20%!!!).
Bio sam veoma "ljubopitljiv" šta će tek biti kad se stavi kapotaž...
 

Primetio sam da motor ne radi uvek najbolje...

Kad namestim normalan ler 1800-2000 o/min i kad naglo dodam i oduzmem gas, obrtaju toliko spadnu da motor hoće da se ugasi...
Kad polako smanjujem gas sa punog prema leru, obrtaju ostanu i budu oko 2200, što se veoma dobro čuje kao prilično povećan ler. Kad potom naglo dodam i oduzmem gas, desi se ono oz predhodne rečenice...
To do sada nikada nisam imao ni sa jednim Zenoahom...
Na punom gasu, kad je toplo (preko 30 stepeni), motor ima i do 400 o/min manje (6800 - 6900 o/min), a to je 1 - 1,5 kg potiska...


Posle zadnjeg eksperimenta, u kojem sam dobio 15,5 kg vučne sile (ali, da priznam, malo su "produvavali" auspusi na dihtunzima i teflonskim cevima), sa Locktiti-om 5920 (Locktit za zaptivanje za visoke temperature), predihtovao sam izduve.
Nakon toga više nisam imao vučnu silu preko 15 kg i obrtaji su jedva prelazili 7000 - 7100...


















Sad mi je žao što ne probah koliko bi bi imao obrtaja sa otvorenim izduvima (samo prve krivine ispod cilindara). Na sajtu Toni Clarka piše da tako motor ima 6 ks.
No, nikad nije kasno, možda to i uradim...
Ima da se dereeeeeee... Jadan komšija Đoka...
Da ljudi to rade video sam na sajtovima gde "budže" ove motore za trke oko pajlona. Tamo piše da se u tom slučaju moraju preštelovati igle na karburatoru, jerbo motor više troši...
Evo par slika za ilustraciju:

šteta što ga "omasti", beše lep model...








Kad sam već spomenuo karburator, i na njemu je bilo sitnih "dorada"...
Čitao sam na Internetu kakvih su problema modelari imali sa ovim motorom i kako su ih rešavali.

Neki su pisali da od dugog stajanja očvrsnu membrane u karburatoru i da onda on ne radi kako treba. Može biti da je i kod ovog mog motora to slučaj (stajao je na polici više od godinu dana), pa sam naručio set novih membrana.



Naravno, ništa bez Interneta, jer sam morao da nadjem koja Stihl-ova testera ima ovakav karburator, a kad sam saznao šifru proizvoda, onda sam u radnji "Moto Bike" u Novom Sadu naručio membrane. Nadam se da će mi stići danas popodne...

Šta se dešava sa membranama?
Ako je membrana tvrda, neća da vuče gorivo...
Ako je membrana za pumpu u karburatoru mekana (to je ona crna gumena), ima veći hod pa vuče mnogo goriva...
Sve u svemu - problem i u slučaju da se membrane ne promene, stalno nešto šteluješ, a nema rezultata...

Takodje piše da od dugog stajanja, pošto ispari gorivo, ostane "film" od ulja u kanalima karburatora, pa nije loše da se isti rasklopi i potopi da stoji u benzinu...






Kad sam stavio kapotaž - šok - 12 kila vučna sila, 6400 - 6500 o/min...
Prvo sam primetio da mnogo više goriva izlazi iz karburatora na usisu kod firevala. To sam rešio postavljanjem jedne vertikalne plastike sa svake strane u zoni karburatora.

























Time sam dobio da struja vazduha koja napušta kapotaž, ne izsisava gorivo iz karburatora.
Sem toga, odvojio sam prostor u karburatoru i praktično topli vazduh koji izlazi ne ide u zonu usisa karburatora.














Potom sam zatvorio donji deo kapotaža.


Ostavio sam male otvore sa strane u donjem delu, kako bi vazduh kroz njih, išao direktno na auspuhe:



Hladjenje motora je čitava mala nauka, i uopšte nije tačno da ako imate velike otvore na kapotažu, imate i dobro hladjenje motora.
Izlazni otvori za topli vazduh, moraju biti najmanje TRI PUTA veči od otvora kroz koji vazduh ulazi u kapotaž. Usmeravanje struje vazduha preko cilindara, pogotovo glave motora, koja je najtoplija, je veoma važno.



Tako to rade trkači...


Sa klapnama - otvorima na kapotažu, koji su na ovom Hellcatu mnogo veći nego na prvom što su bili, mislim da sam rešio problem pregravanja, a sa plastikom za blokiranje vazduha i vertikalnim plastikama za usmeravanje struje u kapotažu, verovatno sam još malo "pripomogao" boljem hladjenju.

Na kraju, ni samom karburatoru nije svejedno da li usisava hladan ili topao vazduh.
Zato sam na donjem delu kapotaža, na plastici koja blokira ulaz vazduhu, napravio otvor i sa jednim rebrastim crevom, koje je zakrivljeno prema gore, tj. prema zoni gde karburator usisava vazduh, usmerio hladan vazduh...























Primetio sam još par sitnih stvari na Walbro-u...
Prvo, kad sam ga otvorio filter, jedno malo metalno sito, je bilo prljavo. Ništa strašno, ali imalo je šta da se ispere...
Drugo, crevo kroz koje prolazi vazduh iz kartera do karburatora, dosta se lako dalo svući sa karburatorske strane...
Treće, sa zadnje strane karburatora, ostalo je parče aluminijumske cevi, koja je nekada nosila toričelijevu trubu (rejrihter).


To parče je još više smanjivalo, i ovako mali prostor izmedju usisa karburatora i fajervola...

Posle ovih "operacija" vučna sila se vratila na 14,5 - 15 kg, obrtaji na malo preko 7000, ali pomalo nestabilan rad na leru nisam uspeo da "doteram"...


I na kraju, mnoge stvari koje mi je govorio čika Dule pokazale su se kao tačne. On smatra i da će sa malo hladnijim danima (ovih dana kad god sam eksperimentisao bilo je preko 30 stepeni) i snaga motora još malo da se poveća.
Ne treba zaboraviti da se motor i malo rastereti u letu...
Modelari na RCU i Flying Giant-u pišu da na zemlji GT 80 mora da ima bar 7000 o/min. To sam dobio...


Nadam se da ću danas dobiti set novih membrana, i baš sam znatiželjan, da li će se nešto desiti sa radom motora...


I na kraju, bilo je tu još par malih proba...
Recimo, promenio sam svećice, stavio sam nove NGK (tačnu zamenu za Champion), ali ništa nisam dobio u performansama...
Napravio sam mešavinu goriva sa 2% sintetičkog ulja - Motul 800 (do sada sam koristio 4% Stihl - polusintetičko) i takodje nema razlike u performansama... 


I na kraju, pročitajte sa sajta Tony Clarka, manual-e za Zenoah motore. Bez obzira što su to uputstva za ove motore, ima mnogo caka koje se mogu primeniti na bilo koji benzinski motor.
Evo link za recimo G-62: http://www.toni-clark.com/ftp/ZG62PCI_en.pdf

Kao što napisah, otišao sam popodne u "Moto Bajk" gde me je čekao komplet membrana, dihtunga i sitni delovi za Walbro karburator za Zenoaha GT 80.
Obradovala me je činjenica da sam ovaj set uspeo da nadjem kod nas i da je cena samo 700 dinara (kod Toni Clarka 16 evra i ne zaboravite to je u Nemačkoj...).

Kad sam se vratio prionuo sam da sklopim delove, ali naišao sam na male probleme.
Prvo, membrane za pumpu u karburatoru nisu imale iste osovinice u sredini. Na novoj je taj deo bio nešto duži...


...ali kad sam video gde ide, odmah mi je bilo jasno kako se namešta.
U žljeb se uvuče mala metalna polugica koja pokreće iglicu. E sad, pošto na staroj membrani to nije izgledalo tako, pitam se da li možda zbog toga karburator nije baš radio najbolje?

Druga stvar je da sam u novom setu dobio dve iste membrane koje dodju sa suprotne strane od malo pre pomenute.


Jedna je od tanke gume, a druga je od istog materijala kao i ona koju sam izvadio.
Pod rukom, stara i nova nemaju nikakve razlike i ja ne mogu da kažem da se ova stara sad nešto "ukrutila"...
Namontirao sam novu membranu, od istog materijala kao što je i bila ona predhodna...

Postavio sam u kućište karburatora i novo malo metalno sito. U manualu od Tony Clark-a za ovaj motor, piše da je to sito obavezno, jer ako se nema, dizne, kanali i otvori u kućištu se tako mogu zaprljati da se jednostavno više ne mogu očistiti...

Vratio sam i oprugu koja vraća polugu gasa na ler,  promenio sam tigon crevo za pritisak iz kartera do karburator sa originalnim crevom koje je bilo montirano kad sam dobio motor iz Nemačke.

Ne rekoh, celu noć i danas do poslepodne karburator je bio potopljen u posudi sa benzinom...

Kao što vidite, ništa specijalno ustvari nije radjeno...
Kad sam sve namontirao na Hellcata, veoma me je interesovalo šta sam uradio i kako će motor sad da radi.

Igle sam postavio u položaj od zadnjeg setinga (bile su više otvorene nego što treba i to za 1/2 - 3/4 kruga).

U kutiji od Easy starta sam zamenio baterije, kupio nove (4 komada Duracel NiMh 2450)  i sad je i on zasigurno radi kako treba.
Easy start, služi samo da se pokrene motor...


Motor je lako upalio i da skratim priču, morao sam da zavrćem i low i high iglu. Kad sam proverio kako sada stoje, ispostavilo se da su tačno po Zenoah-ovom uputstvu...

Ler je sad bio mnogo stabilniji, prelazi su odlični (tu nikada i nije bio neki problem), a na punom gasu motor je "rutinski" vukao 15,5 kila pri 7200 - 7300 o/min...

Savršeno..

Sad je još samo bilo pitanje šta će se desiti kad se stavi kapotaž i odgovor je - ništa se nije desilo...
Sva setovanja su ostala ista, motor apsolutno isto radi, najbolje do sada.
Vučna sila je najveća do sada (sa kapotažom) i najinteresantnije je da sam motor uspevao da palim i na ruku, što do sada nikada nije bilo moguće...


Na kraju šta reći?

Verovatno je od svega po malo doprinelo da motor savršeno radi.
Mislim da najveću zaslugu imaju membrane, ali i da plastike za usmeravanje i odvodjenje toplog vazduaha pored karburatora, kao i "frišak" vazduh koji dolazi do njega, takodje nisu zanemarljivi.



Sve u svemu, happy end...

Nadam se da će neko ko ima benzinski motor na modelu, iz svega ovoga moći da izvuče i neko iskustvo...

Od nedelje ću najverovatnije ići da probam Hellcata.
Sad sam mnogo mirniji što se tiče rada motora, a na ovakvom teškom modelu, motor je najvažniji, jer ako on stane u letu... Uf, neću ni da se prisećam...















Pisano 29.septembra 2011


Danas je napravljen prvi let sa Hellcat-om...

Da vam budem iskren, danima sam razmišljao i "u glavi" prolazio celu proceduru oko prvog leta.  Verujte, nije mi bilo svejedno...
 
Kao što ste čitali tokom zadnjih godinu dana na stranama ovog Foruma, mnogo rada, mnogo truda, da se ne lažemo i mnogo love, uloženo je u ovaj projekat.
Sad "spravu" treba poleteti...

Iskreno, nisam se nadao nekim problemima, pogotovo što je sve na modelu sto puta provereno. Motor radi savršeno, težište je doterano, pre neki dan još jedared pregledano...
Prekjuče i juče sam praznio i punio baterije...

Sve u svemu, tek posle svega ovog sam se osećao potpuno spreman za prvi let.

Predhodnih par dana sam išao sa Thunderboltom na letenje i današnji dan je bio "zacrtan" da se Hellcat vine u nebo...


Danas divan dan, ali naravno vetrovit. Ne volim da letim po vetru, pogotovo sa novim modelom.
Bez obzira na sve, rešio sam da idem na aerodrom, pa makar samo sastavio model i malo ga rulao...

Stigao sam prvi, sastavio model i napravio par slika.

































Potom sam nasuo gorivo, dodao vazduh u boce i upalio motor.
Palo je i prvo rulanje...

Hellcat ide "kao po šinama". Model je težak i veoma interesantno izgleda kad rula, jer ne poskakuje, nego točkovi idu "gore - dole" kao na pravom avionu.












Vrlo brzo su mi se pridružili Bata, čika Dule, Golub i Bane.
Dok smo razgovarali i čekali hoće li se vetar malo smanjiti, prišao nam je jedan gospodin. Odmah se kroz razgovor videlo da se čovek razume u avijaciju, a kako i ne bi, kad je pilot i ima 14500 sati leta na putničkim avionima... 
Posle par minuta došao je i jedan stariji gospodin.
Ispostavilo se da je to general avijacije u penziji Živko Blagojev. Iskoristio sam čast i zadovoljstvo da se slikamo zajedno...


Reč po reč i vetar se smirio...

Dosuto je gorivo, dodan vazduh, motor upaljem, flapsovi malo spušteni... Sve je bilo spremno za "spektakl"...

Hellcat je po pisti išao pravo i skoro da nisam morao ništa da kompenzujem sa vertikalcem.
Nije trebalo mnogo da "trči" i uz blago navlačenje palice dubine, veoma je lepo i stabilno poleteo.
Motor je radio savršeno i sa lakoćom je nosio ovaj model.
Po poletanju, uvukao sam točkove, podigao flapsove i posle prvog zaokreta, primetio da model malo penje. Par klikova trimera dubne i to je bilo sve što se trebalo natrimovati...

Ono što me je najviše brinulo, da li će motor dobro raditi u vazduhu i da li će biti dovoljno jak?
Pokazalo se da sam se brinuo bez razloga.
Sa 50 - 60% gasa, F6F leti savršeno. Za "figure" treba pun gas, a Zenoah GT 80 "vrteo" se sa lakoćom.
Verovatno ću za neke naredne letove staviti elisu većeg koraka (23x10 umesto 23x8)...

Dve stvari su mi ostavile najimpresivniji utisak: zvuk motora i kako model leti...
Na zvuk obratite pažnju na videu koji sledi...

Hellcat leti "za sve pare"...
Ljudi moji, veliki i težak model je nešto sasvim drugo. Čak i Thunderbolt, koji je prilično "opaka" mašina, u odnosu na Hellcata je "mala maca"...
Utisak je da se u letu sve dešava mnogo sporije, pošto je model velik, a masa aviona utiče na inerciju, pa su i figure mnogo realističnije.

Ko se seća, prošle godine sam bio oduševljen kako je leteo prvi Hellcat (koji je bio još teži, ali je imao i jači motor), a sad se to oduševljenje ponavlja...


Sletanje, ono što mene uvek brine, je proteklo u najboljem redu.
Razlika u odnosu na modele koje sam do sada leteo je što ovde mora da se drži gas skoro do same zemlje. Naravno, ne mnogo, recimo 30%, ali bez gasa "nemere".
Flapsovi dobro odradjuju svoje, usporavaju model, a videću vremenom da li treba možda još malo da se spuste na sletanju.

Kad je Hellcat dotakao zemlju, mislim da nije bilo sretnijeg čoveka od mene...


Zahvaljujem se svima na podršci i lepim rečima tokom izrade ovog modela...

Posebno se zahvaljujem Frank Tianu, bez koga iz Amerike ovaj model nikada ne bi stigao u naše krajeve...

Naravno mojim "kooperantima", Belom iz Šapca, koji me "trpi" sa mojim "idejama" i pravi i sve one sjajne auspuhe...


Golubu na neizmernom srpljenju tokom farbanja. Bez njegovih "čarobnih ruku i pištolja", modeli ne bi bili ni upola lepi kao što jesu...


Miši i ekipi iz njegove firme na grafičkim radovima...

Čika Duletu, mom "Drugu Caru", na svim savetima. Moram vam priznati, za sve što je rekao, na kraju je bio u pravu... 


















Još jednom, hvala svima koji su dolazili u moju radionicu i provodili vreme sa nama, prateći tok izrade.

I na kraju šta reći?

Ne govore modelar širom sveta "Bigger is better"... Znaju ljudi, probali... Eto, probao i ja i verujte, baš su u pravu...

Evo i video prvog leta...

http://www.youtube.com/watch?v=tvzU458mGZE&feature=player_embedded

...kao i videa sa Banetove kamere...

 prvo rulanje...

https://picasaweb.google.com/lh/photo/_qXuNoOIUajCckgaQkeJ7g?feat=directlink