Avgust - 2009

Počeo je avgust i sad vidim da skoro tri meseca nisam ništa pisao o Hellcat projektu. U medjuvremenu, 30. jula, bilo je godinu dana od početka izrade Hellcat-a...

 

Tri meseca su brzo prošla, kao što znate, bio sam na Top Gun-u, potom sam "doterivao" Zero (o ovome sam detaljno pisao), renovirao kuću, a usput, imao sam par loših sletanja, dva puta sa Zero-om i jedared sa Thunderbolt-om, tako da sam i ove modele morao "malko" da popravljam...

 

Ipak, našlo se vremena i za Hellcat a, šta sam sve radio evo u par reči...

 

Projekat mi je u aprilu "zapeo" oko centroplana, tačnije stajnih trapova i poklopaca koje pokrivaju otvore. Kombinovao sam kako da uklopim retrakte i poklopce koji ih pokrivaju i verujte na to sam utrošio skoro svo vreme od zadnjeg pisanja (12. aprila sam pisao zadnji put) pa, sve do polaska u Ameriku (krajem aprila)...

Gospode Bože, šta sve nisam radio, ne bih li napravio da plastični poklopci lepo leže na centroplanu i pokrivaju otvore kako treba... ali, bez rezultata...

 

Takodje veliki problem se javio i u mehaničkom povezivanju prednjieg poklopca i samog trapa. Naime, kad trap izlazi iz krila treba da potiskuje poklopac koji pokriva prednji deo otvora. Ali, tu je i plastika koja se zakreće zajedno sa trapom za 90 stepeni i "udara" u ta prednja vratanca...

 

E, to nikako nisam uspeo da namestim... Mozgao sam i kombinovao i ovako i onako ali, sve bez rezultata...

Na kraju sam uspeo i da upropastim poklopce koje sam imao, sekući ih i ukrajajući ih, naravno bez rezultata...

 

Sve u svemu, deo problema je bio u veličini točka koji na planovima iznosi 6 inča i takve točkove sam i kupio. Ali, pošto je točak od 6 inča širok, trap jednostavno ne može da udje dublje u krilo i poklopac ne nalegne lepo na plank, nego odstoji 5-6 mm.

Rešenje je bilo u manjem točku, od 5,5 inča, i upuštanju nosača (drvenih klocni na koje se šrafi trap) dublje u krilo. E, to upuštanje sam radio dobra 4 dana...

Skoro sam "saranio" Proxon dubeći frezom drvene nosače trapa. No, uspeo sam sve da namestim...

 

Razlika izmedju točkova... Prvi je od 6 incha a drugi 5,5. Tanji točak dopušta da ceo točak, zajedno sa trapom, udje dublje u krilo...

Da bi trapovi i točak išli dublje u krilo morao sam da skinem skoro 7 mm drvenu klocnu na kojoj leži trap...

 

 

Pošto sam ovo razrešio krenuo sam da vidim kako da namestim da se prednja vratanca otvaraju zajedno sa trapovima... Kombinovao sam sve moguće varijante i na kraju sam došao da zaključka da će mi biti najzgodnije da mali servoi prvo otvaraju vrata a, potom da pneumatika odradi svoje tj. da izbaci točkove.

 

Trap i vratanca pre prepravke (slikano u aprilu...).

Posle prepravke izgleda ovako...

Da bih postavio servo morao sam da vratanca pomerim malo prema napred, za 10 mm, čime sam dobio prostor za polugice koje će povezivati servo i vratanca...

Ugao trapa i vrata je baš kako treba.

Sad i poklopac leži ko' "guza na nošu"...

 

Da bi sistem sa servoima i pneumatikom radio kako je "mali Perica zamislio" potreban je još jedan deo a, to je Door sequencer...

Door sequencer je elektronika koja ide u kanal na prijemniku namenjen trapovima. U elektroniku idu dva do tri servoa, zavisi od sistema kako ste namestili trapove.

U mom slučaju svaka vratanca koja pokrivaju trapove pokreće po jedan mali servo koji je Y kabelom povezan sa elektronikom. Drugi kabel koji ide u elektroniku je onaj od servoa koji pokreće ventil pneumatskog sistema.

Na elektronici možete da namestite više parametara a, najvažniji su vreme otvaranja vrata i izlazak trapa.

 

Door sequencer uz mnoge ostale elektronike prodaje američka firma EMS - Electronic Model Systems.

www.emsjomar.com

 

Kad na predajniku prebacim prekidač za izbacivanje točkova, elektronika prvo otvori vratanca i onda u zavisnosti od vremena koliko se našteluje ( od 1-10 sekundi) da signal servou koji otvori pneumatski ventil i trapovi se spuste...

Kad se uvlače točkovi stvar ide obrnutim redosledom, prvo se uvuku trapovi a, potom posle odredjenog vremena zatvore poklopci.

Teoretski dobro zvuči, jedino sad to moram sve da namestim da radi kako treba.

Više o ovome kad sve bude bilo gotovo...

 

Na Hellcat-u je sad, postavljen i motor. I ova operacija je zahtevala dosta rada i "mozganja" kako da se šta namesti ...

Konkretno to znači da sam prvo morao da u kapotaž ubacim dumy motor, da bih dobio sredinu gde će pravi motor izaći iz kapotaža.

 

 

Dumy, da ne kažem lažni motor, liven je od epoxy smole. Srednji otvor nije bio dovoljno velik da bi izašla osovima na koju se montira elisa pa, sam dosta vremena potrošio da proširim tu rupu. Tehnika je prosta, potrebno vam je nešto okruglo (sprej od dezodoransa, naprimer...) da na to obmotate šmirgl papir pa, onda udri...

Sreća pa, je kako sam rekao, dumy engine odliven od smole i lako se šmirgla.

 

Kad sam sve ovo doterao, prešao sam na zadnju stranu dumy motora da vidim kako ću da ga fiksiram za kapotaž.

Prvo sam napravio od špera deo koji je bio oblika motora i motor sam zalepio na ovaj šper. Ovaj šper daje čvrstinu i služi da, od vibracija, ne pukne neki epoxy deo. Dumy motor sam za šper zalepio 5-to minutnim epoxy lepkom.

 

Kad se sve osušilo razmišljao sam kako da motor fiksiram za kapotaž da stoji stabilno, da se ne raspadne od vibracija, da može po potrebi da se skine.... Dosta zahteva...

Da sad ne pišem u sitne detalje evo slike i sve će biti jasno.

 

Na bočne strane kapotaža ulepljeni su L profili i njih još treba da smolom i staklenom tkaninom laminiram za kapotaž.

Zadnja strana motora je "dobila" letvice od čamovine. Jedan kraj je zalepljen na onaj, malo pre pomenuti šper, a na suprotnom kraju je otvor u koji se uvrće vijak koji kroz L profil drži motor.

Kad se motor zakrene može lako da se skine a, kad se fiksira sve stoji veoma čvrsto...

 

 

Kad sam ovo završio ustanovio sam da Zenoah ne izlazi dovoljno iz dumy motora i Jole mi je, u svojoj firmi, na strugu od aluminijuma napravio produžetak od 30 mm.

 

 

 

Sad sam imao osnovu da počnem da nameštam pravi motor (Zenoah G-62) na trup. Mislim, ne moram ni da spominjem da ni ovde stvari nisu išle glatko...

 

Firewall sam morao da uvučem nekih 20-tak mm u trup. Rečeno, učinjeno...

E sad, kutija u koju je "upao" firewall smetala je za karburator, cilindar, auspuh... pa, sam i nju morao oblikovati.

 

 

 

Kad sam krenuo da nameštam motor morao sam da odredim uglove 2 stepena prema dole (ovo je već bilo dato na trupu) i 2 tepena u desno. Ugao u desno sam dobio kad su mi na strugu (opet u Joletovoj firmi) napravili odstojnike različitih dužina. Naravno da sam prvo "sto puta" probavao, stavljao i skidao motor i kapotaž dok nisam odredio tačnu dužinu odastojnika.

 

 

Na firewall-u sam napravio otvore kroz koje prolaze matica koja steže zupčanik alnasera i otvor za kardan koji povezuje elektro motor i alnaser.

 

 

Sa unutrašnje strane trupa postavljen je rezervoar i taman pored njega ima mesta za kardansku osovinu. Da bih postavio elektro motor za alnaser, morao sam jedan servo od horizontalca da izmestim na drugo mesto. Takodje je napravljen jedan sklop u koji se uvrće elektro motor alnasera, servo za polovinu horizontalca i servo za vertikalac, a ujedno taj sklop drži i rezervoar da ne može da se pomeri u nazad.

Da rezervoar ne ide bočno postarala su se 3 L profila. Bitno je reći da je sve demontažno tako da u slučaju bilo kakvog remonta, sve može da se skine i vrati na svoje mesto...

 

 

 

Pošto sam sve dobro razmerio, ulepio sam firewall na trup. Za ovo sam koristio epoxy lepak. Sa unutrašnje strane postavljene su trouglaste letvice zbog jačeg spoja firewall-a i kutije u koju je postavljen a, sa prednje strane na firewall sam ulepio čamove letvice 8x8 mm. Za svaki slučaj firewall je i malim šrafićima stegnut za kutiju...

Znam, znam, preterujem ali...

 

 

Kad se lepak osušio postavio sam motor na svoje mesto.

 

Potom je na red došao servo za gas. Za gas ću koristiti Futaba 3003 standardni servo. Relativno kratka poluga povezuje karburator sa servoom. Originalna poluga gasa na Walbro karburatoru zamenjena je ovom plastičnom sa imbusom. Plastična poluga omogućava vam da vrlo precizno odredite najbolji položaj prema servou. Ovakav sistem imam u svim warbirdima i pokazao se dobar...

 

 

Još jedan Futaba 3003 servo, služiće mi da startujem alnaser i za gašenje motora. Ovakav sklop omogućiće mi da sa samo jednim kanalom na predajniku i trostepenim prekidačem i palim i gasim motor.

Neutralni položaj je kad je prekidač u sredini, kad ga pomerim gore, servo da kontakt za alnaser a, kad prekidač prebacim u donji položaj, servo stisne drugi mikro prekidač i motor sa ugasi...

Ovakav sistem mi je zgodan jer sam uštedeo jedan kanal na predajniku...

 

 

U medjuvremenu je i Coka "doterao" auspuh, poravnao je sve cevčice izduva i sad pošto je postavljen motor krenućemo da radimo na povezivanju cilindra i auspuha...

 

 

U unutrašnjosti trupa počeo sam da postavljam delove.

Odredio sam mesto za Power box i 4 "satelitska" prijemnika. Postavljen je i deo žica i pneumatskih creva ali, ovde još ima dosta posla...

 

U power box mogu da se priključe 2 baterije. Položeni servo je za kuku, a servo koji stoji sa zadnje strane je za levu polovinu horizontalca.

Morao sam ga pomeriti jer je na njegovo prvobitno mesto došao elektro motor od alnasera...

Pneumatski sistem, ventil, mali servo koji ga pokreće i sa zadnje strane mikro prekodač za svetla.

Žuta kutija je door sequencer...

Prijemnike sam postavio na 4 mesta, dva su u sredini trupa, a po jedan na samom kraju i pod kapotažem...

Da bih proverio da li su mesta za prijemnike dobra koristim Spektrumov Flight Log...