Avgust 2008

- pisano avgusta 2008

 

Tridesetog jula zabio sam prvu čiodu kroz deo od Hellcat-a. Time sam počeo sa pravljenjem novog modela...

Plan mi je da maksimalno uživam praveći svoj novi model. Znači nigde ne žurim pošto nisam ogrničen nekim rokom kad moram da završim avion...

Znajući sebe siguran sam da ću skoro svakog dana nešto "čačkati" i "prčkati" ali, onako lalinski, natanane...

Ovo ne zanači da će se razvući u nedogled ali, "šacometrijski" pre proleća 2010 neće biti letenja...

 

Pre nego što se raspišem šta i kako radim, želim istaći jednu stvar, voleo bih da praćenje ovih mojih natpisa ima i tako da kažem "edukativni karakter" pogotovo za mladje modelare. Veliki deo tehnike izrade modela iz kita može da se primeni i za krpljenje oštećenih aviona.

Neću tajiti ništa, tako da će te znati šta i kako radim. Nema tajni kojim lepkovima lepim, kojom staklenom tkaninom i smolom presvlačim model, od koje balze i špera šta pravim.

U projekatu koji započinjem radiću na "svoj način" kao što sam pravio modele do sada i kao sto sam radio Thunderbolta. Ne kažem da je to najbolje ili najispravnije, ali pokazalo se da funkcioniše... Sigurno će se naci modelari koji bi nešto uradili drugačije ili su nešto već radili na drugi način. To je onaj "lepi" vid kreativnosti koji se može ugraditi u ovaj hobi.

 

Sva pitanja, mišljenja, utiske, sugestije možete mi poslati na mail: mirce.rc@gmail.com

Biće mi drago da Vam odgovorim na svako pitanje ili da Vam razjasnim stvari koje Vas interesuju...

 

A sad, Hellcat...

 

Kada sam krenuo da pravim Thunderbolta morao sam kupiti novu dasku za rad. Daska na kojoj se radi mora ispunjavati dva uslova, prvi, da modelarske čiode mogu da se ubodu u nju i ne sme biti kriva ili izvitoperena.

Na radnu dasku sam postavio plan za horizontalni stabilizator fiksirao ga krep trakom da se ne pomera i preko njega "razapeo" providni najlon. Najlon možete kupiti u farbari, to je onaj koji služi da zaštitite stvari kad nešto krečite u kući. Najlon je važan da zaštitite plan od lepka koji nemonovno ponekad procuri...

 

Izradu Hellcat-a počeo sam, kako već rekoh, od horizontalnog stabilizatora. Odvojio sam delove i krenuo u akciju...

Kratki kit (short kit) sadrži sve drvene delove sem oplate (plankova), ramenjača i letvica. Ove stvari sam sam posebno nabavio, naravno, gledajuci planove i crteže iz kojih sam video šta mi još treba od materijala.

 

Horizontalni stabilizator je raspona 1075 mm, konstruktivne izrade napravljen iz jednog dela. Po planu se plankira balzom od 2,5 mm.

Rebra su već isečena laser cut-om i na rebrima je i žljeb za ramenjaču.

Ramenjača je iz dva dela (leva i desna) i predvidjena je da bude od balze 10x5 mm. Verovatno da je to dovoljno, ali ja sam rešio da napravim ramenjaču istih dimenzija samo od balze 10x3 mm na koju sam zalepio 10x2 mm drvenu letvicu. Time sam neznatno povećao težinu, ali dobio mnogo veću krutost. Delove ramenjače sam ulepio 30-to minutnim epoxy lepkom američke firme NHP (ovaj lepak ima de se kupi u svim madjarskim hobi šop radnjama).

 

Na plan sam prvo fiksirao donje ramenjače i na njih postavio rebra, vodeći računa da svako dodje tačno tamo gde je na planu. Rebra sam zalepio za donju ramenjaču. Potom sam postavio i ulepio i gornju ramenjaču.

Sva rebra od napred i nazad imaju "zub" koji nalegne na dasku na kojoj radite.

Kad su rebra bila ulepljena od nazad sam zalepio balzu koja je izlazna ivica horizontalca. Izlazna ivica horizontalca je od 6 mm balze visine 25 mm u sredini dok se prema krajevima skuplja.

 

Prenego sam postavio rebra, svako sam od napred malo ošmirglao i sad na te ravne delove takodje sam zalepio balzu na koji će doći kasnije napadna ivica.

Napadna ivica horizontalca je takodje doživela izmenu. Po planu na prednji kraj rebara, pod uglom od 45 stepeni, ulepi se letvica od balze 6x6 mm na koju od gore i dole ide plank. Obradom se dobije napadnu ivica...

Umesto takve konstrukcije, ja sam malo skratio rebra i od napred nalepio balzu od 3 mm koja je višlja od rebara za debljinu planka. Time sam dobio da će plank horizontalca mnogo bolje nalegati na napadnu ivicu. Napadna ivica ce ovako biti deblja, a samim tim i jača...

 

Ceo horizontalac, do sada, sam lepio sa Aero Bond, super lepkom nabavljenim iz Lindingera. Ovaj lepak lepi veoma dobro. Super lepak je veoma dobar kod lepljenja delova od balze jer penetrira u balzu i veoma je veže. Skoro je nemoguće odvojiti zalepljene balze i ako uspete da ih odvojite, pukotina će uvek biti iza lepka nikad po spoju.

Ovo naravno pod uslovom da ste sve dobro zalepili.

Super lepak (cijanofix) je i veoma lak, što nije zanemarljivo pogotovo kad se pravi ovoliki model ... Takodje je bitno da je sve momentalno suvo i može se raditi dalje, nema gubljenja vremena čekajuci da se lepak osuši...

 

Interesantno je napomenuti da imam par ovih plankova od 6 mm i kad sam ih stavio na "kantar" bili su teški od 75 sve do 155 gr. Prilikom biranja materijala treba veoma voditi računa, ako već može da se bira, o težini. Ovo je važno kad se prave delovi koji idu na zadnji deo modela. Za 10 gr pozadi obicno treba 30-40 grama ispred težišta, zavisi od dužine prednjeg dela modela.

 

Razgovarajući sa Zirolij-em i Greg Hann-om (koji je do sada napravio 4 ovakva kita), obojica su mi rekli da veoma vodim računa da zadnji kraj Hellcat-a bude što lakši. Naravno ne na uštrb jačine i krutosti modela...

 

 

 

Na unutršnju stranu izlazne ivice, na tačno odredjenim mestima, ulepio sam "klocne" od balze i u njih će kasnije doći šarke preko kojih će se pokretati pokretni delovi horizontalnog stabilizatora.

 

Pre plankiranja blago sam izšmirglao gornju površinu horizontalca da bi je pripremio za plankiranje. Plankiranje je lepljenje "ploča" od balze. Plankovi su obično dimenzije 100x1000 mm i ako jedan plank nije dovoljan onda se više njih ulepljuje da bi se dobila veća površina.

 

Horizontalac sam plankirao sa balzom od 2 mm, kako je preporučeno. Pre lepljenja sam izmerio sve 2 mm plankove koje imam i izabrao 3-4 najlakša.

 

Pošto je horizontalac dubok plank koji se lepi prvo je potrebno sastaviti iz više užih plankova.

Kad se ovo radi mora se voditi računa o smeru godova koji moraju da idu po širini, tj. sa jednog ka drugom kraju horizontalca (sa leva na desno)...

 

Najjednostavniji metod da plankove spojite je tako što će te na stolu ili nekoj drugoj ravnoj površini, staviti dva planka jedan do drugog i sa jedne strane ih spojiti selotepom ili samolepljivom tapetom. Bitno je da plankovi lepo naležu jedan uz drugi.

Potom okrenete plankove i presavijete ih po spoju lepljive trake. U žljeb koji vam se pojavio sipate beli lepak (drvofix) i smo spojite plankove. Plankovi ne mogu da se razdvoje jer ih drži lepljiva traka i sa te strane ne prolazi lepak. Višak lepka izlazi na strani bližoj vama i taj višak jednostavno obrišete vlažnom krpom.

Potom na plankove stavite nesto što će ih pritiskati uz ravnu površinu.

Kad se lepak osuši skinete lepljivu traku i dobijete idealno zalepljena dva planka. Ako treba više od dva planka proceduru ponovite...

 

Za Hellcat-ov horizontalac potrebno je malo više od dva planka. Prvo sam plankove iskrojio, naravno malo veće nego što je horizontalac, primenio gornju metodu i dobio dva velika planka za gornju i donju stranu.

 

Prvu stranu koju plankiram uvek lepim super lepkom, pošto imam rešetkastu konstrukciju i sa unutrašnje strane mogu lepo da pridjem i da nanesem super lepak.

Uvek prvo zalepim plank u sredini i idem ka krajevima horizontalca. Trudim se da mi izlazna ivica planka i izlazna ivica horizontalca budu poravnate da ne moram posle mnogo da ih šmirlanjem doterujem.

Drugi, donji, plank lepim belim lepkom.

Pre lepljenja sa prednje i zadnje strane obelezim gde "izlaze" rebra, da bih imao pravac za čiode kojima ću pritisnuti plank uz rebra kad nanesem lepak.

Potom nanesem beli lepak po gornjim ivicama rebara i jednostavno samo spustim plank. Pošto više ne vidite rebra linije koje ste malopre obeležili služe Vam kao "reper" pravca. Sto više čioda koristite, to bolje... Sa mnogobrojnim čiodama ne može da se desi da plank negde "zevne" i da se ne zalepi... Naravno, ovo opet radite od sredine ka krajevima...

 

Neki modelari umesto čioda koriste kese sa sačmom ili nekim "praškastim proizvodima" pa, te kese stavljaju od gore na plank. Neko stavlja časopise i knjige... Meni je ova moja varijanta dobra jer vidim ako plank nije legao kako treba i odmah mogu to da ispravim.

Pošto se lepak osušio čiode se uklone i sa šmirgl papirom koji je nalepljen na neku pločicu (pločica ne treba da je mala, bar 10x15 cm) izšmirgao sam višak planka (ono sto je bio više iskrojen).

Kad se to uradi, sve četiri bočne strane su lepe ravne...

 

Sada sam na prednju stranu zalepio, takodje belim lepkom, napadne ivice. Napadne ivice su malčicko višlje od planka. Kad se lepak osuši sa onom "šmirgl pločicom" napadna ivica se svede na željeni radijus.

Široka i dugacka pločica se preporučuje kad se ovo radi, jer sa njom teško možete napraviti "rupe" kad šmirglate pošto je površina naleganja velika. Šmirgla koju koristim za ovo šmirglanje je šmirgla za drvo finoće 100 - 120

.

Na kraju sam na levom i desnom kraju Horizontalca napravio polukružne završetke. Oni su debeli 25 mm pa, sam prvo slepio dve 10 mm balze i dodao još jednu od 5 mm. Lepo sam izšmirglao dve strane da budu pod pravim uglom i zalepio ih na kraj horizontalca i u liniji sa izlaznom ivicom. Tako dva puta, levo i desno....

Doterivanje krajeva horizontalca sam započeo prvo sečenjem krivine od napadne ivice ka kraju, nagrubo, sa malom luk testericom a, potom, rendetom skidao višak i na kraju, naravno, daščica i "udri" po šmirglanju....

Finalno šmirglanje se radi kad se naprave i pokretni delovi horizontalca.

 

 

Pokretni delovi horizontalca su konstruktivni i oni se ne plankiraju. Kad sve bude gotovo presvući će sa Oratex-om (vrsta monokota koja može da se farba).

 

Za izradu ovih delova nema puno problema, sve se radi na planu i samo treba lepo, precizno, postavljati delove. Jedina "caka" je da, pošto su rebra kratka a, velika razlika u debljini napadne i zlazne ivice, pod izlaznu se postavi na par mesta balza koja će odići izlaznu ivicu od radne površine (otprilike 10 mm u Hellcat-ovom slučaju).

 

Moja mala modifikacija bila je da izlaznu ivicu napravim malo dublju i da sa prednje strane (gde dolaze rebra) napravim žljebove tako da rebra prosto udju u izlaznu. Time je spoj jači, jer se rebra i izlazna bolje drže...

 

Na izlaznoj ivici ostavljeno je mesto za trimer dubine, kao na pravom avionu...

 

Na napadnoj ivici pokretnog dela horizontalca, sa unutrašnje strane, takodje, se zalepljene "klocne" od balze. One su tačno naspram onih sa ne pokretnog dela...

 

Za lepljenje svih delova, na pokretnoj površini horizontalnog stabilizatora, opet sam koristio super lepak (Lindingerov Aero Bond) jer su i ovde svi delovi od balze.

Kad sam sve polepio, spojio sam pokretne sa ne pokretnim delovima horizontalca. Za to koristim tanku duplolepljivu traku. Ovo radim iz razloga da mogu idealno da izšmirglam prelaz sa jednog na drugi deo.

Šmirglanju se posvećuje velika pažnja jer je to ono što na kraju daje formu.

 

Ako ima nekih sitnih gresaka, rupica ili nešto slično, površine se lako mogu izgitovati pa, ponovo prešmirglati..

Za to koristim Body Fine dvokomponentni auto git koji se pokazao odličan jer se lako nanosi i šmirgla...

Posle šmirglanja delovi se lako odvoje i na pokretne delove horizontalca od napred, na napadnu ivicu se iz šmirglom napravi "špic" koji omogučava da horizontalac nesmetano ide gore dole.

Time je proces izrade horizontalnog stabilizatora za sada gotov. Šarke i ostale stvari dolaze kasnije...

 

Sta raditi dalje?

 

Čega god sam se dohvatio, trenutno, nemam sve delove.

Za centroplan mi fale retrakti, za trup nemam kokpit, pilota, zadnji retrakt i servoe, jedino bi mogao da pravim uške jer tu sem servoa (koje takodje za sada nemam) ništa više ne treba.

Odlučio sam da prvo napravim vertikalni stabilizator a, potom da krenem da pravim trup pa, dokle stignem.

Ovih dana moram početi da naručujem delove jer se projekat "zahuktava"...

Trup će, kao što sam već rekao, biti drvene konstrukcije.

Pre početka izrade pažljivo sam pročitao (poprilično šturo) uputstvo da ne bih nešto propustio. Ima mnogo delova i postoji red šta i kao ide da bi se sve dobro "složilo"...

Prvo je potrebno napraviti konstrukciju od balze na koju će se nalepiti deo od špera koji dodje od gore na krila. Na ovu konstrukciju se potom "navlači" 13 rebara, takodje od špera, koja daju formu trupa.

Pošto su rebra polukružnog oblika i trup ne može sam da stoji, potrebni su vam držači.

 

Još ovo na kraju, vertikalni stabilizator se pravi kao i horizontalni. Da sad ne pišem opet sve u "sitna creva" evo par slika...