Decembar 2009

Pisano 05. decembra 2009


Evo danas je 5 decembar i danas ću završiti deo izrade modela sa presvlačenjem staklenom tkaninom, gitovanjem i šmirglanjem...

 

No, pre nego sam se upustio u tu "avanturu" napravio sam na trupu još jedan otvor, prostor u kojem će se nalaziti Li-po baterija za alnaser.

Kao, što već znate, Hellcat će imati alnaser i ova baterija će pokretati elektro starter. Za Li-po baterije je bitno da se mogu izvaditi iz modela kad se pune a, ovaj otvor sa poklopcem mi omogućava da bateriji mogu lako i jednostavno prići sa spoljne strane trupa...

 

Poklopac ima dva šrafa, radi lakšeg skidanja i postavljanja. U otvoru je žljeb da bi baterija čvršće stajala na svom mestu...

 

Na firewall-u je otvor kroz koji prolazi žica prema prekidaču od alnasera...

 

Hellcat ima mnogo delova i njihovo presvlačenje sa staklenom tkaninom je dugotrajan i pipav proces.

 

Eleroni, flapsovi, poklopci, klapna sa nosačem, trimeri, antena...

 

Na delovima koji imaju dve strane za presvlačenje (krila, eleroni, flapsovi...) ne mogu se obe strane presvlačiti odjednom.

Prvi dan se, na prvu stranu, postavi tkanina sa smolom, sve lepo namesti, istisne višak smole i ostavi da se suši. Potom, sutradan, blago šmirglanje pa, drugi sloj smole...

Onda, sve to isto na drugoj strani...

Znači treba najmanje 4 dana da bi se presvukao i doterao jedan deo...

 

Za trup mi je trebalo i više vramena...

 

Kad je sve bilo presvučeno i lepo izšmirglano, krenuo sam sa gitovanjem.

Dok nisam stavio prvi sloj špric gita, sve je izgledalo veoma ravno. Ali, posle prvog nanosa, pojavile su se neravnine i mnoge "rupice". Da bi sve to popunio koristio sam dvokomponentni git a, za fino doterivanje jedno komponentni...

 

Trup, krila i sitni delovi nakon prvog špric gitovanja...

 

Tehnike presvlačenja sa staklom, gitovanja i ostalog sam već opisivao ranije, kad sam pravio Thunderbolta i Zero-a, pa sad to ne bih ponavljao opet.

 

 

Za gitovanje je potrebno, na nekim mestima po dve tri puta naneti git, da bi se dobila ravna površina.

Šmirglanje se radi sa dugačkom daščicom na kojoj je šmirgl papir. Daščica služi da se ne bi pravile "rupe" na površinama koje obradjujete.

Sve u svemu, velika količina nanetog gita se ponovo ošmirgla a, ono što ostane tek pokaže koliko je deo koji ste obradjivali bio neravan...

 

Na warbird modelima je površina koju doterujemo mnogo ravnija neko na pravim avionima. U fabrikama se nisu baš trudili da sve bude besprekorno, pošto su avioni, u proseku, trajali 11 dana...

Možda niste znali ali, prosečan vek pilota u ratnim uslovima, bio je 22 dana..

 

 

Reći ću samo da sam koristio iste "špecije", Body akrilni špric git u spreju, Body Fine dvo komponentni git, Max Meyer jedno komponentni git...

Za grubo šmirglanje papir gradacije 100 a, za fino od 240-320. Ovaj fini šmirgl papir je za suvo šmirlglanje i ima sa zadnje strane tanak sundjer...

 

 

Što se tiče epoxy smole, u početku sam koristio smolu kupljenu kod Branka Bjelića u Batajnici.

Kad sam potrošio Brankovu smolu, koja je super ali, je 35 evra kilogram, kupio sam R&G smolu u Bg-model-shopu u Beogradu (http://www.bgmodelshop.com/).

Ova radnja prodaje stvari od poznate Nemačke firme R&G. Imaju svega a, smola im je 22 evra kilogram. I ova smola je odlična...

 

U BG model shop- u imaju i staklene tkanine raznih gramaža.

Za presvlačenje Hellcata, koristio sam par vrsta staklene tkanine.

Prvo sam radio sa 33 gr tkaninom kupljenom u Origo Modelu u Budimpešti (pakovanje od 2 kvadratna metra je oko 7 evra).

Potom sam uzimao R&G od 27 gr kupljenom u Bg-model-shop-u ( pakovanje od 2 kvadrata je 16 evra).

Kad mi je nestalo i te, Jole mi je iz Lindingera doneo staklenu tkaninu, takodje od firme R&G, ali od 25 grama.

Mogu vam reći da je ova zadnja najbolja jer je veoma fino tkana i mnogo je gušća od predhodne dve... Kvadratni metar je 9 evra...

Mislim da sam na Hellcat-a, potrošio oko 4-5 kvadrata staklene tkanine i oko 700 gr epoxy smole...

 

Proces koji sam završio dugo traje ali, je veoma bitan da se napravi kako treba, jer uz faze koje dolaze dočarava realističnost aviona...

Verujem da sam, samo na ovo, potrošio više od 150 sati rada...

 

 

Sledeće na redu je izvlačenje panel linija na trupu i krilima, potom nitne pa, ostali detalji... To su delovi izrade modela koje najviše volim da radim...

 

U medjuvremenu su mi stigli i Match Box i svi delovi za auspuh...

 

JR Match Box je neophodna "spravica" kada povezujete više servoa na jedan kanal. U mom slučaju, na Hellcat-u imam 4 servoa za flapsove koji moraju da apsolutno isto rade.

 

U Match Box mogu da se priključe do 4 servoa. Servoi idu u kanale od 1-4.

AUX BATT - je kanal za akumulator koji sa strujom posebno može da snabdeva samo Match Box.

Ovo je bitno, recimo ako imate digitalne servoe koji mogu da "povuku" mnogo struje, da se ne bi kroz samo jedan kanal na prijemniku "davala" struja za sva 4 servoa.

Ako se ne koristi externa baterija u ovaj kanal postavlja se "džamper" koji se dobije sa Match Box-om...

To RX - je kanal u koji ide kabel do prijemnika...

Štelovanje servoa priključenih na Match Box je veoma jednostavno.

Prvi servo, iz kanala 1, šteluje se tako što se kružni točkić postavi na broj 5 i tu se namešta revers - smer okretanja polugice servoa.

Potom se točkić prebaci na broj 1 i sa dva mala tastera se šteluju krajnji položaji polugice servoa. I tako redom 2-6, 3-7, 4-8...

Hodove sva četiri servoa možete veoma precizno namestiti...

I Futaba ima sličnu spravicu (Futaba MSA-10), koju možete nabaviti u Tower Hobby-u...

 

Stigli su i svi delovi za povezivanje Zenoaha 62 sa našim "custom" auspuhom. Sve je od Nemačke firme Krumsheid.

Prirubnica je pravljena baš za Zenoah 62, a svi fitinzi pasuju besprekorno...

Rebrasto crevo je da se, po potrebi, lakše nameste krivine izduvne grane...

Plavo crevo je od silikona i služi da se na kraju povežu izduvna grana i auspuh. Silikonsko crevo se za povezivanje koristi zbog vibracija...



Pisano 11. decembra 2009

 

Došlo je vreme da se radi na detaljima na Hellcat-u...

 

Prvo sam morao da izaberem kolor šemu. U igri je bilo par opcija:

 

 

Od samog starta najviše mi se svidjala ova za koju sam se na kraju i odlučio:

 

To je bio Hellcat na kojem je leteo kapetan Dick Stambook, 1944 god. Avion je bio u sastavu VF 27 eskadrile na nosaču aviona USS Princeton...

 

Bez obzira što su ovo warbirdi, volim kad na avionu ima malo više boja. Svidjaju mi se i ova ajkulina usta i oko na kapotažu, a ono što je najvažnije imam avion u sve tri projekcije.

Za detalje na kapotažu imam i nalepnice koje idu na plastične makete. Povećavajući ih na željenu dimenziju moći ću sve vrlo precizno da nacrtam na svom modelu...

 

Početak izrade detalja bio je da na krajevima krila napravim poziciona svetla.

Providne plastike sam napravio vrlo lako. Zagrejao sam ih fenom za skidanje boje i odmah, dok su još bile vrele, prislonio na krilo. Tako sam dobio idealne "oblike" za levu i desnu stranu...

Potom sam testericom odsekao ćoškove krila i obradio ih sa šmirgl papirom.

Providne plastike sam lepo obradio i sada su spremne za ugradnju...

 

 

Još dok sam pravio krila, ugradio sam karbonske cevčice kroz koje će prolaziti žice za led diode, tj. svetla.

Za sada je to sve što se tiče ovih svetla... Led diode ć'u postavljati kad model bude bio ofarban...

 

Da bih mogao da radim detalje, morao sam na krilima da nacrtam gde će ići panel linije i nitne, da bih potom, mogao pozicionirati razno-razne poklopce koje moram još napraviti i ugraditi...

 

Za crtanje linija mogao sam koristiti više izvora, maketu koju imam koja je neverovatno detaljna, tlocrt Hellcata koji takodje imam, slike iz mnogih knjiga što sam ih skupio....

Pošto je tlocrt veoma detaljan iskoristio sam ga za izvlačenje panel linija.

 

 

 

Plastična maketa je neobično detaljna. Pošto je u 3 dimenzije, lakše se vide detalji. Izmedju crteža i makete ima malih odstupanja u detaljima.

Odstupanja je bilo i na pravim avionima jer su Hellcat-i tokom proizvodnje bili usavršavani i doradjivani...

 

Da bih razmerio model, prvo sam skenirao plan od makete i sken crteža prebacio u Corel, grafički program za crtanje.

U Corel-u sam skenirani crtež povećao na veličinu krila od modela. Ustanovio sam da je Ziroli napravio veoma dobar model i da je krilo skoro isto kao na crtežu.

Izradu linija sam počeo od kraja leve uške i paralelno radim levu i desnu stranu krila.

Linije panela sam isekao na kateru i širine su 1,4 mm...

 

 

Osnovna stvar je da se prvo odrevi prva linija, linija vodilja, i od nje se potom razmerava sve ostalo.

Corel program, omogućava vam da veoma precizno razmerite sve razmake. Paralelno sam radio levu i desnu stranu krila, da bih bio siguran da neću nešto zaboraviti da postavim...

Tokom merenja oduševila me je činjenica da sam krilo napravio skoro savršeno, pošto je razlika leve i desne strane 2 mm, što na raspon od 2415 mm i nije neka razlika...

 

Razmeravanje i lepljenje linijica sam počeo od samog kraja krila. Spojevi moraju biti pedantno napravljeni jer će se svaki detalj videti kad se nanese špric git...

Površine nacrtane grafitnim olovkama su polja gde će se naknadno zalepiti plastični delovi - poklopci...

 

 

Izvlačenje linija je dugotrajan posao, jer se sve mora veoma precizno razmeriti, a to traži vremena...

Sa uški sam prešao na centroplan i na kraju su linije bile i na gornjim i na donjim stranama od krila, koje kao što se vidi, nisu iste...

 

 

Linije su izvučene i na trupu...

 

Trup spreman za linijice... Prva linijica je pratila otvor kabine. Na trupu je veliko "zezanje" bilo razmeriti ove vertikalne linije jer je trup specifičnog oblika...

 

Sve linijice su postavljene...

 

Sledeći korak je da se sve lepo špric gituje i da se potom pažljivo skinu sve linijice sa trupa. time će se stvoriti "kanalčići" tj. linije panela, spojeva limova na pravom avionu...

Pored panel linja postavljaju se nitne...

 

Interesantno je napomenuti da Hellcat nema mnogo panel linija ali, zato ima mnogo nitni.

Nitne na krilima i trupu nisu iste. Na krilima su pljosnate (one koje postavljam lemilicom - kao na Thunderboltu) a, na trupu su uglavnom ispupčene.

 

 

Za ovakve nitne koristim beli lepak koji "kapljem" na površinu gde treba da se postave nitne...

Da se lepak ne bi slivao, morao sam napraviti poseban "alat", a to je plastična flašica sa iglom za špric na vrhu.

Beli lepak se razredi sa vodom taman toliko da prolazi kroz iglu a, da ne curi. Prislonivši iglu uz površinu na koju želite da postavite nitnu, lepak iscuri u pravilnu poluloptu, oblik kako su izgledale prave nitne.

Postavljanje ide brzo, najduže traje razmeravanje linija po kojima se postavljaju nitne. Bitno je napomenuti da se mora koristiti beli lepak koji se brzo suši (Henkel Expres), jer se u protivnom kapljica, koja je idealna polulopta kad se postavi, malo spljošti...

 

 

Ova tehnika "nitovanja" je lakša od one sa lemilicom jer, sem što ide brže, ako pogrešiš, nitnu jednostavno obrišeš pa, je postaviš ponovo. Kod postavljanja nitni lemilicom, kad utisneš nitnu ako si nešto zeznuo, nema povratka...

 

Krila i trup na Hellcat-u imali su mnoge poklopce....

Na Zerou sam za poklopce koristio samolepljivu tapetu koju sam isecao u obliku poklopca i lepio je na krila, na mestima gde su se poklopci nalazili.

Surfujući Internetom naišao sam na "caku" kako neki modelari prave poklopce, koristeći belu plastiku (juvidur) od 0,35 mm...

Za mog Hellcat-a koristiću ovu metodu. Deo poklopaca koji će ići na krilo sam već isekao na laserskom cutteru. Šema je iscrtana u Corelu a, laser je odradio ostalo...

 

Juvidur se prodaje u tabaku 100x700 mm i košta oko 250 din... Laserski kater idealno iseče delove koji se potom vrlo lako istinu.....

 

Neki poklopci su imali šrafove kojim su bili zavrnuti za trup ili krila aviona. Šrafove sam napravio od samolepljive tapete... Prvo sam ih nacrtao u Corelu, potom isekao na cuteru i ostao je samo da se nalepe na plastike. Šrafići su prečnika 3 mm i malo je "pipavo" praviti ih ali, se isplati, kad se vidi krajnji rezultat...

 

Deo krila gde dolazi jedan od poklopaca. Olovkom je tačno nacrtano mesto...

 

Poklopac na svom mestu...

Na mom kateru za sečenje samolepljivih folija isekao sam "šrafove" i nalepio sam ih na poklopce. Efekat je super, a biće sve još bolje kad se ofarba...

 

Plastike koje "glume" poklopce postavljaju se tek nakon špric gitovanja panel linija...

 

I za kraj ovog pisanja evo i antena...

 



Pisano 28. decembra 2009

 

Detalji, detalji... Danima već radim na detaljima Hellcat-a....

 

Od zadnjeg pisanja, kad sam polepio trakice od 1,4 mm, samo se bavim detaljima na modelu...

 

U par navrata sam išao kod našeg drugara, modelara Goluba i u njegovoj firmi sam napravio "prve korake" u finiširanju Hellcata...

Golub se profesionalno bavi farbanjem nameštaja i ima svoju komoru za farbanje.

Pošto je napolju bilo veoma hladno i padao je sneg, u komori sam nanosio špric git.

 

Prvo sam u dva sloja špric git naneo samo preko nalepljenih linija a, treći završni sloj je išao preko svih površina krila, trupa i ostalih delova, da se sve izjednači...

Kad su delovi bili suvi, sa 400 šmirgl papirom sam, blago, sve prešmirglao. Ovo je radjeno iz razloga da se površina koja je malo porozna, izglanca i da se na površinama izmedju panel linija malo stanji špric git, zbog ne potrebne težine... Posle ove "operacije" sve površine su glatke i ravne kao staklo...

Nakon ovog sam poskidao sve linijice od tapete sa modela. Pojavili su se besprekorni "kanali" - panel linije...

 

kod se skinu trakice pojave se besprekorne panel linije. linije su malo dublje, pošto je površina pored njih tri puta špric gitovana...

 

E, sad počinje žurka...

 

Želja mi je da na ovom modelu odem "korak dalje" i da probam da napravim što više detalja. Dosta sam gledao na RC Universu i drugim sajtovima, kako modelari širom sveta rade finiširanje, video sam mnoge dobre "cake" i hteo sam da ih primenim na Hellcatu...

 

Gledajući dokumentaciju, video sam da se i pravi Hellcat-i razlikuju medjusobno, tj. da nemaju svi isto odradjene panele, nitne i poklopce... Osnovne linije su iste, ali detalji se razlikuju.

Razmišljao sam šta da koristim, koju dokumentaciju, za linije, nitne i ostale detalje i opredelio sam se onom mom tlocrtu aviona u tri dimenzije.

Trodimenzionalni crteži i Zirolijev model se dosta podudaraju, doduše, ima nekih sitnih odstupanja ali, to je zanemarljivo.

Naravno sve je radjeno u razmeri, pošto sam skenirane projekcije modela ubacio u računar i u Corel-u skenove razvukao na veličinu Hellcat-a kojeg pravim. Tako sam sve mere dobio u milimetar...

Linije sam crtao grafitnom olovkom i po njima će kasnije biti postavljane nitne...

 

Linije na vertikalcu i delu trupa po kojima ću postavljati nitne... Računam, da će postavljanje nitni ići brzo, jer neću gubiti vreme na merenja...

 

Ista priča je i za krila...

 

Pošto je Hellcat oblog oblika razmeravanje mi je oduzelo baš mnogo vremena. Koristio sam mnoge "cake" da bih sve bilo "u vinklu" i "pod konac"...

Naravno koristio sam i vinklu i konac ali, i mnoge "pomoćno - priručne" alate...

 

Prva slika razmeravanje sa koncem. Bez njega nema pravih linija...

Za krivine sam, dosta, koristio traku od plastike, pošto je ona elastična i prati oblik trupa...

Prva linija na kapotažu od koje se skoro sve posle merilo, nacrtana je pomoću ovog "priručnog alata"... Ni bez njega nema ravne linije...

 

Hellcat je bio "sastavljen" iz velikog broja limenih panela i zato ima bezbroj linija i spojeva. Trudio sam se da, koliko god je to moguće, pokušam da što tačnije razmerim avion.

Poklopce, koji su bili na pravom avionu, i koji su se šrafovima pričvršćivali, pravio sam od Juvidur ploča, bele plastike debljine 0,35 mm.

Sve poklopce sam crtao na računaru i fajlove, potom, nosio kod drugara koji ima laser cut mašinu. Na laseru je sve bilo besprekorno izsečeno, a poklopce sam lepio super lepkom (cijanofix) na krila i trup, na ista mesta gde su bili i na pravom avionu...

 

 

 

Na cutteru sam isekao "šrafiće" prečnika 2 i 3 mm i polepio ih na mesta gde su se nalazili i na originalu, što na poklopce, što na kapotaž, a ima ih po trupu...

 

Kad sam uvideo da su mi šrafovi od 3 mm veliki za neke stvari napravio sam i od 2 mm. koliko je to malo prikazuje zadnja slika...

 

 

Imitaciju šrafova sam pravio od srebrne samolepljive tapete. Srebrna boju sam koristio iz razloga što ću kad krenem da pravim weathering, tj. kad krenem da šmirglam plavu farbu, da bih dobio onaj "ofucani" izgled, ispod nje izbiti srebrna boja, kakvi su bili šrafovi i lim od aviona...

 

Recimo, na kapotažu sam brojao koliko je šrafova bilo na pravom kapotažu, pa sam time na mom kapotažu dobio razmake...

 

 

Šta da vam kažem, bolest uzima maha...

 

Sve u svemu radim punom parom ali, je ovo nevidjeno pipavo i traži veoma mnogo vremena. Kad ovo završim na red dolazi postavljanje nitni...

Plan mi je da do kraja januara model bude ofarban...


Pisano 30.decembra 2009


Evo još malo slika: