Februar 2009

Biće da sam malo poranio sa konstatacijom da centroplan tek što nije gotov...

 

Modelarim danima a, vidnog napredka skoro da nema. Bar tako izgleda... Šta sam radio?

 

Da bih konačno, više, završio rad na centroplanu, morao sam da na istom napravim "stomak" koji će propratiti oblik trupa. Ovo ispupčenje je sastavni deo centroplana i skida se zajedno sa njim kad se srednji deo krila uklanja sa trupa.

Pre par meseci, dok sam pravio trup, odsekao sam donje delove prvih sedam rebara. Sada je došlo vreme da svako od ovih rebara skratim za debljinu profila i vratim na centroplan, svako na svoje mesto.

 

Pod centroplan sam prvo stavio najlon da se ne bi slučajno nešto zalepilo za trup...

Da bih dobio pravilan luk, ili ti, donju krivinu trupa prvo sam na centroplan namestio i zalepio prvo i zadnje, sedmo, rebro. Ova dva rebra su idealno poravnata sa rebrima na rupu na koja naležu.

 

Radijus "stomaka" na centroplanu sam odredio sa letvicom koja je postavljena u žljeb, na ova dva rebra i "šacometrijskom metodom" sam napravio krivinu...

Sledeći korak je bio da precizno ukrojim preostala rebra i da ih polepim na donju stranu centroplana. Rebrima sam sa donje strane dodao trouglaste letvice da bi spoj sa centroplanom bio jači...

 



 








Učinivši ovo u žljebove na rebrima ulepio sam i preostale letvice... Time je "kostur" za plankiranje stomaka bio gotov.

 

 









 









Zalepio sam i prednje cevčice koje vode šraf do otvora na centroplanu kroz koji šraf prolazi kad se steže za trup. Za bih dobio dobar pravac za šraf, kroz otvor na krilu sam provukao cev koja pasent ulazi u otvor. Potom sam, kad sam ulepljivao cev od papira samo vodio računa da bude udaljena isto sa svih strana od cevi koja izlazi iz centrolana. Pod papirnu cev sam podmetnuo prsten od balze na koji će nalegati glava od šrafa kad se bude stezao...

 

 

Papirne cevčice koje usmeravaju šraf ka rupi na centroplanu, napravio sam vrlo jednostavnom metodom.

U zavisnosti od prečnika koji vam je potreban nadjete neku odgovarajuću cev ili bilo šta što je okruglo. Na taj "šablon" fino, precizno stavite tanku najlon kesu (idealne su one za zamrzivač pošto su tanke). Uzmete i izmešate jednu količinu 5-to minutnog epoxy lepka... Potom spremite jedan A - 4 tabak papira i na njega nalijete onaj epoxy lepak. E sad, je bitno fino, ravnomerno razmazati lepak po papiru, najbolje je da koristite špahlu za gitovanje. Kad ste lepak tanko naneli uzmete vaš šablon i oko njega namotate papir sa lepkom. Kad se lepak osuši dobijete cev, idealno pravilnog oblika. Šablon iztisnete, zato vam pomaže onaj najlon i stvar je time gotova. Ovakva cev je prilično tvrda, lako se seče i šmirgla. idealna je za vodjice i slične stvari.

 

Na trupu sam konačno ulepio i šrafovima, za svaki slučaj stegao, sve delove od tvrdog drveta, koji će nositi ubodne matice za četiri zavrtnja M-6. Ovo su šrafovi kojima se steže centroplan za trup.

Da bi krilo (centroplan) lepo ležalo na trupu, "sedlo" na koje naleže krilo se plankira sa šperom od 0,4 mm. I taj deo posla je odradjen...

 

Centroplan sam napravio da prilično "pasent" leži na trupu pa, sam čak i taj šper od 0,4 mm morao malo šmirglati, da sve lepo nalegne...

 

 

Na prednjoj strani trupa iznad krila nalaze se dva udubljenja, u kojima su sa na pravom avionu nalazili auspusi. Ispod krila bila su još dva udubljenja, takodje za auspuhe. U gornjim je bilo po tri auspuha u svakom otvoru a, dole po dva...

E, sad, ta udubljenja su prilično nezgodnog oblika jer su zakrivljeni u radijuse i po dužini i po širini... Malo sam brinuo kako ću napraviti ove "krivine", ali sam ih dosta lako odradio sa šperom od 0,4 mm.

Ovaj šper je savitljiv skoro kao karton i da se prilično lako oblikovati. Zato sam ga iskoristio za ovaj rad... Šper sam prvo super lepkom (cijanofix) zalepio sa prednje strane otvora, gde je krivina najveća, a potom ga lepo oblikovao prema kraju. Za sada sam sve ulepio super lepkom samo da bi stajlo na mestu...

Potom sam, sa unutrašnje strane trupa (mogao sam da pridjem) "nalio" po svim spojevima špera i trupa, 12-to minutni epoxi lepak i pustio ga da se lepo svugde slije i dobro osuši...

 

 

 

Ovo obično radim pre spavanja da posle ne bih nešto "babrao" dok je lepak svež, pa, pokvario...

 

Sutra dan, sa šmirgl papirom, sam lepo obradio ivice ulegnuća na trupu. Ulegnuća su savršeno ispala...

Na zadnjem delu ulegnuća, gde je krivina najmanjeg radijusa, šrirglajući šper došao sam do epoxy-a ali, on je sad bio tvrd kao kamen i lepo je popunio sve pukotine...

 

Dok sam radio centroplan pala mi je na pamet ideja da bih mogao na "stomaku", da napravim klapnu, za protok vazduha sa uljnog hladnjaka, kao što je imao pravi Hellcat. Klapna ima jedno malo ispupčenje na vrhu ali, se po potrebi i cela mogla spustiti.

 

 

Ovo je detalj koji nije teško napraviti. Smislio sam kako da to izvedem, gledao onu moju maketu, slike od pravog Hellcat-a...

Ideja se polako pretvara u realizaciju (za početak sam na centroplanu napravio kutiju), u narednom nastavku će te videti kako sam ovo namestio do kraja....

 

Na ovom mom Hellcat-u napraviću i kuku koja je služila za hvatanje sajle, prilikom sletanja aviona na nosač... Kuka je izlazila sa donje strane na samom kraju aviona.

Ni ovo ne bi trebalo da bude neki veći problem da se izvede, ideja je tu, samo da se realizuje...

 

Pošto su kuka i klapna više "fora", jer nemaju nikakvu funkcionalnu namenu, zbog ograničenog broja kanala na predajniku verovatno će biti vezani na isti kanal. Stanica koju ću koristiti, JR 9303, ima mogućnost da se brzina servoa uspori tako da će ovo biti dobar štos da kad pomerim klizni trimer polako izlazi kuka i otvara se donja uljna klapna...

 

 

 


Malo sam radio i na horizontalnom i vertikalnom stabilizatoru. Ugradio sam šarke, a na vertikalcu sam ulepio napadnu ivicu i od balze sam napravio i obradio sam vrh pokretnog i ne pokretnog dela. Na pokretnim delovima horizontalca sam dodao još po klocnu od balze da šarka prolazi kroz deblje drvo...

Sad je sve izšmirglano, upasovano i spremno za presvlačenje...

 

Sa donje strane trupa, iza krila, zalepio sam prvi plank. Morao sam da ga kvasim da bih ga lakše savio u radijus oko rebara. Ovaj plank je debljine od 3 mm (kao i svi na trupu), i ulepljen je sa belim lepkom...


Zaboravio sam reći, pre dve nedelje, stigao mi je i motor, Zenoah 62... Šezdeset dvojka izgleda kao "naduvana" 45-tica...

Imam ideju da izduve od auspuha namestim da izlaze na onim ulegnućima koje sam malopre spominjao tj. da budu na istom mestu kao na pravom avionu... Videću još da li to može da se izvede...

 

Pozdrav do sledećeg nastavka...