Januar 2010

Linijice ste videli, plastične poklopce takodje, ali niste videli nitne...

 

E, baš sam se "nanitovao" - valjda se to tako kaže...

Prvo sam nitne stavljao na uške, pa na centroplan.

Nitne koje su na krilima i horizontalcima, postavljane su sa lemilicon i bakarnom cevčicom od 3 mm. Tehnika je već opisivana u više navrata i vrapci je već znaju...

 

 

 

 

 

 

Ono što je novo su ispupčene nitne na trupu. Njih sam radio sa Henkelovim Expresom belim lepkom, koji se veoma brzo suši. Da bi sve nitne bile iste koristio sam "specijalni" alat...

Iglu od šprica sam ošmirglao vrh jer sam takom mogao bolje da doziram kapljice.

 

 

Sve u svemu, nitne se mnogo brže postavljaju od onih sa lemilicom, ako negde pogršiš, nema problema, krpom obrišeš loše nitne, pa preko toga ponovo, dalje, radiš...

Da postavim sve nitne na trup, trebalo mi je oko 5 - 6 dana...

 

 

 

 

 

 

Na red za presvlačenje su konačno došli i pokretni delovi horizontalaca i vertikalca.

Ove površine su konstruktivne, ali nisu plankirane nego se presvlače sa Oratexom ili nekom sličnom vrstom presvlake koja se može farbati. I originalni Hellcat-i su imali sa tekstilnom presvlakom, presvučene ove komande.

 

Posle osnovnog presvlačenja pokretnih površina, odradio sam i detalje...

Na horizontalcima sam dodao nitne i spojke platna i rebra. Ove detalje sam sekao od samolepljive folije i lepio ih na Oratex. Potom sam preko tih detalja postavio još jednu traku Oratexa, 6 mm širine.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Slična priča je bila i na kormilu vertikalca.

Na kraju, preko svega, sloj špric gita i komande su bile kao na pravom avionu...

 

 

 

 

 

Za postavljanje nitni, lepljenje poklopaca, pa lepljenje sitnih detalja na njima, utrošio sam mnogo vremena. Vreme je "otišlo" i na beskrajno proučavanje slika originalnog,velikog, Hellcata i premeravanje modela, da bih što vernije preneo detalje...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Moram vam ispričati jednu anegdotu koja mi se dogodila...

Počeo sam da lepim "šrafiće" na kapotaž, nacrtao jedan u Corelu, i kopirao ga u ceo red šrafova. Naravno, na svima žljeb za šrafciger stoji vodoravno...

Došao jedan moj prijatelj pa, veli: "A, što nisi malo izokretao te žljebove, gde baš da svi budu u liniji..."...

Ajd' da ga poslušam...

Na kapotažu nisam skidao one koje sam već zalepio ali, sam posle na trupu, centroplanu, uškama gde god sam lepio te moje imitacije šrafova, okretao ih da ne budu svi u istom pravcu... Ne moram spominjati da sam u ovom slučaju lepio jedan po jedan šraf...

Sve u svemu, postavih ja slike mog Hellcata na RC Universe, u postu o Hellcat-u.

Posle par dana javi mi se jedan poznanik i napisa mi da su na warbirdima žljebovi šrafova na panelima uvek stajali vodoravno, sem u uglovima gde su bili pod 45 stepeni...

To je radjeno iz razloga da, kad pilot vrši vizuelni pregled aviona na zemlji, odmah uoči da ako šraf ne stoji u liniji, verovatno je otpušten...

Kaže čovek, kad sam već vodio toliko računa o svemu, bilo bi dobro da to popravim...

 

I šta ću, skidao sam onda one moje šrafiće pod raznim uglovima pa, lepio nove šrafiće ponovo... Srećom nema ih mnogo, stotinak i kusur komada...

Prijatelju, koji mi je dao "savet", sam samo forvardovao mail, bez mnogo objašnjavanja...

 

 

 

Pre neki dan sam od Goluba, mog drugara koji će farbati model, uzeo RAL farben kartu da odredim nijanse plave boje za trup i krila...

Gledao sam i gledao, uporedjivao crteže, slike na Internetu ali, nikako nisam mogao da budem baš potpuno siguran koje su prave nijanse.

Frank Tijano prodaje "čip kartu" boja, koje su koristili warbirdi i koja je napravljena po originalnim nijansama aviona.

Držao sam to u ruci ali, eto nisam kupio... Sad bi mi dobro došla...

 

U knjigama o Hellcat-u ima tačno navedeno koja je koja boja, gde se koja i od kada do kada koristila itd.. Jedino je problem što su sve šifre boja po FS (Federal Standard) sistemu.

No, i za to ima leka...

Neša Miklušev mi je na Internetu našao tačne oznake nijansi FS sistema i RAL-a.

Odredili smo boje i još malo i model ide na farbanje...

 

U zadnjih nedelju dana imao sam "velikih briga"...

Što se više ovaj projekat primiče kraju sve sam više svesniji da Zenoah 62 kojeg sam namenio, sudeći po svemu, neće biti dovoljno snažan. Mislim, moći će model da leti sa njim ali, bez i malo rezerve snage i verovatno u režimu skoro uvek punog gasa...

 

U mojim odlascima na Top Gun, imao sam prilike da čujem i vidim kako izgledaju i rade Moki motori. To su oni lepi, četvorotaktni, radijalni, petocilindrični motori...

Prave se u 4 veličine 150, 215, 250 i 400 ccm a, ovaj najmanji bi na Hellcat-a legao...

Gledajući RCU video sam da modelari, ako već odluče da stave Moki, isključivo koriste onaj od 150 ccm za ovaj model.

 

Naravno, kao i uvek, sve ima i prednosti i mane.

U warbird priči, prednost Mokija je njegova težina (4500 gr) i kad se on postavi skoro da nema potrebe ni za kakvim olovom za doterivanje težišta. Za Hellcat koji napred nije mnogo dugačak, ovo može biti vrlo bitno...

 

Ipak najlepše, kod Moki-a, je zvuk... Gospode Bože, to je praznik za uši...

Četvorotaktni motor ima i veliki obrtni momenat, pa motor može da vrti velike, skalaste, trokrake propelere...

 

Mana ima koliko i vrlina, prva i najveća je cena i ne bih je spominjao...

Gledao sam kod Airworlda u Nemačkoj, koji i pravi ove motore, i nije mi bilo dobro... Onda računam, ići ću ove godine u Ameriku, pa ću ga kupiti tamo, odem na sajt Troy Buildt Models, kad ono, cena kao u Nemačkoj...

Ako ga kupim u "švabiji" imam i varijantu da skinem "štojer", nije malo 20%, našao sam i kako da to odradim, ali i dalje je cena "jeziva"...

 

No, pošto mi modelari baš nismo "baždareni", bar ja, i preko toga bih nekako prešao, ali Moki traži mnogo održavanja i servisiranja.

Motor je komplikovan, i mora se stalno nešto "čačkati" na njemu.

Recimo to je motor idealan za Coku koji "obožava" da stalno nešto "babra" i šteluje, doteže, podmazuje...

Ja nisam iz te priče i za mene je zato Zenoah zakon. Kad ga jednom našteluješ nema ništa više na njemu da diraš, samo sipaš gorivo i letenje...

 

Na početku ovog projekta nosio sam se mišlju da kupim Zenoaha GT 80, dvocilindričnog boksera.

Onda sam dosta pričao sa čika Duletom i "pao" sam pod njegov uticaj da će G-62 biti dovoljan. Ovaj Zenoah od 62 ccm sigurno može da "vuče" modele do 18 kilograma ali, one od 15-tak nosi kao od šale...

Čika Duletov Hellcat, predpostavljam neće preći tih 15-tak kilograma i G-62 će biti dovoljan. Ja sam "ludovao" sa kokpitom, pilotom, kukama, klapnama, nitnama, svetlima, baterijama, alnaserom... i težina od 17-18 kila mi je zagarantovana...

 

Sada sam danima u "dileji", što bi kazao Oko, šta da radim...

 

Vidim da ko god je stavio ZG 80 nema problema sa letenjem, jer motor ima snage...

Kontaktirao sam i razmenio dosta mail-ova sa modelarima širom sveta ne bi li došao do nekog zaključka...

Dopisivao sam se u par navrata i sa jednim modelarom iz Nemačke koji je napravio i leteo ovakvog Hellcata sa ZG 80. Model mu je bio težak 17,5 kila, Zenoh ga je "nosio" kao od šale, ali je morao da doda 2 kile olova da bi doterao težište!!!

Čovek je samo zbog toga skinuo Zenoaha i stavio Moki 150. Težina je ostala ista, Motor je snažniji, model još bolje leti a, zvuk...

Pitao sam ga da li bi mi prodao Zenoaha 80. Dao mi je ponudu i da skratim priču, pre neki dan smo istrgovali za motor...

 

Meni je ovo dobra opcija iz više razloga, prvo Hellcat sad ima motor sa kojim ne moram da razmišljam šta će biti u vazduhu.

Drugo, i na GT 80 mogu staviti alnaser koji sam namenio 62-jci...

Treće na mog Thunderbolta koji ima Zenoaha 45 i koji je malo slab za taj model (Thunderbolt je skoro 13 kila sa gorivom) sad mogu da stavim ovaj motor od 62 ccm i da mi se model "preporodi"...

Motor koji ću skinuti sa Thunderbolta i onaj koji mi je ostao od Cap-a čine mi par motora za Lightninga, sledeći projekat...

 

Sve u svemu, čeka me velika rokada motora u mojoj floti...

 

Plan mi je bio da model ofarbam do kraja januara, ali sada sa izmenom motora, nosača, doterivanjem pozicije rezervoara, alnasera... bojim se da će farbanje biti tek u februaru...

 

 

Za kraj evo još koja slika: