Juli 2010

Danas sam svojim motor biciklom napravio jedan "Tour de Srem" obišavši moje prijatelje modelare u Šapcu i Mitrovicama...

Prvo sam se preko Venca "sjurio" u Šabac, direktaša kod Belog, najvećeg čarobnjaka u radu sa prohromom na ovim prostorima...
Naravno, poseta je imala razlog, a, to je bio da pokupim Zenoaha GT 80, kapotaž i nove auspuhe koje je Beli u medjuvremenu napravio. Ne moram vam reći da je opet prevazišao sebe, napravivši ih iznad svih mojih očekivanja.
Mislim da će par slika najbolje da ilustruje kako izgledaju:









Prirubnice sam nacrtao u Corelu a, Beli ih je isekao na svojoj CNC mašini. Dimenzije auspuha sam prilagodio zapremini cilindara. Auspusi su "otvoreni" znači, nema nikakvog prigušivača u njima.
Ovih dana ću na Hellcata montirati GT 80 sa ovim, novim, izduvom i jedva čekam da vidim šta će reći obrtomer...


Ipak, kako sam već ranije najavio, kupio sam nov motor za ovaj model...
Deda Sava iz Mačvanske Mitrovice bio je druga stanica na mom putu, pošto se kod njega nalazio moj novi MVVS 80 i Mejzlik karbonska elisa 27x10. Sve je stiglo iz "Švaje" i ne znam šta bolje izgleda...
Ovim putem mu se još jednom zahvaljujem na ljubaznosti i predusretljivosti pri nabavci ove opreme...

MVVS u najmanju ruku izgleda "brutalno" dobro. Po dizajnu se odmah vidi da je to motor najnovije generacije ovog proizvodjača.
Motor i pripadajući delovi spakovani su u kutiji u kojoj se nalazi umetak od penastog materijala, tako da nema teorije da se bilo šta ošteti.
Sam motor poprilično je velik i pleni svojim izgledom. Čitajući po netu modelari ga mnogo hvale, kažu da lako pali, da ima vrlo savremeno elektronsko paljenje, da je snažan i da "glatko" radi...
Da li je sve baš tako videćemo ubrzo...

Za sada evo malo slika:































MVVS daje i bočicu sintetičkog ulja za razradjivanje:





Elektronsko paljenje ima mogućnost podešavanja rada motora u zavisnosti da li je montiran rezonantni ili neki drugi auspuh.
Ako se motor ne dira 90 sekundi, paljenje se automatski gasi.
Paljenje ima mogućnost provere stanja baterije i led dioda blinka u par režima čime daje do znanja da li je sve OK ili je napon baterije ispod minimuma. Inače, paljenje radi na 2 LiPo baterije...



Elisa je Mejzlik 27x10, popriličo je velika i možda sam se malo "zeznuo" jer je dosta blizu zemlje kad se model podigne na prednje točkove. Mislim da će vremenom na Hellcat-a doći neki trokraki propeler...





Motor bez problema staje u kapotaž...





MVVS 80 se prodaje bez auspuha, pa mi je sad ostalo da vidim kako ću rešiti to pitanje, da li kupovinom nekog "pitts style" izduva ili ćemo Belog opet "baciti u vatru"...

O prvim utiscima kako sve "funkcionaniše", čitaćete ubrzo... 

Na kraju turneje otišao sam i kod Užvara, Save i Baneta u Sremsku Mitrovicu...
Mogu vam reći da sam ostao fasciniran modelima koje imaju, pogotovo velikim Mustangom od 2,2 metra raspona i 108 inča velikom Cesnom 195. Interesantno mi je spomenuti da su modeli napravljeni besprekorno, da su Užvari sami lili kapotaže iz svojih kalupa, da je i kabina za Mustanga njihov projekat...
Ima kod njih još "gomila" modela ali, ova dva... Stvarno su nešto posebno...
Nadam se da će ubrzo biti u letnom stanju...
Skoro da zaboravim i Cub-a od 3 metra raspona, kojeg su Sava i Bane napravili Belom... Kakva ala...

Kad sam predveče stigao kući, posle 175 predjenih kilometara, bio sam prepun utisaka... Fantastičan dan...


Pisano 10. jula 2010


Danas je izvršen jedan vrlo zanimljiv "pokus".
Skupila se Komisija od tri člana, sve renomirani više decenijski modelari, čika Dule Papić i Jole, dva dipl. ing mašinstva, Bata koji je vrlo uspešno studirao fiziku i moja malenkost koja baš nema takve škole ali, ima model za eksperiment...

Šta smo radili? Eksperimentisali smo sa auspusima koje je Beli napravio za GT 80 i potom smo sa par različitih elisa merili vučnu silu...

Prvo sam montirao nova dva auspuha i elisu (Xoar 24x10) sa kojom je meren broj obrtaja i napravljen prvi Hellcat-ov let. Ako ste zaboravili, sa auspuhom koji je bio montiran na Zenoahu i sa onim što smo Coka i ja "budžili" imao sam oko 5900 obrtaja ili bolje reći ni jednom nisam prešao 6000 obrtaja...






Mora se priznati da auspusi mnogo lepo "stoje" na modelu... Cevi koje izlaze iz "lonaca" su namerno ostavljene duže i skratiće se spram kapotaža...

Prvo šta mi se mnogo svidelo, čim je motor upalio, bila je činjenica da se uopšte ne dere ili se ne dere mnogo više nego sa predhodnim izduvnim sistemom. Kad sam ugrajao motor i prineo obrtomer odmah sam dobio 6100-6200 obrtaja, što bi rekli oko 200 - 300 obrtaja više nego pre.
Iskreno govoreći mislio sam da će GT 80 imati više obrtaja ali, i ovo je nešto...

Potom smo postavili vagu i merili tri puta za svaku elisu maximalan broj obrtaja i vučnu silu...








Situacija je sledeća:

- XOAR  24x10 - 6100-6200 o/min - vučna sila 12,4 kilograma
- XOAR  23x8  -  6600-6700 o/min - vučna sila 13,75 kilograma
- XOAR  22x10 - 7200 o/min - vučna sila 13 kilograma

Žao mi je što nisam imao još dva propelera  -  23x10 i 24x8 ali, mislim da bi rezultati bili tu negde ili možda malčicko bolji...

Kao što se da videti sa propelerom 23x8 motor ima ubedljivo najveću vučnu silu a, sa onim kojim je bio na Hellcatu najmanju...
E sad, kad se setimo da sa predhodnim auspusima Zenoah nije prešao 6000 obrtaja, sa sigurnošću mogu da kažem da na prva dva leta nije imao više od 12 kila potiska. To je za model od preko 20 kilograma baš malo i Hellcat je leteo onako kako je leteo, vrlo "under power"...

Novi motor, MVVS 80, čitajući test u "Fly RC Magazin"-u, sa elisom XOAR 26x10 ima pri 6350 obrtaja 17,75 kila vučnu silu a, sa XOAR 27x10 pri 5750 o/min - 17,5 kila potiska.
Kažu da sa Mejzlik 27x10 ima 6100 o/min, što bi teoretski trebalo da da bolji rezultat od gore dva pomenuta...
Jedino problem je što je taj Mejzlik toliko velikog prečnika da kad se Hellcat bude "digao" na prednje točkove, skoro da će propeler češati po travi...
Mislim da će zbog toga morati da se montira neki trokraki propeler, MVVS preporučuje 24x10 ili 25x10... Videćemo...



Na kraju dana, Komislija je uz pivce još jedared sagledala situaciju i konstatovala da je eksperiment bio više nego uspešan i bez obzira na kvalitet i preciznost korištene opreme imamo neke pokazatelje i parametre...


Pisano 25. jula 2010


Sutra dan, posle eksperimenta o kojem ste mogli čitati u predhodnom tekstu, Zenoah GT 80 je skinut sa Hellcata i otišao je u istoriju...

U kutiji je čekao novi MVVS 80 i krenuo sam njegovim sa postavljanjem na model. U prvi mah izgledalo je da to baš neće ići lako ali, problemi su se, nekako, sami razrešavali "u hodu".

Osnovno pitanje je bilo kako da se novi motor pričvrsti za model. Pošto se otvori od nosača Zenoaha i MVVS-a nisu slagali morao sam da smislim kako da zadržim dve "gredice" koje su nosile GT 80 i da na njih postavim MVVS-a.
Rešenje je bilo u jednoj medju ploči u koju su sa jedne strane dolazili odstojnici sa šrafovima of fire wall-a a, sa druge strane su trebali da se postave novi odstojnici prema motoru.

Radeći korak po korak, prvo sam od špera napravio medju ploču u obliku kakav mi odgovara. Neću vas sad smarati sa pričama koliko sam puta sve morao da stavim i skinem sa modela ali, drugačije nije moglo i samo tako sam uspeo vrlo precizno da razmerim gde treba da dodju i kako treba da izgleda i ploča i svi neophodni otvori na njoj.
Pošto sam tu novu ploču morao da urežem dva navoja M 6, odlučio da je napravim od 6 mm debelog prohrona. Naravno, da sam do svih "zaključaka" dolazio u "konsultacijama" sa čika Duletom, Joletom i ostalima...

Nemojte se čuditi što sam koristio prohron i "gvoždje" jer težina delova koji sam morao da ugradim uopšte nije bila bitna, šta više, bilo je poželjno da sve bude što teže, da na kraju ne bih morao da dodajem olovo. Takodje, ne treba zaboraviti da je novi motor (MVVS) oko pola kile lakši od Zenoaha i da sam skinuo auspuh koji smo Coka i ja pravili a, koji je još novih 550 grama.
 
Sve u svemu u Corelu sam nacrtao tačan oblik ploče i mail-om sam poslao crtež "madjioničaru za rad sa prohronom" tj. Belom.

Dok je "Šabački Prohronski Gigant" pravio ploču, Jole mi je u svojoj firmi napravio pet odstojnika, koji stoje izmedju modela i medju ploče. Ove odstojnike sam napravio sa navojem, tako da u buduće, ako budem morao da skidam motor, neću morati da se "zezam" sa skidanjem centroplana i držanjem "kontra matica" iz trupa.

Posle par dana, kad je Beli javio da je ploča gotova, seo sam na motorbicikli i "dok si rekao džigerica" obreo se u Šabcu.
Beli i Pedja, su mi ploču isekli na svom CNC plazma sekaču, izbušili rupe, urezali navoje...
Ljudi moji ploča je izgledala ko neko umetničko delo, onako cakleći se na suncu...
Ludilo, kao i uvek kad odem u Šabac... Svaki put se oduševim sa kakvom lakoćom oni to odrade... Hvala momci...

Došavši kući, nije mi trebalo ni deset minuta da montiram motor...









Jole mi je u svojim firmi napravio i četiri odstojnika koji dodju izmedju ploče i motora. Oni su bili malo duži i nisu imali navoj u sebi.
Ploča je na pet tačaka fiksirana za trup a, motor se sa četiri šrafa  M 6 drži za nju.

E, kad je to postavljeno, pristupio sam postavljanju servoa za gas, saugh i kill swich.
Smislio sam i da baterije za flapsove, svetla i paljenje postavim ispod kapotaža, što je moguće više napred. Iskoristio sam nosače koje mi je Golub napravio i na njih sam iskonstruisao ploču koja nosi servoe, paljenje i deo baterija. Bateriju paljenja nisam mogao da postavim na istu ploču ali sam za nju napravio novi nosač i izdigao ga za 30 mm.








I u trupu su pale prepravke, tako da su sad servioi za horizontalce došli koliko god su mogli više napred i nisu, kao do sada, iza težišta.



Nekada...







Baterije za svetla i flapsove, kako sam već napisao, postavljene su mnogo više napred a, tu je i nova šestoćelijska baterija za paljenje. Baterije sam postavio na sundjer, koji je duplo lepljivom trakom zalepljen za ploču, a, baterije su stegnute sa "čičak trakom". Ovakvo postavljanje omogućava lako manipulisanje a "čičak traka" veoma snažno drži baterije na svom mestu...





Napred dolazi veća (teža) elisa i sve ove prepravke, smatram, da će doprineti da neću morati ili ću morati da dodam veoma malo olova da bi doterao težište... Videćemo za koji dan...



Što se tiče elise Mejzlik 27x10 će verovatno biti velika i prilikom sletanja postoje dobre šanse da će zakačiti tlo...
Manja dvokraka, 26x10, skoro da mi ništa ne rešava, jer su razlike u prečniku minorne a, 25 colski propeler je suviše mali.
Rešenje leži u postavljanju trokrakog propelera ali, elise ovih prečnika su već poprilično skupe (mislim, ni dvokrake nisu jeftine) pa, sad kupovati par elisa za probu nije uopšte naivno...
Nažalost, kod nas niko nema ovolike elise, tako da ne mogu da pozajmim neku da bih video kako i koliko vuku i kakve su im razlike...

MVVS preporučuje trokrake elise 24x10, 24x12 i 25x10, 25x12...
U prvom pasusu manuala za motor piše da se elisa bira tako da na zemlji motor ima od 6000 - 6500 obrtaja i da motor ne prelazi 7000 obrtaja.
Raspitivao sam se na sve strane, tražio mišljena i savete mnogih modelara, koji propeler da kupim ali, slaba vajda...
Neke informacije sam našao na Internetu i iako je to "slab trag" rešio sam da se ipak držim tog saveta, tako da sam rešio da kupim Metts 24x10 trokraku pa, ću videti...

Jole je trenutno u Austriji i za idući vikend bi trebao da mi donese propeler.
Takodje sam mu naručio i auspuh, pravljen baš za ovaj motor i za jedno desetak dana ću, ako Bog da, paliti motor i početi sa prvim testovima...

Kao i uvek bićete obavešteni o svemu... Ko zna, možda nekom, nešto od ovih mojih iskustava, nekada zatreba...

Veoma sam vodio računa da elisa izlazi u sredini dami motora...















Morao sam kod strugara napraviti jedan odstojnik od 15 mm da bih elisu udaljio od kapotaža.








Inače, napravio sam još neke prepravke na modelu.
Sa done strane kapotaža sam napravio otvor za bolje hladjenje...




Golub mi je ofarbao novu kabinu, antenu i kapotaž...






Da gorivo prilikom slivanja, kroz otvor za hladjenje, ne bi "natapalo" donji deo centroplana, napravio sam jednu "okapnicu". Nadam se da će "čorba", koja se sliva, zahvaljujući ovom limu, slivati dalje od trupa, tj. kapljati na donji deo kapotaža...
Kod Zenoaha GT 80 ovaj deo trupa je baš bio dosta mastan, ali kod MVVS-a, pošto ima lamele na usisu, možda to i neće biti slučaj...



Kill swich sam postavio na mesto gde je nekada stajao servo za gas...
Onaj deo u koji idu crvena i crva žica a, koji drži bela šelna je led dioda od paljenja. Led dioda sem što pokazuje da li je paljenje uključeno, pokazuje i da li je napon baterije paljenja dobar a, ako je nizak led dioda "blinka" i da je vam do znanja da "neće biti više letenja"...




Pisano 26. jula 2010


MVVS ne preporučuje trokrake elise veće od 25x12.
Sa dvokrakim idu do 27x10 (28x10 sa rezonom) i sa Xoar-om dimenzije 27x10 potisak je, po testu u Fly RC Magazinu, 17,5 kilograma pri 5750 obrtaja/min.
Kako sam već ranije pisao sa Xoar 26x10 dobije se i veći potisak, 17,8 kila ali, pri 6250 obrtaja.

Ja sam išao logikom da je Mejzlik uži a, i pročitao sam na jednom mestu da se sa tim propelerom i pitts style izduvom dobije 6100 obrtaja.
Potom sam na drugom mestu pročitao da Mejzlik sa oznakom TH (thin - uži) daje te obrtaje a, sa standardnim, moj slučaj, motor ima oko 5900 obrtaja... Ko zna...

Iskreno, mislim da sam se "zeznuo" i da je 27" velika elisa. Bolje da sam uzeo 26", čisto zbog eksperimenta, jer ni sa tom, zbog prečnika, ne bi bilo letenja...
Kad smo kod koraka, ni tu ne treba preterivati iako je greška manja nego kod prečnika, ali i korak svakako opterećuje motor. To se pogotovo vidi kod poletanja, kad je situacija ko da krećete kolima iz druge...

Treba naglasiti da i elise raznih proizvodjača daju razne karakteristike, zbog svog oblika, pa se time i ovako komlikovana situacija još više komplikuje. Zato bi bilo najbolje da se sve proba eksperimentalno, ali kad znaš da je svaki propeler u ovoj klasi od 55 - 100 evrića i da one koji ti ne odgovaraju posle nemaš kome da "udaš", onda treba biti "pametan" pri izboru...

Izmedju 6000 - 6500 obrtaja je najveći obrtni momenat ovog motora i treba "gadjati" elisu koja daje tolike obrtaje na zemlji...
Ako pročitamo podatke sa testa iz "mog dvorišta", od Zenoaha 80 onda je najvažnije doći u zonu najvećeg obrtnog momenta.
 
Naravno, mnogo zavisi i od auspuha, ali činjenica je da ako auspuh nije rezonantni, obrtaji su oko 200-tinak gore - dole...
Auspuh koji sam naručio je "pitts style" i po meni, najveća prednost mu je što je napravljen od aluminijuma koji mnogo bolje odvodi toplotu nego prohromski.
Da li bi se nešto dobilo sa auspuhom koji bi Beli i ja pravili, je veliko pitanje i ostaje da se vidi, ako se uopšte odlučimo da se "igramo", tokom zime. Sve zavisi od rezultata i podataka koje ćemo znati ubrzo...

Jedino što me još malo kopka je trokraka elisa 25x10. Proizvodi je firma Biela, ali je nisam kupio pošto je trenutno nema na stanju u Lindingeru... Možda vremenom kupim i nju pa, da vidim šta će "reći" obrtomer i vaga, iako na slici izgleda dosta široka, bez obzira što je karbonska...
Mislim da je najbolja trokraka Mejzlik, ali je duplo skuplja nego ostale elise i nema je u dimenziji 25 cola...

Na Zinger-ovom sajtu ima dosta podataka o elisama i konverzijama pa, koga interesuje može pogledati... http://www.zingerpropeller.com/


Pisano 29. jula 2010


Sinoć mi javio Jole, kupio je auspuh za MVVS-a i trokraku elisu 24x10...

Znači, ako ne za vikend, onda od nedelje "kresanje" MVVS-a...

Inače sutra će biti dvogodišnjica od početka projekta. Devojka za devet meseci dete rodi a, ja dve godine... Mislim stvarno...

A, što se tiče tih silnih motora, elisa i auspuha, koje Miša spominje, da je ova priča na nekom drugom mestu, pa odeš na dva tri modelarska aerodroma i vidiš šta ljudi lete...
Ovde kod nas opet sam "pionir" i sam stičem nova iskustva. Naravno, imam pomoć od svih, ali samo teoretsku, jer sve ovo niko ovde nije radio. Sreća, pa je i dalje sve "u komadu" i guramo dok ga ne napravimo da leti kako treba.
Iskreno se nadam da će to biti već na sledećem izlasku na aerodrom. No, pre toga malo razrade motora u dvorištu, malo merenja, testova...

Pošto sam pisao o svemu, što ovde, što na sajtu, sva iskustva koja sam stekao, podelio sam sa svima... I dobra i loša...
Od svega možda je to najvrednije...