Mart 2009

Mesec dana, od kako sam pisao zadnji put, prosto je proletelo. Polako smo počeli da idemo na letenje, imao sam i dosta posla u firmi a, naravno, pravio sam i Hellcat-a...

 

Prvo šta sam radio bilo je da sam izplankirao "stomak" na centroplanu. Doduše pre toga sam izbušio rupe kako bih mogao centroplan da fiksiram za trup.

 

 

Da mi centrolplan ne bi "pobegao" prilikom bušenja rupa, stegao sam ga sa malim stegama na 4 mesta. Od Saleta (SaleR) sam pozajmio dugački burgiju od 6 mm i vodeći računa da otvor bude tašno u sredini cevi koja vodi šraf, izbušio sam sve 4 rupe. Posle ovoga mogao sam da skinem centroplan sa trupa i da malo proširim otvore na trupu do mere da mogu da prodju ubodne matice M-6...

Kad sam fiksirao matice, vratio sam centroplan na trup, stegao ga... Sve je uvrtalo fino i glatko... Na kraju sam ubodne matice ulepio sa dvokomponentnim lepkom za trup...

Ovo je proces koji mora polako i pažljivo da se odradi. Na Hellcat-u se centroplan neće stalno skidati ali, kad se to radi šrafovi moraju da se odvrću i zavrću lako...

 

Trup sam odložio do daljnjeg i prionuo sam na plankiranje "stomaka" na centroplana. Pre plankiranja završio sam kutiju u koju ću montirati servo i u koju će ići bočne strane poklopca...

Plankiranje sam radio u više faza, prvo jednu polovinu, pa drugu stranu i na kraju srenji deo ispupčenja.

 

Najveće "zezanje" oko plankiranja je bilo da lepo i precizno ukrojim plank da "legne" oko obe cevčice i da proprati krivinu krila.

Prvo sam tačno odredio gde su otvori za cevčice, a potom sam plank kvasio vrućom vodom i zalepio ga belim lepkom. Sutradan, kad je sve bilo suvo, krojio sam delove od balze koji su nalegali na krivinu krila...

 

 

Na prednjem delu planka napravio sam otvore koji su služili da kroz njih izlaze izduvni gasovi donjih auspuha. Oblik ovih otvora je manje zahtevan nego kod gornjih na trupu, a način izrade je istovetan, sa špreom od 0,4 mm...

Kad je sve bilo gotovo na sredini je dodata balza koja je definitivno zatvorila "stomak" centroplana...

Na kraju je "palo" šmirglanje i gitovanje, a kad sam centrolan vratio na trup to je izgledalo ovako:

 



Trup sam plankirao sa balzom od 3 mm. Ove balze ima dve vrste, laka i standard. Trenutno sam imao samo par plankova standardne balze, koja je teža ali, čvršća i čekao sam da mi Adam iz Madjarske donese lake plankove... Da ne bih gubio vreme, sa standardnom balzom izplankirao sam prednji deo trupa. Ovo je deo koji je oko težišta tako da težina balze nije baš mnogo bitna...


Sa leve strane, na trupu, ukrojen je i otvor u koji će doći prekidač i ostale sitnice... Plankove sam lepo izšmirglao da nalegnu na deo trupa gde dodje centroplan...

Pošto su ovi plankovi višlji za svoju debljinu (3 mm) od otvora koji su već bili na trupu, morao sam ivice lepo obraditi. Ovde sam na kraju, takodje, koristio git za završnu obradu.

Git koji koristim je Body Fine, dvo-komponetni, i to je ono što je na slikama roza boje. Ovo što se žuti je jedno-komponentni git za fina doterivenja, Max Mayer-ov Stoper 4300. Gitovanje nikad ne može da se izvede od jednom nego bar iz dva, tri gitovanja i šmirglanja...

 

Dok sam ovo radio, pala mi je na pamet ideja da bi onaj otvor koji sam napravio na "stomaku" centroplana ipak mogao imati i neku funkciju... Naime, ako bih na firewall-u i kroz prvo rebro centroplana napravio otvore, mogao bih tako dobiti "tunel" za odvodjenje toplog vazduha iz donjeg dela kapotaža. Sa klapnom (poklopcem) regulisao bih količinu toplog vazduha koji će tuda prolaziti...

 

To sam i uradio, prvo sam na fajervolu napravio otvor od 75 mm i fino ga obradio...

Potom sam postavio centroplan i na njemu nacrtao isti otvor...

 

Sa unutrašnje strane kutije sam već imao "rupu" koju sam napravio, prvenstveno, da olakšam rebro koje sam ugradio...

Kad je otvor na prvom rebru bio gotov, namontirao sam centrolan na trup i sve lepo "u sklopu" izšmirglao. Na kraju sam na centroplanu, od špera 0,4 mm, napravio cev za protok vazduha...


U kutiji sam odredio mesto za servo koji će otvarati poklopac. Za nosač servoa iskoristio sam drveni deo koji je bio predvidjen da nosi servo za gas na Zero-u.

Na dno kutije sam ulepio dva dela od tvrdog drveta u koje će se, sa 4 šrafa, uvrtati nosač servoa.

Poklopac imam i to je deo koji sam kupio u kitu kad sam pazario Hellcat-a...

 

Ostalo mi je da napravim ram na koji će leći poklopac i to ću uraditi o narednih par dana...

 

Na početku pisanja ovog mog "dnevnika" rekao sam da neću ništa propustiti da kažem pa, makar to bile i moje greške...

 

Sve vreme dok pravim ovaj model stalno razmišljam kako se na trup postavlja horizontalac. Prosto nisam mogao da verujem da se samo nalepi od gore na ona dva 3 milimetarska nosača od špera... Već sam kombinovao šta ću da "ubudžim" kada budem postavljao horizontalac, da mi ne bi otpao u letu...

 

Najgore je, što na njega ide i skoro ceo vertikalac a, kad se setim da horizontalac ima metar i deset centimetara raspona stvarno nism mogao da "skontam" kako da ga namestim.

Problem je što on ovako može da klizi napred - nazad a, time se menja u ugao izmedju krila i horizontalca koji treba da bude oko 1,5 - 2 stepena...

 

Pre neki dan bio mi je Coka. Od silnog razgovora setim se ja mog problema pa, rekoh, ajd' da ga pitam...

Razvukosmo mi planove i nije prošao sekund pita mene Coka što sam odsekao gornji deo rebra broj 12...

"Pa, da lepo legne horizontalac, vidiš da smeta" - rekoh i odmah sam shvatio da sam, naravno, "zeznuo" stvar...

Taj gornji deo rebra prolazi kroz horizontalac i naslanja se na ramenjaču... Deo rebra koji viri iznad horizontalca služi da se nasloni vertikalni stabilizator...

 



Sve se odmah uklopilo i razjasnilo...

E, sad sam morao da "budžim" nešto šta je bilo OK ali, sad šta da se radi... Najvažnije je da sam video kako je Ziroli zamislio postavljanje horizontalca...

 

Prvo sam morao da dodam deo koji sam odsekao i da napravim još jedno rebro da ga povežem za rebro br. 12...

 





 

 

Žljeb služi da se u njega uvuče rebro koje u sredini horizontalca...

Na horizontalcu sam morao da nadjem gde je kraj ramenjače i da sa gornje i donje strane napravim dva otvora kroz koje će proći rebro 12...

 

 

Kad sam sve ovo napravio i "navukao" horizontalac na rebro 12, tačno je legao gde i kako treba.

Ipak, razmišljao sam da ne bi bilo loše da ja još malo učvrstim sve ove spojeve. Tako sam sa prednje strane dodao štift od 6 mm, napravljen od karbonske cevi. Pošto se horizontalac navlači od gore, štift ne može da se zabode u prednje rebro, pa sam napravio još jedno rebro od 3 mm špera koje se navuče na štift i sve u sklopu namesti na trup. Kad sve budem ulepljivao ovo rebro biće zalepljeno na rebro br 11...

 





 

 

Već sad, kad se sve ovako postavi bez lepka, horizontalac veoma čvrsto stoji i skoro da ne može da se pomeri...

Za svaki slučaj i sa zadnje strane dodao sam klocnu od balze. Kroz zadnje rebro br. 13, ovu klocnu i izlaznu ivicu horizontalca, kad se sve ulepi, postaviću još jedni karbonsku cev, kao zadnji šptift....

 

 

 

Ono što je najlepše, horizontalac leži na trupu idealno poravnat spram centroplana po svim osama...

 

I na kraju evo još par slika...

 

 

 

 

Hellcat počinje da liči na sebe... Na donjem delu kapotaža napravio sam otvore koji su bili "odliveni"...

Sad se lepo vide i otvori na fajervolu, gornja dva su za boce za pneumatski sistem a, donji je za hladjenje...