Oktobar 2009

Gotova je i leva uška...

Veoma lepo vreme u septembru prosto mi nije dalo da više radim u radionici. Koliko god sam mogao sam išao na letenje, u medjuvremenu sam kupio novi model pa, sam i na njemu malo radio...

Ipak, malo po malo priveo sam kraju i rad na prvoj od dve uške namenjene ovom Hellcatu...

 

Proces izrade uški ide mnogo brže nego trupa ili centroplana. No, trebalo mi je mesec dana, ali, ponavljam, ne baš intenzivnog rada, da završim levu ušku...

 

Slika ne može najbolje da dočara koliko je Hellcat, ustvari, velik...

 

Ziroli u svojin planovima nudi par opcija za izradu krila.

Prva je da krilo bude iz jednog dela, druga je se pravi iz tri dela, centroplan i dve uške (moja varijanta).

Pošto Hellcat ima 4 flapsa, dva na centroplanu i po jedan na svakoj uški, postoji i tu par mogućnosti... Možete napraviti samo unutrašnje flapsove (one na centroplanu), a možete napraviti sva četiri...

Ja sam izabrao da napravim sve kao što je bilo i na pravom avionu.

Ziroli je predložio da se flapsovi medjusobno povežu jednim štiftom i da ih pokreće samo jedan servo iz centroplana. Meni se ta ideja baš nije svidela, pa sam svakom flapsu i eleronu namenio po jedan servo. Servoi su Hitec HS 645 MG (na 6 V - 9,6 kg)... Da budem iskren mogli bi ovde da idu i neki slabiji ali, ovakve sam već kupio pa, sad šta da radim...

Što kaže čika Dule: "Mnogo je samo kad tuku"...

 

Uška se pravi isto kao i centroplan...

Na plan se prvo postavi donja ramenjača, na koju potom idu rebra. Ramenjače su u originalnom Zirolijevom planu 6 x 12 mm ali, pošto takve nisam mogao naći i ovde sam, kao i na centroplanu, stavljao 8 x 15 mm. Trebale su mi dve ovakve ramenjače (donja i gornja). Ramenjače sam dobio slepivši dve čamove letvice, jednu od 5 x 15 i jednu od

3 x 15mm.

 

Znači, prvo sam belim lepkom ulepio ove dve ramenjače i kad se lepak osušio, obradio sam prvu i postavio je na plan. Na svim rebrima i od gore i od dole, morao sam da proširim žljebove u koje ulaze ramenjače. Malo je "radila" testrica, malo turpije i stvar je bila brzo gotova...

 

Ramenjača je toliko debela da sam morao sa dva mala eksera da je zakucam za radnu ploču.

Letvica 10 x 10 mm, koja je pričvršćena čiodama, je balza "zadužena" za vitoperenje krila...

 

E, sad se pojavio jedan mali problem...

 

Na planu je dato da je kraj uške izvitoperen za 2-3 stepena. Šta to znači?

 

Vitoperenje se radi da bi se smanjilo otcepljivanje vazdušne struje od krila pre vremena. Vitoperi se (izvija) zadnji deo samog kraja krila, kod elerona... Smanjenjem otcepljivanja struje smanjuje se i indukovani otpor i samim tim se povećava stabilnost modela. Ovo dovodi da vam model mnogo teže pada u "stoling" (što je dobro) i da može da leti i sleće sa manjom brzinom a, da je i dalje veoma stabilan.

Pravi avion, Hellcat, koji je leteo uglavnom na Pacifiku, morao je da ima ove karakteristike jer je veliki broj ovih aviona poletalo i sletalo na nosače. Zato Hellcat uz vitoperenje krila ima i veliki V oblik, tj. uške pod dosta velikim uglom (oko 7 stepeni svaka) izlaze iz centroplana.

 

Sve ovo gore navedeo, plus veliki flapsovi i noseći profil, doprinose dobrim delom da je ovo, kako sam čuo od nekih modelara na Top Gun-u, najbolji Zirolijev model...

 

Videćemo...

 

Veoma veliki V oblik krila ima i Thunderbolt i zahvaljujući tome izuzetno stabilno leti...

 

Ali, vratimo se ušci koju radim...

Da bi se dobilo vitoperenje krila, na tačno odredjenom mestu na planu mora se postaviti jedna balza od 10x10 mm. Ona služi da se rebra, kad se postave na donju ramenjaču, zadnjim delom naslone na nju, a pošto rebra nisu sva iste visine, kako se ide prema kraju uške (gde su rebra niža), tako se rebra praktično sve više i više podižu prema gore i dobija se željeno vitoperenje. Veoma jednostavan, ali efikasan način...

Kad se sva rebra ulepe u nizu, gledajući ušku sa strane, već na oko se vidi kako se zadnji deo uške na kraju krila podiže...

 

 

U prva tri rebra od uške nalaze otvori za bajonet. Ali, otvori su smaknuti tako da kad se postavi bajonet i kad se uška uvuče u centroplan, automatski se dobije željeni ugao izmedju centroplana i uške... Ovi otvori za bajonet su proračunati i napravljeni još pri laserskom sečenju rebara krila...

Bajonet je aluminijumski, prečnika 38 mm i ulepljuje se u ušku.

 

Uška je pojačana i čamovim letvicama od 6x6 mm, koje sam ugradio na svim mestima po planu, umesto letvice od balze istih dimenzija...

Već bez planka, sa svim ovim prepravkama, uška je bila nevidjeno jaka...

 

 

Sama "gradnja" uške nije ništa revolucionarno... Pravi se isto kao što se pravi svako krilo ili kao što sam radio centroplan...

Kad sam postavio i ulepio sva rebra (radio sam sa belim lepkom) namestio sam gornju ramenjaču.

Sa prednje strane ramenjača, izmedju prvih 5 rebara, zatvorio sam kutije. Tako kaže plan, pa sam tako i ja uradio. Jedino sam umesto planiranog avio-špera od 0,4 mm postavio avio-šper od 1,2 mm.

 

Prvo rebro se postavlja pod uglom u odnosu na zadnje rebro centroplana. Ziroli je dao šablon da tu ne bude greške...

 

 

Uz bajonet, koji spaja ušku i krilo, potrebno je ulepiti još dva štifta, koji ne dozvoljavaju da se uška zakreće. Sa unutrašnje strane prvog rebra ulepio sam balzu od 10 mm da bi deo gde ulazi drveni štift bio deblji...

 

 

Na čamovu letvicu 6 x 6 mm i na sva rebra od napred, zalepljena je balza preko koje dolazi plank. Kad se postave i donji i gornji plank od napred se nalepljuje napadna ivica...

 

 

Najviše "zezanja" sam imao oko izrade elerona i flapsa. Ovo je dosta pipav posao i mora se precizno odraditi.

 

Flaps sam napravio isto kao i na centroplanu i kada se sastave centroplan i uška sve je u liniji i žljebovi su isti...

 

 

 

 

Eleron sam malčicko prepravio...

Dodao sam trimer koji nije funkcionalan ali, je lep detalj. Šarke elerona sam postavio na drugom mestu u odnosu na plan. Na planu su šarke sa gornje strane elerona, tik ispod planka i samo taj plank od 2,5 mm ih drži da se ne "isčupaju" sa krila.

Moje mišljenje je da tu vremenom od vibracija, može biti problema i bojim se da se šarke ne izčupaju tj. da ne dodje do pucanja tog, relativno, tankog planka...

Zato sam napravio standardnu varijantu pričvršćivanja elerona sa šarkama u sredini. Koristio sam velike pljosnate Robartove šarkice sa osovinicom...

 

Kao što vidite prvo sam sa unutrašnje strane zalepio blokove od balze u kojima se prave žljebovi za šarke.

Hemijskom olovkom sam izvukao liniju koja je tačna sredina debljine uške.

Na mestima odredjenim za šarke skalperom sam prosekao balzu. Ovakav skalper je "zgodan" za rad jer odmah vadi višak balze...

Ipak, da bi žljeb bio dovoljni širok da udje šarka, "radila" je Majina turpijica za nokte (ako ovo vidi ugasio sam)...

 

Šarke će biti ulepljene tek na kraju kad sve bude bilo ofarbano...

 

Sitna prepravka na uški je napravljena i u pozicioniranju servoa koji će pokretati eleron i flaps.

Po planu samo jedan servo (onaj iz centroplana) pokreće oba flapsa. Dodao sam još jedan servo i sad svaka komandna površina ima svoj servo. Ovaj servo sam namestio u treće rebro, koje je ojačano sa šperom. Ovo je krajnje rebro na koje se oslanja bajonet.

Sistem povezivanja servoa i flapsa je isti kao i na centroplanu, sve polugice udu kroz ušku i ništa se ne vidi sa spoljne strane.

I servo od elerona je pomeren, sa samog početka elerona, više prema sredini....

 

Za servo flapsa bolja mi je bila pozicija u rebru, nego da se "zezam" sa poprečnim držačima kao na centroplanu.

Servo elerona standardno dolaz na poklopac, a polugica sa spoljne strane...

 

Dok sam pravio ušku, na sam kraj, kroz zadnja tri rebra, ugradio sam i jednu malu karbonsku cevčicu kroz koji ću provući kabel za svetlo (led dioda) na kraju krila.

 

 

 

 

Pre plankiranja sam prva tri rebra provukao bajonet i zalepio ga epoxy lepkom od 30 min. Lepak koji se sporije suši daje vam mogućnost da ge lepo nanesete i oblikujete...

 

 

Plank je došao kao sledeća stvar koja se morala odraditi na uški. Neke delove planka sam lepio prvo jedne za druge, belim lepkom na stolu, pa potom stavljao na ušku a neke plankove sam krojio na meru i cijanom ih direktno lepio na mesto gde su trebali da dodju...

Kad su svi plankovi bili gde treba, nalepio sam napadnu ivicu pa, potom sam sve lepo izšmirglao i obradio. Neke prelaze sam "sitno" zagitovao i takodje obradio...

Na kraju sam napravio i obradio sam kraj uške...

 

Prvo sam postaviodeo gornjeg planka, pa potom zadnji plank sa donje strane.

Točak prelazi jednim malim delom i na ušku pa, je potrebno napraviti ovakav usek....

 

Sam kraj uške napravljen je od balze od 20 mm na koju je samo na redini dodata još jedna od 5 mm.

Prednji ćošak će kasnije biti odstranjen i tu će doći signalna led dioda...

 

Ostalo mi je još da uklopim poklopce za servoe flapsa i elerona i da blago pregitujen prelaz sa gornje strane krila, izmedju centroplana i uške...

 

Sve ovo me sad čeka da odradim još jednom ali, sada na desnoj uški...

 

"Vizija" mi je da sve, što se tiče gradnje modela, bude gotovo do polovine novembra.

Potom krećem u "akciju" presvlačenja modela sa staklom i epoxy smolom (jedva čekam), da bi na proleće model bio spreman za paljenje motora i prve letove...

Do tada ima još dosta vremena ali, ima i mnogo posla...