Septembar 2008

Trup sam "napao" pre neki dan i svakodnevno pomalo radim.

Prva stvar, kod izrade trupa, je da se napravi rešetkasta konstrukcija od balze na koju će se "navlačiti" rebra koja daju oblik trupa.

Na rešetku se prvo lepe unutrašnji delovi od špera koji će (jednog lepog dana) naleći na krilo a, potom svih 13 rebara krenuvši od rebra br. 3 prema napred i 0d br. 4 prema nazad...

Za sve ove delove postoje žljebovi i delovi se kao "puzle" sastavljaju bez velike mogućnosti za greške... Od napred ide firewall...

 

Da bih lepio rebra rešetkasti deo sam morao odvojiti od radne površine, pa sam stoga kod stolara napravio 3 nosača od iverice na kojima će se, u prvoj fazi, praviti trup.

Kroz prva 3 rebra lepim bočne, gornju i donju stranu kutije od 3 mm špera u kojoj ce stajati rezervoar i na čijem će se prednjem delu fiksirati motor. U uputstvu stoji da se kutija skrati ako treba prema dužini motora, što ja za sada nisam uradio. Ovo cu napraviti kad odučim koji ću motor i kad motor stigne pa, onda sve mogu lepo da namestim i izmerim...

Kutija je, kako rekoh, napravljena je od 3 mm špera. Gledajući na RC Universu, video sam da su neki modelari istu napravili sa debljim zidovima. Tako sam i ja dodao još po 3 milimetarski avio-šper i sad je ova konstrukcija mnogo jača. Ova extra težina nije bitna jer će se svakako napred morati dodati olovo da bi se doteralo težište, tako da sve što ide ispred težišta samo može smanjiti količinu nepotrebnog balasta.

Na sva četiri spoja bočnih, gornjih i donjih strana kutije ulepiću trouglaste lajsne koje daju još dodatnu čvrstinu celoj konstrukciji (ovo trenutno još nije napravljano).

Izmedju zadnja tri rebra ulepljuju se delovi od špera na koje "seda" horizontalac. Kod Top Flite-ovog Thunderbolta horizontalac je bilo lako namestiti jer je tačno "legao"na svoje mesto. Ovde horizontalac može da klizi napred nazad i, naravno, tako moze da se menja ugao (EVD) izmedju krila i horizontalca.

Horizontalni stabilizator se ulepljuje tek pred kraj izrade kompletnog trupa i pre njegovog postavljanja mora biti gotov i centrolan da bi mogli tačno namestiti uglove.

 

Sve gore navedeno sam lepio sa Aero Bond super lepkom sem prednje kutije koja je lepljena američkim NHP dvokomponentnim lepkom. Ova lepila ima da se kupe kod Zenn-a u Pesti...

Još malo pa, ću na trupu napraviti sve što mogu za sada. Fale mi delovi da bih nastavio dalje. Stoga sam pre neki dan naručio prvu turu delova sa kojima ću moći da napravim kompletan trup i uške.

Sve što mi treba naručiće mi i poslati Frank Tijano, bez čije pomoći bih se poprilično namučio da nabavim sve neophodne stvari. Čovek je neverovatno ljubazan, ja mu pošaljem spisak stvari šta mi treba, on sve to naruči (nekad sa više različitih mesta), plati, kad roba dodje kod njega sve spakuje u jednu kutiju i pošalje mi... Naravno pre slanja se raskusuramo a, desilo se jednom da kartica nešto nije radila i bez obzira na to, poslao mi je robu koju sam platio tek za par dana, drugom karticom... 

Iz Tower Hobby-a (www.towerhobby.com), dolazi Dubro rezervoar (od 0,95 l), Dubro-vi su i veliki hornovi za komandne površine i tygon creva za gorivo.

Od Robart-a (www.robart.com) stiže kompletan pneumatski sistem, pneumatski mehanizam za repni točak i de luxe kit u kojem je sve što treba za pneumatiku (boca, ventil, creva, razvodnici, i ostali neophodni delovi...).

Kupio sam još jednu veliku bocu za vazduh, jer mislim da sa samo jednom bocom neću moći više od pet-šest puta da uvučem i izbacim trapove. Na Thunderboltu koji ima jednu bocu, može da se napravi 11-12 ciklusa uvlačenja i izbacivanja točkova.

Cilindri na trapovima za Hellcat-a su poprilično veći i mislim da će se broj ciklusa smaniti. Stoga još jedna boca neće biti na odmet... Kad ih povezem "na Y creva" dobiću duplo veću zapreminu vazduha...

 

Iz Tower-a stižu još Dubro točkovi od 6" i repni točak od 2", kao i 4 (od potrebnih 9) Hitec servoa 645 MG.

Ove servoe sam odabrao zbog velike snage, metalnih zupčanika i prihvatljive cene. Kontaktirao sam Frank Tijana koji mi je napisao da su servoi sa 100 oz/in (7 kila) više nego dovoljni. Ovi imaju, na 6 V, 135 oz/in (preko 9 kg) i možda su za nijansu sporiji (što meni nije bitno jer ovo nije 3D avion). Na RC Universu sam video da velika većina ljudi koji su pravili ovaj avion koriste pomenute servoe...

U razgovoru sa, gosn. Radovanom iz Pančeva, saznao sam da je on takve leteo par sezona na svom modelu i da su ga savršeno služili...

 

Iz Dynamic Balsa (www.dbalsa.com) dolazi kokpit. Bez kokpita ne mogu da pravim gornji deo trupa jer ne znam koliko je kokpit dubok.

Kokpit je "vrh" jer ima sve detalje kao na pravom, ali takva mu je i cena... Ovde sam se malo dvoumio ali, pre ili kasnije ću morati da ga kupim...

 

I na kraju pilot. Pilot je za skalu 1/5 i poručen je kod Vailly Aviation-a (www.vaillyaviation.com).

Prošli ponedeljak je stigao paket sa neophodnim delovima za nastavak pravljenja Hellcat-a. Sa delovima koji sad imam, mogu do kraja da napravim trup i uške dok mi za srednji deo krila (centroplan) i dalje nedostaju retrakti.

 

Tek kad sam otvorio paket video sam zašto kokpit toliko košta pa, samo on je bio pola kutije. Ima bezbroj delova od plastike koji čine unutrašnjost kokpita. Naravno ti delovi moraju da se iseku, ofarbaju i uklope, ali kad se sve to uradi kokpit će biti super. Tu je i par kesica sitnih delova, uputstvo i CD sa slikama kako na kraju kokpit treba da izgleda..

 

Stigao mi je i pilot u razmeri 1/5. Stvarno je veći od onog kojeg sam stavljao u Thunderbolt (taj je u razmeri 1/6). Pilot je dobar ali, nije tako detaljan kao onaj iz Thunderbolta.

Pilota prodaje Vailly Aviation i napravljen je iz 4 dela pa, se mora sastaviti i ofarbati... Ruke mu se stavljaju na kraju da bi se namestile tačno kako treba spram palice i ručica za gas. Inače, pilot, savršeno staje u trup od Hellcat-a...

 

Sve u svemu odmah sam se bacio u "akciju" i krenuo da radim dalje.

 

Mislim da sam već napisao da je na ovom modelu (a, to važi i za sve modele) bitno da se zadnji deo napravi najlakše koliko je moguće. Ovo, naravno, ne nauštrb čvrstoće izrade, već treba probati sve što je moguće postaviti što više napred u ili ispred težišta modela... Time se dodavanje ne potrebnog tereta, kojim se na kraju doteruje težište, svodi na najmanju moguću meru.

Vodeći se tom logikom obe pneumatske boce postavio sam skroz napred u trup na kutiju koja nosi motor. Probušio sam prva dva rebra i u otvore postavio boce. Boce ulaze vrlo pasent...

Rezervoar je stavljen na svoje mesto. Morao sam da napravim ploču na kojoj rezervoar stoji. Ispod ove ploče imam prostor u koji će verovatno doći baterije prijemnika...

Rezervoar će se svojim prednjim delom naslanjati na fajervol (koji trenutno još nije postavljen, a da ne klizi unazad pridržavaće ga ploča koja nosi servoe za horizontalne stabilizatore, vertikalac i servo koji uključuje i isključuje pneumatski ventil i prekidač za paljenje svetala na trupu i krilima.

 



Ploča koja nosi servoe postavljaće se u samu kutiju na prednjem delu trupa, ispred patosa kabine, i biće pričvršćena šrafovima. Ovo iz razloga da bih mogao, eventualno, da je izvadim kako bih prišao rezervoaru...

 

Pošto sam odredio na kojem će mestu biti dno kokpita sa donje strana patosa mogao sam odrediti gde će proći bovdeni za svaku polovinu horizontalnog stabilizatora. Svaku polovinu pokreće po jedan servo...

Servo u sredini biće za vertikalac i za repni točak, kojim se takodje upravlja. Vertikalac i repni točak pokretaće se pomoću najlona za pecanje od 1,4 mm. Ovaj materijal je veoma jak i ne tegli se na tako kratkoj dužini. Sistem sa najlonom mi se veoma uspešno pokazao i primenjivao sam ga na malom Thunderboltu i Warhawku (Hangar 9) kao i za vertikalac i za pokretanje repnog točka na Zerou.

Kao sto vidite na slici postavljanje ne moze biti prostije. Imbus kojim se zateže najlon prilikom zavrtanja prosto se ureže u najlon i ne da najlonu da se izvuče. Naravno, imbus se mora osigurati (plavi Loctite) da se ne odvrne od vibracija.

 

 









Postavio sam i mehanizam za repni točak. Morao sam da ga uvučem malo dublje u trup jer bi inače točak suviše virio kad je u spuštenom položaju.

Mehanizam je isti kao na Thunderboltu. Kroz trup sam provukao i creva za pneumatku kao i najlone za upravljanje.

 

Sve u svemu, kao što vidite, bio sam vredan...